ID.nl logo
De vuilafscheider: verleng de levensduur van je cv-installatie
Energie

De vuilafscheider: verleng de levensduur van je cv-installatie

Zelfs al let je extra op bij het vullen en bijvullen van je verwarmingsinstallatie, het cv-water wordt na een tijdje behoorlijk vies. Eigenlijk is dat onvermijdelijk. Wanneer dit vuil zich te veel ophoopt, kan dat voor problemen zorgen. Deze ellende kun je voorkomen door een vuilafscheider te plaatsen. Zo’n toevoeging is niet duur en toch verlengt hij de levensduur van de verwarmingsinstallatie.

Het cv-water van je verwarmingsinstallatie bevat troep, daarom ziet het na een tijdje behoorlijk zwart. Meestal gaat het om magnetiet. Om te vermijden dat de installatie hierdoor minder gaat presteren, kun je die vuildeeltjes automatisch laten verwijderen door een vuilafscheider.

Magnetiet en andere troep

Wie ooit zijn radiators, convectors of vloerverwarming heeft ontlucht, schrikt soms hoe vies dat afgetapte water kan zijn. Wees gerust, het water van elke cv-installatie is vuil,  want onaangename effecten zoals corrosie kunnen in het cv-water nooit vermeden worden. De corrosie wordt veroorzaakt door zuurstof die toch in de leidingen terechtkomt.

Hoezo, waar dringt de zuurstof dan door in dit gesloten circuit? Tijdens het bijvullen komt er zuurstofrijk water in de installatie terecht. Zuurstof gaat een reactie aan met staal en op die manier ontstaat ijzeroxide ofwel magnetiet. Deze deeltjes verplaatsen zich door de stroming van het cv-water en zullen zich op den duur ophopen. Hoe ouder het systeem, hoe meer magnetiet er aanwezig is en hoe donkerder het cv-water er zal uitzien. Behalve magnetiet belanden er ook andere fijne deeltjes in de leidingen, zoals cement, zand en ander vuil.  

Kwalijke gevolgen van vuil cv-water

Door deze corrosie raken thermostaatkranen verstopt of blijven ze hangen en kunnen op lange termijn zelfs leidingen verstopt raken. De ijzer- en andere vuildeeltjes in de installatie kunnen ervoor zorgen dat er debiet- en vermogensverlies optreedt, waardoor de installatie minder efficiënt zal werken. Dat heeft vooral een negatief effect op de circulatiepomp.

De nieuwe cv-ketels moeten tegenwoordig allemaal een zuinige A-pomp hebben. Zo'n pomp beschikt over een ingebouwde magneet die de corrosiedeeltjes aantrekt, maar mettertijd hoopt de corrosie zich op in de magnetische pomp. Dat kan de levensduur van zo'n pomp verkorten. Een pomp die langzaam dichtslibt door vuildeeltjes zal langzaam maar zeker meer energie verbruiken.

Trouwens, niet alleen de huidige A-pompen zijn gevoeliger voor deze vorm van vervuiling, het geldt ook voor de driewegkleppen en warmtewisselaars. Bovendien wordt de cv-ketel meer vatbaar voor storingen.

Snel terugverdiend

Daarom is het verstandig om het verwarmingssysteem te voorzien van zowel een luchtafscheider als een vuilafscheider. Door een vuilafscheider te plaatsen, voorkom je dat deze deeltjes zich in de magnetische pomp ophopen. Een nieuwe A-pomp kost je algauw 400 euro en de kostprijs van een vuilafscheider schommelt tussen de 120 en 200 euro, exclusief installatiekosten.

Het is een eenmalige investering die de levensduur van je ketel verlengt en die zich ruimschoots terugbetaalt. Het is nog steeds niet verplicht om een vuilafscheider te plaatsen, maar het wordt wel met klem geadviseerd door de fabrikanten van cv-ketels om de levensduur van hun producten te waarborgen.

