ID.nl logo
Haal meer uit Outlook met deze handige add-ins
Huis

Haal meer uit Outlook met deze handige add-ins

Gebruik je Microsoft Outlook vaak? Met add-ins kun je makkelijk extra functies toevoegen aan je mailbox. Bijvoorbeeld om teksten te controleren, je e-mail op te maken of om snel een afspraak met vrienden in te plannen. Wij maken een selectie van add-ins waar je écht iets aan hebt.

De besproken add-ins in dit artikel zijn bedoeld voor Microsoft Outlook 2019 en Outlook 365. In sommige situaties kun je de add-ins ook gebruiken binnen de webomgeving van Outlook, via Outlook.com. Is dit het geval, dan lees je dit in de beschrijvende tekst bij de betreffende add-in.

In het Nederlands heten deze add-ins officieel 'Outlook-invoegtoepassingen'. Je vindt ze binnen het programma terug onder Bestand > Invoegtoepassingen beheren.

Het installeren van een add-in voor Outlook gaat eenvoudig en verschilt vaak niet van de installatie van een programma. Je voert het installatieprogramma uit, waarna de add-in aan Outlook wordt toegevoegd. Open hierna Outlook en controleer in de werkbalk bovenin waar de nieuwe add-in is toegevoegd.

Wil je een add-in verwijderen of bekijken welke add-ins zijn toegevoegd? Kies Bestand, Invoegtoepassingen beheren. In de kolom Ingeschakeld zie je welke add-ins zijn geactiveerd. Verwijder het vinkje bij de add-in die je niet meer wilt gebruiken. Door het vinkje te plaatsen, kun je een bestaande add-in juist weer activeren.

Bovendien kun je een flinke verzameling add-ins vinden via Outlook zelf. Kies de tab Start en klik op de knop Invoegtoepassingen downloaden. Een nieuw venster opent. Klik op Alles voor het aanbod. Reeds geïnstalleerde add-ins vind je via de sectie Mijn invoegtoepassingen. Klik op de knop met de drie puntjes (…) om toegang te krijgen tot de details en om de betreffende invoegtoepassing te verwijderen.

Tip: Haal nog veel meer uit dit e-mailprogramma dankzij de cursus Werken met Outlook.

Agenda op je bureaublad

De agenda vormt een belangrijk onderdeel van Outlook. Grote kans dat je deze regelmatig raadpleegt. Gebruik je de kalender vaker dan de andere onderdelen, zoals e-mail? Geef de agenda dan een eigen plek op het bureaublad, zodat je er altijd snel toegang toe hebt. Bijkomend voordeel is dat de agenda is vastgemaakt aan het bureaublad en er hierdoor geen andere vensters achter kunnen kruipen. Je vindt de add-in via www.outlookonthedesktop.com. Op het moment van schrijven worden helaas nog geen gedeelde agenda’s ondersteund.

Na de installatie vind je een pictogram in het systeemvak (in de Windows-taakbalk naast de klok). Klik hierop met de rechtermuisknop en kies Show. Via Outlook Views kun je schakelen tussen de verschillende weergaven, zoals een voorbeeldweergave. Verplaats de kalender naar de gewenste positie op het bureaublad. Ben je tevreden, klik dan weer met de rechtermuisknop op het pictogram en kies Lock Position. Hiermee vergrendel je de huidige positie.

Ook handig is de optie Disable Editing. Hiermee voorkom je dat je afspraken kunt aanpassen en zet je de kalender in een ‘alleen-lezen’-modus. Ben je uitgekeken op de agenda, dan kun je de add-in ook gebruiken om de andere weergaven te activeren, zoals de takenlijst of het overzicht met contactpersonen.

De agenda – of een ander Outlook-onderdeel – als venster op het bureaublad.

Grammarly

Als je vaak correspondentie in het Engels schrijft, mag Grammarly niet in je verzameling ontbreken. Dit programma controleert de spelling en zinsbouw van Engelse teksten en geniet een grote populariteit. Minder bekend is dat de makers ook een add-in voor Outlook hebben uitgebracht, die netjes integreert met het mailprogramma. Tijdens het opstellen van een Engelse e-mail leest Grammarly over je schouder mee en geeft suggesties en correcties waar nodig.

Je vindt de plug-in via www.grammarly.com/office-addin. Grammarly is in verschillende uitvoeringen beschikbaar, waaronder een gratis editie. Ook deze kosteloze variant mag je gebruiken in combinatie met de add-in. De add-in is actief nadat je Outlook opnieuw hebt gestart. Je vindt een nieuw tabblad: Grammarly. De add-in maakt onderscheid tussen verschillende soorten controles: zo kun je zoeken op taalfouten, maar ook op begrijpelijkheid van de tekst.

Via de knop Adjust Goals kun je aangeven welk type tekst je schrijft (bijvoorbeeld een zakelijke tekst), zodat de controle hiermee rekening kan houden. De suggesties worden rechts in het venster getoond. Je kunt eenvoudig door de verschillende correcties lopen en per correctie bepalen of je deze wilt toepassen in de tekst van de e-mail.

Grammarly integreert netjes met de gebruikersomgeving van Outlook.

Text Lightning

Grote kans dat je vaak min of meer dezelfde antwoorden formuleert op vergelijkbare berichten. Je kunt die teksten opnieuw schrijven of een eerdere e-mail opzoeken en de tekst kopiëren, maar de makers van Text Lightning pakken het anders aan. Ze geven naast het bericht een extra vak met berichten die je al hebt klaargezet. Bovendien kun je niet alleen teksten toevoegen, maar ook eerdere afbeeldingen en bestandsbijlagen.

Via het vak Search kun je snel zoeken naar de teksten die je al hebt klaargezet. Het vak eronder – Preview – geeft een voorbeeld van de geselecteerde tekst. Klik op Insert Quick Text om de tekst toe te voegen of klik op Edit als je de zinnen eerst wilt aanpassen. Boven in de werkbalk vinden we aanvullende opties, waaronder Insert Salutation. Via deze knop voeg je snel een aanhef toe aan je bericht, waarbij automatisch de voornaam van de afzender wordt ingevuld. Heb je een flinke hoeveelheid standaardteksten waaruit je wilt kiezen, dan kun je deze importeren uit bestaande bestanden, waaronder tekstbestanden en Excel-sheets.

De add-in bevat ook een aantal andere extra’s: zo kan deze een waarschuwing geven als je in de tekst refereert aan een e-mailbijlage, maar die nog niet hebt toegevoegd als je klikt op Verzenden.

Giphy

Tussen alle serieuze add-ins is er uiteraard ook ruimte voor de luchtiger varianten. Met de gratis add-in van Giphy kun je berichten beantwoorden met een geanimeerde gif-afbeelding. De add-in maakt hiervoor gebruik van de uitgebreide collectie van Giphy. De redactie maakt regelmatig een nieuwe selectie van animaties, maar je kunt via het vak aan de rechterkant van de e-mail ook op zoek naar specifieke animaties.

Bovendien kent de add-in een elementair instellingenvenster, waarin je kunt aangeven voor welke doelgroep de animatie moet worden gezocht; zo kun je bijvoorbeeld content voor 13 jaar en ouder blokkeren.

Add-ins hoeven niet altijd serieus te zijn.

Emoji’s

Liever geen animatie sturen, maar een emoticon? Ook hiervoor is een add-in beschikbaar met de passende naam Emojis. Na installatie open je de invoegtoepassing door te klikken op Emoji. Vervolgens kun je zoeken op een sleutelwoord, maar ook gebruikmaken van de verschillende categorieën en extra aanpassingen doen, zoals het veranderen van de huidskleur.

Maak je gebruik van Windows 11, dan heb je de add-in overigens niet nodig: in dit besturingssysteem kun je ook drukken op de toetscombinatie Windows+. (punt), waarna een vergelijkbaar scherm wordt geopend.

Dropbox

De integratie tussen Outlook en OneDrive (beide van Microsoft) is dik voor elkaar. Voor andere cloudopslagdiensten is dat wat minder vanzelfsprekend. Goed voorbeeld hiervan is Dropbox. Maak je gebruik van deze aanbieder, dan is er gelukkig de add-in voor Outlook. De werking is eenvoudig.

Tijdens het opstellen van een e-mail open je de add-in voor Dropbox. De tab is uitgebreid met de optie Dropbox – Share Files. Een overzicht van recente, online bestanden verschijnt aan de rechterzijde. Staat het bestand er niet tussen, dan kun je de zoekfunctie gebruiken om snel binnen je online account op zoek te gaan. Via Upload files kun je nieuwe bestanden naar de cloud uploaden, zodat je ze daarna in de e-mail kunt opnemen.

