ID.nl logo
Omvormers zonnepanelen blijken bron van storingen en onveiligheid
© Andrey Moisseyev
Energie

Omvormers zonnepanelen blijken bron van storingen en onveiligheid

Zonne-energie is de laatste jaren een steeds belangrijkere bron van hernieuwbare energie geworden, zeker ook bij huishoudens. Maar er zijn uitdagingen op het gebied van veiligheid en storingen, zo blijkt uit een recent rapport van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). Omvormers voldoen nog niet aan alle eisen die eraan worden gesteld. Qua radiografische straling, (cyber)veiligheid, storingen en administratieve eisen valt er nog veel te verbeteren.

Een zonnepaneel-omvormer, ook wel een PV-omvormer genoemd, is een essentieel onderdeel van een zonnepaneelinstallatie. Het zet de gelijkstroom (DC) die de zonnepanelen genereren om in wisselstroom (AC), die geschikt is voor de huishoudelijke apparaten thuis. Maar wat als deze omvormers niet zo veilig zijn als we denken? 

Ook lezen: Beveilig de omvormer van je zonnepanelen

Het rapport van de RDI, getiteld 'Onderzoek storingsproblematiek en cyberveiligheid omvormers voor zonnepanelen', brengt ernstige zorgen naar voren over een groot deel van de zonnepaneel-omvormers die op de markt worden gebracht. Het rapport is het resultaat van een onderzoek dat in 2021 is gestart om te zien of omvormers voldoen aan de (toekomstige) wettelijke eisen van de Telecommunicatiewet. 

Het onderzoek van de RDI naar zonnepaneel omvormers was gericht op twee belangrijke aspecten: interferentie en cybersecurity. Ze onderzochten 9 omvormers en 5 accessoires om te zien of ze voldeden aan de eisen van de Telecommunicatiewet. Helaas bleek dat geen van de onderzochte producten voldeed aan de administratieve eisen van de wet.

Interferentie: kan dat kwaad?

Volgens het rapport veroorzaken veel omvormers interferentie. Dat kan ertoe leiden dat draadloze apparaten in de buurt niet goed werken. Denk bijvoorbeeld aan een wifi-verbinding die plotseling wegvalt of een radio die stoort. Dat is niet alleen vervelend, maar kan ook gevolgen hebben voor de werking van andere apparaten in huis. 

Het rapport wijst ook op cybersecurityproblemen. Veel omvormers zijn cyber-onveilig, wat betekent dat ze vatbaar zijn voor hacking. Dat kan ertoe leiden dat een zonnepaneelinstallatie wordt uitgeschakeld of wordt gebruikt voor DDoS-aanvallen. Ook kunnen persoonlijke en gebruiksgegevens worden onderschept. En dat is behoorlijk ingrijpend, aangezien het de privacy en veiligheid van jouw gegevens in gevaar kan brengen. 

Wat is een DDoS-aanval? Een DDOS-aanval, of Distributed Denial of Service-aanval, is een poging om een netwerk, service of server onbereikbaar te maken door het te overspoelen met verkeer. Als een zonnepaneel omvormer wordt gehackt, kan het worden gebruikt om dergelijke aanvallen uit te voeren.

Wat betekent dit voor jou?

Als consument is het belangrijk om te weten dat niet alle omvormers deze problemen veroorzaken. Het is echter wel belangrijk om op de hoogte te zijn van de mogelijke risico's en om te weten hoe je deze kunt minimaliseren. Het is ook belangrijk om te weten dat de RDI actie onderneemt tegen deze problemen, om te zorgen dat iedereen in de toekomst zonder problemen het radiospectrum kan gebruiken en dat de digitale veerkracht van onze energievoorziening is gegarandeerd. 

Hoe kun je problemen voorkomen of oplossen?
  • Controleer de CE-markering
    Een van de eerste dingen die je kunt doen, is controleren of een product een (correcte) CE-markering heeft (niet te verwarren met het nagenoeg identieke 'China Export'-logo). Deze markering geeft aan dat het product voldoet aan de Europese regelgeving. Het is een goede eerste stap om te controleren of de omvormer (die je op het oog hebt of al in bezit hebt) deze markering heeft. Let op!

  • Wees alert op interferentie
    Als je merkt dat je draadloze apparaten niet goed werken, kan dat een teken zijn van interferentie. Probeer te achterhalen of dat samenvalt met het gebruik van jouw zonnepanelen. Als dat het geval is, kan het zijn dat de omvormer de boosdoener is. Neem in dat geval contact op met de fabrikant of installateur. 

  • Verhoog de cybersecurity
    Zorg ervoor dat je sterke wachtwoorden instelt voor al jouw apparaten en dat je de apparatuur regelmatig update. Dat kan helpen om de cybersecurity van jouw zonnepaneelinstallatie te verhogen. Het is ook verstandig om regelmatig te controleren op software-updates voor de omvormer, aangezien deze vaak beveiligingsverbeteringen bevatten. En dan is er altijd nog de noodmaatregel: haal je omvormen van het internet. Verbreek de wifi-verbinding of haal de netwerkkabel eruit. Voor de informatie hoeveel energie je teruglevert maakt dat niet uit. Die kun je gewoon uitlezen van je slimme meter met een P1-meter.

  • Neem contact op met de fabrikant
    Als je problemen ondervindt, neem dan contact op met de fabrikant of leverancier van de omvormer. Zij kunnen je mogelijk helpen bij het oplossen van het probleem. Het is ook belangrijk om te weten dat fabrikanten verplicht zijn om hun producten te testen en te zorgen dat ze voldoen aan de wettelijke eisen. Als een product niet voldoet, kunnen ze verplicht worden om het terug te nemen of te repareren. 

©Ingo Bartussek

Veilige communicatie

De veiligheid van de communicatie tussen het apparaat en de cloud was een ander aandachtspunt van het onderzoek. Niet alle apparaten bleken hun communicatie te versleutelen, waardoor ze kwetsbaar zijn voor onderschepping en manipulatie door kwaadwillenden.

Omvormers voor zonnepanelen hebben vaak meerdere 'toegangspunten' die door onbevoegde personen kunnen worden uitgebuit. In het rapport wordt geadviseerd om onnodige toegangspunten af te sluiten om het aanvalsoppervlak te minimaliseren.

De macht van de RDI

De RDI neemt deze problemen zeer serieus en heeft een waarschuwing uitgegeven aan alle fabrikanten. Ze voeren daarnaast herinspecties uit om te controleren of fabrikanten de vereiste maatregelen hebben genomen. Als blijkt dat fabrikanten daar niet aan voldoen, kan de RDI handhavingsmaatregelen nemen, zoals het uitdelen van boetes, verkoopverboden of terugroepacties. Dit is een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat de producten die op de markt komen veilig zijn voor gebruik. 

Zonnepanelen zijn een geweldige manier om duurzame energie te genereren, maar het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de mogelijke problemen die kunnen ontstaan met de omvormers. Door alert te zijn en proactief maatregelen te nemen, kun je zonder problemen blijven profiteren van jouw zonnepaneelinstallatie.

Wat heeft de Telecommunicatiewet hiermee te maken?

De Telecommunicatiewet is van cruciaal belang voor de veiligheid en functionaliteit van onze digitale infrastructuur. Het stelt eisen aan apparaten die gebruikmaken van het radiospectrum, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat ze geen interferentie veroorzaken en dat ze veilig zijn in termen van cybersecurity. De RDI is de instantie die toezicht houdt op de naleving van deze wet en actie onderneemt als producten daar niet aan voldoen.

Wat is de Telecommunicatiewet? De Telecommunicatiewet is een Nederlandse wet die regels stelt voor aanbieders en gebruikers van telecommunicatie, zoals internet, televisie en telefonie. De wet bevat ook regels voor apparaten die gebruikmaken van het radiospectrum, zoals in dit geval zonnepaneel-omvormers.

De gevolgen van niet-naleving

Het niet naleven van de Telecommunicatiewet kan ernstige gevolgen hebben. Het kan leiden tot interferentieproblemen, waardoor draadloze apparaten in de buurt niet goed werken. Het kan ook leiden tot cybersecurityproblemen, waardoor zonnepaneelinstallaties vatbaar zijn voor hacking. Dat kan weer leiden tot het uitschakelen van de installatie, het uitvoeren van DDoS-aanvallen en het onderscheppen van persoonlijke en gebruiksgegevens.

Fabrikanten spelen een belangrijke rol bij het oplossen van deze problemen. Ze zijn verplicht om hun producten te testen en te zorgen dat ze voldoen aan de wettelijke eisen. Als ze dat niet doen, kunnen ze zoals eerder gezegd worden onderworpen aan handhavingsmaatregelen van de RDI, zoals boetes, verkoopverboden of terugroepacties. 

En nu?

De bevindingen van het rapport zijn in elk geval duidelijk: de huidige staat van omvormers voor zonnepanelen vormt een forse bedreiging voor onze digitale infrastructuur. Daarom roept het rapport op tot actie om ervoor te zorgen dat we deze apparaten in de toekomst veilig kunnen blijven gebruiken. De handel in omvormers moet uiteraard doorgaan, maar er moet extra aandacht worden besteed aan conformiteit en het potentieel voor verstoring.

Het rapport is een wake-up call voor iedereen: fabrikanten, regelgevers en gebruikers van omvormers voor zonnepanelen. Deze specifieke problemen moeten worden aangepakt om de beveiliging van onze digitale infrastructuur te waarborgen. Naarmate het aantal installaties van zonnepanelen in ons land blijft groeien, kan het belang van het aanpakken van deze problemen immers niet worden overschat.

Vraag een offerte aan voor zonnepanelen:

▼ Volgende artikel
Ondanks privacy-zorgen: WhatsApp blijft groeien in Nederland
© Ascannio - stock.adobe.com
Huis

Ondanks privacy-zorgen: WhatsApp blijft groeien in Nederland

WhatsApp blijft met ruime voorsprong het populairste socialmediaplatform van Nederland. Zelfs na vijftien jaar social media verandert daar weinig aan. Nieuwe alternatieven zoals Signal winnen wel aan gebruikers, maar spelen nog geen grote rol in het dagelijks leven, blijkt uit een nieuw onderzoek.

Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek – Tussentijdse rapportage juli 2025, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy. Hiervoor werden 1.536 Nederlanders van 15 jaar en ouder ondervraagd over hun social media-gebruik.

WhatsApp blijft de standaard

Met 13,7 miljoen gebruikers in juli 2025 blijft WhatsApp met afstand het populairste platform. Slechts 2% van de Nederlanders heeft de app van hun telefoon gehaald, en nog geen 1% heeft daadwerkelijk hun account opgeheven. Daarmee is WhatsApp niet alleen alomtegenwoordig, maar ook opmerkelijk stabiel. Sterker nog: in de eerste helft van 2025 kwamen er zelfs nog 200.000 gebruikers bij.

Lees ook: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Waarom er zorgen zijn om WhatsApp

De datadeling met moederbedrijf Meta, de beperkte transparantie over wat er precies met persoonlijke gegevens gebeurt en de groeiende commerciële inzet van het platform: allemaal zorgen die draaien om privacy. Voor veel gebruikers wringt het dat WhatsApp wel berichten versleutelt, maar tegelijk metadata verzamelt en deelt. Ook de afhankelijkheid van WhatsApp – van schoolgroepen tot werkchats – wordt soms als benauwend ervaren. En terwijl chats zelf goed beveiligd zijn, blijven back-ups en gekoppelde apparaten zoals WhatsApp Web kwetsbare punten.

Signal groeit, maar heeft last van verloop

Signal noteert bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder, en komt nu uit op 1,8 miljoen gebruikers. Op papier een forse groei, maar het platform heeft zichtbaar moeite om gebruikers vast te houden. Van de Nederlanders zegt 5% dat ze Signal ooit geprobeerd hebben, maar er alweer mee gestopt zijn. Ruim 40% van deze afhakers zegt bovendien hun account direct te hebben opgezegd. Signal scoort vooral onder hoger opgeleiden en mensen van middelbare leeftijd (Generatie X).

Lees ook: WhatsApp of Signal: kies je voor meer functies of voor meer privacy?

Nieuwe platforms blijven klein

De veelbesproken nieuwkomers BlueSky en Truth Social maken nog weinig indruk in Nederland. BlueSky telt zo'n 350.000 gebruikers, Truth Social blijft steken rond de 190.000. Beide platforms hebben bovendien net zo veel ex-gebruikers als actieve gebruikers. Ook hier geldt: wie stopt, wist meestal direct het account. De platforms zijn wel bekend, maar weten gebruikers moeilijk aan zich te binden.

©Koshiro - stock.adobe.com

X (voorheen Twitter) verliest verder terrein

X raakt in hoog tempo gebruikers kwijt. In de eerste helft van 2025 haakten opnieuw 430.000 Nederlanders af. Daarmee is het aantal actieve gebruikers gedaald tot 2,3 miljoen. Opvallend is dat de redenen voor vertrek vooral inhoudelijk zijn. Gebruikers zeggen dat ze het platform niet meer vertrouwen, zich er niet meer thuis voelen of het simpelweg niet leuk meer vinden. Nepnieuws, oplichters en negatieve media-aandacht worden veel genoemd, net als de invloed van Elon Musk.

Voorzichtige conclusies

Het beeld dat uit het onderzoek naar voren komt, is dat er wel iets verandert, maar dat grote verschuivingen uitblijven. WhatsApp blijft veruit het sterkst aanwezig in het dagelijks leven van Nederlanders. Signal groeit, maar weet de loyaliteit nog niet te winnen. Nieuwe initiatieven vinden lastig hun plek. Grote verliezer is X, dat structureel terrein verliest.


▼ Volgende artikel
Scoor snel met Shorts: zo maak je pakkende video's op YouTube
© Maryna Lytkina - stock.adobe.com
Huis

Scoor snel met Shorts: zo maak je pakkende video's op YouTube

In snel tempo hebben YouTube Shorts de wereld veroverd. Gen Z (geboren tussen 1997 en 2012) is er al aan verslingerd. Om een idee te geven van het potentiële bereik van dit mediatype: dagelijks worden er 70 miljard Shorts bekeken. Het is niet moeilijk om ze te maken. Op deze manier pak je het aan.

In dit artikel laten we zien hoe je snel en eenvoudig YouTube Shorts maakt, bewerkt en publiceert:

  • Maak een verticale video van maximaal 60 seconden in de YouTube-app
  • Gebruik opnametools zoals timer, vertraging, slowmotion of groen scherm
  • Voeg digitale filters, effecten en belichting toe
  • Kies muziek uit de rechtenvrije Shorts-bibliotheek of voeg een voice-over toe
  • Voeg tekst toe in verschillende stijlen, kleuren en lagen
  • Bewerk je Short via de tijdlijn
  • Stel de titel, thumbnail, doelgroep en privacyinstellingen in
  • Upload je Short direct of kies voor een bestaande video van je filmrol

Lees ook: YouTuber worden? Zo start je stap voor stap je eigen kanaal

Maandelijks publiceren vooral jonge mensen 1,5 miljard YouTube Shorts. Hierdoor is dit mediatype samen met TikTok (eveneens 1,5 miljard) een van de grootste platformen en steekt het Instagram Reels (1 miljard) de loef af. De boost is vooral te danken aan het algoritme dat YouTube gebruikt om dit genre te pushen.

Wat?

YouTube Shorts werd voor het eerst gelanceerd in september 2020. Hierdoor surft YouTube mee op het succes van TikTok en Instagram. Een YouTube Short is een verticale video van maximaal zestig seconden. Shorts hebben een beeldverhouding van 9:16 en een resolutie van 1080 pixels bij 1920 pixels. Er zijn ook, maar veel minder, YouTube Shorts die vierkant zijn met een beeldverhouding van 1:1 en een resolutie van 1080 bij 1080 pixels. Verticale video’s passen naadloos op het mobiele scherm, waardoor het lijkt alsof je deze meeslepende ervaring zelf hebt gefilmd.

Zowel in de zoekresultaten als op de homepage van YouTube hebben Shorts een eigen tabblad.

Lees ook: Van Facebook tot TikTok: welk van deze acht diensten past bij jou?

Lang of kort?

In de YouTube-app en op de -website hebben de Shorts een eigen tabblad gekregen om de korte video’s van verschillende accounts in een lus te bekijken. Ook in de zoekresultaten zie je telkens het Shorts-tabblad. Terwijl de bezoekers op YouTube de korte filmpjes bekijken, kunnen ze het kanaal delen, er commentaar op geven, aangeven of ze het leuk of niet leuk vinden of zich erop abonneren.

Je kunt Shorts insluiten in je website. Is de langere video dan niet meer belangrijk? Zeker wel: de langere video’s zijn volgens YouTube nog steeds de beste manier om de verbinding vast te houden met het publiek. Maar YouTube Shorts zijn wel een geweldige manier om nieuwe volgers aan te trekken als je nog relatief weinig abonnees hebt op je kanaal.

YouTube toont Shorts ook aan kijkers op basis van hun kijkgeschiedenis en aanbevelingen, waardoor het gemakkelijker wordt om nieuwe mensen aan te trekken. Omdat dit segment nog vrij nieuw is, wil YouTube deze mediavorm pushen en boost het algoritme Shorts meer dan de lange video’s. Maar om je platform optimaal te benutten heb je beide nodig; zowel lange YouTube-video’s als Shorts.

Ook op de YouTube-website hebben de Shorts hun eigen plaats gekregen.

Start

Er zijn verschillende manieren om Shorts te maken. Als je in je filmrol een korte verticaal gefilmde video hebt, kun je deze direct uploaden en bewerken in YouTube-editor. Daar komen we aan het einde op terug. Hier tonen we vooral hoe je YouTube Shorts rechtstreeks in de mobiele YouTube-app maakt, want die is voorzien van verschillende uitgekiende functies om zo’n video te perfectioneren.

Zorg dat je bent ingelogd op je YouTube-account of maak een nieuw account aan. Wanneer je de app opent, tik je op de knop Maken, dat is de plusknop onderaan het startscherm. Vervolgens kies je onderaan de optie Short. Als dit de eerste keer is dat je een filmpje maakt in de YouTube-app, dan moet je nog de benodigde cameratoegangsrechten verlenen. Rechtsboven zie je dat YouTube de standaard opnametijd heeft ingesteld op een duur van vijftien seconden. Als je een langere video wilt maken, tik je rechtsboven op het getal 15 en pas je dit aan naar 60 seconden. Tik op de rode opnameknop en begin de opname.

Klik op Maken en daarna selecteer je onderaan Short.

Voordelen versus nadelen

Wat zijn de voordelen van YouTube Shorts?

  • Ze hebben een korte kijktijd; de informatie wordt snel overgedragen.
  • Je kunt ze gemakkelijk maken met je telefoon en je beschikt in de app over een ruim aanbod aan creatieve tools en effecten om de video’s te bewerken en te verfraaien.
  • Ze zijn specifiek ontworpen om op de homepagina en Shorts-pagina nieuwe abonnees aan te trekken.
  • Er bestaat een partnerprogramma waarmee je inkomsten kunt verwerven door de advertenties die tussen de video’s worden weergegeven.
  • Mensen bekijken graag korte video’s.

En de nadelen?

  • Er is nauwelijks tot geen diepgang. Een boodschap meegeven die mensen aan het denken zet binnen een tijdslimiet van zestig seconden is een onbegonnen zaak.
  • Shorts eisen de aandacht op en nemen het over van lange video’s waarin je belangrijke informatie deelt.
  • Het fenomeen is erg jong. Het blijft afwachten of de hype zich verder ontwikkelt. Blijven Shorts wel zo populair als TikTok en Reels?

Virtuele achtergronden

In het opnamescherm zit een set tools ontworpen om de creativiteit en de kwaliteit van de Short te verbeteren. Je kunt de omdraaioptie gebruiken om te schakelen tussen de camera aan de voor- en achterkant. Op die manier is het mogelijk om vlogachtige video’s samen te stellen waarbij je in één korte video verschillende perspectieven toont. Er is ook een timer die je gebruikt bij zelfopnames met een statief.

Het is mogelijk om de afspeelsnelheid aan te passen. Zo kun je slowmotions tonen en versnelde weergaven met de opties: 0,3x, 0,5x, 1x, 2x en 3x. Bijzonder is de optie Groen scherm. Klik hiervoor op het pictogram van een persoon met een gelijnde achtergrond. Als je die selecteert, vraagt YouTube toegang tot je fotobibliotheek. Zodoende kun je een foto uit de eigen bibliotheek als nieuwe virtuele achtergrond gebruiken.

Bij de optie Groen scherm selecteer je een achtergrond uit je fotobibliotheek.

Retoucheren en verlichting

Met Retoucheren pas je digitale make-up toe die rimpels en oogwallen verdoezelt en die tegelijk de kwaliteit van de video verbetert door het frame scherper te maken. Met Verlichting pas je de helderheid aan om de juiste sfeer te creëren. De knop Flits schakelt de flitser van je camera aan en uit. En dan zijn er heel veel filters en effecten zoals bewegingssporen, fisheye-effecten, nachtzicht, allerlei lenzen en achtergronden. Nadat je de gewenste effecten hebt toegevoegd, tik je op het witte vinkje rechtsonder op het scherm.

Je beschikt over een waaier aan tools waarvan je de meeste kunt finetunen.

Geluid

Bij een Short hoort vaak muziek. Je kunt de muziek als achtergrondgeluid inzetten of je kunt het nummer een prominente rol laten spelen. Klik op de knop Geluid toevoegen en dan blader je door een aantal genres die je als audio-achtergrond kunt gebruiken. Het gaat om soundtracks die precies één minuut duren en telkens lees je hoeveel Shorts er reeds gebruikmaken van dit nummer. Als maker van een YouTube Short mag je deze auteursrechtelijk beschermde muziek aan je video toevoegen afkomstig van deze audiobibliotheek.

De Shorts-audiobibliotheek is gevuld met muziektracks van platenlabels die een specifieke Shorts-licentieovereenkomst met YouTube hebben ondertekend. Beluister de nummers door op de miniatuur te klikken en ondertussen verschijnt er een blauwe knop om het geselecteerde nummer aan je Short toe te voegen. Als je op het bladwijzertje klikt dan wordt het opgeslagen op Geluiden bij Shorts. Dat laatste is een nieuw tabblad waar je al je opgeslagen nummers verzamelt.

Bekijk het muziek- en geluidenaanbod en zet je favorieten op een tabblad.

Voice-over en tekst

In de sectie Geluid toevoegen zit ook de knop Voice-over. Wanneer je op het pictogram van het microfoontje tikt, kun je beslissen waar de voice-over begint en waar je hem stopt. Tik op de rode knop om de opname te starten of houd je vinger op de knop om de audio op te nemen.

De knop Aa gebruik je om tekst toe te voegen. Nu kun je tekst toevoegen in de kleur en in de grootte van je voorkeur. Er zijn enkele tekststijlen waaruit je kunt kiezen zoals YouTube Sans, Zwaar, Handschrift, Leuk en Typemachine. Tegelijk kies je hoe de tekst wordt uitgelijnd en met een schuifje bepaal je de lettergrootte. Het is trouwens mogelijk om op die manier tekst in verschillende lagen te plaatsen.

Je kunt heel nauwkeurig aanduiden waar je de voice-over wilt starten.

