ID.nl logo
Overwatch - Competitief meesterwerk
© PXimport
Zekerheid & gemak

Overwatch - Competitief meesterwerk

Content. Het woordje keert vaak terug op als het over games gaat. Het gaat dan bijvoorbeeld over de hoeveelheid maps of modi in een game. Een weelde aan content is soms essentieel wil een game een goede game zijn, maar voor écht goede games gaat de contentvlieger vaak niet op.

Rocket League, Team Fortress 2 en Counter-Strike zijn goede voorbeelden van games die in kwaliteit goedmaken wat ze op kwantitatief vlak laten liggen. Overwatch is ook zo'n game. Er zit niet uitzonderlijk veel in Overwatch. Het is een competitieve multiplayergame zonder singleplayer. Het is zes tegen zes. Vier simpele modi. Twaalf maps. Op de officiële fora van Overwatch drukten gamers zich daarom zorgelijk uit de afgelopen weken. Ze leken bang te zijn dat de eerste shooter van Blizzard te feature-licht was. Dat de rek er te snel uit zou zijn, zeg maar. Lees ook: Total War: Warhammer - Totale Overwinning.

©PXimport

Een lang leven beschoren?

Hoe anders blijkt dat het geval nu Overwatch al enkele dagen in de winkels ligt. Inmiddels hebben wij tientallen uren in de consoleversie gestoken. Geen moment hebben we eraan gedacht om daar een punt achter te zetten, want van verveling of herhaling is allerminst sprake. Zelfs de Blizzard-universum-waardige lore houdt ons bezig, al moet je er wel op eigen houtje (en buiten de game om) naar op zoek gaan.

De uiteenlopende Heroes van Overwatch, en hoe zij met elkaar samenwerken, zorgen ervoor dat er constant mogelijkheden, tactieken en personages zijn om te ontdekken. Je hebt sowieso nog even de tijd om beter te worden, gezien de competitieve Ranked Play-modus nog moet worden toegevoegd. Dat gebeurt 'ergens in juni', liet Blizzard deze week weten.

Na de bèta lieten veel mensen zich negatief uit over het matchmaking-systeem in Ranked Play, dus heeft Blizzard het een en ander omgegooid. De maanden die na de toevoeging van Ranked Play volgen bepalen of Overwatch als competitieve game een lang leven beschoren is. Op de Ranked Play-modus komen we in de toekomst dus nog terug. Het zal ons gezien de kwaliteiten van Overwatch overigens niet verbazen als Blizzards jongste een grote speler in de e-sport-scene wordt.

©PXimport

Tactiek of chaos?

Afijn. Wees niet bang voor Overwatch als e-sport je juist afschrikt. Integendeel zelfs, Overwatch is bij uitstek een game voor iedereen: zowel beginnende shooter-spelers als ervaren rotten halen plezier uit Overwatch. De game is juist toegankelijk, want dankzij de vele verschillende krachten van alle Heroes is er altijd wel een leuke speelstijl waarin je je als beginner kunt specialiseren. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je 'te slecht bent' voor Overwatch, want iedereen kan ermee uit de voeten.

Wel is het erg aan te raden om met bekenden te spelen. Zonder vrienden valt veel van de charismatische samenwerking in Overwatch weg, zoals in veel competitieve multiplayergames. Bovendien ga je erg vaak dood wanneer spelers niet met elkaar (kunnen) samenwerken en communiceren. Dat is geheel het ding in Overwatch: om lol te hebben, hoef je niet heel goed te kunnen richten. Je moet vooral goed kunnen samenwerken. Werk je niet samen, dan bestaat de kans dat je niet eens je spawn fatsoenlijk kan verlaten. Dan is Overwatch natuurlijk wél vervelend.

Zoals in elke goede multiplayergame is het concept simpel: de modi draaien om een aanvallende partij en een verdedigende partij. Soms moet je een gebied veroveren en behouden, soms moet je de payload van A naar B begeleiden, soms is het een mengvorm van die twee. Hoe dan ook, altijd oogt Overwatch als één grote chaos. Je ziet mensen teleporteren, gigantische draken die door muren worden geschoten, gorilla's in safaripakjes die door de lucht vliegen en voor je het weet regent het rakketten. Juist.

©PXimport

Het getrainde oog ziet het tactische schouwspel dat achter die chaos van Overwatch schuilgaat. Spelers zijn aan het flanken, proberen de verdediging of aanval te breken, zorgen ervoor dat iedereen genoeg health en shield heeft, zoeken naar overzicht of creëren afleiding: spelers zijn, kortom, aan het samenwerken. En wanneer het samenwerken middels tactiek lukt, geeft Overwatch je het beste gevoel ter wereld - een kwaliteit die alle groten in welk competitieve genre dan ook gemeen hebben.

Nog zo'n kwaliteit is de feel. We hebben de game op de Xbox One, PlayStation 4 en pc gespeeld en op ieder platform speelt Overwatch als een trein. Aanvankelijk waren we bang dat de wapens een beetje impact zouden missen, maar dat is allerminst het geval. De dubbele shotguns van Reaper voelen enorm krachtig en de longbow van Hanzo is misschien wel de fijnste longbow in een game ooit. En kunnen we even stilstaan bij alle onbewust generieke assault rifles uit andere shooters die zo pijnlijk onderdoen voor de bewust generieke assault rifle van Soldier 76?

Personages en hun tactieken

Al die Heroes, hun wapens en hun zowel passieve als actieve vaardigheden maken Overwatch iedere ronde tot een feestje. Overwatch telt 21 van die Heroes en hoewel ze zeer verschillend zijn, zijn ze grofweg verdeeld in vier concrete rollen, uiteenlopend van puur offensief tot pure support. Er is zeker één healer of support nodig is om tegen een goed team te winnen. En het liefst heb je in de verdediging ook een tank klaar staan, zodat het team letterlijk wat body heeft.

©PXimport

Door rollen te combineren, creëer je mogelijkheden. Een goed voorbeeld is de Dead Eye-superkracht van McCree, dat een soort van lock-on instakill-festijn inluidt dat doet denken aan de gelijknamige kracht in Red Dead Redemption. Gaat McCree met die skill achter het niet te penetreren energieschild van Reinhardt staan, dan kan hij niemand raken, maar hij kan met Dead Eye wel tegenstanders locken zonder geraakt te worden. McCree hoeft daarna enkel nog de trekker over te halen als Reinhardt zijn schild omlaag doet.

Als team probeer je elkaars pluspunten op zulke wijzen te benutten. Aanvallende personages lopen vooraan, verdedigende personages zakken terug. Sommige personages kunnen turrets plaatsen, wat natuurlijk erg belangrijk is wanneer je als team een bepaald domein in de map wilt beheren, of misschien zelfs een doorgang of route wilt blokken.

Ben je in een duel beland, dan probeer je vooral de pijnpunten van andere Heroes bloot te leggen. Ieder personage kent sterke plussen en minnen, die je moet leren kennen om ze te kunnen benutten. De snelle Tracer kan gemakkelijk dichtbij trage doelwitten komen om schade te doen, maar een traag doelwit als Winston heeft veel leven, en kan Tracer gemakkelijk aan met zijn lompe, onnauwkeurige aanvallen. Snipers als Hanzo en Widowmaker kunnen daarentegen op hoger gelegen platformen komen waar sommige andere personage niet bij kunnen. Als gevolg zijn zij vooral een makkelijk doelwit voor elkaar.

Tracer gebruiken we overigens niet voor niets als voorbeeld. Wij zijn fan. Haar mogelijkheid om te dashen ('Blinken') en vervolgens terug te teleporteren naar de plek waar ze drie seconden geleden was, maakt haar ongekend leuk om mee te spelen. We houden er nu rekening mee en tellen continu drie tellen mee: waar komen we terecht als we nu terugspoelen? Zie de voorbeelden. De speelse en ongekend snelle Tracer staat voor ons symbool voor de mooiste momenten in de game.

Spanning is Overwatch eigen

En mooie momenten, daar zit Overwatch vol mee. Van die momenten dat je je digitale teamgenoten het liefst in de armen wilt vallen en je wel in vreugdetranen kunt uitbarsten. Tot twee keer toe hebben we in Overwatch met 99 punten achterstand nog gewoon met 99-100 gewonnen. Soms lijkt een comeback onmogelijk, maar spannende conclusies lijken Overwatch op de een of andere manier eigen.

Dat maakt dat je Overwatch met zijn korte snelle potjes maar moeilijk weg kunt leggen. Overigens is dat ook de verdienste van de twaalf maps, waarop simpelweg weinig aan te merken is. Als gevolg hoef je tijdens het matchmaking-proces zelden te vrezen voor 'een potje op die ene klote-map'.

Nu staan daar momenten tegenover dat Overwatch je furieus maakt. Dat heeft vooral van doen met de balans. Blizzard heeft erg goed werk geleverd en de balans is subliem voor een game die pas net uit is. Maar ze is nog niet perfect. Bastion is als mobiele turret nog een beetje te sterk en haalt snel het bloed onder je nagels vandaan. Ook Mei is met haar bevriezingskrachten ontzettend sterk. De Ultimate-krachten van iedere personage (zoals de eerder genoemde Dead Eye-kracht van McCree) zijn soms oneerlijk krachtig, maar in alle eerlijkheid: ze zijn altijd te counteren. Bovendien hoor je dat ze worden ingezet als je goed luistert.

©PXimport

Hoewel de snelle gameplay net iets beter uit de verf komt op de pc, oogt en draait Overwatch op alle platformen als een bezetene, zonder framedrops en zonder screen-tearing (die laatste héél soms op de Xbox One). Het grinden om loot-boxes waarmee je cosmetische gear vergaart is als extraatje nog de moeite waard om even te benoemen. Je kunt die loot-boxes met echt geld kopen, maar goed, het is niet alsof je die leuke pakjes, poses en sprays écht nodig hebt. Dus die keuze legt Blizzard bij de speler.

Heb je nog geen Overwatch, dan is een veel belangrijkere keuze aan de orde: ga je 'm kopen? Mocht je een gamende vriendengroep hebben, dan kunnen we het je niet anders dan aanraden. En als je geen gamende vrienden hebt, dan vind je die vrienden hier. Nu rest ons niet anders dan je de komende weken veel plezier te wensen. En mocht je ons tegenkomen, vergeet dan vooral niet waar die ene vervelende Tracer drie seconden geleden was.

Conclusie

De beste Hero-shooter ooit én de leukste competitieve shooter van het moment komt uit de stal van een ontwikkelaar die nog nooit een shooter gemaakt heeft. Overwatch is online met vrienden leuk voor jong en oud, ongeacht de hoeveelheid shooters die je achter de kiezen hebt. Op ieder platform is dit competitief meesterwerk een kandidaat voor game van het jaar.

Fantastisch
Conclusie

Overwatch --------- **Ontwikkelaar:** Blizzard Entertainment **Prijs:** € 49,99 (pc), € 59,99 (console) **Platform:** Windows, Playsation 4, Xbox One **Website:** [www.playoverwatch.com](https://playoverwatch.com/en-us/)

Plus- en minpunten
  • Fantastische shooter-mechanics
  • Uiteenlopende Heroes
  • Oneindig speelbaar in teamverband
  • Tactische en competitieve invalshoek
  • Geen
▼ Volgende artikel
testtesttesttesttest productcards
Huis

testtesttesttesttest productcards

Dit is een test article intro test test

Dit is een test


28 november 2024: productcardtest van Annemarie


1: met brand=

De string die ik hieronder gebruik is https://www.kieskeurig.nl/widget/get?type=product_widget&group=laptop&min=300&sort=pop&output=json&brand=apple

Test ik die in de browser dan zie ik dit:

Maar de productcard ziet er anders uit: geen Apple te zien




2: sort=pop: resultaat heel verschillend


String: https://www.kieskeurig.nl/widget/get?type=product_widget&group=laptop&min=700&sort=pop&output=json

Voorbeeld:

3: standaard string met 3 producten laat er maar 2 zien

String: https://www.kieskeurig.nl/widget/get?type=product_widget&group=wasmachine&sort=pop&output=html



Voorbeeld:



Hoe dan ook: op de productcard zie je én heel andere wasmachines en je ziet er maar 2.




Wat ons ook is opgevallen

We zien de laatste week/weken heel vaak wanneer we een productcard aanmaken voor een populaire groep (dus waar veel aanbod is, en waar meestal per product ook veel aanbieders/prijzen zijn) dat er productcards terugkomen met telkens 1 prijs erop. Het lijkt wel alsof bij de sortering van de producten voor de productcards dus een soort 'chronologie' wordt meegegeven: laat eerst alle producten zien die maar 1 prijs hebben.

Daarnaast zien we ook asynchroniteit bij prijzen op de productcard en de daadwerkelijke prijzen op KK

Nemen we even onderstaande productcard als voorbeeld

Kader 16-01: Hieronder een voorbeeld om te controleren hoe een kader nu werkt, aan de hand van de tekst hieronder:

Dit is tekst in een kader dat achter elkaar doorloopt. Deze alinea heeft dus tekst die in één keer doorloopt, en eindigt met een harde return. Dit is een nieuwe regel na een harde return om te controleren of de tekst inderdaad op een nieuwe regel begint. Na deze alinea geef ik twee harde returns.

