ID.nl logo
15 tips voor energiezuinig computeren
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

15 tips voor energiezuinig computeren

In veel huishoudens staat de pc of laptop de hele dag te draaien. Waarschijnlijk heb je geen idee hoeveel stroom de pc onnodig verbruikt. Zonde, want een energiezuinig systeem is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Met deze tips computer je zo energiezuinig mogelijk.

Tip 01: Desktop of laptop?

Twijfel je tussen de aanschaf van een laptop of desktop? Als je energieverbruik belangrijk vindt, kies je het beste voor een mooie notebook. Hierin zitten doorgaans energiezuinige onderdelen verwerkt, zodat de accu het zo lang mogelijk volhoudt. Een belangrijk voordeel is dat de laptop ook aan het stopcontact minder stroom verbruikt vergeleken met een gemiddelde pc. Hierbij is het slim om indien mogelijk de accu uit het systeem te halen, zodat je geen energie verspilt met opladen.

Wil je evengoed liever een desktop aanschaffen, omdat je dat prettiger vindt werken? Er zijn ook energiezuinige mini-pc's op de markt die met betrekking tot het stroomverbruik niet of nauwelijks onderdoen voor laptops. In een mini-pc is namelijk meestal ook een energiezuinige processor ingebouwd. Dergelijke processors geven zeer weinig warmte af, waardoor er vaak niet eens een ventilator nodig is om de boel koel te houden.

©PXimport

Tip 01 Een mini-pc is een kleine desktop die meestal weinig energie verbruikt.

Tip 02: Videokaart

Desktopgebruikers kunnen specifieke onderdelen van hun systeem eventueel vervangen door energiezuinige componenten. De videokaart is vaak de belangrijkste stroomverbruiker. Heb je een stevige grafische kaart ingebouwd, maar speel je eigenlijk nooit geavanceerde videospelletjes en doe je niet aan videobewerking? Dan is het beter om een lichtere videokaart te kiezen. Wanneer je pc een aparte videokaart heeft, kun je die wellicht zelfs helemaal verwijderen. Voor veruit de meeste pc-taken voldoet de videochip op het moederbord namelijk prima. Als je een losse energiezuinige videokaart wilt kopen, kijk je het beste even in de specificaties naar hoeveel watt dit component verbruikt.

©PXimport

Tip 02 Bepaal voor jezelf of je wel een aparte grafische kaart nodig hebt.

Tip 03: Harde schijf

Elke reguliere harde schijf beschikt over onderdelen die op een hoog toerental draaien. Dat kost behoorlijk wat energie! Een SSD verbruikt minder stroom en zorgt bovendien ook nog eens voor betere prestaties. Dit opslagmedium heeft geen roterende onderdelen, waardoor er minder vermogen van de voeding vereist is. Bijkomend voordeel is dat een SSD opgeslagen data vrijwel direct weet te vinden. Je hebt dus minder last van wachttijden. Houd er wel rekening mee dat SSD's behoorlijk prijzig zijn in verhouding met normale harde schijven (en dat daarmee de besparing qua geld niet opweegt tegen de besparing van de energiekosten).

Bovendien is de beschikbare opslagcapaciteit beperkt. Sommige hardwarefabrikanten brengen een speciale lijn uit met energiezuinige harde schijven. De Green-serie van Western Digital is daar een bekend voorbeeld van. Deze schijven blijven goed op temperatuur en maken nauwelijks lawaai, terwijl ze evengoed goede prestaties bieden. Een bijzondere eigenschap van de Green-lijn is dat ze een variabel toerental hanteren dat zich automatisch aanpast aan de behoefte. Bij zware pc-taken schakelt een dergelijke harde schijf gemakkelijk een tandje bij.

©PXimport

Tip 03 De energiezuinige Green-serie van Western Digital is herkenbaar aan de groene sticker.

Tip 04: Koeling

Wanneer je zelf een energiezuinige pc gaat samenstellen, is het zinvol om componenten te kiezen die passief worden gekoeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de videokaart en de processor. Passieve onderdelen hebben geen energieverbruikende ventilator nodig om de warmte af te voeren. Hierdoor valt het stroomverbruik in totaal iets lager uit. Overigens bieden passief gekoelde componenten doorgaans wel minder prestaties. Probeer daarom een goede balans tussen energieverbruik en prestaties te vinden bij je zoektocht naar geschikte hardware. En al maakt het voor het stroomverbruik niet veel uit, het is altijd een goed idee om je pc in een goed geventileerde omgeving te plaatsen en in de systeemkast te zorgen voor een goede luchtcirculatie.

Via kabelbinders voeg je zoveel mogelijk snoeren samen, zodat er voldoende luchtcirculatie ontstaat. Zorg verder dat de ventilatieopeningen niet dichtslippen met stof. Gebruik bijvoorbeeld een busje met perslucht om de stofdeeltjes weg te blazen. Heb je ventilatoren die op een temperatuursensor zijn aangesloten? Die hoeven met een goede circulatie in ieder geval minder hard te werken.

©PXimport

Tip 04 Dankzij het gebruikt van kabelbinders is een goede luchtcirculatie in de systeemkast mogelijk.

Tip 05: Scherm

Ook het scherm van je pc is een belangrijke energieverbruiker. Wanneer je een nieuw exemplaar aanschaft, loont het de moeite om naar het stroomverbruik te kijken. Hoe groter het scherm, hoe meer energie er verbruikt wordt. Overweeg daarom kritisch welk formaat je nodig hebt. Kijk je geen films, speel je nooit videospelletjes en doe je geen of weinig video- of fotobewerking? In dat geval ligt het voor de hand om een bescheiden formaat te kiezen, bijvoorbeeld een beelddiagonaal van 19 inch. Nagenoeg alle nieuwe schermen werken op basis van led-verlichting. Deze techniek is een stuk zuiniger vergeleken met die van lcd-monitoren. Laat (tweedehands) lcd-monitoren daarom vooral links liggen. Tussen led-schermen met hetzelfde beelddiagonaal is er vaak nog relatief veel verschil in stroomverbruik. Werp daarom een blik op de specificaties om de wattages met elkaar te vergelijken.

©PXimport

Tip 05 Led-schermen zetten nagenoeg alle opgenomen energie om in licht waardoor ze erg energiezuinig zijn.

Tip 06: Overige onderdelen

Bepaalde onderdelen van je pc zijn iets lastiger te vervangen. Bij voldoende computerkennis kun je overwegen om deze onderdelen te verwisselen voor energiezuinige componenten. De processor is het rekencentrum van je pc en verbruikt relatief veel energie. De processorfabrikanten Intel en AMD brengen allebei energiezuinige producten op de markt. Sommige ontwikkelaars van moderne moederborden leveren speciale software mee waarmee je de kloksnelheid van processors kunt aanpassen. De meeste computergebruikers gebruiken dergelijke programma's om het toerental op te voeren (overklokken). In plaats daarvan is het ook vaak mogelijk om een energiezuinige modus te activeren.

Verder bespaar je energie door een goede voeding te kiezen. Gebruik bij voorkeur een voeding die voldoende vermogen (wattage) levert aan de verschillende onderdelen zonder dat er sprake is van veel overcapaciteit. Slechte voedingen verbruiken (veel) meer energie dan het getal dat erop staat. Vooral voedingen met een 80PLUS-certificaat zijn erg energiezuinig: deze modellen hebben minimaal een rendement van tachtig procent. Binnen deze 80PLUS-certificering zijn er nog vijf extra niveaus: oplopend van brons naar titanium, zie ook deze wiki. In de prijsvergelijker van Computer!Totaal kun je producten selecteren op basis van hun efficiëntiecertificering.

©PXimport

Tip 06 Voedingen met een 80PLUS-certificaat hebben dankzij efficiënt energieverbruik een hoog rendement.

Tip 07: Stekkerblok

Ook op randapparatuur kun je veel energie besparen. Schakel een printer bijvoorbeeld alleen in wanneer je dit apparaat daadwerkelijk gebruikt. Apparaten, zoals schermen en speakers, verbruiken in stand-by nog steeds een beetje energie. Het beste sluit je om die reden alle randapparatuur aan op één stekkerblok. Wanneer je de computer niet meer gebruikt, deactiveer je de schakelaar om het systeem en alle randapparatuur volledig uit te schakelen. Je hoeft een scherm, printer en speakers dan niet meer afzonderlijk uit te zetten.

©PXimport

Tip 07 Gebruik een stekkerblok om in één keer alle apparatuur volledig uit te schakelen.

Tip 08: NAS

Veel computergebruikers laten hun systeem de hele dag draaien, zodat alle bestanden altijd toegankelijk zijn. Dat is bijvoorbeeld van toepassing wanneer je regelmatig films en muziek streamt naar andere apparaten. Downloadtaken via bittorrent en usenet kosten bovendien veel tijd, waardoor de pc al gauw dag en nacht is ingeschakeld. Om het energieverbruik te beperken, bewaar je mediabestanden het beste op een NAS (Networked Attached Storage). Dit opslagapparaat heeft een eigen besturingssysteem dat je vanaf iedere smartphone, tablet, laptop en pc kunt bedienen. Een groot voordeel is dat NAS'en vergeleken met pc's veel minder energie verbruiken, waardoor je ze probleemloos de hele dag inschakelt. Ieder merk gebruikt een eigen besturingssysteem om het apparaat te bedienen. Bij de meeste exemplaren is het mogelijk om downloadapplicaties te installeren, zoals bij types van QNAP en Synology.

©PXimport

Tip 08 Voor de opslag en het downloaden van mediabestanden is een NAS veel energiezuiniger dan een pc.

Tip 09: Energieverbruik

Fabrikanten van pc's en hardware geven in hun specificaties altijd het verwachte energieverbruik aan. Helaas is deze opgave lang niet altijd even betrouwbaar. Bovendien is het energieverbruik deels afhankelijk van de gekozen instellingen en van de kwaliteit van de voeding (zie tip 6). Als je echt wilt weten hoeveel stroom je systeem daadwerkelijk verbruikt, schaf je voor twee á drie tientjes een energiemeter aan. Dit apparaatje sluit je aan op een stopcontact, waarna je de stekker van de computer in de energiemeter steekt. Wil je het energieverbruik van het systeem inclusief alle randapparatuur meten? Gebruik in dat geval een stekkerblok en sluit hiervan de hoofdstekker aan op de energiemeter. Bij sommige meters kun je de kWh-prijs van je energieleverancier opgeven, zodat je precies ziet hoeveel geld je kwijt bent aan stroom.

©PXimport

Tip 09 Sluit een energiemeter aan op het stopcontact en bekijk hoeveel stroom je computer verbruikt.

Tip 10: Energiebeheerschema

Op je pc of laptop beperk je met een zuinig energiebeheerschema het stroomverbruik. Ga in Windows naar Start / Configuratiescherm / Systeem en beveiliging / Energiebeheer. Wellicht zijn er standaard al enkele voorkeurschema's aanwezig. Klik links op Een energiebeheerschema maken en selecteer de optie Energiebesparing. Je bedenkt vervolgens een logische naam, waarna je bevestigt met Volgende. Bepaal na hoeveel minuten van inactiviteit je het beeldscherm wilt uitschakelen. Verder geef je aan na hoeveel minuten de pc overschakelt naar de slaapstand. Dit is een energiebesparende functie waarbij je de computer binnen enkele seconden weer tot leven wekt. Je kunt de werkzaamheden weer hervatten op het punt waar je eerder was gebleven. Bij een laptop geef je voor accuvoeding en netstroom desgewenst andere instellingen op. Verder gebruik je de schuifregelaar om de helderheid van het scherm aan te passen. Hoe donkerder het scherm, hoe minder stroom de notebook verbruikt. Bevestig als laatste met Maken om het energiebeheerschema te activeren.

©PXimport

Tip 10 Bespaar stroom door een zuinig energiebeheerschema te kiezen.

Tip 11: Meer instellingen

Windows heeft nog meer instellingen in huis om het energieverbruik te reduceren. Ga naar Start / Configuratiescherm /Systeem en beveiliging / Energiebeheer. Klik achter het geselecteerde voorkeursschema op De schema-instellingen wijzigen. Via Geavanceerde energie-instellingen wijzigen verschijnt er een nieuw dialoogvenster op je scherm. Neem alle opties naar eigen inzicht door en wijzig desgewenst de instellingen. Je bepaalt onder meer na hoeveel minuten je de harde schijf wilt uitzetten en of je de bureaubladachtergrond als diavoorstelling wilt weergeven. Bevestig met OK om de wijzigingen op te slaan.

©PXimport

Tip 11 In de geavanceerde energie-instellingen geef je aan na hoeveel minuten je pc de harde schijf uitschakelt.

