ID.nl logo
Zekerheid & gemak

UMTS. UMTS in de praktijk: snel, maar wel heel duur.

Overal waar u bent profiteren van de snelheid van een adsl-verbinding – dat is wat de umts-aanbieders u beloven. Dit supersnelle telefoonnetwerk is inmiddels van start gegaan in Nederland, al is het voorlopig alleen beschikbaar in drukbevolkte gebieden. Vodafone had de primeur door als eerste zijn umts-netwerk open te stellen voor zakelijke gebruikers. Wij nemen de proef op de som met de Vodafone umts/gprs datacard. Krijgt u echt een snelle netwerkverbinding naar internet of kantoor? En wat kost het?

Let op artikel in print is anders. Umts staat voor Universal Mobile Telecommunications System en is het derde generatie mobiele netwerk (ook wel 3G genoemd) en de gedoodverfde opvolger voor gsm. Toepassing van umts is vooral dataoverdracht: gsm schiet door de trage snelheid van 9,6 Kbit/s te kort als u foto's wilt versturen of videostreams bekijken, bijvoorbeeld om net dat doelpunt te zien van die voetbalwedstrijd waar u niet bij kunt zijn. Dat gsm hier eigenlijk niet bruikbaar is, is niet zo vreemd: het is oorspronkelijk ontworpen voor spraakverkeer. Een tussenoplossing werd wel gevonden: voor een betere dataoverdracht wordt gebruik gemaakt van bundeling van vier gsm-kanalen, dat de overdrachtssnelheid opkrikt tot 38,4 Kbit/s – deze oplossing kennen we als General Packet Radio Services (gprs) – maar ondanks de hogere snelheid is er nog steeds maar sprake van de helft van de reguliere modemsnelheid of hooguit een tiende van een adsl-verbinding. Umts: heel anders dan gsm Umts is daarentegen wél ontworpen voor breedband-dataverkeer en biedt snelheden vanaf 384 Kbit/s, wat zich kan meten met een aardige adsl-verbinding. Voor die hogere bandbreedte is een andere techniek nodig, vooral wat het zenderdeel betreft. Umts-apparatuur lijkt wat uiterlijk betreft op wat we kennen van gsm, maar de overdracht is flink anders. Een gsm is daarbij het best te vergelijken met een walktie-talkie of dect-telefoon, terwijl umts meer gelijkenis vertoont met de techniek die wordt gebruikt in wireless access points. Gsm gebruikt een smalle zendfrequentie op 900 of 1800 MHz, umts gebruikt brede gebieden in 1900 tot 2200 MHz om tot de hoge dataoverdracht te komen. Umts maakt geen gebruik van de frequenties in het middengebied – rond de 2,1 GHz – om interferentie met wifi-netwerken te voorkomen. Gsm en umts zijn dus wezenlijk anders. In de praktijk Wij bekijken de umts-dienst van Vodafone, die gebruikmaakt van de Vodafone umts/gprs datacard. Deze is geschikt voor de laptop en haakt in op de Vodafone-dienst Mobile Connect. Vodafone heeft nog niet overal in Nederland umts-dekking. Om dit op te vangen kent de datacard twee modi: is er geen umts mogelijk (384 Kbit/s), dan schakelt de kaart over naar gprs (54 Kbit/s). Weliswaar een elegant concept met het voordeel van continue werking, maar met het nadeel dat het afstapje van een factor zeven naar gprs wel erg hoog is. Vodafone gebruikt voor umts/gprs een datakaart van het Belgische Option waar Vodafone voor dit product het alleenrecht op heeft. De kaart wordt geleverd in de bekende rood-oranje kleur en is eenvoudig te installeren. Snelheid De doorvoersnelheid blijkt overeen te komen met de opgegeven cijfers. Wij klokken een goede 380Kbit/56Kbit op umts en 46 Kbit/14 Kbit op gprs. Surfen op internet blijkt aardig goed te gaan, het beeld reageert alleen iets anders: alle pagina's hebben de neiging na een korte wachttijd in één keer in beeld te verschijnen (een 'plof'-effect), terwijl we gewend zijn dat internetpagina's zich gaandeweg opbouwen tijdens het laden. Dit is echter wel verklaarbaar: met umts heb je wel de snelheid van adsl, maar is er sprake van een langere responstijd. Bij umts is dit vaak 200 ms, ongeveer tienmaal zo hoog vergeleken met de 20 ms van adsl. Dit verklaart de kleine vertraging en het plof-effect. Door de lange responsetijd