ID.nl logo
Zekerheid & gemak

Wat is de toekomst van Windows 10?

Deze zomer bracht Microsoft een grote update uit voor Windows 10, de zogenaamde Anniversary Update. Deze update is onderdeel van de grotere strategie van Microsoft met Windows 10. Maar wat is die strategie eigenlijk?

Om erachter te komen waar Microsoft precies heen wil met Windows 10, is het belangrijk eerst te kijken wat er precies gebeurd is tot nu toe en waar Windows 10 eigenlijk vandaan komt. Daarvoor moeten we beginnen bij het begin en dat is… de iPad. Dat zal misschien onverwacht zijn, maar de iPad heeft een belangrijke rol gespeeld in de vormgeving van Windows. De originele iPad leek in het begin misschien op speelgoed, een ware gadget. Het had niet echt een doel en het leek weinig te kunnen, maar de afgelopen zes jaar is dat dramatisch veranderd.
 

iPad: De oplossing

De iPad loste namelijk een heel groot probleem op: voor veel mensen is een volledige computer veel te ingewikkeld. Een volledige Windows-installatie als je alleen maar op internet zit en je e-mail leest, is belachelijk. Dat is nu wel duidelijk en daarom is de iPad zo aangeslagen. Microsoft probeerde daarop in te spelen, eerst met Windows 8. Windows 8 drong een compleet nieuwe interface op, ongeacht of je nu een aanraakscherm gebruikte of niet. We weten allemaal hoe dat is afgelopen.
 

Windows RT faalde

Echter, veel belangrijker op de tabletmarkt was Windows RT, een Windows-versie puur bedoeld voor tablets die werkte op ARM-processoren. Windows RT was ook niet geweldig. Eén zogenaamd verkooppunt was dat Windows RT de Windows-desktop bevatte. In de Windows-desktop kon je vervolgens vooral Microsoft-software draaien, met als belangrijkste applicatie Microsoft Office. Helaas was dit alleen om te verbergen dat Microsoft toentertijd nog geen versie van Office klaar had voor de nieuwe Metro-omgeving van Windows.

Windows RT faalde ook, de Surface RT kostte Microsoft een afschrijving van 900 miljoen dollar en het ging slecht met Windows. Microsoft begon in te zien dat het de tabletmarkt kwijt was geraakt. Niet alleen de tabletmarkt, ook de smartphonemarkt, overigens. Windows Phone 7, Windows Phone 8, twee compleet nieuwe versies van het besturingssysteem en het maakte geen enkel verschil wat betreft marktaandeel.

Microsoft heeft die markt verloren simpelweg omdat het te laat was, Steve Ballmer zag de iPhone niet succesvol worden en lachte deze bij de introductie zelfs uit. Toen Microsoft door had wat er precies gebeurde, had iedereen al in Android of iOS geïnvesteerd en was Windows Phone niet goed genoeg om je te laten overstappen. Ondanks de mooie Nokia-hardware en mooie software is het mobiele besturingssysteem aan het dalen en dalen en is het nooit meer de val sinds Windows Mobile 6 te boven gekomen.
 

Terug naar de pc

Met de tabletmarkt die Microsoft kwijt is geraakt aan Google en Apple en met hetzelfde dat geldt voor de smartphonemarkt, wat moet je dan als softwaregigant? Dan ga je terug naar de basis, naar daar waar je nu nog geld verdient. Dat is helaas op een stervende markt, namelijk die van de personal computer. Kwartaal na kwartaal dalen de verkopen in die markt. Niemand koopt eigenlijk meer nieuwe pc’s en dus ziet Microsoft ook wel in dat dat op de lange termijn geen lucratieve markt meer zal zijn. Windows 10 is Microsoft dat opnieuw de focus legt op de pc.
 

Nieuw startmenu

Daarom is het startmenu weer teruggekomen, zijn de Universal Windows Platform (UWP)-apps nu veel beter geoptimaliseerd voor het grotere scherm en voor muis en toetsenbord. Echter, nog veel belangrijker, Windows 10 is voor Microsoft een nieuwe manier om geld te verdienen op de pc. Als mensen steeds minder vaak een nieuwe computer kopen, kopen ze ook geen nieuwe Windows, dus waarom zou Windows dan nog geld kosten? Beter is het dan om Windows gratis te maken, met continue upgrades, en dan proberen geld te verdienen aan extraatjes die je kunt kopen. Daarmee is ‘Windows as a Service’ geboren.
 

Software als een dienst

Wat is ‘Software as a Service’ (SaaS) precies? SaaS is een hippe term uit het bedrijfsleven, wat er eigenlijk op neer komt om je als gebruiker nog meer te laten betalen. Simpelweg komt het hierop neer: de softwarefabrikant installeert de software voor je, verzorgt onderhoud en beheert deze. Vaak wordt SaaS als een abonnement geleverd, met een veel hoger prijskaartje dan traditionele software vanwege het extra werk dat door de fabrikant moet worden verricht.

Microsoft gebruikt de term Windows as a Service vooral om aan te geven dat Windows automatisch voor je wordt updatet. Dat gebeurde al langer natuurlijk, maar specifiek wordt daarmee bedoeld dat ook de complete Windows-versie voor je wordt bijgewerkt. Als voorbeeld kun je denken aan de Novemberupdate van Windows, die veel nieuwe functies introduceerde en verbeteringen heeft doorgevoerd.
 

Extra diensten

Microsoft hoopt dus erg sterk op het leveren van extra diensten. Denk bijvoorbeeld aan Microsoft Office, dat nu vooral wordt gepusht in abonnementsvorm. Dat levert natuurlijk veel meer geld op. Denk ook aan het feit dat de Windows Store eindelijk open wordt gesteld voor bureaubladtoepassingen, met zelfs speciale tools om de oude Win32-apps om te zetten naar het nieuwe UWP-apps, zodat Microsoft de Windows Store veel sneller kan vullen. Die zogenaamde Desktop Bridge heeft Microsoft op de BUILD onthuld.

Als voorbeeld liet Microsoft zien dat het Age of Empires II zonder problemen heeft geconverteerd naar het UWP-formaat, waarmee de game dus veel eenvoudiger op de tablet gedraaid kan worden. Microsoft begint zelfs gaming serieus te nemen in de Windows Store, waarbij het via de Windows Store mogelijk maakt om AAA-games te kopen, zoals Gears of War, Tomb Raider, Quantum Break en meer. Soms zijn er zelfs zogeheten cross-buys, waarbij als je een game koopt op Xbox One je deze gratis voor de pc erbij krijgt.
 

Ontwikkelaars

Het begin van dit verhaal klinkt misschien heel negatief. Echter, voor de die hard pc-gebruikers onder ons is het enigszins goed nieuws. Het betekent dat Microsoft er alles aan zal doen om het pc-platform en het Windows-platform specifiek, zo interessant mogelijk te houden, om het leven ervan zo lang mogelijk uit te rekken. De eerste tekenen hiervan zien we bijvoorbeeld terug in een grote nieuwe functie van de aankomende update: Bash. Een native Ubuntu-bash op Windows 10, dat is behoorlijk revolutionair. Als we dat zes jaar geleden had voorspeld, waren we voor gek verklaard. Nu is het de harde waarheid.
 

Linux naar Windows

De Bash van Ubuntu is er maar voor één reden: om de (web)ontwikkelaars terug te krijgen naar Windows. Veel ontwikkelaars maken liever gebruik van Linux en OS X, simpelweg omdat de gereedschappen beschikbaar op die platforms beter zijn. Bash op Ubuntu verandert dat en brengt Windows 10 een stap dichterbij om dit platform ook zo goed te maken, met dezelfde gereedschappen als Linux. Vooral webontwikkelaars profiteren hiervan.

Een andere opmerkelijke stap is dat Microsoft het product Xamarin heeft gekocht, open source heeft gemaakt, gratis heeft toegevoegd aan Visual Studio en de broncode ervan openbaar gemaakt. Met Xamarin is het mogelijk om eenvoudig iOS- en Android-apps te schrijven in de programmeertaal C#.

Microsoft hoopt dat daarmee de drempel omlaag gaat om ook apps voor Microsoft-platformen te schrijven. Als je eenmaal de basis van je app hebt geschreven in C# en al Android of iOS ondersteunt, dan is ondersteuning voor het Windows-platform namelijk zo toegevoegd.
 

Andere tools

Microsoft zal er in de toekomst voor zorgen nog meer ontwikkelaars tot het platform aan te trekken, want die ontwikkelaars zijn een waardevolle groep. Als zij Windows hun hoofdplatform maken, dan ontwikkelen ze misschien op den duur toch nog ook wel eens een app voor Windows. En elke app voor Windows is natuurlijk mooi meegenomen. Hoe Microsoft in de toekomst ontwikkelaars blijft lokken, daar kunnen we alleen maar naar gissen.

Het is sowieso duidelijk dat Microsoft zijn tools ook naar andere platformen brengt. Een voorbeeld daarvan is SQL Server dat op Linux komt en ook belangrijk is ASP.NET dat voor Linux en OS X uit is. Het sterven van de pc-markt heeft overigens ook andere gevolgen, namelijk dat Microsoft zijn horizon aan het verbreden is en dus ook op de andere platform een rol wil spelen, zodat ook daar meer gebruikers in contact komen met Microsoft-producten. Specifiek gaat het dan om Android en iOS, waar we nu al de Office-suite terugzien en een aantal andere Microsoft-apps, zoals Cortana, Groove, Xbox en meer.
 

Anniversary Update

Inmiddels is de Windows 10 Anniversary Update uitgebracht. Deze nieuwe versie werd onthuld op de BUILD-conferentie van Microsoft, met toen vooral functies bedoeld voor ontwikkelaars. Er zijn her en der wat verbeteringen aan het besturingssysteem aangebracht, zoals in Cortana, de taakbalk en in het menu Start. Een van de tot nog toe grote functies voor eindgebruikers is Windows Ink. Met Ink wordt gebruik van een pen een stuk nuttiger, iets wat al langer nodig is. Microsoft pusht de pen namelijk al sinds de Surface Pro 3, die alweer twee jaar geleden is uitgebracht. Een andere nieuwe functie van de Anniversary Update is dat Microsoft Edge eindelijk ondersteuning krijgt voor extensies. Deze functie had al veel eerder moeten verschijnen. Het is onduidelijk waarom extensies zo lang uitgesteld zijn.
 

Geen rozengeur en maneschijn

Helaas zijn er ook minder positieve veranderingen aan de Anniversary Update. Het menu Start gaat meer apps promoten vanuit de Windows Store. Dat gebeurt in het rechtergebied van het menu, waar alle tegels staan. In de huidige Windows-versie zijn er vijf zogeheten gepromote apps, waarvan twee apps gedownload en geïnstalleerd worden zonder toestemming en drie apps alleen naar de Windows Store linken, waar je de app vervolgens zelf kunt installeren. Nu verhoogt Microsoft dus dat totaalaantal naar tien apps die gepromoot worden op het menu Start. Hoeveel er vooraf worden geïnstalleerd en hoeveel gelinkt worden, is nog onduidelijk, maar dat het om advertentieruimte gaat is wel duidelijk.

Om ruimte te maken voor die gepromote apps, zal Microsoft zelf minder apps in het menu Start weergeven. Microsoft zal zelf bepalen welke apps vanuit de Windows Store in het menu zullen verschijnen. Het bedrijf zegt de wijziging door te voeren om gebruikers meer bekend te maken met de Windows Store en hoopt zo ook meer grote app-ontwikkelaars aan te trekken. Als zij een prominente plek kunnen krijgen in het menu Start, garandeert dat natuurlijk enorm veel downloads en hoog gebruik. Het is natuurlijk slecht dat Microsoft het menu Start verkoopt aan de hoogste bieder, maar als je als Windows-fan graag meer apps wilt zien op het platform, waaronder voor tablets, dan is dit absoluut een goede manier.
 

Waar wil Windows heen?

Windows 10 is een heel jaar lang gratis geweest. Zoals gezegd wil Microsoft aan de ene kant de Windows Store tot een succes maken, door het veel eenvoudiger te maken oude Windows-toepassingen eraan toe te voegen. Verder pusht Microsoft met Windows 10 OneDrive, Skype en Office. Dat zijn de extra diensten die geld in het laatje moeten brengen op de langere termijn. In de toekomst zullen daar alleen maar meer diensten bij komen. Het is ook niet ondenkbaar dat zelfs bepaalde functies van Windows ooit tegen betaling beschikbaar gemaakt worden en dat alleen nog het basisbesturingssysteem gratis blijft.
 

Windows met een service

De toekomst lijkt dus duidelijk. Microsoft heeft met Windows 10 voor het eerst Windows als een service afgeleverd met regelmatig nieuwe functies. Dat houdt in dat Windows continu geüpdatet wordt en dat je daarmee dus altijd de nieuwste Windows-versie krijgt. Er is daar geen vast schema voor. Vóór Windows 10 kreeg je alleen nieuwe functies bij aanschaf van een nieuw apparaat. Natuurlijk, je kon Windows upgraden, maar het aantal mensen dat dat daadwerkelijk deed, was ongelooflijk laag. Een nieuwe Windows-versie met een nieuwe pc is dus verleden tijd. Het houdt ook in dat Microsoft sneller nieuwe functies kan afleveren aan zijn gebruikers, iets wat Windows zeer interessant zal maken de komende paar jaar.

Microsoft zal echter voorzichtig omgaan met het introduceren van nieuwe functies of het omgooien van het besturingssysteem. Om ooit nog eenzelfde debacle als Windows 8 te voorkomen, kan nu iedereen Windows testen, de zogenaamde Windows Insiders. Deze Insiders geven feedback op nieuwe functies, op het uiterlijk van Windows en op hoe het besturingssysteem werkt. Ze zijn heel erg belangrijk voor Microsoft en zijn bedoeld om niet dezelfde fouten te maken als in ‘die vorige Windows-versie’ . Bovendien heeft Microsoft geen plan B. Er staat nergens een back-up-Windows-versie klaar voor als alles fout gaat.

▼ Volgende artikel
Fairphone vernieuwt Fairbuds XL met focus op beter geluid en comfort
© Fairphone
Huis

Fairphone vernieuwt Fairbuds XL met focus op beter geluid en comfort

Fairphone lanceert de vernieuwde Fairbuds XL. Deze modulaire koptelefoon belooft nu ook het geluid en comfort te bieden dat je voor 249 euro mag verwachten. Met nieuwe drivers en zachtere oorkussens pakt de fabrikant de eerdere kritiekpunten aan. Handig: je kunt je oude model zelf eenvoudig upgraden.

De Nederlandse fabrikant Fairphone heeft deze week de vernieuwde versie van de Fairbuds XL gepresenteerd. Deze modulaire koptelefoon is een doorontwikkeling van het model dat in 2023 werd gelanceerd. Waar de eerste generatie vooral een statement maakte op het gebied van repareerbaarheid, belooft deze nieuwe versie ook op audiogebied en draagcomfort een inhaalslag te maken. De koptelefoon is daardoor ontworpen om jarenlang mee te gaan en is per direct verkrijgbaar.

©Fairphone

Verbeterde audiokwaliteit en materialen

De belangrijkste upgrade ten opzichte van de voorganger zit in de geluidsweergave en het fysieke ontwerp. De nieuwe Fairbuds XL beschikt over 40 mm dynamische drivers en ondersteuning voor aptX HD, wat moet zorgen voor een gedetailleerder geluidsbeeld en high-res audio via bluetooth. Fairphone heeft daarnaast gekeken naar de feedback over het draagcomfort. De nieuwe modellen zijn uitgerust met zachtere oorkussens van 'birdseye-mesh' en een ademende hoofdband, waardoor de koptelefoon ook tijdens langere luistersessies prettig moet blijven zitten. Het design is beschikbaar in de kleuren Forest Green en Horizon Black.

Modulair ontwerp voor lange levensduur

Wat de Fairbuds XL onderscheidt in de markt van consumentenelektronica is de verregaande modulariteit. De koptelefoon is opgebouwd uit negen losse modules die door de gebruiker zelf te vervangen zijn. Dit betekent dat bij een defect of slijtage niet het hele apparaat weggedaan hoeft te worden, maar dat onderdelen zoals de batterij, de oorkussens of de hoofdband eenvoudig vervangen kunnen worden. Technisch biedt het apparaat verder dual-point connectiviteit, een IP54-certificering voor spatwaterdichtheid en een accuduur tot 30 uur.

Zoals gebruikelijk bij het Amsterdamse bedrijf ligt de nadruk sterk op duurzaamheid en eerlijke materialen. De koptelefoon bestaat voor ongeveer 50 procent uit gerecyclede grondstoffen, waaronder gerecycled aluminium en zeldzame aardmaterialen in de magneten. Ook wordt er bij de assemblage gebruikgemaakt van fabrieken die draaien op zonne-energie en investeert het bedrijf in leefbare lonen voor fabrieksarbeiders.

©Fairphone

Compatibel met het vorige model

Een opvallende keuze van Fairphone is de compatibiliteit met de eerste generatie Fairbuds XL. De fabrikant benadrukt dat technologie moet meegroeien met de gebruiker. Bezitters van het 2023-model hoeven daarom geen volledig nieuwe koptelefoon aan te schaffen om te profiteren van de geluidsverbeteringen. De nieuwe drivers zijn namelijk ook als los onderdeel verkrijgbaar en kunnen eenvoudig in het oude model worden geïnstalleerd. Hiermee voegt Fairphone daadwerkelijk de daad bij het woord wat betreft het verlengen van de levensduur van elektronica.

©Fairphone

Prijs en beschikbaarheid

De vernieuwde Fairbuds XL is per direct verkrijgbaar in Nederland. De adviesprijs voor de koptelefoon bedraagt 249 euro. Hij is te koop via de webwinkel van Fairphone en bij geselecteerde retailers.

▼ Volgende artikel
Zo kies je een parfum dat écht bij je past (en dat blijft hangen)
© ID.nl
Gezond leven

Zo kies je een parfum dat écht bij je past (en dat blijft hangen)

Een parfum is meer dan een lekker luchtje; het is je onzichtbare visitekaartje. De juiste geur kan je stemming versterken, je zelfvertrouwen een boost geven en direct vertellen wie jij bent. Maar hoe vind je een geur die echt bij jouw persoonlijkheid past?

Dit artikel in het kort

💨Welke geurnoten passen bij jouw karaktertype?
💨Top-, hart- en basisnoten: hoe een parfum is opgebouwd.
💨Het verschil tussen eau de toilette en eau de parfum.
💨De gouden regel voor het testen in de winkel.

Lees ook: Waarom parfum niet bij iedereen hetzelfde ruikt

Zeg me wat je draagt, ik zeg wie je bent

Geuren zijn de snelste weg naar onze emoties. Ruik je versgebakken brood, dan sta je in gedachten direct in een warme keuken. Ruik je zonnebrandcrème, dan voel je het strand. Parfums werken precies zo: ze communiceren iets over jou, zonder dat je een woord zegt.

Door een parfum te kiezen dat aansluit bij je karakter, versterk je je uitstraling. Welk type ben jij?

Persoonlijkheidstypen en bijpassende geuren

Hieronder vind je een overzicht van veelvoorkomende persoonlijkheidstypen en welke geuren daar goed bij aansluiten.

1. De romanticus (dromerig & gevoelig)

Ben je creatief, nostalgisch en gevoelig ingesteld? Dan voel jij je waarschijnlijk het prettigst bij zachte, ronde geuren. Bloemige en poederachtige noten omhullen je als een warme deken en passen perfect bij jouw zachtaardige karakter. Zoek naar: roos, jasmijn, viooltjes, vanille en lelie.

Voor dames:

Chloé - Chloé Eau de Parfum
: de ultieme romantische geur. Ruikt naar een vers boeket rozen met een poederige, schone ondertoon.
Marc Jacobs - Daisy: Speels, zacht en dromerig. Met noten van viooltjes en aardbei is dit een lichte, vrolijke bloemengeur.

Voor heren:

Dior - Dior Homme
: een zeldzame herengeur met iris. Hierdoor is hij zacht, poederig en verfijnd (in plaats van typisch 'mannelijk' stoer).
Prada - L'Homme: schoon, luchtig en zacht. Ruikt naar luxe zeep en verse bloemen (neroli/iris), perfect voor de gevoelige man.

2. De power-persoonlijkheid (krachtig & zelfverzekerd)

Jij komt een ruimte binnen en mensen hebben het door. Je staat stevig in je schoenen en houdt niet van poespas. Houtachtige en kruidige geuren sluiten hier naadloos op aan. Ze hebben een diepe, stabiele basis die autoriteit en rust uitstraalt. Zoek naar: Sandelhout, cederhout, leer, patchouli en zwarte peper.

Voor dames:

Chanel - Coco Mademoiselle
: een moderne klassieker met karakter. De combinatie van frisse sinaasappel en krachtige patchouli straalt pure klasse en zelfvertrouwen uit.
Tom Ford - Black Orchid: niet voor muurbloempjes. Een zware, aardse geur met truffel en pure chocolade. Je vult er de kamer mee.

Voor heren:

Hermès - Terre d’Hermès
: ruikt naar aarde, hout en sinaasappel. Een hele stabiele, volwassen geur die autoriteit uitstraalt zonder te schreeuwen.
Dior - Sauvage: extreem populair vanwege zijn kracht. Peperig en fris; een geur die zegt: "Ik ben er."

3. Het mysterie (sensueel & raadselachtig)

Houd je ervan om niet direct het achterste van je tong te laten zien? Ben je gek op de avond en subtiele verleiding? Dan zijn Oriëntaalse geuren jouw match. Deze zijn vaak rijk, zwaar en gelaagd. Zoek naar: Amber, wierook, muskus, kaneel en exotische kruiden.

Voor dames:

Yves Saint Laurent - Black Opium
: een verslavende mix van zwarte koffie en vanille. Donker, zoet en perfect voor de avond.
Dior - Hypnotic Poison: de naam zegt het al. Een betoverende, zware geur met amandel, karwij en vanille. Zeer verleidelijk.

Voor heren:

Viktor&Rolf - Spicebomb
: een explosie van kruiden (peper, kaneel) en tabak. Warm en kruidig, maar met een mysterieuze diepte.
Armani - Code: een geraffineerde mix van tonkaboon en leer. Glad, donker en een tikkeltje geheimzinnig.

4. De zonnestraal (speels & spontaan)

Ben jij de optimist van de groep, altijd vrolijk en ongecompliceerd? Zware geuren passen vaak niet bij jouw energie. Jij bloeit op van frisse, fruitige noten die licht en uitnodigend zijn. Zoek naar: Perzik, appel, framboos, zwarte bes en citrusbloesem.

Voor dames:

DKNY - Be Delicious
: het bekende 'groene appeltje'. Fris, fruitig en ongecompliceerd. Echt een energieboost.
Giorgio Armani - My Way: een vrolijk boeket van witte bloemen en citrus. Heel open, zoet en uitnodigend.

Voor heren:

Versace - Eros
: een luide, vrolijke geur met munt, appel en vanille. Jong, energiek en een echte allemansvriend.
Paco Rabanne - 1 Million: bekend om de goudstaaf-flacon. Zoet, kruidig en fruitig. Een geur met een knipoog die het leven viert.

5. De avonturier (energiek & sportief)

Stilzitten is niets voor jou. Je houdt van buitenlucht, actie en nieuwe ervaringen. Daar past geen bedwelmende geur bij, maar juist iets dat energie geeft. Aquatische (water) geuren en citrus zijn jouw beste vrienden. Zoek naar: Bergamot, grapefruit, munt, zeewater en groene thee.

Voor dames:

Giorgio Armani - Acqua di Gioia
: geïnspireerd op de zee. Ruikt naar munt, citroen en water. Heerlijk fris en opwekkend.
Davidoff - Cool Water Woman: een klassieker die ruikt naar de oceaan en frisse meloen. Voor vrouwen die liever buiten zijn dan binnen.

Voor heren:

Giorgio Armani - Acqua di Giò
: waarschijnlijk de bekendste 'watergeur' ter wereld. Ruikt naar zeewater, wind en limoen.
Issey Miyake - L'Eau d'Issey Pour Homme: een unieke, scherpe frisheid dankzij de Japanse yuzu (citrusvrucht). Strak, modern en heel energiek.

©africa-studio.com (Olga Yastremska and Leonid Yastremskiy) - stock.adobe.com

Begrijp wat je koopt: de opbouw van een geur

Heb je wel eens een parfum gekocht dat in de winkel heerlijk rook, maar thuis tegenviel? Grote kans dat je alleen de topnoten hebt geroken. Een parfum is opgebouwd als een piramide:

1: Topnoten (de binnenkomer)
Dit is wat je de eerste 10 tot 15 minuten ruikt. Vaak fris en licht (citrus), bedoeld om je aandacht te trekken. Topnoten vervliegen snel.
2: Hartnoten (de kern)
Zodra de topnoten verdwijnen, komt het 'hart' naar boven. Dit is de ware geur van het parfum, vaak bloemig of kruidig. Dit blijf je enkele uren ruiken.
3: Basisnoten (de blijver)
Dit is wat er aan het einde van de dag nog op je huid zit. Zware ingrediënten zoals hout, muskus en vanille die zorgen voor diepte.

💡Tip:
Koop een parfum nooit direct na het opspuiten. Wandel de winkel uit, doe boodschappen en ruik na een uur nog eens. Pas dan weet je hoe het parfum écht ruikt.

Eau de toilette of eau de parfum?

Op de flacon staan vaak termen die iets zeggen over de sterkte (en de prijs):
Eau de Cologne:
zeer licht, vervliegt snel (3-5% geurstoffen). Lekker wanneer je je even wilt opfrissen.
Eau de Toilette (EDT): de meest verkochte variant. Fris en geschikt voor dagelijks gebruik (5-10% geurstoffen).
Eau de Parfum (EDP): sterker en blijft langer hangen (10-20% geurstoffen). Je hebt er minder van nodig, maar het is vaak duurder.
Parfum / Extrait:
Zeer geconcentreerd en kostbaar. Een paar druppels ruik je de hele dag.

Zo voorkom je een miskoop: 4 gouden tips

Tot slot: hoe hak je de knoop door in de parfumerie?
1. Test op je huid (niet op een papiertje)
Een papieren strookje heeft geen pH-waarde en geen hormonen. Jouw huid wel. Door je lichaamschemie kan een parfum bij jou heel anders ruiken dan bij je beste vriendin. Spray altijd op je pols om te weten hoe de geur op jou reageert.
2. Niet wrijven!
Een klassieke fout: sprayen op de polsen en ze dan tegen elkaar wrijven. Niet doen! Door de wrijving maak je de geurmoleculen kapot, waardoor de topnoten sneller verdwijnen en de geurbalans verstoord raakt. Gewoon laten drogen aan de lucht.
3. Maximaal drie geuren
Na drie verschillende parfums is je neus 'vermoeid' en kun je geuren niet meer goed onderscheiden. Ruik tussendoor even aan je eigen kleding (of aan koffiebonen als ze die hebben staan) om je neus te neutraliseren.
4. Kijk naar wat je al hebt
Weet je niet waar je moet beginnen? Kijk naar de flesjes die je al hebt staan of opgebruikt hebt. Google de geurnoten van je favoriet (bijvoorbeeld op een website als Fragrantica) en zoek naar nieuwe parfums die dezelfde ingrediënten bevatten. Of kijk naar geuren in huis die je fijn vindt. Houd je van lavendel in je wasmiddel of vanille in je kaarsen? Dat zijn goede uitgangspunten. 

Geur gevonden? Dan weet je nu...

...altijd wat je als cadeau kunt vragen!