De vuilafscheider: verleng de levensduur van je cv-installatie
Zelfs al let je extra op bij het vullen en bijvullen van je verwarmingsinstallatie, het cv-water wordt na een tijdje behoorlijk vies. Eigenlijk is dat onvermijdelijk. Wanneer dit vuil zich te veel ophoopt, kan dat voor problemen zorgen. Deze ellende kun je voorkomen door een vuilafscheider te plaatsen. Zo’n toevoeging is niet duur en toch verlengt hij de levensduur van de verwarmingsinstallatie.
Het cv-water van je verwarmingsinstallatie bevat troep, daarom ziet het na een tijdje behoorlijk zwart. Meestal gaat het om magnetiet. Om te vermijden dat de installatie hierdoor minder gaat presteren, kun je die vuildeeltjes automatisch laten verwijderen door een vuilafscheider.
Magnetiet en andere troep
Wie ooit zijn radiators, convectors of vloerverwarming heeft ontlucht, schrikt soms hoe vies dat afgetapte water kan zijn. Wees gerust, het water van elke cv-installatie is vuil, want onaangename effecten zoals corrosie kunnen in het cv-water nooit vermeden worden. De corrosie wordt veroorzaakt door zuurstof die toch in de leidingen terechtkomt.
Hoezo, waar dringt de zuurstof dan door in dit gesloten circuit? Tijdens het bijvullen komt er zuurstofrijk water in de installatie terecht. Zuurstof gaat een reactie aan met staal en op die manier ontstaat ijzeroxide ofwel magnetiet. Deze deeltjes verplaatsen zich door de stroming van het cv-water en zullen zich op den duur ophopen. Hoe ouder het systeem, hoe meer magnetiet er aanwezig is en hoe donkerder het cv-water er zal uitzien. Behalve magnetiet belanden er ook andere fijne deeltjes in de leidingen, zoals cement, zand en ander vuil.
Kwalijke gevolgen van vuil cv-water
Door deze corrosie raken thermostaatkranen verstopt of blijven ze hangen en kunnen op lange termijn zelfs leidingen verstopt raken. De ijzer- en andere vuildeeltjes in de installatie kunnen ervoor zorgen dat er debiet- en vermogensverlies optreedt, waardoor de installatie minder efficiënt zal werken. Dat heeft vooral een negatief effect op de circulatiepomp.
De nieuwe cv-ketels moeten tegenwoordig allemaal een zuinige A-pomp hebben. Zo'n pomp beschikt over een ingebouwde magneet die de corrosiedeeltjes aantrekt, maar mettertijd hoopt de corrosie zich op in de magnetische pomp. Dat kan de levensduur van zo'n pomp verkorten. Een pomp die langzaam dichtslibt door vuildeeltjes zal langzaam maar zeker meer energie verbruiken.
Trouwens, niet alleen de huidige A-pompen zijn gevoeliger voor deze vorm van vervuiling, het geldt ook voor de driewegkleppen en warmtewisselaars. Bovendien wordt de cv-ketel meer vatbaar voor storingen.
Snel terugverdiend
Daarom is het verstandig om het verwarmingssysteem te voorzien van zowel een luchtafscheider als een vuilafscheider. Door een vuilafscheider te plaatsen, voorkom je dat deze deeltjes zich in de magnetische pomp ophopen. Een nieuwe A-pomp kost je algauw 400 euro en de kostprijs van een vuilafscheider schommelt tussen de 120 en 200 euro, exclusief installatiekosten.
Het is een eenmalige investering die de levensduur van je ketel verlengt en die zich ruimschoots terugbetaalt. Het is nog steeds niet verplicht om een vuilafscheider te plaatsen, maar het wordt wel met klem geadviseerd door de fabrikanten van cv-ketels om de levensduur van hun producten te waarborgen.
©Caleffi.com
Filter versus vuilafscheider
Vaak is een verwarmingssysteem voorzien van een filter om het vuil te verwijderen, maar dat is niet altijd de beste oplossing. Een vuilfilter is goedkoper dan een vuilafscheider, maar is niet zo efficiënt. Zo'n filter houdt bij de eerste doorgang vuildeeltjes tot 0,4 millimeter tegen. Bovendien moet je er aan denken om regelmatig het vuil te verwijderen dat zich in het filterelement heeft opgestapeld.
Een vuilafscheider werkt met een opvangkamer waarin het vuil bezinkt. Daardoor heeft hij minder onderhoud nodig dan een vuilfilter. Een vuilafscheider verwijdert onzuiverheden van een grootte tot 5 micrometer (0,005 mm) vanaf het eerste moment dat hij in dienst komt. Een goede vuilafscheider werkt op twee fronten. De niet-magnetische deeltjes vallen rechtstreeks in de opvangkamer van de vuilafscheider, terwijl de magnetische vuildeeltjes worden gevangen door de magneet. Hierdoor verzamelt deze uitbreiding zelfs de kleinste vuildeeltjes zonder daarbij de doorstroming van het systeem te blokkeren. Er is geen bypass of systeem van kleppen nodig. Het vuil wordt verzameld en kan op een eenvoudige manier worden afgevoerd.
Tests hebben aangetoond dat op die manier al na één dag 100 procent van de onzuiverheden tot 0,1 millimeter en 80 procent van de kleinere deeltjes zijn verwijderd. Als je het cv-water continu laat doorlopen – zoals bij een normale werking – dan is de vuilafscheiding compleet.
©Caleffi.com
Positionering
Vuilafscheiders worden bij voorkeur op de aanvoerleiding van het cv-water gemonteerd, vlak voordat deze leiding de verwarmingsketel bereikt. Op die manier wordt al het vuil opgevangen voordat het in de componenten terechtkomt. Een goede vuilafscheider kun je roteren, zodat hij zowel op een verticale als op een horizontale leiding kan worden gemonteerd. De vuilafscheiders zijn niet alleen bestemd voor cv-systemen die werken met een gas- of stookolieketel, er bestaan ook modellen speciaal voor de warmtepomp, zoals de Caleffi XF. Een warmtepomp is namelijk nog gevoeliger voor magnetiet, waardoor ook hier het plaatsen van een vuilafscheider erg belangrijk is voor de levensduur van de installatie.
©Caleffi.com
Reiniging
De vuilafscheider vangt dus automatisch de vuildeeltjes op, maar je moet er wel aan denken om die opgevangen deeltjes met enige regelmaat te verwijderen. Maak er desnoods een jaarlijkse routine van.
Sommige vuilafscheiders, zoals de Caleffi XF, hebben ook nog een filtergaas. In dat geval moet je de knop bovenaan losdraaien om dit filtergaas te verwijderen en schoon te maken. Daarna plaats je het filter terug en zorg je dat de merktekens van de sluiting netjes tegenover elkaar staan.