ID.nl logo
Apple Watch Series 4 - Smartwatch wordt volwassen
Gezond leven

Apple Watch Series 4 - Smartwatch wordt volwassen

Het is nog maar drie jaar geleden dat Apple het product lanceerde waar fans van het bedrijf al jaren op wachtten: een slim horloge. Inmiddels zijn we aanbeland bij de Apple Watch Series 4, volgens Apple een revolutionair nieuw horloge. Wij wilden natuurlijk weten of dat zo is, en zochten het voor je uit.

'Van binnen en van buiten volledig opnieuw ontworpen' is de slogan waarmee Apple kopers wil overhalen om een (nieuwe) Apple Watch te kopen. We hebben natuurlijk gekeken naar de onthulling van de Apple Watch tijdens het event in het Steve Jobs theater van het hoofdkantoor, en op papier zag het er inderdaad allemaal vernieuw(en)d uit. We waren vooral benieuwd naar het grotere display, 30 procent groter maar liefst.

Design

Als je nog nooit een Apple Watch in je bezit hebt gehad, is het uitpakken een waar feestje. Zoals altijd een heerlijk strakke verpakking, alles minimalistisch, maar luxe, waardoor je echt het gevoel hebt iets bijzonders in handen te hebben. Héb je echter al een Apple Watch, dan moeten we bekennen dat het resultaat nogal teleurstellend is. Want als je het horloge uitpakt, en naast je andere Apple Watch legt, zie je nauwelijks verschil. Dat komt natuurlijk omdat het display niet écht groter is, maar kleinere randen heeft, waardoor het beter kan worden benut. De claim 'van buiten volledig opnieuw ontworpen' voelt toch wat misleidend. Het is in feite gewoon een identiek ontwerp, met een groter display en een marketingsausje. De kroon oogt ook identiek, maar is dat niet. Wanneer je het horloge bedient, krijg je nu haptic feedback, waardoor je echt het gevoel hebt dat je draait aan een tandwieltje. Dat is natuurlijk vooral een interne verbetering, maar wel eentje die direct merkbaar is, en goed is uitgewerkt. Wat ons ook blij maakt is de dikte van het horloge, de enige écht wezenlijke verandering die Apple aan de buitenkant heeft doorgevoerd. Was de Apple Watch 3 nog 11,4 millimeter dik, het nieuwe model heeft een dikte van slechts 10,7 millimeter. Dat klinkt niet als veel, maar op je pols voelt het wezenlijk anders. Alhoewel, de onderkant van de horlogekast is ook totaal anders, maar die zie je doorgaans niet. Qua functionaliteit wel, maar daar komen we nog op terug.

©PXimport

Display

Bij het uitpakken van het horloge ben je misschien wat teleurgesteld in het display, maar wanneer je met de Apple Watch gaat werken. Feitelijk is het display maar een klein stukje groter, maar in het gebruik maakt het een wereld van verschil. Door de extra ruimte heb je nu vooral in je wijzerplaat veel meer ruimte voor extra informatie, waardoor het horloge, veel praktischer wordt. Groot fan zijn we van de Infograph wijzerplaat, die ruimte biedt voor maar liefst acht elementen (negen als je de analoge klok op de achtergrond ook meetelt). De resolutie is nagenoeg hetzelfde gebleven, maar in alle eerlijkheid vinden we dat prima, hoe hoog moet de resolutie van een smart watch zijn?

©PXimport

Hartfuncties

We duiken nu direct op de reden waarom we de Apple Watch vol enthousiasme besteld hebben: de hartsensor. Want we gaven al even aan dat de onderkant van het horloge anders oogt, en dat heeft alles te maken met de nieuwe mogelijkheden van de Apple Watch Series 4. De nieuwe optische hartslagmeter is niet alleen in staat om je hartslag te meten, maar kan ook waarnemen wanneer je hart niet voldoende zuurstofrijk bloed naar je hart pompt. Je hebt dan last van een hartritmestoornis, en dat kan levensbedreigend zijn. Omdat de Apple Watch dit kan waarnemen en aan de bel kan trekken (uiteraard met een dikke disclaimer) is het horloge dus een potentieel levensreddend apparaat: een richting die we al eerder voorspelden in onze review van de Apple Watch 3). Tijdens het testen gingen er om mijn hartritme geen alarmbellen af, dus hoe nauwkeurig dit werkt is moeilijk te zeggen. Maar Apple zal een dergelijke claim niet zomaar maken, voor een smartwatch die veel mensen kopen voor de gezondheids-functies.

