Geluidsproblemen met je tv? Dit kan er aan de hand zijn
Zit je net klaar om je favoriete serie te kijken op een streamingdienst, blijkt dat het geluid niet goed werkt. Met al die instellingen en externe apparaten zoals een soundbar kan het soms lastig zijn om te achterhalen waar audioproblemen door worden veroorzaakt. We nemen je mee door de verschillende mogelijkheden om weer (goed) geluid uit je systeem te laten klinken.
Soms ligt het voor de hand, soms is het wat lastiger te achterhalen waardoor het komt dat je geen (goed) geluid krijgt uit je televisie. Vooral als deze is aangesloten op een externe bron zoals een soundbar of versterker kan er van alles mis zijn. Heb je zelf ook problemen met het geluid? Met de onderstaande mogelijkheden zit er vast een oplossing voor je bij.
Gedempt of uitgeschakeld?
We beginnen maar met de meest voor de hand liggende oplossing. Want hoe vaak komt het voor dat het geluid niet per ongeluk gedempt (muted) is of een extern apparaat helemaal niet is ingeschakeld? Nou, best vaak, blijkt uit ervaring. Daarom: controleer eerst altijd of de apparaten zoals soundbar of versterker zijn ingeschakeld en dart de audio niet is gedempt. Het kan zomaar zijn dat jij, je huisgenoten of zelfs huisdier per ongeluk de mute-knop heeft ingedrukt. Ook de televisie kun je natuurlijk onbewust gedempt hebben.
De juiste audiobron
Bij soundbars en av-receivers kun je uit meerdere bronnen kiezen voor het afspelen van geluid. Als dat bij jouw apparatuur ook kan, dan kan het zijn dat je de verkeerde bron hebt ingesteld. Bijvoorbeeld: hij staat op de ingang voor de dvd-audio, terwijl je juist het geluid van de televisie zelf wil laten klinken.
Is de tv goed ingesteld?
Het apparaat met de meest complexe functies en menustructuren is de tv. Die moet immers met allerlei externe audioapparaten communiceren met elk hun eigen (draadloze) protocollen, kabels en audiocodecs. Juist op dit punt gaat dit nog al eens mis als het aankomt op het goed afspelen van de audio op een externe bron. Loop dus goed de instellingen van je tv door.
Kijk of de audio-uitvoer correct is ingesteld, bijvoorbeeld interne luidsprekers, digitaal optische uitgang (SPDIF), Bluetooth, ARC. Wil je eARC gebruiken, dan is er in het geluidsmenu vaak een instelling waarmee je specifiek die eARC-functie moet activeren.
Problemen met de bron
Gebruik je een externe mediaspeler zoals een Blu-ray- of dvd-speler, settopbox of spelconsole en is dit de bron die je bekijkt? Misschien heeft dat toestel een eigen volumeregeling, of staat ook die gedempt. Kijk op de afstandsbediening van de bron of je daarmee het probleem kunt verhelpen. Sluit het toestel eventueel aan op een andere tv om te bevestigen dat je audio-uitvoer hebt.
©Maikel Dijkhuizen | ID.nl
Audioformaat
Zoals gezegd bestaan er ook verschillende audocodecs en -formaten. En juist die verscheidenheid kan ervoor zorgen dat het geluid niet (goed) hoorbaar is vanwege vervorming, of - even zo vervelend - niet synchroon loopt met het beeld.
Als je een soundbar of thuisbioscoopsysteem gebruikt, zorg er dan voor dat het audio-uitvoerformaat van de tv overeenkomt met de ondersteunde formaten van het externe apparaat. Gebruik je een externe bron en het audiosysteem van de tv, kijk dan na of het audio-uitvoerformaat van de bron overeenkomt met de ondersteunde formaten van de tv.
©Philips
Controleer de aansluitingen
Is de bron aangesloten via HDMI (dat naast beeld ook voor geluid gebruikt kan worden), controleer dan even goed of de HDMI-kabel stevig is aangesloten op zowel de tv als het bronapparaat. Je zal maar net onlangs een keer stofgezogen hebben en per ongeluk tegen een van de kabels aan zijn gekomen. Probeer eventueel een andere HDMI-poort als die beschikbaar is. Een andere HDMI-kabel gebruiken kan ook helpen. En ook belangrijk om te weten: met hele oude HDMI-kabels kun je geen eARC gebruiken.
©Eric Beeckmans
Raadpleeg de handleiding
Kom je er nog steeds niet helemaal uit? Raadpleeg dan de handleiding: als de audioproblemen niet eenvoudig zijn op te lossen met bovenstaande stappen, dan biedt de handleiding wellicht nog solaas. Bijvoorbeeld met instructies hoe je je apparaat dat problemen geeft, kunt herstellen naar de fabrieksmodus. Soms helpt het overigens ook om je apparaat een tijdje van de stroom los te koppelen en daarna weer opnieuw de stekker in het stopcontact te doen.
Kijk eventueel ook nog op de helppagina's van de fabrikant op internet, wellicht dat het mogelijk is om een nieuwe firmwareupdate te downloaden, zodat hiermee eventuele problemen kunnen worden opgelost. Vaak is het updaten van de firmware ook mogelijk via een app.
Mocht al het bovenstaande niet helpen, dan kan het uiteindelijk ook zo zijn dat je apparaat stuk is. Dan zit er niets anders op dan toch contact op te nemen met de winkel waar je hem hebt gekocht voor een eventuele reparatie. Als je product niet ouder is dan twee jaar, dan heb je sowieso recht op kosteloze reparatie of vervanging van je product.