Tip 12: Sluimerstand

In plaats van de slaapstand kun je de computer ook in de sluimerstand zetten. Deze optie is vooral interessant voor laptops. Bij de slaapstand slaat het systeem je geopende bestanden en instellingen op in het geheugen, zodat je de sessie vlot kunt hervatten. Hierbij wordt er nog een klein beetje energie verbruikt. De sluimerstand bewaart geopende bestanden en instellingen op de harde schijf en zet het volledige systeem vervolgens uit. Zodra je de computer weer aanzet, hervat je de sessie op het punt waar je eerder was gebleven. Het voordeel is dat er nauwelijks energie wordt verbruikt.

De sluimerstand is standaard niet geactiveerd in Windows. Ga naar Start / Configuratiescherm / Systeem en beveiliging / Energiebeheer / Het gedrag van de aan/uit-knoppen bepalen. Selecteer achter Actie als ik op de slaapstandknop druk de optie Sluimerstand. Verder geef je aan naar welke stand je laptop overschakelt, zodra je de deksel dichtdoet. Je hebt hierbij keuze tussen Slaapstand, Sluimerstand en Afsluiten. Maak een keuze en klik onderaan op Wijzigingen opslaan.

©PXimport

Tip 12: De sluimerstand verbruikt minder energie dan de slaapstand.

Tip 13: Zuinige laptop

Naast het kiezen van een zuinig energiebeheerschema wijzig je op een laptop nog veel meer zaken om het stroomverbruik te beperken. Wanneer het apparaat is verbonden met ethernet, doe je er goed aan om de wifi-adapter uit te schakelen. Op je laptop is hiervoor een aparte toets of schakelaar aanwezig. Voor de bluetooth-adapter geldt eigenlijk hetzelfde. Schakel dit onderdeel alleen in wanneer je daadwerkelijk verbinding met andere apparatuur wilt maken. Probeer verder het gebruik van usb-poorten zoveel mogelijk te beperken.

Een webcam, externe harde schijf, usb-stick, hoofdtelefoon en speakers koppel je af indien je daar geen gebruik van maakt. Voor laptops heeft Windows een aparte functie om het energieverbruik te regelen en andere veelgebruikte instellingen te wijzigen. Open het Configuratiescherm en ga naar Hardware en geluiden / Windows Mobiliteitscentrum. Pas de instellingen vervolgens naar eigen inzicht aan, zoals de helderheid van het scherm en het energiebeheerschema.

©PXimport

Tip 13 In het Windows Mobiliteitscentrum zijn enkele instellingen verzameld die je gemakkelijk kunt aanpassen.

Tip 14: Schermbeveiliging

Een schermbeveiliging is verspilling van energie. De videokaart is namelijk continu bezig om alle bewegende beelden te verwerken. Een schermbeveiliging was voorheen vooral bedoeld tegen inbranden, maar met lcd- en led-schermen komt dat gelukkig niet meer voor. Je zet deze optie daarom probleemloos uit. Klik met de rechtermuisknop ergens op het bureaublad en kies voor Aan persoonlijke voorkeur aanpassen. Klik daarna op Schermbeveiliging. Selecteer in het uitrolmenu Geen en sluit het venster met OK.

©PXimport

Tip 14 Het gebruik van een schermbeveiliging is energieverspilling.

Tip 15: Energierapport

In Windows 7 en 8 vraag je een energierapport op. Microsoft heeft deze functie goed verstopt, waardoor er meerdere stappen nodig zijn om het rapport op te roepen. Zoek in menu Start of het startscherm (Windows 8) het Opdrachtprompt op. Klik erop met de rechtermuisknop en kies voor Als administrator uitvoeren. Typ vervolgens het commando powercfg/energy en druk op Enter. Windows gaat je energieverbruik nu een minuut lang analyseren. Open na afloop Windows Verkenner en blader naar de bestandslocatie C:\Windows\system32. Dubbelklik op het bestand energy-report.html. Je browser opent nu het energierapport. In het verslag zijn meestal een aantal onderdelen met rood gemarkeerd. Door deze verbeterpunten aan te pakken, kun je waarschijnlijk nog meer energie besparen.

©PXimport

Tip 15 Bekijk de rode items en ontdek op welke punten je energie kunt besparen.

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!