ID.nl logo
Haal meer uit Outlook met deze handige add-ins
Huis

Haal meer uit Outlook met deze handige add-ins

Gebruik je Microsoft Outlook vaak? Met add-ins kun je makkelijk extra functies toevoegen aan je mailbox. Bijvoorbeeld om teksten te controleren, je e-mail op te maken of om snel een afspraak met vrienden in te plannen. Wij maken een selectie van add-ins waar je écht iets aan hebt.

De besproken add-ins in dit artikel zijn bedoeld voor Microsoft Outlook 2019 en Outlook 365. In sommige situaties kun je de add-ins ook gebruiken binnen de webomgeving van Outlook, via Outlook.com. Is dit het geval, dan lees je dit in de beschrijvende tekst bij de betreffende add-in.

In het Nederlands heten deze add-ins officieel 'Outlook-invoegtoepassingen'. Je vindt ze binnen het programma terug onder Bestand > Invoegtoepassingen beheren.

Het installeren van een add-in voor Outlook gaat eenvoudig en verschilt vaak niet van de installatie van een programma. Je voert het installatieprogramma uit, waarna de add-in aan Outlook wordt toegevoegd. Open hierna Outlook en controleer in de werkbalk bovenin waar de nieuwe add-in is toegevoegd.

Wil je een add-in verwijderen of bekijken welke add-ins zijn toegevoegd? Kies Bestand, Invoegtoepassingen beheren. In de kolom Ingeschakeld zie je welke add-ins zijn geactiveerd. Verwijder het vinkje bij de add-in die je niet meer wilt gebruiken. Door het vinkje te plaatsen, kun je een bestaande add-in juist weer activeren.

Bovendien kun je een flinke verzameling add-ins vinden via Outlook zelf. Kies de tab Start en klik op de knop Invoegtoepassingen downloaden. Een nieuw venster opent. Klik op Alles voor het aanbod. Reeds geïnstalleerde add-ins vind je via de sectie Mijn invoegtoepassingen. Klik op de knop met de drie puntjes (…) om toegang te krijgen tot de details en om de betreffende invoegtoepassing te verwijderen.

Tip: Haal nog veel meer uit dit e-mailprogramma dankzij de cursus Werken met Outlook.

Agenda op je bureaublad

De agenda vormt een belangrijk onderdeel van Outlook. Grote kans dat je deze regelmatig raadpleegt. Gebruik je de kalender vaker dan de andere onderdelen, zoals e-mail? Geef de agenda dan een eigen plek op het bureaublad, zodat je er altijd snel toegang toe hebt. Bijkomend voordeel is dat de agenda is vastgemaakt aan het bureaublad en er hierdoor geen andere vensters achter kunnen kruipen. Je vindt de add-in via www.outlookonthedesktop.com. Op het moment van schrijven worden helaas nog geen gedeelde agenda’s ondersteund.

Na de installatie vind je een pictogram in het systeemvak (in de Windows-taakbalk naast de klok). Klik hierop met de rechtermuisknop en kies Show. Via Outlook Views kun je schakelen tussen de verschillende weergaven, zoals een voorbeeldweergave. Verplaats de kalender naar de gewenste positie op het bureaublad. Ben je tevreden, klik dan weer met de rechtermuisknop op het pictogram en kies Lock Position. Hiermee vergrendel je de huidige positie.

Ook handig is de optie Disable Editing. Hiermee voorkom je dat je afspraken kunt aanpassen en zet je de kalender in een ‘alleen-lezen’-modus. Ben je uitgekeken op de agenda, dan kun je de add-in ook gebruiken om de andere weergaven te activeren, zoals de takenlijst of het overzicht met contactpersonen.

De agenda – of een ander Outlook-onderdeel – als venster op het bureaublad.

Grammarly

Als je vaak correspondentie in het Engels schrijft, mag Grammarly niet in je verzameling ontbreken. Dit programma controleert de spelling en zinsbouw van Engelse teksten en geniet een grote populariteit. Minder bekend is dat de makers ook een add-in voor Outlook hebben uitgebracht, die netjes integreert met het mailprogramma. Tijdens het opstellen van een Engelse e-mail leest Grammarly over je schouder mee en geeft suggesties en correcties waar nodig.

Je vindt de plug-in via www.grammarly.com/office-addin. Grammarly is in verschillende uitvoeringen beschikbaar, waaronder een gratis editie. Ook deze kosteloze variant mag je gebruiken in combinatie met de add-in. De add-in is actief nadat je Outlook opnieuw hebt gestart. Je vindt een nieuw tabblad: Grammarly. De add-in maakt onderscheid tussen verschillende soorten controles: zo kun je zoeken op taalfouten, maar ook op begrijpelijkheid van de tekst.

Via de knop Adjust Goals kun je aangeven welk type tekst je schrijft (bijvoorbeeld een zakelijke tekst), zodat de controle hiermee rekening kan houden. De suggesties worden rechts in het venster getoond. Je kunt eenvoudig door de verschillende correcties lopen en per correctie bepalen of je deze wilt toepassen in de tekst van de e-mail.

Grammarly integreert netjes met de gebruikersomgeving van Outlook.

Text Lightning

Grote kans dat je vaak min of meer dezelfde antwoorden formuleert op vergelijkbare berichten. Je kunt die teksten opnieuw schrijven of een eerdere e-mail opzoeken en de tekst kopiëren, maar de makers van Text Lightning pakken het anders aan. Ze geven naast het bericht een extra vak met berichten die je al hebt klaargezet. Bovendien kun je niet alleen teksten toevoegen, maar ook eerdere afbeeldingen en bestandsbijlagen.

Via het vak Search kun je snel zoeken naar de teksten die je al hebt klaargezet. Het vak eronder – Preview – geeft een voorbeeld van de geselecteerde tekst. Klik op Insert Quick Text om de tekst toe te voegen of klik op Edit als je de zinnen eerst wilt aanpassen. Boven in de werkbalk vinden we aanvullende opties, waaronder Insert Salutation. Via deze knop voeg je snel een aanhef toe aan je bericht, waarbij automatisch de voornaam van de afzender wordt ingevuld. Heb je een flinke hoeveelheid standaardteksten waaruit je wilt kiezen, dan kun je deze importeren uit bestaande bestanden, waaronder tekstbestanden en Excel-sheets.

De add-in bevat ook een aantal andere extra’s: zo kan deze een waarschuwing geven als je in de tekst refereert aan een e-mailbijlage, maar die nog niet hebt toegevoegd als je klikt op Verzenden.

Giphy

Tussen alle serieuze add-ins is er uiteraard ook ruimte voor de luchtiger varianten. Met de gratis add-in van Giphy kun je berichten beantwoorden met een geanimeerde gif-afbeelding. De add-in maakt hiervoor gebruik van de uitgebreide collectie van Giphy. De redactie maakt regelmatig een nieuwe selectie van animaties, maar je kunt via het vak aan de rechterkant van de e-mail ook op zoek naar specifieke animaties.

Bovendien kent de add-in een elementair instellingenvenster, waarin je kunt aangeven voor welke doelgroep de animatie moet worden gezocht; zo kun je bijvoorbeeld content voor 13 jaar en ouder blokkeren.

Add-ins hoeven niet altijd serieus te zijn.

Emoji’s

Liever geen animatie sturen, maar een emoticon? Ook hiervoor is een add-in beschikbaar met de passende naam Emojis. Na installatie open je de invoegtoepassing door te klikken op Emoji. Vervolgens kun je zoeken op een sleutelwoord, maar ook gebruikmaken van de verschillende categorieën en extra aanpassingen doen, zoals het veranderen van de huidskleur.

Maak je gebruik van Windows 11, dan heb je de add-in overigens niet nodig: in dit besturingssysteem kun je ook drukken op de toetscombinatie Windows+. (punt), waarna een vergelijkbaar scherm wordt geopend.

Dropbox

De integratie tussen Outlook en OneDrive (beide van Microsoft) is dik voor elkaar. Voor andere cloudopslagdiensten is dat wat minder vanzelfsprekend. Goed voorbeeld hiervan is Dropbox. Maak je gebruik van deze aanbieder, dan is er gelukkig de add-in voor Outlook. De werking is eenvoudig.

Tijdens het opstellen van een e-mail open je de add-in voor Dropbox. De tab is uitgebreid met de optie Dropbox – Share Files. Een overzicht van recente, online bestanden verschijnt aan de rechterzijde. Staat het bestand er niet tussen, dan kun je de zoekfunctie gebruiken om snel binnen je online account op zoek te gaan. Via Upload files kun je nieuwe bestanden naar de cloud uploaden, zodat je ze daarna in de e-mail kunt opnemen.

De bestanden worden niet fysiek bij de e-mail gevoegd, maar als downloadkoppeling in de tekst opgenomen. Heb je dat liever niet, dan kun je de Dropbox-bestanden alsnog als bijlage aan de e-mail toevoegen. Handig is de optie waarbij de meest recente bestanden worden getoond, zodat je hieruit snel kunt kiezen en deze kunt toevoegen.

FindTime

Ook Microsoft maakt add-ins, en sommige hiervan werken in de praktijk erg prettig. Goed voorbeeld hiervan is FindTime. Als je vaak vergaderingen houdt of afspraken maakt voor werk of studie, kan het vinden van een tijd waarop iedereen beschikbaar is lastig zijn.

Met FindTime worden de agenda’s van de deelnemers automatisch met elkaar vergeleken en doet de add-in vervolgens een voorstel voor de meest gunstige tijd om de afspraak te laten plaatsvinden. Er kunnen meerdere suggesties worden gedaan, waarna de deelnemers hun voorkeur kunnen uitspreken.

De werking vertoont gelijkenis met de populaire dienst Datumprikker.nl, maar profiteert van een nauwe integratie met Outlook. Je kunt bij een uitnodiging direct een planmodule meesturen. Zodra er duidelijkheid is over de beste tijd, stuurt FindTime namens de organisator automatisch een invitatie naar de deelnemers.

Met FindTime kun je sneller een afspraak met anderen plannen.

Polls

Wil je via e-mail een mening over een onderwerp binnenhalen, dan kun je gebruikmaken van de add-in Polls. Je vindt deze via de ingebouwde winkel voor add-ins in Outlook: zie het kader ‘Installatie’ voor informatie hoe je deze winkel opent. Eenmaal geïnstalleerd, klik je in een nieuw e-mailbericht op de knop Polls. Aan de rechterzijde van het e-mailvenster wordt de editor getoond. Geef hier een vraag op en bepaal de beschikbare opties.

Standaard worden er twee optievelden getoond, maar je kunt dit uitbreiden via een klik op Optie toevoegen. Stel je een poll op waarin verschillende antwoorden mogelijk zijn, dan zet je de schuif op Aan bij de optie Meerdere antwoorden. Klik op Verder, controleer de gegevens en klik op Toevoegen aan e-mailbericht. Via de knop Resultaten weergeven kun je de binnengekomen antwoorden bekijken.

Vraag anderen om over een onderwerp te stemmen.

Zoom

Maak je vaak gebruik van Zoom, lees dan even verder. Ook de makers van Zoom hebben namelijk een add-in voor Outlook uitgebracht. Je kunt de add-in gebruiken in combinatie met het gratis en betaalde abonnement van Zoom.

De add-in is vooral handig bij het inplannen en uitnodigen van deelnemers voor een Zoom-vergadering. Je kunt een uitnodiging sturen waarin de url van de conferentiekamer al is opgenomen. Aan de rechterzijde kun je bovendien bepalen om welk type vergadering het gaat: een eenmalige meeting of een persoonlijke meeting. Bovendien kun je aangeven of er van video en audio gebruik moet worden gemaakt, of de meeting moet worden beveiligd via een wachtwoord en of het om een terugkerende vergadering gaat.

Translator

Ook van Microsoft is de add-in Translator. Deze invoegtoepassing komt van pas als je e-mail verstuurt en ontvangt in andere talen en hulp wilt bij het (automatisch) vertalen van teksten.

Via het vak aan de rechterkant kies je naar welke taal de huidige e-mailtekst moet worden omgezet. De add-in kent flink wat talen, waaronder uiteraard Engels en Nederlands. Om een bericht naar een andere taal om te zetten, zoek je op de werkbalk naar de knop Bericht vertalen.

Evernote

Evernote behoort tot een van de klassiekers op het gebied van onder meer takenlijstjes en aantekeningen. Via de add-in van Evernote kun je ontvangen e-mailbijlagen direct opslaan in een notitieblok en tegelijkertijd een aantekening toevoegen. Bovendien kun je je aantekeningen via e-mail delen: via de add-in zie je een overzicht van recente notities en voeg je een koppeling bij de e-mail.

Handig is de mogelijkheid om specifieke gedeelten van een notitie toe te voegen als ‘snippet’. Je kunt overigens uiteenlopende informatie delen, zoals losse artikelen. Evernote is beschikbaar in verschillende abonnementsvormen, waaronder een kosteloze variant. De add-in werkt hiermee ook samen.

Viva Insights

Sommige add-ins zijn al beschikbaar in Outlook, zonder dat je ze hoeft te installeren. Dat is ook het geval met Viva Insights. Deze relatief nieuwe uitbreiding voor Outlook helpt je bij het slim werken met e-mail.

Zo kun je via Viva Insights opvragen hoeveel tijd je doorbrengt met het afhandelen van e-mail. Ook kun je van ontvangen e-mails taken maken, bijvoorbeeld als de e-mail een verzoek bevat dat je kunt opvolgen. Ontvang je bijvoorbeeld een bericht van een persoon die je eerder een verzoek heeft gedaan, dan toont Viva Insights dat.

De add-in maakt gebruik van intelligentie om bijvoorbeeld herinneringen over taken en ongelezen e-mailberichten van ‘belangrijke personen’ (zoals familie of collega’s) te tonen.

Viva Insights helpt met het beheer van je e-mailtaken.

AppSource

Terwijl je een groot deel van de add-ins direct kunt downloaden via de website van de makers, bestaat er ook een centrale locatie die door Microsoft wordt onderhouden en vergelijkbaar is met een App Store voor mobiele apps: AppSource.

Je vindt de locatie via https://appsource.microsoft.com. Kies op de hoofdpagina voor Producten. Hierna kies je voor Microsoft 365. Wel even opletten: de pagina kent ook een flinke hoeveelheid invoegtoepassingen voor andere Microsoft-producten, waaronder voor Word. Bij de omschrijving zoek je naar Outlook; dat zijn de add-ins voor het e-mailprogramma.

Op de AppSource van Microsoft vind je een flinke hoeveelheid add-ins.

Ook onderweg met Outlook werken? Bekijk hier het laptop-aanbod van Bol.com.

▼ Volgende artikel
Jouw foto's op jouw pc of NAS: veilig, privé en slim
© Andrey Sinenkiy
Huis

Jouw foto's op jouw pc of NAS: veilig, privé en slim

Diensten als iCloud-foto’s en Google Foto’s zijn handig om je foto’s te back-uppen, beheren en delen. Alleen is de online opslagruimte beperkt. Ook je kijkt naar je privacy, zijn deze oplossingen niet altijd ideaal. Er zijn gelukkig gratis tools waarmee je bijna dezelfde ervaring hebt als bij deze online diensten. Je zet je foto’s niet in de cloud, maar gewoon op je eigen pc of NAS.

In dit artikel laten we zien hoe je je eigen foto's beheert, zonder afhankelijk te zijn van clouddiensten zoals Google Foto’s of iCloud:

  • Installeer Immich via Docker op je pc
    • Stel automatische ordening op basis van metadata in
    • Upload en beheer foto’s via de webinterface of mobiele app
    • Deel foto's of albums met vrienden of familie
    • Maak automatische back-ups van je smartphone
  • Gebruik Synology Photos als je een Synology-NAS bezit
    • Deel albums met andere NAS-gebruikers of via een openbare link
    • Gebruik slimme functies zoals de tijdlijn,en mensen- en objectherkenning
    • Synchroniseer je foto's automatisch via de Synology Photos-app

Vind je foto's in de cloud niet erg? Lees dan: Ode aan orde: je immense fotocollectie beheer je zo

Er is weinig mis met de gespecialiseerde cloudopslagdiensten van Apple, Google, Microsoft (OneDrive) en Dropbox. Je kunt hiermee prima foto’s bewaren en delen. De tools zijn voor dit gebruik zelfs uitstekend, maar de opslagruimte is vaak beperkt en het blijven cloudoplossingen. Je bestanden staan dus ergens anders opgeslagen.

Overweeg je een alternatief om foto’s te synchroniseren zonder cloudopslag, dan zijn er meerdere opties, zoals Nextcloud (met de Photos-app), PhotoPrism, digiKam en Piwigo. Wij zijn gecharmeerd van de opensource-dienst Immich en Synology Photos, die je specifiek voor de Synology-NAS kunt gebruiken. Beide tools bieden functies als automatische fotoback-ups, album- en gebruikersbeheer, gezichtsherkenning, tijdlijnweergave, tagging, locatiegebaseerd zoeken, delen, raw-bestanden en toegang via een webinterface. Kortom, er is weinig in de cloudoplossingen dat je bij deze gratis tools niet vindt. We maken eerst kennis met Immich (uitgesproken als het Engelse ‘image’) en daarna met Synology Photos. We focussen ons hierbij op de installatie, de initiële configuratie en het basisgebruik.

Immich

Docker-installatie

Immich wordt frequent geüpdatet en is beschikbaar voor meerdere platformen. Wij gaan aan de slag met de installatie onder Windows. Dit doen we via het gratis Docker Desktop. Docker Desktop beheert containers, een soort lichte, afgescheiden virtuele omgevingen met alle benodigde apps, services en instellingen. Installeer de app met enkele muisklikken en start deze op (de eerste keer kun je op Accept en tweemaal op Skip klikken). Minimaliseer vervolgens het venster, maar laat de app actief.

Goed om te weten: je kunt Immich via Docker ook op je NAS installeren, wat hier ook wel Container Manager (Synology) of Container Station (QNAP) genoemd. In dit artikel gaan we hier alleen niet verder op in.

Docker Desktop heb je met een paar muisklikken geïnstalleerd en opgestart.

Voorbereiding

Immich installeren we dus als Docker-container. Eerst voer je enkele voorbereidingen uit. Open de verkenner en ga naar de map Linux (onderaan). Open vervolgens de submap docker-desktop en dan Home. Maak hier een map met jouw naam en daarbinnen de submap Docker. Binnen deze docker-map maak je de map Immich-app aan. Het pad wordt dus: \\wsl.localhost\docker-desktop\home\<je_naam>\docker\immich-app.

Creëer nu twee submappen in een andere map op een schijf met genoeg opslagruimte: Library en Postgres (bijvoorbeeld C:\Users\<je_accountnaam>\Docker\Immich\library).

Navigeer nu in de verkenner naar de map Immich-app. Houd de Shift-toets ingedrukt, klik met rechts op een lege plek en kies PowerShell-venster hier openen. Houd de verkenner geopend en ga via deze pagina naar de downloadsite. Klik bij Get docker-compose.yml file op het documenten-pictogram (Copy), plak dit in PowerShell met Ctrl+V en druk op Enter om het yml-bestand te downloaden. Herhaal dit voor het commando bij Get .env file, zodat zowel het yml-bestand als het env-bestand in de map Immich-app staan.

Open het env-bestand in een teksteditor, bijvoorbeeld Notepad++ of Kladblok, en pas de volgende variabelen aan:

UPLOAD_LOCATION=C:\Users\<je_accountnaam>\Docker\Immich\library
DB_DATA_LOCATION=C:\Users\<je_accountnaam>\Docker\Immich\postgres
TZ=Europe/Amsterdam
DB_PASSWORD=<eigen wachtwoord>

Zorg ervoor dat de paden kloppen met jouw situatie en sla het aangepaste bestand op.

Voordat je de container installeert, moet je eerst enkele variabelen aanpassen in het env-bestand.

Installatie

Alles is nu klaar om de Docker-container met Immich te draaien. Ga terug naar de map Immich-app en voer het commando docker-compose up -d uit. Dit zorgt ervoor dat alle benodigde onderdelen worden gedownload en uitgevoerd. Na enkele minuten zie je in het Docker Desktop-venster, bij Containers, dat de vier Immich-onderdelen actief zijn. Test dit direct door Localhost:2283 op de adresbalk van je browser in te vullen. Dit is de standaardpoort waarop Immich draait; dit zie je bij Immich_server in het Docker-containeroverzicht. Als het nodig is, kun je het poortnummer aanpassen in het yml-bestand. Klik in de webinterface op Aan de slag om daadwerkelijk met Immich te starten.

Je kunt de containers op elk moment stoppen en starten vanuit Docker Desktop. Dit doe je in de rubriek Containers: selecteer Immich en druk op Stop of Start.

De vier containers zijn gestart en Immich is nu bereikbaar vanuit de webinterface.

Configuratie

Je begint met het aanmaken van een beheerdersaccount. Vul de gevraagde gegevens in en bevestig met Registreren. Log daarna in met het opgegeven e-mailadres en wachtwoord.

Klik in het welkomstvenster op Thema, kies Licht of Donker, en ga naar Privacy. Hier kun je de kaartfunctie inschakelen (om foto’s via coördinaten op een kaart te tonen) en de versiecontrole activeren (voor het ontvangen van updates).

Ga vervolgens naar Opslagtemplate en bepaal of je fotobestanden automatisch wilt ordenen op basis van metadata. Als dit ingeschakeld is, kun je bij Voorinstelling een structuur kiezen met een sjabloon. Kies bijvoorbeeld voor {{y}}-{{MMMM}}-{{dd}}/{{filename}}. Bevestig met Klaar.

Je kunt via een sjabloon je foto’s bewaren op basis van bepaalde metadata.

Basisgebruik

Links in de webinterface zie je een venster met onderdelen als Foto’s, Verkennen, Kaart, Delen, Favorieten, Albums en Gereedschap. Open Foto’s, klik op de plusknop en selecteer de gewenste fotobestanden. De geüploade foto’s verschijnen als miniaturen in een tijdlijn. Bovenaan zie je een zoekbalk met rechts een filterknop om media te selecteren op onder meer naam, plaats, camera, datum en type. Gebruik Uploaden (rechtsboven) om extra foto’s toe te voegen.

Selecteer een of meer foto’s. Rechtsboven verschijnen meerdere knoppen, zoals Toevoegen aan favorieten (voor de rubriek Favorieten) en een menu om de selectie te downloaden, archiveren, verwijderen, de datum of locatie te wijzigen, of miniaturen en metadata te vernieuwen.

Via Toevoegen aan kun je foto’s aan een album toevoegen. Klik op +Nieuw album om een album te maken dat je terugvindt in de rubriek Albums. Gebruik Verkennen in het linkervenster om foto’s gegroepeerd te zien op tijd, locatie of – via AI – op herkenbare objecten, gezichten of thema’s, zoals berglandschappen.

De webinterface van Immich heeft wel wat weg van Google Foto’s.

Back-ups en delen

Je vindt in de webinterface ook de optie Delen. Klik hierop, voeg een beschrijving toe en eventueel een wachtwoord. Geef aan of de ontvanger foto’s mag downloaden en/of uploaden. Stel hiervoor een verloopdatum in, bijvoorbeeld over 1 dag. Klik op Link maken om een link te genereren. Deze link is mogelijk http://localhost<…>, maar je kunt dit aanpassen naar het interne ip-adres van je Immich-server, of een extern adres dat vanaf internet bereikbaar is (zie tekstkader ‘Vanaf het internet’).

Wil je media delen met specifieke personen? Klik hiervoor rechtsboven op je accountpictogram en kies Beheer. Ga naar Gebruikers, klik op Gebruiker aanmaken, vul de gegevens in en bevestig. Bij het openen van een fotoselectie of album kun je dan via de deelknop direct de gewenste gebruiker(s) selecteren, zodat de media in hun webomgeving beschikbaar zijn.

Voor Android en iOS kun je de mobiele Immich-app installeren. Vul het ip-adres van je Immich-server in en meld je aan. Tik op de upload-knop, geef Immich de nodige machtigingen en kies Selecteer om aan te geven welke fotoalbums de app moet back-uppen naar je server. Zet Albums synchroniseren aan om dit te automatiseren en bevestig met Back-up uitvoeren.

Immich is ook beschikbaar als mobiele app, wat handig is voor (automatische) mediaback-ups.

Synology Photos

Voorbereiding

We gaan uit van een Synology-NAS (Network Attached Storage) die via een webinterface toegankelijk is. Verbind via je browser met de webinterface van DSM, het Synology-besturingssysteem.

Open nu eerst het Configuratiescherm, kies Gebruiker en groep, ga naar Geavanceerd en zorg dat Gebruiker basismap inschakelen is ingeschakeld (op het gewenste volume). Bevestig met Toepassen. Open daarna de app File Station, waar je ziet dat de mappen Home en Homes (met persoonlijke submappen voor elke NAS-gebruiker) zijn aangemaakt.

Ga vervolgens naar Package Center in het hoofdmenu. Als de app Synology Photos nog niet is geïnstalleerd, zoek dan naar de naam van deze app. Klik vervolgens op Installeren en daarna op Openen. Klik rechtsboven op je profielicoon, kies Instellingen en open het tabblad Gedeelde ruimte. Schakel eventueel Gedeelde ruimte in en bevestig met Opslaan. Gedeelde media worden nu standaard opgeslagen in de map \photo.

Het is even wennen, maar je persoonlijke media en je gedeelde media belanden voortaan in de daarvoor bestemde mappen.

Gedeelde media

Als je nu foto’s met bijvoorbeeld familieleden wilt delen die toegang hebben tot je NAS, volg dan deze stappen. Ga naar Configuratiescherm / Gebruiker en groep, open het tabblad Groep en klik op Maken. Geef een groepsnaam op (bijvoorbeeld Familie) en druk op Volgende. Selecteer de gewenste leden, druk drie keer op Volgende en vink Synology Photos in de kolom Toestaan aan. Bevestig met Volgende (tweemaal) en met Voltooid.

Open vervolgens de app Synology Photos. Bij Instellingen / Gedeelde ruimte klik je op Toegangsmachtigingen instellen. Selecteer de groep (Familie) en kies Volledige toegang in de uitklapmenu’s. Bevestig met de plusknop en klik op Opslaan. Zet daarna op het tabblad Gedeelde ruimte een vinkje bij zowel Gezichtsherkenning inschakelen in Gedeelde ruimte als Onderwerpherkenning inschakelen in Gedeelde ruimte. Bevestig met Opslaan.

Test de instellingen door een gebruiker uit de groep aan te melden op je NAS, bijvoorbeeld via een incognito-tabblad in je browser. Zodra deze gebruiker Synology Photos opent, kan ook hij media uploaden in zowel de persoonlijke ruimte als de gedeelde ruimte. Links bovenaan in het applicatievenster kun je tussen deze ruimtes schakelen. De inhoud van deze ruimtes kun je overigens ook op bestandsniveau beheren via de overeenkomstige mappen in File Station (althans als administrator).

Als lid van de groep Familie krijgt deze gebruiker meteen ook toegang tot de gedeelde ruimte.

Basisgebruik

We laten nu zien hoe je met fotoalbums werkt. Gebruik eerst de knop Filter tonen (rechtsboven) om filters te activeren en snel de gewenste foto’s te vinden. Selecteer vervolgens een reeks foto’s; er verschijnt een rode balk. Klik hier op de plus-knop Toevoegen aan album, kies +Nieuw album, vul een naam in en druk op OK. Ga naar Albums (tweede knop) in het applicatievenster. Hier kun je foto’s opvragen volgens Recent toegevoegd, Labels en Locaties en, indien eerder ingeschakeld, volgens Mensen (gezichtsherkenning) en Onderwerpen (objectherkenning). Je albums vind je hier ook. Met de plus-knop rechtsboven kun je hier nieuwe albums maken.

Ga met de muisaanwijzer boven een album staan; er verschijnt een knop met drie puntjes. Klik op Delen. Schakel Koppeling delen in en stel bij Privacy-instellingen in of het album Privé of Openbaar is (eventueel met downloadmachtiging). Bij Privé selecteer je bij Lijst van genodigden de gewenste gebruiker(s) of groep(en) en geef je de machtigingen aan: Weergave, Downloaden of Provider (beheerder). Je kunt ook een wachtwoord en vervaldatum instellen. Kopieer de link en bevestig met Opslaan.

Klik op Delen (derde knop) in het applicatievenster en kies Fotoverzoek. Klik op Fotoverzoek maken, vul een onderwerpsregel in, selecteer een bestemmingsmap en bevestig met Verzoek maken. Je hoeft nu alleen maar de link te sturen naar de mensen van wie je graag foto’s wilt ontvangen voor je collectie.

Goed om te weten: er is ook een mobiele app voor Android en iOS van Synology Photos met de functie Photo Backup. Daarmee synchroniseer je opgeslagen foto’s en video’s.

Je kiest zelf met wie je albums deelt en met welke machtigingen je dat doet.

Vanaf het internet

Je fotocollectie, beheerd met een tool als Immich of via je Synology-NAS, is standaard niet toegankelijk voor ongeautoriseerde personen buiten je netwerk. Wil je dat dit wel kan? Dan kun je bij een Synology-NAS de ingebouwde functie QuickConnect inschakelen via het Configuratiescherm in DSM, bij Externe toegang. In de praktijk moet je alleen vaak aan de slag met technieken als poortdoorverwijzing op je router. Of je moet een VPN-server installeren zoals WireGuard, eventueel gecombineerd met een eigen hostnaam via dynamisch DNS om het probleem van een wisselend extern ip-adres te omzeilen.

We hebben helaas niet de ruimte om hier dieper op in te gaan. Binnen je eigen netwerk kun je in elk geval probleemloos je fotoalbums beheren en delen.

Ook onderweg kun je je via de mobiele app en je QuickConnect-ID aanmelden bij Synology Photos op je NAS.

▼ Volgende artikel
Review Denon AH-C500W – Oordopjes schieten helaas tekort
© Wesley Akkerman
Huis

Review Denon AH-C500W – Oordopjes schieten helaas tekort

De Denon AH-C500W-oortjes beloven vanwege de open pasvorm comfort en omgevingsbewustzijn. In de praktijk pakt dit concept echter minder goed uit. Het ontbreken van rubber oortips resulteert in een pasvorm die niet echt aansluit op de gehoorgang.

Oké
Conclusie

De Denon AH-C500W probeert met een open ontwerp een omgevingsbewuste luisterervaring te bieden, maar schiet op meerdere vlakken tekort. De pasvorm is onstabiel, de aanraakbediening irritant en het geluid – met name de bas – valt tegen. Daardoor voelt dit model vooral aan als een ongelukkig compromis.

Plus- en minpunten
  • Heel licht ontwerp
  • Heldere sound
  • Equalizer binnen de app
  • Blijven niet goed zitten
  • Audio mist duidelijke baslaag
  • Karige app

Het ontwerp van de Denon AH-C500W is volgens de fabrikant gericht op comfort; daarvoor heeft de fabrikant een zogenaamde 'open pasvorm' in het leven geroepen die niet diep in je gehoorgang zit. Hierdoor voelen de oordopjes licht aan en kun je ze lang zonder enige irritatie dragen. Bovendien blijf je goed in verbinding met je omgeving, omdat er geen ruisonderdrukking is en de dopjes zelf niets tegenhouden. Dat zijn allemaal mooie manieren van omdenken. De AH-C500W-dopjes hebben dan ook geen rubber tips die in je oren gaan en de boel afsluiten, maar vallen bij bewegingen daardoor ook makkelijk uit je oren.

De oordopjes beschikken over moderne technologie zoals bluetooth 5.3 met multipoint-connectiviteit, waardoor je met twee apparaten tegelijk kunt verbinden. De totale batterijduur bedraagt 24 uur, inclusief de oplaadcase. Dankzij de IPX4-classificatie zijn ze bestand tegen zweet en spatwater, maar gezien de vorm zijn ze niet echt geschikt voor sporters. De bediening verloopt via gevoelige aanraakoppervlakken op de oordopjes of via de gratis app. Verder hebben ze microfoons met beamforming voor heldere telefoongesprekken.

©Wesley Akkerman

Gladde oortjes

Aan de functionaliteit ligt het dus zeker niet. Denon zet daarmee in op een breed publiek. We vinden het alleen jammer dat de oortjes geen rubber tips hebben, want die helpen vaak bij het blijven zitten in de gehoorgang. We realiseren ons dat dit een persoonlijke voorkeur is; er zijn immers nog steeds mensen die liever gladde oordopjes hebben dan rubber of siliconen oortips die je dieper in je oor moet duwen. Maar als je lang haar hebt, je veel met je hoofd beweegt of de oordopjes met de hand (en niet via de app) bedient, is de kans groot dat je ze verplaatst of dat ze uit je oren vallen.

We vinden de bediening op de oortjes sowieso behoorlijk gevoelig, maar gelukkig kun je die uitschakelen via de gratis Denon Headphones-app. Dat hebben wij dan ook gedaan. We hebben ze regelmatig beter in onze oren moeten draaien, omdat ze niet bleven zitten, en hebben daardoor regelmatig onbedoeld functies geactiveerd. Bovendien beschikt de app over een vijfpunts equalizer. Heel handig, want daarmee verbeter je het geluid daadwerkelijk. Helaas kun je je eigen instellingen niet opslaan; als je terug wilt naar oude settings, dan moet je die handmatig invoeren.

©Wesley Akkerman

Het open karakter

Omdat de Denon AH-C500W een open karakter heeft, zijn ze lastig te vergelijken met oordopjes die wel beschikken over enige afsluiting. Maar dat is dan ook precies de bedoeling. Het is maar net wat je van een setje oortjes verlangt. En eerlijk is eerlijk: ze zijn zo licht dat je ze bijna niet voelt zitten. Door dit karakter klinkt de muziek heel helder, terwijl je ondertussen alles nog meekrijgt vanuit je omgeving. In het openbaar vervoer is dat een nachtmerrie, maar we denken niet dat Denon verwacht dat je ze overal gebruikt.

Verder is ons duidelijk dat de Denon AH-C500W flink wat kracht mist. Zonder equalizerinstellingen vallen de lagere tonen helemaal weg, waardoor je voornamelijk naar de vocalen en hogere segmenten luistert. Met de traditionele glimlachinstellingen van de equalizer (zie de screenshots verderop) trek je het middensegment verder weg van de audioweergave, maar geef je wel een flinke boost aan het onderste deel. Daardoor klinkt de muziek al wat aangenamer. Maar oordopjes met een betere afsluiting zullen in dit geval altijd beter klinken dan de AH-C500W.

©Wesley Akkerman

Open of gesloten?

Je zou de Denon AH-C500W daardoor beter kunnen vergelijken met oordopjes die je meer boven je gehoorgang plaatst – denk aan de Openfit 2+ van Shokz. Daar klinkt de soundstage daadwerkelijk warm, vol en gedetailleerd, en daar kunnen we de Denon-oortjes niet altijd op betrappen. Helemaal eerlijk is de vergelijking trouwens niet, omdat het producten uit twee technisch verschillende groepen zijn. Maar in onze beleving legt dit setje het af tegen oortjes met afsluiting en écht open oordoppen. Het is het net niet, zogezegd.

Daar speelt het ontwerp ook een grote rol in. De Denon AH-C500W's blijven minder goed zitten dan open modellen die je met een haakje om je oren bevestigt. Je bent ze bovendien voortdurend aan het bijdraaien om maar een goede pasvorm te vinden. Wellicht ligt dat deels aan de oren van ondergetekende, maar dat is nu eenmaal wel de ervaring. Ze doen bovendien sterk denken aan de AIrPods. En daardoor hebben we ook het idee dat Denon meer het Apple-publiek wil aanspreken. Een onbegonnen zaak, aangezien die mensen meestal al voorzien zijn.

©Wesley Akkerman

Denon AH-C500W kopen?

De Denon AH-C500W wil zichzelf met zijn open ontwerp neerzetten als een alternatieve keuze voor wie omgevingsbewust wil blijven. In de praktijk pakt dit concept echter minder goed uit. Het ontbreken van rubber oortips resulteert in een onrustige pasvorm, waardoor de oordopjes bij de minste beweging al dreigen uit te vallen. Deze constante noodzaak tot bijstellen leidt tot frustratie, mede door de overgevoelige aanraakbediening. Gelukkig kun je die via de app uitschakelen, maar dat verandert verder niets aan het idee dat ze niet echt lekker zitten.

Ook op audiogebied overtuigen de oortjes niet helemaal. Het open karakter levert een helder geluid op, maar de basweergave is ondermaats en vereist flinke aanpassingen via de equalizer, waarvan je de instellingen frustrerend genoeg niet kunt opslaan. De AH-C500W's vallen hierdoor in een lastig niemandsland: ze missen de geluidsisolatie en krachtige bas van afgesloten oordopjes en de stabiele pasvorm van échte open-ear modellen met oorhaken. Uiteindelijk voelen de oordopjes aan als een compromis dat op de belangrijkste vlakken helaas tekortschiet.