ID.nl logo
Huis

Je iPhone als mobiel kantoor gebruiken

Wie denkt aan mobiel werken, ziet waarschijnlijk al snel het beeld voor zich van iemand die in de trein stukken op zijn notebook tikt. Toch is een net- of notebook daar geen noodzakelijk hulpmiddel meer voor. Met je iPhone en de limietloze internetverbinding die erbij hoort heb je altijd een compleet kantoor op zak, mits je een aantal trucjes toepast.

Je iPhone als mobiel kantoor gebruiken.

Wie denkt aan mobiel werken, ziet waarschijnlijk al snel het beeld voor zich van

iemand die in de trein stukken op zijn notebook tikt.

Toch is een net- of notebook daar geen noodzakelijk hulpmiddel meer voor. Met je iPhone en de limietloze internetverbinding die erbij hoort heb je altijd een compleet kantoor op zak, mits je een aantal trucjes toepast.

De iPhone biedt standaard ondersteuning voor een aantal bestandsindelingen. Zo is het mogelijk om Word-bestanden, Excel-bestanden, tekstbestanden en pdf-bestanden te downloaden en te bekijken op. Dat is handig als je een reeks documenten moet doorlezen of bestanden wilt bekijken waar je niets aan hoeft te veranderen. Mede omdat de iPhone niet is bedoeld als opslagmedium voor andere bestanden dan foto’s, video’s en muziek, wordt het bewerken van tekst niet ondersteund. Je kunt teksten immers nergens opslaan, maar gelukkig zijn er genoeg slimme oplossingen voor dit probleem.

Google Agenda.

Je iPhone inzetten als mobiel kantoor gaat natuurlijk wel iets verder dan alleen het bewerken van Word-documenten. Want hoe zit het met je afspraken? Uiteraard kun je gebruikmaken van de ingebouwde kalender in de iPhone, maar wil je deze gelijk laten lopen met dezelfde kalender op de Mac, dan dien je te synchroniseren of gebruik te maken van MobileMe (wat niet gratis is). Als kosteloos alternatief kun je ook Google Agenda gebruiken. Net als Google Docs biedt Google Agenda ondersteuning voor de iPhone. Je surft hiervoor naar www.google.com/calendar. Je kunt ook de Google-app downloaden, met snelkoppelingen naar alle iPhone-diensten van Google. Je hoeft dan niet steeds opnieuw in te loggen. De werking van de agenda is kinderlijk eenvoudig. Je bladert door Volgende en Vorige om je afspraken te bekijken, en als je een afspraak wilt toevoegen druk je op het plusteken. Omdat de agenda niet lokaal wordt bewaard maar op de servers van Google zie je de afspraak ook direct als je via een andere computer inlogt op Google Agenda. Het enige grote nadeel is dat je niet de notificatie krijgt die de ingebouwde agendafunctie geeft wanneer een geplande afspraak zich aandient.

Google Docs.

De eerste oplossing wordt geboden door Google. De zoekgigant biedt al jaren een dienst aan waarmee je online tekstdocumenten en spreadsheets kunt bewerken, zonder dat je daar dure software voor nodig hebt. Je surft simpelweg naar http://docs.google.com, logt in en kunt aan de slag. Volledige ondersteuning voor de iPhone kent Google Docs nog lang niet. Zo kun je Word-documenten alleen maar lezen en dus niet bewerken. Voor spreadsheets heeft Google echter wel iPhone-ondersteuning toegevoegd. Via slimme snelkoppelingen kun je cellen toevoegen en verwijderen en bestaande waarden veranderen. In de toekomst biedt Google ongetwijfeld ook ondersteuning voor andere pakketten, maar met een beetje creativiteit tik je hele lappen tekst in een Google Spreadsheet, om ze - als je eenmaal op je locatie bent aangekomen - in een Word-document te plakken.

QuickOffice.

Ben je bereid om geld neer te tellen voor het mobiel bewerken van Word-documenten, dan is de app QuickOffice een aanrader. Met een prijs van rond de tien euro is het zeker niet de goedkoopste app die je aan kunt schaffen. Blijkbaar was de ontwikkeling ervan een aardig complexe zaak. Dat laatste kan althans worden afgeleid uit het feit dat er maar weinig apps zijn waarmee je Word-documenten kunt bewerken. Voordat je overgaat tot de aankoop van QuickOffice is het belangrijk dat je verwachtingen realistisch zijn. Je moet niet rekenen op een uitgebreid Office-pakket met alle opmaakfuncties die daarbij horen. Wat je krijgt is software die je in staat stelt om documenten op afstand te openen, weer op te slaan en de inhoud ervan te bewerken. Een gouden regel bij dergelijke software is ‘Onderweg inkloppen, op locatie opmaken’.

Wanneer je het programma opent, krijg je verschillende opties in beeld. Je kunt ervoor kiezen om een nieuw document aan te maken of een eerder opgeslagen document te openen. Het mooie van QuickOffice is dat het programma je in staat stelt om bestanden op te slaan op de iPhone en, nog veel handiger, om bestanden weg te schrijven naar je MobileMe-account, zodat je ze altijd en overal kunt benaderen.

Door enkele beperkingen van de iPhone is het niet mogelijk om bijlagen van e-mails te openen in QuickOffice. Ze worden automatisch in de viewer van de iPhone geopend. Dat betekent dat je eerst een document moet hebben opgeslagen op je MobileMe-account, om het vervolgens te kunnen openen met QuickOffice. Een alternatieve manier is het opgeven van het e-mailadres dat je gebruikt, waarna er gescand wordt naar bijlagen. Maar ook dit is wat omslachtig. Zelf een nieuw document aanmaken op de iPhone (en het opslaan op je MobileMe-account), of vanaf de pc een document opslaan op MobileMe en dit openen op de iPhone, zijn de snelste manieren om Word-documenten op de iPhone te krijgen. Vervolgens kunnen die documenten eenvoudig worden uitgewisseld met andere computers.

Notitieblok.

Uiteraard willen we altijd het mooiste en het beste, maar in onze zoektocht naar perfectie vergeten we vaak waar het écht gaat. Zoals eerder gezegd: teksten opmaken op de iPhone is niet de meest efficiënte bezigheid. De echte tijdswinst kun je boeken op momenten waarop je bijvoorbeeld in de trein zit en normaliter niets zou doen. Als je dan een rapportje kunt tikken of notulen kunt uitwerken, is elke minuut in de trein (of als bijrijder in de auto) meegenomen. Eenmaal thuis of op kantoor gearriveerd kun je simpelweg de tekst openen in een ‘echte’ tekstverwerker en het geheel van een opmaaksausje voorzien. De vraag is dus: wil je geld uitgeven voor een pakket dat je de illusie geeft dat je professioneel aan het tekstverwerken bent? Of neem je genoegen met Notities - of gebruik je zelfs het mailprogramma om lange lappen tekst naar jezelf te versturen? In beide gevallen zorgt één druk op de knop ervoor dat je de teksten kunt openen op een pc met zware tekstverwerkingssoftware. Een notitie maken en verzenden is overigens erg eenvoudig. Druk op Notities en vervolgens op het plusje aan de rechterkant. Typ de tekst die je nodig hebt en druk vervolgens op het envelopje om de tekst automatisch in een e-mail te plakken.

▼ Volgende artikel
Datumnotatie aanpassen in verzendlijsten in Word
© gamjai - stock.adobe.com
Huis

Datumnotatie aanpassen in verzendlijsten in Word

Verzendlijsten in Microsoft Word zijn handig om brieven, documenten en zelfs etiketten te personaliseren. Er is wel een probleem wanneer het gaat om datums, daar zal Word automatisch de Amerikaanse datumnotatie gebruiken en niet de Nederlandse. Op deze manier los je dat op.

Wat gaan we doen?

In dit artikel gaan we laten zien hoe je in Microsoft Word de Amerikaanse datumnotatie omzet naar de Nederlandse. Stap voor stap pas je een schakeloptie toe, kies je het juiste formaat en bekijk je direct het resultaat in je verzendlijsten.

Schakelopties

Wanneer je in Word een gegevenslijst uit Excel gebruikt om brieven samen te voegen via Afdruk samenvoegen, dan gebeurt er iets vreemds. Alle datums die in Excel correct staan genoteerd (bijvoorbeeld 7 september 2025) worden dan omgedraaid met een slash (bijvoorbeeld 9/7/2025). In de Amerikaanse datumnotatie staat de maand namelijk altijd vooraan. Het gaat om een bug in Word, maar gelukkig kun je dit oplossen met zogenaamde schakelopties. Schakelopties zijn codes die je aan een samenvoegveld toevoegt om de weergave van de gegevens aan te passen. Voor datumnotaties gebruik je de schakeloptie: \@ (de datum/tijd-weergave).

Microsoft Word gebruikt bij Afdruk samenvoegen automatisch de Amerikaanse datumnotatie, waarbij de maand het eerst komt.

Veldweergave aanpassen

Nadat je de samenvoegvelden in het Word-document hebt geplaatst, klik je met de rechtermuisknop op het samenvoegveld van de datum. In het contextueel menu kies je de opdracht Andere veldweergave. Je kunt ook dit veld ook selecteren met de sneltoets Alt+F9. Hierdoor wordt het datumveld op een andere manier weergegeven. Veronderstel dat het veld de naam «datum» heeft, dan zal het nu verschijnen als {MERGEFIELD “Datum”}. Plaats de cursor achter de naam van het samenvoegveld, maar vóór de accolade } en plak of typ dan de onderstaande code afhankelijk van hoe je de datum wilt zien.

SchakeloptieDatumweergave 7 septemberDatumweergave 25 december
\@ “dd-MM-yyyy”07-09-202525-12-2025
\@ “d-M-yyyy”7-9-202525-12-2025
\@ “ddd d MMM yyyy”Zo 7 sep 2025Do 25 december 2025
\@ “dddd d MMMM yyyy”Zondag 7 september 2025Donderdag 25 december 2025

Het eindresultaat ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit: {MERGEFIELD datum \@ “dd-MM-yyyy”}. Voor maanden gebruik je de hoofdletter M, de kleine letter m staat voor minuten.

Voeg de schakeloptie toe.

Voorbeeld bekijken

Daarna klik je opnieuw met de rechtermuisknop op het samenvoegveld en weer selecteer je de opdracht Andere veldweergave. Klik dan nogmaals met de rechtermuisknop op het samenvoegveld en kies de optie Veld bijwerken. In het Lint bij het tabblad Verzendlijsten klik je op de knop Voorbeeld van het resultaat, en nu zul je zien dat de datum correct wordt weergegeven.

De datumnotatie staat nu in het Nederlands.

Papieren agenda nodig?

Kies uit duizenden modellen
▼ Volgende artikel
Kiezen voor de verkiezingen: AI laat zien wat kandidaten echt hebben gedaan
© ID.nl
Huis

Kiezen voor de verkiezingen: AI laat zien wat kandidaten echt hebben gedaan

De verkiezingen lijken nog ver weg, maar voor je het weet is het 29 oktober. Om te bepalen welke partij het best bij je past, bestaan er al jaren hulpmiddelen als StemWijzer en Kieskompas. Bij de juiste partij uitkomen is misschien niet zo lastig, maar: op welke persoon ga je stemmen? Een nieuwe AI-tool helpt je daarbij door het werk van Kamerleden zelf naast elkaar te zetten.

🤖 ➕ 👨‍💼👩‍💼🟰 ✏️

In dit artikel lees je wat je met BeleidsRadarGPT kunt doen om je te helpen bij het vinden van de volksvertegenwoordiger die het meest aansluit op jouw eigen ideeën en wensen.

BeleidsRadar bundelt meer dan een miljoen parlementaire documenten in één omgeving. Denk aan Kamervragen, moties, stemmingen en debatbijdragen. Je kunt daar op twee manieren mee aan de slag: via gestructureerde overzichten per thema, zoals klimaat, zorg of onderwijs, of via een open gesprek met de assistent waarin je je vraag gewoon in het Nederlands stelt. Bij elk antwoord krijg je verwijzingen naar de brondocumenten, zodat je kunt doorklikken en zelf controleren.

De tool richt zich primair op zittende Kamerleden, omdat daarover de meeste concrete parlementaire data beschikbaar is. Voor nieuwe kandidaten zoekt de AI-assistent in andere bronnen, zoals gemeenteraden, Provinciale Staten of verkiezingsprogramma's.

Zo werkt het in de praktijk

Je start op https://beleidsradar.nl/kamerleden. Kies een thema of een Kamerlid, of stel een vraag in natuurlijke taal. Vraag je bijvoorbeeld: "Welke Kamerleden zijn voor verhoging of koppeling van de pensioenleeftijd aan de levensverwachting?", dan vat de assistent samen welke partijen en Kamerleden zich daar in het verleden voor uitspraken, met links naar wetsvoorstellen, moties en stemmingen. Het gaat dus om wat er daadwerkelijk is ingediend of gesteund, niet om losse uitspraken in de media.

Wil je juist inzoomen op een persoon, dan zie je per Kamerlid waar hij of zij veel aan werkt en hoe er in de afgelopen periode is gestemd. Dat geeft snel gevoel bij iemands dossierkennis en prioriteiten.

Geen kant-en-klaar stemadvies

Verwacht geen pasklare steminstructie als "Ben je voor een lagere pensioenleeftijd, kies dan kandidaat X". De assistent helpt je vooral om relevante stukken te vinden en verbanden te zien. Bij heel specifieke vragen kan het systeem soms nog geen direct antwoord geven. Op een vraag als "Wie stemde vóór de motie van Soepboer en Grinwis over subsidies voor verduurzaming van veerdiensten?" kwam er geen kant-en-klaar overzicht. Je kunt dan wel meteen doorklikken naar de motie zelf, waarna je de stemming handmatig kunt nalopen. Zie de dienst dus als hulpmiddel om je te verdiepen, niet als adviesmachine die vertelt waar je op moet stemmen.

Voor wie is deze tool interessant?

BeleidsRadar is vooral iets voor kiezers die verder willen kijken dan partijprogramma's of campagnebeloftes. Wil je weten wat een Kamerlid in de afgelopen periode concreet heeft gedaan, dan helpt dit systeem om feiten boven tafel te krijgen. Zo kun je je beter oriënteren op de persoon achter de partij.

Transparantie en controle

Kunstmatige intelligentie maakt fouten en is nooit volledig neutraal. Daarom toont BeleidsRadar bij elke reactie de gebruikte bronnen. Dat helpt bij controle en maakt duidelijk waar conclusies vandaan komen. Blijf zelf scherp: vergelijk meerdere documenten, kijk naar de context van een stemverklaring en weeg recente ontwikkelingen mee.

Toegang en periode

De dienst is gratis te gebruiken tot en met 29 oktober. Je kunt dagelijks vijf gesprekken voeren met de assistent en daarnaast door de thematische overzichten bladeren. Beginpunt: https://beleidsradar.nl/kamerleden.

Korte samenvatting

BeleidsRadarGPT is een nieuw, gratis hulpmiddel voor kiezers die zich willen verdiepen in kandidaten. Het platform doorzoekt parlementaire stukken en toont per Kamerlid wat er is ingediend, gezegd en gestemd. Je werkt thematisch of stelt je vraag in gewone taal, met altijd doorklikbare bronnen. Zie het als een onderzoeksbasis om je eigen stemkeuze bewuster te maken.

Rood, maar ook groen, geel, blauw en paars

Kleurpotloden!