ID.nl logo
Hoe vanzelfsprekend is privacy op het internet nog?
© PXimport
Huis

Hoe vanzelfsprekend is privacy op het internet nog?

Talloze datalekken, privacyschandalen, steeds persoonlijker advertenties en een nieuwe privacywet hebben een gemene deler: je digitale beveiliging en privacy zijn actueler en belangrijker dan ooit. Hoe staat de wereld er anno 2019 voor en wat kun je doen om je online privacy te verbeteren? Computer!Totaal sprak met deskundigen en betrokkenen over misschien wel de interessantste ontwikkeling in de techwereld.

Misschien gebruik je een digitale spraakassistent, bijvoorbeeld Siri op je iPhone. Wellicht heb je een slimme luidspreker in huis – zo’n Google Home (Mini), Amazon Echo of (een niet in Nederland verkrijgbare) Apple HomePod. De luidsprekers gebruiken slimme spraakassistenten om je vragen te beantwoorden, muziek op te zetten en je slimme verlichting en thermostaat te bedienen. Hartstikke handig natuurlijk! Wereldwijd zijn er al miljoenen slimme luidsprekers verkocht en experts verwachten dat de markt explosief blijft groeien.

Dat aan deze productgroep ook een nadeel kleeft, daar kwamen veel (potentiële) gebruikers pas afgelopen zomer achter. Toen schreven (inter)nationale media opeens dat zowel Google als Apple duizenden medewerkers de hele dag laat luisteren naar gesprekken die jij met je slimme assistent voert. Een klokkenluider deelde meer dan duizend Nederlandstalige audiofragmenten van Google Assistent met het Belgische VRT. NU.nl sprak met een oud-medewerker die in opdracht van Apple Nederlandstalige Siri-opnamen beluisterde. Dat gebeurt allemaal zonder expliciete toestemming van jou als gebruiker, want in de algemene voorwaarden van de spraakassistent wordt helemaal niet gerept over menselijke analyse.

©PXimport

Spraakopnamen niet anoniem

De duizenden medewerkers van de techbedrijven horen niet alleen dat jij een liedje van Ed Sheeran aanvraagt, maar ook dat je ruzie maakt met je partner, de liefde bedrijft of de arts vertelt dat jouw ongeneeslijke ziekte je sloopt. Zeer intieme informatie waar je spraakassistent niets mee te maken heeft dus, maar die toch stiekem opgenomen en geanalyseerd wordt. Dat gebeurt alleen om de software achter de assistent slimmer te maken, verklaarden de techreuzen toen ze betrapt werden. Bovendien, stellen zij, wordt slechts een te verwaarlozen deel van de fragmenten beluisterd. Het zou gaan om 0,02 tot 1 procent van de opnamen wereldwijd. Dat zijn alsnog tienduizenden fragmenten per dag.

De claim dat de opnamen anoniem zijn, bleek eveneens niet te kloppen. Klokkenluiders vertelden dat de gesprekken vaak zo veel persoonlijke informatie bevatten dat je met wat zoeken zo bij de eigenaar uitkomt. Siri stuurde bijvoorbeeld je contacten en locatie mee.

Alleen actie na ophef

Slechts uren na de enorme ophef maakten zowel Google als Apple bekend voorlopig te stoppen met het menselijk analyseren van opnamen van hun spraakassistenten. Amazon, dat al in april werd betrapt, introduceerde een dag later een knop in zijn app waarmee gebruikers zich kunnen afmelden voor deze analysevorm.

“Dergelijke relletjes zijn vooral symptomatisch voor de bedrijfscultuur bij al deze techgiganten”, stelt Esther Crabbendam van privacyorganisatie Bits of Freedom. “Ze doen waar ze zin in hebben, zonder klanten om toestemming te vragen, zonder transparant te zijn over hun methoden. En als ze betrapt worden, zeggen ze sorry en passen ze wat kleine lettertjes in de Algemene Voorwaarden aan.” Apple en Google nemen inderdaad hun voorwaarden nog eens onder de loep om te kijken hoe ze hun tientallen miljoenen gebruikers beter kunnen informeren over de menselijke spraakanalyse.

©PXimport

Tech niet transparant

Een deel van de gebruikers zegt: ik wil mijn slimme spraakassistent (blijven) gebruiken, maar dan wel met de zekerheid dat er niemand meeluistert. Andere mensen zeggen: spraakanalyse hoort erbij en als je dat niet wilt, is het logisch dat de aanbieder jou de dienst mag weigeren. Advocaat Martijn Poulus van Ploum houdt zich veel bezig met privacywetgeving en zegt dat het gebruik van spraakassistenten een gecompliceerde zaak is. De diensten verwerken veel persoonsgegevens en moeten daarom goed aan de wet voldoen. De privacywet schrijft voor dat de fabrikanten de voorwaarden voor het gebruik van persoonsgegevens duidelijk uiteenzetten. Dat is de afgelopen tijd niet het geval geweest. Poulus vindt echter dat het gebruik van persoonsgegevens een onlosmakelijk onderdeel vormt van de dienst. “Spraakassistenten werken nu eenmaal omdat ze jouw stem opvangen. Ik vind het dus heel goed verdedigbaar dat je mensen, nadat je ze goed hebt geïnformeerd over wat je met de persoonsgegevens doet, vraagt akkoord te gaan met de voorwaarden. Dat betekent ook dat je iemand die géén toestemming geeft voor het gebruik van zijn persoonsgegevens de toegang tot gebruik van de dienst kunt weigeren.”

De heimelijke stemopnamen en dubieuze voorwaarden zijn een typerend voorbeeld van online privacy anno 2019. Technologie wordt steeds beter, toegankelijker en verschijnt in steeds meer vormen op onder meer je smartphone, tablet, smartwatch en slimme speaker. En keer op keer blijkt dat de technologische vooruitgang ook een keerzijde heeft. Dit tot grote frustratie van Crabbendam van Bits of Freedom. “Waar we kwaad over worden zijn de bedrijven die mensen in feite de kans ontnemen om een afgewogen keuze te maken, onder meer door niet transparant te zijn over de werking van een dienst of product.”

©PXimport

‘Grafdelvers online privacy’

Het langdurige gebrek aan transparantie lijkt techbedrijven inmiddels ook te bereiken, in elk geval de marketingafdelingen. Eerder dit jaar plaatste zowel Sundar Pichai (CEO van Google) als Mark Zuckerberg (CEO van Facebook) opiniestukken in invloedrijke media waarin zij riepen dat gebruikers meer controle over hun privacy moeten krijgen. Bovendien vinden ze dat overheden strengere privacywetten moeten introduceren.

Bits of Freedom is niet overtuigd en schreef een blogpost waarin het de twee bedrijven de ‘grafdelvers van online privacy’ noemt. “Er zit een groot gat tussen wat Google en Facebook zeggen en wat ze doen”, licht Crabbendam toe. “Ze zeggen dat ze voor strengere wetgeving zijn, maar besteden miljoenen dollars per jaar aan lobbyisten om elk voorstel in Brussel en Washington kapot te maken. En ze zeggen dat ze gebruikers meer controle willen geven, maar nog altijd is de standaardinstelling voor bijna al hun producten: géén privacy.” Dat druist – uiteraard – volledig in tegen de filosofie van Bits of Freedom. Volgens Crabbendam kunnen Google, Facebook en concurrenten één ding doen om de privacy van hun gebruikers te verbeteren: hun verdienmodel aanpassen. Zolang dat niet gebeurt, ziet Crabbendam de ‘mooie beloftes en maatregelen als pr, als rookgordijn om de kern van het probleem te verhullen’.

Onethisch verdienmodel

Met ‘het probleem’ doelt zij op de manier waarop socialmediabedrijven met jouw persoonsgegevens en analytische informatie omgaan. Daar staat Bits of Freedom niet alleen in. Er is wereldwijd brede kritiek op de grootschalige en geavanceerde data-analyse die techgiganten gebruiken om zo veel mogelijk over jou te weten te komen. Dat gebeurt via gratis apps en programma’s zoals Instagram, Gmail en de Google-zoekmachine, die zijn volgestopt met onzichtbare volgtechnieken en zichtbare advertenties. Hoe meer jij een bepaalde dienst gebruikt, hoe completer en nauwkeuriger een partij als Facebook een advertentieprofiel van jou kan samenstellen. En hoe beter dat profiel, hoe hoger de verkoopprijs aan een geïnteresseerde adverteerder. Die probeert je schoenen aan te smeren omdat je daar vandaag naar zoekt, of toont je vlak voor de verkiezingen een GroenLinks-video omdat je twijfelt tussen PvdA en GroenLinks.

Een gratis dienst is nooit écht gratis, benadrukt Crabbendam. “We zullen blijven uitleggen dat je linksom of rechtsom toch betaalt. Mensen die ‘gratis’ apps gebruiken, worden verleid om vaker producten te bestellen – dat is het hele verdienmodel.” En dat verdienmodel is volgens Bits of Freedom nogal onethisch, een redenering die wereldwijd wordt gesteund door andere privacyorganisaties, gespecialiseerde hoogleraren en privacyvriendelijke onlinediensten.

Berucht Facebook blijft in trek

Facebook is ondanks de mooie woorden volgens velen nog altijd het beste voorbeeld van een socialmediabedrijf dat zó machtig is dat het zichzelf en partners allang niet meer onder controle heeft. De afgelopen jaren zijn er talloze datalekken en privacyschandalen aan het licht gekomen, problemen die vaak miljoenen tot tientallen miljoenen gebruikers raakten. Alleen dit jaar al zijn er meerdere databases op de digitale straat beland, met informatie over honderden miljoenen(!) Facebookgebruikers.

Deze zomer ontving de techreus een boete van liefst 5 miljard dollar van de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) omdat Facebook zijn gebruikersdata jarenlang niet goed wist te beschermen. Het wereldwijde Cambridge Analytica-schandaal vormde de directe aanleiding voor het FTC-onderzoek. Het data-analysebedrijf kreeg in 2014 stiekem toegang tot de gegevens van 87 miljoen Facebookgebruikers, informatie die onder meer werd gebruikt om de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 te beïnvloeden.

Maar zelfs zo’n schandaal en de bijbehorende recordboete doen Facebook weinig. “Toen onlangs bekend werd dat het bedrijf 5 miljard dollar moest betalen, steeg het aandeel in waarde. Het werd dus gezien als een meevaller”, redeneert Crabbendam van Bits of Freedom.

©PXimport

Nauwelijks goede alternatieven

Facebook blijft voorlopig gewoon bestaan als dominante speler, voorspellen kenners. Voor Google is dat idem dito. Is er een alternatief voor het gratis-met-een-nare-bijsmaak-verdienmodel? Nee, zeggen sommige mensen. Je kunt bij Facebook en Google niet betalen in ruil voor een reclamevrije dienst die jouw surfgedrag niet volgt. Je moet akkoord gaan met de voorwaarden, of je bent vrij de dienst niet te gebruiken. En dan?

Vind maar eens een alternatief voor Instagram, YouTube of Facebook. Dat wordt moeilijk, en als je er eentje hebt, ben je waarschijnlijk de enige in je omgeving die het gebruikt. Stoppen met Facebook is eenvoudig, maar een privacyvriendelijk alternatief ontbreekt – nog steeds. De afgelopen jaren zijn er meerdere pogingen gedaan, maar die zijn allemaal niet geslaagd. Zonde, vinden deskundigen en ook Bits of Freedom. De privacy-organisatie zou graag meer betaalde, niet-dataverzamelende onlinediensten zien. Een ander alternatief, zegt woordvoerder Crabbendam, is dat internetgebruikers over de hele wereld gezamenlijk een opensourceplatform of -dienst maken. “Het internet staat vol mooie opensource-oplossingen.”

Cookies vormen probleem

Natuurlijk wordt er genoeg gemaakt, maar voorlopig blijft een privacyvriendelijk internet een utopie. Veruit de meeste websites gebruiken allerlei technieken om zo veel mogelijk over jou te weten te komen. Die informatie is handig voor eigen gebruik, maar vooral voor adverteerders. Je wordt op bijna het hele internet van site naar site gevolgd. Dit zogeheten tracken gebeurt veelal via cookies, kleine bestandjes die jouw online voorkeuren onthouden voor praktische doeleinden, maar ook betere advertentieprofielen mogelijk maken.

De term ‘cookies’ ken je waarschijnlijk vooral of alleen van die irritante melding als je een site bezoekt met het bericht dat je akkoord moet gaan met het gebruik van cookies. Als je dat niet doet, werkt de site minder goed of zelfs helemaal niet. “Achter de zogeheten cookiemuur zit een complexe wereld van veilingdiensten die binnen een seconde je persoonsgegevens aan adverteerders verkopen”, zegt advocaat Poulus. “Ik begrijp dat nog omdat ik er dagelijks mee bezig ben, maar mijn oma, die ook op internet actief is, weet bijvoorbeeld niet hoe dat werkt. Het is voor websites erg lastig de wereld achter cookies in begrijpelijke taal aan de gemiddelde internetgebruiker uit te leggen.”

Gegevensbescherming

Zo’n cookiemuur is niet alleen lastig, hij is ook een doorn in het oog van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Nederlandse toezichthouder op het gebied van online privacy. De AP waakt ervoor dat websites in Nederland de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG) volgen, de veelbesproken privacywet die in mei vorig jaar is ingegaan. De AVG verbiedt onlinemedia zonder toestemming van de gebruiker cookiemuren te plaatsen. Veel media hebben daar echter maling aan, bleek eerder dit jaar uit een waarschuwing van de AP.

Hoogleraar Lokke Moerel, hoogleraar Global ICT Law en advocaat, concludeerde destijds bijvoorbeeld dat de site van de Volkskrant liefst 91 trackingcookies plaatst om gratis én betalende bezoekers te volgen. De uitgever van de krant vindt de cookiemuur nodig voor advertentiedoeleinden en bestrijdt dat het gebruik onwettig is.

Privacyjurist Nico van Eijk liet aan de NOS weten dat hij de Autoriteit Persoonsgegevens te ver vindt gaan. “Zolang je nog naar een alternatief kunt waarbij je geen cookies hoeft te accepteren, heb je in principe nog een keuze.” Het beste cookievrije alternatief is overigens de site van de NOS, want die mag als publieke dienst geen cookies verplichten. De website van het dagblad NRC doet het eveneens goed.

©PXimport

Privacytips Bits of Freedom

Privacy-organisatie Bits of Freedom heeft als eerste privacytip om kritisch na te denken over je eigen keuzes. Een zwak wachtwoord bij een niet belangrijke dienst lijkt niet zo erg, maar als jouw account of de dienst wordt gehackt, gaan je gegevens het internet over en word je waarschijnlijk belaagd met spam. Ten tweede zegt Crabbendam: “Als je je abonneert op onze gratis e-mailnieuwsbrief, krijg je elke twee weken het laatste nieuws op het gebied van privacy en veiligheid online.” Op de site van Bits of Freedom staat ook de zogeheten Internetveiligheid Toolbox, een pagina met tientallen adviezen, programma’s, apps en video’s die je helpen bij het verbeteren van je online beveiliging en privacy.

Data verwijderen is moeilijk

De AVG-privacywet, die inmiddels anderhalf jaar van kracht is, geeft consumenten meer zeggenschap over hun online data. Je kunt bedrijven verzoeken inzage te geven in de gegevens die zij van je hebben, deze gegevens te laten corrigeren als ze incorrect zijn en je gegevens exporteren naar een andere dienst. Daarnaast kun je je data laten verwijderen, bijvoorbeeld omdat je de dienst niet meer gebruikt. Vooral dat laatste levert nog weleens problemen op. Advocaat Poulus, gespecialiseerd in de AVG, zegt bekend te zijn met bedrijven die de gegevens van (oud-)klanten niet willen verwijderen. “Een organisatie moet persoonsgegevens op verzoek wissen, bijvoorbeeld wanneer de persoonsgegevens niet meer nodig zijn voor het doel waarvoor ze oorspronkelijk zijn verzameld. Uit onderzoek blijkt dat niet alle bedrijven aan dit soort verzoeken meewerken.”

Marijn Pool heeft hier ook ervaring mee. In de afgelopen maanden probeerde hij 78 online accounts te laten verwijderen. Niet omdat hij paranoïde is, maar meer als experiment om te kijken of hij die gegevens kan laten verdwijnen. “Ik houd me al langer met privacy en online beveiliging bezig en heb een inventarisatie gedaan om te kijken hoeveel onlineaccounts ik heb. Daar bleek ik een deel niet meer van te gebruiken, dus die mogen weg.”

Bedrijven contacteren met het verzoek zijn gegevens te verwijderen ging eenvoudig, maar daarna verliep het lang niet altijd even soepel. “Een account verwijderen is vaak veel moeilijker dan een account aanmaken.” Dat is in strijd met de privacywet AVG, maar daar hebben sommige bedrijven maling aan. “Grote bedrijven reageren vaak niet eens op mijn verzoek of trekken hun eigen plan. Ze gebruiken eigen, niet-wettelijke regels”, zegt Pool. Een voorbeeld: evenementverkoopsite Eventbrite weigerde Pools account te verwijderen en deactiveerde het alleen. Toen hij later inlogde, was al zijn data er gewoon nog. Bij Bol.com ging het verwijderen van zijn account ook met veel moeite. “Het was vervelend en onnodig ingewikkeld, maar het is uiteindelijk wel gelukt.”

Klagen bij de toezichthouder

Pool ondervond vooral problemen met fora van gamewebsites, die vaak niet wilden meewerken. Of bedrijven antwoordden dat ze het account ‘binnen twee of drie maanden’ zouden deactiveren. Dat duurt wel erg lang, maar het mag. De AVG zegt namelijk wel dat een organisatie binnen één maand op je verzoek moet reageren, maar het verwijderen heeft geen harde deadline. De Autoriteit Persoonsgegevens verklaart dat het verwijderen ‘zo snel mogelijk’ moet gebeuren, maar kan ook geen duidelijkheid verschaffen.

Wat de toezichthouder wél kan: bedrijven op het matje roepen als ze de AVG negeren. “Handelt een organisatie in strijd met de wet omdat hij je persoonsgegevens niet wil verwijderen terwijl dat moet, maak dan vooral een melding bij de AP”, zegt een woordvoerder. De toezichthouder heeft niet de capaciteit om alle klachten over alle bedrijven aan te pakken, maar treedt wel sneller op als er veel klachten over een bepaalde organisatie binnenkomen.

Marijn Pool heeft in de afgelopen twee maanden zes meldingen bij de AP gemaakt van bedrijven die – ondanks herhaaldelijke verzoeken – zijn data niet willen verwijderen. Een daarvan is VanDijk, de (web)winkel die schoolboeken aan middelbare scholen levert. Pool had daar een account, aangemaakt door zijn school. Omdat hij al lang van school af is, wil hij dat VanDijk zijn gegevens verwijdert. “Daar hebben ze niets meer aan, want ik koop daar niets meer.” VanDijk weigerde echter meermaals zijn data te verwijderen omdat het bedrijf een fiscale bewaarplicht van zeven jaar heeft. Dat is geen geldige reden, bevestigt de Autoriteit Persoonsgegevens. “De fiscale bewaartermijn heeft hier niets mee te maken.” Enkele weken later zegt Pool dat VanDijk toch akkoord is gegaan met verwijdering van zijn gegevens. “Misschien dat de AP contact met ze heeft opgenomen.”

©PXimport

Tinder heeft boeken vol informatie

Pool denkt dat veel mensen onderschatten hoeveel bedrijven iets tot enorm veel van jou weten. Een voorbeeld, overigens niet afkomstig van Pool: een Engelse journaliste die al een tijdje op Tinder zat vroeg de dating-app om alle informatie die het bedrijf over haar had. Ze ontving een document van 800 pagina’s waaruit bleek dat het bedrijf een angstaanjagend compleet profiel had verzameld over welk type mannen zij wel en niet leuk vindt, haar Facebookgebruik, haar locatiegeschiedenis en foto’s. Ook had Tinder alle gesprekken met haar matches bewaard – inclusief de conversaties. “De dating-app kent mij beter dan ik mezelf ken”, concludeerde de geschokte vrouw.

Dé tip van Pool voor wie zijn persoonsgegevens óók wil laten verwijderen: gebruik www.mydatadoneright.eu, een website van privacy-organisatie Bits of Freedom. Hiermee stuur je snel en eenvoudig een compleet verwijderverzoek naar de juiste persoon of afdeling van het betreffende bedrijf. Advocaat Poulus vindt Mydatadoneright ook een aanrader om je online privacy te controleren en indien nodig aan te pakken.

Identiteitsfraude

Uit onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens blijkt dat 94 procent van de Nederlanders zich zorgen maakt over de bescherming van zijn privacy en persoonsgegevens. Eén op de drie maakt zich zelfs ‘zeer veel’ zorgen. We zijn vooral bang voor misbruik van (een kopie van) ons identiteitsbewijs. Dat is geen overbodige angst, want jaarlijks worden 50.000 Nederlanders slachtoffer van identiteitsfraude. Dat becijferde de Consumentenbond. Identiteitsfraude wordt vaak gepleegd na diefstal van een rijbewijs of paspoort. Met een echt of goed gekopieerd identiteitsbewijs kan een crimineel bijvoorbeeld hotelkamers of auto’s huren en die niet meer terugbrengen. Uiteindelijk komt het hotel of de autoverhuurder bij jou uit, terwijl jij van niets weet. Dit kan grote (verzekerings)problemen opleveren. Crabbendam van Bits Of Freedom: “Als je eenvoudige wachtwoorden neemt of ze laat slingeren, en als je onveilige producten gebruikt, maak je goede kans om een van die 50.000 Nederlanders te worden die jaarlijks slachtoffer worden van identiteitsfraude.” Identiteitsfraude is – net als andere gevaren – niet te voorkomen. Je kunt de kans op narigheid wel voorkomen door sterke en unieke wachtwoorden te gebruiken, zodat kwaadwillenden je computer of clouddienst moeilijker kunnen kraken. En laat je fysieke identiteitsbewijs niet rondslingeren!

Sleepwet

Niet alleen socialmediabedrijven, techreuzen, nieuwsmedia en webwinkels willen alles van je weten. De overheid is ook graag op de hoogte van onze onlineactiviteiten, onder meer om terroristen vroegtijdig op te pakken. Sinds de invoering van de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten op 1 mei 2018 hebben inlichtingendiensten AIVD en MIVD meer mogelijkheden op het internet, waaronder het grootschalig onderscheppen van data. Hierdoor kwam de wet vooraf bekend te staan als de Sleepwet, en stemde een nipte meerderheid van de Nederlanders tegen de wet. Hij kwam er toch en is sindsdien iets aangepast, onder meer door input van Bits of Freedom.

Toch is de privacy-organisatie nog niet tevreden, want niet alle suggesties zijn doorgevoerd. “Met de Sleepwet kan ongericht informatie worden verzameld van mensen die niets verkeerd hebben gedaan, maar bijvoorbeeld in dezelfde wijk wonen als een verdachte”, zegt woordvoerder Crabbendam. “En informatie die op die manier verzameld is, en nog niet is bekeken, mag nu in principe worden overgedragen aan buitenlandse geheime diensten waar Nederland mee samenwerkt, zoals die van de Verenigde Staten en Turkije. Dat vinden wij onacceptabel.”

©PXimport

Niks te verbergen?

Critici die anno 2019 nog met het argument ‘je hebt toch niets te verbergen’ aankomen, zijn bij Crabbendam aan het verkeerde adres. “Het gaat niet om verbergen maar om beschermen. We hebben allemaal wel wat te beschermen, en het is de normaalste zaak van de wereld om bepaalde informatie vertrouwelijk te houden.” Dat wordt met een datahongerig bedrijfsleven en dito overheid steeds lastiger, helemaal als gehackte gegevens op het internet verschijnen. Je online privacy en beveiliging staan zwaar onder druk, al kun je gelukkig de nodige maatregelen nemen om jezelf daar tegen te beschermen.

Privacytips van een hacker

Jeroen van Beek werkt sinds 2001 in de it-beveiliging en is sinds 2008 freelance dataonderzoeker en hacker. Hij neemt de online veiligheid van bedrijven door en speurt het internet af naar gehackte wachtwoorden, waar hij particulieren en organisaties voor waarschuwt. Van Beek raadt je aan om onderscheid te maken tussen belangrijke en niet belangrijke diensten waar je accounts hebt. “Veel accounts en dus ook wachtwoorden zijn onbelangrijk. Koppel die aan één of meerdere niet-belangrijke mailadressen en gebruik je primaire e-mail alleen voor belangrijke accounts”, legt hij uit. Mocht zo’n onbelangrijk mailadres worden gehackt, dan krijgen kwaadwillenden alleen toegang tot niet-belangrijke data. “Gebruik ook tweestapsverificatie via een Fido-beveiligingssleutel of authenticator-app zoals die van Google. Zo beveilig je je accounts niet alleen met een wachtwoord, maar ook met een extra unieke code.” Van Beek raadt je ook aan écht belangrijke data niet op je computer of in een clouddienst te zetten, maar op een losgekoppelde usb-stick of op papier. Zijn motto: wat niet gedeeld wordt, kan ook niet worden gestolen. Hierbij geldt ook dat als je bij een webwinkel als gast afrekent, die organisatie minder gegevens van je opslaat. Dan kan er bij een eventuele hack ook minder over jou worden gestolen. Hij sluit af: “Sterke en unieke wachtwoorden zijn het belangrijkst, want alle hackers komen binnen via een eerder gelekt wachtwoord.”

▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 60 Pro – AI werpt z’n schaduw
© Wesley Akkerman
Huis

Review Motorola Edge 60 Pro – AI werpt z’n schaduw

De laatste paar maanden verschijnen er steeds potentere midrange smartphones. Nu zit je met de Motorola Edge 60 Pro wel aan de bovenste kant van die markt, maar dat neemt niet weg dat je nog steeds veel waar voor je geld kunt krijgen.

Oké
Conclusie

Hoewel de Motorola Edge 60 Pro op hardwarevlak lekker scoort met zijn krachtige processor, uitstekende accuduur en een over het algemeen goed display, wordt de algehele gebruikerservaring onderuit geschoffeld door de software. Waar Motorola voorheen uitblonk met een relatief schone Android-ervaring, stelt de Edge 60 Pro teleur met een toename aan vooraf geïnstalleerde apps en een AI-integratie die nog niet volwassen is en de Nederlandse taal mist.

Plus- en minpunten
  • Prachtig p-oledscherm
  • Uitmuntende accuduur
  • Relatief snel op te laden
  • Potente processor
  • Prima game-smartphone
  • Veel nadruk op AI
  • AI werkt niet volledig in het Nederlands
  • Sommige functies vereisen een abonnement
  • Veel dataverzameling
  • Camera's met wisselende kwaliteit
  • Beeldstabilisatie

De Motorola Edge 60 Pro ligt in de winkels voor een adviesprijs van 599,99 euro. Voor dat geld krijg je een royale 12 GB werkgeheugen en 512 GB opslagruimte – een uitstekende deal dus. De prijs is gelijk gebleven aan die van zijn voorganger, maar onder de motorkap is er wel het nodige veranderd. De nieuwe Edge heeft een snellere processor, een krachtiger accu, een volledig vernieuwd camerasysteem en – opvallend – een flinke upgrade van het oplaadvermogen.

Net als eerdere modellen is de Edge 60 Pro slank, licht en compact, met een luxe uitstraling dankzij de aflopende schermranden. Met een gewicht van 186 gram ligt het toestel prettig in de hand. De achterkant is bekleed met veganistisch leer, wat niet alleen zorgt voor extra grip, maar ook voorkomt dat je last hebt van vingerafdrukken. En met zowel een IP68- als IP69-certificering is de smartphone uitstekend bestand tegen water en stof.

©Wesley Akkerman

Duurzaam en prachtig display

Terwijl veel andere fabrikanten de gebogen schermranden inmiddels links laten liggen, gaat Motorola er juist vol voor. Het geeft de Edge 60 Pro een premium uitstraling, maar brengt ook een klein nadeel met zich mee: in fel licht kunnen de randen reflecteren, iets waar je bij een plat scherm geen last van hebt. Storend is het niet direct, maar het valt wel op. Gelukkig maakt het p-oledscherm veel goed. Kleuren spatten van het display, het contrast is uitstekend en content kijken is dan ook een genot.

De vingerafdrukscanner zit netjes in het scherm verwerkt en reageert snel. Het display zelf biedt een scherpe resolutie van 2712 bij 1220 pixels en een verversingssnelheid tot 120 Hertz, wat zorgt voor soepele beelden. Ook de helderheid is dik in orde, zelfs op zonnige dagen. Mooi meegenomen is de keuze voor het stevige Gorilla Glass 7i aan de voorkant, een krasbestendige laag die tegen een stootje kan en het scherm goed beschermt bij dagelijks gebruik.

©Wesley Akkerman

Capabele processor voor gaming

De Motorola Edge 60 Pro draait op de Mediatek Dimensity 8350 Extreme, en dat is een flinke stap vooruit ten opzichte van de Edge 50 Pro. Vooral voor wie graag games op zijn smartphone speelt, is dit goed nieuws. Maar ook bij alledaags gebruik – van appen en mailen tot bellen, browsen en foto's maken – draait het toestel soepel. Tijdens het testen zijn we geen haperingen, vertragingen of andere storende zaken tegengekomen.

Ben je van plan om te gamen op de Edge 60 Pro, houd er dan wel rekening mee dat het toestel bij intensief gebruik warm kan worden. Dat gebeurt niet snel, maar bij grafisch zware 3D-games kan de temperatuur merkbaar oplopen, wat de prestaties wel iets kan beïnvloeden. De meeste casual games draaien probleemloos, maar bij zwaardere titels uit de Play Store speel je doorgaans op medium instellingen. Dat is niet ongebruikelijk in deze prijsklasse, en het toestel houdt zich daar prima staande.

©Wesley Akkerman

Meer energie, iets langere laadtijd

Een van de grootste veranderingen ten opzichte van het vorige model is de accu. Die heeft nu een indrukwekkende capaciteit van 6000 mAh, terwijl de voorganger met 4500 mAh al prima presteerde. Met de Edge 60 Pro haal je moeiteloos het einde van dag twee, zelfs als je af en toe een potje gamet. Die extra accuduur komt echter met een kleine keerzijde: de oplaadsnelheid is verlaagd van 125 naar 90 watt. Nog steeds snel, maar wel een stapje terug.

In de praktijk merk je daar weinig van. Tenzij je de Edge 60 Pro direct naast zijn voorganger legt, zul je het verschil nauwelijks opmerken. Opladen van 0 naar 100 procent duurt minder dan 50 minuten, en met een halfuurtje zit je vaak al rond de 75 procent. Draadloos laden is wél flink afgeremd: dat gaat nu met maximaal 15 watt, terwijl dat bij het vorige model nog 50 watt was. Een duidelijke concessie, al zal het voor veel gebruikers geen breekpunt zijn.

©Wesley Akkerman

De software was altijd zo goed…

Op softwaregebied heeft Motorola een aantal veranderingen doorgevoerd die niet voor iedereen positief zullen uitpakken. Zo staan er nu meer vooraf geïnstalleerde apps op het toestel, en is er een nieuwe AI-omgeving toegevoegd, ontwikkeld in samenwerking met Perplexity AI. Net als bij de Nothing Phone 3a krijg je daar via een aparte knop snel toegang toe. Daarmee kun je bijvoorbeeld meldingen laten samenvatten of informatie opvragen.

Leuk in theorie, maar in de praktijk werkt dat nog niet met alle apps. Toch zitten er handige functies tussen: zo kun je de assistent vragen om iets voor je te onthouden, zoals een foto of screenshot, die je later eenvoudig kunt terugvinden. Een duidelijke beperking is echter dat deze AI-functies alleen in het Engels werken. En hoewel we in Nederland vaak prima overweg kunnen met die taal, gaat dat ongetwijfeld ten koste van de toegankelijkheid voor sommige gebruikers.

©Wesley Akkerman

50x

Veel AI-opties

Een andere nieuwe functie is Playlist Studio. Daarmee kun je een afspeellijst laten samenstellen op basis van je eigen prompt. Klinkt veelbelovend, maar er zit een flinke beperking aan: het werkt alleen met Amazon Music, en dan ook nog uitsluitend als je een actief abonnement hebt. Daardoor zal deze functie voor veel gebruikers nauwelijks bruikbaar zijn. Image Studio – eveneens in samenwerking met Perplexity – is wél geslaagd. Hiermee maak je eenvoudig achtergronden, stickers en andere visuals, precies zoals je zou verwachten.

Daarnaast kun je rekenen op de kracht van Google Gemini, die je activeert door de powerknop ingedrukt te houden. Daarmee stel je vragen of geef je opdrachten, net als bij Google Assistant. Ook Circle to Search is aanwezig, een handige manier om snel informatie op te vragen over elementen uit foto's of screenshots. De nieuwe Moto AI-knop aan de linkerkant van het toestel is speciaal bedoeld voor deze AI-functies, maar is helaas niet aanpasbaar. Zonde, vooral voor wie weinig gebruikmaakt van Motorola's eigen AI-platform.

3x

2x

Veel dataverzameling

Opvallend is dat Motorola twee verschillende nieuwsoverzichten in zijn software-omgeving aanbiedt. Veeg je op het thuisscherm naar rechts, dan verschijnt de vertrouwde Google-feed – al kun je die eventueel uitschakelen. Daarnaast is er binnen het app-overzicht nóg een nieuwsoverzicht, afkomstig van een andere aanbieder. Het maakt duidelijk dat er veel gebeurt op het gebied van dataverzameling en -verwerking. Dat is op zich niets nieuws, maar Motorola zet het nu opvallend zichtbaar neer.

De Edge 60 Pro draait op Android 15 en krijgt drie jaar lang software-upgrades en vier jaar beveiligingsupdates. Daarmee loopt Motorola duidelijk achter op merken als Samsung en Google, die ruimere termijnen hanteren. Volgens Motorola sluit dit beleid echter aan op het werkelijke gebruik van hun toestellen. Intern onderzoek zou uitwijzen dat gebruikers hier tevreden mee zijn – reden genoeg voor het bedrijf om daar niets aan te veranderen. Toch voelt het als een gemiste kans: het drukt de langetermijnwaarde van een verder prima smartphone.

1x

0,5x

Solide camera’s, maar…

Het camerasysteem van de Motorola Edge 60 Pro levert over het algemeen degelijke fotoprestaties. De hoofdcamera heeft een resolutie van 50 megapixel, net als de ultragroothoeklens die ook dienstdoet als macrocamera. Daarnaast is er een telelens van 10 megapixel, goed voor 3x optische zoom en tot 50 keer digitale zoom. Aan de voorkant vind je een selfiecamera van eveneens 50 megapixel, met een lichtsensor die zorgt voor betere belichting en witbalans.

De lenzen produceren heldere, scherpe foto's, en dankzij de samenwerking met Pantone ogen kleuren meestal natuurlijk en accuraat, ook bij beweging of in lastige lichtomstandigheden. De HDR-prestaties zijn sterk, met veel detail in zowel lichte als donkere delen. Een minpunt is de neiging tot overbewerking: sommige foto's worden te sterk verscherpt, waardoor ze kunstmatig aanvoelen. Dat doet wat denken aan de beeldverwerking van sommige Samsung-toestellen.

0,5x

1x

Problemen in het donker

De hoofdcamera doet het prima bij daglicht, maar zodra het donker wordt, levert hij zichtbaar in op scherpte en detail. De ultragroothoeklens schiet bij goed licht acceptabele foto's, al vertaalt de sensor-upgrade zich niet altijd in betere beeldkwaliteit. In situaties met weinig licht vallen de prestaties flink tegen. De grootste tegenvaller is de telelens. Door de kleine sensor heeft die moeite met helderheid en dynamisch bereik, en de digitale zoom kun je sowieso beter links laten liggen.

De selfiecamera scoort daarentegen wél punten, met realistische huidtinten en scherpe beelden. Het bokeh-effect – waarbij de achtergrond onscherp wordt – is wisselend, en ook kun je kleurverschillen opmerken tussen de verschillende lenzen. Het zwakste punt van de Edge 60 Pro is echter de videokwaliteit. De beeldstabilisatie schiet tekort, waardoor video's al snel schokkerig aanvoelen. Onbruikbaar is het niet, maar op dit prijsniveau had Motorola meer mogen bieden.

2x

3x

Motorola Edge 60 Pro kopen?

De Motorola Edge 60 Pro scoort op hardwarevlak overtuigend, met een krachtige processor, een indrukwekkende accuduur en een helder, prettig scherm. Toch wordt de gebruikerservaring flink geremd door de software. Waar Motorola vroeger bekendstond om zijn schone Android-ervaring, oogt de Edge 60 Pro rommeliger dan ooit. De hoeveelheid voorgeïnstalleerde apps is toegenomen, en de AI-integratie voelt onaf – zeker omdat ondersteuning voor de Nederlandse taal ontbreekt.

De niet-aanpasbare AI-knop, de dubbele nieuwsfeeds met bijbehorende dataverzameling en het magere updatebeleid van drie jaar werpen een flinke schaduw over de solide hardwarebasis. Deze softwarematige concessies zorgen ervoor dat het toestel niet de verfijnde, toegankelijke ervaring biedt die je van Motorola zou verwachten. Zonder alle onvolwassen AI-toeters en bellen – en ondanks de wisselende camerakwaliteit – hadden we de Edge 60 Pro met gemak kunnen aanraden. Maar nu blijft er vooral een gevoel van gemiste kansen hangen.

▼ Volgende artikel
Weg met die waas: zo maak je de ruit van je oven of magnetron schoon
© AK | ID.nl
Huis

Weg met die waas: zo maak je de ruit van je oven of magnetron schoon

Een oven wordt flink heet tijdens het gebruik, en ook in een magnetron met grill- of ovenfunctie kan de temperatuur behoorlijk oplopen. Daardoor verdampt vet of spettert eten sneller tegen de binnenkant van de deur. Zelfs bij een gewone magnetron kunnen spetters en condens zich ophopen op het ruitje. Na een tijdje is het glas zo vettig of bruin dat je nauwelijks nog naar binnen kunt kijken. Niet gevaarlijk, wél vervelend. Gelukkig is het schoonmaken van die ruit minder lastig dan je denkt!

Dit artikel in het kort:

  • Hoe ontstaat die aanslag eigenlijk?
  • Wat heb je nodig?
  • Stap voor stap schoonmaken
  • Let op bij zelfreinigende ovens
  • Wat moet je níet doen?
  • En daarna? Zo houd je het ruitje schoon

Lees ook: Magnetron kopen? Dit is waar je op moet letten

Hoe ontstaat die vettige aanslag eigenlijk?

Tijdens het verwarmen van eten verdampt vet. In een oven branden die vetdruppeltjes langzaam in op het glas, zeker bij temperaturen boven de 180 graden. Ook etensresten die over de rand borrelen of spetteren kunnen tegen het ruitje aankomen. In een magnetron gebeurt min of meer hetzelfde, al speelt condens daar ook een rol. Het resultaat is een doffe waas die met alleen een vaatdoekje niet meer weggaat.

Wat heb je nodig?

Met een paar alledaagse schoonmaakmiddelen kun je die bruine aanslag al te lijf gaan:

🞐 Warm water
🞐 Scheutje afwasmiddel
🞐 Zachte doek (liefst microvezel)
🞐 Oude tandenborstel
🞐 Klein beetje baking soda
🞐 Schoonmaakazijn of citroensap
🞐 Eventueel een plastic schrapertje (géén metaal)

Let op: laat de oven of magnetron altijd goed afkoelen voor je begint.

Stap voor stap schoonmaken

Begin met de buitenkant van de ruit. Maak een lauwwarm sopje met afwasmiddel en veeg het glas schoon met een microvezeldoek. Hardnekkige plekken? Maak een dik papje van baking soda en een beetje water. Smeer dit op de vlekken en laat het tien minuten zitten. Daarna veeg je het eenvoudig weg met een vochtige doek.

Voor de binnenkant helpt het om vet eerst los te weken. Maak een doek nat met heet water en een flinke scheut azijn of citroensap. Houd deze een paar minuten tegen de binnenkant van het ruitje aan – of leg de doek er voorzichtig op, als dat lukt. De warmte en het zuur helpen om het vet los te weken. Gebruik daarna een tandenborstel om voorzichtig langs de randjes te schrobben.

Sommige ovens hebben een dubbele glasplaat. In veel gevallen kun je die losmaken om ook daar tussen schoon te maken. Kijk hiervoor in de handleiding van je oven: vaak zitten er klemmetjes of schroeven aan de bovenrand van de ovendeur. Wees voorzichtig en zorg dat je alles stevig terugplaatst.

©Андрей Журавлев

Let op bij zelfreinigende ovens

Heb je een zelfreinigende oven? Dan werkt het schoonmaken net even anders. Sommige ovens hebben een pyrolysefunctie: hierbij wordt de oven verhit tot zo'n 500 graden, waardoor vet en vuil veranderen in as. Dat kun je daarna eenvoudig opvegen met een doek. Andere modellen gebruiken katalyse of stoomreiniging. In al deze gevallen geldt: gebruik géén agressieve middelen op de wanden of het glas, want daarmee kun je de speciale coating beschadigen.

Ook belangrijk: de ruit kan tijdens zo'n reinigingsprogramma flink heet worden. Wacht dus altijd tot de oven volledig is afgekoeld voor je eraan begint. En poets het glas alleen met zachte doeken en neutrale middelen, zoals lauw water met een druppeltje afwasmiddel. Baking soda of citroen kun je in dit geval beter vermijden, tenzij je zeker weet dat jouw oven geen speciale coating heeft.

Wat moet je níet doen?

Gebruik geen schuursponsjes of staalwol. Ook ovenreiniger en agressieve sprays zijn geen goed idee op glas: ze kunnen het ruitje beschadigen of dof maken. Gebruik bij voorkeur ook geen mesjes of metalen schrapers – hoe verleidelijk dat soms ook is. Krassen zijn snel gemaakt en vrijwel niet meer weg te werken.

En daarna? Zo houd je het ruitje schoon

Veeg de ruit na elk gebruik even kort na met een vochtige doek, vooral als je ziet dat er gespetterd is. Dat kost je amper tijd en voorkomt dat vuil zich opbouwt. Gebruik je ovenschalen die kunnen overkoken? Zet er een lekbak onder. En voor magnetrons werkt een eenvoudig spatdekseltje echt verrassend goed – die vangt het meeste op.