ID.nl logo
Apps ruilen? 10 tips om je geld terug te krijgen
© PXimport
Huis

Apps ruilen? 10 tips om je geld terug te krijgen

Zelfs al kost een app minder dan een biertje, toch voel je je bekocht wanneer de software niet werkt zoals verwacht. Of wat wanneer een van je kinderen via jouw rekening de staatskas van zijn virtuele stad heeft gespekt? Gesteund door Europese regelgeving moet je je geld gewoon terugkrijgen.

Tip 01: Bedenktijd

Iedere inwoner van de Europese Unie kan sinds december 2014 binnen 14 dagen terugkomen op een online aankoop die hij heeft gedaan. Deze bedenktijd begint niet op de dag van de verkoop, maar op de dag waarop je het product ontvangt. Verstrijkt deze bedenktijd op een niet-werkdag, dan wordt de termijn automatisch verlengd tot de eerstvolgende werkdag. Binnen deze termijn mag je de bestelling herroepen, ongeacht de reden, zelfs al ben je simpelweg van gedachte veranderd.

Het product gewoon terugsturen is niet voldoende. Je moet de verkoper duidelijk laten weten dat je de aankoop wilt annuleren. Daartoe is het formulier voor herroeping nodig, dat de online verkoper ter beschikking moet stellen. Is dat niet het geval, dan vind je dit eenvoudige modelformulier in alle Europese talen ook op EUR-Lex, de officiële website met alle EU-wet- en regelgeving. Ook ConsuWijzer heeft zo'n voorbeeldbrief klaarstaan. Je mag die verklaring uiteraard ook per mail versturen.

©PXimport

Tip 01 Is er geen online systeem om je geld terug te vragen, dan kun je gebruikmaken van diverse modelbrieven.

Tip 02: Uitgezonderd

De verkoper moet het geld terugstorten binnen 14 dagen na ontvangst van dit herroepingsformulier of van een eenvoudige, zelfgeschreven verklaring. Ook de eventuele verzendkosten die je hebt uitgegeven om de producten terug te sturen, moet de verkoper volledig terugbetalen.

Er zijn enkele uitzonderingen op de regel. De 14 dagen bedenktijd gelden niet voor de online aankoop van vliegtickets, treinkaartjes, hotelreserveringen, concerttickets of gepersonaliseerde producten zoals een pak dat je in Bangkok laat maken. Ook moet je uitkijken met verzegelde gegevensdragers, bijvoorbeeld dvd's en cd's. Verbreek je de verzegeling, dan kun je fluiten naar je bedenkrecht.

Bovendien geldt deze wet alleen voor aankopen bij bedrijven. Wanneer je iets koopt van een particulier, heb je evenmin recht op terugbetaling.

©PXimport

Tip 02 Bij aankopen van een particulier (bijvoorbeeld via Marktplaats) heb je geen recht op bedenktijd.

Geen cadeaubonnen

Apple heeft sinds dit jaar zijn beleid op terugbetalingen versoepeld. Alleen met cadeaubonnen en -codes blijft het bedrijf streng. Heb je van iemand een Apple Store-cadeaubon of een (virtuele) iTunes Card ontvangen, dan kun je de aangeschafte producten niet retourneren.

©PXimport

Wat je met een cadeaubon of iTunes Card bij Apple koopt, kun je niet annuleren.

Tip 03: Niet helemaal nieuw

Je kon bij Apple al heel lang je aankopen terugdraaien. Wie een miskoop deed, moest dat bij iTunes Store Customer Support melden. De methode was toen niet zodanig geautomatiseerd als hij nu is, maar was er dus wel. In het verleden betaalde Apple vaak een app terug wanneer gebruikers daarover klaagden bij het bedrijf of als een betaalde app niet goed werkte op een iPhone of iPad. Vanaf december 2014 kun je echter ook je geld terugvragen wanneer de app wél werkt, maar niet aan je verwachtingen voldoet.

Tip 04: Via iTunes

In iTunes kun je de koopsom terugvorderen op twee manieren: via iTunes zelf en via een speciale webpagina. In iTunes ga je in de bovenkant naar het menu iTunes Store. Als je nog niet bent ingelogd, doe je dat via de knop Log in. Vervolgens open je via dezelfde knop het menu Accountinfo. Zoek het kopje Aankoopgeschiedenis en klik op de knop Alles bekijken. In de lijst zoek je het product waarover je een klacht wilt indienen. In de lijst Meest recente aankopen vind je de aankopen die je onlangs hebt gedaan. Wil je verder teruggaan in de tijd, dan kijk je in de lijst Eerdere aankopen. Gebruik de knoppen Eerdere of Volgende om door de lijst met content te bladeren.

©PXimport

Tip 04 Blader met de knoppen Eerdere en Volgende door de lijst van aankopen.

Tip 05: Probleem melden

Heb je eenmaal de betreffende app, het album, het boek of de film gevonden, klik dan op het pijltje voor de besteldatum. iTunes laat een lijst zien van alle apps, boeken, films en muziek die je op deze dag hebt aangeschaft. Klik op de knop Meld een probleem. Er komt dan een nieuwe lijst, waarbij achter ieder product nog een keer de knop Meld een probleem staat. Klik op deze knop bij de aankoop waarover je een klacht hebt. iTunes opent dan een webformulier waarin je de klacht kunt beschrijven. Eerst kun je uit een keuzemenu een keuze maken uit een reeks van veelvoorkomende problemen, bijvoorbeeld: 'Dit programma werkt niet naar behoren' of 'Ik heb per ongeluk dit programma gekocht'. Klik op Verstuur en je zult zien dat Apple het bedrag enkele dagen later heeft teruggestort.

Apple heeft zelfs een webpagina geopend die het makkelijker maakt om je geld terug te vragen. Op http://reportaproblem.apple.com log je alweer in met je Apple ID en je wachtwoord. Daarna zie je de lijst van je aankopen: muziek, films, tv-programma's, apps of boeken. Nadat je het product hebt geselecteerd, geef je aan wat er mis is.

©PXimport

Tip 05 iTunes maakt een veilige verbinding met de supportpagina van Apple.

©PXimport

Tip 05 Op de 'Report a problem'-pagina krijg je een mooi overzicht van al je aankopen.

Tip 06: Misbruik

De richtlijnen van de Europese Commissie zijn opgesteld om ons te beschermen tegen miskopen en oplichters. Het is niet de bedoeling dat dit een systeem wordt om gratis software te testen. Een saillant detail is dat in iOS en Mac OS X de gekochte content zoals apps, boeken, muziek en films wel gewoon op je computer blijven staan na het terugsturen. Zo is het systeem makkelijk te misbruiken. Wel moet je er rekening mee houden dat je dan geen updates meer zult ontvangen. Apple heeft ondertussen wel maatregelen genomen tegen slimmeriken die van het systeem misbruik proberen te maken. Klanten die vaak hun geld terugvragen, zullen merken dat ze pas een applicatie kunnen downloaden als ze aangeven dat ze afstand doen van hun recht om geld terug te vragen.

©PXimport

Tip 06 Wie te vaak retourneert, moet op den duur afzien van zijn recht op bedenktijd.

VS strenger dan Europa

In de Verenigde Staten loopt de return policy over het algemeen uiteen tussen veertien dagen en drie maanden. Dat geldt niet alleen voor online aankopen en gaat steeds om 'full refund'. Het is daar strenger geworden en veel klantvriendelijker dan hier. Wanneer de prijs binnen veertien dagen na de aankoop daalt, krijg je bovendien het verschil terug.

Tip 07: Google Play (Android)

Tot september vorig jaar kregen de Android-gebruikers slechts een kwartier om hun geld terug te vragen. Toen werd de standaard bedenktijd opgerekt tot twee uur. Zijn die 120 minuten verstreken, dan raadt Google aan rechtstreeks contact op te nemen met de app-ontwikkelaar van wie de contactgegevens op de detailpagina van de app staan. Om betaalde apps met je computer 'terug te brengen', surf je naar Google Play en log je in. Dan klik je op het tandwielpictogram om Mijn account te openen. Klik op Mijn apps. Vervolgens klik je op het menupictogram, de drie puntjes naast de app of game die je wilt annuleren. Selecteer Een probleem melden, daarna Ik wil een teruggave aanvragen. Beschrijf kort de reden voor de teruggave en klik op Verzenden.

