ID.nl logo
Zo organiseer je je kabels
© Reshift Digital
Huis

Zo organiseer je je kabels

Kabels, kabels, kabels... Een beetje elektronica-freak heeft er zo tientallen verzameld. Het is voorjaar dus we hebben een grote kabel-schoonmaak gehouden. Tijd om het bij jou thuis ook eens te doen?

Tip 01: Organiseren

Ben jij een type dat alle kabels een labeltje omhangt en netjes opgerold aan de wand hangt? Of heb jij een kist op zolder liggen met een kluwen aan oude usb-, ps2- en firewire-kabels? Komt het laatste je bekend voor, weet dan dat een oplossing nabij is. Maar hoe kun je nu het beste al je kabels sorteren en waar moet je in hemelsnaam beginnen? Voor iedereen is dit een beetje anders, het hangt er namelijk erg vanaf over hoeveel kabels je beschikt en wat voor kabels je hebt. Voordat we gaan beginnen met labels aanbrengen en het over oproltechnieken gaan hebben, nemen we eerst eens een kijkje in de bak met kabels.

©PXimport

Tip 02: Sorteren

Elk organisatiesysteem begint bij het in kaart brengen van wat je hebt en wat je uiteindelijk nodig hebt. De kans is aanwezig dat je in de loop der jaren allerlei oplaadkabels hebt verzameld van smartphones die je al lang niet meer hebt. Een Apple-oplaadkabel met 30pin-aansluiting? Tenzij je nog een antieke iPhone hebt liggen, kan deze gewoon weg: Apple gaat dit systeem echt niet meer gebruiken in de toekomst. Unieke oplaadkabels van een oude Samsung- of Motorola-telefoon? Ook weg ermee, tegenwoordig hebben bijna alle smartphones een standaard usb-aansluiting. Kijk ook eens naar hoe veel kabels je van een bepaald type hebt, het is echt niet nodig om tien usb-kabels te bewaren.

©PXimport

Bijna alle smartphones van tegenwoordig hebben een standaard usb-aansluiting

-

Tip 03: Verkopen

Eenmaal alles uitgezocht en gesorteerd? Bepaal dan wat je kunt weggeven, weggooien of verkopen. Een oude standaard usb-kabel levert niks meer op en kun je prima aan iemand geven of wegbrengen naar een kringloopwinkel. Sommige oude adapters kunnen echter best wat waard zijn. Op sites als Marktplaats en eBay gaan speciale adapters van laptops en smartphones soms nog voor een tientje weg. Het is voor eigenaars moeilijk om aan een vervangende adapter te komen en een standaard laptop-adapter werkt in veel gevallen niet.

©PXimport

Tip 04: Kabels testen

Bij een opruimrondje hoort ook het testen van kabels, in je opgeruimde systeem is geen plek voor kapotte kabels. Hoe je het beste een kabel kunt testen, hangt af van het type kabel. Een usb- of hdmi-kabel kun je gemakkelijk testen door hem even in je pc te steken en de andere kant in een accessoire of beeldscherm. Je kunt natuurlijk ook een paar tientjes in een kabeltester investeren. Als je veel kabels hebt, kan dit al snel heel wat tijd schelen. Kabeltesters zijn er heel veel soorten en maten, zo zijn er bijvoorbeeld multifunctionele testers waarmee je in een paar seconden usb-, video- of audiokabels kunt testen.

Sommige kapotte kabels zijn heel makkelijk zelf te repareren met een soldeerbout

-

Tip 05: Solderen

Sommige kapotte kabels zijn heel makkelijk zelf te repareren. Tenminste, als je een soldeerbout hebt. Een analoge kabel, zoals een tulp-, jack of xlr-audiokabel is vrij eenvoudig. Digitale kabels zijn in sommige gevallen vrijwel niet zelf te repareren omdat de connector veel te veel kleine contacten bevat of doordat je de connector simpelweg niet open krijgt. Je moet zorgen dat je het uiteinde van de kabel met wat soldeertin voorbereidt en ook op de connector wat soldeertin aanbrengt. Nu kun je met een goed hete soldeerbout in een handomdraai een connectie maken. Bij het kiezen van een soldeerbout geldt dat een iets duurdere bout in de meeste gevallen zorgt voor een veel snellere workflow, je soldeerverbindingen sterker zijn en je dat je minder tin nodig hebt.

©PXimport

Tip 06: Oprollen

Een belangrijk thema bij het bewaren van kabels is hoe je een kabel het beste kunt oprollen. Een zijn verschillende kampen met verschillende technieken, maar over het algemeen kun je zeggen dat je zo min mogelijk druk op de kabel moet uitoefenen. Een kabel dubbelvouwen is in veel gevallen een slecht idee, het is beter om een kabel ruim op te rollen. De kabel heeft op deze manier veel speling en een kabelbreuk kan minder snel optreden. Aan twee kanten van de opgerolde kabel kun je een kabelbinder zetten zodat je hem goed kunt opbergen. De kwaliteit van de specifieke kabel heeft natuurlijk ook veel invloed op de levensduur van een kabel. De connectoren moeten goed vastzitten en de kabel zelf moet genoeg bescherming hebben zodat er geen kabelbreuk kan ontstaan.

©PXimport

Tip 07: Labelen

De volgende stap in het organiseerproces is het juist labelen van je kabels. Als je maar tien kabels hebt is dit natuurlijk niet noodzakelijk, maar bij tientallen kabels is dit geen overbodige luxe. Je kunt een kleurensysteem gebruiken en simpelweg bij de connectoren van de kabel een kleurenlabel plakken: blauw voor usb, rood voor hdmi en andere videokabels, geel voor internet en televisie, om maar eens een voorbeeld te noemen. Er zijn ook labels te koop waar je tekst op kunt schrijven. Is je handschrift niet zo goed leesbaar, investeer dan eens in een label-writer van bijvoorbeeld Brother of Dymo. Deze apparaten kosten maar een paar tientjes en je kunt er prachtig heldere labels mee printen, direct op klevende plastic tape. Deze labels kun je dan meteen ook op de kisten plakken waar je je kabels in doet. Tip: gebruik doorzichtige kisten, je ziet dan in één oogopslag welke kabels in de bak zitten. De Samla-serie van Ikea is een goede en goedkope oplossing.

©PXimport

Je kunt simpelweg kleurenlabels plakken bij de connectoren van de kabels

-

Kabels in wc-rollen

Handig voor als je niet veel geld wilt uitgeven: rol je kabels niet te strak op en maak ze vast met een tie-wrap of kabelbinder en schuif ze in een wc-rol. De wc-rollen zet je naast elkaar in een lade of kist. Opgeruimd staat netjes!

©PXimport

Tip 08: Wegwerken

Een bron van irritatie is al die kabels die boven en onder je bureau zweven. Als je wilt dat je werkplek er strak uitziet, dan maak je gebruik van eventule kabelgoten en -geleiders in je bureau. Heb je die niet, dan kun je zelf een gat in je bureau zagen en hier je kabels doorheen leiden. Onder je bureau kun je dan kabelgoten bevestigen. Ook hier biedt Ikea een simpele en goedkope oplossing: Signum kost een tientje en schroef je zo onder elk bureau. Bij de meubelgigant vind je ook oplossingen om kabels bij elkaar te houden en kabelgoten die je langs de plint kunt leggen om televisie-, internet- en antennekabels weg te werken.

©PXimport

Tip 09: Oplaadstation

Uiteindelijk moet een stroomkabel wel naar een stekkerdoos geleid worden. Heb je er al eens aan gedacht om een stekkerdoos in een lade te monteren? Je kunt hier standaard je adapters voor je smartphones, tablets en laptops op aansluiten. Open de lade, leg je apparaat aan de stroom en sluit de lade weer. Een hele makkelijke maar slimme oplossing om minder kabels in het zicht te hebben. Denk er wel om dat de lade een beetje ventilatie nodig heeft. Een laptop die aan het opladen is, produceert nogal wat warmte, het is beter als de lucht ergens weg kan stromen. Je kunt natuurlijk ook een oplaadstation ergens in een hoekje van de kamer wegwerken. Zet hier ook de router neer, aangezien dit ook vaak één van de lelijkste objecten in de kamer is.

©PXimport

Heb je er al eens aan gedacht om een stekkerdoos in een lade te monteren?

-

Tip 10: Dock gebruiken

Gebruik je je laptop op je bureau, eventueel met een extern beeldscherm? Dan is het een goed idee om eens naar een dock te kijken. In plaats van allerlei kabels klik je gewoon je laptop in een dock, de individuele kabels worden vanuit één plek in het Dock naar buiten geleid. Docks zijn niet goedkoop en je moet zeker weten dat een dock bij jouw type laptop past, maar het kan wel voor wat zen in je werkkamer zorgen. Nadeel is natuurlijk wel dat een dock maar bij één type laptop past. Koop je een andere laptop, dan moet er ook een ander dock komen.

©PXimport

Kabelclips

Wil je een oplaadaansluiting op je bureau hebben liggen, maar is een losliggende oplaadkabel je te rommelig, kijk dan eens naar een kabelclip. Dit is een houdertje die je op je bureau legt en eventueel aan de onderkant van je bureau vastzet. Aan de bovenkant van de kabelclip zitten kabelgeleiders waar je een oplaadkabel of andere kabel in kunt klikken.

©PXimport

Tip 11: Kabelhangers

Heb je veel kabels van hetzelfde type, dan kun je ook overwegen om een kabelhanger te gebruiken. Dit zijn simpele metalen “kammetjes” die je aan de muur bevestigt. Vaak kosten ze maar een paar euro en kun je er tientallen kabels aan hangen. Je moet wel even kijken hoe groot de openingen mogen zijn, je wilt niet dat je kabels er naderhand doorheen vallen. Er zijn ook kabelhangers die je aan bureaus en tafels kunt bevestigen en er bestaan zelfs kleine plastic kabelhangers waar je lichte usb-kabeltjes in kunt klikken.

©PXimport

Heeft je oplaad- of adapterkabel een breuk, vervang hem dan zo snel mogelijk

-

Tip 12: Origineel of fake?

Bij het kopen van een nieuwe kabel word je al snel verleid door supergoedkope kabels uit China. Simpele verbindingskabeltjes zijn vaak prima, maar kijk wel uit bij goedkope klonen van originele merkadapter- en oplaadkabels. Als een eenvoudige usb- of hdmi-kabel het niet doet heb je gewoon pech en hoef je hooguit een nieuwe te kopen. Maar een kloon-adapter kan leiden tot schade aan je smartphone, tablet of laptop, of zelfs het overlijden daarvan. In extreme gevallen leiden dit soort kabels ook nog wel eens tot een huisbrand. Wees dus heel erg zeker dat de namaak-kabel die je koopt een Europees keurmerk heeft en dat je aan reviews kunt zien of het een goed product is. En heeft je oplaad- of adapterkabel een breuk, vervang hem dan zo snel mogelijk.

©PXimport

Tip 13: Ga draadloos

Een handige tip om over na te denken bij een volgende aankoop: ga draadloos! Is je printer nu nog via een usb-kabel op je pc aangesloten, zorg dan bij de volgende printer dat je hem via wifi kunt aanspreken. Dit scheelt weer een vervelend kabeltje in huis. Ook bij tv- en internetoplossingen is het vaak mogelijk om een kabel te besparen door bepaalde informatie door de lucht te sturen. Een tv-decoder hoeft in sommige gevallen niet per se direct op de router met een kabel aan worden gesloten, maar kan zijn signaal draadloos ontvangen.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!