ID.nl logo
Laks horloge laat ABN Amro-klanten contactloos betalen
© PXimport
Zekerheid & gemak

Laks horloge laat ABN Amro-klanten contactloos betalen

Betalen met je smartwatch wint aan populariteit, ook onder klanten van ABN Amro. De bank biedt klanten ook een alternatief: geselecteerde analoge horloges die dankzij een speciale chip geschikt zijn voor contactloos betalen a la Apple Watch. Computer!Totaal testte zo’n ABN Amro horloge.

ABN Amro zet als één van de grootste Nederlandse banken fors in op betalen met wearables. Apple Watch-gebruikers kunnen via Apple Pay kleinere bedragen contactloos betalen door hun horloge tegen de betaalautomaat te houden, maar er zijn meer opties. Zo verkopen diverse merken – met goedkeuring van ABN Amro – uiteenlopende accessoires waar je contactloos mee kan betalen. Van ringen en sleutelhangers tot armbanden en horloges van Swatch, Mondaine, Olympic en Laks: de keuze is groot en neemt nog gestaag toe. Ik heb met dank aan een voucher van ABN Amro een horloge van Laks besteld en drie maanden gebruikt.

Problematische bestelling

Een ABN Amro-geschikte wearable kopen, doe je bij de betreffende fabrikant. Ik bestelde daarom een (heren)horloge via de website van het Duitse Laks. Dat ging niet slag of stoot, want de website werd blijkbaar vernieuwd en deed het daarom dagenlang niet. Toen ik het horloge eindelijk besteld had, kon ik het daaruit volgende registratienummer niet gebruiken om de betaalchip toegang te geven tot mijn ABN Amro-rekening. Er volgden meerdere telefoontjes met ABN Amro, met de conclusie dat mijn type rekening nog niet geschikt was maar dat daar binnenkort verandering in zou komen. Oftewel: ik kon de wearable nog niet gebruiken. Vreemd, want de bank maakte al vóór mijn bestelling groots reclame voor betaalwearables.

©PXimport

Als een geluk bij een ongeluk duurde de verzending van het horloge uit Duitsland bijna twee weken omdat UPS mijn pakketje eerst naar een verkeerd adres stuurde. Toen ik het horloge eindelijk binnen had, kon ik hem – zoals deels verwacht – nog niet registreren. Er volgde weer e-mail- en telefooncontact met de – behulpzame – medewerkers van de bank. Eén van hen moest handmatig iets omzetten, waarna de registratie wel lukte. Een dag later belde het hoofd van ABN Amro’s wearableafdeling mij op voor excuses en uitleg. Vriendelijk, maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige geweest ben met registratieproblemen.

Betaalchip maakt horloge speciaal

Na het succesvol koppelen van het Laks-horloge aan mijn rekening kon ik de betaalchip uit de verpakking drukken en in de onderkant van de bovenste horlogeband duwen. Zonder die chip is betalen niet mogelijk. Dit horloge én de band hebben met de meeste andere Laks-modellen dus niks te maken met betalen, bevestigde ABN Amro aan me. Je kan de band met betaalchip dus ook aan een ander geschikt horloge bevestigen – waarover later meer.

Het draait om de betaalchip, maar die kan je ook los kopen voor 18 euro. Je hebt wel een geschikt horlogebandje nodig.

-

©PXimport

Contactloos betalen werkt uitstekend

Na een moeilijke bestelling en gedoe met de registratie, kon ik dan eindelijk contactloos betalen met het horloge. De eerste keer in de supermarkt was wat spannend, maar ik was positief verrast over de snelheid en nauwkeurigheid van het betalen. En drie maanden later ben ik dat nog steeds. In al die tijd is het aantal missers op één hand te tellen en werkte het de tweede keer steevast wel.

Houd de onderkant van de band, waar de betaalchip in zit, tegen de aangewezen plek op de betaalautomaat en het betalen gaat op exact dezelfde manier als wanneer je dat met je pinpas doet. Binnen een paar seconden wordt de betaling verwerkt en kun je je arm terugtrekken. In het begin voelde het wat gek om je pols boven of tegen een betaalautomaat aan te houden, maar dat wende snel. De betaalmethode roept nog steeds regelmatig nieuwsgierige blikken of zelfs vragen op van winkelmedewerkers of andere klanten, maar dat vind ik wel grappig. Het blijft leuk om mensen uit te leggen hoe je kan betalen met een ‘dom horloge’, zeker omdat veruit de meesten positief reageren met antwoorden als ‘jeetje, de techniek staat toch voor niets’ of ‘cool, dat wil ik ook!’

Betaalchip kan lang mee

De betaalchip in de horlogeband is passief en heeft volgens Mastercard, ABN Amro en Laks geen invloed op andere elektronica. Er is geen limiet op het aantal passieve wearables per betaalrekening. Je kan dus verschillende horloges, sleutelhangers of armbanden kopen en die bijvoorbeeld delen met je partner als je een gezamenlijke betaalrekening hebt. De betaalchip heeft geen houdbaarheidsdatum, zolang hij maar niet beschadigt. Omdat het betalen werkt via nfc en de benodigde energie komt van de betaalautomaat, heeft de betaalchip in het horloge geen eigen stroom nodig. Je hoeft het Laks-horloge dus niet op te laden. Wel moet je op termijn de batterij van het uurwerk vervangen.

Exclusief voor ABN Amro-klanten

Sinds ik betaal met dit horloge, gebruik ik mijn pinpas veel minder en ga ik regelmatig even de deur uit zonder portemonnee op zak. Niet alleen kan ik betalen met mijn smartphone, ik heb ook altijd mijn horloge om waar ik mee kan pinnen. Tot 25 euro gaat dat zonder pincode, boven de 25 euro vul ik even mijn pincode in. Je kan tot 100 euro per dag contactloos pinnen zonder pincode, daarna moet je hem sowieso invoeren.

Niets is perfect, ook deze wearable en betaalmethode niet. Ten eerste kan de betaalchip alleen contactloos pinnen. Niet alle betaalautomaten in Nederland en daarbuiten ondersteunen dat. In winkels waar je enkel kunt pinnen door je pas in de gleuf te stoppen, heb je daarom niks aan het horloge.

©PXimport

De tweede maar is belangrijker: om dit horloge of een andere wearable op deze manier te kunnen gebruiken, moet je een betaalrekening hebben bij ABN Amro. De kans is best groot dat je dat niet hebt, en dan zou je dus moeten overstappen. Is deze – extra – betaalmethode je de overstap waard? Het antwoord zal per persoon verschillen.

Als je ergens niet contactloos kan pinnen, heb je niets aan het horloge

-

Matig horloge

Wie bij ABN Amro zit of gaat overstappen, kan een geschikte wearable van Laks of één van de andere partnermerken kopen. Het spatwaterdichte Laks-horloge dat ik testte, viel me tegen. Niet omdat je de losse betaalchip in de horlogeband moet stoppen – dat is juist een voordeel. Het is deels de leren band die me niet kan bekoren. Hij heeft weinig gaatjes (ik heb er een paar laten bijprikken) en ook na maanden dragen is hij nog stroef, en daarom zit hij nog steeds niet zo lekker.

Een groter probleem is dat het horloge regelmatig de verkeerde tijd toont. Best een dingetje voor een analoog uurwerk, want je moet op de getoonde tijd kunnen vertrouwen. Door de verkeerde tijd miste ik in Berlijn bijna mijn trein naar het vliegveld, kwam ik bijna een uur te laat op een afspraak en moest ik me een paar keer haastten om de bus te halen. Heel vervelend, want het is me niet duidelijk wat het probleem veroorzaakt. Soms ging het weken goed, gevolgd door dagen waarop het horloge afwisselend voor en achterliep. Een nieuwe batterij verhielp het euvel niet.

©PXimport

Dezelfde band op een ander horloge

De onbetrouwbaarheid van het horloge en de minder prettige band hebben ertoe geleid dat ik het horloge inmiddels niet meer gebruik. Ik heb de bovenste band, waar de betaalchip in zit, op mijn Amazfit GTS-smartwatch gezet, die ook een 20mm-bandje gebruikt. Dat de onderste band van rubber is, maakt voor het betalen niet uit. Het is misschien niet de meest elegante oplossing, maar het draagcomfort is beter dan met de volledige leren band.

©PXimport

Andere Laks-bandjes

Wie net als ik liever een eigen horloge gebruikt, kan bij Laks een los bandje van 20 of 22mm kopen. Daar zit standaard een betaalchip bij. Je betaalt hier totaal 45 euro voor, naar mijn mening een scherpe prijs. Heb je om welke reden dan ook een nieuwe of extra betaalchip nodig dan kan je die kopen voor slechts 18 euro. Een los bandje zonder betaalchip aanschaffen is alleen mogelijk na contact met de (niet-Nederlandse) klantenservice van Laks en kost 36 euro – een minder goede deal. Een goede horlogewinkel kan je bestaande (leren) bandje iets aanpassen zodat je de betaalchip kunt gebruiken zonder Laks-accessoires.

Conclusie: ABN Amro horloge kopen?

Mijn problematische bestelling en registratie waren een slechte start van het contactloos betalen, dat moge duidelijk zijn. Inmiddels moet het bestellen en koppelen van zo’n wearable een fluitje van een cent zijn, aldus de bank. Daar ga ik dan maar vanuit. Het betalen met het horloge werkt in ieder geval (verrassend) goed en doet qua gebruiksgemak niet onder voor contactloos pinnen of mobiel betalen. Sterker nog: omdat je je horloge in principe altijd omhebt, reken je sneller af dan wanneer je je pinpas of telefoon moet pakken om te betalen.

Ik kan niet meer zonder dit horloge, al heb ik de betaalband wel op een ander horloge gezet. Het Laks-horloge stelt me kwalitatief namelijk teleur. Gelukkig kun je ook een losse horlogeband met betaalchip of zelfs alleen een losse betaalchip aanschaffen en die met eigen accessoires gebruiken. De grote maar in dit verhaal is dat je een betaalrekening moet hebben bij de ABN Amro. Heb je die of ben je bereid over te stappen dan kun je aan de slag met uiteenlopende en betaalbare wearables waar je eenvoudig contactloos mee kunt pinnen.

Uitstekend
Conclusie

**Prijs** € 69,- **Kleuren** Bruin, andere horloges in meer kleuren **Diameter** 40 mm **Band voor betaalchip** 20 of 22 mm **Betaalfunctie** NFC-betaalchip voor in band **Overig** Analoog uurwerk met standaard batterij **Website** [www.laks.com](https://laks.com/de/produkt/strap2pay-milo/) **Website** [www.abnamro.nl](https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/wearables/index.html)

Plus- en minpunten
  • 20mm-band werkt ook met andere horloges
  • Betaalbare wearables en chip
  • Contactloos betalen werkt uitstekend
  • Leren band niet erg comfortabel
  • Horloge toont soms de verkeerde tijd
  • Destijds problematisch bestelproces
▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!