ID.nl logo
In 16 stappen een perfecte Wordpress-website
© Reshift Digital
Huis

In 16 stappen een perfecte Wordpress-website

WordPress is een geweldig platform om websites mee te maken en de installatie is zo gepiept. Wil je echter dieper in de materie duiken, dan kan het best lastig zijn om alle functies onder de knie te krijgen. In dit artikel ontdek je de verschillende expertfuncties van WordPress en geven we je tips over handige plug-ins voor een professionele site.

Tip 01: Voor we beginnen

Vorig jaar hebben we in het zomernummer al een drieluik aan WordPress besteed, hier op onze website kun je nog eens nalezen hoe je je eigen website met WordPress aanmaakt en configureert. Je vindt deel 1 hier en kunt vanuit daar verder naar de volgende delen. Het is handig om alle drie de delen door te lezen voordat je verdergaat. We gaan ervan uit dat je je eigen WordPress-site hebt geconfigureerd en je een thema hebt geïnstalleerd. Ook moet je al een paar berichten en pagina’s aan je website hebben toegevoegd. Elk thema kan eigen functies aan het administratiepanel van WordPress toevoegen en daarom kan het zijn dat de schermafbeeldingen bij jou wat anders zijn en er andere functies in het Dashboard te zien zijn. We geven echter alleen algemene tips, deze zijn niet afhankelijk van een thema of bepaalde plug-in.

©PXimport

Het is handig om je berichten in verschillende categorieën onder te verdelen

-

Tip 02: Categorieën en tags

Als je veel berichten gaat aanmaken, is het handig om deze in verschillende categorieën onder te verdelen. Niet alleen profiteer je hier later van bij de zoekmachines, ook een eventuele zoekfunctie op je site is hierbij gebaat. Als je een reisblog hebt, kun je bijvoorbeeld per continent, land of stad een categorie aanmaken. Bij een fotografieblog zou je kunnen kiezen voor categorieën als analoog, digitaal en spiegelreflex. Je maakt een categorie aan door op Berichten / Categorieën te klikken. Onder Nieuwe categorie toevoegen geef je een naam in onder Naam. Onder Slug geef je een url-vriendelijke versie aan zonder spaties of leestekens. Wil je subcategorieën instellen, dan kun je onder Hoofd instellen welke categorie de hoofdcategorie van de aan te maken categorie wordt. Bij een reisblog zou je bijvoorbeeld als hoofdcategorie Europa kunnen aanmaken en als subcategorie België. Je moet altijd eerst een hoofdcategorie aanmaken, anders kun je bij een subcategorie deze hoofdcategorie niet selecteren. Onder Beschrijving mag je iets invullen, maar het is ook prima om dit leeg te laten. Standaard heeft WordPress een categorie Geen categorie aangemaakt. Ga er met je muis overheen en klik op Bewerken om deze categorie te wijzigen in een nieuwe categorie.

©PXimport

Tip 03: Tags

In de meeste gevallen zul je niet heel veel categorieën hebben en zal elk bericht onder één of twee categorieën vallen. Een andere manier om berichten te organiseren, is door middel van tags. Over het algemeen heb je veel meer tags dan categorieën. Voor je fotoblog kunnen dit steekwoorden zijn als zon, strand, zwart-wit en avond. Tags kunnen onder berichten worden weergegeven. Gebruikers kunnen erop klikken of je kunt een tag cloud aanmaken op je website om sneller bepaalde berichten te vinden. Ga naar Berichten / Tags om je tags te bekijken. Een tag maak je op dezelfde manier aan als categorieën, een tag kan echter geen hoofdcategorie hebben. Je kunt bij het schrijven van een bericht gemakkelijk een nieuwe tag aanmaken, deze wordt dan automatisch aan je lijst met tags toegevoegd.

©PXimport

Tip 04: Organiseren

Ga naar een bericht, aan de rechterkant vind je de het kopje Categorieën. Hier selecteer je een zojuist aangemaakte categorie door er een vinkje voor te zetten. Wil je een nieuwe categorie toevoegen, klik dan op Nieuwe categorie toevoegen. Onder Tags vind je een veld waar je tags kunt intypen. Typ een woord in en klik op Toevoegen, de tag verschijnt dan onder het veld. Je kunt een tag weer verwijderen door op het kruisje te klikken. Wil je meerdere tags tegelijkertijd toevoegen, dan scheid je ze met een komma. Druk op de Enter-toets en alle tags worden meteen onder het veld weergegeven. Vergeet na het toevoegen van categorieën en tags niet om op Bijwerken te klikken.

