ID.nl logo
Zo organiseer je je kabels
© Reshift Digital
Huis

Zo organiseer je je kabels

Kabels, kabels, kabels... Een beetje elektronica-freak heeft er zo tientallen verzameld. Het is voorjaar dus we hebben een grote kabel-schoonmaak gehouden. Tijd om het bij jou thuis ook eens te doen?

Tip 01: Organiseren

Ben jij een type dat alle kabels een labeltje omhangt en netjes opgerold aan de wand hangt? Of heb jij een kist op zolder liggen met een kluwen aan oude usb-, ps2- en firewire-kabels? Komt het laatste je bekend voor, weet dan dat een oplossing nabij is. Maar hoe kun je nu het beste al je kabels sorteren en waar moet je in hemelsnaam beginnen? Voor iedereen is dit een beetje anders, het hangt er namelijk erg vanaf over hoeveel kabels je beschikt en wat voor kabels je hebt. Voordat we gaan beginnen met labels aanbrengen en het over oproltechnieken gaan hebben, nemen we eerst eens een kijkje in de bak met kabels.

©PXimport

Tip 02: Sorteren

Elk organisatiesysteem begint bij het in kaart brengen van wat je hebt en wat je uiteindelijk nodig hebt. De kans is aanwezig dat je in de loop der jaren allerlei oplaadkabels hebt verzameld van smartphones die je al lang niet meer hebt. Een Apple-oplaadkabel met 30pin-aansluiting? Tenzij je nog een antieke iPhone hebt liggen, kan deze gewoon weg: Apple gaat dit systeem echt niet meer gebruiken in de toekomst. Unieke oplaadkabels van een oude Samsung- of Motorola-telefoon? Ook weg ermee, tegenwoordig hebben bijna alle smartphones een standaard usb-aansluiting. Kijk ook eens naar hoe veel kabels je van een bepaald type hebt, het is echt niet nodig om tien usb-kabels te bewaren.

©PXimport

Bijna alle smartphones van tegenwoordig hebben een standaard usb-aansluiting

-

Tip 03: Verkopen

Eenmaal alles uitgezocht en gesorteerd? Bepaal dan wat je kunt weggeven, weggooien of verkopen. Een oude standaard usb-kabel levert niks meer op en kun je prima aan iemand geven of wegbrengen naar een kringloopwinkel. Sommige oude adapters kunnen echter best wat waard zijn. Op sites als Marktplaats en eBay gaan speciale adapters van laptops en smartphones soms nog voor een tientje weg. Het is voor eigenaars moeilijk om aan een vervangende adapter te komen en een standaard laptop-adapter werkt in veel gevallen niet.

©PXimport

Tip 04: Kabels testen

Bij een opruimrondje hoort ook het testen van kabels, in je opgeruimde systeem is geen plek voor kapotte kabels. Hoe je het beste een kabel kunt testen, hangt af van het type kabel. Een usb- of hdmi-kabel kun je gemakkelijk testen door hem even in je pc te steken en de andere kant in een accessoire of beeldscherm. Je kunt natuurlijk ook een paar tientjes in een kabeltester investeren. Als je veel kabels hebt, kan dit al snel heel wat tijd schelen. Kabeltesters zijn er heel veel soorten en maten, zo zijn er bijvoorbeeld multifunctionele testers waarmee je in een paar seconden usb-, video- of audiokabels kunt testen.

Sommige kapotte kabels zijn heel makkelijk zelf te repareren met een soldeerbout

-

Tip 05: Solderen

Sommige kapotte kabels zijn heel makkelijk zelf te repareren. Tenminste, als je een soldeerbout hebt. Een analoge kabel, zoals een tulp-, jack of xlr-audiokabel is vrij eenvoudig. Digitale kabels zijn in sommige gevallen vrijwel niet zelf te repareren omdat de connector veel te veel kleine contacten bevat of doordat je de connector simpelweg niet open krijgt. Je moet zorgen dat je het uiteinde van de kabel met wat soldeertin voorbereidt en ook op de connector wat soldeertin aanbrengt. Nu kun je met een goed hete soldeerbout in een handomdraai een connectie maken. Bij het kiezen van een soldeerbout geldt dat een iets duurdere bout in de meeste gevallen zorgt voor een veel snellere workflow, je soldeerverbindingen sterker zijn en je dat je minder tin nodig hebt.

©PXimport

Tip 06: Oprollen

Een belangrijk thema bij het bewaren van kabels is hoe je een kabel het beste kunt oprollen. Een zijn verschillende kampen met verschillende technieken, maar over het algemeen kun je zeggen dat je zo min mogelijk druk op de kabel moet uitoefenen. Een kabel dubbelvouwen is in veel gevallen een slecht idee, het is beter om een kabel ruim op te rollen. De kabel heeft op deze manier veel speling en een kabelbreuk kan minder snel optreden. Aan twee kanten van de opgerolde kabel kun je een kabelbinder zetten zodat je hem goed kunt opbergen. De kwaliteit van de specifieke kabel heeft natuurlijk ook veel invloed op de levensduur van een kabel. De connectoren moeten goed vastzitten en de kabel zelf moet genoeg bescherming hebben zodat er geen kabelbreuk kan ontstaan.

©PXimport

Tip 07: Labelen

De volgende stap in het organiseerproces is het juist labelen van je kabels. Als je maar tien kabels hebt is dit natuurlijk niet noodzakelijk, maar bij tientallen kabels is dit geen overbodige luxe. Je kunt een kleurensysteem gebruiken en simpelweg bij de connectoren van de kabel een kleurenlabel plakken: blauw voor usb, rood voor hdmi en andere videokabels, geel voor internet en televisie, om maar eens een voorbeeld te noemen. Er zijn ook labels te koop waar je tekst op kunt schrijven. Is je handschrift niet zo goed leesbaar, investeer dan eens in een label-writer van bijvoorbeeld Brother of Dymo. Deze apparaten kosten maar een paar tientjes en je kunt er prachtig heldere labels mee printen, direct op klevende plastic tape. Deze labels kun je dan meteen ook op de kisten plakken waar je je kabels in doet. Tip: gebruik doorzichtige kisten, je ziet dan in één oogopslag welke kabels in de bak zitten. De Samla-serie van Ikea is een goede en goedkope oplossing.

©PXimport

Je kunt simpelweg kleurenlabels plakken bij de connectoren van de kabels

-

Kabels in wc-rollen

Handig voor als je niet veel geld wilt uitgeven: rol je kabels niet te strak op en maak ze vast met een tie-wrap of kabelbinder en schuif ze in een wc-rol. De wc-rollen zet je naast elkaar in een lade of kist. Opgeruimd staat netjes!

©PXimport

Tip 08: Wegwerken

Een bron van irritatie is al die kabels die boven en onder je bureau zweven. Als je wilt dat je werkplek er strak uitziet, dan maak je gebruik van eventule kabelgoten en -geleiders in je bureau. Heb je die niet, dan kun je zelf een gat in je bureau zagen en hier je kabels doorheen leiden. Onder je bureau kun je dan kabelgoten bevestigen. Ook hier biedt Ikea een simpele en goedkope oplossing: Signum kost een tientje en schroef je zo onder elk bureau. Bij de meubelgigant vind je ook oplossingen om kabels bij elkaar te houden en kabelgoten die je langs de plint kunt leggen om televisie-, internet- en antennekabels weg te werken.