©PXimport

ECG

Werkelijk briljant is de mogelijkheid om een hartfilmpje te laten maken (oftewel een ECG) door je horloge. Dit hartfilmpje kun je vervolgens exporteren en als PDF meenemen of sturen naar je huisarts. Althans. Dat was briliant tijdens de presentatie van de Apple Watch Series 4 en de reden waarom we deze zonder aarzeling aanschaften.

Maar helaas! Het horloge heeft op dit moment helemaal geen ECG. Die functie komt pas in Watch OS 5.1 en ook nog eens alleen in de Verenigde Staten. Enig onderzoek maakt duidelijk dat Apple de ECG ook in Europa gaat introduceren, maar nog moet wachten op goedkeuring en dus niet weet wanneer wij van deze functie gebruik kunnen maken. Dat Apple dit niet heeft vermeld is boosmakend! We durven te garanderen dat het grote merendeel van de Nederlandse klanten de Series 4 heeft gekocht vanwege deze functie, en die voelen zich nu opgelicht. We snappen dit niet, niet vanuit sociaal oogpunt, niet vanuit marketingoogpunt en niet vanuit ethisch oogpunt. Paraderen met een ECG en die vervolgens niet leveren, heet je klanten misleiden en geeft ons een hele nare bijsmaak bij het schrijven van deze recensie.

©CIDimport

Valdetectie

Betere sensoren in het horloge zorgen ervoor dat je Apple Watch kan detecteren wanneer je valt. Als dat het geval is, en het horloge neemt waar dat er een paar seconden geen activiteit is, dan krijg je automatisch de vraag of je gevallen bent en om hulp wilt vragen. Ben je zelf nog bij bewustzijn, dan kun je een bericht laten sturen naar je noodcontact. Reageer je niet, dan wordt het alarmnummer gebeld. Wel belangrijk om te weten (en wat Apple wederom verzuimt te vermelden) is dat de valdetectie standaard uit staat, tenzij je ouder bent dan 65 jaar. De reden daarvoor is begrijpelijk: jongere mensen zijn vaak actiever en kunnen onbewust de valdetectie triggeren, bijvoorbeeld tijdens het sporten. Toch hadden wij het fijn gevonden als we zelf even de keuze hadden gehad tijdens het configureren van het horloge. Overigens fijne finishing touch: als de nooddiensten zijn gewaarschuwd, komt je medische informatie automatisch in beeld te staan.

©PXimport

Processor

Naast veelzijdiger, is de Apple Watch ook een stuk sneller geworden. Het horloge heeft nu een krachtige S4 chip aan boord, waarvan we je de marketingpraat zullen besparen, maar die feitelijk twee keer zo snel is als die van z’n voorganger. Dat zouden we kunnen meten, maar belangrijker is wat ons betreft dat het horloge snel voelt in de bediening, en dat is absoluut het geval. Bij de vorige serie(s) hadden we nog wel eens last van haperingen en vertraging, maar daar is nu niets meer van te merken. Het horloge is snel, werkt soepel en hapert (tot nu toe) nooit, en dat is absoluut een reden om over te stappen. Over opslagcapaciteit heeft Apple met geen woord gerept, maar het is goed om te weten dat de Apple Watch Series 4 (beide modellen) 16 GB opslagcapaciteit hebben in plaats van 8. Nu hebben wij het nog nooit voor elkaar gekregen om ruimtegebrek te creëren op onze Apple Watch, maar extra opslagcapaciteit is nooit weg.

Luidspreker en microfoon

Ook nieuw zijn de luidspreker en de microfoon in het horloge. Apple heeft de microfoon naar de andere kant van het horloge verplaatst, en de luidspreker meer ruimte gegeven, waardoor deze 50% luider zou moeten zijn. Percentages kunnen we er niet aan hangen, maar je hoeft geen audicien te zijn om te horen dat het geluid op de Series 4 echt véél harder klinkt dan op z’n voorgangers. Met de microfoon hebben we eerlijkheidshalve nooit problemen gehad, maar we vermoeden dat deze nu verplaatst is om de luidspreker meer ruimte te geven en te voorkomen dat er feedback ontstaat door het hardere geluid in nabijheid van de microfoon.

Batterij

We zijn inmiddels wel een beetje gewend aan het feit dat we ons slimme horloge elke dag aan de oplader moeten leggen. Het blijft onhandig, maar het is een horloge boordevol sensoren en processorkracht, stroom moet toch érgens vandaan komen. Apple claimt ook nu weer dat de batterij tot wel 18 uur meegaat, en let goed op de woordencombinatie ‘tot wel’. Het is ons nog nooit gelukt om 18 uur met het horloge te doen, ook nu niet. We redden het met deze batterij van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, genoeg om de dag door te komen.

©PXimport

Watch OS 5

Dit is een recensie van de Apple Watch Series 4, niet van Watch OS 5, toch komen we er niet onderuit om het besturingssysteem nog even te noemen. In combinatie met de verbeterde hardware, de uitgebreidere wijzerplaten, de hartsensoren enzovoort, zorgt Watch OS 5 ervoor dat dit horloge soepel aanvoelt als nooit tevoren. Dat klinkt eng positief, maar meer dan eens tijdens het testen van deze Apple Watch kwamen we tot de conclusie: het wérkt gewoon lekker en het doet precies wat we willen, een woordcombinatie die we lange tijd niet hebben kunnen gebruiken in combinatie met Apple-producten. Of het nu gaat om de fitness-functies, waarbij de Apple Watch zelf waarneemt dat je aan het wandelen bent, en vraagt of het vastgelegd moet worden, het bellen, het switchen van iPhone naar Apple Watch en terug, het werkt allemaal lekker, vloeiend, snel en vooral logisch. En dat geldt nu natuurlijk ook grotendeels voor de Apple Watch Series 2 en 3, die ook van deze update kunnen genieten.

Na het testen kunnen we niet anders dan de conclusie trekken dat de smartwatch eindelijk volwassen is geworden.

-

Conclusie

Na het testen van de Apple Watch Series 4, kunnen we niet anders dan de conclusie trekken dat de smartwatch, en dan met name die van Apple eindelijk volwassen is geworden. Geen nerdy gadget meer, maar gewoon een écht nuttig horloge, dat een fijne aanvulling vormt op je smartphone, en een belangrijke partner is op het gebied van gezondheid, fitness en communicatie. We balen alleen écht enorm van het ontbreken van de ECG. Niet zozeer van het feit dat hij er niet inzit, maar wél van het feit dat Apple daar niets over heeft gezegd.

Ons oordeel

7Score

Apple Watch Series 4

Prijs € 429,-
Kleuren Zilver, zwart, roze
Display 1,8 inch oled (448x368)
Formaat 4,4 x 3,8 x 1,1 cm
Gewicht 48 gram
Processor Dualcore (Apple S4)
Opslag 16GB
OS Watch OS 5
Connectiviteit GPS, wifi, bluetooth 5
Overig optische hartslagmeter, electrische hartslagmeter, waterbestendig, hoogtemeter
Website www.apple.com

  • Pluspunten

  • Watch OS 5

  • Valdetectie

  • Hapert geen seconde

  • Groter display

  • Minpunten

  • Prijs

  • Geen ECG

▼ Volgende artikel
Hier ben ik! Zo deel je je locatie via Google Maps of WhatsApp
Huis

Hier ben ik! Zo deel je je locatie via Google Maps of WhatsApp

Ben je op een stedentrip plotseling je gezelschap kwijt? Wil je aangeven waar op het drukke festivalterrein je tentje staat? Of wil je een vriend laten weten op welk terras jij zit te genieten van het zonnetje? Geen probleem! Met enkele klikken deel je zo je locatie.

