ID.nl logo
Is waterstof de oplossing voor duurzame luchtvaart?
© malp - stock.adobe.com
Energie

Is waterstof de oplossing voor duurzame luchtvaart?

De luchtvaart moet duurzamer, zo roepen vliegtuigfabrikanten en luchtvaartmaatschappijen in koor. Maar is klimaatvriendelijk vliegen eigenlijk wel mogelijk?


Airbus werkt aan een groen imago door te streven naar emissieloze waterstofvliegtuigen. Maar is dit werkelijk de toekomst van de luchtvaart? In dit artikel onderzoeken we deze vraag en bespreken we drie belangrijke punten die je moet weten over waterstofvliegtuigen:

✈ Nadelen van waterstof
✈ Problemen met waterstofvliegtuigen
✈ Andere opties voor duurzame luchtvaart

Lees ook: Lithium, waterstof, stikstof: hoe kunnen we groene stroom opslaan?


Die Europese lucht- en ruimtevaartgigant Airbus heeft zijn publiciteit prima op orde. In september 2020 publiceerde het bedrijf een computerfilmpje waarin drie vliegtuigen werden getoond die waterstof moeten gaan verstoken in plaats van fossiele kerosine. Zoals bekend is waterstof de wonderbrandstof die ons naar een emissieloze toekomst zal leiden. Afgelopen december nog zegde de Nederlandse overheid 783,5 miljoen euro toe aan zeven bedrijven die technieken ontwikkelen voor de winning van waterstof uit zeewater. 

Door waterstofvliegtuigen aan de wereld te tonen, poogt Airbus – fabrikant van klimaatverwoestende jumbojets – zich een groen imago te verschaffen. Dat lijkt goed te lukken, want veel media nemen de vrome voornemens en gelikte plaatjes kritiekloos over. Airbus wakkert het vuurtje van tijd tot tijd nog even aan door nieuwe ontwikkelingen in ZEROe, zoals het waterstofproject heet, met veel tamtam in het nieuws te brengen. Zo onthulde het bedrijf in december een nieuw soort waterstofmotor – althans, een computeranimatie van zo’n motor. Het doel is, zo meldt de vliegtuigbouwer steeds opnieuw, in 2035 de eerste waterstofvliegtuigen af te leveren. Maar hoe realistisch is dat? En is waterstof überhaupt een goede optie voor klimaatneutrale vliegtuigen? 

Methaan 

Een vervoerssector waarin waterstof veel gebruikt wordt, is de ruimtevaart. Daar is een goede reden voor: waterstof bevat per gewichtseenheid ongeveer 2,5 keer meer energie dan kerosine. Maar het is een teken aan de wand dat ruimtevaartbedrijven zich de laatste jaren van waterstof afkeren. United Launch Alliance (ULA), hofleverancier van raketten aan de Amerikaanse Space Force, heeft de productie beëindigd van de waterstofraket Delta IV. ULA’s nieuwe raket, de Vulcan, vliegt op methaan. Ook de nieuwste modellen van SpaceX en Blue Origin gebruiken methaan als brandstof. De Europese ruimtevaartorganisatie ESA ontwikkelt ondertussen Prometheus, een methaanmotor die tien keer goedkoper moet worden dan de waterstofmotor Vulcain die de Ariane-raketten aandrijft. 

De toekomst van raketbrandstof: methaan wint terrein in de ruimtevaart

Nadelen waterstof 

Ook methaan bevat zo’n 2,5 keer minder energie per kilo dan waterstof. Omdat gewicht alles is in de ruimtevaart, moeten de genoemde rakettenbouwers dus verdomd goede redenen hebben om af te stappen van waterstof. En inderdaad, die hebben ze. Waterstof heeft namelijk twee enorme nadelen. Ten eerste neemt het spul enorm veel ruimte in: één kilo vloeibare waterstof vult een emmer van vijftien liter, oftewel je hebt gigantische tanks nodig. Ten tweede moet vloeibare waterstof voortdurend worden gekoeld tot minder dan -253°C. Doe je dat niet, dan gaat het koken en raak je het in rap tempo kwijt. Om die reden wordt een waterstofraket pas minuten voor de lancering volgetankt, om binnen hooguit tien minuten alle brandstof te verstoken. In een vliegtuig daarentegen wordt de brandstof geacht zich tot wel achttien uur koest te houden. Natuurlijk kan waterstof ook bij kamertemperatuur worden bewaard als een samengeperst gas. Maar dat vereist enorm zware tanks die, in relatie tot hun gewicht, maar heel weinig waterstof kunnen opslaan. Voor lucht- en ruimtevaart is dit gewoon geen optie. 

Kerosine is voor vliegtuigen de ideale brandstof. Bij de ijzige temperaturen op kruishoogte bevriest het niet, en op vliegvelden in de tropen raakt het niet aan de kook. Om die reden kan kerosine gewoon in de vleugels worden opgeslagen. Bij waterstof is dat onmogelijk: al op de grond zou vocht in de atmosfeer de vleugels bedekken met een laag ijs – en dan werken vleugels niet meer. De waterstof moet daarom worden opgeslagen in een grote tank in de romp van het toestel. 

Op de ZEROe-plaatjes ontbreken achterin de romp van de conceptvliegtuigen de raampjes: daar komt de tank. Die positie achter in het toestel is echter problematisch. Het gewicht van een verkeersvliegtuig bestaat voor een belangrijk deel uit de brandstof. Een Boeing 787-9 van 130 ton kan ruim 100 ton aan brandstof meenemen. Tijdens de vlucht wordt zo’n toestel dus steeds lichter. Op zich heel gunstig, maar het levert een probleem op als de brandstoftanks zich niet rondom het massamiddelpunt van het vliegtuig bevinden, zoals bij de ZEROe-concepttoestellen. Naarmate de waterstoftank leger raakt, zal de neus van zo’n toestel steeds meer neigen te zakken. Dit kan worden gecorrigeerd met de trim, maar dat komt de vliegeigenschappen niet ten goede. Verder zal ieder waterstofvliegtuig een forse koelinstallatie moeten torsen, die natuurlijk een hap neemt uit de stroomvoorziening aan boord. 

©Markus Gann

Voor lucht- en ruimtevaart is samengeperst gas geen optie vanwege de zware tanks en het lage opslagvermogen.

Onhandelbaar 

Om uit te vinden of deze problemen overkomelijk zijn, bouwden ingenieurs van de voormalige Sovjet-Unie in 1988 een bestaande Tupolev TU-154 om tot het waterstofvliegtuig TU-155 (zie foto). Na circa honderd testvluchten luidde de conclusie: waterstof is onhandelbaar, vloeibaar methaan is beter, maar kerosine blijft koning. 

Bij Airbus zullen ze dit onderzoek ook wel kennen. Want ze zéggen dan wel dat ze rond 2035 op waterstof willen overstappen, maar hun orderboek spreekt andere taal. Tijdens de jaarwisseling stonden er niet minder dan 7304 nog te leveren toestellen in opgetekend. Nieuwe klanten moeten jaren wachten op hun jet, die vervolgens tot wel dertig jaar meegaat. Oftewel: de vliegtuigen in dit orderboek zullen tot voorbij 2050 het luchtruim domineren. Bij concurrent Boeing liggen de zaken niet anders. Daar komt bij dat het volgende toestel dat Airbus (hoogstwaarschijnlijk) op de markt gaat brengen, de A220-500, gewoon een kerosinevliegtuig is. 

Andere opties? 

Op zich is dat helemaal niet erg. Want het is niet de brandstof die bepaalt hoe klimaatvriendelijk een vliegtuig is, maar de herkomst ervan. Kerosine wordt gemaakt van aardolie, maar je kunt het ook brouwen uit, jawel, groene waterstof afkomstig van zon en wind, waar uit de lucht gewonnen CO2 aan gebonden wordt. Netto leidt dat niet tot meer CO2-uitstoot, en zo ontzie je het klimaat evengoed. Het ligt voor de hand dat de verduurzaming van de luchtvaart op de lange duur langs deze weg zal plaatsvinden. 

Dan nog iets over die andere hype: elektrische vliegtuigen. Daarmee zul je nooit de oceaan oversteken of zelfs maar naar Kos vliegen. Batterijen zijn namelijk totaal ongeschikt voor de luchtvaart omdat ze heel zwaar zijn en in verhouding weinig energie bevatten. Bovendien wegen ze, anders dan een brandstoftank, leeg evenveel als vol. Elektrische vliegtuigen zullen materialiseren als vliegende VIP-busjes met pakweg tien stoelen voor afstanden van hooguit een paar honderd kilometer. In kringen van Transavia en Ryanair zullen ze voorlopig geen enkele rol spelen. 

