Problemen met Spotify op Windows, en dan?

© PXimport

Problemen met Spotify op Windows, en dan?

Beveiligingssoftware

Geplaatst: 28 juli 2022 - 09:13

Aangepast: 16 november 2022 - 09:38

Wesley Akkerman

Soms gebruik je Spotify op Windows en dan staat er ineens in beeld dat “er iets mis” ging. Geen nood, meestal is er niet zo veel aan de hand. Je hebt bovendien een aantal oplossingen tot je beschikken, die we in dit artikel met je doornemen.

Soms houdt Spotify er op Windows er om onverklaarbare redenen mee op. Een simpele berichtje dat dan aangeeft “dat er iets misging” levert weinig extra informatie op. Maar meestal komt die notificatie in beeld wanneer er serverproblemen zijn, je gebruikmaakt van een gedateerde appversie of wanneer je Spotify gebruikt in combinatie met een VPN.

Je kunt een aantal dingen doen om de problemen te verhelpen. De meest voor de hand liggende dingen zijn Spotify opnieuw opstarten, opnieuw installeren of eventueel je VPN uitschakelen. Heb je dat al geprobeerd, maar levert dat niet het beoogde resultaat op? Dan gaan we even een paar stapjes verder.

Spotify op Windows vertoont kuren

Het probleem hoeft bijvoorbeeld niet per se aan jouw kant te zijn. Soms heeft Spotify serverproblemen die opgelost moeten worden voordat de dienst in ere hersteld wordt. Als dat het geval is, kun je via websites als Downdetector of Allestoringen.nl controleren of je de enige bent en hoe lang zo’n storing al gaande is. Je kunt er verder weinig aan doen en moet dan echt wachten totdat de technici van Spotify het probleem voor je hebben opgelost.

© PXimport

Is dat het probleem niet en helpen de andere twee oplossingen ook niet, dan kun je opnieuw inloggen. Open de app op Windows en klik rechts bovenin op je naam. Selecteer vervolgens de onderste optie Uitloggen om uit te loggen bij Spotify. Vervolgens kun je opnieuw inloggen bij de dienst met je bestaande account, nadat je de app een keertje opnieuw opstartte.

En nu we het toch over dat menu hebben: het kan ook helpen om een Privésessie te beginnen. Als er ergens een tijdelijke glitch in het systeem zit, dan kan zo’n privésessie de boel een beetje omzeilen, waaronder dus mogelijk het probleem. Dit is uiteraard geen garantie; maar als de oplossingen tot nu toe nog niet werkten, dan kun je dit net zo goed een keertje uitproberen, natuurlijk.

Spotify-cache legen

Tot slot behandelen we het legen van de cache van de Spotify-app op Windows. De cache zorgt ervoor dat Spotify altijd snel laadt op je computer en een soepele ervaring aanbiedt. Maar diezelfde cache kan ook voor problemen zorgen die blijven aanhouden wanneer je hem niet tijdig leegt. Je gaat dan als volgt te werk.

© PXimport

  • Open de Windows Verkenner en ga naar C: > Gebruikers > [jouw profiel].

  • Druk bovenin op de knop Beeld en zoek Verborgen Items op. Je vindt die knop een beetje rechts van het midden; zet er een vinkje naast door op het lege vierkant te klikken.

  • Ga nu naar de mappen AppData > Local > Packages > SpotifyAB.SpotifyMusic_zpdnekdrzrea0 > LocalCache.

  • Open de Spotify-map en selecteer alles. Druk nu op de Del-knop je toetsenbord of selecteer de bestanden met je rechtermuisknop. Kies voor de optie Verwijderen.

Met deze stappen moet je alle problemen kunnen oplossen. Mocht de app daarna nog steeds niet werken, neem dan eens contact op met de klantenservice van Spotify.

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000