ID.nl logo
Dragon Ball FighterZ - Zeker geen ballengame
© Reshift Digital
Huis

Dragon Ball FighterZ - Zeker geen ballengame

In de afgelopen jaren zijn een hoop matige Dragon Ball-games de revue gepasseerd. Een licentiedeal verplicht Namco Bandai om zo'n beetje ieder jaar een nieuwe game uit te brengen, mits ze de licentie willen behouden. De nadruk op middelmatigheid lijkt met de komst van Dragon Ball FighterZ eindelijk voorbij. En dat is vooral te danken aan een oude bekende in de vechtgamewereld.

Dragon Ball FighterZ is namelijk ontwikkeld door Arc System Works, de studio die we ook wel kennen van de Guilty Gear- en BlazBlue-reeksen. Het bedrijf is daardoor niet alleen gespecialiseerd in het ontwikkelen van fighters, maar weet ook als geen ander daar een flink anime-sausje overheen te gieten. Een stijl waar Dragon Ball FighterZ ontzettend goed op weet aan te sluiten.

©PXimport

De game gebruikt dezelfde aangepaste Unreal 4 engine uit de meest recente Guilty Gears. Personages zien er uit als tweedimensionale sprites, maar zijn in werkelijkheid 3D-modellen. De camera kan hierdoor tijdens een Kamehameha-straal ineens van perspectief wisselen om een dynamische scène te creëren, zonder dat de game de charme van een spritefighter verliest. Daar schuilt het één en ander bij in de achtergrond. Personages hebben bijvoorbeeld dezelfde hoeveelheid animatieframes als een 2D-sprite. Dat zou er in iedere andere game raar uitzien, maar in FighterZ benadrukt het juist de animatiestijl die we ook van de tv-serie kennen.

Je speelt met een team van drie vechters tegen drie andere tegenstanders. Je zou denken dat zo'n zesmans knokpartij flink wat tijd in beslag neemt, maar de werkelijkheid is anders. De energiestralen, aanvalscombinaties en speciale superaanvallen vliegen je om de oren, waardoor je vaak binnen een minuut alweer aan een nieuw gevecht toe bent. Dat alles ziet er fenomenaal uit. De game is moeilijk te onderscheiden van moderne Japanse animatie - en in één gevecht gebeurt meer dan in bijvoorbeeld tien goed geanimeerde afleveringen van Dragon Ball Super.

©PXimport

Makkelijk te leren

Al die drukte ziet er gecompliceerd uit, maar FighterZ is verrassend makkelijk om op te pikken. Met de actieknoppen voer je een zachte, gemiddelde of harde klap uit, of schiet je een energiebal. Druk je op de rechtertrekker, dan schiet je in een snelle sprint naar je vijand toe om aan te vallen. Speciale vaardigheden worden bijna allemaal uitgevoerd door een kwartcirkel naar voren of achteren te maken op de richtingsknop, gevolgd door het indrukken van één of twee actieknoppen.

Die simpliciteit zorgt er voor dat personages in de basis ongeveer hetzelfde spelen. Dragon Ball FighterZ is niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Street Fighter, waarin een personage zoals Guile 'oplaadaanvallen' gebruikt door een richting naar achteren te blijven indrukken. Als je de kwartcirkel meester bent van één personage, leer je vrij snel om met de rest te spelen.

Toch zijn er verschillen zodra je de diepte in duikt. Hoewel je bij iedereen aanvallen hetzelfde uitvoert, zijn deze vaardigheden allemaal net iets anders in uitvoering. Goku schiet bijvoorbeeld bij het activeren een sterke Kamehameha af, terwijl de volwassen variant van Gohan zijn potentie op die manier ontgrendelt en nieuwe parameters aan zijn basisvaardigheden geeft.

Je kunt een combinatieaanval uitvoeren door een lichte, medium en zware aanval na elkaar uit te voeren. Daarbinnen zit vaak lichte variatie per personage - waardoor je soms complexere combo's aan elkaar kunt rijgen. De game laat je ook een simpele basiscombo uitvoeren door meermaals op de lichte of medium aanvalsknop te drukken, maar hier haal je nooit de maximale schade uit zoals bij een complexere combinatie.

Zoning

Net als iedere capabele vechtgame draait FighterZ grotendeels om de locatie waar je personage zich bevindt in het gevecht. Sommige personages bewaren liever een kleine afstand, terwijl anderen van dichtbij op de grond het beste klappen afdelen. Deze 'zoning' gebruikt een simpel systeem waarmee jij en je vijand om territorium kunnen vechten. Dit bestaat uit drie aanvallen: de ki-aanval, de 'super dash' en een uppercut. Je kunt ki-aanvallen schieten om een tegenstander van veraf te belagen, maar met een super dash sprint je door deze energiebollen heen alsof het regendruppels zijn. Probeert iemand continu dichtbij je te komen? Dan kun je met een uppercut hem van je afslaan om je voordeel te behouden. Het zorgt ervoor dat je constant in de gaten moet houden wat je vijand doet, zonder dat je daar complex knoppenwerk tegenover hoeft te zetten.

FighterZ lijkt qua complexiteit een beetje tussen Street Fighter en een casualgame zoals Super Smash Bros. in te zitten. Ieder personage heeft aan de oppervlakte een klein beetje om te leren, maar daaronder schuilt meer nuance voor spelers die daar naar op zoek zijn. Dat is een geweldige combinatie waardoor Dragon Ball verrassend makkelijk op te pakken is voor mensen die dit genre zelden hebben gespeeld. En blijf je plakken, dan zijn er doortrapte strategieën om te leren.

©PXimport

Vooral online

Daarmee is de kern van Dragon Ball FighterZ ijzersterk. Dat is belangrijk, want in de praktijk is deze kern het enige dat je in de game vindt. Er is een verhaalmodus die moet motiveren om alleen te spelen, maar deze bestaat uit het verslaan van tientallen 'klonen' in een plot dat duidelijk is geschreven om de speelduur op te rekken. Van de creatieve overgangen tussen filmpjes en gevechten zoals in de recente Mortal Kombat-games is helaas geen sprake.

Nee, je zult vooral online of offline tegen anderen spelen. De basis daarvoor is op zich aanwezig: je kunt casualpotjes spelen of strijden om een positie op de ranglijsten, of offline een toernooimodus met tientallen vrienden opzetten. We missen alleen een wat soepelere manier om samen met een vriend online te spelen. Je kunt een 'ring match' starten om samen een virtuele gamekamer in te gaan, maar je moet elkaar dan eerst vinden in een vaak chaotisch online lobbysysteem. Haalbaar, maar ook best onhandig.

Lootboxen

Het is daarnaast wellicht handig te vermelden dat de game een lootboxsysteem gebruikt. De invloed daarvan is minimaal - de lootboxen bevatten hooguit alternatieve avatars voor in de online lobby en afbeeldingen voor in de chat. Op het moment zitten essentiële onderdelen zoals personages en levels er niet achter vergrendeld. We worden er alleen wat nerveus van, gezien Arc System Works op het moment werkt aan downloadbare content. Als dat via dit systeem wordt aangeboden, zou dat vervelend kunnen uitpakken.

Dat is echter een 'wat als'-scenario. Op het moment is Dragon Ball FighterZ gewoonweg een ijzersterke fighter, met zonder twijfel de beste visuele stijl binnen het genre. Deze game is mooier dan de meeste geanimeerde actieseries. Dat maakt hem niet alleen een genot om te spelen, maar ook om naar te kijken.

Dragon Ball FighterZ is beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze review is gespeeld op een PlayStation 4 Pro.

Fantastisch
Conclusie

**Ontwikkelaar:** Arc System Works / Bandai Namco **Prijs:** €59,99 **Genre:**Vecht **Platform:**PlayStation 4, Xbox One, pc **Website:**[bandainamcoent.com](https://www.bandainamcoent.com/games/dragon-ball-fighterz)

Plus- en minpunten
  • Prachtige stijl
  • Makkelijk te leren
  • Genoeg nuance
  • Online vrienden zoeken is onhandig
  • Opgerekt verhaal
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 televisies van 65 inch voor  minder dan 600 euro
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 televisies van 65 inch voor minder dan 600 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week op zoek naar zulke deals. Dit keer: grote smart-tv's van 65 inch voor minder dan 600 euro.

We kunnen eigenlijk niet meer zonder smart-tv. Het is immers nagenoeg de enige manier om streamingdiensten terug te kijken en dat is toch waarvoor een groot gedeelte van tv-eigenaren het toestel voor gebruikt. Het enige belangrijke is het formaat: past zo'n televisie wel in je woonkamer? Of is hij juist te klein?

Meet de afstand in centimeters van je zithoek tot de plek waar de 65 inch-tv komt te staan, gemeten vanaf ooghoogte. Deel deze afstand door 2,4 om te controleren of dit formaat geschikt is. Een 65 inch-televisie heeft een beelddiagonaal van ongeveer 165 cm. Dat betekent dat een comfortabele kijkafstand rond de 4 meter ligt (165 × 2,4 ≈ 396 cm). Zit je dus ongeveer 4 meter van het scherm, dan past een 65 inch-tv goed in jouw woonkamer.

TCL 65P69K - 2025

Voor wie een no-nonsense tv zoekt met een goede prijs-kwaliteitverhouding, zijn de tv's van TCL vrijwel altijd een goede keuze. Zo is ook de TCL 65P69K een uitstekende optie. Het 4K-beeld is scherp en helder en de tv is voorzien van Google TV. Dit besturingssysteem maakt het navigeren door apps en instellingen erg eenvoudig. Het ontwerp is eenvoudig maar modern en perfect voor wie een grote tv wil voor een kleine prijs, zonder lastige of ingewikkelde functies.

Jaar van introductie: 2025
Besturingssysteem: Google TV
Verversingssnelheid: 50Hz

Samsung UE65CU7020 - 2024

Deze Samsung uit 2024 is misschien niet super dun, maar met zijn strakke vormgeving misstaat hij absoluut niet in je woonkamer. Het Tizen-besturingssysteem is een sterk punt; het werkt heel soepel en de lay-out is overzichtelijk, waardoor je razendsnel schakelt tussen live-tv, streamingdiensten en je aangesloten apparaten. De UE65CU7020 tv heeft bovendien verschillende slimme functies die het gebruiksgemak verhogen. Kortom, een degelijke tv voor een mooie prijs.

Jaar van introductie: 2024
Besturingssysteem: Tizen
Verversingssnelheid: 50Hz

LG 65UA73006LA - 2025

De LG 65UA73006LA heeft een strak en minimalistisch ontwerp dat in veel interieurs past. Het 4K-beeldscherm levert duidelijke en gedetailleerde beelden, en het WebOS-besturingssysteem is een van de snelste en meest gebruiksvriendelijke platforms die er zijn. De Magic Remote, waarmee je gemakkelijk navigeert, draagt bij aan het gebruiksgemak. Hoewel hij misschien niet de nieuwste technologieën heeft, presteert deze tv uitstekend op de basisfuncties en is hij een prima keuze voor wie een betrouwbare en gebruiksvriendelijke televisie zoekt.

Jaar van introductie: 2025
Besturingssysteem: WebOS
Verversingssnelheid: 60Hz

Philips 65PUS8000 Ambilight - 2025

De Philips 65PUS8000 Ambilight is een zeer scherp geprijsde tv. De televisie is uitgerust met 4K UHD LED-technologie en het Philips Ambilight-systeem, wat een uniek en sfeervol element toevoegt aan de tv-ervaring. Dit model is een instapper in de 2025-lijn, maar levert desondanks goede prestaties. Het ontwerp is functioneel en de tv is niet zo dik dat hij storend is. De tv is eenvoudig in gebruik en richt zich op de essentie: een groot, helder beeld en de toegevoegde waarde van Ambilight.

Jaar van introductie: 2025
Besturingssysteem: Titan OS
Verversingssnelheid: 60Hz

Salora 65UA550 - 2023

Dit is een model uit 2023, maar nog volop te koop. Doordat hij ietsje ouder is, ligt de prijs ook een stuk lager dan de andere tv's die hier worden besproken. De Salora 65UA550 is een 65-inch Ultra HD smart-tv die een degelijke set functies biedt voor een scherpe prijs. Het toestel draait op Android TV, waardoor je toegang hebt tot veel apps en alle streamingdiensten. Met drie HDMI 2.1-poorten is de tv ook geschikt voor het aansluiten van moderne apparaten zoals gameconsoles en mediaboxen. Het geluid wordt verzorgd door twee 12W-luidsprekers met ondersteuning voor Dolby Atmos. Daarnaast is er een ingebouwde Google Chromecast voor eenvoudig streamen van content. Kortom, een veelzijdige en betaalbare optie voor wie op zoek is naar een groot 4K-scherm.

Jaar van introductie: 2023
Besturingssysteem: Android TV
Verversingssnelheid: 50Hz

▼ Volgende artikel
Nieuw van Logitech: toetsenbord dat oplaadt met zonlicht én kunstlicht
© Logitech
Huis

Nieuw van Logitech: toetsenbord dat oplaadt met zonlicht én kunstlicht

Logitech brengt een nieuw draadloos toetsenbord uit dat zichzelf oplaadt met licht: de Signature Slim Solar+ K980. Dankzij de eigen Logi LightCharge-technologie werkt dit toetsenbord op zonlicht én kunstlicht, waardoor opladen via kabels verleden tijd is. Zelfs in volledige duisternis kan het toetsenbord nog tot vier maanden blijven werken.

⌨️ Altijd opgeladen, altijd klaar

Waar veel draadloze apparaten eens in de zoveel tijd aan de oplader moeten, hoeft dat bij de K980 niet meer. Het ingebouwde oplaadsysteem haalt energie uit elke lichtbron en slaat dit op in een speciaal ontwikkelde batterij die tot wel tien jaar meegaat.

⌨️ Strak design en prettig typen


Het toetsenbord biedt een laptop-achtig gevoel met scissor-switch toetsen en een full-size layout inclusief numeriek blok. Dankzij het slanke ontwerp past het goed bij moderne laptops en monitoren, terwijl de stevige behuizing en lage toetsen zorgen voor een prettige typervaring.

⌨️ Slimme functies en persoonlijke instellingen


Met de Easy-Switch toetsen schakel je eenvoudig tussen maximaal drie apparaten, bijvoorbeeld je laptop, tablet en telefoon. Het toetsenbord werkt zowel met Windows als met macOS en ChromeOS. Via de Logi Options+ app kun je sneltoetsen naar wens aanpassen en kun je Smart Actions instellen om terugkerende taken te automatiseren. Ook is er een speciale AI Launch Key waarmee je direct een favoriete AI-tool opent, zoals Copilot, ChatGPT of Gemini.

⌨️ Prijs en beschikbaarheid


De Logitech Signature Slim Solar+ K980 ligt vanaf 6 oktober 2025 in de winkels en is verkrijgbaar voor 109,99 euro. In de Benelux komt het toetsenbord beschikbaar in US Intl- en NLB-layouts.

©Logitech