©PXimport

Tip 05: Zoekmachines

Als je wilt dat je site goed door zoekmachines als Google en Bing wordt geïndexeerd, kijk dan eerst eens bij Instellingen / Lezen. Als er een vinkje voor Blokkeer zoekmachines om deze site te indexeren staat, dan kan het zijn dat de zoekmachines geen volledige toegang tot je site hebben. Haal het vinkje weg zodra je website klaar is om live te gaan. Tijdens het configureren en sleutelen kun je het vinkje prima laten staan. Sluit af door op Wijzigingen opslaan te klikken. Bij Instellingen / Algemeen moet je bovendien zorgen voor een goede titel en ondertitel. Deze gegevens worden in de zoekresultaten in ieder geval weergegeven. Het onderverdelen in categorieën en het gebruik van goede tags helpt ook om beter geïndexeerd te worden door zoekmachines.

©PXimport

Om zoekmachines je website goed te laten indexeren, is een SEO-plug-in aan te raden

-

Tip 06: SEO

Om zoekmachines je website echt goed te laten indexeren, is het aan te raden om een speciale SEO (Search Engine Optimalisation)-plug-in op je WordPress-site te laten draaien. Ga naar Plugins / Nieuwe plugin en typ achter Trefwoord de naam Alles-in-één SEO Pakket. Er zijn meerdere goede SEO-plug-ins, waaronder Yoast en SEO Ultimate, maar het voordeel van deze plug-in is dat het vrij simpel is en je niet veel hoeft te configureren. Klik op Nu installeren en wacht tot de plug-in is geïnstalleerd. Klik vervolgens op Activeren en je ziet dat er een menuonderdeel aan de linkerkant is aangemaakt. Onder Get Started lees je alles over de plug-in.

Je kunt ook direct klikken op Continue to the General Settings. Het eerste wat je in kunt stellen is hoe de titel en subtitel van je site door bijvoorbeeld Google moeten worden geïndexeerd. Standaard geeft het de informatie weer die je bij Instellingen / Algemeen hebt aangegeven. Als je een andere titel en subtitel speciaal voor zoekmachines wilt aangeven, doe je dit bij Alles-in-één SEO / Algemene instellingen / Homepage Instellingen. Achter Home Titel geef je een titel van maximaal zestig tekens in. Naast Home Beschrijving geef je in maximaal 160 tekens aan waar je website over gaat. Je kunt elke pagina of elke bericht ook een speciale zoekmachine-titel geven. Heb je een pagina die Contact heet, dan kun je deze voor de zoekmachines bijvoorbeeld wijzigen in Neem contact met ons op! Ga naar Pagina’s of Berichten en klik achter een item op het potloodje onder SEO Titel.

©PXimport

Tip 07: Google Analytics

Een volgende stap is om je Google Analytics-account aan je WordPress-site toe te voegen. Met Google Analytics heb je inzicht in het aantal bezoekers, hoe lang ze op je site blijven, welke pagina’s ze bezoeken en nog veel meer. Allereerst meld je je aan voor een Google Analytics-account door hier op Een account maken te klikken. Klik op Beheer en je ziet dat er één account is aangemaakt. Onder Property kies je voor Nieuwe property maken.

Onder Websitenaam geef je een naam aan en onder Website-URL geef je het webadres aan. Geef eventueel een branchecategorie aan en zet de tijdzone op Nederland. Sluit af door op Tracking-ID ophalen te klikken. Op de volgende pagina zie je je tracking-ID, een code van twee letters en acht cijfers. Met de Alles-in-één SEO-plug-in hoef je zelf geen php-code aan je site toe te voegen. Je kopieert gewoon de tracking ID die je in je Google Analytics-account vindt en plakt hem bij Alles-in-één SEO / Algemene instellingen / Google Instellingen / Google Analytics ID. Eronder kun je vervolgens veel meer opties instellen. Klik op het vraagteken voor elke functie om te weten te komen wat het precies doet. Vergeet niet om onderaan op Update instellingen te klikken.

©PXimport

Met de Alles-in-één SEO-plug-in hoef je zelf geen php-code aan je site toe te voegen

-

Tip 08: XML Sitemap

De volgende stap is om een XML Sitemap te genereren. Dit is een bestand dat je naar Google en Microsoft stuurt zodat hun zoekmachines je site beter en sneller kunnen indexeren. Ga naar Alles-in-één SEO en klik op Feature Manager. Onder XML Sitemaps klik je op Activate. Je ziet nu dat er links een menuonderdeel met de naam XML Sitemap is bijgekomen. Klik erop en je ziet een lijst met opties voor het genereren van je sitemap. In de meeste gevallen zijn de standaardinstellingen prima, maar je moet wel even een vinkje zetten achter Verwittig Google en Verwittig Bing. Op deze manier wordt je sitemap meteen naar de beide zoekmachines gestuurd. Als je veel aan de structuur van je site verandert, kun je ervoor kiezen om automatisch nieuwe sitemaps te laten genereren. Selecteer dan achter Plan Updates bijvoorbeeld Maandelijks. Dit is alleen nodig als je de komende tijd veel pagina’s en categorieën gaat toevoegen of veranderen. Het is niet nodig als je alleen maar nieuwe berichten plaatst, dit heeft namelijk geen gevolg voor de structuur van je site. Klik op Update Sitemap als je alle opties hebt ingesteld. Op de volgende pagina klik je op Bekijk je sitemap om te zien of het bestand succesvol is gegenereerd.

©PXimport

Tip 09: Publicatieopties

Standaard wordt een bericht gepubliceerd zodra je op de knop Publiceren klikt, maar je kunt ook berichten in de wacht zetten zodat ze op een later moment op je website worden geplaatst. Klik daarvoor op Bewerken achter Onmiddellijk publiceren. Je kunt een datum en exacte tijd aangeven en afsluiten door op OK te klikken. Als je een bericht al hebt gepubliceerd, maar tijdelijk offline wilt halen, hoef je het bericht niet te verwijderen. Klik op Bewerken achter Zichtbaarheid: Openbaar en verander het in Privé als je het alleen voor jezelf zichtbaar wilt hebben. Je kunt het bericht ook met een wachtwoord beveiligen door op Beschermd met wachtwoord te klikken. Geef een wachtwoord in en als je het bericht nu op de website wilt lezen, moet je het opgegeven wachtwoord ingeven. Dezelfde opties heb je overigens ook voor pagina’s.

©PXimport

WordPress zoekt in titels en teksten van berichten en pagina’s, maar niet op categorieën en tags

-

Tip 10: Beter zoeken

Als op je site veel informatie staat en je regelmatig nieuwe berichten plaatst, is het handig om een goede zoekfunctie aan te bieden. In vrijwel elk thema is standaard een zoekoptie ingebakken, de techniek erachter is altijd hetzelfde. WordPress zoekt in titels en teksten van berichten en pagina’s, maar kan bijvoorbeeld niet op namen van categorieën en tags zoeken. Ga naar Plugins / Nieuwe plugin en typ achter Trefwoord de titel Search Everything. Klik naast Alles doorzoeken (de Nederlandse vertaling van de naam van de plug-in) op Nu installeren en vervolgens op Activeren. Klik op Instellingen / Search Everything en zet bijvoorbeeld vinkjes achter Search every tag name en Search every category name and description. Klik op Save Changes. De zoekfunctie op je website zal nu ook tags en categorieën indexeren tijdens het zoeken. Hier vind je meer informatie over de plug-in.

©PXimport

Tip 11: Thema wijzigen

De meeste thema’s bieden je de optie om bepaalde instellingen gemakkelijk te wijzigen zonder dat je php-code in WordPress hoeft te programmeren. Ga naar Weergave / Customizer. Welke opties je hier vindt, hangt af van je thema. In de meeste gevallen kun je zaken als het lettertype, de kleuren en het logo van je website veranderen. Elke verandering die je maakt, zie je meteen aan de rechterkant. Als je klaar bent met een bewerking, klik je op Opslaan & publiceren. Dit is de eenvoudigste manier om de menu’s van je website te veranderen. Wil je meer controle over je menu’s, ga dan naar Weergave / Menu’s. Hier kun je ook nieuwe menu’s aanmaken door op Menu aanmaken te klikken.

©PXimport

Ben je thuis in de programmeertaal css, dan kun je meer weergaveopties van je thema wijzigen

-

Tip 12: Css wijzigen

Als je meer weergaveopties van je thema wilt wijzigen en je thuis bent in de programmeertaal css, dan kun je naar Weergave / Editor gaan en rechts onderaan het bestand Stylesheet (style.css) selecteren. Om te weten welk deel van je website welke css-regel gebruikt, selecteer je in Firefox via het contextmenu de optie Element inspecteren (in Chrome heet de optie Inspecteren). Pas wel op met het veranderen van informatie in de editor. Als je niet weet wat je doet, kun je gemakkelijk je site kapot maken. Je kunt hier ook alle php-bestanden wijzigen. Hier moet je echt alleen aankomen als je weet wat je doet. Als je één komma verkeerd zet, kan je site onbereikbaar zijn, dit oplossen kan een heel karwei zijn.