Wil jij jouw huis verduurzamen?

Vraag een offerte aan voor zonnepanelen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5x volautomatische espressomachines
© Olga Yastremska
Huis

Waar voor je geld: 5x volautomatische espressomachines

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Vandaag zetten we de schijnwerpers op volautomatische espressomachines: vijf krachtpatsers die barista-level koffie combineren met een vriendelijke prijs.

Krups Sensation Milk EA9129

Op zoek naar een machine die moeiteloos schuimt én razendsnel een espresso levert? De Krups Sensation Milk EA9129 tilt je koffiemoment naar een hoger niveau met zes vooraf ingestelde specialiteiten, variërend van caffè latte tot ristretto. Achter het elegante, zwarte design schuilt de Barista Inside- & Milk Maestro-technologie, die automatisch de optimale verhouding koffie, melk en lucht bepaalt voor een perfect romige schuimkraag, zonder handmatig bijschenken. Zet 's ochtends in kwestie van seconden je favoriete cappuccino en geniet van consistente kwaliteit dankzij de 15 bar pomp en roestvrijstalen maalschijven.

Met een royaal waterreservoir van 1,7 liter en een bonenreservoir van 260 gram hoef je niet constant bij te vullen. De intelligente maler beschikt over meerdere standen, zodat je de maling eenvoudig afstemt op de boon én jouw smaakvoorkeur. Bovendien zorgt de energiezuinige Eco-stand voor een lager verbruik tussen gebruiksmomenten.

Menu-opties: Caffè latte, café lungo, cappuccino, espresso, ristretto

Bijzonderheden:

  • 15 bar pompdruk & RVS-maaldiscs voor duurzaamheid
  • Automatisch melkreservoir met vacuümsluiting
  • ECO-stand en automatisch uitschakelen voor besparing

Philips Series 3300 LatteGo EP3347/90

Voor de snelle koffieliefhebber is de Philips LatteGo EP3347/90 een ideaal startschot. Dankzij het innovatieve LatteGo-systeem komen melk en lucht eerst apart samen en wordt het zijdezachte schuim pas bij de laatste stap toegevoegd, wat zorgt voor een extra romige textuur. Met één druk op de knop zet je vier klassiekers (espresso, koffie, cappuccino en latte macchiato) en schroef je via het 2,5-inch leddisplay eenvoudig aan sterkte en temperatuur.

De reiniging van het melksysteem is binnen 15 seconden gepiept: houd de onderdelen onder de kraan of zet ze in de vaatwasser en klaar is Kees. Met 12 maalgradaties en drie temperatuurinstellingen experimenteer je moeiteloos met smaken en koffiesterktes. Het bonenreservoir van 275 gram en het melkreservoir van 0,26 liter geven je voldoende speelruimte voor meerdere kopjes achter elkaar.

Menu-opties: Espresso, koffie, cappuccino, latte macchiato

Bijzonderheden:

  • LatteGo-melksysteem met snelspoelsysteem
  • 15 bar pompdruk & 12 maalstanden
  • Vaatwasserbestendige onderdelen voor eenvoudig onderhoud

De’Longhi Magnifica Evo Next ECAM 310.60.GB

Variatie en gemak vormen het hart van de De’Longhi Magnifica Evo Next. Kies uit vier one-touch recepten – van espresso tot café lungo – of pas zelf sterkte, hoeveelheid en temperatuur aan via het intuïtieve display. Het unieke LatteCrema-systeem creëert automatisch een fluweelzachte melkschuimlaag die tot de laatste druppel standhoudt.

Onder de motorkap vind je een krachtige 15 bar pomp en duurzame, verwijderbare zetgroep die je na elk gebruik eenvoudig schoonmaakt met een simpele spoelbeurt. Het waterreservoir telt 1,9 liter, terwijl de stalen maaldiscs 250 gram bonen met acht maalstanden perfect afstellen op jouw smaak. Dankzij het slimme ontkalkingsprogramma blijft je machine in topconditie zonder dat je eraan hoeft te denken.

Menu-opties: Cappuccino, espresso, latte macchiato, café lungo

Bijzonderheden:

  • LatteCrema-schuimsysteem voor romige melkstructuur
  • Afneembare zetgroep & automatische reiniging
  • 1,9 liter waterreservoir en 250 gram boneninhoud

Melitta Barista Smart T F830-101

Voor de ultieme personalisatie kies je de Melitta Barista Smart T. Sla tot vier eigen koffieprofielen op via het kleurendisplay of de Melitta Companion-app en zet in een handomdraai één van de achttien beschikbare koffiespecialiteiten. Wissel met twee afzonderlijke bonenreservoirs (TwinBean-systeem) eenvoudig tussen jouw favoriete melange en decaf.

Het stalen maalwerk doet zijn werk fluisterstil en nauwkeurig. Met de One Touch-melkfunctie ontstaat perfect opgeklopte melk met een druk op de knop. Het royale waterreservoir van 1,8 liter en de 270 gram bonentank bieden voldoende capaciteit voor gezinsgebruik of een drukke ochtend. Het automatische reinigings- en ontkalkprogramma, gecombineerd met de verwijderbare zetgroep en vaatwasserbestendige melkcontainer, maakt onderhoud bovendien kinderlijk eenvoudig.

Menu-opties: Espresso, ristretto, caffé macchiato, cappuccino, latte macchiato en meer (18 recepten)

Bijzonderheden:

  • TwinBean-systeem voor gelijktijdig twee bonensoorten
  • Geheugen voor acht gebruikersprofielen & app-bediening
  • Automatisch ontkalk- en reinigingsprogramma

Siemens EQ6 Plus s500

Met de Siemens EQ6 Plus S500 TE655203RW zet je met één druk twee kopjes tegelijk: van volle espresso tot romige cappuccino of flat white. Dankzij de dubbele zetgang krijgt je extra sterke koffie nét iets langer de tijd om alle smaken vrij te geven, zonder een bittere nasmaak.

Aanpasbare instellingen geven je volledige controle: bepaal exact hoeveel koffie en melk er in elk kopje gaat en sla twee favoriete combinaties op voor een vaste start van de dag. Het royale bonenreservoir (300 gram) en waterreservoir (1,7 liter) verminderen bijvulmomenten aanzienlijk.

De geïntegreerde maalmolen vergruist de bonen gelijkmatig, waardoor de smaakconsistentie hoog blijft en de onderdelen langer meegaan. Via het kleurenbeeldscherm selecteer je eenvoudig direct uit negen drankopties. Na elke bereiding spoelt het melksysteem zichzelf automatisch door, zodat onderhoud tot een minimum beperkt blijft.

Menu-opties: Espresso, caffé crema, cappuccino, latte, latte macchiato, lungo, ristretto

Bijzonderheden:

  • 19 bar pompdruk voor intens aroma
  • CeramDrive-maalmolen & dubbele My Coffee-opslag
  • Automatisch reiniging- en ontkalkprogramma
▼ Volgende artikel
Zo laat je je huis schoon en fris achter als je op vakantie gaat
© ID.nl
Huis

Zo laat je je huis schoon en fris achter als je op vakantie gaat

Koffer? Check. Opladers? Check. Paspoort voor de derde keer gecontroleerd? Ook check. Maar voordat je de deur achter je dichttrekt: zorg dat je je huis fris achterlaat. En nee, dat betekent niet dat je een grote schoonmaak hoeft te houden. Maar loop even door elke kamer en doe een paar kleine dingen – dan kun je straks bij thuiskomst dat vakantiegevoel nog wat langer vasthouden. Fijne vakantie!

Vakantie-schoonmaak-checklist

Terugkomen in een fris huis zit hem vooral in kleine dingetjes. In dit artikel lees je wat je per kamer kunt doen om daarvoor te zorgen. 🛋️ Woonkamer 🥘 Keuken 🛌 Slaapkamer 🛁 Badkamer

Lees ook: Zo maak je je koelkast klaar voor vakantie

Woonkamer

Begin met opruimen. Losse spullen op tafel, de afstandsbediening, lege glazen of rondslingerende post: leg ze op hun plek of berg ze tijdelijk op in een lade of mand. Stofzuig nog even goed, vooral onder de bank, waar kruimels zich graag verzamelen. Een schone vloer helpt ook tegen zilvervisjes of ander ongedierte.

Vergeet ook de stofzuiger zelf niet: vervang de zak of leeg de stofcontainer en controleer het filter. Als je een geurstaafje (Een wát? Kijk hier) in je stofzuiger gebruikt, doe er dan meteen een nieuwe in. Zo blijft je stofzuiger ook tijdens je afwezigheid lekker ruiken.

Laat de gordijnen niet helemaal open, maar doe ze ook niet helemaal dicht. Een beetje daglicht voorkomt mufheid en kan tegelijkertijd inbrekers afschrikken, omdat het dan lijkt of er gewoon iemand thuis is.  Zet eventueel een timer op een lamp om 's avonds licht te laten branden. Planten kun je bij elkaar zetten, dat houdt de luchtvochtigheid lokaal iets hoger en voorkomt uitdroging. Vraag iemand ze één keer water te geven als je langer dan een week wegblijft.

Je wilt natuurlijk niet je ramen open laten staan wanneer je er niet bent, maar het is wel belangrijk dat er wat frisse lucht in je huis kan komen. Heb je ventilatieroosters boven de ramen, zet die dan open (dat geldt voor alle kamers) Heb je die niet, zet dan in ieder geval de deuren in huis open, zodat er in ieder geval nog een beetje luchtcirculatie is.

Keuken

Ruim je koelkast op en gooi alles weg wat kan bederven tijdens je afwezigheid. Een bakje met baking soda of een halve citroen helpt tegen nare luchtjes. Check of er geen kruimels meer in de oven of magnetron liggen. Maak ook de prullenbak leeg en doe er een nieuwe zak erin. Je kunt daar wat waspoeder in doen of een paar wattenschijfjes gedrenkt in schoonmaakmiddel om te zorgen dat het fris blijft ruiken.

Laat geen vaat staan – ook geen koffiekopjes of pannen 'voor later'. Draai nog een laatste afwas en laat de deur van de vaatwasser daarna op een kier staan, zo voorkom je schimmel. Haal ook nog even een doekje door de gootsteen en spoel die goed door met heet water.

Slaapkamer

Verschoon je bed net voordat je weggaat. Er is weinig zo fijn als thuiskomen en meteen onder frisse lakens kunnen kruipen. Laat kleding niet los over een stoel hangen, maar leg het in de kast of gooi het in de wasmand. Kijk of je losse rommeltjes op je nachtkastje ergens in een la kwijt kunt of in een mandje. Haal even een stofdoek over de meubels en doe een snelle stofzuigbeurt.

Over wasmand gesproken: gooi daar geen natte spullen meer in. Dat gaat gegarandeerd muf ruiken. Draai eventueel nog een laatste was en hang die uit op een plek waar goed lucht circuleert, of gebruik een droogrek dat je in een goed geventileerde ruimte zet.

Badkamer

Maak je toilet en wastafel goed schoon. Controleer het doucheputje en haal eventueel haren of vuil weg. Stilstaand water in een verstopt putje kan snel muf worden. Heb je een bad? Giet dan wat warm water door de afvoer en verwijder vuil van de randen. Let ook op de randen van de douchedeur of -wand, waar vaak zeepresten blijven zitten. Alles wat je nu weghaalt, kan straks niet gaan stinken of aankoeken.

Giet daarna een scheutje chloor of ander wc-reinigingsmiddel in het toilet en laat dat gewoon staan. Dat voorkomt geurtjes. Zet ook hier zéker het ventilatierooster open (want: vochtige ruimte. Dat helpt zowel tegen schimmel als tegen vieze luchtjes.

Liggen er nog natte handdoeken? Draai dan nog even een laatste was en gooi daar ook meteen de badmat bij. Tot slot kun je in het badkamermeubel kun je een klein geurzakje leggen, bijvoorbeeld met lavendel of eucalyptus. Een natuurlijke luchtverfrisser, zodat je na je vakantie niet meteen begroet wordt door een muffe badkamerlucht.

Tot slot

Controleer nog één keer: zijn alle prullenbakken geleegd, staat er geen vieze vaat meer, zijn alle apparaten uitgeschakeld? Haal stekkers uit het stopcontact van apparaten die je niet nodig hebt – dat is veiliger én scheelt energie. Laat rolluiken of gordijnen gedeeltelijk open, zodat het huis een bewoonde indruk maakt. Zo, jij bent klaar om te gaan. Fijne vakantie!