De bestanden worden niet fysiek bij de e-mail gevoegd, maar als downloadkoppeling in de tekst opgenomen. Heb je dat liever niet, dan kun je de Dropbox-bestanden alsnog als bijlage aan de e-mail toevoegen. Handig is de optie waarbij de meest recente bestanden worden getoond, zodat je hieruit snel kunt kiezen en deze kunt toevoegen.

FindTime

Ook Microsoft maakt add-ins, en sommige hiervan werken in de praktijk erg prettig. Goed voorbeeld hiervan is FindTime. Als je vaak vergaderingen houdt of afspraken maakt voor werk of studie, kan het vinden van een tijd waarop iedereen beschikbaar is lastig zijn.

Met FindTime worden de agenda’s van de deelnemers automatisch met elkaar vergeleken en doet de add-in vervolgens een voorstel voor de meest gunstige tijd om de afspraak te laten plaatsvinden. Er kunnen meerdere suggesties worden gedaan, waarna de deelnemers hun voorkeur kunnen uitspreken.

De werking vertoont gelijkenis met de populaire dienst Datumprikker.nl, maar profiteert van een nauwe integratie met Outlook. Je kunt bij een uitnodiging direct een planmodule meesturen. Zodra er duidelijkheid is over de beste tijd, stuurt FindTime namens de organisator automatisch een invitatie naar de deelnemers.

Met FindTime kun je sneller een afspraak met anderen plannen.

Polls

Wil je via e-mail een mening over een onderwerp binnenhalen, dan kun je gebruikmaken van de add-in Polls. Je vindt deze via de ingebouwde winkel voor add-ins in Outlook: zie het kader ‘Installatie’ voor informatie hoe je deze winkel opent. Eenmaal geïnstalleerd, klik je in een nieuw e-mailbericht op de knop Polls. Aan de rechterzijde van het e-mailvenster wordt de editor getoond. Geef hier een vraag op en bepaal de beschikbare opties.

Standaard worden er twee optievelden getoond, maar je kunt dit uitbreiden via een klik op Optie toevoegen. Stel je een poll op waarin verschillende antwoorden mogelijk zijn, dan zet je de schuif op Aan bij de optie Meerdere antwoorden. Klik op Verder, controleer de gegevens en klik op Toevoegen aan e-mailbericht. Via de knop Resultaten weergeven kun je de binnengekomen antwoorden bekijken.

Vraag anderen om over een onderwerp te stemmen.

Zoom

Maak je vaak gebruik van Zoom, lees dan even verder. Ook de makers van Zoom hebben namelijk een add-in voor Outlook uitgebracht. Je kunt de add-in gebruiken in combinatie met het gratis en betaalde abonnement van Zoom.

De add-in is vooral handig bij het inplannen en uitnodigen van deelnemers voor een Zoom-vergadering. Je kunt een uitnodiging sturen waarin de url van de conferentiekamer al is opgenomen. Aan de rechterzijde kun je bovendien bepalen om welk type vergadering het gaat: een eenmalige meeting of een persoonlijke meeting. Bovendien kun je aangeven of er van video en audio gebruik moet worden gemaakt, of de meeting moet worden beveiligd via een wachtwoord en of het om een terugkerende vergadering gaat.

Translator

Ook van Microsoft is de add-in Translator. Deze invoegtoepassing komt van pas als je e-mail verstuurt en ontvangt in andere talen en hulp wilt bij het (automatisch) vertalen van teksten.

Via het vak aan de rechterkant kies je naar welke taal de huidige e-mailtekst moet worden omgezet. De add-in kent flink wat talen, waaronder uiteraard Engels en Nederlands. Om een bericht naar een andere taal om te zetten, zoek je op de werkbalk naar de knop Bericht vertalen.

Evernote

Evernote behoort tot een van de klassiekers op het gebied van onder meer takenlijstjes en aantekeningen. Via de add-in van Evernote kun je ontvangen e-mailbijlagen direct opslaan in een notitieblok en tegelijkertijd een aantekening toevoegen. Bovendien kun je je aantekeningen via e-mail delen: via de add-in zie je een overzicht van recente notities en voeg je een koppeling bij de e-mail.

Handig is de mogelijkheid om specifieke gedeelten van een notitie toe te voegen als ‘snippet’. Je kunt overigens uiteenlopende informatie delen, zoals losse artikelen. Evernote is beschikbaar in verschillende abonnementsvormen, waaronder een kosteloze variant. De add-in werkt hiermee ook samen.

Viva Insights

Sommige add-ins zijn al beschikbaar in Outlook, zonder dat je ze hoeft te installeren. Dat is ook het geval met Viva Insights. Deze relatief nieuwe uitbreiding voor Outlook helpt je bij het slim werken met e-mail.

Zo kun je via Viva Insights opvragen hoeveel tijd je doorbrengt met het afhandelen van e-mail. Ook kun je van ontvangen e-mails taken maken, bijvoorbeeld als de e-mail een verzoek bevat dat je kunt opvolgen. Ontvang je bijvoorbeeld een bericht van een persoon die je eerder een verzoek heeft gedaan, dan toont Viva Insights dat.

De add-in maakt gebruik van intelligentie om bijvoorbeeld herinneringen over taken en ongelezen e-mailberichten van ‘belangrijke personen’ (zoals familie of collega’s) te tonen.

Viva Insights helpt met het beheer van je e-mailtaken.

AppSource

Terwijl je een groot deel van de add-ins direct kunt downloaden via de website van de makers, bestaat er ook een centrale locatie die door Microsoft wordt onderhouden en vergelijkbaar is met een App Store voor mobiele apps: AppSource.

Je vindt de locatie via https://appsource.microsoft.com. Kies op de hoofdpagina voor Producten. Hierna kies je voor Microsoft 365. Wel even opletten: de pagina kent ook een flinke hoeveelheid invoegtoepassingen voor andere Microsoft-producten, waaronder voor Word. Bij de omschrijving zoek je naar Outlook; dat zijn de add-ins voor het e-mailprogramma.

Op de AppSource van Microsoft vind je een flinke hoeveelheid add-ins.

Ook onderweg met Outlook werken? Bekijk hier het laptop-aanbod van Bol.com.

▼ Volgende artikel
Zó handig is het (verborgen!) tweede Startmenu van Windows 11
© ID.nl
Huis

Zó handig is het (verborgen!) tweede Startmenu van Windows 11

Iedereen gebruikt het gewone Startmenu van Windows 11. Je vindt er apps, instellingen, aanbevelingen en tegels. Overzichtelijk, maar je moet soms flink doorklikken voordat je eindelijk bent waar je zijn wilt. Kan dat niet handiger? Zeker: er bestaat ook een tweede Startmenu: een stuk eenvoudiger en vooral sneller. Waar je het vindt en hoe je het gebruikt, lees je in dit artikel.

Het verborgen tweede Startmenu van Windows 11

We geven toe: 'verborgen' is misschien iets te sterk uitgedrukt. Maar feit blijft dat de meeste mensen het nog niet zullen kennen, simpelweg omdat Microsoft zelf er nooit actief de aandacht op heeft gevestigd. Hoog tijd om dit superhandige Windows 11-onderdeel te leren kennen – én te gaan gebruiken!

Lees ook: Laptop met Windows 11? Zo doe je langer met de accu

Gewone Startmenu versus verborgen Startmenu

Het gewone Startmenu van Windows 11 is het startpunt voor de meeste gebruikers. Hier vind je je apps, recente bestanden, een zoekbalk en knoppen voor instellingen en afsluiten. Het menu is visueel ingericht, met tegels en iconen, en richt zich vooral op dagelijks gebruik.

©ID.nl

Het reguliere Startmenu is overzichtelijk, maar je moet nog wel doorklikken wanneer je op zoek bent naar Instellingen.

Het verborgen Startmenu ziet er heel anders uit. Geen tegels of visuele opsmuk, maar een compacte lijst met systeemfuncties. Denk aan apparaatbeheer, taakbeheer, netwerkverbindingen en terminal. Dit menu is vooral bedoeld voor wie snel iets wil aanpassen, controleren of oplossen.

Zo open je het verborgen Startmenu

De makkelijkste manier is simpelweg met de rechtermuisknop op de Startknop klikken (onderaan je scherm, links). Meteen verschijnt een menu met een lijst vol snelkoppelingen. Geen wachttijd, geen vertraging: het menu reageert direct.

Gebruik je liever het toetsenbord? Druk dan op Windows-toets + X. Deze sneltoets werkt overal in Windows, zelfs midden in een programma. Handig op een laptop, zeker als je geen muis bij de hand hebt.

Werk je op een touchscreen? Tik dan op de Startknop en houd die een paar seconden vast. Zodra Windows dit herkent als een 'lang tikken', verschijnt het menu automatisch.

Hoe je het ook opent, de inhoud is altijd gelijk. Het menu komt standaard naast de Startknop in beeld, dus je hoeft nooit te zoeken.

💡Door de Donkere Modus in te stellen (via Instellingen -> Persoonlijke instellingen -> Kleuren) krijgt het tweede Startmenu een donkere achtergrond. Dat zorgt ervoor dat het onderscheid met eventueel geopende programmavensters wat groter wordt.

Wat vind je in dit tweede Startmenu?

Alles wat je anders via Instellingen of het Configuratiescherm moet opzoeken, staat hier bij elkaar. In plaats van losse snelkoppelingen of visuele tegels, toont dit menu een strakke lijst.

Zo kom je met één klik bij Apparaatbeheer, Schijfbeheer, Taakbeheer, Netwerkinstellingen of PowerShell. Handig als je iets wilt aanpassen, controleren of snel een probleem moet oplossen.

Microsoft heeft de functies logisch gegroepeerd. De bovenste opties gaan over apps en energiebeheer, daaronder volgen tools voor systeembeheer en netwerkverbindingen. Verder naar beneden vind je opdrachten voor afsluiten of afmelden. Je herkent ze aan hun vertrouwde namen, wat zoeken overbodig maakt. Een voorbeeld: als je software wilt verwijderen, hoef je niet naar Instellingen > Apps > Geïnstalleerde apps. Je kiest gewoon 'Geïnstalleerde Apps' uit het menu en je bent er meteen.

©ID.nl

Via het tweede Startmenu heb je meteen toegang tot allerlei systeemtools waarvoor je anders zou moeten zoeken in Instellingen of in het Configuratiescherm.

Waarom het tweede Startmenu zo handig is

Hoewel de systeemtools die je via het tweede Startmenu kunt bereiken voor veel mensen Windows-onderdelen zijn die ze niet zo vaak zullen gebruiken, is het toch handig dt je ze direct 'onder de knop' hebt zitten. Stel: je hebt wifi-problemen. In plaats van drie keer klikken door Instellingen kun je direct 'Netwerkverbindingen' openen. Of je wilt zien of een usb-stick goed wordt herkend. Dan hoef je alleen maar te klikken op 'Apparaatbeheer'. Voor wie vaker met systeeminstellingen werkt, is dit menu eigenlijk helemaal onmisbaar. Je hoeft geen sneltoetsen te onthouden of eindeloos door menu's te klikken. Alles wat je vaak gebruikt zit binnen handbereik. En ook als je het niet dagelijks gebruikt, is het handig om te weten dat het er is. Het scheelt je hoe dan ook veel tijd en zoekwerk.

Ook fijn: het menu ziet er op elke Windows 11-pc hetzelfde uit. Of je nu thuis werkt, op kantoor zit of iemand anders helpt: je weet precies waar je moet zijn.

Dus?

Het verborgen Startmenu is een van de meest praktische onderdelen van Windows 11. Het geeft je directe toegang tot systeemfuncties en tools waarvoor je anders moet doorklikken en waar je naar moet zoeken. Het is geen vervanger van het gewone menu, maar een aanvulling voor wie meer uit z'n systeem wil halen. Of je nu snel iets wilt aanpassen, een probleem onderzoekt of gewoon minder wilt klikken: het tweede Startmenu maakt het net een stuk makkelijker!

⬇️Scrol omlaag en bekijk welke onderdelen je in het tweede Startmenu vindt en wat je ermee kunt


Menu-onderdeelFunctieWat je ermee kunt
Geïnstalleerde appsSoftware beherenProgramma's verwijderen of aanpassen
MobiliteitscentrumSnel toegang tot laptopinstellingenHelderheid, volume, batterijmodus, schermprojectie en presentatiemodus aanpassen
EnergiebeheerEnergie-instellingen beherenInstellen hoe je laptop omgaat met batterij, schermtijd, slaapstand en aan-uitknoppen
LogboekenSysteemlogboeken bekijkenBekijken van systeemgebeurtenissen, waarschuwingen en foutmeldingen
SysteemSysteeminformatie bekijkenSysteemtype, prestaties en apparaatdetails bekijken
ApparaatbeheerHardware beheren en drivers controlerenApparaten beheren, stuurprogramma's bijwerken en hardwareproblemen oplossen
NetwerkverbindingenNetwerkinstellingen aanpassenWifi- en ethernetinstellingen beheren of aanpassen
SchijfbeheerPartities en schijven beherenSchijven formatteren, partities aanmaken of volumes wijzigen
ComputerbeheerGeavanceerd systeembeheerToegang tot gebruikersbeheer, logboeken en taakplanning
TerminalOpdrachtregel openenPowerShell of opdrachtprompt openen voor systeembeheer
Terminal (Beheerder)Opdrachtregel openen als beheerderZelfde als Terminal, maar met beheerdersrechten
TaakbeheerProcessen en prestaties beherenTaken beëindigen, opstartprogramma's beheren en prestaties volgen
InstellingenSysteeminstellingen openenAlle standaard Windows-instellingen openen
VerkennerBestanden en mappen openenNavigeren door mappen en bestanden op je pc
ZoekenZoeken in apps, bestanden en instellingenZoeken naar programma's, documenten of instellingen
UitvoerenProgramma's of opdrachten handmatig startenSnel programma's starten via bestandsnaam of commando
Afsluiten of afmeldenSysteem afsluiten, opnieuw opstarten of afmeldenKeuzes voor slaapstand, afsluiten of opnieuw opstarten maken
BureaubladAlle vensters minimaliseren om bureaublad te tonenSnel terug naar het bureaublad zonder vensters te sluiten

Losse muis nodig?

(dat werkt soms net wat handiger)

▼ Volgende artikel
Frisse was, frisse droger: zo houd je je wasdroger écht schoon
© Shi
Huis

Frisse was, frisse droger: zo houd je je wasdroger écht schoon

Van buiten oogt hij misschien smetteloos, maar vanbinnen kan je wasdroger behoorlijk smerig zijn. Warmte, vocht en pluis vormen namelijk de perfecte broedplek voor bacteriën en schimmels. En dat ruik je. Bovendien werkt een vervuilde droger minder goed én verbruikt hij meer energie. Tijd om in actie te komen: met dit 8-stappenplan houd je jouw wasdroger schoon, fris en in topconditie!

In dit artikel lees je:

  • Waarom het belangrijk is om je wasdroger schoon te maken
  • Hoe vaak je dat idealiter moet doen
  • Een stappenplan om je wasdroger grondig schoon te maken
  • Handige schoonmaaktips voor specifieke onderdelen
  • Welke schoonmaakmiddelen geschikt zijn
  • Antwoord op veelgestelde vragen over wasdroger schoonmaken

Ook interessant: 9 veelgemaakte fouten bij het drogen van je was

Waarom is schoonmaken belangrijk?

Een wasdroger draait op hoge temperaturen en heeft continu te maken met vocht. Ideale omstandigheden voor ongewenste gasten zoals schimmels en bacteriën. Tel daar opgehoopte pluisjes en resten wasmiddel bij op, en je snapt waarom je wasdroger soms muf ruikt of er langer over doet dan normaal. Regelmatig schoonmaken voorkomt vieze luchtjes, verlengt de levensduur én maakt je droger zuiniger.

Wanneer moet je de wasdroger schoonmaken?
Experts adviseren om je wasdroger om de 3 à 4 maanden grondig schoon te maken. Doe je dat niet, dan is eens per jaar zeker een must. Je zult merken dat je wasdroger na het schoonmaken weer werkt als nieuw. De meeste storingen worden trouwens ook verholpen met een goede schoonmaakbeurt.

Een schone droger in 8 simpele stappen

1. Stekker eruit

Voordat je iets doet, trek je de stekker uit het stopcontact. Veiligheid voorop!

2. Pluizenfilters legen

Open het klepje onderin en haal de filters eruit. Meestal zijn dat er twee: een pluizenfilter en een condensfilter. Spoel ze af onder de kraan en laat ze goed drogen voordat je ze terugplaatst.

3. Condensor schoonmaken

Achter een apart klepje aan de voor- of achterkant zit de condensor. Haal stof en pluis voorzichtig weg met een vochtige doek. Vergeet ook de randjes en het klepje zelf niet.

4. Afvoerslang controleren

Koppel de slang los (als jouw droger die heeft) en check of er geen verstopping in zit. Spoel hem goed door en maak de binnen- en buitenkant schoon. Zet hem daarna weer stevig terug.

5. Binnenkant afnemen

Gebruik een zachte, vochtige doek om de binnenzijde van de trommel schoon te maken. Voor hardnekkige vlekken kun je een beetje allesreiniger gebruiken. Vergeet ook de rubber rand niet.

6. Buiten schoon, net als binnen

Neem de buitenkant van de machine af met een vochtige doek. Gebruik wat allesreiniger voor de zijkanten en voorkant, maar houd het bedieningspaneel liever droog of gebruik een licht vochtige doek.

7. Deurtje open laten

Laat na het schoonmaken de deur een tijdje openstaan. Zo kan de binnenkant goed drogen en voorkom je dat er schimmel ontstaat.

8. Lege droogbeurt draaien

Tot slot: draai een heet droogprogramma zonder was erin. Hiermee droog je de laatste vochtresten en geef je eventuele bacteriën geen kans.

Belangrijk bij het schoonmaken:

  • Maak alle afneembare onderdelen regelmatig schoon, zoals filters en condenser.
  • Gebruik milde schoonmaakmiddelen en voorkom schurende materialen.
  • Droog alle onderdelen goed voordat je ze terugplaatst.
  • Voer na elke schoonmaakbeurt een lege droogcyclus uit.
  • Ventileer je wasdroger goed na gebruik en reiniging.

©Shi

Hoe vaak moeten onderdelen worden gereinigd?

Niet alle onderdelen hoeven even vaak gereinigd te worden. Dit schema geeft een indicatie:

  • Pluizenfilters: om de 1 à 2 maanden
  • Condensor: 2 à 4 keer per jaar
  • Afvoerslang: 2 à 4 keer per jaar
  • Binnenzijde trommel: 2 à 4 keer per jaar
  • Buitenzijde: indien nodig

Merk je toch geurtjes op of neemt de droogprestatie van je wasdroger af? Voer dan een extra schoonmaakbeurt uit.

Schoonmaaktips voor specifieke onderdelen

Voor sommige onderdelen van je wasdroger zijn speciale schoonmaaktips. We zetten ze voor je op een rijtje.

Condensorkit reinigen
Week de lamellen 15 minuten in een sopje van warm water en afwasmiddel.
Spoel met water en wrijf de lamellen schoon.
Spoel na met schoon water en laat goed drogen voordat je terugplaatst.
Wasmiddelbakje reinigen
Maak wekelijks het bakje leeg en spoel schoon.
Week jaarlijks in warm water met afwasmiddel. Wrijf daarna schoon met een borstel.
Spoel goed na en laat drogen voor je terugplaatst.
Deurrubber reinigen
Veeg maandelijks stof en pluis van het rubber af.
Reinig jaarlijks grondig met warm sopje en spons.
Spoel na en dep droog met zachte doek.

©detry26

Schoonmaakmiddelen: wat gebruik je wel (en liever niet)?

Voor het grondig reinigen van je droger zijn er speciale producten op de markt. Denk aan schoonmaakmiddelen die vet, kalk en vuil aanpakken zonder onderdelen aan te tasten. Let altijd goed op of het middel geschikt is voor jouw type droger.

Ook populair zijn reinigingstabletten of -strips die je in de trommel legt voordat je een schoonmaakprogramma start. Die lossen nare geurtjes en aanslag op, maar gebruik ze niet te vaak. Overmatig gebruik kan het rubber en de binnenkant aantasten.

Liever een natuurlijk alternatief? Meng dan 5 eetlepels citroenzuur met een liter warm water en giet het in de wasmiddellade. Laat vervolgens een heet programma draaien. Goed voor je droger én het milieu.

Veelgestelde vragen over drogers schoonmaken

Kan ik een stoomreiniger gebruiken?

Nee. De hitte en vocht van een stoomreiniger kunnen onderdelen beschadigen. Gebruik altijd een microvezeldoekje met wat sop.

Wat te doen bij zwarte schimmel?

Reinig grondig de rubberen rand, filters en afvoerslang. Gebruik eventueel azijn als nabehandeling en draai daarna een heet programma. Herhaal dat regelmatig.

Waarom ruikt mijn schone was muf na het drogen?

Waarschijnlijk is je droger toe aan een schoonmaakbeurt. Begin bij het filter en de condensor en werk alles stap voor stap af. Vergeet ook de afvoerslang en het draaien van een heet leeg programma niet. Als dat allemaal niet helpt en de droger is al wat ouder, is het misschien tijd om uit te kijken naar een nieuw exemplaar.