ID.nl logo
Zekerheid & gemak

IT-tools voor thuisgebruik

Netwerk- en systeembeheerders zoeken voortdurend naar gereedschap dat hun werk zoveel mogelijk vergemakkelijkt. Dergelijke tools zijn niet alleen handig voor professionals, maar ook voor u! We hebben de favoriete hulpprogramma's van IT-pro's geselecteerd en laten zien hoe u er thuis mee aan de slag kunt.

1. Disk2vhd

1. Virtualisatie

Virtualisatie is niet alleen hip, het is ook handig, zowel voor professionals als voor 'gewoon' thuisgebruik. Door op een moderne pc enkel Windows 7 te installeren, maakt u slechts gebruik van een beperkt gedeelte van de capaciteit van de computer. Een hedendaagse machine is echter prima in staat om naast een nieuwe Windows-versie ook nog een ouder besturingssysteem te laten draaien. Door dit via virtualisatie te doen, maakt u als het ware een 'extra pc' binnen uw bestaande computer. Om dit te bereiken hebt u virtualisatiesoftware nodig, en een prima gratis pakket is bijvoorbeeld VirtualPC van Microsoft. U vindt dit programma op Microsoft. Met VirtualPC op uw computer bent u er echter nog niet. Het kan veel tijd kosten om een virtuele pc volledig in te richten. Door een bestaande computer of een volledige harde schijf naar een virtuele pc te kopiëren, bespaart u veel tijd. Bovendien maakt u het daarmee mogelijk om snel iets te testen.

2. Downloaden

Professionals gebruiken vaak het programma Disk2vhd, als ze een bestaand systeem of een bestaande harde schijf willen virtualiseren. Disk2vhd is een programma van Sysinternals, een maker van handige hulpprogramma's die een paar jaar geleden door Microsoft werd opgekocht. Disk2vhd is gratis te downloaden via Disk2vhd. U krijgt het dan binnen in een zip-bestand dat u kunt uitpakken. U kunt het programma daarna direct opstarten, installeren is verder niet nodig.

©PXimport

Disk2vhd is een gratis hulpprogramma van Microsoft.

3. Virtualiseren

De naam Disk2vhd zegt het al, het programma zet een disk (schijf) om in een vhd-bestand. VHD staat voor virtual harddisk en het is het Microsoft-bestandsformaat voor virtuele machines. Dubbelklik op Disk2vhd om het programma te starten en selecteer bij Volumes to include de schijven of partities die u wilt opnemen in de virtuele schijf. Kies bij VHD File name de locatie waar u dit bestand wilt opslaan en geef het een herkenbare naam. Klik nu op Create. Disk2vhd leest de schijf of schijven die u hebt geselecteerd, het maakt een vhd-bestand aan en kopieert er de hele inhoud van de geselecteerde schijven naartoe.

©PXimport

Met Disk2vhd kopieert u de inhoud van een heel systeem of van een harde schijf naar een vhd-bestand.

4. Koppelen in Windows

Als u Windows 7 gebruikt, kunt u een vhd-bestand direct koppelen als een echte harde schijf. Klik met de rechtermuisknop op Computer en kies Beheren. Klik daarna op Schijfbeheer en kies Actie, Virtuele harde schijf koppelen. Klik op Bladeren en selecteer het vhd-bestand dat u zojuist met Disk2vhd hebt gemaakt. Wilt u de schijf alleen kunnen lezen, dan moet u de optie Alleen lezen aanvinken. Bevestig met OK. Even later zal Windows Verkenner oplichten omdat het een nieuwe schijf heeft gevonden. Open Verkenner en zie hoe de schijf of partities die eerder aan het vhd-bestand werden toegevoegd, nu als extra harde schijf beschikbaar zijn. Een virtuele harde schijf, welteverstaan! Hebt u de virtuele schijf niet meer nodig, dan klikt u in Schijfbeheer met de rechtermuisknop op de disk en kiest u Virtuele harde schijf ontkoppelen.

©PXimport

De virtuele harde schijf kan via Schijfbeheer worden gekoppeld en vervolgens als echte harde schijf worden gebruikt.

5. VirtualPC

Binnen VirtualPC kunt u uw virtuele harde schijf ook gebruiken. Start VirtualPC en selecteer een bestaande virtuele machine. Kies voor Settings en selecteer bijvoorbeeld Hard Disk 2 om de virtuele harde schijf als tweede schijf in de pc te koppelen. Ga via Browse naar de virtuele harde schijf en selecteer het vhd-bestand. Bevestig met Openen, OK. Wanneer u nu de virtuele machine start, zal de tweede harde schijf er in Windows Verkenner zijn te vinden. Is dat niet het geval, dan moet u de schijf koppelen in Schijfbeheer. Klik met de rechtermuisknop op Deze Computer en kies Beheren. Onder Schijfbeheer ziet u een nog niet toegewezen disk. Die kunt u initialiseren of een stationsletter geven, waarna u de schijf kunt gebruiken alsof het een 'echte' is.

©PXimport

In Microsoft VirtualPC kunt u een gekloonde harde schijf koppelen alsof het een echte harde schijf is.

2. VHD Attach

6. VHD koppelen

In de vorige tips stond de virtuele harde schijf (vhd) centraal, een vaak meerdere gigabytes groot bestand waarin de inhoud van een complete harde schijf kan worden opgeslagen, als in een soort container. Het mounten van zo'n vhd gebeurt in Windows 7 via Schijfbeheer. VHD Attach vergemakkelijkt dat nog, doordat het de mogelijkheid biedt om vhd-bestanden te koppelen en te ontkoppelen via een rechtsklik in Verkenner.

7. Installeren

Via Jmedved kunt u het programma VHD Attach downloaden. Klik op Uitvoeren en doorloop de installatie met alle standaardopties. Schakel aan het einde van het proces Launch application now in en klik op Finish. Het gebruik van VHD Attach vereist dat Windows 7 op uw computer staat.

©PXimport

Als u VHD Attach installeert met de 'gewone' standaardopties leidt tot een prima resultaat.

8. Bestanden koppelen

Windows Verkenner is het werkveld van VHD Attach. Open dit Windows-onderdeel en blader naar een map met een of meer vhd-bestanden. Klik met de rechtermuisknop op een vhd-bestand en kies Attach om het te koppelen. De schijf wordt gekoppeld en even later ziet u in de linkerkantlijn van Verkenner dat er onder Computer een nieuwe harde schijf is toegevoegd. Mogelijk verschijnt er ook een venster voor Automatisch Afspelen. Kies in dat geval voor Map en bestanden weergeven. Wilt u de schijf ooit weer ontkoppelen, sluit dan alle vensters die gebruikmaken van de schijf en ga terug naar het vhd-bestand in Verkenner. Klik wederom met de rechtermuisknop op het vhd-bestand en kies nu Detach.

©PXimport

VHD-bestanden kunt u direct binnen Windows Verkenner koppelen en ontkoppelen.

9. VHD Attach-venster

VHD Attach heeft ook een programmavenster. Dit is na de installatie terug te vinden via Start, Alle programma's, VHD Attach. Als u het opent, ziet u een leeg programmavenster, maar via Open kunt u een vhd-bestand selecteren. Het programma toont daarbij ook bestandsinformatie over de virtuele schijf, zoals de virtuele grootte, de werkelijke grootte en de naam. Via Attach en Detach kunt u ook hier eenvoudig schijven koppelen. Bovendien laat het venster via Attached Path altijd zien met welke stationsletter de virtuele schijf kan worden teruggevonden in Windows Verkenner.

©PXimport

VHD Attach heeft ook nog een echt programmavenster, dat u kunt gebruiken om schijven te koppelen en te ontkoppelen.

3. RichCopy

10. Bestanden kopiëren

RichCopy is de superversie van RoboCopy. RoboCopy is een hulpprogramma voor het kopiëren van bestanden en mappen onder Windows. Het was vroeger een onderdeel van de Resourcekit voor Windows, maar in Windows 7 is het een standaardonderdeel van de OS-installatie geworden. RoboCopy is een command line-programma dat u kunt starten door via Start, Uitvoeren het commando CMD op te geven zodat de opdrachtprompt start. RichCopy is een beter programma voor het kopiëren van bestanden en mappen, alleen is het wel volledig grafisch en dus een echte Windows-toepassing.

11. Installeren

RichCopy is een programma van Microsoft Innovation Center. De download is nogal lastig te vinden en hij heeft bovendien een nogal vreemde naam (HoffmanUtilitySpotlight2009_04.exe). Daarom kunt u het beste naar Techworld, waar uitleg staat over het programma en waar u onderaan de pagina een directe link vindt. Bewaar het bestand op de pc. Het is een bestand dat zichzelf uitpakt, en u kunt zelf aangeven op welke locatie dat moet gebeuren. Open daarna de map waar u de bestanden hebt laten uitpakken en klik op Setup.exe. Volg de aanwijzingen die tijdens de installatie op het scherm verschijnen. Na de installatie vindt u RichCopy 4.0 via het menu Start van Windows.

©PXimport

RichCopy is lastig te vinden. Het heeft bovendien een nogal eigenaardige bestandsnaam.

12. Snel kopiëren

RichCopy kan sneller kopiëren dan hoe Windows dat standaard doet, doordat het alle bijbehorende activiteiten gelijktijdig uitvoert. Windows leest, controleert, verifieert, kopieert, schrijft, verifieert wederom en bevestigt bij verplaatsingen, en voert al die activiteiten standaard na elkaar uit. RichCopy werkt dus anders. Bovendien kan RichCopy veel voorkomende activiteiten opslaan als één handeling en ze zo gemakkelijk herhalen. Om bestanden of mappen te kopiëren klikt u eerst op Source om de betreffende mappen te selecteren. Klik vervolgens op Destination en selecteer de locatie waar de bestanden naartoe moeten worden gekopieerd. Klik ten slotte op Start Copy, de groene knop midden op werkbalk van RichCopy.

©PXimport

Selecteer een bron en een doel, en start de kopieeractie.

13. Kopieeropties

Een belangrijk onderdeel van RichCopy betreft de kopieeropties. Klik op Option om alle mogelijkheden van het programma te openen. Dat zijn er beangstigend veel, maar u zult ze lang niet allemaal gebruiken. Belangrijk zijn de mogelijkheden om te kopiëren. Deze staan bij Method. Standaard voert RichCopy geen verplaats- maar een kopieeractie uit, en als u daar tevreden mee bent houdt u alle opties uitgeschakeld. Wilt u bestanden niet kopiëren maar verplaatsen, dan schakelt u Move in. Wilt u dat beide mappen na een kopieeractie dezelfde inhoud hebben, dan selecteert u Purge. Let wel, RichCopy vergelijkt daarbij de Source- en Destination-map (bron en doel). Bestanden die niet in de Source-map staan maar wel in de Destination-map worden vervolgens uit die laatste map verwijderd.

©PXimport

Via Move zorgt u ervoor dat RichCopy bestanden verplaatst in plaats van kopieert.

14. Consolideren

Een handige optie is Consolidate Multiple Sources. Het is mogelijk om in RichCopy bij Source meerdere bronnen op te geven, meerdere mappen om te kopiëren dus. Standaard kopieert RichCopy ze allemaal naar één doelmap. De spreiding over meerdere mappen die bij de bron bestaat, verdwijnt daarbij. Is dat onwenselijk en wilt u dat Destination uit dezelfde mappen bestaat als de mappen die u als Source hebt geselecteerd, schakel dan Consolidate Multiple Sources in.

©PXimport

Bepaal of de mapverdeling binnen de bron ook behouden blijft in het doel.

15. Actie herhalen

Het aantal opties voor een kopieeractie van RichCopy is groot. Als u ze steeds weer opnieuw moet instellen, is dat lastig en bovendien is de kans groot dat er dan fouten worden gemaakt of dat opties worden vergeten. Het is dus handig om alle kopieeropties in een profiel vast te leggen dat u later eenvoudig kunt openen. Open het Option-scherm en stel alle opties op de door u gewenste manier in. Klik vervolgens op OK en daarna op File, Save as. Geef de kopieeropties een naam, liefst een waarmee u gemakkelijk onthoudt om wat voor type opties het gaat, en klik op Opslaan. Als u de opties op een later moment wilt gebruiken, klikt u op File, Recent profiles en selecteert u het juiste profiel.

©PXimport

Bewaar alle kopieerinstellingen in een profiel, zodat u ze later eenvoudig opnieuw kunt gebruiken.

16. Meer opties

RichCopy heeft veel opties, maar tot nu toe hebt u er nog maar een klein deel van gezien. Via View, Advanced, Action, Copy Options kunt u nog veel meer opties selecteren. Zo zijn er opties voor Process Controll, waarmee u de systeemimpact van een kopieeractie kunt sturen, er zijn File attributes, er is een 'error handling'-pagina vol mogelijkheden om attributen en beveiligingsinformatie aan bestanden toe te voegen, bij Files to be included en Files to be excluded vindt u uitgebreide filtermogelijkheden en onder Others zit onder andere de mogelijkheid om naar een ftp-server te kopiëren. Al deze opties kunt u gebruiken om uw kopieerslag te finetunen. Bovendien kunt u de door u gemaakte keuzes uiteindelijk opslaan in een profiel voor hergebruik, en dat is gezien de hoeveelheid aan mogelijkheden zeker geen overbodige luxe!

©PXimport

Onder Advanced blijkt RichCopy zijn naam pas echt waar te maken. Het programma telt een ongekend aantal opties.

4. Remote Desktop Manager

17. Computers overnemen

Windows kent de mogelijkheid om via een netwerk een andere pc over te nemen en deze te bedienen alsof u er direct achter zit. In het Nederlands heet deze functie Extern Bureaublad, maar doorgaans wordt de Engelse naam Remote Desktop gebruikt. Windows gebruikt er eigen software voor, maar er zijn meer programma's voor beschikbaar. Het overnemen van een andere computer kan - ook als u de Windows-manier gebruikt - met betrekking tot meer dan één andere computer worden toegepast. Professionele beheerders hebben vaak meer dan honderd andere computers die op afstand worden overgenomen, en vaak worden daar ook nog meerdere softwarepakketten bij ingezet. Remote Desktop Manager helpt om al die verbindingen te beheren en vooral eenvoudiger te gebruiken.

©PXimport

Met Extern Bureaublad wordt standaard verbinding gemaakt met slechts één andere computer.

18. Installeren

Van Remote Desktop Manager is zowel een betaalde als een gratis versie beschikbaar. De betaalde versie is alleen interessant voor bedrijven. Daarmee is het bijvoorbeeld mogelijk om alle inloggegevens, zoals gebruikersnamen en wachtwoorden, centraal in een database te bewaren. Zelfs de netwerkbeheerder hoeft die dan niet te weten. Voor thuisgebruik is de gratis standaardversie uitgebreid genoeg. Ga naar Remotedesktopmanager, klik op Download en daarna op Download the binaries here. Na de installatie wordt het programma gestart. Kies Standard Edition en bevestig met OK.

©PXimport

Voor thuisgebruik voldoet de Standard Edition van Remote Desktop Manager prima.

19. Sessie toevoegen

Nu de software is geïnstalleerd kunt u 'remote sessies' toevoegen waarmee u een machine op afstand overneemt. Klik op File, Import, Import Session. Selecteer op uw harde schijf de configuratiebestanden van de RDP-sessies en klik op OK. U kunt meerdere sessies in één keer selecteren en importeren. Voor elke verbinding krijgt u een venster met geavanceerde opties die Remote Desktop standaard niet biedt. U kunt bij alle opties op OK klikken, zodat ze bij de standaardopties worden gevoegd. Om een sessie te starten, selecteert u hem in de lijst en klikt u op Open Session.

©PXimport

Voeg sessies toe aan Remote Desktop Manager, zodat alle verbindingen in één programma kunnen worden beheerd.

20. Nieuwe sessies

Remote Desktop Manager kent veel verschillende soorten sessies: RDP, Telnet, LogMeIn, en nog vele andere. Klik met de rechtermuisknop op Sessions en kies Add blanc session. Selecteer in het venster het gewenste type en geef alle benodigde opties mee. Hebt u bijvoorbeeld Putty op uw pc staan (een programma om SSH-verbindingen te maken) en selecteert u hier Telnet/SSH, dan leest Remote Desktop Manager alle sessies uit die in Putty zijn geconfigureerd. U hoeft ze alleen maar te selecteren, bij Session. Handig is ook dat u bij Group/Folder een onderverdeling van alle sessies kunt maken. Dat zorgt ervoor dat het hoofdscherm overzichtelijker wordt. Is alles naar wens ingesteld, dan klikt u op OK. Remote Desktop Manager is echt een must-have voor de geïnteresseerde netwerkgebruiker.

©PXimport

Als u wat tijd steekt in het configureren van Remote Desktop Manager, zult u het programma steeds beter gaan waarderen.

5. EventID.net

21. Website als tool

Bij problemen met de pc tast de gebruiker vaak in het duister over de oorzaak. Althans, als die gebruiker Event Viewer niet gebruikt. In dit onderdeel verzamelt Windows alle meldingen die het systeem geeft over fouten, maar ook over problemen die het heeft weten te ondervangen, de applicaties die worden gestart en nog veel meer. Deze meldingen zijn vaak lastig te begrijpen. EventID.net steekt echter de helpende hand toe.

©PXimport

Meldingen in de Windows-logboeken zijn vaak maar lastig te begrijpen.

22. Event uitzoeken

Event Viewer - of, in het Nederlands: Logboeken - kan via het configuratiescherm worden gestart of door event in te typen in het zoekvenster van het Start-menu. Ook als u een Nederlandstalige Windows-versie hebt, worden vervolgens de 'gebeurtenislogboeken' weergegeven, die daarna via een muisklik kunnen worden geopend. Zoek in de logboeken naar een fout of waarschuwing en noteer het Gebeurtenis-ID en de Bron die in de kolom ervoor staat. Ga nu naar Eventid. Typ bij Event ID het getal in dat u hebt overgenomen bij Gebeurtenis-ID en bij Event Source de naam die u hebt overgenomen bij Bron. Klik nu op Search. Na korte tijd zal de website in veel gevallen aanvullende informatie over de gebeurtenis geven. Soms vindt u daar ook nog koppelingen bij naar nog meer informatie leiden.

©PXimport

Via EventID.net kunt u bijna altijd aanvullende informatie over systeemmeldingen vinden.

6. IPNetInfo

23. IP-adressen

Computers communiceren met elkaar via IP-adressen. Dat geldt voor computers in het thuisnetwerk, maar ook voor die op internet. Een verzoek om informatie, bijvoorbeeld als u een webpagina wilt bekijken, gaat altijd van het ene naar het andere IP-adres. IP-adressen zijn dus erg belangrijk en ze zijn - net als echte adressen - uniek. Beheerders denken vaak 'in IP-adressen'; ze verzamelen informatie over een adres of gebruiken dat adres bij het oplossen van problemen. Ze worden daarbij geholpen door IPNetInfo, en ook u kunt gebruik van deze dienst maken.

24. Installeren

IPNetInfo is een gratis programma van Nirsoft. Nirsoft is een leverancier van software voor beheerders, en enkele van zijn producten mogen gratis worden gebruikt. Ga naar IpNetInfo en klik bijna helemaal onderaan de pagina op Download IPNetInfo (in ZIP file). Pak de bestanden uit en bewaar ze in een map. Meteen daarna kunt u netinfo.exe starten, verdere installatie is niet nodig.

©PXimport

IPNetInfo hoeft niet te worden geïnstalleerd.

25. Informatie opvragen

Als u IPNetInfo start, verschijnt het venster Choose IP Addresses. Hier kunt u een of meerdere IP-adressen of namen van servers invoeren. Gebruik één naam of IP-adres per regel. Vervolgens kunt u gewoon met Enter naar de volgende regel gaan, om er een volgend adres in te voeren. Wanneer u host-namen gebruikt, zoals in IDG, dan moet u de optie Convert host names to IP adresses inschakelen. Klik vervolgens op OK. IPNetInfo zal nu van alle adressen en namen de netwerkgegevens opzoeken en ook de administratieve gegevens, zoals die van de eigenaar, de bijbehorende IP-reeks en contactgegevens. Denk bij dat laatste aan de naam van de uitvoerende registrator, het post- en e-mailadres en telefoongegevens.

©PXimport

Klik op een naam of adres om de gegevens te lezen die IPNetInfo heeft verzameld.

26. Firewall-logging

Het invoerscherm van IPNetInfo is handig om grote aantallen namen of IP-adressen op te zoeken. Daarmee kunt u bijvoorbeeld aan de hand van de log in uw firewall nakijken wie er toch telkens aan uw digitale voordeur morrelt en probeert binnen te komen. Open de router of firewall en ga naar de log. Waar u deze precies kunt vinden, verschilt per apparaat, maar iedere router of firewall beschikt over deze functie. Is het loggen van gegevens uitgeschakeld, zet deze functie dan aan en keer enkele uren later terug. Als het loggen al is ingeschakeld, opent u de log en kopieert u de adressen naar het klembord door ze te selecteren en dan via Ctrl+C in het geheugen te zetten. Ga vervolgens naar IPNetInfo en open via een klik op de grote blauwe IP-knop het venster Choose IP Adresses. Plak hier via Ctrl+V de gegevens in en klik op OK. Even later weet u alles over uw (ongewenste) netwerkcontacten.

©PXimport

Informatie over de IP-adressen uit de firewall-log kan (nadat u de adreslijst eventueel hebt opgeschoond in Notepad), in één keer worden opgevraagd via IPNetInfo.

27. Meer prof-tools

U bent uiteraard niet als enige geïnteresseerd in de beste tools voor IT-professionals, ook de IT-professionals zelf zijn ermee bezig. Bijna dagelijks publiceert de website Techworld.nl over nog betere en handigere hulpprogramma's voor IT-pro's. Soms zult u geen idee hebben wat u met een volgens Techworld.nl "enorm handig" programma kunt doen, maar even vaak zult u het liefst zo snel mogelijk aan de slag gaan met de besproken software. Bezoek Techworld.nl daarom met enige regelmaat, zodat u alles over handige hulpprogramma's kunt lezen.

▼ Volgende artikel
Maak kennis met Grocy: de slimme huishoudmanager
© Odua Images
Huis

Maak kennis met Grocy: de slimme huishoudmanager

Vergeet je voldoende voorraden in te slaan in huis? Vind je te vaak voedsel in de koelkast waarvan de houdbaarheid verstreken is? Heb je moeite om huishoudelijke taken te plannen? Met Grocy heb je een oplossing om je huishouden te beheren. Het programma is gratis, webgebaseerd en eenvoudig op je eigen thuisserver te installeren.

In dit artikel laten we zien hoe je met Grocy je huishouden kunt organiseren en digitaliseren:

  • Installeer Grocy op je eigen server via Docker
  • Geef je voorraadlocaties en hoeveelheden aan
  • Houd bij wat je inkoopt, verbruikt en wanneer iets verloopt
  • Voeg recepten toe en plan maaltijden op basis van je voorraad
  • Stel automatische boodschappenlijsten samen
  • Plan huishoudelijke klusjes en stel herinneringen in

Ook handig: Druk huishouden? Deze apps weten er wel raad mee

Code downloaden

In dit artikel staat een voorbeeld van wat YAML-code. Omdat YAML erg gevoelig is voor foute spaties, kun je die code beter downloaden en daarna bekijken of kopiëren. Zie het bestand grocycode.txt.

