Dit is waarom Netflix momenteel zo veel series annuleert
Netflix is de laatste maanden veel in het nieuws geweest vanwege het annuleren van ogenschijnlijk populaire series. Dat is vooral zuur voor de mensen die zo’n seizoen in een weekend bingen en smachtend op meer content wachten. Maar waarom gebeurt dat precies?
Het zal je niet zijn ontgaan dat Netflix om de haverklap series annuleert. Dat is vervelend, maar er zijn verklaringen voor. Na het lezen van dit artikel snap je wellicht beter...
- waarom Netflix series annuleert
- welke processen daar aan voorafgaan
- en wat uiteindelijk doorslaggevend is
Of het nu gaat om Warrior Nun, Inside Job, The Chilling Adventures of Sabrina of 1899, geen enkele serie lijkt veilig te zijn voor de guillotine van Netflix. Behoorlijk irritant, en het zou de streamingdienst op den duur zelfs abonnees kunnen kosten. Tenminste, als dat nog niet het geval is. Tijdens recente besprekingen van de kwartaalcijfers kwam naar voren dat de dienst abonnees bloedt, al lijkt de boel voorlopig te zijn gestabiliseerd. Series annuleren kost het bedrijf mogelijk eveneens veel geld, dus waarom gaat Netflix daar dan ondertussen gewoon mee door?
Netflix blijft series annuleren
Nou, waarschijnlijk omdat extra seizoenen maken van ogenschijnlijk populaire series het bedrijf nóg meer geld kost. Het gaat dan om series die meerdere weken bovenaan of ergens in de top 10 van de meest bekeken series staan, zoals First Kill en Fate: The Winx Saga. Dergelijke content staat daar omdat veel mensen er in korte tijd naar hebben gekeken, maar daar is ook alles mee gezegd. Het kan zijn dat veel mensen opeens de eerste aflevering van Ginny & Georgia kijken, maar bij aflevering 2 al afhaken en verder het seizoen compleet links laten liggen.
©PXimport
En dan mag je best de vraag stellen: voor wie maakt Netflix dan een tweede seizoen? Is dat dan voor dat handjevol mensen dat zo’n seizoen wel helemaal uit kijkt? Dat is geen businessmodel waar zo’n groot bedrijf op kan varen. Alleen de content die écht scoort dient te worden vernieuwd. Er moet immers geld worden verdiend – dat is niet zo vreemd. Dat probeert de dienst te doen door de focus op populaire films en series te leggen. Toegegeven: sommige series krijgen iets meer ruimte, ook al lijkt het alsof die niet zo populair zijn. Maar ook daar zit dan weer een filosofie achter...
Geld verdienen Netflix experimenteert de laatste paar maanden met geld verdienen. Zo is er buiten Nederland al een abonnement beschikbaar dat ondersteund wordt met advertenties. Als abonnee betaal je een lager bedrag per maand, terwijl je tijdens het kijken zo nu en dan advertenties krijgt voorgeschoteld. Ook wil Netflix meekijkers aanpakken. Dat zijn mensen die abonnementen delen. Als je zo’n deler bent, dan moeten de mensen binnen je account een bepaald bedrag meer gaan betalen om de toegang te behouden. Dat is nog altijd goedkoper dan zelf een abonnement afsluiten.
Het complete seizoen kijken
Als blijkt dat sommige series op een later moment plotseling heel veel kijkers trekken én al die kijkers alle afleveringen checken, dan is de kans groot dat een serie een tweede seizoen krijgt. Daardoor lijkt het erop dat de aanvankelijke release van zo’n serie weinig invloed heeft op de voortzetting ervan. De top 10 die je ziet als je de videostreamingdienst opent, biedt geen garanties voor de toekomst. In een interview met Variety laat Peter Friedlander, bij Netflix verantwoordelijk voor series, weten dat die data in elk geval niet worden meegenomen bij het besluit om een serie te vernieuwen.
“Een momentopname” “De Netflix Top 10 is een prima middel om nieuwe of andere series of films onder de aandacht te brengen. Het is een manier om series te vinden, ontdekken of te kijken. Ook zorgt de top 10 ervoor dat mensen het erover gaan hebben. Het is echter meer een momentopname en zegt alleen iets over de populariteit van dat specifieke moment”, aldus Friendlander.
Maar ook het complete seizoen uit kijken biedt geen garantie voor een mooie toekomst. Helaas is het zo dat Netflix geen direct antwoord geeft op de vraag waarom bepaalde series worden geannuleerd, terwijl andere series mogen doorgaan. Een treffend voorbeeld is het verschil tussen First Kill en Heartstopper. Uit externe cijfers blijkt dat First Kill met meer dan 97 miljoen kijkuren veel beter bekeken is dan Heartstopper, die het met iets meer dan de helft moet doen. Toch krijgt Heartstopper een tweede en zelfs een derde seizoen. Waar komt dat dan precies door?
Netflix kijkt ook naar andere cijfers
We blijven nog even gissen, maar mogelijk heeft dat dan weer met andere cijfers te maken. We pakken deze series er even bij omdat ze best op elkaar lijken. Beide shows gaan namelijk over jonge LGBTQIA+-personages die verliefd zijn. First Kill gaat verder over vampiers, en die heeft Heartstopper dan weer niet. Maar dat kan het verschil niet maken; tenminste, niet direct. Een ander groot verschil is namelijk dat Heartstopper veel beter scoort onder recensenten. Op Rotten Tomatoes zien we een perfecte score van 100 procent staan (en zelfs 96 procent van reguliere kijkers).
En dat terwijl First Kill er met 61 procent beduidend slechter voor staat. De kijkers geven de serie echter een mooi percentage van 88 procent. En daar is dan ook weer wat voor te zeggen, want Netflix heeft in het verleden wel vaker shows vernieuwd of zelfs teruggehaald, omdat die echt resoneerden met kijkers. Denk dan aan Arrested Development of Manifest. Maar dat lijkt nu dus even geen rol te spelen, en dat heeft mogelijk maar met één ding te maken: geld. Los van abonnees haalt Netflix namelijk nog op een andere manier flink wat geld binnen.
Netflix moet aan investeerders denken
Netflix krijgt namelijk ook geld van investeerders. Dat gebeurt al jaren, omdat veel van die investeerders geloven in een product als Netflix. En toegegeven, de dienst heeft echt eigenhandig een markt opengebroken en opgebouwd, een markt waarin nu ook andere bedrijven heel actief zijn. Denk aan HBO Max, Disney+ en Apple TV+. Die investeerders willen een keer hun geld zien groeien en niet in een bodemloze put van nutteloze content zien verdwijnen. Netflix moet dus harde keuzes maken om iedereen tevreden te houden.
Minder kijktijd? De concurrentie van Netflix groeit als kool. Daardoor hebben kijkers mogelijk ook minder tijd om te kijken. We zetten de cijfers van het aantal betalende abonnees van populaire diensten op een rijtje. We ronden de cijfers af; ze zijn gebaseerd op de meest recente kwartaalcijfers die beschikbaar zijn per januari 2023.
- Netflix: 223 miljoen
- Amazon Prime Video: 200 miljoen
- Disney+: 164 miljoen
- Apple TV+: niet bekend
- HBO Max: 81 miljoen
Het bedrijf heeft de afgelopen jaren bakken met geld uitgegeven aan series, films, documentaires en meer. Het investeert daarnaast in live content, videogames en andere zaken, en dat allemaal om de omzet te verhogen. De kosten moeten omlaag en hard ook, anders overleeft het bedrijf het niet. En daar zien we nu het resultaat van: geannuleerde projecten, zelfs als die eerder groen licht kregen (zoals gebeurde met Inside Job). Heel frustrerend, maar tegelijkertijd ook heel begrijpelijk dat Netflix dat doet om te kunnen overleven.