ID.nl logo
Zekerheid & gemak

Wat is de toekomst van Windows 10?

Deze zomer bracht Microsoft een grote update uit voor Windows 10, de zogenaamde Anniversary Update. Deze update is onderdeel van de grotere strategie van Microsoft met Windows 10. Maar wat is die strategie eigenlijk?

Om erachter te komen waar Microsoft precies heen wil met Windows 10, is het belangrijk eerst te kijken wat er precies gebeurd is tot nu toe en waar Windows 10 eigenlijk vandaan komt. Daarvoor moeten we beginnen bij het begin en dat is… de iPad. Dat zal misschien onverwacht zijn, maar de iPad heeft een belangrijke rol gespeeld in de vormgeving van Windows. De originele iPad leek in het begin misschien op speelgoed, een ware gadget. Het had niet echt een doel en het leek weinig te kunnen, maar de afgelopen zes jaar is dat dramatisch veranderd.
 

iPad: De oplossing

De iPad loste namelijk een heel groot probleem op: voor veel mensen is een volledige computer veel te ingewikkeld. Een volledige Windows-installatie als je alleen maar op internet zit en je e-mail leest, is belachelijk. Dat is nu wel duidelijk en daarom is de iPad zo aangeslagen. Microsoft probeerde daarop in te spelen, eerst met Windows 8. Windows 8 drong een compleet nieuwe interface op, ongeacht of je nu een aanraakscherm gebruikte of niet. We weten allemaal hoe dat is afgelopen.
 

Windows RT faalde

Echter, veel belangrijker op de tabletmarkt was Windows RT, een Windows-versie puur bedoeld voor tablets die werkte op ARM-processoren. Windows RT was ook niet geweldig. Eén zogenaamd verkooppunt was dat Windows RT de Windows-desktop bevatte. In de Windows-desktop kon je vervolgens vooral Microsoft-software draaien, met als belangrijkste applicatie Microsoft Office. Helaas was dit alleen om te verbergen dat Microsoft toentertijd nog geen versie van Office klaar had voor de nieuwe Metro-omgeving van Windows.

Windows RT faalde ook, de Surface RT kostte Microsoft een afschrijving van 900 miljoen dollar en het ging slecht met Windows. Microsoft begon in te zien dat het de tabletmarkt kwijt was geraakt. Niet alleen de tabletmarkt, ook de smartphonemarkt, overigens. Windows Phone 7, Windows Phone 8, twee compleet nieuwe versies van het besturingssysteem en het maakte geen enkel verschil wat betreft marktaandeel.

Microsoft heeft die markt verloren simpelweg omdat het te laat was, Steve Ballmer zag de iPhone niet succesvol worden en lachte deze bij de introductie zelfs uit. Toen Microsoft door had wat er precies gebeurde, had iedereen al in Android of iOS geïnvesteerd en was Windows Phone niet goed genoeg om je te laten overstappen. Ondanks de mooie Nokia-hardware en mooie software is het mobiele besturingssysteem aan het dalen en dalen en is het nooit meer de val sinds Windows Mobile 6 te boven gekomen.
 

Terug naar de pc

Met de tabletmarkt die Microsoft kwijt is geraakt aan Google en Apple en met hetzelfde dat geldt voor de smartphonemarkt, wat moet je dan als softwaregigant? Dan ga je terug naar de basis, naar daar waar je nu nog geld verdient. Dat is helaas op een stervende markt, namelijk die van de personal computer. Kwartaal na kwartaal dalen de verkopen in die markt. Niemand koopt eigenlijk meer nieuwe pc’s en dus ziet Microsoft ook wel in dat dat op de lange termijn geen lucratieve markt meer zal zijn. Windows 10 is Microsoft dat opnieuw de focus legt op de pc.
 

Nieuw startmenu

Daarom is het startmenu weer teruggekomen, zijn de Universal Windows Platform (UWP)-apps nu veel beter geoptimaliseerd voor het grotere scherm en voor muis en toetsenbord. Echter, nog veel belangrijker, Windows 10 is voor Microsoft een nieuwe manier om geld te verdienen op de pc. Als mensen steeds minder vaak een nieuwe computer kopen, kopen ze ook geen nieuwe Windows, dus waarom zou Windows dan nog geld kosten? Beter is het dan om Windows gratis te maken, met continue upgrades, en dan proberen geld te verdienen aan extraatjes die je kunt kopen. Daarmee is ‘Windows as a Service’ geboren.
 

Software als een dienst

Wat is ‘Software as a Service’ (SaaS) precies? SaaS is een hippe term uit het bedrijfsleven, wat er eigenlijk op neer komt om je als gebruiker nog meer te laten betalen. Simpelweg komt het hierop neer: de softwarefabrikant installeert de software voor je, verzorgt onderhoud en beheert deze. Vaak wordt SaaS als een abonnement geleverd, met een veel hoger prijskaartje dan traditionele software vanwege het extra werk dat door de fabrikant moet worden verricht.

Microsoft gebruikt de term Windows as a Service vooral om aan te geven dat Windows automatisch voor je wordt updatet. Dat gebeurde al langer natuurlijk, maar specifiek wordt daarmee bedoeld dat ook de complete Windows-versie voor je wordt bijgewerkt. Als voorbeeld kun je denken aan de Novemberupdate van Windows, die veel nieuwe functies introduceerde en verbeteringen heeft doorgevoerd.
 

Extra diensten

Microsoft hoopt dus erg sterk op het leveren van extra diensten. Denk bijvoorbeeld aan Microsoft Office, dat nu vooral wordt gepusht in abonnementsvorm. Dat levert natuurlijk veel meer geld op. Denk ook aan het feit dat de Windows Store eindelijk open wordt gesteld voor bureaubladtoepassingen, met zelfs speciale tools om de oude Win32-apps om te zetten naar het nieuwe UWP-apps, zodat Microsoft de Windows Store veel sneller kan vullen. Die zogenaamde Desktop Bridge heeft Microsoft op de BUILD onthuld.

Als voorbeeld liet Microsoft zien dat het Age of Empires II zonder problemen heeft geconverteerd naar het UWP-formaat, waarmee de game dus veel eenvoudiger op de tablet gedraaid kan worden. Microsoft begint zelfs gaming serieus te nemen in de Windows Store, waarbij het via de Windows Store mogelijk maakt om AAA-games te kopen, zoals Gears of War, Tomb Raider, Quantum Break en meer. Soms zijn er zelfs zogeheten cross-buys, waarbij als je een game koopt op Xbox One je deze gratis voor de pc erbij krijgt.
 

Ontwikkelaars

Het begin van dit verhaal klinkt misschien heel negatief. Echter, voor de die hard pc-gebruikers onder ons is het enigszins goed nieuws. Het betekent dat Microsoft er alles aan zal doen om het pc-platform en het Windows-platform specifiek, zo interessant mogelijk te houden, om het leven ervan zo lang mogelijk uit te rekken. De eerste tekenen hiervan zien we bijvoorbeeld terug in een grote nieuwe functie van de aankomende update: Bash. Een native Ubuntu-bash op Windows 10, dat is behoorlijk revolutionair. Als we dat zes jaar geleden had voorspeld, waren we voor gek verklaard. Nu is het de harde waarheid.
 

Linux naar Windows

De Bash van Ubuntu is er maar voor één reden: om de (web)ontwikkelaars terug te krijgen naar Windows. Veel ontwikkelaars maken liever gebruik van Linux en OS X, simpelweg omdat de gereedschappen beschikbaar op die platforms beter zijn. Bash op Ubuntu verandert dat en brengt Windows 10 een stap dichterbij om dit platform ook zo goed te maken, met dezelfde gereedschappen als Linux. Vooral webontwikkelaars profiteren hiervan.

Een andere opmerkelijke stap is dat Microsoft het product Xamarin heeft gekocht, open source heeft gemaakt, gratis heeft toegevoegd aan Visual Studio en de broncode ervan openbaar gemaakt. Met Xamarin is het mogelijk om eenvoudig iOS- en Android-apps te schrijven in de programmeertaal C#.