©Caleffi.com

Filter versus vuilafscheider

Vaak is een verwarmingssysteem voorzien van een filter om het vuil te verwijderen, maar dat is niet altijd de beste oplossing. Een vuilfilter is goedkoper dan een vuilafscheider, maar is niet zo efficiënt. Zo'n filter houdt bij de eerste doorgang vuildeeltjes tot 0,4 millimeter tegen. Bovendien moet je er aan denken om regelmatig het vuil te verwijderen dat zich in het filterelement heeft opgestapeld.

Een vuilafscheider werkt met een opvangkamer waarin het vuil bezinkt. Daardoor heeft hij minder onderhoud nodig dan een vuilfilter. Een vuilafscheider verwijdert onzuiverheden van een grootte tot 5 micrometer (0,005 mm) vanaf het eerste moment dat hij in dienst komt. Een goede vuilafscheider werkt op twee fronten. De niet-magnetische deeltjes vallen rechtstreeks in de opvangkamer van de vuilafscheider, terwijl de magnetische vuildeeltjes worden gevangen door de magneet. Hierdoor verzamelt deze uitbreiding zelfs de kleinste vuildeeltjes zonder daarbij de doorstroming van het systeem te blokkeren. Er is geen bypass of systeem van kleppen nodig. Het vuil wordt verzameld en kan op een eenvoudige manier worden afgevoerd.

Tests hebben aangetoond dat op die manier al na één dag 100 procent van de onzuiverheden tot 0,1 millimeter en 80 procent van de kleinere deeltjes zijn verwijderd. Als je het cv-water continu laat doorlopen – zoals bij een normale werking – dan is de vuilafscheiding compleet.  

©Caleffi.com

Positionering

Vuilafscheiders worden bij voorkeur op de aanvoerleiding van het cv-water gemonteerd, vlak voordat deze leiding  de verwarmingsketel bereikt. Op die manier wordt al het vuil opgevangen voordat het in de componenten terechtkomt. Een goede vuilafscheider kun je roteren, zodat hij zowel op een verticale als op een horizontale leiding kan worden gemonteerd. De vuilafscheiders zijn niet alleen bestemd voor cv-systemen die werken met een gas- of stookolieketel, er bestaan ook modellen speciaal voor de warmtepomp, zoals de Caleffi XF.  Een warmtepomp is namelijk nog gevoeliger voor magnetiet, waardoor ook hier het plaatsen van een vuilafscheider erg belangrijk is voor de levensduur van de installatie.

©Caleffi.com

Reiniging

De vuilafscheider vangt dus automatisch de vuildeeltjes op, maar je moet er wel aan denken om die opgevangen deeltjes met enige regelmaat te verwijderen. Maak er desnoods een jaarlijkse routine van. 

Zorg dat de installatie op werkdruk staat. Dat wil zeggen dat de druk tussen de 1,2 en 2 bar is afgesteld.
Dan neem je een emmer en draai je het dopje van de aftapkraan van de vuilafscheider los.
Daarna moet je de magneet verwijderen. Bij sommige modellen zit de magneet om de vuilafscheider heen. Die kun je voorzichtig losmaken door de magneet naar beneden te trekken. Bij andere uitvoeringen zit er een krachtige magneet in de vuilafscheider. In dat geval maak je die onderaan los en trek je de magneetstaaf voorzichtig naar beneden tot die helemaal los komt.
Vervolgens draai je de aftapkraan van de vuilafscheider open en laat je het vervuilde water in het emmertje lopen.
Sluit de aftapkraan en plaats het dopje erop.
Vervolgens plaats je de magneet terug.
Controleer de werkdruk opnieuw en vul eventueel water bij. Vervolgens kun je er weer een jaar tegenaan.

Sommige vuilafscheiders, zoals de Caleffi XF, hebben ook nog een filtergaas. In dat geval moet je de knop bovenaan losdraaien om dit filtergaas te verwijderen en schoon te maken. Daarna plaats je het filter terug en zorg je dat de merktekens van de sluiting netjes tegenover elkaar staan.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube