ID.nl logo
Spotify-prijzen omhoog: dit betaal je vanaf nu voor je abonnement
© deagreez - stock.adobe.com
Huis

Spotify-prijzen omhoog: dit betaal je vanaf nu voor je abonnement

Muziekstreamingdienst Spotify heeft onlangs bekendgemaakt dat de prijzen van de verschillende abonnementen per direct omhoog gaan. Nieuwe abonnees moeten die bedragen meteen betalen, terwijl bestaande gebruikers nog iets langer kunnen genieten van de oude prijzen.

Spotify maakt bekend dat je voortaan meer moet gaan betalen voor de verschillende abonnement. Premium-gebruikers gaan een euro meer betalen per maand. Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen:

*** Wat betaal je voor de andere abonnementen?** *** Waarom doet Spotify dit?** *** Wat kunnen we nog van het bedrijf verwachten?**

Lees ook: Altijd een Spotify-playlist die precies past bij hoe jij je voelt

De reden dat Spotify zijn prijzen verhoogt? “Zodat we kunnen blijven innoveren”, aldus ceo Daniel Ek. Door aankomende updates kan het bedrijf “helpen meer waarde te brengen naar fans en artiesten op het platform”. Uiteraard spelen twee andere factoren eveneens een rol: de inflatie en het feit dat er simpelweg meer geld verdiend moet worden. Bovendien hebben meerdere streamingdiensten in de afgelopen maanden de prijzen verhoogd. Zo betaal je nu meer voor YouTube Premium, verschillende Apple-diensten, Tidal en zelfs de muziekstreamingdienst die Amazon aanbiedt.

Dat Spotify nu de prijzen verhoogt, komt niet helemáál uit de lucht vallen. Ek kondigde de prijsverhogingen namelijk al in april van dit jaar aan, dus we hebben dit kunnen zien aankomen. Desondanks kan het toch rauw op het dak van bestaande Premium-gebruikers vallen. Die betalen immers al ruim tien jaar hetzelfde maandbedrag. Abonnees van andere abonnementsvormen van Spotify krijgen wel eens vaker te maken met prijsverhogingen, dus voor hen zal de klap iets minder groot zijn. Hieronder zetten we in een handig overzicht neer wat je waar nu voor betaalt.

Dit zijn de nieuwe Spotify-prijzen

Je moet rekening houden met een prijsverhoging van één tot drie euro per maand. Hoeveel je meer gaat betalen, is volledig afhankelijk van het abonnement dat je afneemt. Mocht je een abonnement delen, dan moet je mogelijk nieuwe prijsafspraken maken. 

AbonnementOude prijsNieuwe prijs
Premium9,99 euro10,99 euro
Premium Duo12,99 euro14,99 euro
Premium Family14,99 euro17,99 euro
Student4,99 euro5,99 euro

Mocht dit nou de druppel voor je zijn (om wat voor reden dan ook) en wil je je account hierdoor opzeggen, dan kun je dat simpel en snel regelen. Je gaat hiervoor naar het accountoverzicht op de Spotify-website. Daar log je in met het account dat je wilt opzeggen. Onder Accountoverzicht (de pagina waar je op landt) scrol je een beetje naar beneden. Zodra je het kopje Je abonnement ziet staan, ga je op zoek naar de knop Premium opzeggen. Klik daarop en bevestig vervolgens je keuze. Je kunt het abonnement dat je hebt nog gebruiken tot aan de volgende factureringsdatum.

Spotify draait wederom verlies

Ondertussen draait Spotify nog altijd verlies. In het afgelopen kwartaal noteerde het bedrijf een negatief bedrag van 302 miljoen euro. De omzet bleef steken op 3,17 miljard euro. Hoewel dat als een hoog bedrag klinkt, valt het voor het bedrijf lager uit dan verwacht. Een groot deel van die omzet komt bij betalende gebruikers vandaan. Echter, de grootste groep luisteraars betaalt nog altijd niet voor de muziekstreamingdienst. Per 30 juni jongstleden had het bedrijf 220 miljoen betalende klanten aan zich weten te binden, terwijl het 551 miljoen actieve gebruikers heeft.

View post on X

Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is dat een toename van respectievelijk 27 en 17 procent. Ondanks dat valt de winst per gebruiker wel lager uit. Spotify verdient momenteel 4,27 euro per gebruiker; dat is zes procent minder dan in dezelfde periode van 2022. Daarnaast is dit ook lager in vergelijking met het vorige kwartaal, toen dat bedrag nog op 4,32 euro stond. Om kosten te besparen, en hopelijk de winst te verhogen, snijdt de dienst ondertussen in het personeelsbestand. 600 mensen mogen vertrekken; dat is pakweg zes procent van alle werknemers.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Hoe kan Spotify, ondanks de verlieslijdende cijfers, toch nog zo lang bestaan? Dat heeft te maken met de visie van het bedrijf en het geloof van investeerders. Spotify timmert al jaren aan de weg om de grootste muziekstreamingdienst ooit te worden, door groei te prioriteren boven winsten. Een groei in het aantal gebruikers vindt het bedrijf dus vooralsnog belangrijker dan een groei van de winst. En zolang investeerders daar tevreden mee zijn, blijft het bedrijf overeind staan. Inmiddels is wel duidelijk dat Spotify probeert scherper om te gaan met het kosten-baten-plaatje en realistischer om te gaan met de winstverwachting.

Ondertussen wachten veel gebruikers van het populaire platform nog op de hifi-optie die ongeveer twee jaar geleden aangekondigd werd. Iedere keer wanneer Spotify kwartaalcijfers bekendmaakt, verwacht menig journalist de bekendmaking van het abonnement met betere audiokwaliteit. Met dit aankomende abonnement, dat volgens de laatste geruchten Supremium genoemd gaat worden, kun je muziek in lossless cd-kwaliteit beluisteren, net als op Tidal, bijvoorbeeld. De verwachting is dat het abonnement later dit jaar wordt gelanceerd; maar in welke landen, dat is momenteel nog onduidelijk.

🎁 P.S. Iemand Spotify cadeau geven?

▼ Volgende artikel
Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)
© DC Studio
Huis

Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)

Je hebt net een klein fortuin uitgegeven aan een gloednieuwe 4K- of zelfs 8K-televisie. Je installeert hem, start je favoriete filmklassieker en zakt onderuit op de bank. Maar in plaats van een bioscoopervaring bekruipt je het gevoel dat je naar een goedkope soapserie of een homevideo zit te kijken. De acteurs bewegen vreemd soepel, de actiescènes lijken versneld en de magie is ver te zoeken. Geen zorgen, je televisie is niet stuk. Hij doet eigenlijk iets te goed zijn best.

Dit fenomeen is zo wijdverspreid dat er een officiële term voor is: het 'soap opera effect'. In technische kringen wordt dit ook wel bewegingsinterpolatie of 'motion smoothing' genoemd. Hoewel fabrikanten deze functie met de beste bedoelingen in hun televisies bouwen, is het voor filmfanaten vaak een doorn in het oog. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen... als je tenminste weet waar je moet zoeken.

Nooit meer te veel betalen? Check
Kieskeurig.nl/prijsdalers!

Wat is het 'soap opera effect' precies?

Om te begrijpen wat er misgaat, moeten we kijken naar hoe films worden gemaakt. De meeste bioscoopfilms en veel dramaseries worden opgenomen met 24 beelden per seconde. Die snelheid geeft films hun karakteristieke, dromerige uitstraling. Een beetje bewegingsonscherpte hoort daarbij; dat is wat onze hersenen associëren met 'cinema'. Moderne televisies verversen hun beeld echter veel vaker: meestal 60 of zelfs 120 keer per seconde.

Om dat verschil te overbruggen, verzint je slimme televisie er zelf beelden bij. De software kijkt naar beeld A en beeld B, en berekent vervolgens hoe een tussenliggend beeld eruit zou moeten zien. Dit voegt de tv toe aan de stroom. Het resultaat is een supervloeiend beeld waarin elke hapering is gladgestreken.

Voor een voetbalwedstrijd of een live-uitzending is dat geweldig, omdat je de bal en spelers scherper kunt volgen. Maar bij een film zorgt die kunstmatige soepelheid ervoor dat het lijkt alsof je naar een achter de schermen-video zit te kijken, of dus naar een soapserie zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, die traditioneel met een hogere beeldsnelheid werd opgenomen. De filmische illusie wordt hierdoor verbroken.

©ER | ID.nl

De winkelmodus is ook een boosdoener

Naast beweging is er nog een reden waarom het beeld er thuis soms onnatuurlijk uitziet: de beeldinstellingen staan nog op standje zonnebank. Veel televisies staan standaard in een modus die 'Levendig' of 'Dynamisch' heet. Deze stand is ontworpen om in een felverlichte winkel de aandacht te trekken met knallende, bijna neon-achtige kleuren en een extreem hoge helderheid. Bovendien is de kleurtemperatuur vaak nogal koel en blauw, omdat dat witter en frisser oogt onder tl-licht. In je sfeervol verlichte woonkamer zorgt dat echter voor een onrustig beeld waarbij huidtinten er onnatuurlijk uitzien en details in felle vlakken verloren gaan.

Hoe krijg je de magie terug?

Het goede nieuws is dat je deze 'verbeteringen' gewoon kunt uitzetten. De snelste manier om van het soap opera effect en de neonkleuren af te komen, is door in het menu van je televisie de beeldmodus te wijzigen. Zoek naar een instelling die Film, Movie, Cinema of Bioscoop heet. In deze modus worden de meeste kunstmatige bewerkingen, zoals bewegingsinterpolatie en overdreven kleurversterking, direct uitgeschakeld of geminimaliseerd. Het beeld wordt misschien iets donkerder en warmer van kleur, maar dat is veel dichter bij wat de regisseur voor ogen had.

Sinds kort hebben veel moderne televisies ook de zogeheten Filmmaker-modus. Dat is de heilige graal voor puristen. Als je deze modus activeert, zet de tv met één druk op de knop alle onnodige nabewerkingen uit en respecteert hij de originele beeldsnelheid, kleuren en beeldverhouding van de film.

Wil je de beeldmodus niet volledig veranderen, maar alleen dat vreemde, soepele effect kwijt? Dan moet je in de geavanceerde instellingen duiken. Elke fabrikant geeft het beestje een andere naam. Bij Samsung zoek je naar Auto Motion Plus of Picture Clarity, bij LG-televisies ga je naar TruMotion, bij Sony naar Motionflow en bij Philips naar Perfect Natural Motion. Door deze functies uit te schakelen of op de laagste stand te zetten, verdwijnt het goedkope video-effect en krijgt je film zijn bioscoopwaardige uitstraling weer terug.

▼ Volgende artikel
Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand
© ER | ID.nl
Huis

Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand

Een apparaat op afstand bedienen hoeft geen geld te kosten en is verrassend eenvoudig. Of je nu bestanden wilt openen, technische problemen wilt oplossen of meerdere toestellen wilt beheren: met Chrome Remote Desktop kan het allemaal, gratis en zonder gedoe.

De helper begint

Een groot voordeel van Chrome Remote Desktop is de brede compatibiliteit: het werkt met Windows, macOS, Linux en ChromeOS. Bovendien is het veilig – verbindingen worden versleuteld – en je hebt alleen een Chrome-browser nodig. We beginnen aan de kant van degene die op afstand toegang wilt tot een andere computer, degene die ondersteuning biedt vanaf computer A. Op computer A opent de gebruiker Chrome en surft naar https://remotedesktop.google.com. Daar verschijnen twee opties: Dit scherm delen en Verbinding maken met een andere computer. Omdat computer A support wil geven aan een extern apparaat, kiest de gebruiker voor de tweede optie. In dat scherm verschijnt een veld om een toegangscode in te geven, de code volgt zo meteen.

Degene die support geeft, gebruikt het onderste vak.

Acties voor de hulpvrager

Op computer B, de computer die toegang zal verlenen, moet de gebruiker ook in Chrome surfen naar dezelfde website. Daar kiest hij voor de optie Dit scherm delen. Voordat dat mogelijk is, moet Chrome Remote Desktop eerst worden gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker klikt daarvoor op de ronde blauwe knop met het witte downloadpijltje. Hiermee wordt een Chrome-extensie geïnstalleerd. Na de installatie verschijnt in het vak Dit scherm delen een blauwe knop met de tekst Code genereren. Wanneer de gebruiker daarop klikt, wordt een toegangscode van 12 cijfers aangemaakt. Die code geeft hij of zij door aan gebruiker A.

Wie support krijgt, moet de code via een berichtje of telefoontje doorgeven.

Scherm delen

Op computer A geeft de gebruiker de code op in Chrome Remote Desktop. Vervolgens wacht hij tot gebruiker B bevestigt dat A toegang mag krijgen tot zijn scherm. Zodra dat is gebeurd, verschijnt het volledige bureaublad van computer B in een nieuw Chrome-venster op computer A. Door dit venster schermvullend weer te geven, kan A probleemloos handelingen uitvoeren op de pc van B. Voor de veiligheid beschikken beide gebruikers over een knop om de sessie op elk moment te beëindigen. Uiteraard is een stabiele internetverbinding noodzakelijk. Daarnaast krijgen beide partijen de melding dat ze klembordsynchronisatie kunnen inschakelen. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudig tekst of bestanden te kopiëren en te plakken tussen beide apparaten.

Gebruiker A krijgt het volledige scherm van B in een Chrome-venster te zien.