ID.nl logo
Pc op afstand bedienen met gratis tools
© PXimport
Huis

Pc op afstand bedienen met gratis tools

Wil je je pc op afstand bedienen? In dit artikel bekijken we verschillende apps om op afstand, via je netwerk of het internet, een andere computer te benaderen en te bedienen, zoals je thuiscomputer of de pc van iemand die jou om hulp vraagt.

In een eerder artikel hebben we de in Windows ingebouwde oplossing voor hulp op afstand bekeken: Quick Assist. Dit werkt, maar de mogelijkheden zijn beperkt. Kijk je liever uit naar een meer flexibele toepassing en zie je niet op tegen een externe app, dan verwijzen we graag naar SupRemo Remote Desktop (gratis voor niet-professioneel gebruik). 

Deze tool is beschikbaar voor diverse platformen (Windows, macOS, Linux en mobiele apparaten), is gebruiksvriendelijk, biedt extra opties als bestandsuitwisseling en stelt je tevens in staat om een onbeheerde pc over te nemen. We nemen de Windows-app als voorbeeld.

In dit artikel bedoelen we met de hulpvrager de pc die je op afstand wil bedienen (bijvoorbeeld die van een familielid of een pc van jezelf op een andere locatie. De hulpverlener, dat ben jij en de pc waar je momenteel zelf achter zit.

De hulpvrager voert het exe-bestand van de portable tool uit. Hij selecteert Start Supremo en klikt op Accepteren. Er verschijnt een dialoogvenster met Uw ID (een code met negen cijfers) en een Wachtwoord. Ook de hulpverlener start zijn SupRemo-exemplaar op, en bij Verbind met vult hij het ID van de hulpvrager in. Na zijn bevestiging met Verbinden vult hij het wachtwoord van de hulpvrager in – dat beide partijen op een veilige manier hebben uitgewisseld. Even later kan hij het bureaublad overnemen.

De knoppenbalk bovenaan verraadt meteen dat de mogelijkheden veel uitgebreider zijn dan bij Quick Assist. Zo kun je onder meer bestanden uitwisselen (via Bestandsbeheer), elkaar berichten sturen (via Chatten) en kun je bij Controle allerlei speciale operaties uitvoeren, zoals remote herstarten (in veilige modus) of van kant wisselen.

©PXimport

Onbeheerde overname

Via SupRemo kun je dus ook een onbeheerd toestel overnemen, bijvoorbeeld je eigen pc thuis wanneer je zelf onderweg bent. Dit betekent dat SupRemo actief moet zijn, ook als er niemand is aangemeld. Dat kan door de app als een Windows-service te draaien.

Start SupRemo op en klik op Extra. Ga naar Beveiliging en vul een Secundair wachtwoord in (2x). Open de rubriek Opties en zet een vinkje bij Start Supremo met Windows (onbeheerde toegang). Bevestig met Opslaan. Controleer even of de Supremo-service wel degelijk actief is: druk op Windows-toets+R en voer services.msc uit. Als het goed is, is Supremo inderdaad ingeschakeld.

Om een verbinding op te zetten met zo’n pc, hoef je slechts de SupRemo-app op te starten, de ID van de pc in te vullen en het vaste wachtwoord op te geven.

Op de pc die werd overgenomen, tref je de SupRemo-app in het Windows-systeemvak aan. Klik met rechts op het programmapictogram en kies Open sessie manager om te achterhalen welke pc je toestel heeft overgenomen.

©PXimport

Webbrowser

Een (client-)app als SupRemo is weliswaar portable, maar misschien wil je een pc ook kunnen overnemen zonder een externe app te moeten gebruiken, bijvoorbeeld als je van een gast-pc gebruikmaakt die geen externe software toestaat. In dit geval kun je een tool als DWService overwegen, een gratis opensource-project waarmee je uiteenlopende systemen kunt benaderen, waaronder Windows, MacOS en Linux. 

Je dient hiervoor wel een account aan te maken, waarna je je (via een versleutelde https-verbinding) aanmeldt bij je online dashboard. Hier open je Agents en klik je op de plusknop Nieuw. Vul een Naam in en klik op Bevestigen. Noteer de bijbehorende code van negen cijfers.

Op de pc die je wilt overnemen, download je de geschikte DWService-agent. We nemen Windows als voorbeeld. Selecteer Installeren en kies een geschikte installatiemap. Na je bevestiging met Ja kies je Voer de installatiecode in en is de service-installatie van DWAgent een feit.

Nu gaan we terug naar je online dashboard. Daar open je bij Agents de rubriek Alles. Als het goed is, is je pc nu vanuit je browser te bereiken via rubrieken als Bestanden en mappen, Scherm en Shell.

©PXimport

TeamViewer

SupRemo biedt dus al duidelijk meer mogelijkheden dan bijvoorbeeld het ingebouwde Quick Assist, maar wie nog meer flexibiliteit wil zonder veel aan gebruiksgemak in te boeten, kunnen we TeamViewer aanbevelen. Dit is een van de populairste tools voor computerbediening op afstand.

Een minpunt is wel dat TeamViewer alleen gratis is voor persoonlijk gebruik. Zodra het bedrijf ook maar enigszins vermoedt dat je de tool commercieel inzet, wordt je account geblokkeerd en mag je stevig de knip trekken om TeamViewer te blijven gebruiken: vanaf circa 30 euro per maand.

Je downloadt de app voor het gewenste platform op www.teamviewer.com/nl. Wij gaan voor de Windows 64bit-versie. Er zijn drie installatietypes beschikbaar: Installeren met standaardinstellingen, Onbeheerde toegang op dit apparaat installeren en instellen en Alleen starten. We gaan hier uit van een typische installatie en kiezen dus voor de eerste optie. Plaats bij voorkeur een vinkje bij Geavanceerde instellingen tonen en bevestig met Accepteren - Volgende.

In het volgende venster krijg je de gelegenheid op afstand te printen, een VPN te gebruiken en de add-in voor Outlook te installeren: je kiest zelf of je hierop ingaat. Na afloop en je akkoord met de licentieovereenkomst kun je aan de slag.

©PXimport

Verbinding maken

Het hoofdvenster heeft wel wat weg van SupRemo (of omgekeerd): ook hier tref je al meteen Uw ID en Wachtwoord aan. Rechts kun je ook een Partner-ID invoeren: dit moet je dan natuurlijk wel eerst ontvangen van de hulpvragende. Standaard staat hierbij de optie Afstandsbediening geselecteerd, maar via het pijlknopje komen daar ook nog Bestandsoverdracht en eventueel VPN bij.

Met de eerste optie kun je daadwerkelijk de pc overnemen en met de tweede kun je (alleen) bestanden uitwisselen. De optie VPN kies je als je een directe verbinding tussen de twee computers wilt opzetten, waarbij beide toestellen een extra ip-adres krijgen binnen hetzelfde virtuele netwerk, ongeveer zoals bij een VLAN. 

Zo’n constructie kan zinvol zijn wanneer je bijvoorbeeld een printer of een usb-schijf wilt bereiken die aan de andere pc is gekoppeld. Deze opzet vereist wel de installatie van een VPN-driver. Je kunt die driver installeren (en de-installeren) via Opties / Geavanceerd / Geavanceerde opties tonen / VPN-driver (de)installeren.

Welke optie je ook kiest, na een klik op Verbinden dien je eerst het wachtwoord van de andere pc in te tikken. Klik hier op Geavanceerd als je bij Toegangsbeheer uit diverse machtigingensets wilt kiezen, zoals Volledige toegang, Alles bevestigen en Weergeven en tonen. Klik op Aangepaste instellingen / Toegangsbeheer om zelf een of meer van de tien beschikbare machtigingen te verlenen.

©PXimport

Extra’s

We gaan ervan uit dat je voor afstandsbediening hebt gekozen. Een blik op de knoppenbalk verraadt meteen de talrijke mogelijkheden.

Dit begint al met de Home-knop die je allerlei systeeminformatie over de andere pc toont. Achter de Beeld-knop schuilen heel wat handige opties voor het aanpassen en optimaliseren van de beeldweergave. Naast de gebruikelijke opties voor schaalbaarheid en resolutie – als beide pc’s verschillende schermresoluties hanteren, kies je bij voorkeur voor Best passend – vind je hier onder meer nog Snelheid optimaliseren versus Kwaliteit optimaliseren, Externe cursor tonen en Monitors als individuele vensters laten verschijnen.

Bestanden uitwisselen kan uiteraard ook, via de knop Bestanden en extra’s. Dit kan via een tweedelig browservenster (Bestandsoverdracht openen) of door bestanden naar het pop-upvenster van TeamViewer te verslepen (Delen via File Box), waarna je partner die ook in zijn pop-upvenster ziet verschijnen en die van daaruit kan downloaden.

Tijdens zo’n overname kan het tevens handig zijn om met je partner te kunnen communiceren. Achter de knop Communicatie tref je hiervoor niet alleen Chatten en Whiteboard aan, maar ook Video en Bellen (via Telenet of Internet). In het hoofdvenster kun je in de nieuwste versies zelfs een zogeheten Augmented Reality-sessie opzetten. Hiermee kun je als hulpverlener tijdens een live videosessie allerlei objecten annoteren of taggen, en instructies voor de hulpvrager intikken.

©PXimport

Onbeheerde toegang

Om een onbeheerde pc op afstand over te kunnen nemen, kun je tijdens de installatie van TeamViewer kiezen voor de optie Onbeheerde toegang op dit apparaat installeren en instellen. Maar dit is ook na de installatie nog in te stellen. Kies in dat geval voor Opties / Beveiliging en klik op Configureren bij Eenvoudige toegang verlenen.

Er verschijnt nu een dialoogvenster dat vraagt om het toestel aan je TeamViewer-account toe te wijzen, zodat je niet langer een extra wachtwoord hoeft in te vullen wanneer je het apparaat op afstand wilt benaderen. Het volstaat in dit geval TeamViewer op een ander systeem op te starten en via Aanmelden (in het hoofdvenster) met hetzelfde TeamViewer-account in te loggen. Je kunt deze vraag ook negeren met Annuleren en in plaats daarvan een persoonlijk wachtwoord instellen. Ga hiervoor naar Opties / Geavanceerd / Geavanceerde opties tonen, scrol naar Persoonlijk wachtwoord, vul een wachtwoord in (2x) en bevestig met OK.

Verder open je Opties / Algemeen en plaats je een vinkje bij Teamviewer samen met Windows starten, zodat de applicatie als een service beschikbaar is, ook wanneer je niet bent aangemeld.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 Amerikaanse koelkasten met ijsblokjesmachine
© Daniel Krasoń
Huis

Waar voor je geld: 5 Amerikaanse koelkasten met ijsblokjesmachine

Bij ID.nl zijn we gek op apparaten die het dagelijks leven nét een beetje makkelijker maken. En wat is er nu – zeker tijdens warme dagen – makkelijker dan altijd ijsblokjes of ijskoud water binnen handbereik? We zetten vijf modellen op een rij die uitblinken in comfort en gebruiksgemak.

Een koelkast met ingebouwde ijsdispenser is niet alleen handig, maar ook hygiënisch. Je hebt altijd direct toegang tot ijsblokjes, crushed ice of koud water, zonder dat je de vrieslade of een waterfles hoeft te openen. Sommige modellen werken met een vaste wateraansluiting, andere met een hervulbaar reservoir – handig als er geen waterleiding in de buurt is. Daarnaast zijn veel dispensers voorzien van filters die ongewenste smaakjes of deeltjes uit het water halen. Een slimme toevoeging voor wie gemak, hygiëne en een frisse smaak belangrijk vindt.

Samsung RS6HA8880B1 (Family Hub)

Ben je op zoek naar een koelkast die meer doet dan alleen koelen? De Samsung RS6HA8880B1 is een slimme Amerikaanse koelkast met een indrukwekkende inhoud van 614 liter. Dankzij SpaceMax-technologie blijft de buitenmaat compact, terwijl de binnenkant verrassend ruim is. Het geïntegreerde Family Hub-scherm doet dienst als digitaal prikbord, kookassistent en entertainmenthub. Met camera's binnenin zie je zelfs onderweg wat er nog in de koelkast ligt. De ijs- en waterdispenser is aangesloten op de waterleiding en bevat een UV-nanofilter voor optimale hygiëne. Twin Cooling Plus zorgt voor aparte luchtstromen in het koel- en het vriesgedeelte, wat de versheid van jouw voedsel ten goede komt.

Toepassingen: Gezinnen die smartfuncties en ruimte willen combineren Bijzonderheden: Family Hub-display, Twin Cooling, UV-filter, 36 dB geluidsniveau

Hisense RS694N4TFE

Zoek je een ruime en betaalbare koelkast met ijsdispenser? Dan zit je goed met de Hisense RS694N4TFE. Deze stijlvolle zwarte side-by-side heeft een inhoud van 562 liter, verdeeld over een koel- en een vriesgedeelte. Het apparaat beschikt over Total No Frost, wat handmatig ontdooien overbodig maakt. De Multi Air Flow-technologie zorgt voor een gelijkmatige temperatuurverdeling, wat bederf tegengaat. Handig: de ijs- en waterdispenser werkt met een intern waterreservoir van 4,5 liter, zodat een vaste aansluiting niet nodig is.

Toepassingen: Grote huishoudens, zonder vaste wateraansluiting Bijzonderheden: Intern reservoir, Total No Frost, strak zwart design

LG GSXE90EVDD

Deze ruime Amerikaanse koelkast van LG biedt met 628 liter voldoende plek voor alles wat je gekoeld wilt bewaren. Het model combineert een fraai zwart design met slimme technologie zoals LinearCooling, waarmee temperatuurschommelingen worden geminimaliseerd. Dankzij No Frost en de water- en ijsdispenser met waterleidingaansluiting geniet je van optimaal gemak. De inverter-compressor maakt het apparaat stil en energiezuinig. Dit model is bovendien voorzien van de InstaView-functie, waarbij je door twee keer kloppen de inhoud kunt bekijken zonder de deur te openen.

Toepassingen: Moderne huishoudens met focus op comfort en design Bijzonderheden: InstaView-deur, LinearCooling, 35 dB, wateraansluiting

Bosch KAD93AIDP (Serie 6)

De Bosch KAD93AIDP is een solide en stijlvolle keuze met een netto-inhoud van 533 liter. Dankzij de anti-fingerprint RVS-look blijft hij er netjes uitzien, ook bij intensief gebruik. De VarioZone-indeling biedt flexibiliteit, met uitneembare plateaus en lades. De ijs- en waterdispenser levert zowel ijsblokjes als crushed ice, en is aangesloten op een vaste waterleiding. Total No Frost voorkomt ijsvorming, en met functies als superkoelen en supervriezen ben je altijd voorbereid op grotere hoeveelheden boodschappen.

Toepassingen: Gezinnen die functionaliteit en duurzaamheid zoeken Bijzonderheden: Crushed ice, anti-fingerprint RVS, VarioZone

Siemens KF96DAXEA (iQ500)

Met zijn French-door ontwerp en een inhoud van 574 liter biedt de Siemens KF96DAXEA een moderne uitstraling en veel gebruiksgemak. Deze koelkast beschikt over een hyperFresh-lade op 0 °C voor vlees en vis, en houdt dankzij multiAirflow een constante temperatuur. De water- en ijsdispenser werkt via een vaste aansluiting, en levert naast ijsblokjes ook crushed ice. Het model is voorzien van ledverlichting, een digitaal display en een deur-alarm. Met een geluidsniveau van 39 dB is hij bovendien opvallend stil.

Toepassingen: Designliefhebbers en versfanaten Bijzonderheden: HyperFresh-lade, crushed ice, 39 dB, French-door design

▼ Volgende artikel
11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt
© MehmetDinler
Huis

11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt

Wanneer je naar Windows 11 overstapt, zijn er ongetwijfeld zaken waaraan je moet wennen. Maar soms kunnen die dingen ronduit irritant zijn. Daarom bekijken we de grootste ergernissen van Windows 11 én de manieren om ze te verhelpen.

In dit artikel laten we zien hoe je de grootste ergernissen in Windows 11 aanpakt en het systeem naar je hand zet:

  • Schakel onnodige opstart-apps en achtergrondprocessen uit
  • Zet hinderlijke widgets, badges en meldingen uit
  • Beperk of verwijder OneDrive-synchronisatie en koppeling
  • Verwijder de Microsoft Edge-browser en andere bloatware
  • Zet de Game Bar en Game Mode uit als je geen gamer bent
  • Herstel het klassieke startmenu met Open-Shell
  • Beperk reclame en tracking via de privacy-instellingen
  • Maak Windows stiller en overzichtelijker met Niet storen
  • Ruim je systeem op door handmatig ongewenste vooraf geïnstalleerde apps te verwijderen

Lees ook: Geen fan van Windows Verkenner? Dit zijn je alternatieven

Wat voor de een ergernis is, kan voor de ander simpelweg een verrassende functie zijn. Alles draait om persoonlijke perceptie. We zijn in de fora van Windows 11-gebruikers gedoken om de pijnpunten te vinden. De belangrijkste klachten zijn: de dagelijkse prestatieproblemen die worden veroorzaakt door te veel achtergrondprocessen, Microsoft stuurt je voortdurend richting haar betaalde diensten en overdreven bemoeizucht bij meldingen, badges en reclame. In plaats van te klagen, zorgen wij voor een oplossing. 

Opstartvertraging

Onnodige opstartapps zijn altijd al een bron van ergernis geweest in Windows. Ze belasten de pc doordat ze waardevolle cpu-bronnen aanspreken en zorgen voor een opstartvertraging. Windows 11 bevat zelfs meer bloatware dan Windows 10. Bloatware is een term voor toepassingen die je niet nodig hebt en die het systeem afremmen. Deze toepassingen worden vaak voor de aankoop op nieuwe apparaten geïnstalleerd of ze sluipen op je pc via downloads waarin ze gebundeld zitten. Hoe meer programma’s je hebt, hoe meer achtergrondprocessen die het opstarten kunnen vertragen.

Je kunt ze te slim af zijn door ze te beëindigen in Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op de taakbalk en kies voor Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op alle processen die zijn gekoppeld aan ongebruikte applicaties en gebruik de opdracht Beëindigen. Daarna schakel je de onnodige opstartapps definitief uit. Druk op Windows-toets+I om de Instellingen te openen. Ga naar Apps / Opstarten en zet de apps uit waarvan je niet wilt dat ze samen met het systeem automatisch opstarten.

Wees terughoudend wat betreft toepassingen die automatisch opstarten.

Nieuwsfeeds uitschakelen

Widgets zijn een soort mini-apps. Ze tonen bijvoorbeeld de weersverwachting, een overzicht van je agenda-afspraken of de voetbalresultaten. Standaard toont Microsoft ook zijn nieuwsfeed van het MSN-netwerk, wat doorgaans geen toegevoegde waarde heeft. Oorspronkelijk waren widgets bedoeld om nieuwsfeeds en sociale media in het besturingssysteem te integreren.

Sommige gebruikers houden ervan, anderen haten de widgets hartgrondig, omdat er toch al van alle kanten steeds meer nieuws en sociale info op ons afkomen. Wie zit te wachten op de volgende vondst die meer van hetzelfde levert? Als je tot deze laatste groep behoort, dan kun je de functie uitschakelen. Ga naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Taakbalk / Taakbalkitems en schakel daar Widgets uit.

Gebruik je de widgets zelden of nooit, zet ze dan uit.

OneDrive beperken

Microsoft heeft er een handje van om je met zachte hand naar haar online opslagdienst OneDrive te dirigeren. Bij de eerste set-up krijg je de vraag om OneDrive te gebruiken en daarna maakt OneDrive automatisch en zonder waarschuwing verschillende back-upmappen op OneDrive aan. Dat lijkt op een assertieve dienstverlening, maar de waarheid is dat je als gebruiker op die manier sneller tegen de limiet van 5 gigabyte gratis OneDrive-opslagruimte aanbotst. Het is een marketingtactiek van Microsoft waardoor je gedwongen wordt om te upgraden. Hierdoor ga je sneller overwegen om een betaald abonnement te nemen. Met een Personal Microsoft 365-account krijg je 1 TB aan opslag en 6 TB met een Microsoft Family-abonnement.

Je kunt je overigens afvragen in hoeverre hier een loopje wordt genomen met je privacy. Online back-ups zijn handig, maar ben je ermee gediend dat je gegevens op de servers van Microsoft worden opgeslagen? Misschien wil je liever gebruikmaken van een andere online back-updienst? Nu wordt de indruk gewekt dat de concurrentie tweede keuze is. Ben je het niet eens met deze overijverige OneDrive-synchronisatie, dan klik je met rechts op het pictogram van OneDrive in het systeemvak. Vervolgens selecteer je het tandwieltje rechtsboven om de Instellingen van OneDrive te openen om naar het tabblad Synchroniseren en back-up maken te gaan. Dan klik je op Back-up beheren. Daar kun je aangeven om documenten, afbeeldingen of je bureaublad niet online te bewaren.

Bepaal zelf de mappen waarvan OneDrive een back-up moet maken.

OneDrive ontkoppelen

Wanneer je OneDrive niet vaak gebruikt, kun je deze dienst op je Windows-apparaat ontkoppelen en zelfs verwijderen. Door de koppeling met je Microsoft-account zijn de persoonlijke bestanden in OneDrive beschikbaar op elk apparaat waarop je bent ingelogd met hetzelfde Microsoft-account. Je bent dus niet meer aan een vaste werkplek gebonden. Door te ontkoppelen weet je zeker dat de lokale map niet meer kan synchroniseren met de online opslag.