Tijdlijn en finetunen

Nu kom je op een scherm om de voorvertoning te bekijken. Voordat je onderaan op de knop Volgende tikt, gebruik je de knop daarnaast: Tijdlijn. Hier zie je alle elementen waaruit je Short bestaat in gekleurde balkjes: de video, de muziek, de voice-over, tekst 1, tekst 2 en verder. Bij elk balkje kun je aangeven wanneer het begint en wanneer het stopt. Op die manier maak je op je telefoon een vrij nauwkeurige montage. Speel het filmpje af en corrigeer tot je helemaal tevreden bent. Tik dan op Klaar.

Op de tijdlijn bepaal je wanneer de elementen in de video komen.

Publiceren

Nu kom je in een scherm waar je de definitieve instellingen van de publicatie selecteert voordat je het filmpje uploadt. Boven staat een vak bij Je short ondertitelen. De titel van je Short is samen zichtbaar met de thumbnail van de video. Beide spelen dus een belangrijke rol om de kijker aan te spreken. Wanneer je informatieve Shorts maakt, is het belangrijk dat je trefwoorden in de titel opneemt, wat de vindbaarheid van deze video’s in zoekresultaten vergroot. Daarna kies je een omslagafbeelding door eerst op het potloodpictogram in de linkerbovenhoek te klikken en een gewenst frame van de video te selecteren.

Zodra je klaar bent met deze primaire instellingen, moet je enkele geavanceerde instellingen regelen. Je bepaalt of je de Short Openbaar, Privé of Verborgen wilt publiceren. In de laatste optie kan alleen iemand die de juiste link gebruikt het filmpje bekijken. Met Privé kunnen alleen de mensen die je selecteert de Short bekijken. Daarna bepaal je eventueel de locatie en het publiek dat je wilt aanspreken. Hier geef je ook aan of de inhoud geschikt is voor kinderen of voor een breed publiek. Ten slotte kies je of het remixen van je content is toegestaan en of je betaalde promoties wilt toestaan. Nu is je korte video klaar om gepost te worden. Tik op Short uploaden en je zelfgemaakte YouTube Short wordt gepubliceerd.

Net zoals bij een gewoon YouTube-filmpje moet je de publicatie-instellingen doorlopen.

Verdienmodel

Net als bij de concurrenten is het mogelijk om geld te verdienen met YouTube Shorts, maar dat gaat niet vanzelf. Je moet een grote schare fans hebben om er iets aan over te houden. De voorwaarde is dat je deelneemt aan het YouTube Partner Programma (YPP). Behalve dat je moet voldoen aan de YouTube-richtlijnen en regels, moet je ook tien miljoen Shorts-weergaven bereiken in de afgelopen negentig dagen en minimaal duizend abonnees hebben. Zodra je in het YPP zit, kunnen bezoekers je steunen met Super Thanks, dat zijn betaalde shout-outs.

Er is ook een soort verdienmodel met de advertenties die tussendoor verschijnen. Maar de advertenties tussen Shorts krijg je alleen te zien op je desktop. Zo’n 95 procent van de YouTube Shorts worden bekeken op mobiele apparaten. Om de makers van Shorts toch te motiveren, heeft YouTube een fonds van 100 miljoen dollar opgericht. Dit fonds is beschikbaar in de VS en enkele landen, maar nog niet in Nederland en België.

Je moet ontzettend veel kijkers hebben om iets te verdienen met Shorts.

Lees ook: 5 manieren om geld te verdienen met sociale media

Bestaande video gebruiken

Heb je al een video klaarstaan om te publiceren, dan kun je de camera-interface voor het opnemen en bewerken van je video overslaan en het filmpje rechtstreeks vanaf de lokale opslag uploaden. In dat geval selecteer je Upload een video via het plusteken. Selecteer een video van je filmrol die maximaal zestig seconden duurt. De video wordt automatisch herkend als een Short als deze ook verticaal is opgenomen. Daarna kun je alle bewerkingen en wijzigingen aanbrengen die we hiervoor hebben beschreven. Tot slot tik je op Publiceren.

Een bestaande korte video moet je uploaden via de optie Video en niet via Shorts.

Watch on YouTube