Bedrijven beheren hun voorraden en taken doorgaans met ERP-software (Enterprise Resource Planning) om alles in goede banen te leiden. In de meeste huishoudens gebeurt dit ad hoc of met de hulp van een boodschappen-app. Maar toch kan het nuttig zijn om specifieke software te gebruiken om je huishoudelijke voorraden en taken te optimaliseren.

Een van die oplossingen is Grocy, dat op de website wordt omschreven als ‘ERP beyond your fridge’. De naam Grocy verwijst naar groceries (Engels voor boodschappen), en de focus ligt op het beheer van je boodschappen en voorraden in je koelkast en andere plaatsen in huis. Maar het gaat verder: je kunt er ook je huishoudelijke taken mee inplannen en handleidingen van huishoudelijke apparaten bij de hand houden.

1 Grocy installeren

Grocy installeer je op je eigen server. Hoewel er ook een Windows-desktopprogramma voor bestaat (Grocy Desktop) is het voordeel van de serverversie dat je er toegang tot hebt vanaf al je apparaten, ook je tablet of smartphone. Dat is handig wanneer je in huis met taken bezig bent en even snel op je mobiele apparaat iets wilt opzoeken of aanpassen. Grocy heeft ook een mobiele app die met je eigen server verbindt.

Het team van LinuxServer.io biedt een Docker-image aan om Grocy op je server te draaien.

Maak op je Linux-server een bestand compose.yml aan met de volgende inhoud:

---
services:
  grocy:
    image: lscr.io/linuxserver/grocy:latest
    container_name: grocy
    environment:
      - PUID=1000
      - PGID=1000
      - TZ=Europe/Amsterdam
    volumes:
      - /path/to/grocy/config:/config
    ports:
      - 9283:80
    restart: unless-stopped

Wijzig /path/to/grocy/config naar het pad op je Linux-server waar je de data van Grocy wilt plaatsen. Voer dan in dezelfde directory als waarin je het bestand compose.yml hebt opgeslagen dit commando uit:

docker compose up -d

Dat downloadt het image en start de container.

Op de website vind je ook een live-demo.

2 Aanmelden en instellingen

Surf nu naar http://ip-adres:9283, waarbij je in plaats van ip-adres het werkelijke interne ip-adres van je Linux-server gebruikt. In het aanmeldvenster log je in met gebruikersnaam admin en wachtwoord admin. Daarna krijg je een Stock overview met 0 producten te zien, maar het is aanbevolen om eerst het standaardwachtwoord te wijzigen. Doe dat door bovenaan rechts op de gebruikersnaam admin te klikken en dan Change password.

Je kunt daarna meerdere gebruikers aanmaken voor alle gezinsleden, die je elk specifieke rechten kunt geven. Het is ook nuttig om voor verschillende apparaten verschillende gebruikers aan te maken. Je kunt immers per gebruiker enkele instellingen aanpassen in het menu dat onder het icoontje naast de gebruikersnaam opent. Stel bijvoorbeeld bij een gebruiker voor een tablet in de keuken in dat het scherm aanblijft, zodat de tablet niet in slaapmodus gaat terwijl je je handen vol hebt. Overigens kun je de taal naar Nederlands wijzigen via het icoontje van de moersleutel rechtsboven en dan User settings te kiezen.

Indien gewenst stel je Grocy voor individuele gebruikers specifieke rechten in.

3 Locaties en hoeveelheidseenheden

Voordat je de virtuele voorraad kunt vullen, is het nodig om een aantal basisgegevens in te vullen. Klik hiervoor links op Beheer masterdata. Maar voordat je producten kunt aanmaken, dien je eerst locaties en hoeveelheidseenheden te definiëren. Locaties zijn fysieke locaties in je huis. Dat kunnen kamers zijn (keuken, berging, kelder), maar je kunt het zo specifiek maken als je wilt, bijvoorbeeld voorraadkast, snoepkast of theehoekje. Het is aanbevolen om sowieso locaties aan te maken voor je koelkast en diepvries, omdat de houdbaarheid van producten die hier in- en uitgaan speciale aandacht vereist. Klik dus links op Locaties en dan bovenaan op Toevoegen. Maak zo een voor een de benodigde locaties aan. Vink zeker Is diepvries aan bij je diepvries.

Bij Hoeveelheidseenheden vul je alle eenheden van hoeveelheden in voor producten die je koopt. Denk daarbij aan een fles, pak, blik, brik, stuk, sneetje, milliliter, gram enzovoort. Het is mogelijk om pas naar gelang je producten toevoegt hier eenheden te definiëren, maar maak alvast enkele algemene aan.

Je kunt ook Productcategorieën aanmaken. Dit is niet strikt noodzakelijk, maar door producten aan categorieën toe te kennen, heb je bijvoorbeeld altijd een overzicht van wat je op het gebied van fruit, snoep, deegwaren enzovoort in huis hebt. Ook Winkels zijn optioneel. Je kunt hiermee de prijsgeschiedenis van producten in verschillende winkels volgen.

Definieer in Grocy de locaties waar je producten bijhoudt.

4 Producten definiëren

Om een product te definiëren, klik je links, nog altijd onder Beheer masterdata, op Producten en dan bovenaan op Toevoegen. Je ziet nu een heleboel velden om in te vullen, waarvan de meeste optioneel zijn; de verplichte velden zijn rood-omkaderd. Voor iets eenvoudigs als een wc-rol hoef je alleen maar de naam in te voeren, de standaardlocatie en de eenheden voor de voorraad, aankoop, verbruik en voor prijzen. Die drie laatste zijn standaard hetzelfde als de eenheid voor de voorraad. Je kunt ook een afbeelding uploaden.

Van de optionele velden is Minimale voorraadhoeveelheid heel handig. Hierin voer je in hoeveel je altijd van het product in huis wilt hebben, gerekend in de voorraadeenheid. Als je voorraad onder dit aantal komt, toont Grocy het product in een andere achtergrondkleur in je voorraad. Klik tot slot op Opslaan en doorgaan, waarna je optioneel een streepjescode voor het product kunt toevoegen en specifieke conversies van hoeveelheden, zoals hoeveel gram per pak. Klik daarna op Opslaan en terugkeren naar producten.

Een product heeft diverse mogelijke eigenschappen.

5 Producten aankopen en verbruiken

Zodra een product aan de masterdata is toegevoegd, kun je aankopen van dit product hier registreren. Klik links op Aankoop (ditmaal niet meer onder Beheer masterdata), kies het product of klik op het icoontje om de streepjescode te scannen. Vul de hoeveelheid en de eenheid in en eventueel een vervaldatum. Gaat het om een product zonder vervaldatum, vink dan Verloopt nooit aan. Als je het product daarna op meerdere locaties wilt opslaan, kun je een deel van je voorraad verplaatsen door links op Overdragen te klikken.

Een product verbruiken doe je door links op Verbruiken te klikken. Je kiest het product en eventueel de locatie waaruit je het verbruikt. Daarna klik je op OK om het uit de voorraad te halen of Markeer als geopend om het te openen. Het zit dan nog altijd in je voorraad, maar voor producten met een houdbaarheid na opening begint de termijn nu te tellen. Je kunt ook aangeven dat je het product uit je voorraad haalt omdat het bedorven is of een specifiek voorraaditem selecteren wanneer je er enkele met meerdere vervaldatums hebt, of geopende en nog niet geopende.

Wanneer je een product verbruikt, past Grocy je voorraad aan.

6 Minder verspilling

Als je van al je voeding, cosmetica en andere producten met houdbaarheidsdatum de juiste gegevens bijhoudt in Grocy, krijg je in de voorraad altijd duidelijk te zien welke producten over datum zijn en welke binnen vijf dagen verlopen. Zo kun je op tijd die producten gebruiken zodat je ze niet hoeft weg te gooien.

Ook de producten die te weinig in voorraad zijn, krijgen een andere achtergrondkleur in de voorraad, zodat je ziet welke producten je moet aanvullen. In Boodschappenlijst kun je zelfs met één klik op een knop al die producten aan je boodschappenlijstje toevoegen, en met andere knoppen de producten die over datum zijn. Je kunt ook handmatig nog andere producten aan je boodschappenlijstje toevoegen.

Alle producten worden overigens per productcategorie getoond voor wat meer overzicht. Doe je uiteindelijk je boodschappen, dan kun je de aangekochte producten onmiddellijk in het lijstje afvinken om ze aan je voorraad toe te voegen.

Je voorraad geeft je een onmiddellijk overzicht van wat je eerst moet verbruiken en aankopen.

7 Gerelateerde producten

Wanneer je een product aanmaakt, kun je dit ook linken aan een ‘parent product’. Dat is handig als je bijvoorbeeld verschillende soorten, merken of hoeveelheidsverpakkingen van een product hebt die elk een eigen barcode hebben, terwijl het voor je voorraad of recepten niet uitmaakt welk van die producten je kiest. Stel dat je altijd drie repen chocola in je voorraad wilt hebben, maar het niet uitmaakt of het pure chocolade of melkchocolade is, dan kies je bij die twee laatste de chocolade als ‘parent product’.

Of stel dat je soms een pak van zes eieren koopt en soms een pak van twaalf. Dan definieer je een product ei, en twee producten 6 eieren en 12 eieren die naar het product ei verwijzen als ‘parent product’. Als voorraadeenheid neem je bij die twee laatste stuk, want je slaat eieren per stuk op. Als aankoopeenheid neem je echter doos, want je koopt die producten per doos.

Als je dit product opslaat, kun je onder de streepjescode ook hoeveelheidseenheid-conversies instellen voor dit product, waarin je dan instelt dat een doos uit zes stuks bestaat. En als je dan bij ei hebt gedefinieerd dat je altijd zes eieren wilt hebben en dan een doos van twaalf koopt en er zeven uit verbruikt, wordt er in je voorraad getoond dat je nog vijf eieren hebt en je de voorraad moet aanvullen.

Definieer een doos eieren met verwijzing naar het product ‘ei’.

8 Recepten

Het is ook mogelijk om recepten aan Grocy toe te voegen. Je geeft het recept een naam en vult het aantal porties in. Beschrijf de bereiding in het tekstveld en klik dan op Opslaan en doorgaan. Voeg daarna één voor één de benodigde ingrediënten toe.

Zodra je dit recept hebt opgeslagen, komt het in de lijst van recepten terecht, waarbij direct getoond wordt voor welke recepten je alle ingrediënten op voorraad hebt of welke recepten je het best binnenkort maakt om producten die bijna over de datum zijn te gebruiken.

Voor elk recept kun je ook het gewenst aantal porties aanpassen. Grocy rekent alle benodigde ingrediënten dan om. Als je bij de onderliggende producten de prijs en het aantal calorieën hebt ingevuld, krijg je hier te zien hoeveel het kost om dit recept te bereiden en hoeveel calorieën je ermee binnenkrijgt. Ontbrekende ingrediënten voeg je overigens eenvoudig toe aan je boodschappenlijstje met een klik op het winkelwagentje bovenaan. En links onder Maaltijdplan kun je recepten op een specifieke dag inplannen.

Link producten uit je voorraad aan de ingrediëntenlijst van je recept.

9 Klusjes

Een ander menu-onderdeel is Klusjes, waarmee je periodieke klusjes kunt inplannen en aan leden van je huishouden kunt toekennen. Je definieert eerst je klusjes onder Beheer masterdata. Voeg een klusje toe, geef het een naam, en kies de frequentie en startdatum. Je kunt ook instellen aan welke gebruiker het klusje toegewezen wordt, en zelfs welk product je bij het uitvoeren van het klusje verbruikt en in welke hoeveelheid. Dat is handig bijvoorbeeld als je bij het inruimen van de vaatwasmachine telkens een vaatwastablet verbruikt.

Als je daarna links op Klusjes klikt (deze keer niet onder Beheer masterdata), dan krijg je alle klusjes te zien die er moeten gebeuren en voor elk klusje wanneer het moet worden uitgevoerd, de laatste keer dat het is gebeurd en aan wie het is toegewezen.

Een gekleurde achtergrond wijst erop met welke klusjes je te laat bent, welke er vandaag moeten gebeuren en welke er binnen de vijf dagen moeten worden gedaan. Wanneer je een klusje hebt gedaan, klik je op het groene icoontje om het als gedaan te markeren of op het grijze icoontje om het deze keer over te slaan. Met een klik op de drie puntjes kun je ook een klusje op een andere datum opnieuw inplannen of een klusjesdagboek bekijken.

Behoud het overzicht over je huishoudelijke klusjes dankzij Grocy.

10 Taken

Zaken die je eenmalig of slechts sporadisch hoeft te doen, kun je in het onderdeel Taken definiëren en opvolgen. Om het overzicht te bewaren, definieer je alvast wat categorieën van taken in Beheer masterdata / Taakcategorieën. Denk daarbij aan categorieën zoals Tuin, Huis, Hobby enzovoort.

Daarna maak je onder Taken een nieuwe taak met een klik op Toevoegen. Je geeft de taak een naam, een uiterste datum, optioneel een categorie en finaal ook een gebruiker waaraan je de taak toewijst.

Wanneer je op deze manier taken hebt toegevoegd, krijg je onder Taken een overzicht, waarbij de taken worden gesorteerd op de uiterlijke datum waarop ze moeten worden uitgevoerd. Taken die je al had moeten uitvoeren, krijgen een rode achtergrond, taken die voor vandaag zijn gepland blauw en de taken die je de komende vijf dagen moet uitvoeren geel.

Je kunt filteren op categorie en status, en zoeken op een term wanneer je veel taken in je lijstje hebt. Heb je een taak uitgevoerd, dan vink je die gewoon af.

Vergeet nooit meer taken dankzij het overzicht van Grocy.

11 Batterijen en kalender

Ook je oplaadbare batterijen kun je in Grocy onderbrengen. Definieer een batterij onder Beheer masterdata / Batterijen, geef ze een naam, omschrijving en beschrijf in welk apparaat je ze gebruikt. Voer dan in om de hoeveel dagen je die batterij moet opladen.

Daarna krijg je onder Batterijen (deze keer niet onder Beheer masterdata) te zien wanneer je batterijen het laatst geladen zijn en wanneer de volgende laadcyclus is gepland. Net zoals bij de taken en dergelijke krijg je hier ook met een gekleurde achtergrond de status van het laden van de batterijen te zien. En laad je een batterij op, dan klik je hier eenvoudig op het groene knopje ervoor om de status aan te passen.

Uiteindelijk komen alle gebeurtenissen samen in de kalender. Daar zie je in één oogopslag welke taken je dient uit te voeren, wanneer je klusjes zijn ingepland, wanneer producten vervallen, wanneer je welke maaltijden hebt gepland en wanneer je batterijen weer zou moeten opladen.

Met een klik op de gebeurtenis in de kalender ga je door naar de desbetreffende Grocy-pagina. Je kunt deze kalender ook delen door middel van een url in iCal-formaat, maar dan moet je wel zorgen dat de gebruiker of het programma waarmee je dit deelt toegang tot je Grocy-installatie heeft zonder authenticatie.

Grocy verzamelt al je taken, klusjes, vervaldata, maaltijden en batterijlaadbeurten in één kalender.

12 Apparaten en meer

Een laatste functionaliteit die Grocy aanbiedt, vind je onder Apparaten. Hier voeg je een apparaat toe waar je notities bij maakt en een gebruikershandleiding uploadt. Zo heb je altijd de handleidingen van al je apparaten bij de hand. Het pdf-document wordt in de webinterface van Grocy getoond.

Verder is Grocy ook uitgebreid aan te passen. Zo kun je aan elke entiteit (zoals een product of een klusje) eigen velden toevoegen, voor als je extra informatie wilt bijhouden. Dat doe je in Beheer masterdata / Gebruikersvelden. Je kunt zelfs volledig nieuwe objecten definiëren in Beheer masterdata / Gebruikersentiteit. Al met al is Grocy dus een krachtig en flexibel hulpmiddel om je huishouden te optimaliseren.

Houd de handleidingen van al je apparaten bij op één plaats.

▼ Volgende artikel
Review Samsung Galaxy S25 Edge - Dunste smartphone met dikke prijs
© Rens Blom
Huis

Review Samsung Galaxy S25 Edge - Dunste smartphone met dikke prijs

De Samsung Galaxy S25 Edge is een opvallend dunne en lichte smartphone, maar wel een met een groot scherm. Met name jongere vrouwen zien zo'n type toestel wel zitten, stelt Samsung. Is de S25 Edge daadwerkelijk een goede keuze? Je leest het in deze review.

Uitstekend
Conclusie

We hebben de Samsung Galaxy S25 Edge met veel plezier gebruikt, op de kortere accuduur na. En dat vinden we toch wel een heel belangrijk punt in een smartphone. Zeker in een dure smartphone. De prijs vormt bovendien ons tweede struikelblok. De S25 Edge heeft een adviesprijs van 1249 euro, terwijl je de S25 Plus inmiddels al voor zo'n 900 euro hebt. Die telefoon biedt een betere accuduur in ruil voor een wat dikkere en zwaardere behuizing, en lijkt verder sprekend op de S25 Edge. Wij adviseren de meeste mensen daarom de S25 Plus, al willen we dat advies wat afzwakken als de S25 Edge sterk in prijs daalt. De kortere accuduur is echter een blijvend aandachtspunt.

Plus- en minpunten
  • Heel dun en licht
  • Compleet in functies
  • Zeven jaar updates
  • Kortere accuduur
  • Erg hoge adviesprijs

Als je de S25 overweegt, is het goed om te weten dat deze smartphone onderdeel uitmaakt van de S25-serie. Die is begin 2025 uitgebracht en bestaat uit de S25, S25 Plus en S25 Ultra. De prijzen van deze toestellen lopen ook in deze volgorde op. De S25 Edge debuteert eind mei voor een adviesprijs van 1249 euro, waarmee hij zich qua prijs tussen de S25 Plus en S25 Ultra nestelt. Een stevige prijs voor een dunne telefoon dus. 

©Rens Blom

Bijzonder slank ontwerp

Want dun, dat is de S25 Edge zeker. Hij meet slechts 5,8 millimeter, exclusief de camerabalk die wat extra uitsteekt. De geringe dikte zie je bijvoorbeeld terug bij de usb-c-poort, waar nauwelijks een rand omheen zit.

©Rens Blom

Ook in je hand voel je dat de S25 Edge dunner is dan andere smartphones. Maakt dat iets uit? Mwah, de een zal het cool vinden, terwijl de ander er een hoesje omheen doet en daarna weinig aandacht heeft voor de dikte van het toestel. Hieronder zie je de S25 Edge onder een Apple iPhone 16. Ja, de Samsung-telefoon is dunner, maar niet zó dun dat de iPhone oogt als een koelkast.

©Rens Blom

Wat je sowieso merkt, is het gewicht. De smartphone weegt 163 gram, en dat is echt weinig voor een telefoon met een 6,7-inch scherm. Het verschil met andere toestellen bedraagt enkele tientallen grammen, waardoor de S25 Edge comfortabeler in de hand ligt en minder aanwezig is in je broekzak. Minder comfortabel is typen op de S25 Edge als hij bijvoorbeeld op tafel ligt. Het toestel wiebelt dan nogal omdat het camera-eiland achterop duidelijk uitsteekt.

©Rens Blom

Het camera-eiland van de S25 Edge steekt duidelijk uit.

Volgens Samsung is de S25 Edge ondanks zijn dunne en lichte behuizing heel stevig – stevig genoeg om het toestel in de achterzak van je spijkerbroek te laten als je gaat zitten. Wij hebben ons inderdaad geen zorgen gemaakt om de degelijkheid, maar zeggen erbij dat we er ook niet op uit zijn geweest om de smartphone te beschadigen.

Een prettige zekerheid is de IP68-certificatie, die duidelijk maakt dat de telefoon tegen stof en water kan. De andere S25-modellen hebben ook een IP68-certicering. Draadloos opladen kan de S25 Edge ook, met maximaal 15 watt. Dat is niet heel rap, maar prima voor wie zijn toestel bijvoorbeeld 's nachts oplaadt.

Kortere accuduur

Over opladen gesproken: dat moet de S25 Edge waarschijnlijk elke nacht. Om de smartphone zo licht en dun te krijgen, is er gekozen voor een kleine accu van 3900 mAh. Ter vergelijking: veel smartphones met een even groot scherm hebben een 5000 tot 5500 mAh-accu. De accu in Samsungs Galaxy S25 Plus moet het doen met 4900 mAh. Het is dan ook niet vreemd dat de S25 Edge minder lang meegaat op een acculading en geen fantastische accuduur biedt. Jammer, maar het valt ons eerlijk gezegd nog mee. We kunnen de telefoon normaal gesproken met wat aandacht tot het slapengaan gebruiken. Op drukke dagen lukt dat zeker niet en is een powerbank of oplader al vóór het avondeten nodig.

Opladen via de usb-c-kabel kan met maximaal 25 watt, en dat is niet zo snel. Maar doordat de accu aan de kleine kant is, is de accu toch lekker snel vol. Niettemin kunnen veel concurrerende smartphones een stuk sneller opladen.

©Rens Blom

Specificaties

De overige specificaties van de S25 Edge weten echter wel te overtuigen en passen meer bij de hoge prijs van 1249 euro. We noemen een vliegensvlugge Qualcomm Snapdragon 8 Elite-processor met 12 GB werkgeheugen, minimaal 256 GB opslagcapaciteit en zeven jaar software-updates. Deze specificaties heeft de Edge-versie overgenomen van zijn S25-broers.

©Rens Blom

Het scherm lijkt geleend van de S25 Plus en is van uitstekende kwaliteit: kleurrijk, lekker fel als het moet en soepel ogend dankzij de 120Hz-verversingssnelheid. 

Interessant zijn de camera's. Dat zijn er slechts twee: een hoofdcamera en een groothoekcamera. Een zoomcamera, zoals aanwezig in de andere S25-modellen, is weggelaten om de Edge-versie zo dun te maken. Zoomen doet de Edge daarom via de hoofdcamera door een uitsnede te maken van een – let op – 200 megapixel-foto. Een prima methode, al is de echte smartphonefotograaf beter af met een toestel met een losstaande, geavanceerde zoomcamera.

Onderstaande serie foto's toont van boven naar beneden de hoofdcamera, de groothoekcamera en de zoommodus.

©Rens Blom

Conclusie: Samsung Galaxy S25 Edge kopen?

Al met al hebben we de Samsung Galaxy S25 Edge met veel plezier gebruikt, op de kortere accuduur na. En dat vinden we toch wel een heel belangrijk punt in een smartphone – zeker in een dure smartphone. De prijs vormt bovendien ons tweede struikelblok. De S25 Edge heeft een adviesprijs van 1249 euro, terwijl je de S25 Plus inmiddels al hebt voor zo'n 900 euro. Die telefoon biedt een betere accuduur in ruil voor een wat dikkere en zwaardere behuizing, en lijkt verder sprekend op de S25 Edge. Wij adviseren de meeste mensen daarom de S25 Plus, al willen we dat advies wat afzwakken als de S25 Edge sterk in prijs daalt. De kortere accuduur is echter een blijvend aandachtspunt.