In dit artikel leggen we uit hoe je jouw locatie kunt delen:

  • Via Google Maps
  • Via WhatsApp

Ook op vakantie kun je gevolgd worden: Ga je op vakantie? Deel je avonturen in een online reisdagboek!

Natuurlijk is het delen van je locatie niet alleen handig om met mensen af te spreken. Je kunt het ook gebruiken om je veiliger te voelen, doordat iemand op de hoogte is van waar je bent. Er zijn twee manieren om dat te doen: via Google Maps en via WhatsApp.

Google Maps

Locatie delen

In Google Maps kun je sinds januari 2024 je locatie rechtstreeks delen vanuit de app. Dat kan zowel in iOS als in Android. Om je locatie via Google Maps te kunnen delen, moet het Gmail-adres van je vriend aan je contacten zijn toegevoegd. Daarna controleer je of je zelf bent aangemeld met je Google-account. Open hiervoor Google Maps en tik in de rechterbovenhoek op je profielfoto. Je komt nu in een scherm waar de functie Locatie delen staat. Hierbij staat de mededeling dat je locatie wordt geüpdatet als de app niet in gebruik is. Houd hier rekening mee. Tik nu op Locatie delen.

Vanuit je profiel kun je naar de functie waarmee je je locatie deelt.

Lees ook: 5 handige (en misschien onbekende) functies van Google Maps

Enkele beperkingen

Bij het delen van je locatie via je Google Account zijn er wel enkele beperkingen. Als Google merkt dat je jonger bent dan 18 jaar, dan kun je je locatie maximaal vierentwintig uur delen. Dit is ook zo wanneer je account wordt beheerd door een ouder of voogd, of via de Google Family Link-app. Ben je jonger dan 13 jaar? Dan kun je geen Google-account instellen.

Wat verder belangrijk is om te beseffen, is dat degene met wie je je locatie deelt, ook details ziet die verder gaan dan de plek waar je bent. Diegene ziet ook je naam, je foto, hoe vol je batterij nog is en je geschatte aankomsttijd.

Je geeft niet alleen je locatie prijs, maar bijvoorbeeld ook je naam en hoe vol je batterij is.

Voortgang delen

In de volgende stap selecteer je de persoon met wie je je locatie wilt delen. Je kunt door de contacten scrollen en diegene kiezen. Of je tikt op Meer opties om extra functies te zien. Daar komen we dadelijk op terug. Je kunt hier ook bepalen hoelang je de locatie wilt delen. Gaat het om een uur? Met de plus- en minknoppen pas je de tijd aan. Je kunt ook gaan voor de optie Totdat je dit uitschakelt.

De ander ziet jouw locatie op de kaart en hoever je bent verwijderd. Ook de adresgegevens van je locatie verschijnen op het scherm. Je contactpersoon gebruikt de knop Route om de kortste weg naar jou te vinden. Onderaan het scherm staat een blauwe knop om ook zijn locatie te delen met jou.

Nadat je via Route onderweg bent naar elkaar, kun je de optie Voortgang van reis delen activeren. Daarmee kan je contactpersoon zien op welk moment jullie samenkomen.

Je contact leest je naam en hoever je verwijderd bent.

Wederzijds delen

Als de ander niet spontaan zijn locatie met jou deelt, dan kun je een verzoekje sturen omdat alsnog te doen. Daarvoor moet je uiteraard eerst jouw locatie met de ander hebben gedeeld. Daarna tik je onderaan op zijn naam en daarna op Verzoek sturen.

De persoon ontvangt een melding waarin wordt gevraagd om ook zijn locatie te delen. Dit moet diegene bevestigen in de Google Maps-app. Je e-mailadres wordt hierbij getoond, zodat die persoon kan zie wie je bent. Wanneer dit is gebeurd, kun je op zijn profielfoto in Google Maps tikken om zijn locatie te zien. Om te stoppen met delen, tik je eenvoudig op Stoppen onder de naam van die persoon in Google Maps.

Je kunt de ander een verzoekje sturen om ook zijn of haar locatie te delen.

Of het nou dingen, dieren of kinderen zijn ...

Een gps-tracker houdt er oog op

Kalibreren

Er zijn situaties waarin de nauwkeurigheid van Google Maps te wensen over laat. Dat kan komen doordat je tussen hoge gebouwen staat. Je kunt de locatienauwkeurigheid verbeteren door de app op dat moment te kalibreren. Terwijl de app open is, druk je op de blauwe stip die je locatie aanduidt. Klik vervolgens op Kalibreren. Houd de camera omhoog en scan dan de omgeving met Live View. In Android kun je de telefoon ook in een achtvormige beweging draaien.

Scan de omgeving om Google Maps te kalibreren, zodat de locatiebepaling nauwkeuriger wordt.

Wil je onzichtbaar worden? Locatiegeschiedenis Google Maps verwijderen doe je zo

Geen Google-account

Heeft diegene met wie je je locatie wilt delen, geen Google-account? Zorg er dan voor dat je wel zelf bent aangemeld. Tik daarna op je profielfoto in de rechterbovenhoek. Kies weer voor Locatie delen. Onder de naam van je contact tik je op Meer opties en vervolgens tik je op Kopiëren om de link aan je klembord toe te voegen. Je kunt nu de link via e-mail of een berichten-app versturen. Ook hier is de duur ingesteld op één uur. Om het delen te stoppen, tik je op Stoppen in Google Maps onder Delen via link.

Naar iemand die geen Google-account heeft, kun je de link van je locatie sturen.

WhatsApp

Toegangslocatie verlenen

WhatsApp is niet alleen een berichten-app. Een van de mogelijkheden is locatiedeling. Op een iPhone of Android-smartphone moet je zorgen dat de WhatsApp-locatietoegang is geactiveerd. Als dat niet is gebeurd, vraagt het systeem erom tijdens het delen van je locatie. Op Android ga je naar Instellingen / Apps / WhatsApp / Machtigingen om de locatietoegang toe te staan. Op een iPhone ga je naar Instellingen / WhatsApp / Locatie en selecteer je Altijd.

Als je bezorgd bent om je privacy of als je de batterij wilt sparen, dan kun je de locatievoorzieningen op je telefoon tijdelijk uitschakelen voor specifieke apps zoals WhatsApp. Het delen van je locatie via WhatsApp is overigens veilig, want deze app gebruikt end-to-end-encryptie om je berichten en locatiegegevens te beschermen. Natuurlijk doe je er verstandig aan om je locatie alleen te delen met contacten die je vertrouwt.

Batterij alweer leeg?

Met een powerbank heb je zo weer een paar procent erbij

WhatsApp maakt gebruik van de standaardkaartapp van je apparaat om locaties weer te geven. Het is mogelijk om deze te wijzigen in de instellingen van je telefoon als je liever een andere kaartservice gebruikt. De webversie van WhatsApp Web heeft een aantal geweldige functies, maar er is geen optie om je locatie te delen vanaf een computer.

Geef WhatsApp toegang tot je locatie.

Locatie verzenden

Start WhatsApp en ga naar de chat waarin je je locatie wilt delen. Op de iPhone tik je op het plusteken in het tekstvak. Daarna selecteer je Locatie in het menu. Heb je een Android-telefoon? Dan moet je het pictogram van de paperclip onderaan het tekstvak gebruiken, dat is de bijlageknop. Selecteer Locatie in het menu.

Nu zie je de opties om een nabijgelegen of huidige locatie te versturen. Tik op Verzend uw huidige locatie. Hiermee verschijnt het locatievenster in de chat. Je kunt ook op het gestippelde vierkantpictogram in linkerbovenhoek van de kaart tikken als je de locatie met het exacte adres wilt verzenden. Daarmee wordt een pin op de huidige kaart geplaatst. Tik onderaan op de knop Deze locatie verzenden om uw locatie samen met uw adres te verzenden.

Wanneer je een locatie deelt, kun je een korte beschrijving toevoegen als extra context. Als je bijvoorbeeld de locatie van een restaurant deelt, dan kun je de naam van het restaurant of andere relevante informatie vermelden. Het is trouwens mogelijk om je locatie met meerdere contacten tegelijk te delen. Wanneer je de ontvangers selecteert, kies je voor meerdere chats voordat je de locatie verzendt.

Selecteer in de pictogrammen onderaan de optie Locatie.

Andere locatie delen

Als je de plaats waar je bent liever privé houdt, dan is het in WhatsApp ook mogelijk om een andere locatie te delen. De routebeschrijving werkt exact hetzelfde op iOS als op Android. Open weer de gewenste chat in WhatsApp. Selecteer het paperclippictogram, gevolgd door Locatie op Android, of het plusteken gevolgd door Locatie op de iPhone.

Daarna tik je op het vergrootglas of de zoekbalk bovenaan het locatiescherm. Typ de naam van de locatie die je wilt verzenden en tik vervolgens op de locatienaam in de opties onderaan. In Android kun je ook handmatig een pin op de locatie neerzetten door op het gestippelde vierkantpictogram te tikken om de kaart in volledig scherm te openen. Versleep de kaart om de pin te positioneren. Wanneer de pin op de juiste positie staat, tik je op Deze locatie verzenden.

De locatie van een pin in de buurt kun je ook via WhatsApp delen.

Deel live-locatie

Hierboven hadden we het over hoe je een statische locatie deelt met anderen. Als je weggaat van die locatie, wordt je nieuwe positie niet weergegeven in de chat. Je kunt ook beslissen om je locatie realtime te laten volgen.

Om een live-locatie te delen op een Android of iPhone, open je weer een WhatsApp-chat. Op Android gebruik je het paperclippictogram en dan kies je Locatie. Op de iPhone tik je op het plusteken en kies je Locatie. Tik daarna op Live locatie delen of Deel live locatie en selecteer de duur van het delen. Standaard is 1 uur ingesteld, maar je kunt ook kiezen voor 15 minuten of 8 uur. Tik daarna op Verzenden. Je kunt overigens het delen van je live-locatie elk moment stoppen. Daarvoor ga je terug naar de chat en tik je op Stop met delen.

Hoelang wil je de live-locatie delen?

Vanuit WhatsApp-status

Het is mogelijk om je locatie te delen in je WhatsApp-status. Hiervoor moet je de locatiesticker gebruiken en daarna WhatsApp openen op je Android of iPhone. Ga naar het tabblad Updates en tik op pictogram van de Camera. Maak een nieuwe foto of selecteer een bestaande foto om in je WhatsApp-status te plaatsen. Selecteer nu het pictogram Sticker bovenaan en selecteer onder Inhoud stickers het pictogram Locatie. Kies Selecteer je huidige locatie om je huidige positie toe te voegen aan de WhatsApp-status.

Het is ook mogelijk om via het zoekpictogram bovenaan een andere locatie te vinden om deze aan je status toe te voegen. Zodra de sticker verschijnt, tik je erop om de kleur aan te passen. Klik op de knop Verzenden om de status met je locatie te publiceren. Vanuit je WhatsApp-status is het niet mogelijk om je live-locatie te delen. Dat kan alleen vanuit de chat.

In je status deel je via de stickers eenvoudig je locatie.

Delen via Google Maps

Vind je de werkomgeving van Google Maps prettiger? Dan kun je in elke WhatsApp-chat de locatie toch delen vanuit Maps. Open hiervoor de Google Maps-app. Je ziet bij je huidige locatie een blauwe stip staan. Houd deze stip (of een andere locatie) ingedrukt. Er verschijnt een aantal opties, zoals Route, Starten, Opslaan en Label toevoegen. Veeg de opties naar links, zodat je op Delen kunt tikken. In het deelscherm kies je WhatsApp en vervolgens tik je op de chat in WhatsApp waarnaar je de locatie wilt verzenden.

Als je op de blauwe stip kort tikt in plaats van die lang in te drukken, dan kun je de knop Locatie delen gebruiken om de live-locatie te delen. Stel de tijd in hoelang je de locatie wilt delen. Kies WhatsApp uit de lijst met apps en selecteer het contact waarnaar je de realtime-locatie wilt verzenden.

Vanuit WhatsApp kun je ook locaties via Google Maps delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst.