ID.nl logo
In 16 stappen een perfecte Wordpress-website
© PXimport
Huis

In 16 stappen een perfecte Wordpress-website

WordPress is een geweldig platform om websites mee te maken en de installatie is zo gepiept. Wil je echter dieper in de materie duiken, dan kan het best lastig zijn om alle functies onder de knie te krijgen. In dit artikel ontdek je de verschillende expertfuncties van WordPress en geven we je tips over handige plug-ins voor een professionele site.

Tip 01: Voor we beginnen

Vorig jaar hebben we in het zomernummer al een drieluik aan WordPress besteed, hier op onze website kun je nog eens nalezen hoe je je eigen website met WordPress aanmaakt en configureert. Je vindt deel 1 hier en kunt vanuit daar verder naar de volgende delen. Het is handig om alle drie de delen door te lezen voordat je verdergaat. We gaan ervan uit dat je je eigen WordPress-site hebt geconfigureerd en je een thema hebt geïnstalleerd. Ook moet je al een paar berichten en pagina’s aan je website hebben toegevoegd. Elk thema kan eigen functies aan het administratiepanel van WordPress toevoegen en daarom kan het zijn dat de schermafbeeldingen bij jou wat anders zijn en er andere functies in het Dashboard te zien zijn. We geven echter alleen algemene tips, deze zijn niet afhankelijk van een thema of bepaalde plug-in.

©PXimport

Het is handig om je berichten in verschillende categorieën onder te verdelen

-

Tip 02: Categorieën en tags

Als je veel berichten gaat aanmaken, is het handig om deze in verschillende categorieën onder te verdelen. Niet alleen profiteer je hier later van bij de zoekmachines, ook een eventuele zoekfunctie op je site is hierbij gebaat. Als je een reisblog hebt, kun je bijvoorbeeld per continent, land of stad een categorie aanmaken. Bij een fotografieblog zou je kunnen kiezen voor categorieën als analoog, digitaal en spiegelreflex. Je maakt een categorie aan door op Berichten / Categorieën te klikken. Onder Nieuwe categorie toevoegen geef je een naam in onder Naam. Onder Slug geef je een url-vriendelijke versie aan zonder spaties of leestekens. Wil je subcategorieën instellen, dan kun je onder Hoofd instellen welke categorie de hoofdcategorie van de aan te maken categorie wordt. Bij een reisblog zou je bijvoorbeeld als hoofdcategorie Europa kunnen aanmaken en als subcategorie België. Je moet altijd eerst een hoofdcategorie aanmaken, anders kun je bij een subcategorie deze hoofdcategorie niet selecteren. Onder Beschrijving mag je iets invullen, maar het is ook prima om dit leeg te laten. Standaard heeft WordPress een categorie Geen categorie aangemaakt. Ga er met je muis overheen en klik op Bewerken om deze categorie te wijzigen in een nieuwe categorie.

©PXimport

Tip 03: Tags

In de meeste gevallen zul je niet heel veel categorieën hebben en zal elk bericht onder één of twee categorieën vallen. Een andere manier om berichten te organiseren, is door middel van tags. Over het algemeen heb je veel meer tags dan categorieën. Voor je fotoblog kunnen dit steekwoorden zijn als zon, strand, zwart-wit en avond. Tags kunnen onder berichten worden weergegeven. Gebruikers kunnen erop klikken of je kunt een tag cloud aanmaken op je website om sneller bepaalde berichten te vinden. Ga naar Berichten / Tags om je tags te bekijken. Een tag maak je op dezelfde manier aan als categorieën, een tag kan echter geen hoofdcategorie hebben. Je kunt bij het schrijven van een bericht gemakkelijk een nieuwe tag aanmaken, deze wordt dan automatisch aan je lijst met tags toegevoegd.

©PXimport

Tip 04: Organiseren

Ga naar een bericht, aan de rechterkant vind je de het kopje Categorieën. Hier selecteer je een zojuist aangemaakte categorie door er een vinkje voor te zetten. Wil je een nieuwe categorie toevoegen, klik dan op Nieuwe categorie toevoegen. Onder Tags vind je een veld waar je tags kunt intypen. Typ een woord in en klik op Toevoegen, de tag verschijnt dan onder het veld. Je kunt een tag weer verwijderen door op het kruisje te klikken. Wil je meerdere tags tegelijkertijd toevoegen, dan scheid je ze met een komma. Druk op de Enter-toets en alle tags worden meteen onder het veld weergegeven. Vergeet na het toevoegen van categorieën en tags niet om op Bijwerken te klikken.

©PXimport

Tip 05: Zoekmachines

Als je wilt dat je site goed door zoekmachines als Google en Bing wordt geïndexeerd, kijk dan eerst eens bij Instellingen / Lezen. Als er een vinkje voor Blokkeer zoekmachines om deze site te indexeren staat, dan kan het zijn dat de zoekmachines geen volledige toegang tot je site hebben. Haal het vinkje weg zodra je website klaar is om live te gaan. Tijdens het configureren en sleutelen kun je het vinkje prima laten staan. Sluit af door op Wijzigingen opslaan te klikken. Bij Instellingen / Algemeen moet je bovendien zorgen voor een goede titel en ondertitel. Deze gegevens worden in de zoekresultaten in ieder geval weergegeven. Het onderverdelen in categorieën en het gebruik van goede tags helpt ook om beter geïndexeerd te worden door zoekmachines.

©PXimport

Om zoekmachines je website goed te laten indexeren, is een SEO-plug-in aan te raden

-

Tip 06: SEO

Om zoekmachines je website echt goed te laten indexeren, is het aan te raden om een speciale SEO (Search Engine Optimalisation)-plug-in op je WordPress-site te laten draaien. Ga naar Plugins / Nieuwe plugin en typ achter Trefwoord de naam Alles-in-één SEO Pakket. Er zijn meerdere goede SEO-plug-ins, waaronder Yoast en SEO Ultimate, maar het voordeel van deze plug-in is dat het vrij simpel is en je niet veel hoeft te configureren. Klik op Nu installeren en wacht tot de plug-in is geïnstalleerd. Klik vervolgens op Activeren en je ziet dat er een menuonderdeel aan de linkerkant is aangemaakt. Onder Get Started lees je alles over de plug-in.