©PXimport

Tip 13: Reacties beheren

Ook voor het beheren van de reacties, is het verstandig een externe plug-in te installeren. Ga eerst naar Instellingen / Reacties en zorg ervoor dat voor Schrijvers van reacties moeten naam en e-mailadres opgeven een vinkje staat. Een extra zekerheid kan zijn om ook een vinkje voor Gebruikers moeten ingelogd zijn om te kunnen reageren te zetten, al moet je dan wel een thema hebben geïnstalleerd dat het aanmelden van gebruikers ondersteunt. Bij Plugins / Geïnstalleerde plugins zie je de plug-in Akismet staan. Deze is standaard niet geactiveerd, maar dit is wel een goed idee als je reacties wilt checken op spam. Klik op Activeren en vervolgens op Akismet-account activeren.

Op de volgende pagina kies je voor Je API-sleutel verkrijgen, doe dit op de geopende pagina nog een keer. Kies een gebruikersnaam en geef een wachtwoord in. Je kunt ook met je WordPress.com-accountgegevens inloggen, mocht je die al hebben. Let er wel op dat dit niet hetzelfde is als je WordPress-logingegevens van je website. Als je eenmaal bij Akismet bent ingelogd, kies je voor het gratis Basic-account door op Get Basic te klikken. Zet de schuif rechtsboven op € 0,00 / Year en klik op Continue. Als het webadres in het volgende venster klopt met het webadres van je website, kies je voor Activate this site. De API-sleutel wordt nu automatisch aan je WordPress-Dashboard toegevoegd.

©PXimport

Het is handig om af en toe een reservekopie van je website te maken

-

Tip 14: Onderhoud

WordPress heeft van tijd tot tijd te maken met beveiligingsproblemen en daarom is het belangrijk dat je website up-to-date blijft. WordPress zorgt ervoor dat het automatisch kleine updates en bugfixes installeert, maar je kunt altijd even kijken bij Dashboard / Updates of je over de meest recente versie beschikt. Het is handig om af en toe even een reservekopie van je website te maken. Er zijn twee belangrijke dingen die opgeslagen moeten worden. Ten eerste heb je de bestanden van je thema en de eventuele wijzigen die je aan de php- en css-bestanden hebt gedaan nodig. Via een ftp-programma als FileZilla kun je deze bestanden gewoon naar je harde schijf kopiëren.

Het tweede dat je niet kwijt wil raken, is de inhoud van je berichten, pagina’s en je categorieën en tags. Deze worden allemaal in de aangemaakte MySQL-database opgeslagen. Om hier een kopie van te maken, ga je naar de instellingen van je provider. Daar vind je waarschijnlijk een optie als Database Manager of iets in die trant. Hier kun je een reservekopie van je database-bestanden maken. Je kunt ook een plug-in gebruiken die automatisch reservekopieën voor je maakt, maar deze plug-ins kosten meestal geld. Bekende opties zijn BackupBuddy en VaultPress. Een goede gratis optie is UpdraftPlus, deze plug-in levert bijna alle functies van een betaalde dienst.

©PXimport

Om een brute force-aanval te voorkomen, kun je de locatie van je loginpagina wijzigen

-

Tip 15: Beveiliging

Het bijhouden van WordPress-updates is al een stap in de goede richting naar een veilige website, maar als je je website echt goed tegen aanvallen of indringers wilt beschermen, is het handig om een plug-in te installeren. De plug-in All In One WP Security & Firewall is een goede optie. Installeer en activeer de plug-in en ga naar WP Security / Dashboard. Je ziet aan de meter hoeveel veiligheidsmaatregelen je al hebt genomen en hoeveel je er nog moet doen. Op deze pagina kun je al wat instellingen doorvoeren, maar alle functies staan ook in submenu’s duidelijk uitgelegd. Zet bijvoorbeeld bij Firewall een vinkje achter Enable Basic Firewall Protection om de firewall aan te zetten. Om een brute force-aanval te voorkomen, kun je de locatie van je loginpagina wijzigen bij WP Security / Brute Force. Op deze manier maak je het ongenode gasten lastiger om je pagina aan te vallen. Lees wel even de instructies door, want het wijzigen van je login-locatie kan gevolgen hebben voor de functionaliteit van je website.

©PXimport

Tip 16: Thema’s zoeken

Er zijn heel veel gratis thema’s voor WordPress te vinden, maar als je echt een professioneel uitziende site wilt hebben, dan is het aan te raden om een beetje geld aan een betaald thema uit te geven. Een goede website is www.themeforest.net, op deze website kunnen thema-makers hun producten aanbieden. Klik onder themeforest op WordPress en kies een categorie. Alle thema’s in deze categorie worden rechts weergegeven en worden standaard naar datum van toevoegen gesorteerd. Klik op Sort by om bijvoorbeeld op populariteit te zoeken. Van elk thema kun je een live demo bekijken door op de naam van het thema te klikken en te kiezen voor Live Preview. Een thema kun je betalen met je creditcard of via PayPal en de meeste makers leveren een paar maanden gratis support. Het thema kun je als zip-bestand downloaden, vervolgens ga je in WordPress naar Weergave / Thema’s en kies je voor Nieuwe toevoegen. Klik op Thema uploaden en vervolgens op Kies bestand. Let erop dat je het gehele zip-bestand selecteert en niet de uitgepakte map.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 in hoogte verstelbare bureau's voor een ergonomische werkplek
© LIGHTFIELD STUDIOS - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 in hoogte verstelbare bureau's voor een ergonomische werkplek

Bij ID.nl zijn we gek op producten met een mooie prijs of die iets bijzonders te bieden hebben. Daarom gaan we een paar keer per week op zoek naar zulke deals. Dit keer een bijzondere categorie die nog niet eerder aan bod is geweest: verstelbare bureau's voor een ergonomische werkplek.

Veel mensen die thuiswerken heb niet altijd de mogelijkheid om een apart bureau te gebruiken en ziten bijvoorbeeld vaak aan de eet- of keukentafel. Toch kan het lonen om te investeren in een goed bureau, omdat daarmee - in combinatie met een goede stoel - je werkhouding een stuk beter wordt. Wij bekijken vijf handige bureaus 's die in hoogte verstelbaar zijn.

Casaria 160x75

Het tafelblad van dit bureau uit de Casaria‑lijn is in hoogte verstelbaar van 73 tot 118 cm en beweegt met een snelheid van 2,25 cm per seconde. Je bedient de motor via een lcd‑scherm en kan twee voorkeursstanden opslaan, zodat je met één druk op de knop naar je favoriete werkhoogtes gaat. Er zit ook een herinneringsfunctie in die je eraan herinnert om weer te gaan staan of juist te zitten. Met het robuuste stalen frame en een draagvermogen van 80 kg is het bureau geschikt voor zware monitoren. Handige details zijn de kabelgeleider, beker‑ en koptelefoonhouder en in hoogte verstelbare poten. Het blad van 160 × 75 cm bestaat uit twee delen en is afgewerkt met melamine zodat het tegen een stootje kan. Dit bureau komt inclusief montagebenodigdheden en is verkrijgbaar in verschillende kleurvarianten.

Specificaties

Bladformaat: 160x75cm
Hoogte: 73 tot 118cm
Belastbaar tot: 80kg

Avalo 140x60

Avalo levert dit elektrisch verstelbaar bureau (de P58) met een compact blad van 140 × 60 cm. De hoogte is traploos verstelbaar van 73 tot 117 cm en kun je drie verschillende hoogtestanden opslaan. Dat is handig als je het bureau deelt met collega's of medethuiswerkers, of wanneer je snel wilt wisselen tussen zit‑ en stahouding. De bediening gebeurt via een bedieningspaneeltje aan de voorkant; met één druk op de knop gaat het blad naar de gewenste stand. Het frame is gemaakt van staal, het blad van P2‑melamine en de rand is afgewerkt met hittebestendig ABS. Verder wordt benadrukt dat het bureau plug‑and‑play is: je hoeft alleen de stekker in het stopcontact te steken en kunt meteen aan de slag. Door het smalle ontwerp past het bureau goed in kleinere kamers, maar biedt het toch voldoende ruimte voor een monitor, toetsenbord en documenthouder. Voor wie een elektrische zit‑sta‑oplossing zoekt met geheugenfunctie en solide materialen is dit model een optie.

Specificaties

Bladformaat: 140x60cm
Hoogte:73 t/m 117cm
Belastbaar tot: onbekend

Avalo 120x60

Dit is een kleinere variant van de hierboven besproken Avalo AP58. Dit model heeft een 20 cm minder breed blad, maar uiteraard ook elektrisch verstelbaar. Net als de grotere uitvoering varieert de hoogte van 73 tot 117 cm en kan het bureau drie standen onthouden. Voor het instellen gebruik je een eenvoudige bediening waarbij je een favoriete zit‑ en stahoogte opslaat en later oproept. Het frame bestaat uit staal en het blad uit melamine met een rand van warmtebestendig ABS. D tafel weegt 27 kg en is het daardoor stabiel zonder moeilijk te verplaatsen. Ook deze uitvoering is plug‑and‑play; je hoeft geen ingewikkelde montage uit te voeren. Door de compactere afmetingen is dit model ideaal voor kleinere werkplekken of voor wie extra apparatuur (zoals een printer) op een tweede tafel wil plaatsen. De strakke vormgeving past in verschillende interieurs en de elektrische motor zorgt ervoor dat je eenvoudig van houding wisselt.

Specificaties

Bladformaat: 120x60cm
Hoogte: 73 t/m 110 cm
Belastbaar tot: onbekend

VDD Gaming 118x58cm

Het frame van deze VDD is elektrisch in hoogte verstelbaar van 73 tot 118 cm. Hiermee wissel je gemakkelijk tussen zitten en staan en kun je de juiste houding aannemen voor langdurige sessies. Het witte werkblad van 118 × 58 cm biedt voldoende ruimte voor een monitor en toetsenbord en dankzij de krachtige motor is het maximaal belastbaar tot 60 kg. De tafel wordt geleverd met instructies en alle benodigde onderdelen, waardoor je de montage zelf kunt uitvoeren. Er worden geen extra functies zoals geheugenstanden vermeld, waardoor je elke gewenste hoogte handmatig instelt. Voor wie een elektrisch verstelbaar bureau zoekt dat weinig ruimte inneemt, is dit een praktische optie; vooral gamers zullen baat hebben bij het kunnen aanpassen van de werkhoogte tijdens een sessie.

Specificaties

Formaat: 118x58cm
Hoogte: 73 tot 118cm
Belastbaar tot: 60kg

Schaffenburg Linesto Plus 140x80

Het Schaffenburg Linesto Plus‑bureau is een rechthoekige tafel met een T‑poot. Het frame is zonder gereedschap te monterenen in hoogte verstelbaar met een drukknop tussen 65,5 en 85,5 cm. De maximale belasting bedraagt 70 kg. De hoogtebediening gebeurt via een knop aan het onderstel; er zijn geen geheugenstanden. De tafel is voorzien van een 25mm dik melamine blad, een metalen onderstel en stelvoeten om de tafel waterpas te zetten. Kabelbeheer is mogelijk via accessoires, en er zijn diverse blad‑ en framekleuren beschikbaar. Het Schaffenburg-bureau heeft verder een stalen frame met twee telescoperende buisdelen en een krasvaste coating. Als enige in dit overzicht is deze Linestor geen zit/sta-bureau, maar kan hij in zithoogte tot maximaal 85,5 cm worden gebracht.

Specificaties

Formaat: 140x80cm
Hoogte: 65 tot 85,5 cm
Belastbaar tot: 70kg

▼ Volgende artikel
Zo werkt het energielabel voor smartphones en tablets
Huis

Zo werkt het energielabel voor smartphones en tablets

Sinds juni 2025 is het voor fabrikanten van smartphones verplicht om een energiebabel voor hun apparaten te voeren. De consument kan aan de hand van het energielabel zien hoe energiezuinig een telefoon is, maar ook hoe makkelijk het is om de telefoon te (laten) repareren en wat het updatebeleid voor de software is. Door middel van het nieuwe energielabel kun je dus veel bewuster kiezen voor een bepaalde telefoon.

Het energielabel werd ooit bedacht om apparaten op een uniforme manier te vergelijken, los van marketingclaims. Door elk product in te delen op een schaal van A tot en met G ontstaat ruimte om echte koplopers te herkennen en achterblijvers aan te sporen. Smartphones waren nog niet eerder voorzien van een energielabel, maar hebben dat vanaf juni 2025 wel gekregen. Dat is logisch, want bij smartphones draait energie-efficiëntie niet alleen om het stopcontact, maar vooral om hoe slim hardware en software met de energie van een accu omgaan en hoeveel jaren je uit dezelfde telefoon haalt. Door die informatie eenduidig te tonen, verschuiven de argumenten over de oplaadtijd en de schermgrootte naar hoelang een telefoon meegaat en hoe makkelijk hij te repareren is.

Ter illustratie: het nieuwe energielabel voor smartphones en tablets toont de batterijduur bij gemiddeld gebruik, maar ook of hij valbestendig is en hoe makkelijk hij gerepareerd kan worden.

Energie en duurzaamheid

Een smartphone gaat gemiddeld gezien wel een dagje mee op een enkele acculading, afhankelijk natuurlijk van het gebruik door de eigenaar. Erg veel energie wordt er dus niet verspild, maar de grootste winst wat betreft het klimaat is vooral te behalen uit de levensduur van de smartphone en of deze makkelijk te repareren is. De EU koppelt het nieuwe energielabel aan het eco-design van de telefoon. Het label dat de telefoon krijgt, is afhankelijk van een aantal factoren en is een gemiddelde van de prestaties van al deze factoren. Welk factoren dat zijn, lichten we je hieronder verder toe.

Waar vind je het nieuwe energielabel?

Wanneer je online een nieuwe telefoon koopt, vind je het algemene energielabel doorgaans bij het product zelf. Je ziet echter niet direct de andere onderdelen waarop de telefoon is beoordeeld. In een fysieke winkel is het de bedoeling dat er bij de telefoon een kaartje of bordje is geplaatst, met daarop een QR-code waarmee je direct op de juiste informatiepagina van EPREL komt.

In een webwinkel zul je meestal geen QR-code tegenkomen, maar alleen het energielabel zelf. Vaak kun je – zoals bij Mediamarkt – een productspecificatie-pdf downloaden met de extra informatie, waarin ook weer een QR-code is opgenomen, waarmee je naar de EPREL-site wordt doorgestuurd.

Levensduur accu

Het nieuwe energielabel laat zien wat de gemiddelde levensduur van de accu van de telefoon is. Dat wordt bekeken aan de hand van het aantal laadcycli: hoe vaak kan een telefoon opnieuw worden opgeladen voordat de kwaliteit van de accu achteruit gaat? Daarbij wordt een capaciteitsvermindering van 80 procent aangehouden: na hoeveel keer laden is de capaciteit tot 80 procent gedaald? Hoe hoger dit getal, des te betrouwbaarder is de accu.

Op het uitgebreide energielabel zie je hoe vaak een accu opnieuw kan worden opgeladen totdat de totale capaciteit tot 80 procent daalt.

Uithoudingsvermogen

Uiteraard wordt er ook gekeken naar de gebruiksduur van een telefoon of tablet als deze volledig is opgeladen. Door het uitvoeren van een zogeheten reallife-situatie wordt het gemiddelde gebruik van een smartphone geëmuleerd. Hoeveel uur en minuten je met de smartphone kunt werken op die enkele lading, wordt op het label getoond.

Hoelang houdt de batterij van de telefoon of accu het vol bij gemiddeld gebruik? Ook dat zie je op het energielabel terug.

Vrije val

Een van de andere eigenschappen waarop wordt getest, is de vrije val-test. Hoe snel gaat een telefoon kapot als je deze vanaf een bepaalde hoogte op een harde ondergrond laat vallen? Misschien vraag je je af wat dit met duurzaamheid te maken heeft? Nou, heel veel: als je telefoon snel kapot gaat als je hem laat vallen, moet je al snel een nieuwe. Niet heel duurzaam dus. Op het energielabel vind je de valbestendigheid tussen de A en E. Hoe lager de letter (A), des te beter kan zo'n telefoon een val overleven. De test is gebaseerd op een val van 1 meter boven een verharde ondergrond en wordt met vijf modellen van hetzelfde toestel tot wel 270 keer uitgevoerd.

Valtest vanaf 1 meter, hoe minder snel een telefoon stuk gaat, des te hoger is het label dat hij toegekend krijgt.

Elke keer dat een telefoon is gevallen, wordt gecontroleerd of het scherm nog functioneert en reageert op aanrakingen, of de camera het nog doet, of de mobiele functies als wifi en mobiel nog werken, of de telefoon kan worden opgeladen en of de audio nog goed functioneert. Barsten in het frame of het glas worden wel geaccepteerd, mits de telefoon nog veilig kan worden gebruikt. Bijvoorbeeld als het glas wel gebarsten is, maar geen splinters heeft.

Hoe goed een telefoon beschermd is tegen valschade is ook onderdeel van het energielabel. Het scherm mag daarbij overigens wel gebarsten zijn, het is geen glastest.

Bescherming tegen stof of water

Ook de zogeheten IP-tests (IP = Ingression Protection, of indringbescherming) worden uitgevoerd bij de telefoons en zijn een belangrijk onderdeel van de algehele score die een telefoon krijgt. De apparaten worden getest op het binnendringen van stof en water. De waterbestendigheidstest controleert bijvoorbeeld of een smartphone bestand is tegen spatwater vanuit verschillende richtingen, zonder dat de werking of veiligheid van het toestel wordt aangetast. Hiermee wordt gegarandeerd dat een telefoon in elk geval bestand is tegen vocht, bijvoorbeeld bij het gebruik tijdens een regenbui, het morsen van vloeistof of het gebruik van natte handen.

Of een telefoon waterdicht is, wordt ook getest.

Repareerbaarheid

Een ander duurzaamheidsonderdeel waar de EU goed naar kijkt, is de repareerbaarheid van een smartphone. Dat omvat een groot aantal parameters, zoals welke onderdelen makkelijk te vervangen zijn, in hoeverre een consument bepaalde onderdelen zelf kan vervangen, en hoelang en hoe goed bepaalde onderdelen van de telefoon op voorraad zijn.

