ID.nl logo
Slimme tips voor slimme apparaten
© CIDimport
Huis

Slimme tips voor slimme apparaten

Bij de voordeur, in de keuken, woonkamer en de slaapkamer, in een modern huishouden kom je op allerlei plaatsen slimme apparaten tegen. Slimme apparaten helpen om het leven makkelijker en prettiger te maken. Maar sta je wel eens stil bij de risico’s die je met deze apparaten in huis haalt?

#brandedcontent - Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Bitdefender

Slimme apparaten

Slimme apparaten zijn apparaten met een internetverbinding. We zien die steeds meer, zoals bijvoorbeeld een slimme deurbel, een slimme televisie, een slim deurslot of zelfs een slimme koelkast of slimme wasmachine. Camera’s zijn ook vaak slim, denk aan ip-camera’s, bewakingscamera’s met wifi. Ook de robotstofzuiger, slimme thermostaat, slimme verlichting en slimme speakers vallen hieronder.

De router, soms modem of internetrouter genoemd, is een slim apparaat, maar wel een bijzondere. Via dit apparaat komt het internet je huis in, het verzorgt je wifi netwerk en is direct verbonden met alle slimme apparaten, je smartphone, tablet en computer.

Overheidscampagne

Slimme apparaten brengen risico’s met zich mee. De overheid schenkt hier veel aandacht aan. De Tweede Kamer heeft onlangs ingestemd met een wetswijziging die verkopers verplicht om updates te blijven leveren die het apparaat veilig houden. De overheid voert daarnaast een publiekscampagne met de naam “doe je updates”. De campagne roept je op om slimme apparaten in huis meteen te updaten en geeft daarover tips via https://www.doejeupdates.nl.

©PXimport

Risico’s

Cybercriminelen zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om via het internet in te breken. Slimme apparaten staan in verbinding met het internet en vormen dus een doelwit. Lukt om in te breken in een slim apparaat, dan heeft de inbreker meteen ook toegang tot je thuisnetwerk. De inbreker gaat –zonder dat je daar iets van merkt– op zoek naar alle aangesloten apparaten. Op die manier kan de inbreker bijvoorbeeld meekijken via de slimme deurbel en de camera’s in je netwerk.

De inbreker kan er voor kiezen eerst een tijdje onopgemerkt te blijven en je gewoontes in kaart brengen, bijhouden wanneer je thuis bent, of de camera’s gebruiken om bij jou in huis filmpjes van de gezinsleden te maken.

Vanuit je thuisnetwerk heeft de inbreker veel makkelijker toegang tot je smartphone, tablet, laptop en computer. Deze worden vaak gebruikt voor digitale aankopen of online bankieren. Een inbraak op deze apparaten is veel gevaarlijker. Daarmee ontstaat het risico dat de crimineel op jouw kosten aankopen doet of je bankrekening plundert. Het is belangrijk dat je ook op je telefoon en tablet een beveiligingssoftware installeert.

Lukt het niet om je bankrekening te plunderen, dan probeert de crimineel misschien ransomware (gijzelsoftware) op je telefoon, tablet of computer te installeren. Je bent dan al je bestanden kwijt en het apparaat werkt niet meer.

Updates

Slimme apparaten bevatten ingebouwde computertjes. Net als voor gewone computers komen daar regelmatig updates voor uit. Elke dag worden nieuwe beveiligingslekken in software ontdekt. Een apparaat dat gisteren nog veilig was kan daardoor vandaag opeens kwetsbaar zijn. De updates verbeteren niet alleen de werking van het apparaat, maar verhelpen ook deze kwetsbaarheden. Daarom moet de installatie van de update steeds zo snel mogelijk plaats vinden.

Bij het ontwerp van het apparaat bepaalt de fabrikant hoe makkelijk of moeilijk je de updates kunt installeren. Soms regelt de fabrikant hier helemaal niets voor, dat is straks door de wetswijziging verboden. Het blijft belangrijk dat je aandacht besteed aan de updates. Veel slimme apparaten doen de updates niet automatisch. Soms moet je deze optie eerst activeren, of ontbreekt zelfs de mogelijkheid voor automatische updates.

©PXimport

Doe je updates

De updates verlagen de kans op inbraak in je apparaat en moeten zo snel mogelijk zijn uitgevoerd. Helaas geven de meeste apparaten geen bericht wanneer een update klaar staat. Zoek daarom eerst naar de automatisch update mogelijkheid van het apparaat. Lukt dat niet, kijk dan of je zelf de update kan installeren. Soms moet je eerst nog uitzoeken of nieuwe updates beschikbaar zijn. Heb je een update gevonden, controleer dan grondig of die echt hoort bij jouw apparaat. Ga naar de website https://www.doejeupdates.nl en volg de tips.

Bedenk dat je router extra kritisch is. De router is de voordeur van je thuisnetwerk en moet goed op slot. Je internetprovider zorgt dat je router up to date blijft, maar alleen wanneer je de router van die provider gebruikt. Sta hier uitgebreid bij stil, voordat je voor een andere router kiest.

Smartphone, tablet en computer

Op je smartphone, tablet, laptop en computer krijg je steeds een bericht wanneer er updates zijn. Installeer deze altijd zo snel mogelijk. Zorg dat criminelen geen kans hebben om op deze apparaten in te breken en te misbruiken. Installeer daarom altijd een geavanceerde beveiligingssoftware. Bijvoorbeeld die van Bitdefender Total Security, die biedt ook bescherming tegen phishing en ransomware en zorgt dat je veilig online kunt shoppen en internetbankieren.

Doe regelmatig je updates. Zo beleef je veilig en vertrouwd nog lang plezier van je slimme apparaten. 

Beveilig je apparaten met BitdefenderBekijken

▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis