ID.nl logo
Aan de slag met gratis Office alternatief Zoho Suite
© PXimport
Huis

Aan de slag met gratis Office alternatief Zoho Suite

Microsoft Office is zonder twijfel een van de populairste kantoorpakketten, maar helaas is dit pakket niet gratis. Voor een gratis Office alternatief wijken veel mensen uit naar LibreOffice of naar de online tools van Google. Een fijne, maar onbekende suite is die van Zoho. Een kennismaking met Zoho Suite.

Als je naar de Zoho Suite-site surft, dan krijg je meteen een overzicht van de verschillende abonnementen. Er zijn weliswaar betaalde accounts met meer mogelijkheden (vanaf 4 euro per gebruiker per maand), maar ook de gratis editie heeft een hoop te bieden.

De gratis versie is te gebruiken voor teams tot 25 gebruikers, waarbij elke gebruiker 5 GB opslagruimte krijgt, waarop plaats is voor individuele bestanden tot maximaal 1GB. Een upgrade naar 100 GB opslagruimte kost je jaarlijks 48 euro. Een gratis Zoho-account houdt tot 25 bestandsversies voor je bij. Dit account biedt ook datasynchronisatie vanaf de desktop-pc en er zijn mobiele apps en samenwerktools beschikbaar, inclusief een chatfunctie.

Klik bij de gratis versie op Aan de slag en klik bovenaan Zoho Docs (for individuals) aan. Volg nu de procedure om een account aan te maken en log daar mee in. Na inloggen kom je meteen op het dashboard van Zoho Docs. Daar kom je trouwens ook terecht via de rechtstreekse url docs.zoho.eu. In dit artikel ligt de focus op het werken vanuit een browser, maar er zijn ook gratis apps beschikbaar voor zowel Android als iOS.

Zoho Docs downloaden en leren kennen

Op het dashboard staat de knop Downloaden, bij Zoho Docs-sync. Hiermee haal je de desktop-applicatie op. Die zorgt ervoor dat al je online Zoho-documenten worden gesynchroniseerd met een zelf te bepalen lokale map. Dat gaat heel eenvoudig. Start de applicatie op en meld je aan bij Zoho. Selecteer via Bladeren een lokale map en klik desgewenst op Mappen kiezen om een selectie uit online mappen te maken die je ook wilt synchroniseren.

©PXimport

Maak je in je lokale synchronisatiemap submappen of bestanden aan, dan komen die netjes in je online dashboard te staan. Je kunt ook vanuit je online dashboard bestanden uploaden. Klik daarvoor het pijltje aan naast Uploaden (linksboven) en kies een geschikte optie: Bestand(en), Map, Google Drive en Bulk-upload. Kies je voor Google Drive, dan zul je Zoho wel eerst even bij Google moeten authentiseren, iets wat je met twee muisklikken regelt.

Heb je een nieuwe map gemaakt via Aanmaken, Map? Houd de muisaanwijzer even boven zo’n map en dan duiken er iets naar rechts twee pictogrammen op: een om de hele mapinhoud te downloaden (in zip-formaat) en een om de map met anderen te delen.

Dit laatste kan eenvoudigweg via een url of naar ‘medewerkers’ waarbij je de gewenste machtigingen instelt (Alleen-lezen, Lezen/schrijven of Mede-eigenaar). Het volstaat de e-mailadressen in te voeren, waarna de genodigden indien nodig eerst nog een eigen Zoho-account creëren.

Er komen nog meer knoppen boven de mappen beschikbaar wanneer je een vinkje plaatst naast een map of een bestand, onder meer om data te Verplaatsen, te Kopiëren of naar de Prullenbak te verwijzen. Die open je via de Afval-knop (linksonder), waarna je de gewenste data alsnog kunt Herstellen.

Via de knop Meer komen nog andere opties naar boven, zoals E-mail verzenden, Revisies, Commentaar, Label toevoegen, Zip, evenals diverse exportmogelijkheden.

Documenten bewerken

©PXimport

Linksboven je dashboard vind je de knop Aanmaken. Kies je hier Document (andere mogelijkheden zijn nog Werkblad, Presentatie en Map), dan start Writer op, de tekstverwerker van dienst.

Je kunt die trouwens ook langs een andere weg benaderen: surf naar writer.zoho.eu en kies Nieuw leeg document, of klik op de knop Uploaden. Kies je bij deze laatste voor Importeren vanuit Cloud-schijven, dan kun je uit de opslagservices Google Drive, OneDrive, Dropbox, Box en Evernote selecteren.

Standaard werkt Zoho in de tekstverwerker met een eigen bestandsformaat, maar die kan ook prima overweg met onder meer docx- en odt-bestanden. Bewaar je zelf documenten in Zoho, via Bestand, Opslaan als, dan kun je uit verschillende bestandsformaten kiezen, waaronder Microsoft Word (.docx), .pdf, Open Document Text (.odt) en Epub Document (.epub). In ditzelfde menu tref je ook de optie Downloaden als aan. Dit is een snelle manier om je document in het gewenste bestandsformaat op te halen.

©PXimport

Taalinstellingen wijzigen

Detecteert Writer de taal van je document niet automatisch, dan functioneert ook de spellingcontrole niet. In de statusbalk van het geopende document klik je dan op de huidige taal. Er verschijnt nu een dialoogvenster waar je (bijvoorbeeld) Nederland intikt en Nederland – Nederlands kiest. Bevestig met Opslaan. Via het knopje Suggesties voor schrijven (links op de statusbalk) kun je de spellingcontrole op elk moment nog in- of uitschakelen.

Je kunt je taalinstellingen ook op een andere manier instellen. Daarvoor klik je rechtsboven op het tandwielpictogram en kies je Instellingen. Pas alle opties aan naar wens, zoals Eenheden (mm in plaats van inches), Automatisch corrigeren, UI-Voorkeuren (zoals de Schermtaal) en uiteraard ook Language & Region. Bevestig je keuzes met Opslaan.

Toegegeven, als je Office Word gewend bent, dan is het best wel even wennen aan Writer, aangezien die niet met een lint of knoppenbalk werkt. Writer kent weliswaar flink wat opties, maar pakt het subtieler aan, via twee half-transparante knoppen in de linkerkantlijn (Invoegen en Alinea). Ga bovendien maar eens na wat er gebeurt als je bij Invoegen op Meer klikt. Je hebt meteen door dat Writer echt een krachtige tekstverwerker is.

©PXimport

Formulier ontwerpen

Stel dat je een invulformulier wilt toevoegen aan je Writer-document. Dan ga je als volgt te werk. Klik op Invoegen, Meer en open linksonder de rubriek Automatiseren. Selecteer Samenvoegen bij inzending van formulier en dan Hier klikken. Zoho roept de hulp in van een andere applicatie: Zoho Formulieren (Forms), een werkwijze die Zoho wel vaker hanteert.

Nu klik je op de knop Een nieuw formulier aanmaken. Dan vink je Formuliersjablonen aan, zodat je uit meer dan veertig sjablonen kunt putten. Of je begint gewoon met een Leeg formulier. Kies je hiervoor, geef dan een naam op en klik op Aanmaken.

Het komt er bij deze laatste optie nu op aan de juiste formuliervelden naar je document te verslepen. We telden meer dan dertig verschillende veldtypes, waaronder Meerdere regels, E-mail, Datum, Meerkeuze, Selectievakje, Schuifregelaar, enzovoort.

©PXimport

Zodra zo’n veld in je formulier staat, pas je de eigenschappen vanuit het rechterpaneel helemaal naar wens aan. Bevestig je keuzes met Opslaan. Via de tabbladen bovenaan kun je nog allerlei formuliereigenschappen aanpassen of een thema selecteren.

Nu ga je weer Writer in het andere tabblad, waar je opnieuw Automatiseren, Samenvoeging bij inzending van formulier selecteert. Hier kies je het toegevoegde formulier en klik je op Formulier koppelen. Bij Uitvoer kiezen selecteer je de gewenste opties, waarna je op Formulier delen klikt. Even later komt de url van je online formulier beschikbaar en kun je dat met anderen delen. Om de binnengekomen reacties te zien surf je naar forms.zoho.eu en kies je Alle vermeldingen.

Grafieken invoegen

Een spreadsheet of rekenprogramma mag in een suite natuurlijk niet ontbreken. Je start een rekenblad op via Aanmaken, Werkblad of je surft rechtstreeks naar sheet.zoho.eu. Goed om weten is dat je hier ook al bestaande werkbladen kunt importeren, zoals .xls(x)-, .xlsm-, .ods- en .csv-bestanden. In tegenstelling tot Writer werkt Sheet wel met een knoppenbalk bovenaan, wat maakt dat je je sneller thuis zul voelen in Sheet als je wat bekend bent met een programma als Excel.

Tik bij wijze van vingeroefening een tweetal reeksen willekeurige getallen in, selecteer dit bereik en klik rechtsonder op het lamp-icoon van Zia (dat staat voor Zoho Intelligent Assistent en claimt een toepassing van AI te zijn). Hoe dan ook, je krijgt nu automatisch een of meer grafieken te zien op basis van je cijfergegevens.

©PXimport

Klik op een van de knopjes voor een andere weergaves. Druk op het plusteken rechts van een grafiek om hem toe te voegen aan je werkblad. Via het Filter-icoon kun je het bereik alsnog aanpassen of klik op Bewerken om zelf het celbereik in te vullen.

Je hoeft overigens niet van deze ingebouwde intelligentie gebruik te maken om zo’n grafiek toe te voegen. Dat kan nog altijd op de klassieke manier. Duid het gewenste bereik aan en klik op Invoegen, Grafiek en kies een geschikt type. In het rechterpaneel geef je de grafiek verder vorm.

Presentatie maken en live uitzenden

Naast een tekstverwerker (met formulierontwerper) en een rekenblad bevat Zoho Suite vanzelfsprekend ook een presentatiepakket. Dat luistert naar de naam Show en bereik je alweer vanuit je dashboard (via Aanmaken, Presentatie), of rechtstreeks via show.zoho.eu.

Show kan ook goed overweg met onder meer .ppt(x)- en .opt-bestanden. Een kleine teleurstelling wellicht is dat de interface Engelstalig is, maar aangezien die behoorlijk wat overeenkomsten vertoont met PowerPoint, is dat vast geen onoverkomelijk obstakel.

Leuk is alvast dat je een presentatie ook live met een publiek kunt delen. Ga hiervoor naar File en kies Broadcast, waarna je het unieke webadres aan je publiek bezorgt. Je kunt hier trouwens ook de e-mailadressen van geïnteresseerden invullen.

©PXimport

Als het grote moment is aangebroken, klik je op Start Broadcast. Je hebt tijdens de voorstelling een pointer, stift en pen ter beschikking en er is ook een chatruimte. Je beslist zelf welke dia je toont, maar de kijkers kunnen op elk moment wel eerdere dia’s opzoeken. Als je dat goed vindt, kunnen de kijkers je presentatie naderhand ook downloaden.

Handig om weten is ook dat je met behulp van een Zoho Show Chrome-extensie tekst en afbeeldingen rechtstreeks vanuit je browser aan je presentaties kunt toevoegen.

Notities bijhouden

Zoho Suite kent tot slot ook een notitiebeheerder en die valt qua opzet goed te vergelijken met bijvoorbeeld het populaire Google Keep. Er zijn apps beschikbaar voor diverse, ook mobiele, platforms, evenals browserextensies. We beperken ons hier tot een kennismaking met de webversie op notebook.zoho.eu.

Klik op de plusknop om je eerste notitieboekje samen te stellen en pas de titel aan. Klik dit vervolgens met rechts aan en kies Change Cover. Met Custom Cover kun je nu eigen ontwerpen uploaden en die als omslag gebruiken. Klik op het boekje om het te openen en van de gewenste inhoud te voorzien. Rechtsboven tref je knoppen aan om tekst, afbeeldingen, takenlijsten, bijlagen en tekeningen toe te voegen.

©PXimport

Afhankelijk van de wijze waarop je notities toevoegt, tracht Notebook daar automatisch een geschikt kaarttype voor te creëren. Sleep bijvoorbeeld een afbeelding van je pc naar je notitieboek. Notebook maakt daar dan een ‘fotokaart’ van, inclusief een miniatuurweergave. Hetzelfde gebeurt bij een video-url van YouTube of Vimeo. Ook hier krijg je een miniatuurweergave te zien en laat de video zich met een muisklik bekijken.

Maar er is nog meer. Wanneer je bijvoorbeeld een receptenpagina van een ondersteunde website als tasteofhome.com naar het notitieboekje sleept, krijg je een kaart met een beschrijving, een foto en een ‘takenlijst’ met ingrediënten. Zo stel je ook makkelijk je favoriete gerechtenboekje samen. We hopen dat Zoho Suite je goed bevalt!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 Amerikaanse koelkasten met ijsblokjesmachine
© Daniel Krasoń
Huis

Waar voor je geld: 5 Amerikaanse koelkasten met ijsblokjesmachine

Bij ID.nl zijn we gek op apparaten die het dagelijks leven nét een beetje makkelijker maken. En wat is er nu – zeker tijdens warme dagen – makkelijker dan altijd ijsblokjes of ijskoud water binnen handbereik? We zetten vijf modellen op een rij die uitblinken in comfort en gebruiksgemak.

Een koelkast met ingebouwde ijsdispenser is niet alleen handig, maar ook hygiënisch. Je hebt altijd direct toegang tot ijsblokjes, crushed ice of koud water, zonder dat je de vrieslade of een waterfles hoeft te openen. Sommige modellen werken met een vaste wateraansluiting, andere met een hervulbaar reservoir – handig als er geen waterleiding in de buurt is. Daarnaast zijn veel dispensers voorzien van filters die ongewenste smaakjes of deeltjes uit het water halen. Een slimme toevoeging voor wie gemak, hygiëne en een frisse smaak belangrijk vindt.

Samsung RS6HA8880B1 (Family Hub)

Ben je op zoek naar een koelkast die meer doet dan alleen koelen? De Samsung RS6HA8880B1 is een slimme Amerikaanse koelkast met een indrukwekkende inhoud van 614 liter. Dankzij SpaceMax-technologie blijft de buitenmaat compact, terwijl de binnenkant verrassend ruim is. Het geïntegreerde Family Hub-scherm doet dienst als digitaal prikbord, kookassistent en entertainmenthub. Met camera's binnenin zie je zelfs onderweg wat er nog in de koelkast ligt. De ijs- en waterdispenser is aangesloten op de waterleiding en bevat een UV-nanofilter voor optimale hygiëne. Twin Cooling Plus zorgt voor aparte luchtstromen in het koel- en het vriesgedeelte, wat de versheid van jouw voedsel ten goede komt.

Toepassingen: Gezinnen die smartfuncties en ruimte willen combineren Bijzonderheden: Family Hub-display, Twin Cooling, UV-filter, 36 dB geluidsniveau

Hisense RS694N4TFE

Zoek je een ruime en betaalbare koelkast met ijsdispenser? Dan zit je goed met de Hisense RS694N4TFE. Deze stijlvolle zwarte side-by-side heeft een inhoud van 562 liter, verdeeld over een koel- en een vriesgedeelte. Het apparaat beschikt over Total No Frost, wat handmatig ontdooien overbodig maakt. De Multi Air Flow-technologie zorgt voor een gelijkmatige temperatuurverdeling, wat bederf tegengaat. Handig: de ijs- en waterdispenser werkt met een intern waterreservoir van 4,5 liter, zodat een vaste aansluiting niet nodig is.

Toepassingen: Grote huishoudens, zonder vaste wateraansluiting Bijzonderheden: Intern reservoir, Total No Frost, strak zwart design

LG GSXE90EVDD

Deze ruime Amerikaanse koelkast van LG biedt met 628 liter voldoende plek voor alles wat je gekoeld wilt bewaren. Het model combineert een fraai zwart design met slimme technologie zoals LinearCooling, waarmee temperatuurschommelingen worden geminimaliseerd. Dankzij No Frost en de water- en ijsdispenser met waterleidingaansluiting geniet je van optimaal gemak. De inverter-compressor maakt het apparaat stil en energiezuinig. Dit model is bovendien voorzien van de InstaView-functie, waarbij je door twee keer kloppen de inhoud kunt bekijken zonder de deur te openen.

Toepassingen: Moderne huishoudens met focus op comfort en design Bijzonderheden: InstaView-deur, LinearCooling, 35 dB, wateraansluiting

Bosch KAD93AIDP (Serie 6)

De Bosch KAD93AIDP is een solide en stijlvolle keuze met een netto-inhoud van 533 liter. Dankzij de anti-fingerprint RVS-look blijft hij er netjes uitzien, ook bij intensief gebruik. De VarioZone-indeling biedt flexibiliteit, met uitneembare plateaus en lades. De ijs- en waterdispenser levert zowel ijsblokjes als crushed ice, en is aangesloten op een vaste waterleiding. Total No Frost voorkomt ijsvorming, en met functies als superkoelen en supervriezen ben je altijd voorbereid op grotere hoeveelheden boodschappen.

Toepassingen: Gezinnen die functionaliteit en duurzaamheid zoeken Bijzonderheden: Crushed ice, anti-fingerprint RVS, VarioZone

Siemens KF96DAXEA (iQ500)

Met zijn French-door ontwerp en een inhoud van 574 liter biedt de Siemens KF96DAXEA een moderne uitstraling en veel gebruiksgemak. Deze koelkast beschikt over een hyperFresh-lade op 0 °C voor vlees en vis, en houdt dankzij multiAirflow een constante temperatuur. De water- en ijsdispenser werkt via een vaste aansluiting, en levert naast ijsblokjes ook crushed ice. Het model is voorzien van ledverlichting, een digitaal display en een deur-alarm. Met een geluidsniveau van 39 dB is hij bovendien opvallend stil.

Toepassingen: Designliefhebbers en versfanaten Bijzonderheden: HyperFresh-lade, crushed ice, 39 dB, French-door design

▼ Volgende artikel
11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt
© MehmetDinler
Huis

11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt

Wanneer je naar Windows 11 overstapt, zijn er ongetwijfeld zaken waaraan je moet wennen. Maar soms kunnen die dingen ronduit irritant zijn. Daarom bekijken we de grootste ergernissen van Windows 11 én de manieren om ze te verhelpen.

In dit artikel laten we zien hoe je de grootste ergernissen in Windows 11 aanpakt en het systeem naar je hand zet:

  • Schakel onnodige opstart-apps en achtergrondprocessen uit
  • Zet hinderlijke widgets, badges en meldingen uit
  • Beperk of verwijder OneDrive-synchronisatie en koppeling
  • Verwijder de Microsoft Edge-browser en andere bloatware
  • Zet de Game Bar en Game Mode uit als je geen gamer bent
  • Herstel het klassieke startmenu met Open-Shell
  • Beperk reclame en tracking via de privacy-instellingen
  • Maak Windows stiller en overzichtelijker met Niet storen
  • Ruim je systeem op door handmatig ongewenste vooraf geïnstalleerde apps te verwijderen

Lees ook: Geen fan van Windows Verkenner? Dit zijn je alternatieven

Wat voor de een ergernis is, kan voor de ander simpelweg een verrassende functie zijn. Alles draait om persoonlijke perceptie. We zijn in de fora van Windows 11-gebruikers gedoken om de pijnpunten te vinden. De belangrijkste klachten zijn: de dagelijkse prestatieproblemen die worden veroorzaakt door te veel achtergrondprocessen, Microsoft stuurt je voortdurend richting haar betaalde diensten en overdreven bemoeizucht bij meldingen, badges en reclame. In plaats van te klagen, zorgen wij voor een oplossing. 

Opstartvertraging

Onnodige opstartapps zijn altijd al een bron van ergernis geweest in Windows. Ze belasten de pc doordat ze waardevolle cpu-bronnen aanspreken en zorgen voor een opstartvertraging. Windows 11 bevat zelfs meer bloatware dan Windows 10. Bloatware is een term voor toepassingen die je niet nodig hebt en die het systeem afremmen. Deze toepassingen worden vaak voor de aankoop op nieuwe apparaten geïnstalleerd of ze sluipen op je pc via downloads waarin ze gebundeld zitten. Hoe meer programma’s je hebt, hoe meer achtergrondprocessen die het opstarten kunnen vertragen.

Je kunt ze te slim af zijn door ze te beëindigen in Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op de taakbalk en kies voor Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op alle processen die zijn gekoppeld aan ongebruikte applicaties en gebruik de opdracht Beëindigen. Daarna schakel je de onnodige opstartapps definitief uit. Druk op Windows-toets+I om de Instellingen te openen. Ga naar Apps / Opstarten en zet de apps uit waarvan je niet wilt dat ze samen met het systeem automatisch opstarten.

Wees terughoudend wat betreft toepassingen die automatisch opstarten.

Nieuwsfeeds uitschakelen

Widgets zijn een soort mini-apps. Ze tonen bijvoorbeeld de weersverwachting, een overzicht van je agenda-afspraken of de voetbalresultaten. Standaard toont Microsoft ook zijn nieuwsfeed van het MSN-netwerk, wat doorgaans geen toegevoegde waarde heeft. Oorspronkelijk waren widgets bedoeld om nieuwsfeeds en sociale media in het besturingssysteem te integreren.

Sommige gebruikers houden ervan, anderen haten de widgets hartgrondig, omdat er toch al van alle kanten steeds meer nieuws en sociale info op ons afkomen. Wie zit te wachten op de volgende vondst die meer van hetzelfde levert? Als je tot deze laatste groep behoort, dan kun je de functie uitschakelen. Ga naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Taakbalk / Taakbalkitems en schakel daar Widgets uit.

Gebruik je de widgets zelden of nooit, zet ze dan uit.

OneDrive beperken

Microsoft heeft er een handje van om je met zachte hand naar haar online opslagdienst OneDrive te dirigeren. Bij de eerste set-up krijg je de vraag om OneDrive te gebruiken en daarna maakt OneDrive automatisch en zonder waarschuwing verschillende back-upmappen op OneDrive aan. Dat lijkt op een assertieve dienstverlening, maar de waarheid is dat je als gebruiker op die manier sneller tegen de limiet van 5 gigabyte gratis OneDrive-opslagruimte aanbotst. Het is een marketingtactiek van Microsoft waardoor je gedwongen wordt om te upgraden. Hierdoor ga je sneller overwegen om een betaald abonnement te nemen. Met een Personal Microsoft 365-account krijg je 1 TB aan opslag en 6 TB met een Microsoft Family-abonnement.

Je kunt je overigens afvragen in hoeverre hier een loopje wordt genomen met je privacy. Online back-ups zijn handig, maar ben je ermee gediend dat je gegevens op de servers van Microsoft worden opgeslagen? Misschien wil je liever gebruikmaken van een andere online back-updienst? Nu wordt de indruk gewekt dat de concurrentie tweede keuze is. Ben je het niet eens met deze overijverige OneDrive-synchronisatie, dan klik je met rechts op het pictogram van OneDrive in het systeemvak. Vervolgens selecteer je het tandwieltje rechtsboven om de Instellingen van OneDrive te openen om naar het tabblad Synchroniseren en back-up maken te gaan. Dan klik je op Back-up beheren. Daar kun je aangeven om documenten, afbeeldingen of je bureaublad niet online te bewaren.

Bepaal zelf de mappen waarvan OneDrive een back-up moet maken.

OneDrive ontkoppelen

Wanneer je OneDrive niet vaak gebruikt, kun je deze dienst op je Windows-apparaat ontkoppelen en zelfs verwijderen. Door de koppeling met je Microsoft-account zijn de persoonlijke bestanden in OneDrive beschikbaar op elk apparaat waarop je bent ingelogd met hetzelfde Microsoft-account. Je bent dus niet meer aan een vaste werkplek gebonden. Door te ontkoppelen weet je zeker dat de lokale map niet meer kan synchroniseren met de online opslag.

Klik met rechts in het systeemvak op het pictogram van OneDrive (het wolkje). Kun je dit pictogram niet zien? Klik dan eerst op het PijltjeOmhoog van het systeemvak. Daarna open je het instellingenvenster van OneDrive en ga je naar het tabblad Account. Onder je account selecteer je Deze pc ontkoppelen / Account ontkoppelen. De gegevens die al in OneDrive staan, blijven hierdoor onaangeroerd en de speciale OneDrive-map op de computer verandert in een normale map. Je kunt er bestanden in plaatsen, verwijderen en verplaatsen, maar ze worden niet langer automatisch gesynchroniseerd in de cloud.

Ook al ontkoppel of verwijder je OneDrive, de virtuele map blijft staan in het navigatievenster van Windows Verkenner.

Weg met OneDrive en Edge

Ben je OneDrive echt helemaal beu? Weet dan dat je OneDrive zelfs kunt verwijderen. Het zal je Windows-pc niet beschadigen. Ga naar Instellingen / Apps en open het lijstje met Geïnstalleerde apps. Daar vind je Microsoft OneDrive. Klik op de drie puntjes achter de naam van deze app en selecteer Verwijderen net zoals je dat met elk ander programma zou doen. Het duurt een paar seconden voor de app is verwijderd. Ondertussen heeft Microsoft er ook voor gezorgd dat je op dezelfde manier de browser Edge kunt verwijderen. In het begin van Windows 11 was deze functie nog lichtgrijs gemarkeerd.

Dankzij de nieuwe antimonopoliewet kun je sinds maart 2024 ook de browser van Microsoft verwijderen.

Game Bar voor niet-gamers

De instellingen van Windows 11 bevatten een speciaal onderdeel bedoeld voor gaming. Wanneer je de toetscombinatie Windows-toets+G gebruikt, open je de Windows Game Bar. Daarmee kun je schermafdrukken en clips vastleggen van games die door Microsoft zijn geverifieerd. Eigenlijk is deze functie bedoeld voor het vastleggen van Xbox-games, maar je kunt hem ook gebruiken voor schermopnames van gewone programma’s.

Geen kwaad woord over de Windows Game Bar. Maar als je geen of zelden games speelt, heeft het geen zin om de Game Bar en Game Mode op de computer in te schakelen. Bovendien kan deze applicatie veel cpu en geheugen gebruiken. Om de Game Bar uit te schakelen, ga je weer naar het instellingenvenster van Windows. Daar kies je Gaming / Game Bar. Vervolgens schakel je bovenaan de optie uit bij Je controller mag Game Bar openen. Daarna ga je terug naar het venster Gaming en je kiest het tabblad Gamemodus om ook hier de optie Gamemodus uit te zetten.

Ben je geen gamer, schakel dan de Game Bar uit.

Badges in de kiem smoren

Windows 11 toont voortdurend meldingen op de taakbalk die je waarschuwen voor onder meer updates en nieuwe e-mail. Deze zogenaamde badges staan standaard ingeschakeld. Ze blijven eindeloos opduiken. Bankwebsites sturen je constant badges, maar ook browserextensies doen dat. Het wordt snel te veel van het goede. Nogal wat gebruikers ergeren zich hieraan, wat heel begrijpelijk is.

Je kunt de badges uitschakelen door met rechts op de taakbalk te klikken en dan te kiezen voor Taakbalkinstellingen. Scrol aan de rechterkant naar beneden en klik op Taakbalk. Vervolgens scrol je nog wat verder naar beneden tot je bij Gedrag van taakbalk bent. Hier kun je de optie uitschakelen bij Badges weergeven in taakbalk-apps. Dit is trouwens ook de plaats waar je de uitlijning van de taakbalk wijzigt. Standaard staan de pictogrammen gecentreerd op de taakbalk. Hier kun je aangeven dat die links moeten worden uitgelijnd. Hierdoor wordt het Startmenu aan de linkerkant weergegeven zoals vroeger.

In de taakbalk kun je de badges verbergen.

Terug naar bekend startmenu

Mis je het startmenu van Windows 10? Er is een interessante tweak waarbij je het Windows 11-startmenu vervangt door het type uit Windows 10. Download Open-Shell van de GitHub-website. De laatste versie op het moment van schrijven is OpenshellSetup 4.4.195. Je hebt de keuze tussen een zelfuitvoerbaar exe-bestand of een gecomprimeerd 7Z-bestand. Wij gaan voor het exe-bestand.