Zelf zoeken op de EPREL-site is lastig

Het zelf zoeken van gegevens van smartphones en tablets op de EPREL-site is niet heel eenvoudig. Dat komt omdat de algemene productwebsite gemaakt is om te zoeken op merk of op typenummer. Dat is prima voor wasmachines of koelkasten, die je vaak aantreft als merk+typenummer, maar bij smartphones werkt dat anders. Een model als de Samsung Galaxy S25 bijvoorbeeld zul je niet vinden met een zoekopdracht op 'S25 'of 'Galaxy S25', maar alleen op het typenummer SM-S931B. Dat typenummer wordt echter bijna nergens gecommuniceerd en is ook niet wat Samsung communiceert in bijvoorbeeld marketing-uitingen.

Ook kun je niet zoeken op EAN-code, terwijl die code juist kan worden gebruikt om een exact model van een bepaald product te kunnen vinden. Kortom: wat het zoeken van de gegevens van een smartphone betreft kan de EU nog wel wat verbeteren.

De EU wil dat smartphones langer meegaan en eenvoudiger te herstellen zijn – zowel door professionele reparateurs als (in bepaalde gevallen) door consumenten zelf. De eisen met betrekking tot repareerbaarheid blijven minimaal zeven jaar gelden na het einde van de verkoop van een model.

©WICHAN SHOP

Als het aan de EU ligt, moeten consumenten ook zelf telefoons kunnen repareren.

Een fabrikant van een smartphone moet garanties kunnen geven met betrekking tot de ondersteuning van een telefoon. Als een toestel op de Europese markt wordt uitgebracht, mag de consument verwachten dat een telefoon zeven jaar na het verschijnen van de telefoon op de markt nog steeds gerepareerd kan worden.

Onderdelen

De reparatie- of 'vervangarantie' geldt voor alle essentiële onderdelen van een smartphone of tablet, zoals de accu, camera's, externe poorten voor audio en opladen, de microfoons en luidsprekers, de knoppen en de scharnieren als het een opklapbare telefoon betreft. De fabrikant moet zelfs de schroefjes op voorraad hebben als de originele niet meer kunnen worden gebruikt.

De bovenste onderdelen kunnen door een fabrikant of een telefoonreparateur worden gerepareerd, maar de EU vindt dat ook consumenten zelf onderdelen moeten kunnen bestellen en vervangen, zoals de accu, de achterzijde, de hele beeldschermunit en de oplader. Voor die zelfrepareerbaarheid krijgt een telefoon ook een waardering van A t/m E. De fabrikant is daarnaast verplicht om aan te geven waar reserveonderdelen te verkrijgen zijn, welk gereedschap er nodig is om de reparatie te kunnen uitvoeren en waar je de benodigde handleidingen kunt vinden.

Hoelang de telefoon wordt ondersteund qua software-updates en interne onderdelen wordt ook vermeld en de telefoon krijgt hiervoor een eigen classificatie.

Reparatie-index

Telefoonfabrikanten moeten dus uitgebreide informatie geven over hoe je je smartphone kunt repareren, maar ook over de complexiteit van de reparatie. Zijn de onderdelen die je wilt vervangen bijvoorbeeld makkelijk te bereiken, of moet je eerst andere onderdelen verwijderen om erbij te kunnen? Ook dat wordt allemaal opgenomen in de uiteindelijke classificering van de telefoon: hoe minder stappen er nodig zijn, des te hoger is de score die wordt toegekend.

Hoe makkelijk is een telefoon te repareren en hoelang zijn reserve-onderdelen beschikbaar? Dat geeft dit onderdeel van het energielabel aan.

Tot slot

De Europese Unie heeft met het nieuwe energielabel voor smartphones een goede stap gezet in de richting van duurzaamheid. Het uiteindelijke doel is om ervoor te zorgen dat fabrikanten meer hun best gaan doen om een zo makkelijk mogelijk te repareren telefoon uit te brengen. Deze strengere regels in de EU betekenen ook dat deze toestellen in andere landen buiten de EU makkelijker te repareren zullen zijn, omdat een telefoonfabrikant waarschijnlijk niet compleet verschillende uitvoeringen van een model smartphone gaat maken. Maar of consumenten in landen buiten de EU ook zo makkelijk zelf aan onderdelen kunnen komen, is dan nog maar de vraag; deze mate van tegemoetkoming aan of bescherming van de consument gelden vaak niet in andere landen. Fabrikanten hoeven deze informatie dus niet beschikbaar te stellen in landen buiten de EU.