Spotify-prijzen omhoog: dit betaal je vanaf nu voor je abonnement
Muziekstreamingdienst Spotify heeft onlangs bekendgemaakt dat de prijzen van de verschillende abonnementen per direct omhoog gaan. Nieuwe abonnees moeten die bedragen meteen betalen, terwijl bestaande gebruikers nog iets langer kunnen genieten van de oude prijzen.
Spotify maakt bekend dat je voortaan meer moet gaan betalen voor de verschillende abonnement. Premium-gebruikers gaan een euro meer betalen per maand. Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen:
*** Wat betaal je voor de andere abonnementen?** *** Waarom doet Spotify dit?** *** Wat kunnen we nog van het bedrijf verwachten?**
Lees ook: Altijd een Spotify-playlist die precies past bij hoe jij je voelt
De reden dat Spotify zijn prijzen verhoogt? “Zodat we kunnen blijven innoveren”, aldus ceo Daniel Ek. Door aankomende updates kan het bedrijf “helpen meer waarde te brengen naar fans en artiesten op het platform”. Uiteraard spelen twee andere factoren eveneens een rol: de inflatie en het feit dat er simpelweg meer geld verdiend moet worden. Bovendien hebben meerdere streamingdiensten in de afgelopen maanden de prijzen verhoogd. Zo betaal je nu meer voor YouTube Premium, verschillende Apple-diensten, Tidal en zelfs de muziekstreamingdienst die Amazon aanbiedt.
Dat Spotify nu de prijzen verhoogt, komt niet helemáál uit de lucht vallen. Ek kondigde de prijsverhogingen namelijk al in april van dit jaar aan, dus we hebben dit kunnen zien aankomen. Desondanks kan het toch rauw op het dak van bestaande Premium-gebruikers vallen. Die betalen immers al ruim tien jaar hetzelfde maandbedrag. Abonnees van andere abonnementsvormen van Spotify krijgen wel eens vaker te maken met prijsverhogingen, dus voor hen zal de klap iets minder groot zijn. Hieronder zetten we in een handig overzicht neer wat je waar nu voor betaalt.
Dit zijn de nieuwe Spotify-prijzen
Je moet rekening houden met een prijsverhoging van één tot drie euro per maand. Hoeveel je meer gaat betalen, is volledig afhankelijk van het abonnement dat je afneemt. Mocht je een abonnement delen, dan moet je mogelijk nieuwe prijsafspraken maken.
Mocht dit nou de druppel voor je zijn (om wat voor reden dan ook) en wil je je account hierdoor opzeggen, dan kun je dat simpel en snel regelen. Je gaat hiervoor naar het accountoverzicht op de Spotify-website. Daar log je in met het account dat je wilt opzeggen. Onder Accountoverzicht (de pagina waar je op landt) scrol je een beetje naar beneden. Zodra je het kopje Je abonnement ziet staan, ga je op zoek naar de knop Premium opzeggen. Klik daarop en bevestig vervolgens je keuze. Je kunt het abonnement dat je hebt nog gebruiken tot aan de volgende factureringsdatum.
Spotify draait wederom verlies
Ondertussen draait Spotify nog altijd verlies. In het afgelopen kwartaal noteerde het bedrijf een negatief bedrag van 302 miljoen euro. De omzet bleef steken op 3,17 miljard euro. Hoewel dat als een hoog bedrag klinkt, valt het voor het bedrijf lager uit dan verwacht. Een groot deel van die omzet komt bij betalende gebruikers vandaan. Echter, de grootste groep luisteraars betaalt nog altijd niet voor de muziekstreamingdienst. Per 30 juni jongstleden had het bedrijf 220 miljoen betalende klanten aan zich weten te binden, terwijl het 551 miljoen actieve gebruikers heeft.
Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is dat een toename van respectievelijk 27 en 17 procent. Ondanks dat valt de winst per gebruiker wel lager uit. Spotify verdient momenteel 4,27 euro per gebruiker; dat is zes procent minder dan in dezelfde periode van 2022. Daarnaast is dit ook lager in vergelijking met het vorige kwartaal, toen dat bedrag nog op 4,32 euro stond. Om kosten te besparen, en hopelijk de winst te verhogen, snijdt de dienst ondertussen in het personeelsbestand. 600 mensen mogen vertrekken; dat is pakweg zes procent van alle werknemers.
Hoe ziet de toekomst eruit?
Hoe kan Spotify, ondanks de verlieslijdende cijfers, toch nog zo lang bestaan? Dat heeft te maken met de visie van het bedrijf en het geloof van investeerders. Spotify timmert al jaren aan de weg om de grootste muziekstreamingdienst ooit te worden, door groei te prioriteren boven winsten. Een groei in het aantal gebruikers vindt het bedrijf dus vooralsnog belangrijker dan een groei van de winst. En zolang investeerders daar tevreden mee zijn, blijft het bedrijf overeind staan. Inmiddels is wel duidelijk dat Spotify probeert scherper om te gaan met het kosten-baten-plaatje en realistischer om te gaan met de winstverwachting.
Ondertussen wachten veel gebruikers van het populaire platform nog op de hifi-optie die ongeveer twee jaar geleden aangekondigd werd. Iedere keer wanneer Spotify kwartaalcijfers bekendmaakt, verwacht menig journalist de bekendmaking van het abonnement met betere audiokwaliteit. Met dit aankomende abonnement, dat volgens de laatste geruchten Supremium genoemd gaat worden, kun je muziek in lossless cd-kwaliteit beluisteren, net als op Tidal, bijvoorbeeld. De verwachting is dat het abonnement later dit jaar wordt gelanceerd; maar in welke landen, dat is momenteel nog onduidelijk.