ID.nl logo
Zekerheid & gemak

Lightyear One: Elektrische auto op zonnepanelen

Elektrische auto’s worden al een tijdje gehypet, maar zijn nog lang geen gemeengoed. Het Helmondse bedrijf Lightyear denkt dé oplossing te hebben en bouwt aan een auto die op zonne-energie rijdt. De Lightyear One, een auto met zonnepanelen op het dak. We stapten in onze vervuilende benzineauto en gingen bij de start-up langs.

De Lightyear One is de elektrische auto van de Eindhovense start-up Lightyear, die werd opgericht door leden van het Solar Team Eindhoven dat een aantal jaren de cruiser-klasse van de World Solar Challenge in Australië won. Arjo van der Ham is medeoprichter en vertelt aan PCM hoe het bedrijf Lightyear het levenslicht zag.

“Een paar mensen uit ons team waren bezig hun studie af te ronden en dachten vast na over de toekomst. We wilden graag met iets nuttigs en goeds bezig zijn, dus bedachten we allerlei concepten; de meeste rondom het thema duurzaamheid. Zo maakten we een opzet voor groenere containerschepen en andere initiatieven.”

Uiteindelijk bleek een energiezuinige auto het aantrekkelijkst, niet in de minste plaats omdat het team dankzij de Solar Challenge al veel kennis had opgedaan over het maken van elektrische voertuigen. Maar Van der Ham ziet een groter plaatje dan alleen zijn eigen kennisniveau.

“Over tien, twintig jaar wordt de welvaart van de wereld zo veel groter dat zelfs de armste mensen op de planeet een eigen auto kunnen aanschaffen. Maar die kopen dan iets binnen hun eigen kapitaal, en dat zijn de meest vervuilende benzineauto’s die we hier in het Westen juist wegdoen.”

Laadpalen

Elektrische auto’s zijn een goede en logische vooruitgang, maar ze hebben volgens Van der Ham een schalingsprobleem. “Je moet altijd bij een lader in de buurt zijn, en op dit moment woont slechts drie procent van de wereldbevolking in een straal van honderd kilometer van zo’n laadstation.”

Dat zorgt volgens Van der Ham voor een kip-eisituatie. “Iemand, bijvoorbeeld de gemeente, moet voor een laadstation zorgen, maar dat doen ze alleen als er genoeg elektrische auto’s zijn. En niemand koopt elektrische auto’s als er geen laadstation in de buurt is.”

©PXimport

Van der Ham en zijn collega’s begonnen de startup Lightyear en maakten een aantal ontwerpen voor een auto, die One is gedoopt. Eind 2018 moet het eerste prototype worden afgeleverd, het jaar daarop krijgen de eerste klanten hun auto overhandigd. Er komen twee varianten van de One: eentje met een batterij waarmee 400 kilometer gereden kan worden en een duurdere variant met een batterij die goed is voor 800 kilometer.

Het aantal zonuren en de zonnesterkte verschilt uiteraard per land. Om die reden kan de auto in Nederland zo’n 10.000 kilometer per jaar op gratis zonne-energie rijden, iets minder dan de 13.200 kilometer die de gemiddelde Nederlander per jaar aflegt.

Het ontwerp

Vooralsnog heeft Lightyear alleen nog een aantal artist impressions van de auto gemaakt, maar op die digitale renders is wel te zien hoe het voertuig er als luxe sportwagen uit komt te zien. Toch denkt Van der Ham dat bepaalde aspecten van het uiterlijk voor sommige kopers misschien even slikken zijn. “We gebruiken bijvoorbeeld geen groot motorblok, maar hebben de aandrijving in de wielen zelf verwerkt. Dat zie je in het geval van de achterwielen best goed; die zien er heel anders uit.”

Het bedrijf krijgt inderdaad gemengde reacties op het ontwerp van de auto, maar er zijn gelukkig meer dan genoeg mensen die positief verrast zijn. Ook de meningen over het dak van het voertuig verschillen nogal, want zonnepanelen zijn van zichzelf nu eenmaal niet al te fraai, al heeft Lightyear daar naar eigen zeggen een mooie oplossing met een uniek patroon op bedacht.

©PXimport

Het plan is om eind 2018 met een eerste prototype te komen. Eind 2019 volgen dan de eerste tien productieauto’s, exclusieve modellen die de eerste tien geïnteresseerden nu al voor de volle prijs kunnen reserveren. Dat is een stevige 119.000 euro (exclusief btw!) voor een auto die op dit moment alleen nog in de conceptfase bestaat.

Toch hebben zich al vier kopers gemeld om zo’n exclusief model te reserveren. Bovendien heeft een aantal investerende kopers al een aanbetaling van 19.000 euro gedaan voor een toekomstige auto. Van der Ham geeft toe dat maar weinig kopers de auto ook echt willen voor dagelijks gebruik, maar dat het vooral pioniers zijn. “Het zijn mensen die ons doel steunen en die veel ophebben met duurzaamheid en innovatie.”

Kosten

Om een auto op zonne-energie te kunnen laten rijden is het uiteraard van belang genoeg stroom te leveren, maar dat is volgens Van der Ham slechts de helft van de strijd. Als je de auto lichter en aerodynamischer kunt maken heb je ook minder energie nodig om die te laten rijden. Gelukkig is het design van de Lightyear One juist door het gebruik van zonnepanelen optimaal om daar winst te behalen. Dat begint bijvoorbeeld al bij het ontwerp, maar ook het gebruik van koolstofvezel als bouwmateriaal en het feit dat er veel minder onderdelen nodig zijn die de auto onnodig zwaar maken.

Omdat er geen zwaar motorblok nodig is, wordt de auto bijvoorbeeld al aanzienlijk lichter, maar er zijn meer onderdelen die kunnen worden weggelaten. Van der Ham: “Omdat de motoren in de wielen zitten, kun je bijvoorbeeld ook de wielassen schrappen, net als een differentieel. En zo zijn er nog meer componenten die je gewoon kunt verwijderen, en dat verlaagt het gewicht natuurlijk significant.”

Bijkomend voordeel is volgens Van der Ham dat de onderhoudskosten van de auto veel lager worden. Hij heeft het zelf optimistisch over ‘een miljoen kilometer’ die een auto in de toekomst kan rijden voordat er een serieuze reparatie nodig is. “Als je kijkt naar de kosten van een auto, dan zitten die naast de aanschafprijs, de belasting en verzekeringen vooral in het energieverbruik en het onderhoud. Energie is in het geval van de One uiteraard sowieso gratis, maar je bespaart ook heel veel op het onderhoud.”

Een andere factor die meespeelt in het gewicht van de auto is het gebruik van koolstofvezel als bouwmateriaal, maar Van der Ham geeft toe dat dat de prijs van het model wel behoorlijk opschroeft. “Dat is de concessie die we doen, al verwachten we wel dat er in de nabije toekomst belangrijke ontwikkelingen op dat gebied zijn en dat we daarmee de prijs iets kunnen drukken.”

Updates

Opvallend is dat in de eerste prototypen van de Lightyear One een hoop features ontbreken die in veel nieuwe auto’s inmiddels gemeengoed zijn. Automatic lane changing, automatisch inparkeren, adaptive cruise control ... In de eerste exemplaren moet je nog gewoon met de hand (en voet) rijden, maar daar zit Van der Ham niet zo mee. “Dat kunnen we in latere versies van de auto altijd nog toevoegen. Bovendien hebben we bij andere auto’s al gezien dat zulke features met software-updates kunnen worden doorgevoerd.” Zulke updates kunnen gewoon over-the-air worden verstuurd.

Van der Ham ziet opvallend weinig beren op de weg voor Lightyear, al is de groei van het bedrijf een belangrijke uitdaging. “We hebben veel meer mensen nodig”, vertelt hij. “We breiden nu eenmaal snel uit. Financiën zijn inmiddels niet meer onze belangrijkste zorg.” Ook is de veiligheid van de auto nog iets waaraan moet worden gewerkt, maar dat is volgens Van der Ham geen obstakel. “We werken samen met mensen uit de industrie om daar oplossingen voor te verzinnen. Omdat de One zo licht is, moeten we met andere veiligheidsmaatregelen komen.”

Zonnepanelen op het dak

De meest opvallende feature van de Lightyear One is het dak waar de zonnepanelen op komen te liggen. Door die positie wordt de auto een soort luxe hybridevorm van sportauto en Solar Challenge-voertuig. “Het is uiteraard logisch om de zonnepanelen boven op de auto te leggen”, vertelt Van der Ham. “Maar dat levert ook de nodige uitdagingen op. Niet in de minste plaats wat betreft de esthetiek, dus hebben we daar wat aan gesleuteld om de cellen aantrekkelijker te maken.”

Door de panelen over de gehele lengte van de auto te plaatsen en om het oppervlak van de wagen te optimaliseren, wordt de achterruit vervangen door zonnecellen. “Dat is niet zo’n probleem, omdat we uiteindelijk toch gebruikmaken van een achteruitkijkcamera.”

©PXimport

Maar er is een grotere uitdaging, en dat is het feit dat het dak niet helemaal plat ligt. Dat betekent dat een bepaald deel van de cellen tijdens het parkeren minder zonlicht opvangt. Bij een conventionele configuratie van zonnecellen zou dat dus een probleem kunnen zijn, omdat zonnepanelen die allemaal aan elkaar geschakeld zijn alleen het maximumvermogen van de zwakste cel pakken.

Zonnepanelen bestaan oorspronkelijk uit grote groepen van aan elkaar geschakelde cellen, maar de gebogen vorm van het dak zorgt er in zo’n samenstelling normaal gesproken voor dat de minst belichte zonnecel (de zwakste) de maximale stroomtoevoer naar de accu bepaalt. Als de rijen alle drie een over vermogen van een bepaald aantal watt per stuk beschikken, maar de ‘schuine’ rij cellen (aan de achterkant van de auto) dusdanig slecht belicht wordt dat die maar een derde van dat vermogen levert, dan kunnen de overige cellen ook maximaal dat lage aantal leveren.

In die configuratie zou de auto (te) veel inleveren op verbruik, en juist dat wil Lightyear voorkomen. “De Stella en Stella Lux waarmee we de Solar Challenge wonnen hadden wel zo’n plat dak – daar ga je immers voor optimale efficiëntie. Maar in een commerciële auto wil je het ook mooi houden en moet je de panelen zo goed mogelijk in het design verwerken.”

De perfecte configuratie

Lightyear heeft daar echter een aparte oplossing voor bedacht. In plaats van het installeren van één converter voor alle cellen gebruikt de auto kleinere groepjes cellen die allemaal lokaal geschakeld zijn. Dat betekent wel dat er voor elk groepje een aparte kleinere converter nodig is. Die verdeelt de energie vervolgens over de andere groepen, zodat ze alle drie een gelijkwaardig wattage leveren.

Ook daarbij levert de auto wel iets in aan vermogen, maar volgens Van der Ham is dat marginaal. Het systeem werkt op dit moment nog niet perfect, aldus Van der Ham. “We zijn nog hard op zoek naar de perfecte configuratie en wat de ideale hoeveelheid cellen op een groep is, zodat de auto daar optimaal van kan profiteren. Zodra we dat hebben, kunnen we verder.”

Het is misschien te kort door de bocht om Lightyear met bedrijven als Tesla te vergelijken, maar het businessmodel van de start-up heeft erg veel weg van de Amerikaanse autofabrikant. Door een klein aantal luxemodellen voor een relatief hoge prijs te verkopen, moeten toekomstige modellen goedkoper en toegankelijker worden. Voorlopig is dat echter nog toekomstmuziek. Eerst moet Lightyear zijn eerste model op de markt brengen.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 randloze smartphones voor minder dan 350 euro
© Paulus N. Rusyanto
Huis

Waar voor je geld: 5 randloze smartphones voor minder dan 350 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Een smartphone met een dunne schermrand was jaren geleden nogal prijzig, tegenwoordig vind je ze voor een schappelijke prijs. Wij hebben vijf randloze telefoons voor minder dan 350 euro voor je weten te vinden.