zijn toepassingen met een hoog interactiviteitgehalte minder bruikbaar op umts. Denk aan remote desktopgebruik, ip-telefonie, games en andere responskritische zaken. Audio- en videostreams hebben na het opstarten weinig last van de lange responstijd. Real Audio weet de volle 384 Kbit/s te benutten en zet een prima videobeeld en uitstekend radiogeluid neer. Responstijd speelt hier dan ook geen grote rol. Wat opvalt in de ontvangststerkte is dat umts gevoeliger is voor muren en andere radiogolf-hindernissen dan gsm. Daarom komt gprs dieper in gebouwen. Schakelt de kaart buiten het umts-zenderbereik over op gprs, dan wordt surfen duidelijk lastiger; plaatjes bouwen langzaam op en de responstijd is hoog. Kosten Umts is niet goedkoop. U hebt bij Vodafone de Mobile Connect umts/gprs datacard nodig, die los verkrijgbaar is voor € 375 of € 299 kost met een abonnement. Daarnaast hebt u te maken met kosten op basis van het verbruikte datavolume. Koopt u vooraf geen data in, dan kunnen de kosten gevaarlijk snel oplopen: € 12 voor een megabyte, € 1200 voor 100 MB en € 12.000 (!) voor een gigabyte. Goedkoper wordt het als u elke maand tien tot honderd megabyte vooraf inkoopt in de vorm van een jaarabonnement. Dan worden de kosten respectievelijk € 20, € 75 en € 1000. Onverbruikte ingekochte data blijven twee maanden staan. U kunt daaruit concluderen dat umts ongeschikt is om meer dan een paar honderd MB te verplaatsen. In dat geval gaat u beter op zoek naar een hotspot of andere vorm van gastgebruik van een adsl-aansluiting. Voor dezelfde gigabyte over een adsl-aansluiting (we gaan uit van een € 30-abonnement) betaalt u voor die maand slechts een dertigste of minder, vergeleken met de kosten van umts. Opletten Een gevaar bij het product van Vodafone is dat de kosten extreem kunnen oplopen als u er achteloos gebruik van maakt of als er technisch dingen misgaan. Dat gevaar ontstaat door de goede bandbreedte, de relatief hoge datakosten en het ontbreken van een begrenzing. Praktisch voorbeeld: een halfuurtje breedband NOS Journaal kijken is voor een leek niets bijzonders. In Real Audio gebruikt dat 380 Kbit/s en eet het 90 MB weg – op een haar na het maandquotum uit het zwaarste datapakket van € 75. Zonder vooraf ingekocht quotum geldt een prijs van € 12 per MB en betaalt u voor die ene journaaluitzending dus € 1080! Doet u dat 'per ongeluk' dagelijks, dan lopen de kosten makkelijk uit de hand. Een voorbeeld: maakt u dag en nacht gebruik van uw verbinding van 384 Kbit/s en verbruikt u daarmee 4 GB per dag, dan is de maandafrekening € 1,5 miljoen zonder data abonnement, of € 125.000 als u het zwaarste datapakket hebt. Deze laatste scenario's zijn natuurlijk theoretisch, maar onmogelijk is het niet. De Vodafone-tool die wordt meegeleverd registreert het dataverbruik namelijk wel, maar een harde grens of duidelijke waarschuwing bij de datatransmissiecijfers is niet ingebouwd. Met deze gevaren is dat eigenlijk onacceptabel. Vodafone vertrouwt te veel op de eigen verantwoordelijkheid. Conclusie De kosten van umts zijn hoog, maar uit breedbandperspectief is het een prachtige voorziening. U hebt een grote dekking in Nederland en het evenaart op veel fronten adsl. Streaming audio en video, e-mail en webpagina's komen binnen in een tempo dat u als breedbandgebruiker gewend bent. Maar de dienst is nog niet af: om de zakelijke gebruiker en de consument te beschermen moet Vodafone betere waarschuwingen en een instelbare harde datalimiet introduceren. Op dit moment kunt u door de huidige open verbinding te makkelijk voor surrealistisch hoge kosten komen te staan, door sofware- of hardwareproblemen in de datakaart of laptop, onwetendheid of onzorgvuldigheid. Zonder de instelbare limiet is dit product af te raden, de risico's zijn te hoog.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 grote 65 inch 4K smart-tv's voor minder dan 600 euro
© jon anders wiken
Huis

