ID.nl logo
Terugleverkosten energie: onlogisch, en helemaal niet nodig
© Zonneplan
Energie

Terugleverkosten energie: onlogisch, en helemaal niet nodig

Betalen om stroom die je opwekt terug te geven aan de energieleverancier? Het klinkt als iets tegenstrijdigs en dat is het natuurlijk ook. Toch gebeurt het inmiddels aan de lopende band. Gelukkig zijn er energieleveranciers, zoals Zonneplan, die daar niet aan meedoen. Sterker nog: in bepaalde gevallen krijg je zelfs geld terug als je stroom teruglevert of je zonnepanelen tijdelijk uitzet. Hoe dat werkt, lees je hier.

Partnerbijdrage - In samenwerking met Zonneplan

Hoe kan het dat je überhaupt moet betalen om stroom terug te leveren aan je energieleverancier? Dat heeft te maken met de capaciteit van het stroomnet. Er wordt steeds meer energie opgewekt via zonnepanelen en windmolens, en dat is natuurlijk een goed teken. Het probleem is dat er soms zoveel extra duurzame energie wordt opgewekt, dat het stroomnet overbelast raakt.

Energieleveranciers moeten namelijk vooraf inschatten hoeveel stroom er met zonnepanelen wordt opgewekt. Dat is natuurlijk geen makkelijke opgave, dus is er vaak een verschil in verwachte stroom en daadwerkelijke stroom die wordt opgewekt. Leveranciers worden daarop afgerekend, en die kunnen de kosten daarvan dan weer verhalen op de gebruiker. 

Salderingsregeling

Dat komt ook deels door de salderingsregeling, die nog altijd geldt. Die salderingsregeling houdt in je de stroom die je met je zonnepanelen teruglevert mag aftrekken van de stroom die je op jaarbasis van het net afneemt. Die energie heb je namelijk netto niet verbruikt, dus daar hoef je ook niet voor te betalen.

Het probleem is dat er tegenwoordig grote verschillen zitten in de stroomprijs op verschillende momenten van de dag, terwijl veel consumenten nog een vast contract hebben. Als je stroom teruglevert terwijl die stroom op de markt weinig waard is, moet jouw energieleverancier dit tegen die lage marktprijs verkopen. Jij krijgt echter gewoon de vaste prijs die je hebt afgesproken. Om dat verschil op te vangen, hebben energiebedrijven de terugleverkosten in het leven geroepen. Als het aan het kabinet ligt, wordt de salderingsregeling in 2027 afgeschaft, maar dat is op dit moment nog niet het geval.

Voorlopig kan het nog behoorlijk in de papieren lopen. Bij gemiddeld gebruik en een vast energiecontract zijn de terugleverkosten enkele honderden euro's per jaar. Het zorgt ervoor dat de terugverdientijd van je zonnepanelen met gemiddeld een jaar wordt verlengd. 

Dynamische energie

Maar dat hoeft niet altijd zo te werken. Er zijn namelijk ook energieleveranciers, zoals Zonneplan, die dynamische contracten aanbieden. Met zo'n dynamisch contract betaal je geen vast bedrag per kWh, maar wordt de prijs ieder uur geüpdatet, afhankelijk van verwachte hoeveelheid benodigde energie.

Dat is sowieso al goedkoper dan met een vast of variabel contract. Doordat je marktprijzen betaalt, zonder winstmarge voor de energieleverancier, ben je met een normaal verbruikspatroon al flink goedkoper uit dan met een vast of variabel contract. En wie bewust de goedkope uren in de middag benut, kan nog aanzienlijk meer besparen. 

Terugleveren zonder kosten

Dat geldt dus voor het verbruiken van stroom, maar met Zonneplan werkt het ook voor het terugleveren van stroom. Hoe zit dat? Om te beginnen rekent Zonneplan per definitie al geen kosten voor het terugleveren van stroom. Een boete of een heffing op het terugleveren van stroom aan het energienet is volgens het bedrijf niet de juiste manier om de energietransitie te voltooien.

En het kan nog beter, met Zonneplan Powerplay. Heb je een dynamisch energiecontract, zonnepanelen en een omvormer? Dan kun je de optie Powerplay inschakelen in de app. Met Powerplay help je, zonder dat je er iets voor hoeft te doen, bij het stabiliseren van het stroomnet.

Zonneplan kan je zonnepanelen tijdelijk uitschakelen op momenten dat er onbalans dreigt te ontstaan op het stroomnet, bijvoorbeeld als panelen ineens tijdelijk veel meer stroom opwekken dan verwacht. Op die momenten hoef je dus niet bang te zijn dat je ineens hoge terugleverkosten betaalt, omdat je helemaal geen energie opwekt. Hetzelfde geldt als er tijdelijk negatieve stroomprijzen zijn.

Sterker nog, in sommige gevallen ontvang je zelfs een Powerplay-bonus. Bij een groot overschot aan zonnestroom op het net wordt je omvormer automatisch uitgeschakeld. Op die momenten krijg jij een vergoeding die minimaal gelijk is aan - maar vaak hoger is dan - wat je voor gewone teruglevering zou hebben gekregen. Je gaat er dus sowieso op vooruit ten opzichte van een situatie zonder Powerplay-aansturing.

In de Zonneplan-app kun je precies zien wanneer dat gebeurt, en wat het je onder de streep oplevert. Je krijgt live inzicht in de huidige energieprijzen, en je kunt zien wanneer je omvormer gedurende de dag tijdelijk is uitgeschakeld, en het bedrag dat je eraan over hebt gehouden. De app werkt ook nog eens intuïtief, en is niet voor niets de hoogst gewaardeerde energie-app in de bekende online app-winkels.

©Erik Karst

Conclusie

Met Zonneplan bespaar je op meerdere manieren flink op je energierekening. Een dynamisch contract zorgt ervoor dat je altijd de laagste prijs betaalt voor energie, en je betaalt sowieso nooit terugleverkosten. Met een omvormer en Zonneplan Powerplay zorg je er ook nog eens voor dat je zelfs geld kunt verdienen door tijdelijk geen stroom terug te leveren. In de app zie je precies wat er wanneer is gebeurd, dus je hebt een perfect inzicht je volledige energieverbruik, de kosten, én de opbrengsten.

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!