Ramdloze smartphones, ook wel toestellen met een zogeheten full-screen- of edge-to-edge- display genoemd, winnen de laatste jaren steeds meer aan populariteit – en dat is niet zonder reden. Door het minimaliseren van de schermranden hebben deze telefoons een strak en modern design, waarbij het scherm nagenoeg de volledige voorkant van het toestel beslaat. Dit zorgt voor een luxe uitstraling. Bovendien maken fabrikanten optimaal gebruik van de beschikbare ruimte, waardoor zelfs compacte toestellen een groter schermoppervlak kunnen bieden. Voor gebruikers betekent dit een betere balans tussen draagbaarheid en functionaliteit. Daarnaast zijn veel randloze smartphones uitgerust met moderne technologieën zoals in-display vingerafdrukscanners en geavanceerde gezichtsscanners.

Samsung Galaxy A35 5G

De Galaxy A35 5G is een middenklasse smartphone met een helder 6,6-inch Super AMOLED-scherm, een 50 MP hoofdcamera en een krachtige Exynos 1380-processor. Het toestel biedt 5G-connectiviteit en een batterijduur die gemakkelijk een dag meegaat. Met Samsung's One UI 6.1 en een strakke ontwerp is dit een uitstekende keuze voor gebruikers die op zoek zijn naar een betrouwbare en stijlvolle smartphone.

Motorola Edge 40

De Motorola Edge 40 beschikt over een 6,55-inch pOLED-scherm met een verversingssnelheid van 144 Hz, wat zorgt voor vloeiende beelden. Het toestel is uitgerust met een MediaTek Dimensity 8020-processor en een 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie. Dankzij de 68W TurboPower-snellader is de 4400 mAh-batterij snel opgeladen. Het slanke, randloze ontwerp met afgeronde hoeken maakt dit een toestel met een premium uiterlijk.

Nothing Phone (2a)

De Nothing Phone (2a) valt op door zijn unieke, transparante ontwerp en LED-notificatieverlichting en de mogelijkheid om afzonderlijke onderdelen makkelijk te vervangen. Het toestel heeft een 6,7-inch AMOLED-scherm, een MediaTek Dimensity 7200 Pro-processor en een dubbele 50 MP camera-opstelling. Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en ondersteuning voor 45W snelladen biedt deze smartphone goede preraties.

Xiaomi Redmi Note 13 Pro+ 5G

De Redmi Note 13 Pro+ 5G van Xiaomi is uitgerust met een 6,67-inch AMOLED-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz en een resolutie van 1,5K. Het toestel beschikt over een 200 MP hoofdcamera, een MediaTek Dimensity 7200-Ultra-processor en een 5000 mAh-batterij die 120W snelladen ondersteunt. Door het randloze ontwerp en de krachtige specificaties is deze telefoon een uitstekende keuze voor fotografie-enthousiastelingen.

Google Pixel 7a

De Google Pixel 7a biedt een prettige Android-ervaring met regelmatige updates en een uitstekende camera. Het toestel heeft een 6,1-inch OLED-scherm, een Google Tensor G2-processor en een 64 MP hoofdcamera. Met functies zoals Real Tone en Night Sight levert de Pixel 7a indrukwekkende foto's, zelfs bij weinig licht. De telefoon heeft vooral aan de bovenzijde een smalle rand en de cameralens zit daarbij mooi in het display verwerkt. De compacte vormfactor maakt dit toestel ideaal voor gebruikers die een handzame smartphone zoeken.

▼ Volgende artikel
Nooit meer te veel wasmiddel: zo werkt automatisch doseren in je wasmachine
© AK | ID.nl
Huis

Nooit meer te veel wasmiddel: zo werkt automatisch doseren in je wasmachine

Automatisch wasmiddel doseren is een functie die steeds vaker voorkomt op moderne wasmachines. Handig, want je hoeft niet meer zelf af te meten hoeveel wasmiddel je nodig hebt. Maar hoe werkt het precies, wat zijn de voordelen en waar moet je op letten?

In dit artikel lees je:

  • Wat automatisch wasmiddel doseren is
  • Hoe goed automatisch doseren werkt
  • Wat de voordelen van automatisch doseren zijn
  • Wat de nadelen van automatisch doseren zijn
  • Hoe vaak je de reservoirs moet bijvullen
  • Welk wasmiddel je het best kunt gebruiken
  • Hoe je het doseersysteem schoon en fris houdt
  • Hoe deze functie bij verschillende merken heet

Lees ook: Dit wil je weten over de wasprogramma's van je wasmachine

Wat is automatisch wasmiddel doseren?

Automatisch doseren betekent dat de wasmachine zelf bepaalt hoeveel wasmiddel en wasverzachter nodig is voor elke wasbeurt. Dit gebeurt met behulp van sensoren die onder meer kijken naar het gewicht van de was, de textielsoort en soms ook hoe vuil het wasgoed is. Je vult de reservoirs één keer met vloeibaar wasmiddel en eventueel wasverzachter. De machine gebruikt bij elke wasbeurt precies de hoeveelheid die nodig is. Je hoeft dus niet meer voor elke wasbeurt te meten of te gokken of met wasmiddel te knoeien.

Hoe goed werkt automatisch doseren?

In de praktijk werkt automatische dosering over het algemeen goed. Vooral bij normaal bevuilde was levert het een schone was op zonder overdosering. De sensoren stemmen de hoeveelheid nauwkeurig af op de lading. Wel zijn er verschillen tussen systemen. Bij sommige merken kun je bijvoorbeeld zelf de dosering nog bijstellen als je merkt dat de was niet fris genoeg wordt of dat er juist zeepresten achterblijven. Bij sterk bevuilde was of speciale stoffen (zoals sportkleding of babykleding) kan het zijn dat je alsnog handmatig wilt doseren of een ander type wasmiddel nodig hebt.

©AEG

AutoDose van AEG.

Voordelen van automatische dosering

Het grootste voordeel is gemak: je vult één keer het reservoir en daarna hoef je er wekenlang niet naar om te kijken. Daarnaast helpt automatische dosering bij het besparen van wasmiddel. Veel mensen gebruiken onbewust te veel, wat niet alleen slecht is voor het milieu, maar ook zorgt voor zeepresten in kleding en de machine. Verder voorkom je slijtage aan je kleding. Te veel wasmiddel kan stoffen aantasten en zorgt ervoor dat kleding minder lang mooi blijft.

Nadelen van automatische dosering

Niet alles is positief. Automatisch doseren werkt alleen met vloeibaar wasmiddel. Waspoeder of capsules kun je niet gebruiken. Daarnaast moet je erop letten dat je de juiste soort wasmiddel kiest. Sommige systemen werken niet goed met dikkere of schuimende middelen.

Een ander aandachtspunt is geur: omdat je het reservoir lang gebruikt, kan dat na verloop van tijd een muffe geur afgeven. Regelmatig schoonmaken en niet te lang wachten met bijvullen helpt dat voorkomen.

Bij sommige systemen kun je niet zelf bepalen welk vak je voor welk type wasmiddel gebruikt, of kun je geen speciaal wasmiddel apart instellen (bijvoorbeeld voor witte was of wol). Dat maakt je wat beperkter in je mogelijkheden.

©AEG

Hoe vaak moet je bijvullen?

Dat hangt af van de capaciteit van het reservoir en hoe vaak je wast. Gemiddeld gaat een volle tank tussen de 20 en 40 wasbeurten mee. Sommige machines geven een seintje als het wasmiddel bijna op is, bij andere moet je het zelf in de gaten houden.

Welk wasmiddel werkt het best?

Gebruik altijd vloeibaar wasmiddel. Veel fabrikanten raden hun eigen merk aan (zoals bijvoorbeeld Miele UltraPhase). In de praktijk werken veel gangbare A-merken ook goed, zolang ze niet te dik of sterk schuimend zijn. Vermijd ecologische of geconcentreerde wasmiddelen die speciaal zijn ontwikkeld voor handmatige dosering, tenzij het systeem ze aankan. Bij sommige merken slimme wasmachines (zoals Bosch en Siemens) kun je met de app de barcode op je eigen wasmiddelen scannen. De app stuurt dan informatie over de concentratie van je wasmiddel en de waterhardheid automatisch door naar de wasmachine, zodat echt altijd de juiste dosering wordt gebruikt.

Test een wasmiddel een tijdje en kijk hoe de machine reageert: blijft er schuim achter, wordt de was goed schoon, ruikt het fris? Zo ontdek je wat het beste werkt voor jouw situatie.

©Miele

Miele UltraPhase-flacons.

Het automatische doseersysteem schoonmaken Vloeibaar wasmiddel en wasverzachter bevatten stoffen die na verloop van tijd een laagje kunnen achterlaten in het reservoir en de leidingen. Het is dus belangrijk om het automatische doseersysteem regelmatig schoon te maken. De meeste machines hebben reservoirs die je makkelijk kunt uitnemen. Spoel deze ongeveer eens per maand om met warm water. Gebruik eventueel een klein beetje schoonmaakazijn om opgehoopte zeepresten los te weken. Let erop dat je alles goed naspoelt en laat drogen voordat je de reservoirs terugplaatst. Heeft jouw machine vaste tanks die je niet kunt loshalen? Gebruik dan het schoonmaakprogramma (indien aanwezig) of spoel het systeem door; dit doe je door het reservoir te vullen met warm water zonder wasmiddel. Draai vervolgens een wasprogramma zonder was. Controleer ook regelmatig de dopjes, klepjes en slangetjes rondom het doseersysteem. Een tandenborstel kan helpen om lastige randjes schoon te maken.

Van i-DOS tot SmartDosing

In onderstaande tabel zie je wat de benaming voor het automatisch-doseersysteem is bij de grootste wasmachine-merken.

MerkBenamingUitleg
Boschi-DOS 1Twee reservoirs, een voor wasmiddel en een voor wasverzachter, instelbare dosering, houdt rekening met waterhardheid
Boschi-DOS 2Twee reservoirs, een voor wasmiddel en een voor wasverzachter of een ander soort wasmiddel, instelbare dosering, houdt rekening met waterhardheid
AEGAutoDoseVier reservoirs (automatisch en handmatig), appwaarschuwingen, flexibel
SiemensintelligentDosingVergelijkbaar met i-DOS, instelbaar via display/app, kalkherkenning
MieleTwinDosWerkt met UltraPhase-cartridges of hervulbare reservoirs, zeer precies
SamsungAutoDoseTwee reservoirs, instelbaar via display en app, werkt met veel merken
HisenseAutoDoseEenvoudig systeem met één reservoir, basisinstellingen
LGezDispenseTwee grote reservoirs, appkoppeling, slimme sensoren
BekoAutoDoseEenvoudig systeem, vaak één reservoir, geen appkoppeling
Whirlpool6th Sense AutoDoseTwee reservoirs, gekoppeld aan 6th Sense-sensoren, stabiele werking
HaierSmartDosingAutomatische aanpassing aan belading, vaak één groot reservoir, appinstellingen

Conclusie

Automatische dosering maakt wassen makkelijker en voorkomt verspilling van wasmiddel. Vooral bij regelmatig gebruik is het een handige functie die tijd bespaart en je kleding beschermt. De werking hangt af van het merk en type wasmiddel dat je gebruikt. Kies daarom een machine die bij jouw wasgedrag past (tip: bij (web)winkels die wasmachines verkopen kun je modellen makkelijk met elkaar vergelijken) en experimenteer met verschillende vloeibare wasmiddelen om de beste combinatie te vinden.