Facebook manipuleerde Amerikaanse verkiezing

© CIDimport

Facebook manipuleerde Amerikaanse verkiezing

Beveiligingssoftware

Geplaatst: 3 november 2014 - 09:49

Aangepast: 27 augustus 2022 - 00:15

Redactie

Facebook heeft de Amerikaanse verkiezingen in 2012 beïnvloedt. Door een experiment op het sociale netwerk gingen gebruikers die meer nieuwsartikelen in hun tijdlijn zagen, vaker stemmen.

Dat meldt de website Mother Jones nadat het een aantal experimenten van Facebook analyseerde.

Meer berichten...

In aanloop naar de verkiezingsstrijd tussen Barack Obama en Mitt Romney in 2012 voerde Facebook diverse experimenten uit onder gebruikers. Daarbij keek het bedrijf hoe gebruikers reageerden als ze bepaalde nieuwsberichten kregen te zien in hun tijdlijn. Het ging onder andere over het verschil tussen het aantal nieuwsberichten van grote en bekende media.

... = meer stemmen

Uit het experiment kwam naar voren dat gebruikers die méér berichten te zien kregen in hun tijdlijn, sneller gingen stemmen. Dat werd gemeten door een knop waarmee aan de gebruikers werd gevraagd of zij ook daadwerkelijk gestemd hadden.

In bepaalde districten gingen uiteindelijk méér mensen stemmen die (onwetend) aan het experiment meededen.

Kritiek op experimenten

Een aantal maanden geleden kwam al naar voren dat Facebook de tijdlijn van gebruikers bewust manipuleert om er testen op te doen. Die worden uitgevoerd in het kader van gebruiksvriendelijkheid, zodat het bedrijf weet welke berichten wel en niet aanslaan bij gebruikers. Desondanks kreeg het bedrijf veel kritiek over zich heen toen bleek dat gebruikers werden ingezet als proefkonijnen.

Facebook beïnvloedt je stemgedrag

Er werd bij die bekendmaking al gespeculeerd dat Facebook met zijn 1,2 miljard gebruikers veel invloed kan hebben op het dagelijks leven. Nu het bedrijf klaarblijkelijk ook echte verkiezingen kan beïnvloeden (en dat ook heeft gedaan), zal die speculatie weer opwaaien. Want wat nou als Facebook je alleen berichten over de PvdA laat zien? Zou je dan anders gaan stemmen dan je zou willen? Deze experimenten geven daar het antwoord op: Ja. Dat kan. En dat is best griezelig.

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000