Waar voor je geld: 5 grote 65 inch 4K smart-tv's voor minder dan 600 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Waar je een paar jaar geleden nog de hoofdprijs betaalde voor een goede 65 inch smart-tv, zijn deze tv's nu al een stuk betaalbaarder. Wij vonden vijf exemplaren die voor minder dan 600 euro te koop zijn.

Een 65 inch 4K smart-tv is natuurlijk de ultieme televisie voor het kijken van series en films in de hoogste kwaliteit. Voordeel is verder ook dat je niet al te dicht op je scherm hoeft te zitten: voor een 65 inch televisie geldt een afstand vanaf zo'n drie tot drieënhalve meter. En dankzij de smart-functionaliteit heb je toegang tot tal van streamingdiensten. Wij bekeken de mooiste modellen die je voor minder dan 600 euro kunt kopen.

LG 65UR73006LA

Voor wie houdt van heldere beelden en natuurlijke kleuren is de LG 65UR73006LA.AEUQ een prima keuze. Het 4K-paneel met ondersteuning voor HDR10 en HLG laat films en series mooi uitkomen. Wat direct opvalt is het brede kijkhoekpaneel, zodat je vanuit elke hoek goed beeld hebt. Drie HDMI 2.1-poorten zijn aanwezig, handig voor bijvoorbeeld een spelcomputer of soundbar. Het geluid is degelijk, met 20 watt RMS, al kan een extra speaker geen kwaad. De televisie zelf is niet overdreven dik, ongeveer 57 mm, en draait op WebOS dat vlot en makkelijk werkt.

Besturingssysteem: WebOS
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

TCL 65C655 Pro

Deze TCL 65C655 Pro is een goede keus als je graag series kijkt of een filmavond houdt. Dankzij de QLED-techniek komen de kleuren mooi tot leven en ook HDR10+ en Dolby Vision helpen mee voor extra diepte. Google TV zorgt ervoor dat je toegang hebt tot de meeste (streaming-)apps van Netflix tot YouTube. Het geluid springt eruit: met 50 watt RMS en een ingebouwde subwoofer krijg je een stevig geluid. De tv zelf is daardoor wel een tikje dikker, zo’n 80 mm. Er zijn drie HDMI-poorten voor het aansluiten van extra apparaten.

Besturingssysteem: Google TV
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 50W

Hisense 65A7NQ

Ben je iemand die vooral van gemak houdt? De Hisense 65A7NQ biedt precies dat. De tv is simpel in gebruik, draait op het VIDAA-besturingssysteem en start razendsnel op. Met zijn 4K-beeld en ondersteuning voor Dolby Vision zie je mooie kleuren en scherpe beelden. Er zijn drie HDMI-poorten, voldoende voor al je apparaten. De tv heeft een redelijk slank ontwerp, ongeveer 80 mm dik. Het geluid van 20 watt RMS is prima voor dagelijks gebruik, al klinkt het met een soundbar net even beter.