Klik met rechts in het systeemvak op het pictogram van OneDrive (het wolkje). Kun je dit pictogram niet zien? Klik dan eerst op het PijltjeOmhoog van het systeemvak. Daarna open je het instellingenvenster van OneDrive en ga je naar het tabblad Account. Onder je account selecteer je Deze pc ontkoppelen / Account ontkoppelen. De gegevens die al in OneDrive staan, blijven hierdoor onaangeroerd en de speciale OneDrive-map op de computer verandert in een normale map. Je kunt er bestanden in plaatsen, verwijderen en verplaatsen, maar ze worden niet langer automatisch gesynchroniseerd in de cloud.

Ook al ontkoppel of verwijder je OneDrive, de virtuele map blijft staan in het navigatievenster van Windows Verkenner.

Weg met OneDrive en Edge

Ben je OneDrive echt helemaal beu? Weet dan dat je OneDrive zelfs kunt verwijderen. Het zal je Windows-pc niet beschadigen. Ga naar Instellingen / Apps en open het lijstje met Geïnstalleerde apps. Daar vind je Microsoft OneDrive. Klik op de drie puntjes achter de naam van deze app en selecteer Verwijderen net zoals je dat met elk ander programma zou doen. Het duurt een paar seconden voor de app is verwijderd. Ondertussen heeft Microsoft er ook voor gezorgd dat je op dezelfde manier de browser Edge kunt verwijderen. In het begin van Windows 11 was deze functie nog lichtgrijs gemarkeerd.

Dankzij de nieuwe antimonopoliewet kun je sinds maart 2024 ook de browser van Microsoft verwijderen.

Game Bar voor niet-gamers

De instellingen van Windows 11 bevatten een speciaal onderdeel bedoeld voor gaming. Wanneer je de toetscombinatie Windows-toets+G gebruikt, open je de Windows Game Bar. Daarmee kun je schermafdrukken en clips vastleggen van games die door Microsoft zijn geverifieerd. Eigenlijk is deze functie bedoeld voor het vastleggen van Xbox-games, maar je kunt hem ook gebruiken voor schermopnames van gewone programma’s.

Geen kwaad woord over de Windows Game Bar. Maar als je geen of zelden games speelt, heeft het geen zin om de Game Bar en Game Mode op de computer in te schakelen. Bovendien kan deze applicatie veel cpu en geheugen gebruiken. Om de Game Bar uit te schakelen, ga je weer naar het instellingenvenster van Windows. Daar kies je Gaming / Game Bar. Vervolgens schakel je bovenaan de optie uit bij Je controller mag Game Bar openen. Daarna ga je terug naar het venster Gaming en je kiest het tabblad Gamemodus om ook hier de optie Gamemodus uit te zetten.

Ben je geen gamer, schakel dan de Game Bar uit.

Badges in de kiem smoren

Windows 11 toont voortdurend meldingen op de taakbalk die je waarschuwen voor onder meer updates en nieuwe e-mail. Deze zogenaamde badges staan standaard ingeschakeld. Ze blijven eindeloos opduiken. Bankwebsites sturen je constant badges, maar ook browserextensies doen dat. Het wordt snel te veel van het goede. Nogal wat gebruikers ergeren zich hieraan, wat heel begrijpelijk is.

Je kunt de badges uitschakelen door met rechts op de taakbalk te klikken en dan te kiezen voor Taakbalkinstellingen. Scrol aan de rechterkant naar beneden en klik op Taakbalk. Vervolgens scrol je nog wat verder naar beneden tot je bij Gedrag van taakbalk bent. Hier kun je de optie uitschakelen bij Badges weergeven in taakbalk-apps. Dit is trouwens ook de plaats waar je de uitlijning van de taakbalk wijzigt. Standaard staan de pictogrammen gecentreerd op de taakbalk. Hier kun je aangeven dat die links moeten worden uitgelijnd. Hierdoor wordt het Startmenu aan de linkerkant weergegeven zoals vroeger.

In de taakbalk kun je de badges verbergen.

Terug naar bekend startmenu

Mis je het startmenu van Windows 10? Er is een interessante tweak waarbij je het Windows 11-startmenu vervangt door het type uit Windows 10. Download Open-Shell van de GitHub-website. De laatste versie op het moment van schrijven is OpenshellSetup 4.4.195. Je hebt de keuze tussen een zelfuitvoerbaar exe-bestand of een gecomprimeerd 7Z-bestand. Wij gaan voor het exe-bestand.

In de set-upwizard schakel je de opties Classic Explorer en Classic IE uit. De optie Create a start menu folder moet aangevinkt blijven. Zodra het installatieproces voltooid is, open je via Windows Zoeken de Open-Shell Menu Settings. Daarna kun je kiezen tussen de Classic Style, Classic with two columns of Windows 7 style.

Misschien wil je ook de knop naar het startmenu aanpassen zodat deze op die van Windows 10 lijkt. Hiervoor vink je de optie Replace start button aan. Vervolgens kies je een van de drie voorstellen uit, of je klikt op Pick Image. Zoek op het web naar een afbeelding van het Windows 10-startmenu en selecteer die. Wil je op je schreden terugkeren en Open-Shell verwijderen? Dat doe je via Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Selecteer Open-Shell en gebruik de optie Verwijderen.

Geef het startmenu zijn oude look terug.

Advertenties uitschakelen

Windows 11 genereert een unieke identifier, een zogenaamde reclame-ID, om je activiteiten te volgen. Hiervoor gebruikt Microsoft je zoekopdrachten, eerdere aankopen van Microsoft-producten en online activiteiten die gekoppeld zijn aan je Microsoft-account. Adverteerders kunnen die gebruiken om jou gerichte advertenties te sturen wanneer je apps gebruikt. Ben je gevoelig voor je privacy, dan zet je hier ook het mes in.

Open Instellingen en ga naar Privacy en beveiliging. Klik rechts op het onderdeel Algemeen. Zet de schakelaar uit bij Laat apps me persoonlijke advertenties zien door mijn reclame-id te gebruiken. Doe hetzelfde bij Websites hebben toegang tot mijn lijst met talen zodat er inhoud kan worden weergegeven die relevant is voor mijn locatie. Optioneel schakel je ook de optie daaronder uit: Start en zoekresultaten door Windows laten verbeteren door app-lanceringen bij te houden. Tot slot zet je ook de vierde optie uit: Suggesties voor inhoud in de app Instellingen weergeven.

Draag zorg voor je privacy en schakel reclamemeldingen uit.

Meldingen uitschakelen

In het Berichtencentrum komen ook systeemwaarschuwingen, ongelezen berichten, nieuwe artikelen van je favoriete websites en meer meldingen binnen. Deze kunnen nuttig zijn om je op de hoogte te houden van wat er gebeurt, maar het is best mogelijk dat de hoeveelheid meldingen en geluiden overweldigend is en op je zenuwen gaat werken. Daarom kun je meldingen uitschakelen om afleiding te minimaliseren. Open de Instellingen en klik op Systeem. Aan de rechterkant klik je op de pagina Meldingen. Hier kun je de schakelaar Meldingen uitschakelen omzetten. Wil je nog verder gaan, dan zet je de schakelaar Niet storen aan.

Zo, dat scheelt een hoop afleiding.

Snoeien in bloatware

Een nieuwe pc komt met een hoop bloatware en bij Windows 11 is dat niet anders. Het gaat om software waar je niet om hebt gevraagd. Bloatware neemt niet alleen geheugenruimte in beslag, hij verslechtert ook de prestaties van het systeem. Meestal gaat het om spelletjes, testversies van beveiligingssuites en virusscanners, cloudservices en zelfs fotoboeken.

Er zijn freewaretools die scannen naar bloatware, ook wel crapware genoemd, om die automatisch te verwijderen. Maar als je er niet goed in thuis bent, kun je hiermee meer kwaad dan goed doen. Sommige applicaties zijn immers noodzakelijk voor de goede werking van het systeem. De website Should I Remove It is gespecialiseerd in het vinden en verwijderen van bloatware. Hier vind je uitgebreide overzichten van bloatware bij alle belangrijke computermerken. Neem bijvoorbeeld Toshiba, die heeft meer dan dertig applicaties die als testversie worden geïnstalleerd. Snoei de bloatware dus handmatig. Dat doe je via Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Daar zie je alle programma’s die op de machine zijn geïnstalleerd. Blader door de lijst en controleer welke programma’s je kunt verwijderen.

Volgens de website Should I Remove It bevat een Toshiba de meeste bloatware.

Watch on YouTube