©PXimport

Tip 09: Oplaadstation

Uiteindelijk moet een stroomkabel wel naar een stekkerdoos geleid worden. Heb je er al eens aan gedacht om een stekkerdoos in een lade te monteren? Je kunt hier standaard je adapters voor je smartphones, tablets en laptops op aansluiten. Open de lade, leg je apparaat aan de stroom en sluit de lade weer. Een hele makkelijke maar slimme oplossing om minder kabels in het zicht te hebben. Denk er wel om dat de lade een beetje ventilatie nodig heeft. Een laptop die aan het opladen is, produceert nogal wat warmte, het is beter als de lucht ergens weg kan stromen. Je kunt natuurlijk ook een oplaadstation ergens in een hoekje van de kamer wegwerken. Zet hier ook de router neer, aangezien dit ook vaak één van de lelijkste objecten in de kamer is.

©PXimport

Heb je er al eens aan gedacht om een stekkerdoos in een lade te monteren?

-

Tip 10: Dock gebruiken

Gebruik je je laptop op je bureau, eventueel met een extern beeldscherm? Dan is het een goed idee om eens naar een dock te kijken. In plaats van allerlei kabels klik je gewoon je laptop in een dock, de individuele kabels worden vanuit één plek in het Dock naar buiten geleid. Docks zijn niet goedkoop en je moet zeker weten dat een dock bij jouw type laptop past, maar het kan wel voor wat zen in je werkkamer zorgen. Nadeel is natuurlijk wel dat een dock maar bij één type laptop past. Koop je een andere laptop, dan moet er ook een ander dock komen.

©PXimport

Kabelclips

Wil je een oplaadaansluiting op je bureau hebben liggen, maar is een losliggende oplaadkabel je te rommelig, kijk dan eens naar een kabelclip. Dit is een houdertje die je op je bureau legt en eventueel aan de onderkant van je bureau vastzet. Aan de bovenkant van de kabelclip zitten kabelgeleiders waar je een oplaadkabel of andere kabel in kunt klikken.

©PXimport

Tip 11: Kabelhangers

Heb je veel kabels van hetzelfde type, dan kun je ook overwegen om een kabelhanger te gebruiken. Dit zijn simpele metalen “kammetjes” die je aan de muur bevestigt. Vaak kosten ze maar een paar euro en kun je er tientallen kabels aan hangen. Je moet wel even kijken hoe groot de openingen mogen zijn, je wilt niet dat je kabels er naderhand doorheen vallen. Er zijn ook kabelhangers die je aan bureaus en tafels kunt bevestigen en er bestaan zelfs kleine plastic kabelhangers waar je lichte usb-kabeltjes in kunt klikken.

©PXimport

Heeft je oplaad- of adapterkabel een breuk, vervang hem dan zo snel mogelijk

-

Tip 12: Origineel of fake?

Bij het kopen van een nieuwe kabel word je al snel verleid door supergoedkope kabels uit China. Simpele verbindingskabeltjes zijn vaak prima, maar kijk wel uit bij goedkope klonen van originele merkadapter- en oplaadkabels. Als een eenvoudige usb- of hdmi-kabel het niet doet heb je gewoon pech en hoef je hooguit een nieuwe te kopen. Maar een kloon-adapter kan leiden tot schade aan je smartphone, tablet of laptop, of zelfs het overlijden daarvan. In extreme gevallen leiden dit soort kabels ook nog wel eens tot een huisbrand. Wees dus heel erg zeker dat de namaak-kabel die je koopt een Europees keurmerk heeft en dat je aan reviews kunt zien of het een goed product is. En heeft je oplaad- of adapterkabel een breuk, vervang hem dan zo snel mogelijk.

©PXimport

Tip 13: Ga draadloos

Een handige tip om over na te denken bij een volgende aankoop: ga draadloos! Is je printer nu nog via een usb-kabel op je pc aangesloten, zorg dan bij de volgende printer dat je hem via wifi kunt aanspreken. Dit scheelt weer een vervelend kabeltje in huis. Ook bij tv- en internetoplossingen is het vaak mogelijk om een kabel te besparen door bepaalde informatie door de lucht te sturen. Een tv-decoder hoeft in sommige gevallen niet per se direct op de router met een kabel aan worden gesloten, maar kan zijn signaal draadloos ontvangen.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.