Besturingssysteem: VIDAA U
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

Samsung QE65Q80DAT

Wat deze Samsung QE65Q80DAT meteen bijzonder maakt, is het strakke ontwerp en de Direct Full Array-achtergrondverlichting. Daardoor zijn de zwarttinten diep en het contrast sterk. De tv is heel geschikt voor wie sportwedstrijden of actiefilms kijkt. Hij heeft vier HDMI 2.1-poorten en een krachtig geluid van 40 watt RMS, wat zorgt voor een volle klank bij films. Het scherm is vrij dun, met 54 mm, en draait op het vertrouwde Tizen-besturingssysteem dat soepel werkt.

Besturingssysteem: Tizen
Aantal HDMI-poorten
: 4
Audio-output (RMS)
: 40W

Philips 65PUS7609/12

Bij de Philips 65PUS7609/12 draait het om eenvoud en betaalbaarheid. De beeldkwaliteit is prima voor dagelijks gebruik, met 4K-resolutie en ondersteuning voor Dolby Atmos voor beter geluid. De tv werkt met Titan OS, dat simpel is en vlot laadt. Er zijn drie HDMI 2.1-poorten, genoeg om bijvoorbeeld een spelcomputer of extra box aan te sluiten. De tv is iets dikker dan sommige andere modellen, ongeveer 92 mm, en levert 20 watt RMS geluid. Philips is voor deze serie afgestapt van Google TV en levert de modellen nu met Titan OS.

Besturingssysteem: Titan OS
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

▼ Volgende artikel
Brug te laag? Bocht te krap? Met campernavigatie verloopt je reis wél probleemloos
© ID.nl
Mobiliteit

Brug te laag? Bocht te krap? Met campernavigatie verloopt je reis wél probleemloos

Ga je op vakantie met je camper of met de caravan? Dan wil je vooral ontspannen rijden, zonder zorgen over te lage viaducten, smalle haarspeldbochten of weggetjes waar je amper kunt keren. Toch gebruiken veel mensen nog steeds een standaard autonavigatie, terwijl die niet is afgestemd op de afmetingen en het rijgedrag van een groter of zwaarder voertuig. In dit artikel lees je wat campernavigatie anders doet – en waarom dat handig is.

📍 Wat het verschil is tussen gewone navigatie en campernavigatie 📍 Waarom standaard navigatie niet altijd geschikt is voor campers of caravans 📍 Welke problemen speciale campernavigatie voorkomt 📍 Welke extra functies campernavigatie biedt 📍 Wanneer campernavigatie echt nodig is 📍 Waar je op moet letten als je campernavigatie wilt kopen 📍 Waarom een groter scherm handig is in een camper

Lees ook: Een airco in je caravan of camper? Dit zijn de mogelijkheden!

Een gewone navigatie – los toestel of via smartphone – is gebouwd voor personenauto's. Je voert een bestemming in, kiest eventueel tussen snelste of kortste route, en krijgt aanwijzingen gebaseerd op normale verkeersregels en gangbare voertuigafmetingen. Voor dagelijks gebruik werkt dat prima. Maar zodra je met een grote camper of een caravan op pad gaat, kom je al snel beperkingen tegen. Denk aan tunnels met een beperkte doorrijhoogte, wegen met maximale asdruk of gewichtslimiet, scherpe bochten in bergachtig gebied of dorpskernen waar je amper kunt keren of parkeren. Een standaard navigatie houdt daar geen rekening mee. Dat kan onderweg voor behoorlijk wat stress zorgen, of in het slechtste geval zelfs voor schade.

Wat doet campernavigatie anders?

Een speciaal campernavigatiesysteem is ontworpen met campers en auto's met aanhanger in gedachten. Je voert vooraf de lengte, breedte, hoogte en het gewicht van je combinatie in. Op basis daarvan worden alleen routes getoond die ook echt geschikt zijn voor jouw voertuig. En dat maakt een wereld van verschil.

Zo vermijd je automatisch bruggen waar je niet onderdoor kunt, te smalle weggetjes in dorpjes of natuurgebieden, steile hellingen waar je niet comfortabel kunt rijden of keren en wegen waar een caravan officieel niet is toegestaan. Veel campernavigaties bieden ook aanvullende functies. Denk aan filters voor campings, servicepunten of camperplaatsen, kaarten die je offline kunt gebruiken in gebieden zonder bereik, weergave van hellingspercentages en scherpe bochten onderweg en waarschuwingen voor zijwind, milieuzones of tolwegen. Sommige systemen kun je zelfs koppelen aan een achteruitrijcamera, wat handig is bij parkeren of keren op krappe plekken.

Wat je bij campernavigatie ook vaak ziet: een groter scherm dan bij standaard modellen. Dat is geen luxe, maar een bewuste keuze. De zitpositie in een camper is meestal hoger en wat verder van het dashboard af. Een scherm van 7 inch of groter zorgt dan voor beter overzicht en leesbaarheid, zonder dat je moet turen of knijpen met je ogen. Zeker als je tijdens het rijden snel de kaart of de aanwijzingen wilt checken, is dat een voordeel.

©GARMIN International ©2022

Voorbeelden uit de praktijk

Stel: je rijdt met een camper door de Ardennen. De kortste route volgens je telefoon gaat dwars door een dorpje met een smal bruggetje en steile oprit. Een standaard navigatie stuurt je daar zonder waarschuwing heen. Een campernavigatie herkent de beperkingen en kiest een alternatieve route via een doorgaande weg, ook al is die iets langer. Of je rijdt in Zuid-Frankrijk met een caravan achter je auto. Je komt bij een tunnel waar voertuigen hoger dan 2,60 meter niet doorheen mogen. Een gewone navigatie weet dat niet – een campernavigatie voorkomt dit soort problemen.

Is het altijd nodig?

Als je met een compacte buscamper reist die nauwelijks groter is dan een gewone auto, heb je in de praktijk minder snel last van beperkingen. Maar zodra je camper langer of hoger is, of je met een flinke caravan rijdt, wordt specifieke navigatie al snel een stuk comfortabeler – en veiliger. Ook voor langere reizen of tochten buiten West-Europa is het verschil merkbaar. Niet elk land signaleert hoogte- of gewichtsbeperkingen even duidelijk. Dan is het prettig als je navigatie dat voor je bijhoudt.

Campernavigatie kopen? Hier moet je op letten

Niet elk navigatiesysteem voor campers biedt dezelfde functies. Let daarom goed op de specificaties voordat je iets aanschaft. Controleer of je de voertuigafmetingen (lengte, breedte, hoogte, gewicht) kunt invoeren. Alleen dan kan het systeem echt rekening houden met obstakels op de route. Kijk ook naar het kaartmateriaal: is het actueel en dekt het voldoende landen? Zeker als je buiten West-Europa reist, is dat belangrijk. Sommige modellen bieden gratis kaartupdates, anderen niet. Let daarnaast op of er specifieke camper-POI's in het systeem zitten, zoals camperplaatsen, servicestations of campings. Ook de gebruikersinterface speelt een rol: is het systeem vlot te bedienen, ook als je onderweg bent? En niet onbelangrijk: hoe groot is het scherm? Bij voorkeur is dat minstens 7 inch. Een groter scherm is niet alleen prettiger tijdens het rijden, maar maakt het ook makkelijker om in een oogopslag hellingen, bochten en alternatieven te overzien. Ten slotte: als je al een achteruitrijcamera hebt, controleer dan of deze te koppelen is aan het systeem. Dat maakt het manoeuvreren op een krappe camping een stuk makkelijker.

Fijne vakantie!

Een campernavigatie lijkt op het eerste gezicht misschien een extra uitgave, maar het levert je onderweg vooral rust en gemak op. Geen stress over bruggen, geen gedoe bij keren, en geen verrassingen bij tunnels of bergwegen. Zeker als je vaker met je camper of caravan op pad gaat, is het een investering die je reis een stuk comfortabeler en ontspannen maakt.

P.S. Ook handig als je vaak op pad bent:

Een compacte camping-wasmachine