ID.nl logo
Dit is waarom Netflix momenteel zo veel series annuleert
© PXimport
Huis

Dit is waarom Netflix momenteel zo veel series annuleert

Netflix is de laatste maanden veel in het nieuws geweest vanwege het annuleren van ogenschijnlijk populaire series. Dat is vooral zuur voor de mensen die zo’n seizoen in een weekend bingen en smachtend op meer content wachten. Maar waarom gebeurt dat precies?

Het zal je niet zijn ontgaan dat Netflix om de haverklap series annuleert. Dat is vervelend, maar er zijn verklaringen voor. Na het lezen van dit artikel snap je wellicht beter...

  • waarom Netflix series annuleert
  • welke processen daar aan voorafgaan
  • en wat uiteindelijk doorslaggevend is

Of het nu gaat om Warrior Nun, Inside Job, The Chilling Adventures of Sabrina of 1899, geen enkele serie lijkt veilig te zijn voor de guillotine van Netflix. Behoorlijk irritant, en het zou de streamingdienst op den duur zelfs abonnees kunnen kosten. Tenminste, als dat nog niet het geval is. Tijdens recente besprekingen van de kwartaalcijfers kwam naar voren dat de dienst abonnees bloedt, al lijkt de boel voorlopig te zijn gestabiliseerd. Series annuleren kost het bedrijf mogelijk eveneens veel geld, dus waarom gaat Netflix daar dan ondertussen gewoon mee door?

Netflix blijft series annuleren

Nou, waarschijnlijk omdat extra seizoenen maken van ogenschijnlijk populaire series het bedrijf nóg meer geld kost. Het gaat dan om series die meerdere weken bovenaan of ergens in de top 10 van de meest bekeken series staan, zoals First Kill en Fate: The Winx Saga. Dergelijke content staat daar omdat veel mensen er in korte tijd naar hebben gekeken, maar daar is ook alles mee gezegd. Het kan zijn dat veel mensen opeens de eerste aflevering van Ginny & Georgia kijken, maar bij aflevering 2 al afhaken en verder het seizoen compleet links laten liggen.

©PXimport

En dan mag je best de vraag stellen: voor wie maakt Netflix dan een tweede seizoen? Is dat dan voor dat handjevol mensen dat zo’n seizoen wel helemaal uit kijkt? Dat is geen businessmodel waar zo’n groot bedrijf op kan varen. Alleen de content die écht scoort dient te worden vernieuwd. Er moet immers geld worden verdiend – dat is niet zo vreemd. Dat probeert de dienst te doen door de focus op populaire films en series te leggen. Toegegeven: sommige series krijgen iets meer ruimte, ook al lijkt het alsof die niet zo populair zijn. Maar ook daar zit dan weer een filosofie achter...

Geld verdienen Netflix experimenteert de laatste paar maanden met geld verdienen. Zo is er buiten Nederland al een abonnement beschikbaar dat ondersteund wordt met advertenties. Als abonnee betaal je een lager bedrag per maand, terwijl je tijdens het kijken zo nu en dan advertenties krijgt voorgeschoteld. Ook wil Netflix meekijkers aanpakken. Dat zijn mensen die abonnementen delen. Als je zo’n deler bent, dan moeten de mensen binnen je account een bepaald bedrag meer gaan betalen om de toegang te behouden. Dat is nog altijd goedkoper dan zelf een abonnement afsluiten.

Het complete seizoen kijken

Als blijkt dat sommige series op een later moment plotseling heel veel kijkers trekken én al die kijkers alle afleveringen checken, dan is de kans groot dat een serie een tweede seizoen krijgt. Daardoor lijkt het erop dat de aanvankelijke release van zo’n serie weinig invloed heeft op de voortzetting ervan. De top 10 die je ziet als je de videostreamingdienst opent, biedt geen garanties voor de toekomst. In een interview met Variety laat Peter Friedlander, bij Netflix verantwoordelijk voor series, weten dat die data in elk geval niet worden meegenomen bij het besluit om een serie te vernieuwen.

“Een momentopname” “De Netflix Top 10 is een prima middel om nieuwe of andere series of films onder de aandacht te brengen. Het is een manier om series te vinden, ontdekken of te kijken. Ook zorgt de top 10 ervoor dat mensen het erover gaan hebben. Het is echter meer een momentopname en zegt alleen iets over de populariteit van dat specifieke moment”, aldus Friendlander.

Maar ook het complete seizoen uit kijken biedt geen garantie voor een mooie toekomst. Helaas is het zo dat Netflix geen direct antwoord geeft op de vraag waarom bepaalde series worden geannuleerd, terwijl andere series mogen doorgaan. Een treffend voorbeeld is het verschil tussen First Kill en Heartstopper. Uit externe cijfers blijkt dat First Kill met meer dan 97 miljoen kijkuren veel beter bekeken is dan Heartstopper, die het met iets meer dan de helft moet doen. Toch krijgt Heartstopper een tweede en zelfs een derde seizoen. Waar komt dat dan precies door?

Netflix kijkt ook naar andere cijfers

We blijven nog even gissen, maar mogelijk heeft dat dan weer met andere cijfers te maken. We pakken deze series er even bij omdat ze best op elkaar lijken. Beide shows gaan namelijk over jonge LGBTQIA+-personages die verliefd zijn. First Kill gaat verder over vampiers, en die heeft Heartstopper dan weer niet. Maar dat kan het verschil niet maken; tenminste, niet direct. Een ander groot verschil is namelijk dat Heartstopper veel beter scoort onder recensenten. Op Rotten Tomatoes zien we een perfecte score van 100 procent staan (en zelfs 96 procent van reguliere kijkers).

En dat terwijl First Kill er met 61 procent beduidend slechter voor staat. De kijkers geven de serie echter een mooi percentage van 88 procent. En daar is dan ook weer wat voor te zeggen, want Netflix heeft in het verleden wel vaker shows vernieuwd of zelfs teruggehaald, omdat die echt resoneerden met kijkers. Denk dan aan Arrested Development of Manifest. Maar dat lijkt nu dus even geen rol te spelen, en dat heeft mogelijk maar met één ding te maken: geld. Los van abonnees haalt Netflix namelijk nog op een andere manier flink wat geld binnen.

Netflix moet aan investeerders denken

Netflix krijgt namelijk ook geld van investeerders. Dat gebeurt al jaren, omdat veel van die investeerders geloven in een product als Netflix. En toegegeven, de dienst heeft echt eigenhandig een markt opengebroken en opgebouwd, een markt waarin nu ook andere bedrijven heel actief zijn. Denk aan HBO Max, Disney+ en Apple TV+. Die investeerders willen een keer hun geld zien groeien en niet in een bodemloze put van nutteloze content zien verdwijnen. Netflix moet dus harde keuzes maken om iedereen tevreden te houden.

Minder kijktijd? De concurrentie van Netflix groeit als kool. Daardoor hebben kijkers mogelijk ook minder tijd om te kijken. We zetten de cijfers van het aantal betalende abonnees van populaire diensten op een rijtje. We ronden de cijfers af; ze zijn gebaseerd op de meest recente kwartaalcijfers die beschikbaar zijn per januari 2023.

  • Netflix: 223 miljoen
  • Amazon Prime Video: 200 miljoen
  • Disney+: 164 miljoen
  • Apple TV+: niet bekend
  • HBO Max: 81 miljoen

Het bedrijf heeft de afgelopen jaren bakken met geld uitgegeven aan series, films, documentaires en meer. Het investeert daarnaast in live content, videogames en andere zaken, en dat allemaal om de omzet te verhogen. De kosten moeten omlaag en hard ook, anders overleeft het bedrijf het niet. En daar zien we nu het resultaat van: geannuleerde projecten, zelfs als die eerder groen licht kregen (zoals gebeurde met Inside Job). Heel frustrerend, maar tegelijkertijd ook heel begrijpelijk dat Netflix dat doet om te kunnen overleven.

▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: