ID.nl logo
Beheer je verzameling in een online database
© Reshift Digital
Huis

Beheer je verzameling in een online database

Menigeen beheert op een zolderkamer een indrukwekkende collectie met modeltreinen, lp’s of stripboeken. Zeker bij omvangrijke verzamelingen is het lastig om te onthouden welke spullen je al in bezit hebt. Leg om die reden een online database aan, zodat je die altijd en overal kunt raadplegen.

Tip 01: Google Spreadsheets

Je kunt het beheren van je verzameling zo professioneel aanpakken als je zelf wilt. We beginnen bij de eenvoudigste variant. Wil je graag een gewone lijst met alle verzamelde items, dan is een online spreadsheet een doeltreffende oplossing. Hiervoor bestaan verschillende mogelijkheden. Bezitters van een Google-account kunnen met de dienst Google Spreadsheets uit de voeten. Surf hiernaartoe. Nadat je het juiste e-mailadres en wachtwoord hebt opgegeven, kom je in het hoofdvenster van Google Spreadsheets terecht. Misschien heb je al eerder documenten online opgeslagen, bijvoorbeeld Excel-bestanden. Google Spreadsheets is namelijk gekoppeld aan de online opslagdienst Google Drive. Voor het maken van een nieuw document klik je rechtsonder op het rode bolletje met het plusteken. Een lege spreadsheet verschijnt op het scherm.

©PXimport

Google Spreadsheets bewaart je document automatisch in het gekoppelde Drive-account

-

Tip 02: Tabel invullen

Een spreadsheet is in feite een tabel die je naar eigen inzicht kunt invullen. Bovenaan zie je de tekst Naamloze spreadsheet staan. Klik daarop en typ zelf een relevante naam. Verdeel de tabel in kolommen en geef in de bovenste regel telkens aan welke gegevens je in de betreffende kolom wilt vermelden, bijvoorbeeld merk, type, jaartal en aanschafprijs. Voor de duidelijkheid maak je de bovenste regel vet of cursief door de opmaakfuncties in de werkbalk te gebruiken. Gunstig is dat Google Spreadsheets het document automatisch bewaart in het gekoppelde Google Drive-account. Het is dus niet nodig om de spreadsheet handmatig op te slaan. Klik linksboven op de groene knop Homepage van Spreadsheets. Het zojuist aangemaakte document bevindt zich bovenaan in het hoofdvenster.

©PXimport

Tabel delen

Als je samen met iemand anders de verzameling beheert, is het slim om de online database te delen. Met Google Spreadsheets krijg je dat simpel voor elkaar. Open je document en klik rechtsboven op Delen. Vul vervolgens één of meerdere e-mailadressen in van personen met wie je de spreadsheet wilt delen. Via het pictogram met het potlood bepaal je welke rechten iemand heeft. Je hebt hiervoor keuze tussen mag bewerken, mag reageren en mag weergeven. Via Gereed verstuur je de uitnodiging. Zodra de genodigde de uitnodiging accepteert, heeft diegene toegang tot de gedeelde spreadsheet.

©PXimport

Tip 03: Spreadsheets-app

Stel dat je op een verzamelbeurs of in een kringloopwinkel een interessant object hebt gevonden. Je wilt die bijzondere lp of modeltrein eigenlijk meenemen, maar je twijfelt of je het bewuste voorwerp al hebt. Een lastige situatie, maar gelukkig vraag je met je smartphone altijd en overal de zelfgemaakte verzameldatabase op. Google Spreadsheets is namelijk ook voor iOS (iPhone en iPad) en Android beschikbaar. Installeer de gelijknamige app vanuit de App Store of Play Store en log vervolgens in met je Google-account. De documenten die je het laatst hebt geopend, verschijnen nu in beeld. Tik op de juiste bestandsnaam om de online database te openen. Staan niet alle gegevens in beeld? Kantel het toestel naar landschapsmodus en merk op dat de app nu meer kolommen laat zien. Je past de inhoud eventueel rechtstreeks op je smartphone aan om je nieuwe aankoop toe te voegen. Handig is dat je het document ook offline kunt bewaren voor als je naar een buitenlandse beurs gaat en je daar geen toegang tot mobiel internet hebt. Tik hiervoor rechtsboven op het pictogram met de drie puntjes en activeer de schakelaar achter Offline beschikbaar.

Tip 04: Catawiki

Een nadeel van een spreadsheet-document is dat je alles handmatig moet invoeren. Zeker bij grote verzamelingen duurt dat uren, zo niet dagen. Catawiki helpt je om je collectie vlotter te registreren. Niets voor niets is deze website razend populair onder verzamelaars. Bovendien gebruik je de dienst ook om via veilingen ontbrekende verzamelstukken te bemachtigen. Op de website www.catawiki.nl maak je eerst een account aan. Ga hiervoor naar Inloggen en Maak gratis uw account aan. Vul nu een gebruikersnaam, e-mailadres en wachtwoord in, waarna je bevestigt met Maak account. Vergeet hierbij niet om akkoord te gaan met de voorwaarden. Als alternatief kun je ook inloggen via een Facebook-profiel. In de resterende stappen wil Catawiki wat persoonlijke gegevens van je weten, zoals je naam en adres. Deze informatie heeft de dienst nodig voor als je later mee wilt doen aan veilingen, zie kader ‘Veilingen’. Verder stuurt Catawiki ter verificatie een sms met een viercijferige code naar je mobiele telefoonnummer. Vul deze code in op de website. Wanneer je op de hoogte wilt blijven van nieuwe veilingen, geef je desgewenst aan in welke onderwerpen je geïnteresseerd bent. Open tot slot je mailbox en klik op de bevestigingslink.

©PXimport

Catawiki is wereldwijd een zeer populaire website onder verzamelaars

-

Veilingen

Catawiki is bij uitstek geschikt om je verzameling te complementeren. Veel leden verkopen namelijk spullen die onder verzamelaars populair zijn. Dat gebeurt na tussenkomst van een veilingmeester, waardoor de veilingen onder notarieel toezicht staan. Volgens de website zijn er iedere week zo’n 35 duizend kavels, dus er valt genoeg te kiezen. Op de beginpagina van Catawiki zie je welke veilingen er spoedig aflopen. Je kunt natuurlijk ook even bij je favoriete categorie kijken. Klik hiervoor op Alle veilingen en open de gewenste categorie. Je doet eventueel een bod. Als je iets heel graag wilt hebben, kun je ook een automatisch bod instellen. Zodra iemand je overbiedt, plaats je dan automatisch een nieuw bod met de kleinst mogelijke biedstap. Uiteraard geef je hierbij zelf aan wat het maximumtarief is. Bedenk overigens wel dat Catawiki negen procent aan veilingkosten rekent, dus dat bedrag komt bovenop je biedbedrag. Je kunt zelf ook spullen ter veiling aanbieden, mits de minimale waarde 75 euro bedraagt.

©PXimport

Tip 05: Spullen toevoegen

Zodra je een Catawiki-account hebt aangemaakt, ga je alle verzamelde spullen toevoegen. De kans is groot dat het merendeel van de objecten uit je collectie al bij deze verzamelwebsite bekend zijn, aangezien de dienst wereldwijd wordt gebruikt. Gunstig, want dat scheelt je een heleboel invoerwerk! Zorg dat je bent ingelogd en scrol helemaal omlaag. Bij het onderdeel Mijn Catawiki kies je voor Mijn verzameling. Je bepaalt vervolgens onder welke categorie je verzameling valt. Je hebt hierbij keuze tussen tientallen categorieën, waaronder Sleutelhangers, Modelauto’s, Munten, Strips en Sigarenbandjes. Je checkt eerst binnen de categorie of een voorwerp al eerder bij Catawiki is geregistreerd. Gebruik hiervoor de rubrieken aan de linkerzijde. Bij de categorie Modelauto’s filter je bijvoorbeeld op merk, automerk, soort en schaal. Je kunt natuurlijk ook de zoekfunctie gebruiken. Heb je het juiste voorwerp eenmaal gevonden, dan open je de bijbehorende itempagina. Vul aan de rechterkant bij Dit item de velden onder Conditie, Aantal en eventueel Notities in. Via Toevoegen registreer je het betreffende voorwerp binnen je Catawiki-account.

©PXimport

Tip 06: Nieuw object

Zeker wanneer je zeldzame objecten verzamelt, bestaat de kans dat Catawiki het bewuste voorwerp nog niet kent. Geen probleem, je kunt dan gewoon de benodigde gegevens zelf invullen. Blader zo nodig terug naar de categoriepagina. Via Voeg item toe aan catalogus opent er een leeg formulier. Vul de gevraagde gegevens zo volledig mogelijk in. In het geval van een modelauto zijn dat onder meer het automerk, de schaal en het productiejaar. Verder vul je ook de geschatte waarde in en voeg je minimaal één afbeelding toe. Voor de afbeelding selecteer je via de knop Bestand kiezen een plaatje op de computer. Vergeet onderaan niet de optie Voeg toe aan mijn verzameling aan te vinken. Bevestig tot slot met Toevoegen.

©PXimport

Tip 07: Verzameling inzien

Vanzelfsprekend wil je de verzameling te allen tijde bij Catawiki kunnen opvragen. Via de website kan dat eenvoudig. Scrol helemaal omlaag en klik onder Mijn Catawiki op Mijn verzameling. Alle toegevoegde objecten zijn netjes geïndexeerd. Via de zoekfunctie kun je zelfs binnen je eigen verzameldatabase speuren. Je bewaart de verzameldatabase eventueel lokaal op je pc. Dat is geen overbodige luxe, want Catawiki is door overbelasting soms onbereikbaar. Klik links op Exporteren en Exporteren naar Excel. Zodra het Excel-bestand is aangemaakt, ontvang je hiervan een e-mail. Klik binnen deze e-mail op de link om het document lokaal op te slaan. Merk op dat de spreadsheet meerdere werkbladen bevat waarin alle gegevens staan vermeld.

©PXimport

Met een mobiele app kun je de zelfgemaakte Catawiki-database altijd en overal inzien

-

Tip 08: Catawiki-app

Van Catawiki bestaan er verschillende mobiele apps. Helaas kun je die niet gebruiken om je eigen verzameling(en) in te zien. Deze apps zijn namelijk bedoeld om veilingen bij te houden en spullen te verkopen. Gelukkig heeft een externe ontwikkelaar een app gemaakt waarmee je alsnog je eigen verzameling op je smartphone raadpleegt. Zoek in de app-store van jouw telefoon maar eens naar CW Verzamel! en installeer deze toepassing op het toestel. Je vult jouw gebruikersnaam en het wachtwoord in, waarna je kiest voor Verzend. De app downloadt de database vervolgens naar jouw toestel. Na even wachten verschijnt er een melding dat de synchronisatie is voltooid. Je kunt de database met grote of kleine afbeeldingen opslaan. Laatstgenoemde optie neemt vanzelfsprekend de minste opslagruimte in op je smartphone. Tik op de categorie om objecten uit de Catawiki-database te bekijken. Als je later weer nieuwe items aan de verzameling hebt toegevoegd via de website, dien je de CW Verzamel!-app handmatig bij te werken. Tik hiervoor op Synchroniseer / Synchroniseer verzameling.

Tip 09: Muziekverzameling

Bezitters van een omvangrijke (fysieke) muziekcollectie doen er goed aan om een online database bij te houden. Zo weet je in een muziekwinkel of je die cd of lp al in bezit hebt. De webdienst Discogs is onder muziekliefhebbers een wereldwijd fenomeen. Op het moment van schrijven telde de catalogus ruim zestien miljoen albums van meer dan vijf miljoen artiesten. Kortom, alle officiële uitgaven vind je er probleemloos terug. Verder is Discogs ook bij uitstek geschikt om tweedehands aankopen te doen. Van ieder album verschijnen meerdere verkopers in beeld, waarna je rechtstreeks zaken doet. Genoeg reden dus om een account aan te maken!

Je opent de website www.discogs.com, waarna je rechtsboven een gebruikersnaam, e-mailadres en wachtwoord invult. Ga akkoord met de voorwaarden en kies voor Create Account. Als alternatief kun je ook met een Facebook- of Google-account uit de voeten. Nadat je bent ingelogd, kom je op het zogeheten Dashboard van Discogs terecht.

©PXimport

De catalogus van Discogs telt ruim zestien miljoen muziekalbums van zo’n vijf miljoen artiesten

-

Tip 10: Barcodescanner

Wie honderden of misschien wel duizenden albums heeft liggen, dient behoorlijk wat tijd te reserveren voor het toevoegen van alle muziek. Gelukkig heeft de mobiele app van Discogs een handige barcodescanner. Installeer deze toepassing vanuit de Apple of Play Store en log daarna in met je account. Open in het hoofdmenu het onderdeel Search. Via het invoeren van een artiest of albumtitel spoor je gemakkelijk ieder album op, maar vaak bestaan er meerdere versies van een uitgave. Het is daarom handiger om op barcode te zoeken, zodat je meteen de juiste editie te pakken hebt. Tik achter het zoekveld op het pictogram met de barcode en geef Discogs toestemming om de camera van je smartphone te gebruiken. Je richt de camera vervolgens op de streepjescode van een cd, dvd of lp. Er verschijnt een lijstje met zoekresultaten. Tik op het juiste album en kies voor Add To Collection om het item toe te voegen. Op deze manier voeg je vlot je complete muziekcollectie toe. Houd er rekening mee dat oude lp’s vaak geen streepjescode hebben, dus die moet je handmatig opzoeken.

Tip 11: Muziek kopen

Discogs is wereldwijd de grootste marktplaats voor muziek. Zo zijn er zowel professionele handelaars als hobbyverkopers op dit platform actief. Wanneer je het leuk vindt om je muziekcollectie uit te breiden, doe je hiervoor het best een beroep op de website. Met name de app voor iOS heeft namelijk nogal wat beperkingen. Nadat je op www.discogs.com bent ingelogd, gebruik je de zoekfunctie om naar albums te zoeken. Heb je een mooi exemplaar gevonden, dan open je de bijbehorende albumpagina. Zo’n beetje ieder muziekalbum is via Discogs te koop, al kosten zeldzame exemplaren wel veel geld. Bij interesse klik je onder Marketplace aan de rechterkant op Buy Vinyl of Buy CD. Er verschijnt een lijst met verkopers, waarbij de goedkoopste aanbieders bovenaan staan. Zeker bij lp’s is de kwaliteit erg belangrijk, omdat een grammofoonplaat nogal gevoelig is voor krassen. Controleer dan ook bij Media Condition altijd de kwaliteit. Voor een ongeschonden lp ga je op zoek naar een album met een Mint-status. Verder is het slim om op zoek te gaan naar handelaars uit Nederland, aangezien je daarmee op de verzendkosten bespaart. Als betaalmethode maken de meeste verkopers gebruik van PayPal of een bankoverschrijving. Wil je een album hebben, klik dan achtereenvolgens op Add to Cart en Place Order.

©PXimport

Software voor verzamelaars

Er bestaat ook allerlei software waarmee je fysieke verzamelingen eenvoudig in een database vastlegt. Dat is het overwegen waard wanneer je liever geen online databases als Google Spreadsheets, Catawiki en Discogs gebruikt. Via www.collectorz.com is er specifieke software verkrijgbaar om dvd’s/blu-rays, boeken, muziekalbums, stripboeken en games op te slaan. Geen zin om te betalen? Data Crow is een gratis alternatief. Hiermee kun je iedere denkbare verzameling opslaan, al hebben collecties met boeken, muziek, software en films wel een streepje voor. Hiervan kan deze freeware namelijk extra gegevens bij internetbronnen ophalen.

▼ Volgende artikel
Shoppen zonder zorgen tijdens het feestdagenseizoen
© Zivica Kerkez | KerkezPhotography.com
Zekerheid & gemak

Shoppen zonder zorgen tijdens het feestdagenseizoen

Black Friday, Sinterklaas en kerst: juist nu zoeken we online massaal naar cadeaus en goede deals. Criminelen liften daarop mee. Door de snelle ontwikkeling van AI lijken nepwebwinkels, bezorgingsmails en misleidende aanbiedingen overtuigender dan ooit. Dit kun je doen om veilig te blijven.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Hoe criminelen inspelen op het feestdagenseizoen

In deze weken draait veel om gemak en tempo. Dat geeft cybercriminelen speelruimte. Ze bouwen webshops die nauwelijks te onderscheiden zijn van echte winkelketens en sturen meldingen over betalingen of zendingen die eruitzien alsof ze direct van een pakketdienst komen. Dankzij AI zijn die berichten foutloos, strak vormgegeven en arriveren ze precies op het moment waarop jij druk bent met bestellen.

Dit kun je zelf doen

Veilig shoppen heb je voor een groot deel zelf in de hand. Met een paar simpele checks kom je al een heel eind.

❗Kijk naar het webadres en let op namen die nét anders gespeld zijn of vreemde toevoegingen bevatten. Goed om te weten: een slotje en https betekenen alleen dat de verbinding versleuteld is, niet dat de winkel betrouwbaar is.
❗Staan er keurmerken op de site, bijvoorbeeld van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk? Klik daar dan op. Als ze echt zijn, word je doorgeleid naar de site van het keurmerk en zie je het certificaat dat aan de webwinkel is afgegeven.
❗Heb je je bestelling geplaatst en is het tijd om te betalen? Doe dat dan bij voorkeur via iDEAL of een creditcard met kopersbescherming, zodat je bij problemen sterker staat. Ontvang je een link in een mail of sms die verwijst naar een betaalpagina of inlogscherm? Ga dan zelf naar de website via je browser of de officiële app. Zo voorkom je dat je ongemerkt op een nagemaakte site terechtkomt.

Pakketfraude neemt rond december sterk toe

In december stijgt het aantal pakketstatusmeldingen en dat weten criminelen. Ze sturen berichten over gemiste bezorgingen, adresproblemen of extra kosten. Deze meldingen lijken vaak afkomstig van PostNL, DHL of DPD, maar sturen je in werkelijkheid naar een pagina waar je gegevens worden buitgemaakt. Wat deze vorm van fraude sterk maakt, is het moment waarop ze binnenkomen: precies als je zelf meerdere pakketten verwacht. Gebruik daarom altijd de officiële app van de pakketdienst om te zien of er echt iets speelt. Een bezorgdienst vraagt nooit via sms om betalingen of persoonlijke gegevens.

©ID.nl

Het kan altijd veiliger

Met de hierboven beschreven checks kun je al veel problemen voorkomen, maar dan nog kan het fout gaan. Bitdefender helpt door juist op de momenten waarop je zelf iets over het hoofd kunt zien mee te kijken.

Twijfels? Meteen scannen met Scamio

Wanneer je twijfelt over een link, QR-code of bericht kan Scamio uitkomst bieden, een gratis tool van Bitdefender. Je plakt een link of tekst in de chat of uploadt een screenshot van een mail of bericht. Scamio analyseert de inhoud en geeft een beoordeling in drie kleuren: rood (onveilig), oranje (verdacht) of groen (geen risico gevonden).

Je hebt alleen een Bitdefender-account nodig. Daarna kun je Scamio gebruiken via de web-app, WhatsApp, Facebook Messenger of Discord. Op de achtergrond vergelijkt de tool links met bekende scam-databases, analyseert hij de opbouw van websites en ontleedt hij QR-codes voordat jij ze hoeft te scannen. Dankzij zelflerende algoritmes blijft Scamio actueel, ook wanneer criminelen nieuwe trucs inzetten.

Zo beschermt Bitdefender je tijdens het shoppen

Naast Scamio biedt Bitdefender Premium Security een breed pakket aan bescherming. Het beveiligt Windows-, macOS-, Android- en iOS-apparaten tegen virussen, malware, ransomware en cryptomining. De e-mailbeveiliging herkent misleidende berichten en houdt verdachte bijlagen tegen. Functies voor het opsporen van oplichting signaleren gedrag dat past bij fraude, zoals nagemaakte betaalpagina's of nepaanbiedingen.

Scam Copilot kijkt realtime mee terwijl je shopt en waarschuwt wanneer een website, aanbieding of link niet klopt. Voor privacy biedt Premium Security een Password Manager, onbeperkt VPN-verkeer en een advertentieblokker met anti-tracker. Voor je identiteit monitort Bitdefender datalekken en laat het direct weten wanneer jouw gegevens opduiken.

©Bitdefender

Fijne – veilige! – feestdagen

Met een paar kleine handelingen kun je er zelf al voor zorgen dat je zo veilig mogelijk online shopt. Bitdefender voegt daar een slimme laag aan toe die zich aanpast aan de nieuwste trucs van criminelen. Zo blijf je zorgeloos shoppen, van de eerste Black Friday-deal totdat het laatste cadeau onder de boom ligt!

▼ Volgende artikel
Minder klikken, meer doen: zo automatiseer je je e-mail
© Jakub Krechowicz
Huis

Minder klikken, meer doen: zo automatiseer je je e-mail

Voor veel mensen is hun e-mailprogramma nog altijd het belangrijkste digitale hulpmiddel, maar lang niet iedereen haalt alles eruit. En dat kost tijd. Veel handmatig terugkerende taken kun je automatiseren. Of het nu gaat om het sorteren van berichten, het opstellen van standaardantwoorden of het plannen van verzendtijden: over al deze opties beschikt jouw mailprogramma al.

Dit artikel in het kort

Een goed ingerichte mailbox werkt bijna vanzelf. In dit artikel lees je hoe je e-mail slimmer inzet door filters, regels en sjablonen te gebruiken. Zo kun je berichten automatisch laten sorteren, mails op een later moment laten verzenden en herinneringen instellen voor antwoorden die nog uitblijven. Ook leer je hoe dynamische handtekeningen en slimme verzendvertragingen helpen om foutloze, professionele mails te sturen.

Misschien vind je dit ook interessant: 10 e-mailhacks: van overvolle inbox naar opgeruimd staat netjes

Een overvolle inbox leidt niet alleen tot stress, maar kost ook veel tijd bij het zoeken naar belangrijke berichten. Door slimme filters in te stellen, komt daar verandering in. Filters zorgen ervoor dat binnenkomende e-mails automatisch worden gesorteerd, gelabeld of doorgestuurd op basis van door jou bepaalde criteria.

In Gmail vind je deze functie via het tandwielpictogram rechtsboven. Klik op het radertje voor instellingen en daarna op Alle instellingen bekijken. Ga vervolgens naar het tabblad Filters en geblokkeerde adressen. Kies voor Nieuw filter maken.

In Outlook vind je vergelijkbare mogelijkheden via het menu met het radertje en het tabblad E-mail. Klik op Regels en dan op Nieuwe regel toevoegen. In Apple Mail ga je naar Mail in de menubalk, kies je voor Instellingen en klik je op het tabblad Regels.

Met regels kun je automatisch bepaalde taken laten uitvoeren.

Opgeruimd staat netjes

Het instellen van een effectieve filter begint met het bepalen van je specifieke behoeften. Wil je bijvoorbeeld alle berichten van je team in een aparte map verzamelen? Stel dan een filter in dat zoekt naar e-mailadressen met het domein van je bedrijf en deze automatisch verplaatst naar een speciale teammap.

Voor frequente nieuwsbrieven kun je een filter maken dat alle e-mails met 'nieuwsbrief' in de onderwerpregel naar een toegewezen map verplaatst. Een praktische toepassing is het automatisch labelen van e-mails waarin bepaalde projectcodes voorkomen. Als je bijvoorbeeld werkt aan 'Project Phoenix', kun je een filter instellen dat alle e-mails met deze term in het onderwerp of de inhoud voorziet van een specifiek label of verplaatst naar de projectmap. Experimenteer met verschillende filtercriteria om te ontdekken welke combinatie het beste werkt voor jouw specifieke workflow.

Perfecte regelstrategie

Het opzetten van e-mailregels vereist een strategische aanpak. Begin met het analyseren van je communicatiepatronen: welke soorten e-mails ontvang je regelmatig en hoe handel je deze normaal gesproken af? Identificeer terugkerende patronen en maak vervolgens regels die deze afhandelingsprocessen automatiseren. Een goede strategie is om te beginnen met slechts enkele basisregels en deze geleidelijk uit te breiden. Te veel regels tegelijk inzetten kan leiden tot onverwachte resultaten en verwarring.

Houd bij het ontwikkelen van je regelstrategie de volgende principes in gedachten: specifieke regels hebben voorrang op algemene regels, dus plaats de meest specifieke regels bovenaan je regellijst. Test nieuwe regels grondig voordat je ze permanent inschakelt, vooral regels die berichten verwijderen of doorsturen.

Evalueer regelmatig de effectiviteit van je regels om verouderde exemplaren te verwijderen. Als je met een team werkt, overweeg dan om regelsjablonen te delen zodat iedereen kan profiteren van dezelfde verbeteringen. Uiteindelijk moet je de regelstrategie verbeteren naarmate je werkprocessen veranderen. Een statische set regels verliest op termijn aan effectiviteit.

Handtekeningen

Handtekeningen doen meer dan alleen contactgegevens weergeven; ze kunnen dynamische informatie bevatten die automatisch wordt aangepast op basis van de ontvanger of het tijdstip. In Outlook ga je naar Bestand / Opties / E-mail / Handtekeningen om geavanceerde handtekeningen te maken. Gmail-gebruikers vinden deze functie onder Instellingen / Algemeen / Handtekening. Apple Mail biedt handtekeningopties via Mail / Instellingen / Handtekeningen.

Een fijne functie is het gebruik van voorwaardelijke handtekeningen. In Outlook kun je bijvoorbeeld verschillende handtekeningen maken en deze koppelen aan specifieke e-mailaccounts of zelfs aan bepaalde ontvangers. Zo kun je een formele handtekening gebruiken voor externe communicatie en een informelere voor interne berichten. De variabelen in Outlook (zoals %Company% of %Phone%) worden automatisch gevuld met informatie uit je profiel, wat zorgt voor consistentie en tijdsbesparing bij het onderhouden van je contactinformatie.

Overweeg om html-elementen toe te voegen aan je handtekening voor een professionelere uitstraling. Voeg bijvoorbeeld een gepersonaliseerde afspraaklink toe die rechtstreeks naar je agenda verwijst, zodat ontvangers met één klik een vergadering kunnen plannen. Of integreer een dynamische banner die je nieuwste producten of diensten promoot. Ook kun je informatieve links naar veelgestelde vragen of kennisartikelen opnemen, wat het aantal routinevragen in je inbox kan verminderen. Zorg er wel voor dat je handtekening niet te groot of afleidend wordt – houd het professioneel en functioneel.

Ook onlinemaildiensten als Gmail bieden de mogelijkheid om (meerdere) handtekeningen toe te voegen.

Uitgestelde verzending

Het timen van e-mails kan heel belangrijk zijn voor de effectiviteit ervan. De functie voor uitgestelde verzending stelt je in staat om e-mails voor te bereiden wanneer het jou uitkomt, maar ze te laten bezorgen op een ander moment. In Gmail activeer je deze functie tijdens het opstellen van een bericht door op het kleine driehoekje naast de knop Verzenden te klikken en Verzenden plannen te selecteren. Vervolgens kun je een specifieke datum en tijd kiezen of een van de voorgestelde tijdstippen selecteren.

Outlook-gebruikers kunnen een vergelijkbare functie vinden in het Opties-tabblad tijdens het opstellen van een e-mail. Klik op Verzenden plannen en specificeer wanneer het bericht moet worden verzonden. In Apple Mail klik je ook op het pijltje naast de verzendknop, en vervolgens op Stuur later. Het inplannen van mails is meer dan alleen een technische truc; het is een strategisch communicatiemiddel.

Mails inplannen is een goed idee als je vaak in het weekend of vanuit het buitenland mailt.

E-mailsjablonen

Het herhaaldelijk typen van vergelijkbare e-mails is een verborgen productiviteitsdief. E-mailsjablonen bieden een elegante oplossing voor dit probleem. In Gmail kun je sjablonen instellen door eerst Geavanceerde instellingen te activeren. Ga naar Instellingen / Geavanceerd en schakel Templates in. Tijdens het opstellen van een e-mail kun je nu via de drie puntjes rechtsonder kiezen voor Templates / Concept opslaan als sjabloon. Bij toekomstig gebruik selecteer je simpelweg het gewenste sjabloon via hetzelfde menu.

Outlook-gebruikers kunnen sjablonen maken door een nieuwe mail te openen, naar Invoegen / Apps / Mijn sjablonen te gaan en op + Sjabloon te klikken. In Apple Mail kun je werken met tekstfragmenten via de ingebouwde tekstvervanging van macOS. Ga naar Systeeminstellingen / Toetsenbord / Tekst en voeg daar je veelgebruikte tekstfragmenten toe met bijbehorende snelkoppelingen.

Sjablonen zijn handig om snel gelijksoortige e-mails op te bouwen zonder dat je alles handmatig hoeft in te voeren.

Verzendvertragingen

Het overkomt iedereen wel eens dat je na het versturen van een mail ontdekt dat er een fout in zat. Gelukkig bieden moderne e-mailprogramma's beschermingsmechanismen.

In Outlook kun je verzonden berichten terugroepen via Verzonden items. Open het bericht en klik op Acties / Dit bericht terugroepen. Deze functie werkt alleen binnen Exchange-netwerken én de ontvanger het bericht nog niet heeft geopend.

In Gmail ontbreekt een echte terugroepfunctie, maar je kunt wel een verzendvertraging instellen via Instellingen / Algemeen / Verzenden ongedaan maken. Dit geeft je een tijdvenster (maximaal 30 seconden) om verzending te annuleren.

Een betere benadering is het instellen van verzendregels die potentiële blunders voorkomen, bijvoorbeeld een regel die vraagt om bevestiging voordat je e-mails met het woord 'bijlage' verstuurt zonder daadwerkelijk een bijlage toe te voegen. Of een vertragingsregel die alle e-mails aan belangrijke klanten eerst twee minuten in de outbox houdt, zodat je tijd hebt om eventuele fouten te ontdekken.

Voor de meest gevoelige communicatie kun je zelfs een 'slaapregel' instellen: schrijf 's avonds belangrijke e-mails, maar laat ze automatisch in je concepten staan tot de volgende ochtend, wanneer je ze met frisse blik kunt nalezen voordat ze daadwerkelijk worden verzonden.

Herinneringen

Een van de meest onderschatte functies in e-mailprogramma's is de mogelijkheid om automatische herinneringen in te stellen voor berichten waarop je een antwoord verwacht. In Outlook kun je een bericht markeren voor opvolging door op de Opvolgen-vlag te klikken in een geopend bericht. Door met de rechtermuisknop op deze vlag te klikken, kun je een specifieke herinneringsdatum instellen en zelfs aangeven dat je een herinnering wilt ontvangen als je geen antwoord hebt gekregen.

Gmail-gebruikers kunnen de Snooze-functie inzetten om berichten tijdelijk te verbergen en op een later tijdstip weer te laten verschijnen. Klik met de rechtermuisknop op een bericht en selecteer Snoozen. Vervolgens kun je kiezen wanneer het bericht weer in je inbox moet verschijnen.

Voor Apple Mail-gebruikers biedt de ingebouwde Herinnering-functie vergelijkbare mogelijkheden. Selecteer een bericht, klik rechts en kies Herinnering. Vervolgens kun je aangeven wanneer je aan dit bericht herinnerd wilt worden.

Snoozen, of opvolgen, is een goede manier om jezelf te herinneren aan een eerder verzonden mail.

Productiever

De functies die we in dit artikel hebben besproken, vormen slechts het topje van de ijsberg als het gaat om de verborgen mogelijkheden van je e-mailprogramma. Door filters en regels in te stellen, creëer je een inbox die automatisch sorteert en prioriteiten stelt. Slimme handtekeningen zorgen voor consistente, professionele communicatie, terwijl uitgestelde verzending garandeert dat je berichten op het optimale moment aankomen.

Met sjablonen elimineer je het repetitieve typewerk en dankzij geautomatiseerde follow-ups blijft geen enkele belangrijke e-mail onbeantwoord. Deze functies werken samen om je dagelijkse e-mailroutine drastisch te versnellen en je communicatie te professionaliseren. Door nu tijd te investeren in het ontdekken en instellen van deze verborgen e-mailkrachten, win je in de toekomst uren aan productieve tijd terug. Die tijd kun je besteden aan echt waardevol werk in plaats van aan het beheren van je inbox.

📨 Je papieren post beter organiseren?

(ja, het bestaat nog!)