ID.nl logo
Spotify-prijzen omhoog: dit betaal je vanaf nu voor je abonnement
© deagreez - stock.adobe.com
Huis

Spotify-prijzen omhoog: dit betaal je vanaf nu voor je abonnement

Muziekstreamingdienst Spotify heeft onlangs bekendgemaakt dat de prijzen van de verschillende abonnementen per direct omhoog gaan. Nieuwe abonnees moeten die bedragen meteen betalen, terwijl bestaande gebruikers nog iets langer kunnen genieten van de oude prijzen.

Spotify maakt bekend dat je voortaan meer moet gaan betalen voor de verschillende abonnement. Premium-gebruikers gaan een euro meer betalen per maand. Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen:

*** Wat betaal je voor de andere abonnementen?** *** Waarom doet Spotify dit?** *** Wat kunnen we nog van het bedrijf verwachten?**

Lees ook: Altijd een Spotify-playlist die precies past bij hoe jij je voelt

De reden dat Spotify zijn prijzen verhoogt? “Zodat we kunnen blijven innoveren”, aldus ceo Daniel Ek. Door aankomende updates kan het bedrijf “helpen meer waarde te brengen naar fans en artiesten op het platform”. Uiteraard spelen twee andere factoren eveneens een rol: de inflatie en het feit dat er simpelweg meer geld verdiend moet worden. Bovendien hebben meerdere streamingdiensten in de afgelopen maanden de prijzen verhoogd. Zo betaal je nu meer voor YouTube Premium, verschillende Apple-diensten, Tidal en zelfs de muziekstreamingdienst die Amazon aanbiedt.

Dat Spotify nu de prijzen verhoogt, komt niet helemáál uit de lucht vallen. Ek kondigde de prijsverhogingen namelijk al in april van dit jaar aan, dus we hebben dit kunnen zien aankomen. Desondanks kan het toch rauw op het dak van bestaande Premium-gebruikers vallen. Die betalen immers al ruim tien jaar hetzelfde maandbedrag. Abonnees van andere abonnementsvormen van Spotify krijgen wel eens vaker te maken met prijsverhogingen, dus voor hen zal de klap iets minder groot zijn. Hieronder zetten we in een handig overzicht neer wat je waar nu voor betaalt.

Dit zijn de nieuwe Spotify-prijzen

Je moet rekening houden met een prijsverhoging van één tot drie euro per maand. Hoeveel je meer gaat betalen, is volledig afhankelijk van het abonnement dat je afneemt. Mocht je een abonnement delen, dan moet je mogelijk nieuwe prijsafspraken maken. 

AbonnementOude prijsNieuwe prijs
Premium9,99 euro10,99 euro
Premium Duo12,99 euro14,99 euro
Premium Family14,99 euro17,99 euro
Student4,99 euro5,99 euro

Mocht dit nou de druppel voor je zijn (om wat voor reden dan ook) en wil je je account hierdoor opzeggen, dan kun je dat simpel en snel regelen. Je gaat hiervoor naar het accountoverzicht op de Spotify-website. Daar log je in met het account dat je wilt opzeggen. Onder Accountoverzicht (de pagina waar je op landt) scrol je een beetje naar beneden. Zodra je het kopje Je abonnement ziet staan, ga je op zoek naar de knop Premium opzeggen. Klik daarop en bevestig vervolgens je keuze. Je kunt het abonnement dat je hebt nog gebruiken tot aan de volgende factureringsdatum.

Spotify draait wederom verlies

Ondertussen draait Spotify nog altijd verlies. In het afgelopen kwartaal noteerde het bedrijf een negatief bedrag van 302 miljoen euro. De omzet bleef steken op 3,17 miljard euro. Hoewel dat als een hoog bedrag klinkt, valt het voor het bedrijf lager uit dan verwacht. Een groot deel van die omzet komt bij betalende gebruikers vandaan. Echter, de grootste groep luisteraars betaalt nog altijd niet voor de muziekstreamingdienst. Per 30 juni jongstleden had het bedrijf 220 miljoen betalende klanten aan zich weten te binden, terwijl het 551 miljoen actieve gebruikers heeft.

View post on X

Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is dat een toename van respectievelijk 27 en 17 procent. Ondanks dat valt de winst per gebruiker wel lager uit. Spotify verdient momenteel 4,27 euro per gebruiker; dat is zes procent minder dan in dezelfde periode van 2022. Daarnaast is dit ook lager in vergelijking met het vorige kwartaal, toen dat bedrag nog op 4,32 euro stond. Om kosten te besparen, en hopelijk de winst te verhogen, snijdt de dienst ondertussen in het personeelsbestand. 600 mensen mogen vertrekken; dat is pakweg zes procent van alle werknemers.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Hoe kan Spotify, ondanks de verlieslijdende cijfers, toch nog zo lang bestaan? Dat heeft te maken met de visie van het bedrijf en het geloof van investeerders. Spotify timmert al jaren aan de weg om de grootste muziekstreamingdienst ooit te worden, door groei te prioriteren boven winsten. Een groei in het aantal gebruikers vindt het bedrijf dus vooralsnog belangrijker dan een groei van de winst. En zolang investeerders daar tevreden mee zijn, blijft het bedrijf overeind staan. Inmiddels is wel duidelijk dat Spotify probeert scherper om te gaan met het kosten-baten-plaatje en realistischer om te gaan met de winstverwachting.

Ondertussen wachten veel gebruikers van het populaire platform nog op de hifi-optie die ongeveer twee jaar geleden aangekondigd werd. Iedere keer wanneer Spotify kwartaalcijfers bekendmaakt, verwacht menig journalist de bekendmaking van het abonnement met betere audiokwaliteit. Met dit aankomende abonnement, dat volgens de laatste geruchten Supremium genoemd gaat worden, kun je muziek in lossless cd-kwaliteit beluisteren, net als op Tidal, bijvoorbeeld. De verwachting is dat het abonnement later dit jaar wordt gelanceerd; maar in welke landen, dat is momenteel nog onduidelijk.

🎁 P.S. Iemand Spotify cadeau geven?

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: