ID.nl logo
Zekerheid & gemak

IT-tools voor thuisgebruik

Netwerk- en systeembeheerders zoeken voortdurend naar gereedschap dat hun werk zoveel mogelijk vergemakkelijkt. Dergelijke tools zijn niet alleen handig voor professionals, maar ook voor u! We hebben de favoriete hulpprogramma's van IT-pro's geselecteerd en laten zien hoe u er thuis mee aan de slag kunt.

1. Disk2vhd

1. Virtualisatie

Virtualisatie is niet alleen hip, het is ook handig, zowel voor professionals als voor 'gewoon' thuisgebruik. Door op een moderne pc enkel Windows 7 te installeren, maakt u slechts gebruik van een beperkt gedeelte van de capaciteit van de computer. Een hedendaagse machine is echter prima in staat om naast een nieuwe Windows-versie ook nog een ouder besturingssysteem te laten draaien. Door dit via virtualisatie te doen, maakt u als het ware een 'extra pc' binnen uw bestaande computer. Om dit te bereiken hebt u virtualisatiesoftware nodig, en een prima gratis pakket is bijvoorbeeld VirtualPC van Microsoft. U vindt dit programma op Microsoft. Met VirtualPC op uw computer bent u er echter nog niet. Het kan veel tijd kosten om een virtuele pc volledig in te richten. Door een bestaande computer of een volledige harde schijf naar een virtuele pc te kopiëren, bespaart u veel tijd. Bovendien maakt u het daarmee mogelijk om snel iets te testen.

2. Downloaden

Professionals gebruiken vaak het programma Disk2vhd, als ze een bestaand systeem of een bestaande harde schijf willen virtualiseren. Disk2vhd is een programma van Sysinternals, een maker van handige hulpprogramma's die een paar jaar geleden door Microsoft werd opgekocht. Disk2vhd is gratis te downloaden via Disk2vhd. U krijgt het dan binnen in een zip-bestand dat u kunt uitpakken. U kunt het programma daarna direct opstarten, installeren is verder niet nodig.

©PXimport

Disk2vhd is een gratis hulpprogramma van Microsoft.

3. Virtualiseren

De naam Disk2vhd zegt het al, het programma zet een disk (schijf) om in een vhd-bestand. VHD staat voor virtual harddisk en het is het Microsoft-bestandsformaat voor virtuele machines. Dubbelklik op Disk2vhd om het programma te starten en selecteer bij Volumes to include de schijven of partities die u wilt opnemen in de virtuele schijf. Kies bij VHD File name de locatie waar u dit bestand wilt opslaan en geef het een herkenbare naam. Klik nu op Create. Disk2vhd leest de schijf of schijven die u hebt geselecteerd, het maakt een vhd-bestand aan en kopieert er de hele inhoud van de geselecteerde schijven naartoe.

©PXimport

Met Disk2vhd kopieert u de inhoud van een heel systeem of van een harde schijf naar een vhd-bestand.

4. Koppelen in Windows

Als u Windows 7 gebruikt, kunt u een vhd-bestand direct koppelen als een echte harde schijf. Klik met de rechtermuisknop op Computer en kies Beheren. Klik daarna op Schijfbeheer en kies Actie, Virtuele harde schijf koppelen. Klik op Bladeren en selecteer het vhd-bestand dat u zojuist met Disk2vhd hebt gemaakt. Wilt u de schijf alleen kunnen lezen, dan moet u de optie Alleen lezen aanvinken. Bevestig met OK. Even later zal Windows Verkenner oplichten omdat het een nieuwe schijf heeft gevonden. Open Verkenner en zie hoe de schijf of partities die eerder aan het vhd-bestand werden toegevoegd, nu als extra harde schijf beschikbaar zijn. Een virtuele harde schijf, welteverstaan! Hebt u de virtuele schijf niet meer nodig, dan klikt u in Schijfbeheer met de rechtermuisknop op de disk en kiest u Virtuele harde schijf ontkoppelen.

©PXimport

De virtuele harde schijf kan via Schijfbeheer worden gekoppeld en vervolgens als echte harde schijf worden gebruikt.

5. VirtualPC

Binnen VirtualPC kunt u uw virtuele harde schijf ook gebruiken. Start VirtualPC en selecteer een bestaande virtuele machine. Kies voor Settings en selecteer bijvoorbeeld Hard Disk 2 om de virtuele harde schijf als tweede schijf in de pc te koppelen. Ga via Browse naar de virtuele harde schijf en selecteer het vhd-bestand. Bevestig met Openen, OK. Wanneer u nu de virtuele machine start, zal de tweede harde schijf er in Windows Verkenner zijn te vinden. Is dat niet het geval, dan moet u de schijf koppelen in Schijfbeheer. Klik met de rechtermuisknop op Deze Computer en kies Beheren. Onder Schijfbeheer ziet u een nog niet toegewezen disk. Die kunt u initialiseren of een stationsletter geven, waarna u de schijf kunt gebruiken alsof het een 'echte' is.

©PXimport

In Microsoft VirtualPC kunt u een gekloonde harde schijf koppelen alsof het een echte harde schijf is.

2. VHD Attach

6. VHD koppelen

In de vorige tips stond de virtuele harde schijf (vhd) centraal, een vaak meerdere gigabytes groot bestand waarin de inhoud van een complete harde schijf kan worden opgeslagen, als in een soort container. Het mounten van zo'n vhd gebeurt in Windows 7 via Schijfbeheer. VHD Attach vergemakkelijkt dat nog, doordat het de mogelijkheid biedt om vhd-bestanden te koppelen en te ontkoppelen via een rechtsklik in Verkenner.

7. Installeren

Via Jmedved kunt u het programma VHD Attach downloaden. Klik op Uitvoeren en doorloop de installatie met alle standaardopties. Schakel aan het einde van het proces Launch application now in en klik op Finish. Het gebruik van VHD Attach vereist dat Windows 7 op uw computer staat.

©PXimport

Als u VHD Attach installeert met de 'gewone' standaardopties leidt tot een prima resultaat.

8. Bestanden koppelen

Windows Verkenner is het werkveld van VHD Attach. Open dit Windows-onderdeel en blader naar een map met een of meer vhd-bestanden. Klik met de rechtermuisknop op een vhd-bestand en kies Attach om het te koppelen. De schijf wordt gekoppeld en even later ziet u in de linkerkantlijn van Verkenner dat er onder Computer een nieuwe harde schijf is toegevoegd. Mogelijk verschijnt er ook een venster voor Automatisch Afspelen. Kies in dat geval voor Map en bestanden weergeven. Wilt u de schijf ooit weer ontkoppelen, sluit dan alle vensters die gebruikmaken van de schijf en ga terug naar het vhd-bestand in Verkenner. Klik wederom met de rechtermuisknop op het vhd-bestand en kies nu Detach.

©PXimport

VHD-bestanden kunt u direct binnen Windows Verkenner koppelen en ontkoppelen.

9. VHD Attach-venster

VHD Attach heeft ook een programmavenster. Dit is na de installatie terug te vinden via Start, Alle programma's, VHD Attach. Als u het opent, ziet u een leeg programmavenster, maar via Open kunt u een vhd-bestand selecteren. Het programma toont daarbij ook bestandsinformatie over de virtuele schijf, zoals de virtuele grootte, de werkelijke grootte en de naam. Via Attach en Detach kunt u ook hier eenvoudig schijven koppelen. Bovendien laat het venster via Attached Path altijd zien met welke stationsletter de virtuele schijf kan worden teruggevonden in Windows Verkenner.

©PXimport

VHD Attach heeft ook nog een echt programmavenster, dat u kunt gebruiken om schijven te koppelen en te ontkoppelen.

3. RichCopy

10. Bestanden kopiëren

RichCopy is de superversie van RoboCopy. RoboCopy is een hulpprogramma voor het kopiëren van bestanden en mappen onder Windows. Het was vroeger een onderdeel van de Resourcekit voor Windows, maar in Windows 7 is het een standaardonderdeel van de OS-installatie geworden. RoboCopy is een command line-programma dat u kunt starten door via Start, Uitvoeren het commando CMD op te geven zodat de opdrachtprompt start. RichCopy is een beter programma voor het kopiëren van bestanden en mappen, alleen is het wel volledig grafisch en dus een echte Windows-toepassing.

11. Installeren

RichCopy is een programma van Microsoft Innovation Center. De download is nogal lastig te vinden en hij heeft bovendien een nogal vreemde naam (HoffmanUtilitySpotlight2009_04.exe). Daarom kunt u het beste naar Techworld, waar uitleg staat over het programma en waar u onderaan de pagina een directe link vindt. Bewaar het bestand op de pc. Het is een bestand dat zichzelf uitpakt, en u kunt zelf aangeven op welke locatie dat moet gebeuren. Open daarna de map waar u de bestanden hebt laten uitpakken en klik op Setup.exe. Volg de aanwijzingen die tijdens de installatie op het scherm verschijnen. Na de installatie vindt u RichCopy 4.0 via het menu Start van Windows.

©PXimport

RichCopy is lastig te vinden. Het heeft bovendien een nogal eigenaardige bestandsnaam.

12. Snel kopiëren

RichCopy kan sneller kopiëren dan hoe Windows dat standaard doet, doordat het alle bijbehorende activiteiten gelijktijdig uitvoert. Windows leest, controleert, verifieert, kopieert, schrijft, verifieert wederom en bevestigt bij verplaatsingen, en voert al die activiteiten standaard na elkaar uit. RichCopy werkt dus anders. Bovendien kan RichCopy veel voorkomende activiteiten opslaan als één handeling en ze zo gemakkelijk herhalen. Om bestanden of mappen te kopiëren klikt u eerst op Source om de betreffende mappen te selecteren. Klik vervolgens op Destination en selecteer de locatie waar de bestanden naartoe moeten worden gekopieerd. Klik ten slotte op Start Copy, de groene knop midden op werkbalk van RichCopy.

©PXimport

Selecteer een bron en een doel, en start de kopieeractie.

13. Kopieeropties

Een belangrijk onderdeel van RichCopy betreft de kopieeropties. Klik op Option om alle mogelijkheden van het programma te openen. Dat zijn er beangstigend veel, maar u zult ze lang niet allemaal gebruiken. Belangrijk zijn de mogelijkheden om te kopiëren. Deze staan bij Method. Standaard voert RichCopy geen verplaats- maar een kopieeractie uit, en als u daar tevreden mee bent houdt u alle opties uitgeschakeld. Wilt u bestanden niet kopiëren maar verplaatsen, dan schakelt u Move in. Wilt u dat beide mappen na een kopieeractie dezelfde inhoud hebben, dan selecteert u Purge. Let wel, RichCopy vergelijkt daarbij de Source- en Destination-map (bron en doel). Bestanden die niet in de Source-map staan maar wel in de Destination-map worden vervolgens uit die laatste map verwijderd.

©PXimport

Via Move zorgt u ervoor dat RichCopy bestanden verplaatst in plaats van kopieert.

14. Consolideren

Een handige optie is Consolidate Multiple Sources. Het is mogelijk om in RichCopy bij Source meerdere bronnen op te geven, meerdere mappen om te kopiëren dus. Standaard kopieert RichCopy ze allemaal naar één doelmap. De spreiding over meerdere mappen die bij de bron bestaat, verdwijnt daarbij. Is dat onwenselijk en wilt u dat Destination uit dezelfde mappen bestaat als de mappen die u als Source hebt geselecteerd, schakel dan Consolidate Multiple Sources in.

©PXimport

Bepaal of de mapverdeling binnen de bron ook behouden blijft in het doel.

15. Actie herhalen

Het aantal opties voor een kopieeractie van RichCopy is groot. Als u ze steeds weer opnieuw moet instellen, is dat lastig en bovendien is de kans groot dat er dan fouten worden gemaakt of dat opties worden vergeten. Het is dus handig om alle kopieeropties in een profiel vast te leggen dat u later eenvoudig kunt openen. Open het Option-scherm en stel alle opties op de door u gewenste manier in. Klik vervolgens op OK en daarna op File, Save as. Geef de kopieeropties een naam, liefst een waarmee u gemakkelijk onthoudt om wat voor type opties het gaat, en klik op Opslaan. Als u de opties op een later moment wilt gebruiken, klikt u op File, Recent profiles en selecteert u het juiste profiel.

©PXimport

Bewaar alle kopieerinstellingen in een profiel, zodat u ze later eenvoudig opnieuw kunt gebruiken.

16. Meer opties

RichCopy heeft veel opties, maar tot nu toe hebt u er nog maar een klein deel van gezien. Via View, Advanced, Action, Copy Options kunt u nog veel meer opties selecteren. Zo zijn er opties voor Process Controll, waarmee u de systeemimpact van een kopieeractie kunt sturen, er zijn File attributes, er is een 'error handling'-pagina vol mogelijkheden om attributen en beveiligingsinformatie aan bestanden toe te voegen, bij Files to be included en Files to be excluded vindt u uitgebreide filtermogelijkheden en onder Others zit onder andere de mogelijkheid om naar een ftp-server te kopiëren. Al deze opties kunt u gebruiken om uw kopieerslag te finetunen. Bovendien kunt u de door u gemaakte keuzes uiteindelijk opslaan in een profiel voor hergebruik, en dat is gezien de hoeveelheid aan mogelijkheden zeker geen overbodige luxe!

©PXimport

Onder Advanced blijkt RichCopy zijn naam pas echt waar te maken. Het programma telt een ongekend aantal opties.

4. Remote Desktop Manager

17. Computers overnemen

Windows kent de mogelijkheid om via een netwerk een andere pc over te nemen en deze te bedienen alsof u er direct achter zit. In het Nederlands heet deze functie Extern Bureaublad, maar doorgaans wordt de Engelse naam Remote Desktop gebruikt. Windows gebruikt er eigen software voor, maar er zijn meer programma's voor beschikbaar. Het overnemen van een andere computer kan - ook als u de Windows-manier gebruikt - met betrekking tot meer dan één andere computer worden toegepast. Professionele beheerders hebben vaak meer dan honderd andere computers die op afstand worden overgenomen, en vaak worden daar ook nog meerdere softwarepakketten bij ingezet. Remote Desktop Manager helpt om al die verbindingen te beheren en vooral eenvoudiger te gebruiken.

©PXimport

Met Extern Bureaublad wordt standaard verbinding gemaakt met slechts één andere computer.

18. Installeren

Van Remote Desktop Manager is zowel een betaalde als een gratis versie beschikbaar. De betaalde versie is alleen interessant voor bedrijven. Daarmee is het bijvoorbeeld mogelijk om alle inloggegevens, zoals gebruikersnamen en wachtwoorden, centraal in een database te bewaren. Zelfs de netwerkbeheerder hoeft die dan niet te weten. Voor thuisgebruik is de gratis standaardversie uitgebreid genoeg. Ga naar Remotedesktopmanager, klik op Download en daarna op Download the binaries here. Na de installatie wordt het programma gestart. Kies Standard Edition en bevestig met OK.

©PXimport

Voor thuisgebruik voldoet de Standard Edition van Remote Desktop Manager prima.

19. Sessie toevoegen

Nu de software is geïnstalleerd kunt u 'remote sessies' toevoegen waarmee u een machine op afstand overneemt. Klik op File, Import, Import Session. Selecteer op uw harde schijf de configuratiebestanden van de RDP-sessies en klik op OK. U kunt meerdere sessies in één keer selecteren en importeren. Voor elke verbinding krijgt u een venster met geavanceerde opties die Remote Desktop standaard niet biedt. U kunt bij alle opties op OK klikken, zodat ze bij de standaardopties worden gevoegd. Om een sessie te starten, selecteert u hem in de lijst en klikt u op Open Session.

©PXimport

Voeg sessies toe aan Remote Desktop Manager, zodat alle verbindingen in één programma kunnen worden beheerd.

20. Nieuwe sessies

Remote Desktop Manager kent veel verschillende soorten sessies: RDP, Telnet, LogMeIn, en nog vele andere. Klik met de rechtermuisknop op Sessions en kies Add blanc session. Selecteer in het venster het gewenste type en geef alle benodigde opties mee. Hebt u bijvoorbeeld Putty op uw pc staan (een programma om SSH-verbindingen te maken) en selecteert u hier Telnet/SSH, dan leest Remote Desktop Manager alle sessies uit die in Putty zijn geconfigureerd. U hoeft ze alleen maar te selecteren, bij Session. Handig is ook dat u bij Group/Folder een onderverdeling van alle sessies kunt maken. Dat zorgt ervoor dat het hoofdscherm overzichtelijker wordt. Is alles naar wens ingesteld, dan klikt u op OK. Remote Desktop Manager is echt een must-have voor de geïnteresseerde netwerkgebruiker.

©PXimport

Als u wat tijd steekt in het configureren van Remote Desktop Manager, zult u het programma steeds beter gaan waarderen.

5. EventID.net

21. Website als tool

Bij problemen met de pc tast de gebruiker vaak in het duister over de oorzaak. Althans, als die gebruiker Event Viewer niet gebruikt. In dit onderdeel verzamelt Windows alle meldingen die het systeem geeft over fouten, maar ook over problemen die het heeft weten te ondervangen, de applicaties die worden gestart en nog veel meer. Deze meldingen zijn vaak lastig te begrijpen. EventID.net steekt echter de helpende hand toe.

©PXimport

Meldingen in de Windows-logboeken zijn vaak maar lastig te begrijpen.

22. Event uitzoeken

Event Viewer - of, in het Nederlands: Logboeken - kan via het configuratiescherm worden gestart of door event in te typen in het zoekvenster van het Start-menu. Ook als u een Nederlandstalige Windows-versie hebt, worden vervolgens de 'gebeurtenislogboeken' weergegeven, die daarna via een muisklik kunnen worden geopend. Zoek in de logboeken naar een fout of waarschuwing en noteer het Gebeurtenis-ID en de Bron die in de kolom ervoor staat. Ga nu naar Eventid. Typ bij Event ID het getal in dat u hebt overgenomen bij Gebeurtenis-ID en bij Event Source de naam die u hebt overgenomen bij Bron. Klik nu op Search. Na korte tijd zal de website in veel gevallen aanvullende informatie over de gebeurtenis geven. Soms vindt u daar ook nog koppelingen bij naar nog meer informatie leiden.

©PXimport

Via EventID.net kunt u bijna altijd aanvullende informatie over systeemmeldingen vinden.

6. IPNetInfo

23. IP-adressen

Computers communiceren met elkaar via IP-adressen. Dat geldt voor computers in het thuisnetwerk, maar ook voor die op internet. Een verzoek om informatie, bijvoorbeeld als u een webpagina wilt bekijken, gaat altijd van het ene naar het andere IP-adres. IP-adressen zijn dus erg belangrijk en ze zijn - net als echte adressen - uniek. Beheerders denken vaak 'in IP-adressen'; ze verzamelen informatie over een adres of gebruiken dat adres bij het oplossen van problemen. Ze worden daarbij geholpen door IPNetInfo, en ook u kunt gebruik van deze dienst maken.

24. Installeren

IPNetInfo is een gratis programma van Nirsoft. Nirsoft is een leverancier van software voor beheerders, en enkele van zijn producten mogen gratis worden gebruikt. Ga naar IpNetInfo en klik bijna helemaal onderaan de pagina op Download IPNetInfo (in ZIP file). Pak de bestanden uit en bewaar ze in een map. Meteen daarna kunt u netinfo.exe starten, verdere installatie is niet nodig.

©PXimport

IPNetInfo hoeft niet te worden geïnstalleerd.

25. Informatie opvragen

Als u IPNetInfo start, verschijnt het venster Choose IP Addresses. Hier kunt u een of meerdere IP-adressen of namen van servers invoeren. Gebruik één naam of IP-adres per regel. Vervolgens kunt u gewoon met Enter naar de volgende regel gaan, om er een volgend adres in te voeren. Wanneer u host-namen gebruikt, zoals in IDG, dan moet u de optie Convert host names to IP adresses inschakelen. Klik vervolgens op OK. IPNetInfo zal nu van alle adressen en namen de netwerkgegevens opzoeken en ook de administratieve gegevens, zoals die van de eigenaar, de bijbehorende IP-reeks en contactgegevens. Denk bij dat laatste aan de naam van de uitvoerende registrator, het post- en e-mailadres en telefoongegevens.

©PXimport

Klik op een naam of adres om de gegevens te lezen die IPNetInfo heeft verzameld.

26. Firewall-logging

Het invoerscherm van IPNetInfo is handig om grote aantallen namen of IP-adressen op te zoeken. Daarmee kunt u bijvoorbeeld aan de hand van de log in uw firewall nakijken wie er toch telkens aan uw digitale voordeur morrelt en probeert binnen te komen. Open de router of firewall en ga naar de log. Waar u deze precies kunt vinden, verschilt per apparaat, maar iedere router of firewall beschikt over deze functie. Is het loggen van gegevens uitgeschakeld, zet deze functie dan aan en keer enkele uren later terug. Als het loggen al is ingeschakeld, opent u de log en kopieert u de adressen naar het klembord door ze te selecteren en dan via Ctrl+C in het geheugen te zetten. Ga vervolgens naar IPNetInfo en open via een klik op de grote blauwe IP-knop het venster Choose IP Adresses. Plak hier via Ctrl+V de gegevens in en klik op OK. Even later weet u alles over uw (ongewenste) netwerkcontacten.

©PXimport

Informatie over de IP-adressen uit de firewall-log kan (nadat u de adreslijst eventueel hebt opgeschoond in Notepad), in één keer worden opgevraagd via IPNetInfo.

27. Meer prof-tools

U bent uiteraard niet als enige geïnteresseerd in de beste tools voor IT-professionals, ook de IT-professionals zelf zijn ermee bezig. Bijna dagelijks publiceert de website Techworld.nl over nog betere en handigere hulpprogramma's voor IT-pro's. Soms zult u geen idee hebben wat u met een volgens Techworld.nl "enorm handig" programma kunt doen, maar even vaak zult u het liefst zo snel mogelijk aan de slag gaan met de besproken software. Bezoek Techworld.nl daarom met enige regelmaat, zodat u alles over handige hulpprogramma's kunt lezen.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 Amerikaanse koelkasten met ijsblokjesmachine
© Daniel Krasoń
Huis

Waar voor je geld: 5 Amerikaanse koelkasten met ijsblokjesmachine

Bij ID.nl zijn we gek op apparaten die het dagelijks leven nét een beetje makkelijker maken. En wat is er nu – zeker tijdens warme dagen – makkelijker dan altijd ijsblokjes of ijskoud water binnen handbereik? We zetten vijf modellen op een rij die uitblinken in comfort en gebruiksgemak.

Een koelkast met ingebouwde ijsdispenser is niet alleen handig, maar ook hygiënisch. Je hebt altijd direct toegang tot ijsblokjes, crushed ice of koud water, zonder dat je de vrieslade of een waterfles hoeft te openen. Sommige modellen werken met een vaste wateraansluiting, andere met een hervulbaar reservoir – handig als er geen waterleiding in de buurt is. Daarnaast zijn veel dispensers voorzien van filters die ongewenste smaakjes of deeltjes uit het water halen. Een slimme toevoeging voor wie gemak, hygiëne en een frisse smaak belangrijk vindt.

Samsung RS6HA8880B1 (Family Hub)

Ben je op zoek naar een koelkast die meer doet dan alleen koelen? De Samsung RS6HA8880B1 is een slimme Amerikaanse koelkast met een indrukwekkende inhoud van 614 liter. Dankzij SpaceMax-technologie blijft de buitenmaat compact, terwijl de binnenkant verrassend ruim is. Het geïntegreerde Family Hub-scherm doet dienst als digitaal prikbord, kookassistent en entertainmenthub. Met camera's binnenin zie je zelfs onderweg wat er nog in de koelkast ligt. De ijs- en waterdispenser is aangesloten op de waterleiding en bevat een UV-nanofilter voor optimale hygiëne. Twin Cooling Plus zorgt voor aparte luchtstromen in het koel- en het vriesgedeelte, wat de versheid van jouw voedsel ten goede komt.

Toepassingen: Gezinnen die smartfuncties en ruimte willen combineren Bijzonderheden: Family Hub-display, Twin Cooling, UV-filter, 36 dB geluidsniveau

Hisense RS694N4TFE

Zoek je een ruime en betaalbare koelkast met ijsdispenser? Dan zit je goed met de Hisense RS694N4TFE. Deze stijlvolle zwarte side-by-side heeft een inhoud van 562 liter, verdeeld over een koel- en een vriesgedeelte. Het apparaat beschikt over Total No Frost, wat handmatig ontdooien overbodig maakt. De Multi Air Flow-technologie zorgt voor een gelijkmatige temperatuurverdeling, wat bederf tegengaat. Handig: de ijs- en waterdispenser werkt met een intern waterreservoir van 4,5 liter, zodat een vaste aansluiting niet nodig is.

Toepassingen: Grote huishoudens, zonder vaste wateraansluiting Bijzonderheden: Intern reservoir, Total No Frost, strak zwart design

LG GSXE90EVDD

Deze ruime Amerikaanse koelkast van LG biedt met 628 liter voldoende plek voor alles wat je gekoeld wilt bewaren. Het model combineert een fraai zwart design met slimme technologie zoals LinearCooling, waarmee temperatuurschommelingen worden geminimaliseerd. Dankzij No Frost en de water- en ijsdispenser met waterleidingaansluiting geniet je van optimaal gemak. De inverter-compressor maakt het apparaat stil en energiezuinig. Dit model is bovendien voorzien van de InstaView-functie, waarbij je door twee keer kloppen de inhoud kunt bekijken zonder de deur te openen.

Toepassingen: Moderne huishoudens met focus op comfort en design Bijzonderheden: InstaView-deur, LinearCooling, 35 dB, wateraansluiting

Bosch KAD93AIDP (Serie 6)

De Bosch KAD93AIDP is een solide en stijlvolle keuze met een netto-inhoud van 533 liter. Dankzij de anti-fingerprint RVS-look blijft hij er netjes uitzien, ook bij intensief gebruik. De VarioZone-indeling biedt flexibiliteit, met uitneembare plateaus en lades. De ijs- en waterdispenser levert zowel ijsblokjes als crushed ice, en is aangesloten op een vaste waterleiding. Total No Frost voorkomt ijsvorming, en met functies als superkoelen en supervriezen ben je altijd voorbereid op grotere hoeveelheden boodschappen.

Toepassingen: Gezinnen die functionaliteit en duurzaamheid zoeken Bijzonderheden: Crushed ice, anti-fingerprint RVS, VarioZone

Siemens KF96DAXEA (iQ500)

Met zijn French-door ontwerp en een inhoud van 574 liter biedt de Siemens KF96DAXEA een moderne uitstraling en veel gebruiksgemak. Deze koelkast beschikt over een hyperFresh-lade op 0 °C voor vlees en vis, en houdt dankzij multiAirflow een constante temperatuur. De water- en ijsdispenser werkt via een vaste aansluiting, en levert naast ijsblokjes ook crushed ice. Het model is voorzien van ledverlichting, een digitaal display en een deur-alarm. Met een geluidsniveau van 39 dB is hij bovendien opvallend stil.

Toepassingen: Designliefhebbers en versfanaten Bijzonderheden: HyperFresh-lade, crushed ice, 39 dB, French-door design

▼ Volgende artikel
11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt
© MehmetDinler
Huis

11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt

Wanneer je naar Windows 11 overstapt, zijn er ongetwijfeld zaken waaraan je moet wennen. Maar soms kunnen die dingen ronduit irritant zijn. Daarom bekijken we de grootste ergernissen van Windows 11 én de manieren om ze te verhelpen.

In dit artikel laten we zien hoe je de grootste ergernissen in Windows 11 aanpakt en het systeem naar je hand zet:

  • Schakel onnodige opstart-apps en achtergrondprocessen uit
  • Zet hinderlijke widgets, badges en meldingen uit
  • Beperk of verwijder OneDrive-synchronisatie en koppeling
  • Verwijder de Microsoft Edge-browser en andere bloatware
  • Zet de Game Bar en Game Mode uit als je geen gamer bent
  • Herstel het klassieke startmenu met Open-Shell
  • Beperk reclame en tracking via de privacy-instellingen
  • Maak Windows stiller en overzichtelijker met Niet storen
  • Ruim je systeem op door handmatig ongewenste vooraf geïnstalleerde apps te verwijderen

Lees ook: Geen fan van Windows Verkenner? Dit zijn je alternatieven

Wat voor de een ergernis is, kan voor de ander simpelweg een verrassende functie zijn. Alles draait om persoonlijke perceptie. We zijn in de fora van Windows 11-gebruikers gedoken om de pijnpunten te vinden. De belangrijkste klachten zijn: de dagelijkse prestatieproblemen die worden veroorzaakt door te veel achtergrondprocessen, Microsoft stuurt je voortdurend richting haar betaalde diensten en overdreven bemoeizucht bij meldingen, badges en reclame. In plaats van te klagen, zorgen wij voor een oplossing. 

Opstartvertraging

Onnodige opstartapps zijn altijd al een bron van ergernis geweest in Windows. Ze belasten de pc doordat ze waardevolle cpu-bronnen aanspreken en zorgen voor een opstartvertraging. Windows 11 bevat zelfs meer bloatware dan Windows 10. Bloatware is een term voor toepassingen die je niet nodig hebt en die het systeem afremmen. Deze toepassingen worden vaak voor de aankoop op nieuwe apparaten geïnstalleerd of ze sluipen op je pc via downloads waarin ze gebundeld zitten. Hoe meer programma’s je hebt, hoe meer achtergrondprocessen die het opstarten kunnen vertragen.

Je kunt ze te slim af zijn door ze te beëindigen in Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op de taakbalk en kies voor Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op alle processen die zijn gekoppeld aan ongebruikte applicaties en gebruik de opdracht Beëindigen. Daarna schakel je de onnodige opstartapps definitief uit. Druk op Windows-toets+I om de Instellingen te openen. Ga naar Apps / Opstarten en zet de apps uit waarvan je niet wilt dat ze samen met het systeem automatisch opstarten.

Wees terughoudend wat betreft toepassingen die automatisch opstarten.

Nieuwsfeeds uitschakelen

Widgets zijn een soort mini-apps. Ze tonen bijvoorbeeld de weersverwachting, een overzicht van je agenda-afspraken of de voetbalresultaten. Standaard toont Microsoft ook zijn nieuwsfeed van het MSN-netwerk, wat doorgaans geen toegevoegde waarde heeft. Oorspronkelijk waren widgets bedoeld om nieuwsfeeds en sociale media in het besturingssysteem te integreren.

Sommige gebruikers houden ervan, anderen haten de widgets hartgrondig, omdat er toch al van alle kanten steeds meer nieuws en sociale info op ons afkomen. Wie zit te wachten op de volgende vondst die meer van hetzelfde levert? Als je tot deze laatste groep behoort, dan kun je de functie uitschakelen. Ga naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Taakbalk / Taakbalkitems en schakel daar Widgets uit.

Gebruik je de widgets zelden of nooit, zet ze dan uit.

OneDrive beperken

Microsoft heeft er een handje van om je met zachte hand naar haar online opslagdienst OneDrive te dirigeren. Bij de eerste set-up krijg je de vraag om OneDrive te gebruiken en daarna maakt OneDrive automatisch en zonder waarschuwing verschillende back-upmappen op OneDrive aan. Dat lijkt op een assertieve dienstverlening, maar de waarheid is dat je als gebruiker op die manier sneller tegen de limiet van 5 gigabyte gratis OneDrive-opslagruimte aanbotst. Het is een marketingtactiek van Microsoft waardoor je gedwongen wordt om te upgraden. Hierdoor ga je sneller overwegen om een betaald abonnement te nemen. Met een Personal Microsoft 365-account krijg je 1 TB aan opslag en 6 TB met een Microsoft Family-abonnement.

Je kunt je overigens afvragen in hoeverre hier een loopje wordt genomen met je privacy. Online back-ups zijn handig, maar ben je ermee gediend dat je gegevens op de servers van Microsoft worden opgeslagen? Misschien wil je liever gebruikmaken van een andere online back-updienst? Nu wordt de indruk gewekt dat de concurrentie tweede keuze is. Ben je het niet eens met deze overijverige OneDrive-synchronisatie, dan klik je met rechts op het pictogram van OneDrive in het systeemvak. Vervolgens selecteer je het tandwieltje rechtsboven om de Instellingen van OneDrive te openen om naar het tabblad Synchroniseren en back-up maken te gaan. Dan klik je op Back-up beheren. Daar kun je aangeven om documenten, afbeeldingen of je bureaublad niet online te bewaren.

Bepaal zelf de mappen waarvan OneDrive een back-up moet maken.

OneDrive ontkoppelen

Wanneer je OneDrive niet vaak gebruikt, kun je deze dienst op je Windows-apparaat ontkoppelen en zelfs verwijderen. Door de koppeling met je Microsoft-account zijn de persoonlijke bestanden in OneDrive beschikbaar op elk apparaat waarop je bent ingelogd met hetzelfde Microsoft-account. Je bent dus niet meer aan een vaste werkplek gebonden. Door te ontkoppelen weet je zeker dat de lokale map niet meer kan synchroniseren met de online opslag.

Klik met rechts in het systeemvak op het pictogram van OneDrive (het wolkje). Kun je dit pictogram niet zien? Klik dan eerst op het PijltjeOmhoog van het systeemvak. Daarna open je het instellingenvenster van OneDrive en ga je naar het tabblad Account. Onder je account selecteer je Deze pc ontkoppelen / Account ontkoppelen. De gegevens die al in OneDrive staan, blijven hierdoor onaangeroerd en de speciale OneDrive-map op de computer verandert in een normale map. Je kunt er bestanden in plaatsen, verwijderen en verplaatsen, maar ze worden niet langer automatisch gesynchroniseerd in de cloud.

Ook al ontkoppel of verwijder je OneDrive, de virtuele map blijft staan in het navigatievenster van Windows Verkenner.

Weg met OneDrive en Edge

Ben je OneDrive echt helemaal beu? Weet dan dat je OneDrive zelfs kunt verwijderen. Het zal je Windows-pc niet beschadigen. Ga naar Instellingen / Apps en open het lijstje met Geïnstalleerde apps. Daar vind je Microsoft OneDrive. Klik op de drie puntjes achter de naam van deze app en selecteer Verwijderen net zoals je dat met elk ander programma zou doen. Het duurt een paar seconden voor de app is verwijderd. Ondertussen heeft Microsoft er ook voor gezorgd dat je op dezelfde manier de browser Edge kunt verwijderen. In het begin van Windows 11 was deze functie nog lichtgrijs gemarkeerd.

Dankzij de nieuwe antimonopoliewet kun je sinds maart 2024 ook de browser van Microsoft verwijderen.

Game Bar voor niet-gamers

De instellingen van Windows 11 bevatten een speciaal onderdeel bedoeld voor gaming. Wanneer je de toetscombinatie Windows-toets+G gebruikt, open je de Windows Game Bar. Daarmee kun je schermafdrukken en clips vastleggen van games die door Microsoft zijn geverifieerd. Eigenlijk is deze functie bedoeld voor het vastleggen van Xbox-games, maar je kunt hem ook gebruiken voor schermopnames van gewone programma’s.

Geen kwaad woord over de Windows Game Bar. Maar als je geen of zelden games speelt, heeft het geen zin om de Game Bar en Game Mode op de computer in te schakelen. Bovendien kan deze applicatie veel cpu en geheugen gebruiken. Om de Game Bar uit te schakelen, ga je weer naar het instellingenvenster van Windows. Daar kies je Gaming / Game Bar. Vervolgens schakel je bovenaan de optie uit bij Je controller mag Game Bar openen. Daarna ga je terug naar het venster Gaming en je kiest het tabblad Gamemodus om ook hier de optie Gamemodus uit te zetten.

Ben je geen gamer, schakel dan de Game Bar uit.

Badges in de kiem smoren

Windows 11 toont voortdurend meldingen op de taakbalk die je waarschuwen voor onder meer updates en nieuwe e-mail. Deze zogenaamde badges staan standaard ingeschakeld. Ze blijven eindeloos opduiken. Bankwebsites sturen je constant badges, maar ook browserextensies doen dat. Het wordt snel te veel van het goede. Nogal wat gebruikers ergeren zich hieraan, wat heel begrijpelijk is.

Je kunt de badges uitschakelen door met rechts op de taakbalk te klikken en dan te kiezen voor Taakbalkinstellingen. Scrol aan de rechterkant naar beneden en klik op Taakbalk. Vervolgens scrol je nog wat verder naar beneden tot je bij Gedrag van taakbalk bent. Hier kun je de optie uitschakelen bij Badges weergeven in taakbalk-apps. Dit is trouwens ook de plaats waar je de uitlijning van de taakbalk wijzigt. Standaard staan de pictogrammen gecentreerd op de taakbalk. Hier kun je aangeven dat die links moeten worden uitgelijnd. Hierdoor wordt het Startmenu aan de linkerkant weergegeven zoals vroeger.

In de taakbalk kun je de badges verbergen.

Terug naar bekend startmenu

Mis je het startmenu van Windows 10? Er is een interessante tweak waarbij je het Windows 11-startmenu vervangt door het type uit Windows 10. Download Open-Shell van de GitHub-website. De laatste versie op het moment van schrijven is OpenshellSetup 4.4.195. Je hebt de keuze tussen een zelfuitvoerbaar exe-bestand of een gecomprimeerd 7Z-bestand. Wij gaan voor het exe-bestand.

In de set-upwizard schakel je de opties Classic Explorer en Classic IE uit. De optie Create a start menu folder moet aangevinkt blijven. Zodra het installatieproces voltooid is, open je via Windows Zoeken de Open-Shell Menu Settings. Daarna kun je kiezen tussen de Classic Style, Classic with two columns of Windows 7 style.

Misschien wil je ook de knop naar het startmenu aanpassen zodat deze op die van Windows 10 lijkt. Hiervoor vink je de optie Replace start button aan. Vervolgens kies je een van de drie voorstellen uit, of je klikt op Pick Image. Zoek op het web naar een afbeelding van het Windows 10-startmenu en selecteer die. Wil je op je schreden terugkeren en Open-Shell verwijderen? Dat doe je via Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Selecteer Open-Shell en gebruik de optie Verwijderen.

Geef het startmenu zijn oude look terug.

Advertenties uitschakelen

Windows 11 genereert een unieke identifier, een zogenaamde reclame-ID, om je activiteiten te volgen. Hiervoor gebruikt Microsoft je zoekopdrachten, eerdere aankopen van Microsoft-producten en online activiteiten die gekoppeld zijn aan je Microsoft-account. Adverteerders kunnen die gebruiken om jou gerichte advertenties te sturen wanneer je apps gebruikt. Ben je gevoelig voor je privacy, dan zet je hier ook het mes in.

Open Instellingen en ga naar Privacy en beveiliging. Klik rechts op het onderdeel Algemeen. Zet de schakelaar uit bij Laat apps me persoonlijke advertenties zien door mijn reclame-id te gebruiken. Doe hetzelfde bij Websites hebben toegang tot mijn lijst met talen zodat er inhoud kan worden weergegeven die relevant is voor mijn locatie. Optioneel schakel je ook de optie daaronder uit: Start en zoekresultaten door Windows laten verbeteren door app-lanceringen bij te houden. Tot slot zet je ook de vierde optie uit: Suggesties voor inhoud in de app Instellingen weergeven.

Draag zorg voor je privacy en schakel reclamemeldingen uit.

Meldingen uitschakelen

In het Berichtencentrum komen ook systeemwaarschuwingen, ongelezen berichten, nieuwe artikelen van je favoriete websites en meer meldingen binnen. Deze kunnen nuttig zijn om je op de hoogte te houden van wat er gebeurt, maar het is best mogelijk dat de hoeveelheid meldingen en geluiden overweldigend is en op je zenuwen gaat werken. Daarom kun je meldingen uitschakelen om afleiding te minimaliseren. Open de Instellingen en klik op Systeem. Aan de rechterkant klik je op de pagina Meldingen. Hier kun je de schakelaar Meldingen uitschakelen omzetten. Wil je nog verder gaan, dan zet je de schakelaar Niet storen aan.

Zo, dat scheelt een hoop afleiding.

Snoeien in bloatware

Een nieuwe pc komt met een hoop bloatware en bij Windows 11 is dat niet anders. Het gaat om software waar je niet om hebt gevraagd. Bloatware neemt niet alleen geheugenruimte in beslag, hij verslechtert ook de prestaties van het systeem. Meestal gaat het om spelletjes, testversies van beveiligingssuites en virusscanners, cloudservices en zelfs fotoboeken.

Er zijn freewaretools die scannen naar bloatware, ook wel crapware genoemd, om die automatisch te verwijderen. Maar als je er niet goed in thuis bent, kun je hiermee meer kwaad dan goed doen. Sommige applicaties zijn immers noodzakelijk voor de goede werking van het systeem. De website Should I Remove It is gespecialiseerd in het vinden en verwijderen van bloatware. Hier vind je uitgebreide overzichten van bloatware bij alle belangrijke computermerken. Neem bijvoorbeeld Toshiba, die heeft meer dan dertig applicaties die als testversie worden geïnstalleerd. Snoei de bloatware dus handmatig. Dat doe je via Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Daar zie je alle programma’s die op de machine zijn geïnstalleerd. Blader door de lijst en controleer welke programma’s je kunt verwijderen.

Volgens de website Should I Remove It bevat een Toshiba de meeste bloatware.

Watch on YouTube