ID.nl logo
Hoe vanzelfsprekend is privacy op het internet nog?
© PXimport
Huis

Hoe vanzelfsprekend is privacy op het internet nog?

Talloze datalekken, privacyschandalen, steeds persoonlijker advertenties en een nieuwe privacywet hebben een gemene deler: je digitale beveiliging en privacy zijn actueler en belangrijker dan ooit. Hoe staat de wereld er anno 2019 voor en wat kun je doen om je online privacy te verbeteren? Computer!Totaal sprak met deskundigen en betrokkenen over misschien wel de interessantste ontwikkeling in de techwereld.

Misschien gebruik je een digitale spraakassistent, bijvoorbeeld Siri op je iPhone. Wellicht heb je een slimme luidspreker in huis – zo’n Google Home (Mini), Amazon Echo of (een niet in Nederland verkrijgbare) Apple HomePod. De luidsprekers gebruiken slimme spraakassistenten om je vragen te beantwoorden, muziek op te zetten en je slimme verlichting en thermostaat te bedienen. Hartstikke handig natuurlijk! Wereldwijd zijn er al miljoenen slimme luidsprekers verkocht en experts verwachten dat de markt explosief blijft groeien.

Dat aan deze productgroep ook een nadeel kleeft, daar kwamen veel (potentiële) gebruikers pas afgelopen zomer achter. Toen schreven (inter)nationale media opeens dat zowel Google als Apple duizenden medewerkers de hele dag laat luisteren naar gesprekken die jij met je slimme assistent voert. Een klokkenluider deelde meer dan duizend Nederlandstalige audiofragmenten van Google Assistent met het Belgische VRT. NU.nl sprak met een oud-medewerker die in opdracht van Apple Nederlandstalige Siri-opnamen beluisterde. Dat gebeurt allemaal zonder expliciete toestemming van jou als gebruiker, want in de algemene voorwaarden van de spraakassistent wordt helemaal niet gerept over menselijke analyse.

©PXimport

Spraakopnamen niet anoniem

De duizenden medewerkers van de techbedrijven horen niet alleen dat jij een liedje van Ed Sheeran aanvraagt, maar ook dat je ruzie maakt met je partner, de liefde bedrijft of de arts vertelt dat jouw ongeneeslijke ziekte je sloopt. Zeer intieme informatie waar je spraakassistent niets mee te maken heeft dus, maar die toch stiekem opgenomen en geanalyseerd wordt. Dat gebeurt alleen om de software achter de assistent slimmer te maken, verklaarden de techreuzen toen ze betrapt werden. Bovendien, stellen zij, wordt slechts een te verwaarlozen deel van de fragmenten beluisterd. Het zou gaan om 0,02 tot 1 procent van de opnamen wereldwijd. Dat zijn alsnog tienduizenden fragmenten per dag.

De claim dat de opnamen anoniem zijn, bleek eveneens niet te kloppen. Klokkenluiders vertelden dat de gesprekken vaak zo veel persoonlijke informatie bevatten dat je met wat zoeken zo bij de eigenaar uitkomt. Siri stuurde bijvoorbeeld je contacten en locatie mee.

Alleen actie na ophef

Slechts uren na de enorme ophef maakten zowel Google als Apple bekend voorlopig te stoppen met het menselijk analyseren van opnamen van hun spraakassistenten. Amazon, dat al in april werd betrapt, introduceerde een dag later een knop in zijn app waarmee gebruikers zich kunnen afmelden voor deze analysevorm.

“Dergelijke relletjes zijn vooral symptomatisch voor de bedrijfscultuur bij al deze techgiganten”, stelt Esther Crabbendam van privacyorganisatie Bits of Freedom. “Ze doen waar ze zin in hebben, zonder klanten om toestemming te vragen, zonder transparant te zijn over hun methoden. En als ze betrapt worden, zeggen ze sorry en passen ze wat kleine lettertjes in de Algemene Voorwaarden aan.” Apple en Google nemen inderdaad hun voorwaarden nog eens onder de loep om te kijken hoe ze hun tientallen miljoenen gebruikers beter kunnen informeren over de menselijke spraakanalyse.

©PXimport

Tech niet transparant

Een deel van de gebruikers zegt: ik wil mijn slimme spraakassistent (blijven) gebruiken, maar dan wel met de zekerheid dat er niemand meeluistert. Andere mensen zeggen: spraakanalyse hoort erbij en als je dat niet wilt, is het logisch dat de aanbieder jou de dienst mag weigeren. Advocaat Martijn Poulus van Ploum houdt zich veel bezig met privacywetgeving en zegt dat het gebruik van spraakassistenten een gecompliceerde zaak is. De diensten verwerken veel persoonsgegevens en moeten daarom goed aan de wet voldoen. De privacywet schrijft voor dat de fabrikanten de voorwaarden voor het gebruik van persoonsgegevens duidelijk uiteenzetten. Dat is de afgelopen tijd niet het geval geweest. Poulus vindt echter dat het gebruik van persoonsgegevens een onlosmakelijk onderdeel vormt van de dienst. “Spraakassistenten werken nu eenmaal omdat ze jouw stem opvangen. Ik vind het dus heel goed verdedigbaar dat je mensen, nadat je ze goed hebt geïnformeerd over wat je met de persoonsgegevens doet, vraagt akkoord te gaan met de voorwaarden. Dat betekent ook dat je iemand die géén toestemming geeft voor het gebruik van zijn persoonsgegevens de toegang tot gebruik van de dienst kunt weigeren.”

De heimelijke stemopnamen en dubieuze voorwaarden zijn een typerend voorbeeld van online privacy anno 2019. Technologie wordt steeds beter, toegankelijker en verschijnt in steeds meer vormen op onder meer je smartphone, tablet, smartwatch en slimme speaker. En keer op keer blijkt dat de technologische vooruitgang ook een keerzijde heeft. Dit tot grote frustratie van Crabbendam van Bits of Freedom. “Waar we kwaad over worden zijn de bedrijven die mensen in feite de kans ontnemen om een afgewogen keuze te maken, onder meer door niet transparant te zijn over de werking van een dienst of product.”

©PXimport

‘Grafdelvers online privacy’

Het langdurige gebrek aan transparantie lijkt techbedrijven inmiddels ook te bereiken, in elk geval de marketingafdelingen. Eerder dit jaar plaatste zowel Sundar Pichai (CEO van Google) als Mark Zuckerberg (CEO van Facebook) opiniestukken in invloedrijke media waarin zij riepen dat gebruikers meer controle over hun privacy moeten krijgen. Bovendien vinden ze dat overheden strengere privacywetten moeten introduceren.

Bits of Freedom is niet overtuigd en schreef een blogpost waarin het de twee bedrijven de ‘grafdelvers van online privacy’ noemt. “Er zit een groot gat tussen wat Google en Facebook zeggen en wat ze doen”, licht Crabbendam toe. “Ze zeggen dat ze voor strengere wetgeving zijn, maar besteden miljoenen dollars per jaar aan lobbyisten om elk voorstel in Brussel en Washington kapot te maken. En ze zeggen dat ze gebruikers meer controle willen geven, maar nog altijd is de standaardinstelling voor bijna al hun producten: géén privacy.” Dat druist – uiteraard – volledig in tegen de filosofie van Bits of Freedom. Volgens Crabbendam kunnen Google, Facebook en concurrenten één ding doen om de privacy van hun gebruikers te verbeteren: hun verdienmodel aanpassen. Zolang dat niet gebeurt, ziet Crabbendam de ‘mooie beloftes en maatregelen als pr, als rookgordijn om de kern van het probleem te verhullen’.

Onethisch verdienmodel

Met ‘het probleem’ doelt zij op de manier waarop socialmediabedrijven met jouw persoonsgegevens en analytische informatie omgaan. Daar staat Bits of Freedom niet alleen in. Er is wereldwijd brede kritiek op de grootschalige en geavanceerde data-analyse die techgiganten gebruiken om zo veel mogelijk over jou te weten te komen. Dat gebeurt via gratis apps en programma’s zoals Instagram, Gmail en de Google-zoekmachine, die zijn volgestopt met onzichtbare volgtechnieken en zichtbare advertenties. Hoe meer jij een bepaalde dienst gebruikt, hoe completer en nauwkeuriger een partij als Facebook een advertentieprofiel van jou kan samenstellen. En hoe beter dat profiel, hoe hoger de verkoopprijs aan een geïnteresseerde adverteerder. Die probeert je schoenen aan te smeren omdat je daar vandaag naar zoekt, of toont je vlak voor de verkiezingen een GroenLinks-video omdat je twijfelt tussen PvdA en GroenLinks.

Een gratis dienst is nooit écht gratis, benadrukt Crabbendam. “We zullen blijven uitleggen dat je linksom of rechtsom toch betaalt. Mensen die ‘gratis’ apps gebruiken, worden verleid om vaker producten te bestellen – dat is het hele verdienmodel.” En dat verdienmodel is volgens Bits of Freedom nogal onethisch, een redenering die wereldwijd wordt gesteund door andere privacyorganisaties, gespecialiseerde hoogleraren en privacyvriendelijke onlinediensten.

Berucht Facebook blijft in trek

Facebook is ondanks de mooie woorden volgens velen nog altijd het beste voorbeeld van een socialmediabedrijf dat zó machtig is dat het zichzelf en partners allang niet meer onder controle heeft. De afgelopen jaren zijn er talloze datalekken en privacyschandalen aan het licht gekomen, problemen die vaak miljoenen tot tientallen miljoenen gebruikers raakten. Alleen dit jaar al zijn er meerdere databases op de digitale straat beland, met informatie over honderden miljoenen(!) Facebookgebruikers.

Deze zomer ontving de techreus een boete van liefst 5 miljard dollar van de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) omdat Facebook zijn gebruikersdata jarenlang niet goed wist te beschermen. Het wereldwijde Cambridge Analytica-schandaal vormde de directe aanleiding voor het FTC-onderzoek. Het data-analysebedrijf kreeg in 2014 stiekem toegang tot de gegevens van 87 miljoen Facebookgebruikers, informatie die onder meer werd gebruikt om de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 te beïnvloeden.

Maar zelfs zo’n schandaal en de bijbehorende recordboete doen Facebook weinig. “Toen onlangs bekend werd dat het bedrijf 5 miljard dollar moest betalen, steeg het aandeel in waarde. Het werd dus gezien als een meevaller”, redeneert Crabbendam van Bits of Freedom.

©PXimport

Nauwelijks goede alternatieven

Facebook blijft voorlopig gewoon bestaan als dominante speler, voorspellen kenners. Voor Google is dat idem dito. Is er een alternatief voor het gratis-met-een-nare-bijsmaak-verdienmodel? Nee, zeggen sommige mensen. Je kunt bij Facebook en Google niet betalen in ruil voor een reclamevrije dienst die jouw surfgedrag niet volgt. Je moet akkoord gaan met de voorwaarden, of je bent vrij de dienst niet te gebruiken. En dan?

Vind maar eens een alternatief voor Instagram, YouTube of Facebook. Dat wordt moeilijk, en als je er eentje hebt, ben je waarschijnlijk de enige in je omgeving die het gebruikt. Stoppen met Facebook is eenvoudig, maar een privacyvriendelijk alternatief ontbreekt – nog steeds. De afgelopen jaren zijn er meerdere pogingen gedaan, maar die zijn allemaal niet geslaagd. Zonde, vinden deskundigen en ook Bits of Freedom. De privacy-organisatie zou graag meer betaalde, niet-dataverzamelende onlinediensten zien. Een ander alternatief, zegt woordvoerder Crabbendam, is dat internetgebruikers over de hele wereld gezamenlijk een opensourceplatform of -dienst maken. “Het internet staat vol mooie opensource-oplossingen.”

Cookies vormen probleem

Natuurlijk wordt er genoeg gemaakt, maar voorlopig blijft een privacyvriendelijk internet een utopie. Veruit de meeste websites gebruiken allerlei technieken om zo veel mogelijk over jou te weten te komen. Die informatie is handig voor eigen gebruik, maar vooral voor adverteerders. Je wordt op bijna het hele internet van site naar site gevolgd. Dit zogeheten tracken gebeurt veelal via cookies, kleine bestandjes die jouw online voorkeuren onthouden voor praktische doeleinden, maar ook betere advertentieprofielen mogelijk maken.

De term ‘cookies’ ken je waarschijnlijk vooral of alleen van die irritante melding als je een site bezoekt met het bericht dat je akkoord moet gaan met het gebruik van cookies. Als je dat niet doet, werkt de site minder goed of zelfs helemaal niet. “Achter de zogeheten cookiemuur zit een complexe wereld van veilingdiensten die binnen een seconde je persoonsgegevens aan adverteerders verkopen”, zegt advocaat Poulus. “Ik begrijp dat nog omdat ik er dagelijks mee bezig ben, maar mijn oma, die ook op internet actief is, weet bijvoorbeeld niet hoe dat werkt. Het is voor websites erg lastig de wereld achter cookies in begrijpelijke taal aan de gemiddelde internetgebruiker uit te leggen.”

Gegevensbescherming

Zo’n cookiemuur is niet alleen lastig, hij is ook een doorn in het oog van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Nederlandse toezichthouder op het gebied van online privacy. De AP waakt ervoor dat websites in Nederland de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG) volgen, de veelbesproken privacywet die in mei vorig jaar is ingegaan. De AVG verbiedt onlinemedia zonder toestemming van de gebruiker cookiemuren te plaatsen. Veel media hebben daar echter maling aan, bleek eerder dit jaar uit een waarschuwing van de AP.

Hoogleraar Lokke Moerel, hoogleraar Global ICT Law en advocaat, concludeerde destijds bijvoorbeeld dat de site van de Volkskrant liefst 91 trackingcookies plaatst om gratis én betalende bezoekers te volgen. De uitgever van de krant vindt de cookiemuur nodig voor advertentiedoeleinden en bestrijdt dat het gebruik onwettig is.

Privacyjurist Nico van Eijk liet aan de NOS weten dat hij de Autoriteit Persoonsgegevens te ver vindt gaan. “Zolang je nog naar een alternatief kunt waarbij je geen cookies hoeft te accepteren, heb je in principe nog een keuze.” Het beste cookievrije alternatief is overigens de site van de NOS, want die mag als publieke dienst geen cookies verplichten. De website van het dagblad NRC doet het eveneens goed.

©PXimport

Privacytips Bits of Freedom

Privacy-organisatie Bits of Freedom heeft als eerste privacytip om kritisch na te denken over je eigen keuzes. Een zwak wachtwoord bij een niet belangrijke dienst lijkt niet zo erg, maar als jouw account of de dienst wordt gehackt, gaan je gegevens het internet over en word je waarschijnlijk belaagd met spam. Ten tweede zegt Crabbendam: “Als je je abonneert op onze gratis e-mailnieuwsbrief, krijg je elke twee weken het laatste nieuws op het gebied van privacy en veiligheid online.” Op de site van Bits of Freedom staat ook de zogeheten Internetveiligheid Toolbox, een pagina met tientallen adviezen, programma’s, apps en video’s die je helpen bij het verbeteren van je online beveiliging en privacy.

Data verwijderen is moeilijk

De AVG-privacywet, die inmiddels anderhalf jaar van kracht is, geeft consumenten meer zeggenschap over hun online data. Je kunt bedrijven verzoeken inzage te geven in de gegevens die zij van je hebben, deze gegevens te laten corrigeren als ze incorrect zijn en je gegevens exporteren naar een andere dienst. Daarnaast kun je je data laten verwijderen, bijvoorbeeld omdat je de dienst niet meer gebruikt. Vooral dat laatste levert nog weleens problemen op. Advocaat Poulus, gespecialiseerd in de AVG, zegt bekend te zijn met bedrijven die de gegevens van (oud-)klanten niet willen verwijderen. “Een organisatie moet persoonsgegevens op verzoek wissen, bijvoorbeeld wanneer de persoonsgegevens niet meer nodig zijn voor het doel waarvoor ze oorspronkelijk zijn verzameld. Uit onderzoek blijkt dat niet alle bedrijven aan dit soort verzoeken meewerken.”

Marijn Pool heeft hier ook ervaring mee. In de afgelopen maanden probeerde hij 78 online accounts te laten verwijderen. Niet omdat hij paranoïde is, maar meer als experiment om te kijken of hij die gegevens kan laten verdwijnen. “Ik houd me al langer met privacy en online beveiliging bezig en heb een inventarisatie gedaan om te kijken hoeveel onlineaccounts ik heb. Daar bleek ik een deel niet meer van te gebruiken, dus die mogen weg.”

Bedrijven contacteren met het verzoek zijn gegevens te verwijderen ging eenvoudig, maar daarna verliep het lang niet altijd even soepel. “Een account verwijderen is vaak veel moeilijker dan een account aanmaken.” Dat is in strijd met de privacywet AVG, maar daar hebben sommige bedrijven maling aan. “Grote bedrijven reageren vaak niet eens op mijn verzoek of trekken hun eigen plan. Ze gebruiken eigen, niet-wettelijke regels”, zegt Pool. Een voorbeeld: evenementverkoopsite Eventbrite weigerde Pools account te verwijderen en deactiveerde het alleen. Toen hij later inlogde, was al zijn data er gewoon nog. Bij Bol.com ging het verwijderen van zijn account ook met veel moeite. “Het was vervelend en onnodig ingewikkeld, maar het is uiteindelijk wel gelukt.”

Klagen bij de toezichthouder

Pool ondervond vooral problemen met fora van gamewebsites, die vaak niet wilden meewerken. Of bedrijven antwoordden dat ze het account ‘binnen twee of drie maanden’ zouden deactiveren. Dat duurt wel erg lang, maar het mag. De AVG zegt namelijk wel dat een organisatie binnen één maand op je verzoek moet reageren, maar het verwijderen heeft geen harde deadline. De Autoriteit Persoonsgegevens verklaart dat het verwijderen ‘zo snel mogelijk’ moet gebeuren, maar kan ook geen duidelijkheid verschaffen.

Wat de toezichthouder wél kan: bedrijven op het matje roepen als ze de AVG negeren. “Handelt een organisatie in strijd met de wet omdat hij je persoonsgegevens niet wil verwijderen terwijl dat moet, maak dan vooral een melding bij de AP”, zegt een woordvoerder. De toezichthouder heeft niet de capaciteit om alle klachten over alle bedrijven aan te pakken, maar treedt wel sneller op als er veel klachten over een bepaalde organisatie binnenkomen.

Marijn Pool heeft in de afgelopen twee maanden zes meldingen bij de AP gemaakt van bedrijven die – ondanks herhaaldelijke verzoeken – zijn data niet willen verwijderen. Een daarvan is VanDijk, de (web)winkel die schoolboeken aan middelbare scholen levert. Pool had daar een account, aangemaakt door zijn school. Omdat hij al lang van school af is, wil hij dat VanDijk zijn gegevens verwijdert. “Daar hebben ze niets meer aan, want ik koop daar niets meer.” VanDijk weigerde echter meermaals zijn data te verwijderen omdat het bedrijf een fiscale bewaarplicht van zeven jaar heeft. Dat is geen geldige reden, bevestigt de Autoriteit Persoonsgegevens. “De fiscale bewaartermijn heeft hier niets mee te maken.” Enkele weken later zegt Pool dat VanDijk toch akkoord is gegaan met verwijdering van zijn gegevens. “Misschien dat de AP contact met ze heeft opgenomen.”

©PXimport

Tinder heeft boeken vol informatie

Pool denkt dat veel mensen onderschatten hoeveel bedrijven iets tot enorm veel van jou weten. Een voorbeeld, overigens niet afkomstig van Pool: een Engelse journaliste die al een tijdje op Tinder zat vroeg de dating-app om alle informatie die het bedrijf over haar had. Ze ontving een document van 800 pagina’s waaruit bleek dat het bedrijf een angstaanjagend compleet profiel had verzameld over welk type mannen zij wel en niet leuk vindt, haar Facebookgebruik, haar locatiegeschiedenis en foto’s. Ook had Tinder alle gesprekken met haar matches bewaard – inclusief de conversaties. “De dating-app kent mij beter dan ik mezelf ken”, concludeerde de geschokte vrouw.

Dé tip van Pool voor wie zijn persoonsgegevens óók wil laten verwijderen: gebruik www.mydatadoneright.eu, een website van privacy-organisatie Bits of Freedom. Hiermee stuur je snel en eenvoudig een compleet verwijderverzoek naar de juiste persoon of afdeling van het betreffende bedrijf. Advocaat Poulus vindt Mydatadoneright ook een aanrader om je online privacy te controleren en indien nodig aan te pakken.

Identiteitsfraude

Uit onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens blijkt dat 94 procent van de Nederlanders zich zorgen maakt over de bescherming van zijn privacy en persoonsgegevens. Eén op de drie maakt zich zelfs ‘zeer veel’ zorgen. We zijn vooral bang voor misbruik van (een kopie van) ons identiteitsbewijs. Dat is geen overbodige angst, want jaarlijks worden 50.000 Nederlanders slachtoffer van identiteitsfraude. Dat becijferde de Consumentenbond. Identiteitsfraude wordt vaak gepleegd na diefstal van een rijbewijs of paspoort. Met een echt of goed gekopieerd identiteitsbewijs kan een crimineel bijvoorbeeld hotelkamers of auto’s huren en die niet meer terugbrengen. Uiteindelijk komt het hotel of de autoverhuurder bij jou uit, terwijl jij van niets weet. Dit kan grote (verzekerings)problemen opleveren. Crabbendam van Bits Of Freedom: “Als je eenvoudige wachtwoorden neemt of ze laat slingeren, en als je onveilige producten gebruikt, maak je goede kans om een van die 50.000 Nederlanders te worden die jaarlijks slachtoffer worden van identiteitsfraude.” Identiteitsfraude is – net als andere gevaren – niet te voorkomen. Je kunt de kans op narigheid wel voorkomen door sterke en unieke wachtwoorden te gebruiken, zodat kwaadwillenden je computer of clouddienst moeilijker kunnen kraken. En laat je fysieke identiteitsbewijs niet rondslingeren!

Sleepwet

Niet alleen socialmediabedrijven, techreuzen, nieuwsmedia en webwinkels willen alles van je weten. De overheid is ook graag op de hoogte van onze onlineactiviteiten, onder meer om terroristen vroegtijdig op te pakken. Sinds de invoering van de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten op 1 mei 2018 hebben inlichtingendiensten AIVD en MIVD meer mogelijkheden op het internet, waaronder het grootschalig onderscheppen van data. Hierdoor kwam de wet vooraf bekend te staan als de Sleepwet, en stemde een nipte meerderheid van de Nederlanders tegen de wet. Hij kwam er toch en is sindsdien iets aangepast, onder meer door input van Bits of Freedom.

Toch is de privacy-organisatie nog niet tevreden, want niet alle suggesties zijn doorgevoerd. “Met de Sleepwet kan ongericht informatie worden verzameld van mensen die niets verkeerd hebben gedaan, maar bijvoorbeeld in dezelfde wijk wonen als een verdachte”, zegt woordvoerder Crabbendam. “En informatie die op die manier verzameld is, en nog niet is bekeken, mag nu in principe worden overgedragen aan buitenlandse geheime diensten waar Nederland mee samenwerkt, zoals die van de Verenigde Staten en Turkije. Dat vinden wij onacceptabel.”

©PXimport

Niks te verbergen?

Critici die anno 2019 nog met het argument ‘je hebt toch niets te verbergen’ aankomen, zijn bij Crabbendam aan het verkeerde adres. “Het gaat niet om verbergen maar om beschermen. We hebben allemaal wel wat te beschermen, en het is de normaalste zaak van de wereld om bepaalde informatie vertrouwelijk te houden.” Dat wordt met een datahongerig bedrijfsleven en dito overheid steeds lastiger, helemaal als gehackte gegevens op het internet verschijnen. Je online privacy en beveiliging staan zwaar onder druk, al kun je gelukkig de nodige maatregelen nemen om jezelf daar tegen te beschermen.

Privacytips van een hacker

Jeroen van Beek werkt sinds 2001 in de it-beveiliging en is sinds 2008 freelance dataonderzoeker en hacker. Hij neemt de online veiligheid van bedrijven door en speurt het internet af naar gehackte wachtwoorden, waar hij particulieren en organisaties voor waarschuwt. Van Beek raadt je aan om onderscheid te maken tussen belangrijke en niet belangrijke diensten waar je accounts hebt. “Veel accounts en dus ook wachtwoorden zijn onbelangrijk. Koppel die aan één of meerdere niet-belangrijke mailadressen en gebruik je primaire e-mail alleen voor belangrijke accounts”, legt hij uit. Mocht zo’n onbelangrijk mailadres worden gehackt, dan krijgen kwaadwillenden alleen toegang tot niet-belangrijke data. “Gebruik ook tweestapsverificatie via een Fido-beveiligingssleutel of authenticator-app zoals die van Google. Zo beveilig je je accounts niet alleen met een wachtwoord, maar ook met een extra unieke code.” Van Beek raadt je ook aan écht belangrijke data niet op je computer of in een clouddienst te zetten, maar op een losgekoppelde usb-stick of op papier. Zijn motto: wat niet gedeeld wordt, kan ook niet worden gestolen. Hierbij geldt ook dat als je bij een webwinkel als gast afrekent, die organisatie minder gegevens van je opslaat. Dan kan er bij een eventuele hack ook minder over jou worden gestolen. Hij sluit af: “Sterke en unieke wachtwoorden zijn het belangrijkst, want alle hackers komen binnen via een eerder gelekt wachtwoord.”

▼ Volgende artikel
Review LG OLED EVO 65G56LS – Opnieuw de grens verlegd
Huis

Review LG OLED EVO 65G56LS – Opnieuw de grens verlegd

LG blijft verbetert de oled-techniek nog veel verder en dat werpt dit jaar eindelijk zijn vruchten af. De LG OLED EVO 65G56LS is uitgerust met een nieuw type oled-paneel dat aanzienlijk meer piekhelderheid en kleurbereik levert. Daarnaast heeft LG webOS 25 uitgerust met een aantal AI-functies die het gebruiksgemak moeten verbeteren.

Fantastisch
Conclusie

LG toont met de G5 dat er nog flink wat vooruitgang geboekt kan worden in oled-technologie. Perfect is deze tv echter nog niet, vooral in heel donkere beelden moet LG de software nog aanpassen om ruis en zichtbare gradaties te vermijden.  De LG OLED EVO 65G56LS haalt uit het nieuwe oled-paneel echter wel een indrukwekkende piekhelderheid, en erg ruim kleurvolume. We durven bijna zover gaan om te zeggen dat hij de klassieke zwakke punten van oled elimineert. Samen met de uitstekende kalibratie geniet je zo in Filmmaker Mode van bijna referentie beeldkwaliteit. De ingebouwde luidsprekers leveren een aangename klank, wel jammer dat LG DTS-ondersteuning geschrapt heeft. De nieuwe AI-features in webOS 25 moeten duidelijk nog verder rijpen, voorlopig leveren ze geen meerwaarde, maar webOS blijft wel erg gebruiksvriendelijk. De nieuwe afstandsbediening sluit aan bij de moderne trend met minder toetsen. Gamers tot slot vinden op de G5 alles wat ze maar kunnen wensen. Dit is een topmodel, met een bijhorend prijskaartje, maar hij is het zeker waard.

Plus- en minpunten
  • Alpha11-processor met uitstekende beeldverwerking
  • Fantastische HDR-beelden in HDR10 en Dolby Vision
  • Goede kijkhoek en anti-reflectie
  • WebOS 25, met vijf jaar lang nieuwe versies
  • Advertenties op het Home-scherm
  • Geen ondersteuning voor HDR10+ en DTS
  • Voorlopig weinig meerwaarde met AI

 

LG OLED EVO 65G56LS (2025)

  • Adviesprijs: 3,299 euro
  • Wat: Ultra HD 4K 165 Hz W-OLED-tv
  • Aansluitingen: 4x HDMI (4x v2.1 (48 Gbps), ARC/eARC, ALLM, VRR, HFR), 3x usb, 1x optisch digitaal uit, 2x antenne, 1x IR-blaster, Wifi 6 (802.11ax), ethernet, Bluetooth 5.3, WiSA
  • Extra’s: HDR10, HLG, Dolby Vision IQ, Dolby Atmos, webOS 25, AirPlay 2, Google Cast, USB/DLNA-mediaspeler, DVB-T2/C/S2, CI+-slot, Alpha 11 gen2 processor
  • Afmetingen: 1.441 x 910 x 263 mm (incl. voet)
  • Gewicht: 26,6 kg (incl. voet)
  • Verbruik (per 1000 uur): SDR 85 kWh (E) / HDR 222 kWh (G) 

De nieuwe G-serie van LG is verkrijgbaar in twee versies. Een met een centrale voet in doos zoals ons testmodel, te herkennen aan de letters ‘LS’ achteraan en een model met een meegeleverde wandbeugel, die modellen hebben de letters ‘LW’ achteraan. De G-reeks mikt nog steeds in eerste instantie op wandmontage. Het toestel zelf is 24mm diep, dat lijkt misschien veel, maar die dikte heeft het wel over het hele oppervlak. Er is geen behuizing voor elektronica die verder uitsteekt. De rand is afgewerkt met een zilverkleurige strip, en dat geeft deze tv van opzij bekeken echt een premium look. De wandbeugel is verstelbaar, je kunt het toestel beperkt links en rechts draaien. De voet kun je monteren in twee posities, hoog en laag, in de hoge positie is er ruim plaats voor een soundbar. Het moet gezegd ook op een tv-meubel ziet hij er prima uit, wandmontage is zeker geen verplichting. 

Aansluitingen

De selectie aansluitingen die LG gebruikt is al enige tijd onveranderd gebleven, maar is dan ook erg goed. Met vier hdmi-poorten die allemaal de maximale hdmi 2.1-bandbreedte (48Gbps) leveren, zitten gamers in ieder geval gebeiteld. Verdere gamingfuncties zijn ALLM, 4K120 en VRR (AMD FreeSync en NVIDIA G-Sync). PC-gamers kunnen zelfs tot 4K165 gaan, dat is een duidelijke upgrade ten opzichte van vorig jaar. Input-lag is altijd een sterk punt geweest bij LG, dat is dit jaar niet anders, in 4K60 meten we 10,5ms, in 2K120 zelfs maar 5,5ms. Op poort 2 kan je ARC/eARC gebruiken, gamers die een soundbar willen aansluiten, houden nog steeds drie volwaardige HDMI-poorten over. 

Wil je de opstelling zo netjes mogelijk houden, altijd mooi bij een premium tv, dan kun je de bijgeleverde IR-blaster gebruiken om brontoestellen te besturen met de LG-afstandsbediening, ook als die apparaten bijvoorbeeld in een kast staan. De G5 ondersteunt het WiSA-protocol (Wireless Speaker and Audio Association), maar is beperkt tot 2.1-configuraties. Daarmee is jammer genoeg geen draadloze surroundopstelling mogelijk. Alle kabels kun je via twee clips en twee verzonken kanalen wegleiden naar de voet. 

Nieuw oled-paneel, nieuw record

Nieuwe ontwikkeling op vlak van oled-technologie zijn niet uitzonderlijk. Twee jaar geleden introduceerde LG bijvoorbeeld oled-panelen met een laag microlenzen die voor een mooie verbetering in helderheid zorgden. Die microlenzen zijn op de G5 echter niet meer aanwezig. In ruil gebruikt dit model een gloednieuw paneel dat een andere opbouw van de oled-materialen gebruikt. Onder de naam OLED evo Met Brightness Booster Ultimate belooft de G5 hogere piekhelderheid en een breder kleurbereik. En dat blijken geen loze beloftes. Op het 10%-venster haalt de G5 2409 nits, en op een volledig wit beeld zelfs 356 nits. 

Lees ook: Zo testen we televisies

Dat alles gemeten in de uitstekend gekalibreerde HDR Filmmaker mode. Ter verduidelijking, dat is een 50 procent verbetering tegenover de G4 van vorig jaar, en voldoende om de kop van het oled-peloton aan te voeren. Vooral de verbetering op het volledig wit veld is impressionant. Daardoor moet de G5 nu de helderheid veel minder laten dalen als het beeld veel wit bevat, iets wat op vorige generaties nog merkbaar was. Ook het kleurbereik is weer groter geworden, en met 99,9% P3 is de G5 perfect uitgerust voor prachtige HDR-beelden. Het paneel had een uitstekende uniformiteit en weert zeer goed reflecties. De kijkhoek is prima.

De Filmmaker Mode is er voor wie minimale beeldverwerking wil, en de mooiste beelden getrouw aan de intentie. In SDR laat dat prachtige resultaten zien, maar de echte pracht van de G5 komt tevoorschijn bij HDR-beelden. Ook hier is de kalibratie nagenoeg perfect met enorm veel witdetail, intense kleuren, en dankzij de hoge piekhelderheid tintelende lichtaccenten. Kleuren worden goed bewaard als ze zeer helder zijn, dat dankt de tv aan het nieuwe paneel. Enkel in de donkerste beelden laat de G5 wat steken vallen. Er is veel schaduwdetail, maar in sommige beelden merken we veel ruis die het beeld ruw maakt en detail verbergt. In een ander geval was er wat blokvorming en bandvorming zichtbaar. We hopen dat LG nog wat aan de software kan sleutelen. 

Prima beeldverwerking

De Alpha11 beeldprocessor is aan zijn tweede generatie toe, maar nieuwe features lijken er niet te zijn. De upscaling en ruisonderdrukking zijn erg goed. In deinterlacing van 1080i-beeld merkten we op een testpatroon opnieuw een foutje waardoor kamvorming zichtbaar was, al bleek dat bij de meeste content niet tot problemen te leiden. Kleurstroken in zachte gradiënten elimineer je met de Vloeiende Gradatie-instelling, maar activeer die enkel als je het echt nodig acht, en dan alleen in de laagste stand. In een van onze testclips veegde die instelling ook wolken uit de lucht. Ook de dynamische tonemapping waar we gebruikelijk erg tevreden over zijn, laat je op dit model beter uit inactief.

Die maakte het beeld te helder, waardoor het aan contrast en impact verliest. Bovendien levert de G5 ook zonder dynamische tonemapping knap beeld. Goede punten waren er voor de bewegingsscherpte. Het oled-paneel laat nauwelijks of geen dubbele rand optekenen rond bewegende voorwerpen. Wie in 24Hz-filmmateriaal te veel last heeft van judder bij snelle camerabewegingen, activeert best TruMotion, bijvoorbeeld in ‘Cinematografische Beweging’ als je minimale invloed wenst. Maar ook hogere instellingen leverden goede resultaten, en de G5 toonde erg weinig beeldfouten zelfs met TruMotion in de Vloeiend-stand. 

Geen DTS-ondersteuning meer

Het is jammer, maar de G5 ondersteunt alleen nog maar Dolby Atmos, geen DTS meer. Vooral voor mensen met een uitgebreide bibliotheek Blu-ray schijven is dat een tegenvaller. Streaming gebruikt overwegend Dolby Atmos, dus daar weegt dat gebrek minder. De 60 Watt 4.2 kanaalsoplossing leek ons onveranderd. De klank is goed gebalanceerd, met een warm karakter en duidelijke baslijn. Zelfs surround is goed hoorbaar. Voor veel mensen zal dit volstaan, maar voor echte bioscoop audio zal een soundbar toch vereist zijn. Nieuw dit jaar is de Personal Sound Wizard. Die laat je een aantal keer in groepen van vier fragmenten horen met verschillende geluidsinstellingen, jij duidt aan wat je het best vindt klinken. Na de test bepaalt de processor op basis van je keuzes je geprefereerde klankinstellingen. Iets gelijkaardig bestond vorig jaar al voor beeld, maar we vinden dat je daar beter voor Filmmaker Mode of Cinema beeldmode kiest. Bij audio mogen persoonlijke voorkeuren wat meer doorwegen. 

WebOS 25, AI als persoonlijk hulpje

Kunstmatige intelligentie moet de nieuwe troef zijn van webOS 25, maar al deze nieuwe functies bleken niet te werken in het Nederlands. Voice ID, waarbij de tv je herkent op basis van je stem is nog niet beschikbaar in Nederlands. Maar ook andere functies, zoals de AI Chatbot die je moet helpen bij eenvoudige vragen zoals het aanpassen van beeldkwaliteit of aanbevelingen geven voor content, leek zelden te weten wat hij met onze vragen moest doen. LG kondigde ook generatieve kunst aan die je kan gebruiken in de screensaver, maar ook dit was nog niet beschikbaar. Nu missen we die AI-functies wel niet, de G5 is zo ook gebruiksvriendelijk, maar we hopen toch dat dit via software updates verbeterd wordt. 

In dit overzichtsartikel vind je alle informatie over webOS. WebOS 25 is van uitzicht niet echt veranderd op wat details na. Zo kan je live tv en HDMI-ingangen nu als tegels toevoegen in de rij met apps op het Home-scherm. Apps en Quick Cards die je niet gebruikt, kan je verbergen. Het app-aanbod is erg ruim en de G5 ondersteunt Airplay2 en Google Cast. LG toont helaas reclame op het Home-scherm en in de screensaver, lees in dit artikel hoe je reclame verwijdert.

De ‘Magic Remote’ heeft een nieuw ontwerp gekregen. Een rechthoekige vorm met afgeronde hoeken, en vooral minder toetsen. Weg zijn de cijfer- en kleurtoetsen, de volume- en kanaaltoetsen zijn nu kanteltoetsen. De mute-toets is verdwenen, muten doe je door de volume knop lang naar beneden te duwen. De ingangen-toets is vervangen door een Home Hub-toets, maar wanneer je die lang indrukt, toont de tv de ingangen. De aanwijsfunctie is gebleven, je kan de cursor op het scherm besturen door de afstandsbediening te bewegen. De afstandsbediening oogt moderner, en het gebruiksgemak is prima, maar we zouden hem niet beter noemen dan de oude versie. 

Conclusie

LG toont met de G5 dat er nog flink wat vooruitgang geboekt kan worden in oled-technologie. Perfect is deze tv echter nog niet, vooral in heel donkere beelden moet LG de software nog aanpassen om ruis en zichtbare gradaties te vermijden.  De OLED65G56LS haalt uit het nieuwe oled-paneel echter wel een indrukwekkende piekhelderheid, en erg ruim kleurvolume. We durven bijna zover gaan om te zeggen dat hij de klassieke zwakke punten van oled elimineert. Samen met de uitstekende kalibratie geniet je zo in Filmmaker Mode van bijna referentie beeldkwaliteit.

De ingebouwde luidsprekers leveren een aangename klank, wel jammer dat LG DTS-ondersteuning geschrapt heeft. De nieuwe AI-features in webOS 25 moeten duidelijk nog verder rijpen, voorlopig leveren ze geen meerwaarde, maar webOS blijft wel erg gebruiksvriendelijk. De nieuwe afstandsbediening sluit aan bij de moderne trend met minder toetsen. Gamers tot slot vinden op de G5 alles wat ze maar kunnen wensen. Dit is een topmodel, met een bijhorend prijskaartje, maar hij is het zeker waard.

▼ Volgende artikel
Tekst kopiëren en plakken? Zo krijg je toegang tot het klembord op Android
Huis

Tekst kopiëren en plakken? Zo krijg je toegang tot het klembord op Android

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar ook Android heeft – net als Windows – een klembord. Daarmee kun je gemakkelijk tekst kopiëren van de ene app naar de andere. Maar hoe open je dat klembord eigenlijk? En waar vind je wat erop staat? Je leest het in dit artikel!

Wat gaan we doen?

In dit artikel leggen we uit hoe kopiëren en plakken in Android precies werkt. Dat geldt voor zowel Android-smartphones en Android-tablets.

  • Zo werkt kopiëren, knippen en plakken
  • Knippen en plakken vanuit toetsenbord
  • Verbeteringen dankzij Android 13

Wil je meer weten over de veiligheid van Android? Lees dan het artikel Alles wat je moet weten over Android-beveiliging

Tekst of afbeeldingen kopiëren en plakken: het is een van de basisfuncties van elk besturingssysteem. Ook Android ondersteunt dit natuurlijk. Je kunt iets kopiëren in de ene app en het vervolgens plakken in een andere. Maar het Android-klembord kan meer dan alleen dat. Alles wat je kopieert, wordt daar namelijk tijdelijk opgeslagen. Handig als je per ongeluk iets hebt weggehaald, iets wilt terugvinden of gewoon even wilt kijken wat je allemaal hebt gekopieerd.

Let wel: hoe je precies bij het klembord komt, hangt af van je toestel en de Android-versie die je gebruikt. Zo hebben merken als Samsung en LG hun eigen klembordfunctie ingebouwd. Andere toestellen vereisen meestal een specifieke toetsenbord-app om het klembord te kunnen openen. In dit artikel leggen we je uit hoe je dat doet met zo’n toetsenbord-app.

Klembord binnen toetsenbord-apps

Om toegang te krijgen tot het klembord, heb je een toetsenbord-app nodig die die functie ondersteunt. Populaire keuzes zijn Gboard van Google en SwiftKey van Microsoft. Beide bieden vergelijkbare klembordfuncties, dus je kunt zelf kiezen welke je het prettigst vindt. Download en installeer de app, en stel deze daarna in als je standaard toetsenbord.

©PXimport

Met een ander toetsenbord in Android heb je meer mogelijkheden.

Dat instellen doe je via het instellingenmenu van je Android-telefoon. Gebruik het zoekveld bovenin het scherm en typ 'toetsenbord'. Je krijgt dan een lijst met resultaten. Kies de optie waarmee je het standaard toetsenbord kunt wijzigen en tik daarop.

Kies vervolgens de toetsenbord-app die je net hebt geïnstalleerd, zoals Gboard of SwiftKey. Let op: de vormgeving van de instellingen kan per toestel verschillen. Gebruik je liever een andere toetsenbord-app met klembordfunctie? Geen probleem – zolang je maar de juiste app selecteert bij het instellen.

Tekst kopiëren en plakken

Het klembord werkt meestal alleen met tekst. Wil je iets kopiëren naar een andere app? Selecteer dan een stuk tekst en kopieer het. Open bijvoorbeeld WhatsApp, ga naar een chat en houd het tekstveld even ingedrukt om de tekst direct te plakken. Soms zie je ook een klembordsymbooltje verschijnen, net boven het toetsenbord en onder het tekstveld. Tik daarop om het volledige klembord te openen.

Zie je dat symbooltje niet meteen? Dan krijg je waarschijnlijk eerst de suggestie om alleen de laatst gekopieerde tekst te plakken. Tik in dat geval op het witte rondje met het pijltje naar rechts – zo krijg je alle opties te zien.

Onder het kopje Recent zie je een lijstje met wat je als laatste hebt gekopieerd. Tik op een item om het direct in het tekstveld te plakken. Let wel: deze lijst wordt na een tijdje automatisch geleegd. Gebruik je vaak dezelfde tekst? Dan kun je die vastpinnen, zodat hij bewaard blijft. Zowel Gboard als SwiftKey ondersteunen deze functie: houd het item ingedrukt en kies voor Vastpinnen.

Klembord sinds Android 13

Sinds Android 13 is het klembord flink verbeterd. De basis is nog steeds hetzelfde: je kopieert tekst of een afbeelding in de ene app en plakt die in een andere. Maar de manier waarop je het klembord gebruikt, is een stuk handiger en overzichtelijker geworden. Dat maakt het werken met meerdere fragmenten tegelijk een stuk efficiënter.

Een van de grootste vernieuwingen is dat je nu meerdere items kunt bewaren – zowel tekst als afbeeldingen. Alles wat je kopieert, verschijnt in een nieuw klembordpaneel. Je opent dat paneel via het meldingscentrum of door een tekstveld lang ingedrukt te houden. Daar kun je door je gekopieerde items bladeren, kiezen wat je wilt plakken, en dingen die je niet meer nodig hebt, direct verwijderen. Je kunt zelfs een tekstfragment nog aanpassen voordat je het plakt.

Het klembordpaneel dat in Android 13 zijn intrede heeft gemaakt.

Met de komst van Android 13 werden er ook meteen een aantal nieuwe privacyfuncties voor het klembord geïntroduceerd. In eerdere versies konden apps op de achtergrond soms ongemerkt meelezen wat je had gekopieerd – met alle risico’s van dien. Nu heb je als gebruiker veel meer controle. Zo is er een nieuwe toestemmingsvraag voor klembordtoegang én krijg je een melding als een app probeert mee te kijken. Een stuk veiliger dus.