Twee harde returns om een enkele witregel te geven, levert eigenlijk bijna twee witregels op, en komt dus niet overeen met de tekst in het kader zelf.

Dit is een alinea die komt na het opgeven van twee harde returns, komt de tekst nu op de goede plek? En hoe zit het met bulletpoints, die ik hieronder ga opsommen? Tekst na Shift+Enter

  • Bulletpoint 1
  • Bulletpoint 2 na een enter
  • Bulletpoint 3 na een enter
  • Bulletpoint 4 na een enter

Twee enters en een nieuwe alinea. De regels tussen de alineas zijn dubbel, hoe zit het met een ShifT+Enter?

Twee keer Shift+Enter levert deze witruimte op. Dat blijft dus gelijk aan een 'gewone' harde return

  • Bulletpoint 1, gevolgd door Shift+Enter
  • Bulletpoint 2, gevolgd door Shift+Enter, maar bulletpoint wordt niet automatisch aangemaakt.

Opsommingen met cijfers (gevolgd door Shift+Enter)

  1. Dit is een numbered bulletpoint, gevolgd door Enter
  2. Dit is een numbered bulletpoint, gevoldt door Enter
  3. Dit is een numbered bulletpoint, gevolgd door Shift+Enter
  4. Bulletpoint moet handopnieuw worden aangemaakt, gaat na Shift+Enter niet automatisch

Sinds 16-01: Afbeeldingen worden nu direct onder elkaar geplaatst, in plaats van een extra witregel ertussen, wat eerst wel het geval was. Verder zouden we ook graag de captions onder de afbeeldingen terug willen. Als je ze invult, blijven ze in he gepubliceerde artikel toch leeg.


▼ Volgende artikel
Zo vind je het ideale hoesje voor je smartphone
© Margo Basarab
Huis

Zo vind je het ideale hoesje voor je smartphone

Een smartphonehoesje is meer dan een accessoire. Het beschermt je telefoon tegen schade en maakt het gebruik makkelijker. Door de enorme variatie in modellen, materialen en extra functies kan het lastig zijn om een keuze te maken. In dit artikel lees je waar je op moet letten bij het kiezen van een hoesje en welke mogelijkheden je allemaal hebt.

Dit artikel in het kort: • Soorten smartphonehoesjes • Gebruikte materialen • Hardcase versus softcase • Speciale hoesjes • Handige extra's

Lees ook: Waarom dat hoesje om je telefoon toch echt handig is

Het type hoesje dat je kiest, hangt af van hoe je je telefoon gebruikt en tot in hoeverre je je toestel wilt beschermen. Een bumperhoesje is een beschermrand die om de zijkanten van je smartphone zit, terwijl de voor- en achterkant vrij blijven. Dit type hoesje beschermt de randen van je toestel tegen stoten en vallen, maar biedt minder bescherming voor het scherm en de achterkant. Een backcover beschermt alleen de achterkant en zijkanten van je telefoon, maar zorgt er wel voor dat je het slanke ontwerp van je toestel blijft zien. Is dat voor jou minder belangrijk en wil je juist zoveel mogelijk bescherming? Dan is een bookcase of wallet case een goede keuze. Dit type hoesje omsluit je hele telefoon en biedt vaak ruimte voor pasjes of geld. Als je zowel de voor- als achterkant wilt beschermen, kun je ook een flipcase overwegen, die verticaal opent. Een insteekhoesje, ook wel pouch genoemd, is een beschermhoes waarin je je smartphone schuift wanneer je deze niet gebruikt. Een opbergzakje zeg maar. In de dagelijkse praktijk zul je deze niet snel gebruiken, maar als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, of je telefoon meeneemt in je tas tussen andere spullen, dan kan het handig zijn. Je weet namelijk zeker dat je telefoon in een puch goed beschermd is tegen vuil en krassen.

Van siliconen tot leer

Het materiaal van een hoesje bepaalt niet alleen de uitstraling, maar ook hoe goed het beschermt. Siliconen en TPU zijn flexibel en schokabsorberend. Daarnaast zijn ze een beetje stroef, waardoor ze minder snel uit je handen of van de bank kunnen glijden. Wel is het zo dat met name siliconen wat sneller stof aantrekken. Wanneer je je telefoon vooral meeneemt in je broekzak of tas, is dit materiaal dus misschien net wat minder praktisch. Hard kunststof is stevig en lichtgewicht, maar kan barsten of scheuren bij een flinke klap of val. Leer, of het nu echt of kunstleer is, straalt luxe uit en biedt goede bescherming. Echt leer wordt mooier na verloop van tijd. Kunstleer niet, maar dit hoef je wel weer minder te onderhouden dan echt leer. Voor maximale stevigheid kun je kiezen voor aluminium of roestvrij staal, hoewel dit je telefoon zwaarder kan maken en minder flexibel is.

©picsmart

Hardcase versus softcase

Telefoonhoesjes zijn grofweg onder te verdelen in twee varianten: hardcover en softcover, elk met hun eigen kenmerken. Hardcover hoesjes staan bekend om hun stevige constructie, die uitstekende bescherming biedt tegen zware schokken en vallen. Ze behouden hun vorm goed, maar zijn vaak duurder, minder flexibel en voelen minder comfortabel aan in je hand.

Softcover hoesjes zijn lichter, flexibeler en vaak goedkoper. Ze liggen prettig in de hand en passen gemakkelijk in een broekzak of tas. Het zachte materiaal biedt goede schokdemping, maar kan sneller beschadigd raken en slijten. Ook kunnen softcovers na verloop van tijd verkleuren.

Speciale hoesjes voor specifieke situaties

Naast standaardmodellen zijn er ook speciale hoesjes die extra bescherming bieden. Waterdichte hoesjes zijn ideaal als je je telefoon wilt beschermen tegen vocht, stof en zand, bijvoorbeeld tijdens het sporten of op het strand. Veel van deze hoesjes hebben een IP-certificering, zoals IP67 of IP68, wat aangeeft hoe goed ze bestand zijn tegen water en stof. Shockproof hoesjes zijn ontworpen om vallen en stoten op te vangen, met schokabsorberende materialen en verstevigde hoeken. Rugged cases combineren water-, stof- en schokbescherming en zijn geschikt voor extreme omstandigheden, zoals op de bouwplaats of tijdens outdooractiviteiten.

Extra functies

Veel hoesjes hebben handige extra's. Het meest bekend zijn hoesjes met ruimte voor je bank- of creditcards. Er zijn ook modellen waarin je bankbiljetten kwijt kunt. Andere hoesjes hebben bijvoorbeeld geïntegreerde standaards waardoor je je telefoon makkelijk kunt neerzetten; ideaal om filmpjes te kijken of voor online vergaderingen. Ook heel handig zijn hoesjes met een ingebouwde powerbank. Met zo'n battery case weet je zeker dat je een hele dag door kunt met je smartphone. Heb je een iPhone, dan is een MagSafe-compatibel hoesje misschien handig.

Kies uit meer dan 300.000 hoesjes

Bij bol.

MagSafe? MagSafe! MagSafe is een technologie van Apple die oorspronkelijk werd ontwikkeld voor MacBooks en later werd aangepast voor de iPhone. Het systeem gebruikt magneten aan de achterkant van de iPhone om accessoires stevig te bevestigen. Bij MagSafe-compatibele hoesjes zijn deze magneten ingebouwd, waardoor ze naadloos werken met andere MagSafe-accessoires. Een goed voorbeeld is de MagSafe powerbank. Deze klik je magnetisch vast aan je iPhone, zodat je onderweg eenvoudig kunt opladen, ook zonder stopcontact in de buurt. Kleinere powerbanks zijn zo ontworpen dat je je telefoon gewoon kunt blijven gebruiken tijdens het opladen.

©YALCIN SONAT

Waar let je op bij de aankoop?

Bij het kiezen van een hoesje is de pasvorm belangrijk. Zorg dat het hoesje naadloos aansluit op jouw telefoon. Let ook op extra bescherming voor het scherm en de camera, zoals verhoogde randen. Houd rekening met de dikte en het gewicht van het hoesje, vooral als je een slank ontwerp belangrijk vindt. Controleer daarnaast of alle functies van je telefoon, zoals de knoppen en poorten, makkelijk toegankelijk zijn.

Conclusie

Het kiezen van een smartphonehoesje is meer dan een kwestie van smaak. Denk goed na over hoe en waar je je telefoon gebruikt. Zoek je maximale bescherming tegen vallen of juist een bescheiden hoesje zodat het design van je smartphone zo goed mogelijk zichtbaar blijft? Zijn extra's, zoals ruimte voor pasjes, belangrijk voor je? Heb je een voorkeur voor een bepaald materiaal? Het aanbod van smartphonehoesjes is enorm. Door voor jezelf goed te weten wat je precies wilt, maak je het jezelf een stuk gemakkelijker!