Tip 08: Google Play (pc)

Uiteraard kun je ook via de pc naar Google Play surfen. Nadat je bent ingelogd klik je op het tandwielpictogram en open je Mijn account. Ook daar kom je bij de Bestellingsgeschiedenis van de apps die je hebt aangekocht. Klik op de drie puntjes naast de titel van de app, onder de rubriek Actie. Vervolgens volg je de laatste drie stappen van hierboven. Via het web kun je in principe altijd je geld terugvragen. Als je dat doet binnen twee uur na aankoop, wordt je verzoek altijd gehonoreerd. Daarna bekijken de Google Play-medewerkers elk geval apart en ben je dus afhankelijk van hun goodwill.

©PXimport

Tip 08 Je moet op de drie puntjes klikken om je geld terug te krijgen.

Tip 09: Windows

Een echt formulier om de terugbetaling te krijgen is er bij Windows niet. Volgens de woordvoerder van Microsoft kunnen zogenoemde refunds worden aangevraagd via de traditionele ondersteuningskanalen, voor Windows Phone via deze link en anders via deze algemene website. In beide gevallen kom je dan op een Amerikaanse support-pagina terecht. Gebruiksvriendelijk is dit niet.

Windows probeert terugbetaling te vermijden door proefversies aan te bieden. Die zijn gratis, zodat de gebruiker geen kat in de zak koopt. De duur van de proefperiode en de functies die in de trial worden aangeboden, worden bepaald door de ontwikkelaar van de app. Helaas zijn er niet voor alle apps proefversies beschikbaar en moet je als klant via een omslachtige procedure je geld proberen terug te krijgen.

©PXimport

Tip 09 Door een proefversie te downloaden krijg je een idee van de kwaliteiten van een app.

Niet conform

De Europese commissarissen hebben nog veel werk voor de boeg. Geen enkele van de online bedrijven die we hier bespreken, voldoet volledig aan de Europese wetgeving. Bij Apple vervalt de bedenktijd wanneer de klant met cadeaubonnen betaalt. Bij Google Play reppen ze met geen woord over de veertien dagen bedenktijd en laten ze de gebruiker onterecht in de waan dat hij binnen twee uur moet beslissen. En het trial-alternatief van Windows voldoet noch naar letter noch naar geest aan de regelgeving. Bij proefversies werken immers vaak bepaalde functies niet en als je na twee dagen proefdraaien beslist om een Windows-app te kopen, betekent dit niet dat je wettelijke bedenktermijn niet zou gelden.

©PXimport

De online verkopers van digitale producten hebben zich nog niet helemaal aangepast aan de Europese regelgeving.

Tip 10: In-game-aankopen

Iets lastiger liggen de zaken met aankopen die je maakt binnen een toepassing. Alleen flagrante, buitensporige inbreuken worden terugbetaald ... als je tenminste zwaar geschut inzet. Zo kregen de ouders van een Antwerpse jongen begin dit jaar 25.000 euro terug van Apple nadat zoonlief dit lieve sommetje er in enkele maanden had doorgejaagd.

Even werd er getwijfeld aan de authenticiteit van het verhaal, maar de kwestie is nu ook terug te vinden op de website van de Belgische minister van Justitie Geens. Het ging om de gratis strategy game Game of War, waarmee de jongen op zijn iPad in een middeleeuwse setting een stad en een leger had uitgebouwd. Om de groei van de virtuele stad en de troepen te maximaliseren had de puber virtueel goud gekocht, dat werd betaald met de creditcard van zijn opa: die was namelijk gekoppeld aan het iTunes-account. De moeder diende een klacht in bij iTunes en ook de Belgische kansspelcommissie en het Brusselse openbaar ministerie werden ingeschakeld.

Ondertussen heeft iTunes het geld terugbetaald dat de jongen in Game of War heeft verspeeld. Bovendien heeft de ontwikkelaar van het spelletje, Machine Zone, de app aangepast om tegemoet te komen aan de Belgische wet op kansspelen. Concreet betekent dit dat het casino-element uit het spelletje is gehaald.

Het Nederlandse Openbaar Ministerie laat ons weten dat in Nederland sinds januari 2015 een wetsvoorstel behandeld wordt dat minderjarigen beter beschermt tegen deelname aan kansspelen. Degene die zo'n spel uitbaat, moet in principe een vergunning hebben en is verplicht de identiteit en leeftijd van iedere speler zorgvuldig vast te stellen. Wanneer een minderjarige toch buitensporig veel geld zou spenderen aan aankopen in online games, kan dit gemeld worden aan de Kansspelautoriteit die toeziet op de strikte naleving van de regels.

▼ Volgende artikel
Zo stel je jouw ideale keuken samen
© Andy Dean Photography
Huis

Zo stel je jouw ideale keuken samen

Natuurlijk is het belangrijk hoe een keuken eruitziet, maar het draait vooral om hoe je hem gebruikt. Een goede keuken sluit aan op jouw manier van koken en leven, met een logische indeling en keuzes die het dagelijks gebruik makkelijker maken. In dit artikel laten we zien hoe je stap voor stap tot een ontwerp komt dat echt bij je past – van de eerste schetsen tot het kiezen van werkbladen, apparatuur en grepen.

Zelf je keuken samenstellen? Dit is belangrijk:
  • Beschikbare ruimte
  • Je keukengewoontes
  • Werkhoogte
  • Opbergruimte
  • Materialen
  • Stijl
  • Apparatuur

Begin bij de ruimte en je gewoontes

Voordat je nadenkt over frontjes en kleuren voor je nieuwe keuken, kijk je naar de ruimte die je hebt. Is het een dichte keuken of is hij open en loopt hij naadloos door in je woonkamer? Hoeveel wandlengte is beschikbaar? Waar zitten de ramen, deuren en aansluitpunten? Het helpt om de plattegrond van je keuken op schaal te tekenen. Nog beter: gebruik een digitale tool waarmee je je ontwerp meteen in 3D ziet (zie kader verderop).

Daarna kijk je naar je eigen kookgedrag. Sta je vaak uitgebreid te koken of wil je vooral snel en makkelijk eten kunnen maken? Heb je veel spullen die opgeborgen moeten worden of houd je het graag minimalistisch? De antwoorden op die vragen bepalen welke indeling het best werkt: een rechte wandopstelling, een hoek, een U-vorm of juist een kookeiland.

Let bij het indelen op de zogeheten werkdriehoek. Daarmee bedoelen we de afstand tussen kookplaat, spoelbak en koelkast. Die drie punten vormen samen het hart van je keuken. Hoe dichter deze drie bij elkaar liggen, hoe makkelijker en sneller je werkt. Je hoeft minder heen en weer te lopen en hebt alles onder handbereik.

De ideale werkhoogte

De ideale hoogte van een aanrecht hangt af van je lichaamslengte. Werk je te laag, dan moet je steeds voorover buigen. Werk je te hoog, dan gaan je schouders omhoog. Beide zijn vermoeiend. Daarom loont het om bij het samenstellen van je keuken stil te staan bij de juiste werkhoogte. Een handig uitgangspunt: als je rechtop staat met je armen gebogen in een hoek van 90 graden, dan ligt het werkblad ongeveer 10 tot 15 cm onder je ellebogen. Hieronder zie je een indicatie op basis van je lengte.

LichaamslengteAanbevolen werkbladhoogte
Tot 1,70 meter85 tot 90 cm
1,70 tot 1,90 meter90 tot 95 cm
Langer dan 1,90 meter95 tot 100 cm

Let op: dit zijn richtlijnen. De beste hoogte bepaal je uiteindelijk door zelf even te testen wat prettig voelt – bijvoorbeeld op een instelbaar werkblad of in een showroom met verschillende hoogtes.

Hoeveel opbergruimte heb je nodig?

Gebruik je vaak pannen of bakvormen, dan heb je meer aan een paar brede lades dan aan een kast met planken. Je ziet in één oogopslag wat waar ligt, en je hoeft niet op je knieën om achter in het kastje iets te zoeken. Dat werkt net wat makkelijker – zeker als je dagelijks kookt. Zorg ook dat je je spullen straks logisch kunt verdelen. Het is handig om keukengerei bij de kookplaat op te bergen, schoonmaakspullen onder de spoelbak, en om je voorraad in een hoge kast of ladeblok te bewaren.

Nog iets om bij je ontwerp rekening mee te houden: laat voldoende ruimte over om kastdeuren te openen zonder dat ze elkaar raken. Ook is het prettig om rond het fornuis en de spoelbak minstens 90 centimeter loopruimte te hebben.

©Phurichai

Materialen en stijl: meer dan alleen smaak

Frontjes bepalen in grote mate de uitstraling van je keuken, maar het materiaal zegt ook iets over onderhoud en levensduur. Een gelakte keuken ziet er strak uit, maar is gevoeliger voor krassen en vingerafdrukken. Hout voelt warm aan, maar vraagt meer onderhoud. Kunststof of melamine is onderhoudsvriendelijk en budgetvriendelijk, maar minder duurzaam op de lange termijn.

Voor het werkblad is het goed om verder te kijken dan alleen uiterlijk. Composiet is sterk en makkelijk schoon te houden. Keramiek kan tegen hitte, maar is gevoelig voor harde klappen. Marmer en graniet hebben een unieke uitstraling, maar vereisen regelmatig onderhoud. Houd bij je keuze rekening met hoe je de keuken gebruikt en hoeveel tijd je aan schoonmaak en onderhoud wilt besteden.

Ook de grepen spelen een rol. Een greeploze keuken oogt strak, maar kan onpraktisch zijn als je snel iets wilt pakken. Met zichtbare grepen maak je het jezelf makkelijker – en kies je meteen een detail dat stijl en karakter toevoegt.

©Анастасия Купавц

Apparaten kiezen die bij je passen

Een keuken zonder apparatuur bestaat niet, maar de vraag is welke apparaten je nodig hebt – en hoe je ze slim plaatst. Veel mensen kiezen tegenwoordig voor een inductiekookplaat. Die werkt snel, is energiezuinig en makkelijk schoon te maken. Let wel op de aansluiting: sommige modellen werken op een gewoon stopcontact, maar krachtigere platen hebben een aparte 3-fasengroep nodig in de meterkast.

Belangrijker dan het type is de vraag hoeveel kookzones je nodig hebt. Kook je vaak met meerdere pannen tegelijk? Dan is een brede plaat met vijf of zelfs zes zones handig. Sta je meestal alleen eenpansgerechten te maken, dan volstaat een compactere uitvoering.

Bedenk of je een losse oven wilt, een combi-oven of een stoomoven. Denk na over het formaat en de plaatsing van je koelkast: vrijstaand of inbouw, met vriesvak of zonder. En vergeet de afzuiging niet. In een open keuken werkt een plafondunit of geïntegreerde afzuiging in het kookplaatblad vaak beter dan een klassieke afzuigkap aan de muur.

Bij de plaatsing geldt: apparaten die je vaak gebruikt, moeten makkelijk bereikbaar zijn. Een oven op ooghoogte voorkomt bukken. De vaatwasser naast de spoelbak scheelt heen en weer lopen. Kies je voor een Quooker of een losse kokendwaterkraan? Denk dan ook aan de benodigde ruimte voor het reservoir.

In beeld: ontwerp je keuken met een 3D-planner

Wil je al je ideeën meteen tot leven brengen? Gebruik dan een 3D-keukenplanner, zoals die van Bemmel & Kroon. Je tekent je eigen ruimte in, plaatst ramen en deuren en sleept vervolgens keukenelementen op hun plek. Frontjes, kleuren, apparaten en opstellingen kun je eindeloos combineren. Zo krijg je direct een realistisch beeld van je toekomstige keuken. Het fijne: je hoeft niet meteen naar de winkel, maar kunt thuis op je gemak proberen, aanpassen en verfijnen.

Van ontwerp naar uitvoering

Ben je tevreden met je ontwerp? Neem dan de tijd om alles nog één keer kritisch door te lopen. Kloppen de looproutes? Heb je voldoende werkruimte tussen kookplaat en spoelbak? Zit de oven op een prettige hoogte? Zijn alle opbergruimtes logisch ingedeeld? Kijk ook naar de plaats van je aansluitpunten: water, stroom en afzuiging moeten aansluiten op wat je hebt gepland.

Heb je je keuken in een 3D-tool ontworpen? Dan kun je die visualisatie gebruiken om een afspraak te maken met een adviseur of keukenwinkel. Samen kijk je dan of je ontwerp technisch haalbaar is en welke materialen en apparaten beschikbaar zijn. Pas als alles klopt – van de maatvoering tot de afwerking – is het tijd om je keuken echt te gaan bestellen.

▼ Volgende artikel
Review Nothing Phone (3) – Uniek, maar geen vlaggenschip
© Wesley Akkerman
Huis

Review Nothing Phone (3) – Uniek, maar geen vlaggenschip

Met een adviesprijs van 849 euro is de Nothing Phone (3) het duurste toestel dat dit jonge merk tot op heden heeft uitgebracht. Zelf presenteert Nothing dit model als een heus vlaggenschip, maar uit onze ervaring blijkt dat deze smartphone dat niveau niet helemaal haalt.

Goed
Conclusie

De Nothing Phone 3 valt op met zijn design en Glyph-systeem, maar laat het afweten op het gebied van prestaties, hitteontwikkeling en camera’s bij weinig licht. De software is strak en onderscheidend, maar voor 850 euro heeft de concurrentie simpelweg meer te bieden.

Plus- en minpunten
  • Uniek ontwerp met grappig Matrix-display
  • Nothing OS blijft een fantastische Android-schil
  • Fijn display met levendige kleuren
  • Veel beter camerasysteem
  • Redelijke batterijduur bij normaal gebruik
  • Rivalen doen het op belangrijke vlakken beter
  • Geen high-end processor
  • Behoorlijke warmteontwikkeling
  • Android 16 laat nog op zich wachten
  • Oledpaneel zonder LTPO
  • Maakt te veel compromissen voor een vlaggenschip

De Nothing Phone (3) voelt met zijn aluminium frame en matte afwerking degelijk aan, maar de glanzende transparante achterkant is wel besmettelijk voor vingerafdrukken. De telefoon heeft vier knoppen, inclusief de Essential Key van de Phone (3a) voor screenshots en spraaknotities. Qua ontwerp haal je de meest unieke smartphone van dit moment in huis. Nothing zet hoog in op esthetiek en verheft de doorgaans saaie achterkant tot een waar kunstwerk. Net als bij andere Nothing-toestellen is die tevens functioneel; zo is er onder meer een rode stip die oplicht zodra je gaat filmen.

De meest controversiële verandering is het verdwijnen van de kenmerkende Glyph-strips. Die zijn voor de gelegenheid vervangen door de Glyph Matrix, een klein monochroom schermpje rechtsboven op de achterzijde van het toestel. Dat matrixdisplay biedt meer functionaliteit dan de ledstrips op de voorgangers, zoals notificaties en spelletjes, maar mist de unieke uitstraling van de Glyphs op zijn voorganger. Vooralsnog zien we alleen potentie in dat extra schermpje. Ontwikkelaars moeten nog aan de bak met nuttige functies en games, want tot op heden is de functionaliteit dusdanig beperkt dat je het onderdeel alleen voor meldingen kunt gebruiken.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

De Essential Key zit onder de powerknop.

Op zich een prima scherm

Het scherm is redelijk op vlaggenschip-niveau. Het toestel heeft een oleddisplay van 6,67 inch met een hoge resolutie en een verversingssnelheid van 120 Hz. De (piek)helderheid is hoog genoeg voor gebruik in de zon, terwijl de kleurweergave zowel nauwkeurig als levendig is. Verder is er support voor HDR10+- en Ultra HDR-content. Helaas mist het scherm LTPO-technologie. Dat betekent dat de verversingssnelheid niet lager dan 30 Hz zakt bij statische content. In de praktijk kan dat de batterijduur negatief beïnvloeden.

De Nothing Phone 3 is de eerste telefoon die de Snapdragon 8s Gen 4-processor gebruikt. De chipset presteert vergelijkbaar met de Snapdragon 8 Gen 3, met lichte grafische verbeteringen en een hogere topsnelheid. Hoewel het toestel in dagelijks gebruik vlot aanvoelt en visueel intensieve games prima aankan, blijft de 8s Gen 4 in rauwe prestaties achter bij de nieuwste échte vlaggenschip-processors, zoals de Snapdragon 8 Elite. Potentiële kopers betwisten daarom of de Phone (3) 'flagship material' is of niet – maar bij normaal gebruik merk je geen vertragingen.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Voorbeeld van een Glyph Matrix-functie: het batterijniveau.

©Wesley Akkerman

Voorbeeld van een Glyph Matrix-functie: de tijd.

Warmteontwikkeling

Wat ook opvalt, is de warmteontwikkeling tijdens het gebruik. Het toestel kan namelijk flink opwarmen tijdens het uitvoeren van zwaardere taken, zoals bij het gamen. Dan kun je de telefoon bijna niet meer comfortabel vasthouden. Helaas een typisch Qualcomm-euvel dat we vaker tegenkomen. Verder is het zo dat de smartphone met een totaal vermogen van 5150 mAh qua accu ook wat achterloopt op zijn rivalen. Bij intensief gebruik moet je de telefoon soms eerder opladen dan je zou hopen. Bij normaal gebruik kom je er echter de dag wel mee door.

De Nothing Phone (3) draait op Nothing OS 3.5, gebaseerd op Android 15, en biedt een vloeiende, strakke interface met fijne, aanpasbare elementen en opvallende widgets. Net zoals op de Nothing Phone (3a) kom je ook hier de Essential Space tegen, een aparte sectie die screenshots opslaat en AI gebruikt om belangrijke informatie te extraheren en te organiseren, inclusief transcripties van spraakmemo's. Dat laatste gaat verrassend goed, met hier en daar een enkele typefout. Zo'n memo maak je snel aan door bijvoorbeeld de Essential Key ingedrukt te houden.

0,6x

1x

2x

Minder functies, maar wel uniek

Hoewel Nothing OS minder functies heeft dan sommige andere Android-skins, is het vrij van bloatware (erg belangrijk!) en legt het systeem de nadruk op een minimalistische, monochrome esthetiek. Dat maakt de software-omgeving daadwerkelijk anders dan je elders aantreft. Nothing belooft daarnaast vijf Android-upgrades en zeven jaar lang beveiligingspatches. Dat is een uitstekende score, meer dan gemiddeld, maar Nothing staat helaas niet bekend om de snelle uitrol van nieuwe softwareversies. Houd dus wat rekening met vertragingen op dat gebied.

Dat bewijst bijvoorbeeld de uitrol van Android 16. Die versie is reeds beschikbaar, maar de Nothing Phone 3 wordt geleverd met Android 15. Nu is het tegelijkertijd zo dat versie 16 echt nog maar net uit is, maar toch voelt dit aan als een gemiste kans. De upgrade moet echter voor het einde van het jaar verschijnen, dus daar kun je naar uitkijken. Verder heeft de nieuwe AI-zoekbalk nog een eigenaardigheid. Je kunt daarmee van alles opzoeken (apps, contacten, functies en meer), maar de Essential Space wordt daarin niet meegenomen.

3x

6x

6x

3x

Beste camera's tot nu toe, maar…

Verspreid over de achterkant tref je een veelzijdig camerasysteem aan. Dat bestaat uit drie sensoren van 50 megapixel: een hoofdcamera, een ultragroothoek- en een periscooplens. Daarmee zoom je tot 3x optisch in. Ook is er nog een selfiecamera van 50 megapixel. Alle camera's ondersteunen video-opnamen in 4K-kwaliteit bij 60 fps. Overdag leveren ze gedetailleerde foto's met levendige, accurate kleuren en een breed dynamisch bereik, hoewel er soms lichte oververzadiging optreedt en de sluitertijd wat beter kan.

De telelens presteert goed tot en met 6x inzoomen met behoud van helderheid en kleuren. Die lens is ook geschikt voor macro-opnames tot 10 centimeter. Over het algemeen vinden we dit de beste lenzen die Nothing tot nu toe aanbiedt, maar ook op dit vlak presteren concurrerende modellen beter. Vooral de Pixels en Galaxy's leveren betere kwaliteit bij weinig licht en snelle bewegingen. Nothings beeldverwerking zorgt gelukkig voor consistente kleuren over alle lenzen en voor goede diepte, maar de camera's kunnen dus nog verbetering gebruiken.

2x

1x

0,6x

Nothing Phone (3) kopen?

De Nothing Phone (3) streeft duidelijk naar onderscheid met zijn unieke ontwerp en het nieuwe Glyph Matrix-systeem, maar op cruciale punten blijft hij achter bij concurrenten in zijn prijsklasse. Hoewel de Snapdragon 8s Gen 4-processor echt wel vlot is voor dagelijks gebruik, blijft-ie op papier achter bij de concurrentie. Niet dat je al die snelheid per se nodig hebt (eerlijk is eerlijk: veel mobiele cpu's zijn echt overkill), maar die dingen gaan wel tellen als je een hogere prijs betaalt. Het helpt ook niet dat het toestel echt heet wordt onder hoge druk.

Ondanks een capabel camerasysteem presteert de Phone (3) onder uitdagende omstandigheden niet zo goed als je zou willen of verwachten. De batterijduur is adequaat, maar niet uitzonderlijk, en de usb-c-poort blijft steken op de oudere 2.0-standaard. Hoewel Nothing OS 3.5 een strakke en unieke software-ervaring biedt met langdurige updates, compenseren de software-extra's en het innovatieve Glyph-systeem de hardwarematige tekortkomingen niet voldoende om de Nothing Phone (3) een toptoestel te noemen, zeker niet gezien zijn prijskaartje van 850 euro.