Je kunt ook direct klikken op Continue to the General Settings. Het eerste wat je in kunt stellen is hoe de titel en subtitel van je site door bijvoorbeeld Google moeten worden geïndexeerd. Standaard geeft het de informatie weer die je bij Instellingen / Algemeen hebt aangegeven. Als je een andere titel en subtitel speciaal voor zoekmachines wilt aangeven, doe je dit bij Alles-in-één SEO / Algemene instellingen / Homepage Instellingen. Achter Home Titel geef je een titel van maximaal zestig tekens in. Naast Home Beschrijving geef je in maximaal 160 tekens aan waar je website over gaat. Je kunt elke pagina of elke bericht ook een speciale zoekmachine-titel geven. Heb je een pagina die Contact heet, dan kun je deze voor de zoekmachines bijvoorbeeld wijzigen in Neem contact met ons op! Ga naar Pagina’s of Berichten en klik achter een item op het potloodje onder SEO Titel.

©PXimport

Tip 07: Google Analytics

Een volgende stap is om je Google Analytics-account aan je WordPress-site toe te voegen. Met Google Analytics heb je inzicht in het aantal bezoekers, hoe lang ze op je site blijven, welke pagina’s ze bezoeken en nog veel meer. Allereerst meld je je aan voor een Google Analytics-account door hier op Een account maken te klikken. Klik op Beheer en je ziet dat er één account is aangemaakt. Onder Property kies je voor Nieuwe property maken.

Onder Websitenaam geef je een naam aan en onder Website-URL geef je het webadres aan. Geef eventueel een branchecategorie aan en zet de tijdzone op Nederland. Sluit af door op Tracking-ID ophalen te klikken. Op de volgende pagina zie je je tracking-ID, een code van twee letters en acht cijfers. Met de Alles-in-één SEO-plug-in hoef je zelf geen php-code aan je site toe te voegen. Je kopieert gewoon de tracking ID die je in je Google Analytics-account vindt en plakt hem bij Alles-in-één SEO / Algemene instellingen / Google Instellingen / Google Analytics ID. Eronder kun je vervolgens veel meer opties instellen. Klik op het vraagteken voor elke functie om te weten te komen wat het precies doet. Vergeet niet om onderaan op Update instellingen te klikken.

©PXimport

Met de Alles-in-één SEO-plug-in hoef je zelf geen php-code aan je site toe te voegen

-

Tip 08: XML Sitemap

De volgende stap is om een XML Sitemap te genereren. Dit is een bestand dat je naar Google en Microsoft stuurt zodat hun zoekmachines je site beter en sneller kunnen indexeren. Ga naar Alles-in-één SEO en klik op Feature Manager. Onder XML Sitemaps klik je op Activate. Je ziet nu dat er links een menuonderdeel met de naam XML Sitemap is bijgekomen. Klik erop en je ziet een lijst met opties voor het genereren van je sitemap. In de meeste gevallen zijn de standaardinstellingen prima, maar je moet wel even een vinkje zetten achter Verwittig Google en Verwittig Bing. Op deze manier wordt je sitemap meteen naar de beide zoekmachines gestuurd. Als je veel aan de structuur van je site verandert, kun je ervoor kiezen om automatisch nieuwe sitemaps te laten genereren. Selecteer dan achter Plan Updates bijvoorbeeld Maandelijks. Dit is alleen nodig als je de komende tijd veel pagina’s en categorieën gaat toevoegen of veranderen. Het is niet nodig als je alleen maar nieuwe berichten plaatst, dit heeft namelijk geen gevolg voor de structuur van je site. Klik op Update Sitemap als je alle opties hebt ingesteld. Op de volgende pagina klik je op Bekijk je sitemap om te zien of het bestand succesvol is gegenereerd.

©PXimport

Tip 09: Publicatieopties

Standaard wordt een bericht gepubliceerd zodra je op de knop Publiceren klikt, maar je kunt ook berichten in de wacht zetten zodat ze op een later moment op je website worden geplaatst. Klik daarvoor op Bewerken achter Onmiddellijk publiceren. Je kunt een datum en exacte tijd aangeven en afsluiten door op OK te klikken. Als je een bericht al hebt gepubliceerd, maar tijdelijk offline wilt halen, hoef je het bericht niet te verwijderen. Klik op Bewerken achter Zichtbaarheid: Openbaar en verander het in Privé als je het alleen voor jezelf zichtbaar wilt hebben. Je kunt het bericht ook met een wachtwoord beveiligen door op Beschermd met wachtwoord te klikken. Geef een wachtwoord in en als je het bericht nu op de website wilt lezen, moet je het opgegeven wachtwoord ingeven. Dezelfde opties heb je overigens ook voor pagina’s.

©PXimport

WordPress zoekt in titels en teksten van berichten en pagina’s, maar niet op categorieën en tags

-

Tip 10: Beter zoeken

Als op je site veel informatie staat en je regelmatig nieuwe berichten plaatst, is het handig om een goede zoekfunctie aan te bieden. In vrijwel elk thema is standaard een zoekoptie ingebakken, de techniek erachter is altijd hetzelfde. WordPress zoekt in titels en teksten van berichten en pagina’s, maar kan bijvoorbeeld niet op namen van categorieën en tags zoeken. Ga naar Plugins / Nieuwe plugin en typ achter Trefwoord de titel Search Everything. Klik naast Alles doorzoeken (de Nederlandse vertaling van de naam van de plug-in) op Nu installeren en vervolgens op Activeren. Klik op Instellingen / Search Everything en zet bijvoorbeeld vinkjes achter Search every tag name en Search every category name and description. Klik op Save Changes. De zoekfunctie op je website zal nu ook tags en categorieën indexeren tijdens het zoeken. Hier vind je meer informatie over de plug-in.

©PXimport

Tip 11: Thema wijzigen

De meeste thema’s bieden je de optie om bepaalde instellingen gemakkelijk te wijzigen zonder dat je php-code in WordPress hoeft te programmeren. Ga naar Weergave / Customizer. Welke opties je hier vindt, hangt af van je thema. In de meeste gevallen kun je zaken als het lettertype, de kleuren en het logo van je website veranderen. Elke verandering die je maakt, zie je meteen aan de rechterkant. Als je klaar bent met een bewerking, klik je op Opslaan & publiceren. Dit is de eenvoudigste manier om de menu’s van je website te veranderen. Wil je meer controle over je menu’s, ga dan naar Weergave / Menu’s. Hier kun je ook nieuwe menu’s aanmaken door op Menu aanmaken te klikken.

©PXimport

Ben je thuis in de programmeertaal css, dan kun je meer weergaveopties van je thema wijzigen

-

Tip 12: Css wijzigen

Als je meer weergaveopties van je thema wilt wijzigen en je thuis bent in de programmeertaal css, dan kun je naar Weergave / Editor gaan en rechts onderaan het bestand Stylesheet (style.css) selecteren. Om te weten welk deel van je website welke css-regel gebruikt, selecteer je in Firefox via het contextmenu de optie Element inspecteren (in Chrome heet de optie Inspecteren). Pas wel op met het veranderen van informatie in de editor. Als je niet weet wat je doet, kun je gemakkelijk je site kapot maken. Je kunt hier ook alle php-bestanden wijzigen. Hier moet je echt alleen aankomen als je weet wat je doet. Als je één komma verkeerd zet, kan je site onbereikbaar zijn, dit oplossen kan een heel karwei zijn.

©PXimport

Tip 13: Reacties beheren

Ook voor het beheren van de reacties, is het verstandig een externe plug-in te installeren. Ga eerst naar Instellingen / Reacties en zorg ervoor dat voor Schrijvers van reacties moeten naam en e-mailadres opgeven een vinkje staat. Een extra zekerheid kan zijn om ook een vinkje voor Gebruikers moeten ingelogd zijn om te kunnen reageren te zetten, al moet je dan wel een thema hebben geïnstalleerd dat het aanmelden van gebruikers ondersteunt. Bij Plugins / Geïnstalleerde plugins zie je de plug-in Akismet staan. Deze is standaard niet geactiveerd, maar dit is wel een goed idee als je reacties wilt checken op spam. Klik op Activeren en vervolgens op Akismet-account activeren.

Op de volgende pagina kies je voor Je API-sleutel verkrijgen, doe dit op de geopende pagina nog een keer. Kies een gebruikersnaam en geef een wachtwoord in. Je kunt ook met je WordPress.com-accountgegevens inloggen, mocht je die al hebben. Let er wel op dat dit niet hetzelfde is als je WordPress-logingegevens van je website. Als je eenmaal bij Akismet bent ingelogd, kies je voor het gratis Basic-account door op Get Basic te klikken. Zet de schuif rechtsboven op € 0,00 / Year en klik op Continue. Als het webadres in het volgende venster klopt met het webadres van je website, kies je voor Activate this site. De API-sleutel wordt nu automatisch aan je WordPress-Dashboard toegevoegd.

©PXimport

Het is handig om af en toe een reservekopie van je website te maken

-

Tip 14: Onderhoud

WordPress heeft van tijd tot tijd te maken met beveiligingsproblemen en daarom is het belangrijk dat je website up-to-date blijft. WordPress zorgt ervoor dat het automatisch kleine updates en bugfixes installeert, maar je kunt altijd even kijken bij Dashboard / Updates of je over de meest recente versie beschikt. Het is handig om af en toe even een reservekopie van je website te maken. Er zijn twee belangrijke dingen die opgeslagen moeten worden. Ten eerste heb je de bestanden van je thema en de eventuele wijzigen die je aan de php- en css-bestanden hebt gedaan nodig. Via een ftp-programma als FileZilla kun je deze bestanden gewoon naar je harde schijf kopiëren.

Het tweede dat je niet kwijt wil raken, is de inhoud van je berichten, pagina’s en je categorieën en tags. Deze worden allemaal in de aangemaakte MySQL-database opgeslagen. Om hier een kopie van te maken, ga je naar de instellingen van je provider. Daar vind je waarschijnlijk een optie als Database Manager of iets in die trant. Hier kun je een reservekopie van je database-bestanden maken. Je kunt ook een plug-in gebruiken die automatisch reservekopieën voor je maakt, maar deze plug-ins kosten meestal geld. Bekende opties zijn BackupBuddy en VaultPress. Een goede gratis optie is UpdraftPlus, deze plug-in levert bijna alle functies van een betaalde dienst.

©PXimport

Om een brute force-aanval te voorkomen, kun je de locatie van je loginpagina wijzigen

-

Tip 15: Beveiliging

Het bijhouden van WordPress-updates is al een stap in de goede richting naar een veilige website, maar als je je website echt goed tegen aanvallen of indringers wilt beschermen, is het handig om een plug-in te installeren. De plug-in All In One WP Security & Firewall is een goede optie. Installeer en activeer de plug-in en ga naar WP Security / Dashboard. Je ziet aan de meter hoeveel veiligheidsmaatregelen je al hebt genomen en hoeveel je er nog moet doen. Op deze pagina kun je al wat instellingen doorvoeren, maar alle functies staan ook in submenu’s duidelijk uitgelegd. Zet bijvoorbeeld bij Firewall een vinkje achter Enable Basic Firewall Protection om de firewall aan te zetten. Om een brute force-aanval te voorkomen, kun je de locatie van je loginpagina wijzigen bij WP Security / Brute Force. Op deze manier maak je het ongenode gasten lastiger om je pagina aan te vallen. Lees wel even de instructies door, want het wijzigen van je login-locatie kan gevolgen hebben voor de functionaliteit van je website.

©PXimport

Tip 16: Thema’s zoeken

Er zijn heel veel gratis thema’s voor WordPress te vinden, maar als je echt een professioneel uitziende site wilt hebben, dan is het aan te raden om een beetje geld aan een betaald thema uit te geven. Een goede website is www.themeforest.net, op deze website kunnen thema-makers hun producten aanbieden. Klik onder themeforest op WordPress en kies een categorie. Alle thema’s in deze categorie worden rechts weergegeven en worden standaard naar datum van toevoegen gesorteerd. Klik op Sort by om bijvoorbeeld op populariteit te zoeken. Van elk thema kun je een live demo bekijken door op de naam van het thema te klikken en te kiezen voor Live Preview. Een thema kun je betalen met je creditcard of via PayPal en de meeste makers leveren een paar maanden gratis support. Het thema kun je als zip-bestand downloaden, vervolgens ga je in WordPress naar Weergave / Thema’s en kies je voor Nieuwe toevoegen. Klik op Thema uploaden en vervolgens op Kies bestand. Let erop dat je het gehele zip-bestand selecteert en niet de uitgepakte map.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Nieuwe laptop gekocht? Doe dit voordat je er écht gebruik van maakt
© splitov27 - stock.adobe.com
Huis

Nieuwe laptop gekocht? Doe dit voordat je er écht gebruik van maakt

Een nieuwe pc uitpakken en installeren is altijd opwindend. In begin voelt het overweldigend aan en word je verrast door alle mogelijkheden. Toch is het belangrijk dat je de nieuwe aanschaf meteen zo efficiënt mogelijk instelt.

In dit artikel laten we zien hoe je een nieuwe pc optimaal instelt en klaarmaakt voor gebruik:

  • Allereerst: laad je nieuwe laptop volledig op
  • Kies tussen een Microsoft-account of een lokaal account
  • Verwijder onnodige vooraf geïnstalleerde software (bloatware)
  • Controleer de privacy-instellingen
  • Installeer de nieuwste Windows-updates
  • Bescherm je pc tegen ransomware en malware
  • Zet je bestanden en instellingen van je oude computer over

Alles naar wens ingesteld? Vergeet dan niet dit: Verboden toegang voor onbevoegden: zo vergrendel je je pc

Tip 1 Volledig opladen

Bij een laptop is het verstandig het toestel eerst een tijd aan te sluiten op een stroombron. Het is belangrijk dat de batterij in het begin helemaal opgeladen is voordat je de pc inschakelt. Door dit te doen, zorg je ervoor dat de computer de totale capaciteit van de batterij herkent en kalibreert. Je wordt voor je geduld beloond met optimale batterijprestaties en een maximale levensduur. Daarna kun je rekenen op het batterijbeheerprogramma waarover de meeste laptops beschikken, die helpen het maximale uit de batterij te halen.

©cineberg - stock.adobe.com

Laat je nieuwe laptop eerst volledig opladen.

Tip 2 Account instellen

De volgende stap is het aansluiten van de essentiële componenten, zoals het toetsenbord, de muis en het beeldscherm, en zet je de computer aan. Bij een Windows-computer zal het besturingssysteem vragen om gegevens in te stellen, zoals de taal, de tijdzone en de klokinstellingen. Bovendien moedigt Microsoft gebruikers aan om een Microsoft-account te gebruiken of aan te maken. Heb je er al een, bijvoorbeeld van Hotmail of Outlook, dan is een nieuwe aanmaken niet nodig.

Zo’n Microsoft-account maakt het gemakkelijker om instellingen en achtergronden via de cloud te synchroniseren op al je Windows-machines. En het koppelt je pc aan de cloud. Wil je liever een lokaal account gebruiken, dan is het instellen iets lastiger. Een oplossing is om de internetverbinding te verbreken tijdens de installatie. Dan kun je een lokaal account aanmaken en eventueel ook voor andere gebruikers, al is dat later ook mogelijk.

Meld je aan op de pc met een Microsoft-account.

Kwaliteitscontrole

Om de specificaties van de hardware in de nieuwe computer te checken, kun je als Windows-gebruiker het gratis programma CPU-Z downloaden. Met deze freeware lees je uitgebreide informatie over de processor, het moederbord, de chipset, de grafische kaart, de BIOS en het geheugen in de computer. Het programma is verdeeld in zeven tabbladen, die elk uitgebreide informatie geven over een bepaald item. Op de Mac kun je je deze informatie bekijken door linksboven op het Apple-pictogram te klikken en Over de Mac te selecteren.

Controleer het scherm ook even op dode pixels. Als die er zijn, mag je de laptop of het beeldscherm retourneren. Er zijn tal van online tools waarmee je zo’n test uitvoert, zoals:

We raden ook aan om je nieuwe computer bij de fabrikant te registreren. Dat is handig in verband met de garantie en geeft de fabrikant de mogelijkheid om contact op te nemen bij terugroepacties.

In zeven tabbladen lees je alle eigenschappen van de nieuwe pc.

Tip 3 Bloatware

Op iedere nieuwe pc staan vooraf geïnstalleerde programma’s die opslagruimte innemen en tegelijk het startmenu rommelig maken. Of erger nog, sommige van deze apps worden bij het opstarten uitgevoerd, waardoor de opstarttijd van de pc toeneemt en ze geheugen en verwerkingskracht verbruiken. Deze zogeheten bloatware wordt meestal gebundeld door de fabrikant of door het besturingssysteem. Je kunt de lijst met geïnstalleerde apps bekijken en alles wat je niet zint verwijderen. Kijk wel uit daarmee, apps van de hardware-makers zijn nodig voor een goede werking van de pc, net als software van Intel, AMD, Dell, Nvidia, Microsoft, HP of Lenovo. Ongewenste apps zijn te verwijderen door in het Startmenu met rechts erop te klikken en te kiezen voor Verwijderen. Bevestig je keuze en de app wordt verwijderd uit Windows.

Met de rechtermuisknop kun je apps die je niet gebruikt verwijderen.

Tip 4 Andere bloatware

Niet alle bloatware staat in het Startmenu. Veel andere applicaties zitten verborgen in de directory van de computer. Deze verwijder je met het ingebouwde hulpprogramma. Ga in Windows 11 naar Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Dit is de beste manier om alle apps op je computer te vinden en te verwijderen. Hier staat een lijst met alle applicaties die op de computer zijn geïnstalleerd. Je kunt de grootte van elke app naast de naam bekijken. De lijst is alfabetisch geordend. Je kunt ook zoeken naar specifieke apps en de lijst sorteren of filteren om het zoekwerk iets makkelijker te maken.

Klik dan op het menu met de drie puntjes en kies Verwijderen. Afhankelijk van de machtigingen van je account moet je dit bevestigen met een klik op Ja. Het hulpprogramma zal de uninstaller van het betreffende programma uitvoeren. Wanneer die er niet is, zal de generieke Windows Uninstallation Wizard dit klusje klaren.

Klik op de drie puntjes om de opdracht Verwijderen in beeld te krijgen.

Tip 5 PowerShell

Tot nu toe hebben we manieren bekeken om apps van derden te verwijderen. Toch zijn er ook nog applicaties en games die werden gebundeld met Windows zelf. Dit type apps kun je niet rechtstreeks verwijderen via het Startmenu of via het Configuratiescherm. Om dergelijke software te verwijderen moet je beroep doen op PowerShell, een hulpprogramma dat werkt met opdrachtregels en scripts. Eigenlijk is het een moderne versie van de oude opdrachtprompt. Zoek Windows PowerShell via het Startmenu en klik met rechts op de naam om te kiezen voor Als administrator uitvoeren.

Er wordt een PowerShell-venster geopend. Om de apps te verwijderen, heb je de volledige pakketnamen nodig. Die vind je door de volgende opdracht te typen:

DISM /Online /Get-ProvisionedAppxPackages | select-string Packagename

Druk dan op Enter. Er volgt een lijst van alle actieve pakketten op je computer. Die lijst lijkt verwarrend, maar als je goed kijkt, verraden de titels toch de namen van de apps, bijvoorbeeld MineCraftEducation Edition of Simple Solitaire.

Kopieer de namen van de apps die je wilt verwijderen en plak ze in een tekstbestand. Daarna moet je een nieuw commando typen of plakken, namelijk:

DISM /Online /Remove-ProvisionedAppxPackage /PackageName:PackageName

Hierbij vervang je PackageName door de naam van het betreffende pakket. Deze opdracht verwijdert de app van de computer en voorkomt dat deze later automatisch opnieuw wordt geïnstalleerd. DISM is de afkorting van Deployment Imaging Service and Management. Dit onderdeel is verantwoordelijk voor het downloaden en updaten van de kernprogramma’s en applicaties. Door deze uit de lijst te verwijderen, wordt de app niet langer door Windows bijgewerkt.

Hardnekkige toepassingen kun je in PowerShell eerst identificeren en daarna verwijderen.

Debloaters

Het is ook mogelijk om bloatware aan te pakken met een gratis hulpprogramma als Windows 11 Debloater of Windows 10 Debloater van FreeTimeTech. Deze tools helpen niet alleen bij het beheren en verwijderen van bloatware, je kunt ook de prestaties verbeteren door elke functie te verwijderen die je nutteloos vindt. Het programma verdeelt de functionaliteit in categorieën zoals UWP-apps, privacy, telemetrie, gaming, enzovoort. Bij elke optie wordt een kleine uitleg gegeven. De app lijkt erg gebruiksvriendelijk, maar is vooral bedoeld voor de ervaren gebruiker.

Met Windows Debloater kun je bloatware en functies verwijderen die je nutteloos vindt.

Tip 6 Privacy

Vanaf dag één verzamelt Microsoft allerlei gegevens over jou, en die informatie wordt dan gebruikt om advertenties en aanbevelingen te personaliseren. Wie hier niet van houdt, kan je dit uitschakelen in de Instellingen. Bij de Persoonlijke instellingen zoek je het kopje Apparaatgebruik waar je alle schuifregelaars op Uit zet. Je kunt een uitzondering maken voor de optie Gezin.

Selecteer dan Vergrendelingsscherm en haal het vinkje weg bij Leuke weetjes, tips en trucs en meer op het vergrendelingsscherm weergeven. Dit vinkje zie je alleen als je bij Uw vergrendelingsscherm personaliseren de opties Afbeelding of Diavoorstelling hebt geselecteerd.

Daarna ga je naar Instellingen / Systeem / Meldingen. Scrol helemaal naar beneden en klik op Extra instellingen. Schakel vervolgens de opties uit: De welkomstervaring van Windows weergeven na updates en wanneer u bent aangemeld om te laten zien wat er nieuw is en wat voorgesteld wordt en Tips en suggesties krijgen bij het gebruik van Windows.

Verder kunnen ook apps gepersonaliseerde advertenties sturen. Tijdens de installatie van Windows 11 is het mogelijk om daar geen toestemming voor te geven. Heb je dit over het hoofd gezien, dan kun je die toestemming alsnog intrekken. Ga naar Instellingen / Privacy en beveiliging en selecteer het kopje Algemeen. Hier schakel je twee opties uit: Laat apps me persoonlijke advertenties zien door mijn reclame-id te gebruiken en Suggesties voor inhoud in de app Instellingen weergeven.

Vind de tips en suggesties te opdringerig, dan kun je ze uitzetten.

Wil je zeker weten dat je alle advertentiemogelijkheden uitgeschakeld hebt, lees dan dit artikel: Jij bent de baas! Maak korte metten met Windows-promoties

Tip 7 Updates downloaden

Wie denkt dat zijn nieuwe pc meteen voorzien is van de meest actuele systeemversie, heeft het bij het verkeerde eind. Waarschijnlijk wachten er al updates op je gloednieuwe pc. Controleer dit via Instellingen / Windows update / Naar updates zoeken. Is er een update gevonden, klik dan op de knop Downloaden en installeren. Neem je tijd voor deze updates, want het kan veel tijd kosten om grote updates te downloaden en te installeren. Wanneer de eerste update is afgerond, herstart je Windows en herhaal je dit proces, tot alle updates geïnstalleerd zijn.

Ben je nog niet klaar om je machine bij te werken, dan klik je bij Updates onderbreken op de knop Een week pauzeren. Hierdoor verandert de knop Controleren op updates in Update hervatten. Je kunt op die manier de updates tot vijf weken uitstellen.

Neem je tijd om update na update uit te voeren.

Tip 8 Ransomware

Bij ransomware wordt je pc vergrendeld door anderen en willen de criminelen erachter losgeld om deze bestanden vrij te geven. Windows heeft een ingebouwde bescherming tegen ransomware, maar die is niet standaard geactiveerd.

Om de ransomware-beveiliging te activeren ga je via de Instellingen naar Privacy en beveiliging / Windows-beveiliging en dan klik je bovenaan op de knop Windows-beveiliging openen. Vervolgens open je de sectie Virus en bedreigingsbeveiliging. In het volgende venster vind je de link naar Bescherming tegen ransomware.

Om je bestanden te beschermen, klik je op de knop Bescherming tegen ransomware beheren. Activeer hier Controlled folder access of Gecontroleerde maptoegang. Hierdoor wordt de toegang beperkt voor apps tot de standaardmappen.

Natuurlijk wil je zelf niet voortdurend geblokkeerd worden als je een document in een beschermde map wilt openen. Klik daarom op de optie Een app toestaan via Controlled Folder Access. Daarna selecteer je via de knop Een toegestane app toevoegen de toepassingen die bestanden mogen aanpassen zonder dat het alarm afgaat. Hiervoor navigeer je naar de apps op de harde schijf of je selecteert de app die door deze beveiligingsfunctie al eens werd geblokkeerd.

Standaard beschermt Gecontroleerde maptoegang de mappen Documenten, Afbeeldingen, Video’s en Bureaublad. Je kunt deze mappen niet uit de beschermlijst verwijderen, maar je kunt wel extra locaties toevoegen die beschermd moeten worden. Deze bescherming is goed, maar niet 100 procent waterdicht.

Daarom moet je ook goede back-ups hebben. Windows maakt die automatisch als je bent aangemeld bij OneDrive. Om na te gaan of die back-ups zijn ingeschakeld, klik je bij Gegevensherstel bij ransomware op Bestanden weergeven om te zien welke bestanden je kunt herstellen.

De Gecontroleerde maptoegang beschermt je tegen ransomware.

Tip 9 Snelle installaties

Waarschijnlijk heb je op de oude computer allerlei gratis tools geïnstalleerd die je dagelijks gebruikt. Het is niet handig al die tools opnieuw handmatig te downloaden vanaf de site van de ontwikkelaar. Er zijn oplossingen om dit download- en installatieproces te vereenvoudigen en te versnellen. De eenvoudigste tool blijft Ninite. Surf naar www.ninite.com en plaats vinkje bij de apps die je wilt binnenhalen en installeren. Even later staat het gecombineerde installer.exe-bestand klaar om te downloaden. Dubbelklik op dit bestand om de eerder geselecteerde toepassingen in één keer te installeren.

Selecteer alle programma’s die je in één keer wilt downloaden en installeren.

Tip 10 Handmatig migreren

Natuurlijk wil je de gegevensbestanden van de oude computer overzetten naar je nieuwe pc. Het meest eenvoudig verloopt dat via een usb-stick of een externe usb-schijf die je aan je oude pc koppelt en waarop je via de Verkenner de bestanden naar het usb-medium kopieert. Om alle items in een map te selecteren gebruik je de toetscombinatie Ctrl+A. Wil je alleen bepaalde items kopiëren, dan klik je eerst op het eerste item, je houdt de Ctrl-toets ingedrukt terwijl je op een ander item klikt. Wanneer alles is geselecteerd, kopieer je dit naar het opslagmedium. Daarna sluit je dit medium aan op je nieuwe computer en kopieer je de gewenste gegevens naar de juiste mappen.

Gebruik de Ctrl-toets om verschillende mappen te selecteren en kopieer ze in één keer.

Tip 11 De cloud

In plaats van een fysiek opslagmedium te gebruiken kun je ook een cloudopslagruimte als tussenstation gebruiken. Google Drive geeft je bijvoorbeeld gratis 15 GB aan opslagruimte. Ga met de webbrowser naar https://drive.google.com en log in met je Google-account. Linksboven klik je op +Nieuw en daar selecteer je Bestanden uploaden of Map uploaden. Vervolgens verschijnt er een venster waarin je alle bestanden en/of mappen selecteert die je in de cloud wilt plaatsen. Klik voor bestanden op Openen of in het geval van mappen op Uploaden. Daarna vind je deze gegevens in Mijn Drive in het linkerdeelvenster van Google Drive. Op de nieuwe computer ga je naar je Google Drive en selecteer je de gewenste items met de ingedrukte Ctrl-toets. Klik op het pijltje Downloaden. De bestanden verschijnen in een Verkenner-venster. Klik op Alles uitpakken en geef met Bladeren een geschikte locatie op.

Upload de bestanden en mappen eerst naar Google Drive.

Tip 12 Migratie-tool

Vind je de genoemde twee methoden te omslachtig, dan is er ook software om bestanden te migreren: Todo PCTrans. De Pro-versie kost 49,95 euro en dan zijn er geen beperkingen. Er is ook een gratis versie. Installeer de software op beide machines en zorg dat ze op hetzelfde netwerk zijn ingelogd, of verbind de twee pc’s met een kabeltje. Dat kan doorgaans met een usb-c-kabel of ethernetkabel.

Start Todo PCTrans op de oude pc en kies Gegevensoverdracht. In het venster zie je duidelijk Oude pc en daarnaast zie je de Nieuwe pc. Ook op de nieuwe pc open je hetzelfde programma en selecteer je aan de rechterkant Dit is een nieuwe pc. Onder beide afbeeldingen lees je zelfs de ip-adressen. Als beide machines elkaar hebben gevonden, klik je op Direct overmaken. Je moet akkoord gaan met de verbinding om verder te gaan. Zodra er verbinding is, scant de software de gegevens op de oude pc.

Links staat de oude pc, rechts de nieuwe.

Na het scannen selecteer je de inhoud die je wilt overzetten. ToDo PCTrans heeft enige tijd nodig om alle applicaties, data en accounts van de oude pc te laden. De knop Analyseren wordt aanklikbaar wanneer de analyse klaar is.

Vink de selectievakjes aan van de applicaties die je wilt overzetten. In het tweede tabblad selecteer je de hoofdmappen die je wenst over te dragen: de bestanden, de muziek, de afbeeldingen enzovoort. Helaas is de gratis versie beperkt tot het overzetten van slechts vijf applicaties en 2 GB aan gegevens. Het derde tabblad gebruik je om de accounts over te dragen. Hier krijg je een overzicht van de Windows-accounts op de pc, zowel de lokale accounts als de Microsoft-accounts.

Zet een vinkje bij de accounts die je wilt overdragen naar de nieuwe pc. Voor elk account zie je in het rechterdeel vier onderdelen: Gebruikersinstellingen, Gebruikersdata, Personalisatie en Instellingen. Via de pijlknop kun je deze onderdelen uitvouwen en de items selecteren die je wilt overdragen. Klik daarna op de blauwe knop Overzetten.

Vink de mappen aan die je wilt overzetten.

Tip 13 Antivirus

Het ingebouwde antivirusprogramma Microsoft Defender is de afgelopen jaren behoorlijk verbeterd. En toch blijven we voorstander om te investeren in een antivirusprogramma van derden voor een betere bescherming, omdat zo’n tool meer doet dan een schild vormen tegen malware. Zelfs als je geen geld aan deze bescherming wilt spenderen dan zijn er betrouwbare gratis antivirusprogramma’s beschikbaar. Bijvoorbeeld Avast Free Antivirus. De gratis versie blokkeert virussen en andere malware, spoort zwakke wifi-beveiliging op en voegt een extra beschermingslaag toe tegen ransomware. Wanneer je een antivirusprogramma van derden installeert, zal Windows Defender zichzelf automatisch uitschakelen. Meerdere antivirusprogramma’s op dezelfde Windows-pc draaien, is om problemen vragen. Windows Defender wordt pas weer actief als er geen andere antivirusprogramma draaien.

Avast Free Antivirus heeft geen virussen aangetroffen.

Tip 14 Back-upoplossing

Een gloednieuwe pc gaat weleens kapot, een laptop kan gestolen worden, maar de belangrijkste oorzaak van dataverlies is de gebruiker zelf. Iedereen heeft wel eens per ongeluk gegevens verwijderd of overschreven. Kies dus van meet af aan voor een back-upoplossing. Er zijn betaalde en gratis programma’s voor back-ups, zoals Acronis True Image of Paragon Backup and Recovery. En er is natuurlijk Windows Back-up, een ingebouwde optie zonder kosten die je vindt via het Startmenu. Met deze laatste is het mogelijk om een reservekopie te maken van je bestanden, instellingen, apps en gegevens met Microsoft Cloud-opslag.

Windows heeft zijn eigen back-upoplossing.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review Philips OneUp – Elektrische dweil maakt sneller schoon
© Wesley Akkerman
Huis

Review Philips OneUp – Elektrische dweil maakt sneller schoon

In hoeverre kun je een simpele dweil eigenlijk nog verbeteren? Die vraag stelden we onszelf hardop – tot we opeens de Philips OneUp in handen kregen: een elektronische dweil die verrassend goed weet mee te draaien in een wereld vol dweilende robots en nat-droogstofzuigers. Wat vinden wij van deze opvallende nieuwkomer?

Uitstekend
Conclusie

De Philips OneUp is wat ons betreft een ideaal apparaat voor wie geen interesse of budget heeft voor een robotstofzuiger of een geavanceerde nat-droogstofzuiger. De vloer wordt mooi schoon, zonder strepen, en het dweilen en drogen kost nauwelijks tijd. Even snel door het huis is daardoor geen gedoe meer. Nadelen zijn er ook: het bijbehorende schoonmaakmiddel is aan de prijzige kant en mist een frisse geur, en de dweilpad droogt traag op als de zon niet meewerkt. Maar verder staat er niets in de weg om dit apparaat warm aan te bevelen.

Plus- en minpunten
  • Dweilen zonder strepen
  • Flexibele kop
  • Afneembare dweilpad
  • Goed voor minimaal 50 vierkante meter
  • Meegeleverd schoonmaakmiddel
  • Geen extra dweilpad
  • Schoonmaakmiddel is duur
  • Schoonmaakmiddel heeft geen lekkere geur

Dankzij robots en andere slimme apparaten wordt het steeds makkelijker om het huishouden uit handen te geven of de vervelende taken te láten uitvoeren. De Dreame H15 Pro en anders wel de X50 Ultra zijn daar goede voorbeelden van. Maar Philips laat met de OneUp zien dat regelmatig dweilen helemaal geen vervelende taak hoeft te zijn. Dit is namelijk een elektrische dweil die je in staat stelt de taak sneller uit te voeren. Hij is er in twee uitvoeringen, namelijk eentje van 109 en eentje van 159 euro. Het enige verschil is de accu: die gaat respectievelijk 50 of 70 minuten mee.

Het systeem bestaat uit verschillende onderdelen die je allemaal aan de steel bevestigt. Om te beginnen zijn dat een schoonwaterreservoir (van 280 ml) en een vuilwaterbak (van 180 ml), die je aan de onderkant van het midden aantreft. In de bak met schoon water klik je daarnaast een speciaal ontwikkelde module met daarin het schoonmaakmiddel. Dat is een door Philips ontwikkeld middel, dat naar verluidt drie maanden moet meegaan. De kantelbare kop kan 360 graden draaien en is voorzien van afneembare dweilpads, die ook los te koop zijn (voor 23 euro).

©Wesley Akkerman

Evenredig nat en schoon

Bij dit soort apparaten is het gewicht en flexibiliteit in de bediening erg belangrijk. De Philips OneUp weegt 1,75 kilo en is dus niet bepaald zwaar, zeker niet in vergelijking met draadloze steelstofzuigers. Wij hebben er in elk geval moeiteloos mee door het huis gelopen. En dankzij die draaibare kop kom je heel makkelijk in verschillende hoeken, onder tafels en stoelen en langs poten en ander meubilair. De knoppen voor de bediening zitten daarnaast helemaal boven op de dikke steel, waardoor die eveneens goed bereikbaar zijn.

In de basis lijkt er dus goed nagedacht te zijn over de werking en praktische inzetbaarheid van de Philips OneUp. Maar hoe maakt-ie schoon? Dankzij een gemotoriseerde aandrijving kan het systeem de dweilpad continu voorzien van een schone stroom water met zeep. Ondertussen zuigt de dweil het vieze water op, waardoor de grond niet lang nat blijft en het droogproces drastisch verkort. Je moet de dweilpad van tevoren nog wel eerst natmaken, dus de eerste vloeraanraking kan wat te vochtig zijn. Maar daarna wordt de harde vloer evenredig nat en schoon.

©Wesley Akkerman

Voordelen ten opzichte van gewoon dweilen

Het gebruik van de Philips OneUp brengt een aantal duidelijke voordelen met zich mee. Vergelijk je het met traditioneel dweilen, dan vallen er meteen een paar dingen op. Je hoeft geen grote emmer water klaar te zetten, laat staan ermee door het huis te slepen. Je verbruikt minder water en schoonmaakmiddel, en je voorkomt dat je halverwege met een vieze dweil over de vloer gaat. Ook het schoon- en droogmaken van de dweilkop is een stuk eenvoudiger – daar heeft Philips slim over nagedacht.

De dweilpad is afneembaar en kun je simpelweg te drogen leggen, bijvoorbeeld in de zon. Is die er even niet, dan duurt het ongeveer twee à drie dagen voordat hij helemaal droog is. Je kunt de pad bovendien in de wasmachine gooien om hem weer fris en schoon te krijgen. Omdat het drogen soms wat tijd kost, is een extra dweilpad geen overbodige luxe – maar die moet je wel los aanschaffen. Het apparaat wordt geleverd met één pad, maar verder zit alles wat je nodig hebt gewoon in de doos. De basis is dus goed op orde.

©Wesley Akkerman

Meegeleverd schoonmaakmiddel

Philips raadt natuurlijk aan om het speciaal voor dit systeem ontwikkelde schoonmaakmiddel te gebruiken. Twee flesjes kosten 20 euro en zijn volgens de fabrikant goed voor evenveel sessies als drie flessen gewone vloerreiniger. Per schoonmaakbeurt druk je één keer op de knop om het schoonwaterreservoir van de juiste hoeveelheid zeep te voorzien, zodat je altijd de optimale verhouding hebt. Toch vragen we ons af of je echt aan die Philips-flesjes vastzit. In de praktijk werkt het systeem ook prima met je eigen schoonmaakmiddel.

Wat wel opvalt aan het meegeleverde reinigingsmiddel, is dat het nauwelijks geur afgeeft. Het ruikt niet vies, maar er zit ook geen fris of aangenaam geurtje aan. Wel zorgt het voor een streeploos resultaat, en dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om draait. Heb je echter zelf een goede vloerreiniger die speciaal geschikt is voor jouw type vloer, dan kun je die ook prima gebruiken. Het enige wat je dan even moet uitzoeken, is de juiste verhouding met het schoonwaterreservoir van 280 ml. De elektrische dweil presteert er in elk geval niet minder door als je de (best prijzige) Philips-flesjes links laat liggen.

©Wesley Akkerman

Philips OneUp kopen?

Ook goed om te weten: met de variant die 50 minuten meegaat, kun je ongeveer 50 vierkante meter dweilen. De versie met een accuduur van 70 minuten komt tot 70 vierkante meter. Daarmee is de OneUp een ideaal product voor kleinere huishoudens, zoals een appartement of flat. In ons testhuishouden hield de OneUp het zelfs vol om op een volle accu 56 vierkante meter schoon te maken – ruim boven de beloofde prestatie. Natuurlijk moet je er rekening mee houden dat accu's na verloop van tijd wat capaciteit verliezen, maar daar was in dit geval nog geen sprake van.

De Philips OneUp is wat ons betreft een ideaal apparaat voor wie geen interesse of budget heeft voor een robotstofzuiger of een geavanceerde nat-droogstofzuiger. De vloer wordt mooi schoon, zonder strepen, en het dweilen en drogen kost nauwelijks tijd. Even snel door het huis is daardoor geen gedoe meer. Nadelen zijn er ook: het bijbehorende schoonmaakmiddel is aan de prijzige kant en mist een frisse geur, en de dweilpad droogt traag op als de zon niet meewerkt. Maar verder staat er niets in de weg om dit apparaat warm aan te bevelen.