Microsoft hoopt dat daarmee de drempel omlaag gaat om ook apps voor Microsoft-platformen te schrijven. Als je eenmaal de basis van je app hebt geschreven in C# en al Android of iOS ondersteunt, dan is ondersteuning voor het Windows-platform namelijk zo toegevoegd.
 

Andere tools

Microsoft zal er in de toekomst voor zorgen nog meer ontwikkelaars tot het platform aan te trekken, want die ontwikkelaars zijn een waardevolle groep. Als zij Windows hun hoofdplatform maken, dan ontwikkelen ze misschien op den duur toch nog ook wel eens een app voor Windows. En elke app voor Windows is natuurlijk mooi meegenomen. Hoe Microsoft in de toekomst ontwikkelaars blijft lokken, daar kunnen we alleen maar naar gissen.

Het is sowieso duidelijk dat Microsoft zijn tools ook naar andere platformen brengt. Een voorbeeld daarvan is SQL Server dat op Linux komt en ook belangrijk is ASP.NET dat voor Linux en OS X uit is. Het sterven van de pc-markt heeft overigens ook andere gevolgen, namelijk dat Microsoft zijn horizon aan het verbreden is en dus ook op de andere platform een rol wil spelen, zodat ook daar meer gebruikers in contact komen met Microsoft-producten. Specifiek gaat het dan om Android en iOS, waar we nu al de Office-suite terugzien en een aantal andere Microsoft-apps, zoals Cortana, Groove, Xbox en meer.
 

Anniversary Update

Inmiddels is de Windows 10 Anniversary Update uitgebracht. Deze nieuwe versie werd onthuld op de BUILD-conferentie van Microsoft, met toen vooral functies bedoeld voor ontwikkelaars. Er zijn her en der wat verbeteringen aan het besturingssysteem aangebracht, zoals in Cortana, de taakbalk en in het menu Start. Een van de tot nog toe grote functies voor eindgebruikers is Windows Ink. Met Ink wordt gebruik van een pen een stuk nuttiger, iets wat al langer nodig is. Microsoft pusht de pen namelijk al sinds de Surface Pro 3, die alweer twee jaar geleden is uitgebracht. Een andere nieuwe functie van de Anniversary Update is dat Microsoft Edge eindelijk ondersteuning krijgt voor extensies. Deze functie had al veel eerder moeten verschijnen. Het is onduidelijk waarom extensies zo lang uitgesteld zijn.
 

Geen rozengeur en maneschijn

Helaas zijn er ook minder positieve veranderingen aan de Anniversary Update. Het menu Start gaat meer apps promoten vanuit de Windows Store. Dat gebeurt in het rechtergebied van het menu, waar alle tegels staan. In de huidige Windows-versie zijn er vijf zogeheten gepromote apps, waarvan twee apps gedownload en geïnstalleerd worden zonder toestemming en drie apps alleen naar de Windows Store linken, waar je de app vervolgens zelf kunt installeren. Nu verhoogt Microsoft dus dat totaalaantal naar tien apps die gepromoot worden op het menu Start. Hoeveel er vooraf worden geïnstalleerd en hoeveel gelinkt worden, is nog onduidelijk, maar dat het om advertentieruimte gaat is wel duidelijk.

Om ruimte te maken voor die gepromote apps, zal Microsoft zelf minder apps in het menu Start weergeven. Microsoft zal zelf bepalen welke apps vanuit de Windows Store in het menu zullen verschijnen. Het bedrijf zegt de wijziging door te voeren om gebruikers meer bekend te maken met de Windows Store en hoopt zo ook meer grote app-ontwikkelaars aan te trekken. Als zij een prominente plek kunnen krijgen in het menu Start, garandeert dat natuurlijk enorm veel downloads en hoog gebruik. Het is natuurlijk slecht dat Microsoft het menu Start verkoopt aan de hoogste bieder, maar als je als Windows-fan graag meer apps wilt zien op het platform, waaronder voor tablets, dan is dit absoluut een goede manier.
 

Waar wil Windows heen?

Windows 10 is een heel jaar lang gratis geweest. Zoals gezegd wil Microsoft aan de ene kant de Windows Store tot een succes maken, door het veel eenvoudiger te maken oude Windows-toepassingen eraan toe te voegen. Verder pusht Microsoft met Windows 10 OneDrive, Skype en Office. Dat zijn de extra diensten die geld in het laatje moeten brengen op de langere termijn. In de toekomst zullen daar alleen maar meer diensten bij komen. Het is ook niet ondenkbaar dat zelfs bepaalde functies van Windows ooit tegen betaling beschikbaar gemaakt worden en dat alleen nog het basisbesturingssysteem gratis blijft.
 

Windows met een service

De toekomst lijkt dus duidelijk. Microsoft heeft met Windows 10 voor het eerst Windows als een service afgeleverd met regelmatig nieuwe functies. Dat houdt in dat Windows continu geüpdatet wordt en dat je daarmee dus altijd de nieuwste Windows-versie krijgt. Er is daar geen vast schema voor. Vóór Windows 10 kreeg je alleen nieuwe functies bij aanschaf van een nieuw apparaat. Natuurlijk, je kon Windows upgraden, maar het aantal mensen dat dat daadwerkelijk deed, was ongelooflijk laag. Een nieuwe Windows-versie met een nieuwe pc is dus verleden tijd. Het houdt ook in dat Microsoft sneller nieuwe functies kan afleveren aan zijn gebruikers, iets wat Windows zeer interessant zal maken de komende paar jaar.

Microsoft zal echter voorzichtig omgaan met het introduceren van nieuwe functies of het omgooien van het besturingssysteem. Om ooit nog eenzelfde debacle als Windows 8 te voorkomen, kan nu iedereen Windows testen, de zogenaamde Windows Insiders. Deze Insiders geven feedback op nieuwe functies, op het uiterlijk van Windows en op hoe het besturingssysteem werkt. Ze zijn heel erg belangrijk voor Microsoft en zijn bedoeld om niet dezelfde fouten te maken als in ‘die vorige Windows-versie’ . Bovendien heeft Microsoft geen plan B. Er staat nergens een back-up-Windows-versie klaar voor als alles fout gaat.

▼ Volgende artikel
Zo stel je jouw ideale keuken samen
© Andy Dean Photography
Huis

Zo stel je jouw ideale keuken samen

Natuurlijk is het belangrijk hoe een keuken eruitziet, maar het draait vooral om hoe je hem gebruikt. Een goede keuken sluit aan op jouw manier van koken en leven, met een logische indeling en keuzes die het dagelijks gebruik makkelijker maken. In dit artikel laten we zien hoe je stap voor stap tot een ontwerp komt dat echt bij je past – van de eerste schetsen tot het kiezen van werkbladen, apparatuur en grepen.

Zelf je keuken samenstellen? Dit is belangrijk:
  • Beschikbare ruimte
  • Je keukengewoontes
  • Werkhoogte
  • Opbergruimte
  • Materialen
  • Stijl
  • Apparatuur

Begin bij de ruimte en je gewoontes

Voordat je nadenkt over frontjes en kleuren voor je nieuwe keuken, kijk je naar de ruimte die je hebt. Is het een dichte keuken of is hij open en loopt hij naadloos door in je woonkamer? Hoeveel wandlengte is beschikbaar? Waar zitten de ramen, deuren en aansluitpunten? Het helpt om de plattegrond van je keuken op schaal te tekenen. Nog beter: gebruik een digitale tool waarmee je je ontwerp meteen in 3D ziet (zie kader verderop).

Daarna kijk je naar je eigen kookgedrag. Sta je vaak uitgebreid te koken of wil je vooral snel en makkelijk eten kunnen maken? Heb je veel spullen die opgeborgen moeten worden of houd je het graag minimalistisch? De antwoorden op die vragen bepalen welke indeling het best werkt: een rechte wandopstelling, een hoek, een U-vorm of juist een kookeiland.

Let bij het indelen op de zogeheten werkdriehoek. Daarmee bedoelen we de afstand tussen kookplaat, spoelbak en koelkast. Die drie punten vormen samen het hart van je keuken. Hoe dichter deze drie bij elkaar liggen, hoe makkelijker en sneller je werkt. Je hoeft minder heen en weer te lopen en hebt alles onder handbereik.

De ideale werkhoogte

De ideale hoogte van een aanrecht hangt af van je lichaamslengte. Werk je te laag, dan moet je steeds voorover buigen. Werk je te hoog, dan gaan je schouders omhoog. Beide zijn vermoeiend. Daarom loont het om bij het samenstellen van je keuken stil te staan bij de juiste werkhoogte. Een handig uitgangspunt: als je rechtop staat met je armen gebogen in een hoek van 90 graden, dan ligt het werkblad ongeveer 10 tot 15 cm onder je ellebogen. Hieronder zie je een indicatie op basis van je lengte.

LichaamslengteAanbevolen werkbladhoogte
Tot 1,70 meter85 tot 90 cm
1,70 tot 1,90 meter90 tot 95 cm
Langer dan 1,90 meter95 tot 100 cm

Let op: dit zijn richtlijnen. De beste hoogte bepaal je uiteindelijk door zelf even te testen wat prettig voelt – bijvoorbeeld op een instelbaar werkblad of in een showroom met verschillende hoogtes.

Hoeveel opbergruimte heb je nodig?

Gebruik je vaak pannen of bakvormen, dan heb je meer aan een paar brede lades dan aan een kast met planken. Je ziet in één oogopslag wat waar ligt, en je hoeft niet op je knieën om achter in het kastje iets te zoeken. Dat werkt net wat makkelijker – zeker als je dagelijks kookt. Zorg ook dat je je spullen straks logisch kunt verdelen. Het is handig om keukengerei bij de kookplaat op te bergen, schoonmaakspullen onder de spoelbak, en om je voorraad in een hoge kast of ladeblok te bewaren.

Nog iets om bij je ontwerp rekening mee te houden: laat voldoende ruimte over om kastdeuren te openen zonder dat ze elkaar raken. Ook is het prettig om rond het fornuis en de spoelbak minstens 90 centimeter loopruimte te hebben.

©Phurichai

Materialen en stijl: meer dan alleen smaak

Frontjes bepalen in grote mate de uitstraling van je keuken, maar het materiaal zegt ook iets over onderhoud en levensduur. Een gelakte keuken ziet er strak uit, maar is gevoeliger voor krassen en vingerafdrukken. Hout voelt warm aan, maar vraagt meer onderhoud. Kunststof of melamine is onderhoudsvriendelijk en budgetvriendelijk, maar minder duurzaam op de lange termijn.

Voor het werkblad is het goed om verder te kijken dan alleen uiterlijk. Composiet is sterk en makkelijk schoon te houden. Keramiek kan tegen hitte, maar is gevoelig voor harde klappen. Marmer en graniet hebben een unieke uitstraling, maar vereisen regelmatig onderhoud. Houd bij je keuze rekening met hoe je de keuken gebruikt en hoeveel tijd je aan schoonmaak en onderhoud wilt besteden.

Ook de grepen spelen een rol. Een greeploze keuken oogt strak, maar kan onpraktisch zijn als je snel iets wilt pakken. Met zichtbare grepen maak je het jezelf makkelijker – en kies je meteen een detail dat stijl en karakter toevoegt.

©Анастасия Купавц

Apparaten kiezen die bij je passen

Een keuken zonder apparatuur bestaat niet, maar de vraag is welke apparaten je nodig hebt – en hoe je ze slim plaatst. Veel mensen kiezen tegenwoordig voor een inductiekookplaat. Die werkt snel, is energiezuinig en makkelijk schoon te maken. Let wel op de aansluiting: sommige modellen werken op een gewoon stopcontact, maar krachtigere platen hebben een aparte 3-fasengroep nodig in de meterkast.

Belangrijker dan het type is de vraag hoeveel kookzones je nodig hebt. Kook je vaak met meerdere pannen tegelijk? Dan is een brede plaat met vijf of zelfs zes zones handig. Sta je meestal alleen eenpansgerechten te maken, dan volstaat een compactere uitvoering.

Bedenk of je een losse oven wilt, een combi-oven of een stoomoven. Denk na over het formaat en de plaatsing van je koelkast: vrijstaand of inbouw, met vriesvak of zonder. En vergeet de afzuiging niet. In een open keuken werkt een plafondunit of geïntegreerde afzuiging in het kookplaatblad vaak beter dan een klassieke afzuigkap aan de muur.

Bij de plaatsing geldt: apparaten die je vaak gebruikt, moeten makkelijk bereikbaar zijn. Een oven op ooghoogte voorkomt bukken. De vaatwasser naast de spoelbak scheelt heen en weer lopen. Kies je voor een Quooker of een losse kokendwaterkraan? Denk dan ook aan de benodigde ruimte voor het reservoir.

In beeld: ontwerp je keuken met een 3D-planner

Wil je al je ideeën meteen tot leven brengen? Gebruik dan een 3D-keukenplanner, zoals die van Bemmel & Kroon. Je tekent je eigen ruimte in, plaatst ramen en deuren en sleept vervolgens keukenelementen op hun plek. Frontjes, kleuren, apparaten en opstellingen kun je eindeloos combineren. Zo krijg je direct een realistisch beeld van je toekomstige keuken. Het fijne: je hoeft niet meteen naar de winkel, maar kunt thuis op je gemak proberen, aanpassen en verfijnen.

Van ontwerp naar uitvoering

Ben je tevreden met je ontwerp? Neem dan de tijd om alles nog één keer kritisch door te lopen. Kloppen de looproutes? Heb je voldoende werkruimte tussen kookplaat en spoelbak? Zit de oven op een prettige hoogte? Zijn alle opbergruimtes logisch ingedeeld? Kijk ook naar de plaats van je aansluitpunten: water, stroom en afzuiging moeten aansluiten op wat je hebt gepland.

Heb je je keuken in een 3D-tool ontworpen? Dan kun je die visualisatie gebruiken om een afspraak te maken met een adviseur of keukenwinkel. Samen kijk je dan of je ontwerp technisch haalbaar is en welke materialen en apparaten beschikbaar zijn. Pas als alles klopt – van de maatvoering tot de afwerking – is het tijd om je keuken echt te gaan bestellen.

▼ Volgende artikel
Review Nothing Phone (3) – Uniek, maar geen vlaggenschip
© Wesley Akkerman
Huis

Review Nothing Phone (3) – Uniek, maar geen vlaggenschip

Met een adviesprijs van 849 euro is de Nothing Phone (3) het duurste toestel dat dit jonge merk tot op heden heeft uitgebracht. Zelf presenteert Nothing dit model als een heus vlaggenschip, maar uit onze ervaring blijkt dat deze smartphone dat niveau niet helemaal haalt.

Goed
Conclusie

De Nothing Phone 3 valt op met zijn design en Glyph-systeem, maar laat het afweten op het gebied van prestaties, hitteontwikkeling en camera’s bij weinig licht. De software is strak en onderscheidend, maar voor 850 euro heeft de concurrentie simpelweg meer te bieden.

Plus- en minpunten
  • Uniek ontwerp met grappig Matrix-display
  • Nothing OS blijft een fantastische Android-schil
  • Fijn display met levendige kleuren
  • Veel beter camerasysteem
  • Redelijke batterijduur bij normaal gebruik
  • Rivalen doen het op belangrijke vlakken beter
  • Geen high-end processor
  • Behoorlijke warmteontwikkeling
  • Android 16 laat nog op zich wachten
  • Oledpaneel zonder LTPO
  • Maakt te veel compromissen voor een vlaggenschip

De Nothing Phone (3) voelt met zijn aluminium frame en matte afwerking degelijk aan, maar de glanzende transparante achterkant is wel besmettelijk voor vingerafdrukken. De telefoon heeft vier knoppen, inclusief de Essential Key van de Phone (3a) voor screenshots en spraaknotities. Qua ontwerp haal je de meest unieke smartphone van dit moment in huis. Nothing zet hoog in op esthetiek en verheft de doorgaans saaie achterkant tot een waar kunstwerk. Net als bij andere Nothing-toestellen is die tevens functioneel; zo is er onder meer een rode stip die oplicht zodra je gaat filmen.

De meest controversiële verandering is het verdwijnen van de kenmerkende Glyph-strips. Die zijn voor de gelegenheid vervangen door de Glyph Matrix, een klein monochroom schermpje rechtsboven op de achterzijde van het toestel. Dat matrixdisplay biedt meer functionaliteit dan de ledstrips op de voorgangers, zoals notificaties en spelletjes, maar mist de unieke uitstraling van de Glyphs op zijn voorganger. Vooralsnog zien we alleen potentie in dat extra schermpje. Ontwikkelaars moeten nog aan de bak met nuttige functies en games, want tot op heden is de functionaliteit dusdanig beperkt dat je het onderdeel alleen voor meldingen kunt gebruiken.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

De Essential Key zit onder de powerknop.

Op zich een prima scherm

Het scherm is redelijk op vlaggenschip-niveau. Het toestel heeft een oleddisplay van 6,67 inch met een hoge resolutie en een verversingssnelheid van 120 Hz. De (piek)helderheid is hoog genoeg voor gebruik in de zon, terwijl de kleurweergave zowel nauwkeurig als levendig is. Verder is er support voor HDR10+- en Ultra HDR-content. Helaas mist het scherm LTPO-technologie. Dat betekent dat de verversingssnelheid niet lager dan 30 Hz zakt bij statische content. In de praktijk kan dat de batterijduur negatief beïnvloeden.

De Nothing Phone 3 is de eerste telefoon die de Snapdragon 8s Gen 4-processor gebruikt. De chipset presteert vergelijkbaar met de Snapdragon 8 Gen 3, met lichte grafische verbeteringen en een hogere topsnelheid. Hoewel het toestel in dagelijks gebruik vlot aanvoelt en visueel intensieve games prima aankan, blijft de 8s Gen 4 in rauwe prestaties achter bij de nieuwste échte vlaggenschip-processors, zoals de Snapdragon 8 Elite. Potentiële kopers betwisten daarom of de Phone (3) 'flagship material' is of niet – maar bij normaal gebruik merk je geen vertragingen.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Voorbeeld van een Glyph Matrix-functie: het batterijniveau.

©Wesley Akkerman

Voorbeeld van een Glyph Matrix-functie: de tijd.

Warmteontwikkeling

Wat ook opvalt, is de warmteontwikkeling tijdens het gebruik. Het toestel kan namelijk flink opwarmen tijdens het uitvoeren van zwaardere taken, zoals bij het gamen. Dan kun je de telefoon bijna niet meer comfortabel vasthouden. Helaas een typisch Qualcomm-euvel dat we vaker tegenkomen. Verder is het zo dat de smartphone met een totaal vermogen van 5150 mAh qua accu ook wat achterloopt op zijn rivalen. Bij intensief gebruik moet je de telefoon soms eerder opladen dan je zou hopen. Bij normaal gebruik kom je er echter de dag wel mee door.

De Nothing Phone (3) draait op Nothing OS 3.5, gebaseerd op Android 15, en biedt een vloeiende, strakke interface met fijne, aanpasbare elementen en opvallende widgets. Net zoals op de Nothing Phone (3a) kom je ook hier de Essential Space tegen, een aparte sectie die screenshots opslaat en AI gebruikt om belangrijke informatie te extraheren en te organiseren, inclusief transcripties van spraakmemo's. Dat laatste gaat verrassend goed, met hier en daar een enkele typefout. Zo'n memo maak je snel aan door bijvoorbeeld de Essential Key ingedrukt te houden.

0,6x

1x

2x

Minder functies, maar wel uniek

Hoewel Nothing OS minder functies heeft dan sommige andere Android-skins, is het vrij van bloatware (erg belangrijk!) en legt het systeem de nadruk op een minimalistische, monochrome esthetiek. Dat maakt de software-omgeving daadwerkelijk anders dan je elders aantreft. Nothing belooft daarnaast vijf Android-upgrades en zeven jaar lang beveiligingspatches. Dat is een uitstekende score, meer dan gemiddeld, maar Nothing staat helaas niet bekend om de snelle uitrol van nieuwe softwareversies. Houd dus wat rekening met vertragingen op dat gebied.

Dat bewijst bijvoorbeeld de uitrol van Android 16. Die versie is reeds beschikbaar, maar de Nothing Phone 3 wordt geleverd met Android 15. Nu is het tegelijkertijd zo dat versie 16 echt nog maar net uit is, maar toch voelt dit aan als een gemiste kans. De upgrade moet echter voor het einde van het jaar verschijnen, dus daar kun je naar uitkijken. Verder heeft de nieuwe AI-zoekbalk nog een eigenaardigheid. Je kunt daarmee van alles opzoeken (apps, contacten, functies en meer), maar de Essential Space wordt daarin niet meegenomen.

3x

6x

6x

3x

Beste camera's tot nu toe, maar…

Verspreid over de achterkant tref je een veelzijdig camerasysteem aan. Dat bestaat uit drie sensoren van 50 megapixel: een hoofdcamera, een ultragroothoek- en een periscooplens. Daarmee zoom je tot 3x optisch in. Ook is er nog een selfiecamera van 50 megapixel. Alle camera's ondersteunen video-opnamen in 4K-kwaliteit bij 60 fps. Overdag leveren ze gedetailleerde foto's met levendige, accurate kleuren en een breed dynamisch bereik, hoewel er soms lichte oververzadiging optreedt en de sluitertijd wat beter kan.

De telelens presteert goed tot en met 6x inzoomen met behoud van helderheid en kleuren. Die lens is ook geschikt voor macro-opnames tot 10 centimeter. Over het algemeen vinden we dit de beste lenzen die Nothing tot nu toe aanbiedt, maar ook op dit vlak presteren concurrerende modellen beter. Vooral de Pixels en Galaxy's leveren betere kwaliteit bij weinig licht en snelle bewegingen. Nothings beeldverwerking zorgt gelukkig voor consistente kleuren over alle lenzen en voor goede diepte, maar de camera's kunnen dus nog verbetering gebruiken.

2x

1x

0,6x

Nothing Phone (3) kopen?

De Nothing Phone (3) streeft duidelijk naar onderscheid met zijn unieke ontwerp en het nieuwe Glyph Matrix-systeem, maar op cruciale punten blijft hij achter bij concurrenten in zijn prijsklasse. Hoewel de Snapdragon 8s Gen 4-processor echt wel vlot is voor dagelijks gebruik, blijft-ie op papier achter bij de concurrentie. Niet dat je al die snelheid per se nodig hebt (eerlijk is eerlijk: veel mobiele cpu's zijn echt overkill), maar die dingen gaan wel tellen als je een hogere prijs betaalt. Het helpt ook niet dat het toestel echt heet wordt onder hoge druk.

Ondanks een capabel camerasysteem presteert de Phone (3) onder uitdagende omstandigheden niet zo goed als je zou willen of verwachten. De batterijduur is adequaat, maar niet uitzonderlijk, en de usb-c-poort blijft steken op de oudere 2.0-standaard. Hoewel Nothing OS 3.5 een strakke en unieke software-ervaring biedt met langdurige updates, compenseren de software-extra's en het innovatieve Glyph-systeem de hardwarematige tekortkomingen niet voldoende om de Nothing Phone (3) een toptoestel te noemen, zeker niet gezien zijn prijskaartje van 850 euro.