In de set-upwizard schakel je de opties Classic Explorer en Classic IE uit. De optie Create a start menu folder moet aangevinkt blijven. Zodra het installatieproces voltooid is, open je via Windows Zoeken de Open-Shell Menu Settings. Daarna kun je kiezen tussen de Classic Style, Classic with two columns of Windows 7 style.

Misschien wil je ook de knop naar het startmenu aanpassen zodat deze op die van Windows 10 lijkt. Hiervoor vink je de optie Replace start button aan. Vervolgens kies je een van de drie voorstellen uit, of je klikt op Pick Image. Zoek op het web naar een afbeelding van het Windows 10-startmenu en selecteer die. Wil je op je schreden terugkeren en Open-Shell verwijderen? Dat doe je via Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Selecteer Open-Shell en gebruik de optie Verwijderen.

Geef het startmenu zijn oude look terug.

Advertenties uitschakelen

Windows 11 genereert een unieke identifier, een zogenaamde reclame-ID, om je activiteiten te volgen. Hiervoor gebruikt Microsoft je zoekopdrachten, eerdere aankopen van Microsoft-producten en online activiteiten die gekoppeld zijn aan je Microsoft-account. Adverteerders kunnen die gebruiken om jou gerichte advertenties te sturen wanneer je apps gebruikt. Ben je gevoelig voor je privacy, dan zet je hier ook het mes in.

Open Instellingen en ga naar Privacy en beveiliging. Klik rechts op het onderdeel Algemeen. Zet de schakelaar uit bij Laat apps me persoonlijke advertenties zien door mijn reclame-id te gebruiken. Doe hetzelfde bij Websites hebben toegang tot mijn lijst met talen zodat er inhoud kan worden weergegeven die relevant is voor mijn locatie. Optioneel schakel je ook de optie daaronder uit: Start en zoekresultaten door Windows laten verbeteren door app-lanceringen bij te houden. Tot slot zet je ook de vierde optie uit: Suggesties voor inhoud in de app Instellingen weergeven.

Draag zorg voor je privacy en schakel reclamemeldingen uit.

Meldingen uitschakelen

In het Berichtencentrum komen ook systeemwaarschuwingen, ongelezen berichten, nieuwe artikelen van je favoriete websites en meer meldingen binnen. Deze kunnen nuttig zijn om je op de hoogte te houden van wat er gebeurt, maar het is best mogelijk dat de hoeveelheid meldingen en geluiden overweldigend is en op je zenuwen gaat werken. Daarom kun je meldingen uitschakelen om afleiding te minimaliseren. Open de Instellingen en klik op Systeem. Aan de rechterkant klik je op de pagina Meldingen. Hier kun je de schakelaar Meldingen uitschakelen omzetten. Wil je nog verder gaan, dan zet je de schakelaar Niet storen aan.

Zo, dat scheelt een hoop afleiding.

Snoeien in bloatware

Een nieuwe pc komt met een hoop bloatware en bij Windows 11 is dat niet anders. Het gaat om software waar je niet om hebt gevraagd. Bloatware neemt niet alleen geheugenruimte in beslag, hij verslechtert ook de prestaties van het systeem. Meestal gaat het om spelletjes, testversies van beveiligingssuites en virusscanners, cloudservices en zelfs fotoboeken.

Er zijn freewaretools die scannen naar bloatware, ook wel crapware genoemd, om die automatisch te verwijderen. Maar als je er niet goed in thuis bent, kun je hiermee meer kwaad dan goed doen. Sommige applicaties zijn immers noodzakelijk voor de goede werking van het systeem. De website Should I Remove It is gespecialiseerd in het vinden en verwijderen van bloatware. Hier vind je uitgebreide overzichten van bloatware bij alle belangrijke computermerken. Neem bijvoorbeeld Toshiba, die heeft meer dan dertig applicaties die als testversie worden geïnstalleerd. Snoei de bloatware dus handmatig. Dat doe je via Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Daar zie je alle programma’s die op de machine zijn geïnstalleerd. Blader door de lijst en controleer welke programma’s je kunt verwijderen.

Volgens de website Should I Remove It bevat een Toshiba de meeste bloatware.

Watch on YouTube