ID.nl logo
Anker blundert met Eufy-camera’s, belooft beterschap
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Anker blundert met Eufy-camera’s, belooft beterschap

Het Chinese merk Anker claimt dat zijn Eufy-camera’s goed versleuteld zijn. Eind vorig jaar doken er echter berichten op over onversleutelde beelden die met behulp van een mediaspeler eenvoudig op een computer te bekijken waren. Volgens Anker was er destijds geen vuiltje aan de lucht, maar nu heeft de fabrikant z’n fout toch toegegeven. Nu belooft Anker beterschap.

Heb je een beveiligingscamera van Eufy op het oog? Dan doe je er goed aan dit artikel door te nemen, want er is iets aan de hand.

Soms duurt het even, maar dan moet je met de billen bloot. Als er problemen zijn, dan geldt dat voor iedereen en voor elk bedrijf. Het Chinese Anker heeft onlangs eindelijk toegegeven dat de voorheen veilig veronderstelde videostreams, gemaakt door camera’s die vallen onder het merk Eufy en beschikbaar zijn via het webportaal, niet van encryptie waren voorzien. Dat betekent dat iedereen in principe vrij toegang tot die beelden had.

Problemen bij Anker Eufy: wat was er aan de hand?

We schakelen even een versnelling terug, want hoe zijn we op dit punt gekomen? Het merk Eufy belooft al jaren privacy van de bovenste plank. Niet alleen worden beelden van beveiligingscamera’s en slimme deurbellen lokaal opgeslagen (op de zogeheten Eufy Homebase), ook worden die beelden rechtstreeks naar je smartphone gestuurd. Eind november prikte een beveiligingsonderzoeker die ballon lek met een tweet, want daar bleek niets van te kloppen.

View post on X

De opgenomen beelden waren namelijk zomaar in te zien via een programma als het alom bekende VLC media player. De onderzoeker moest daarvoor wel contact maken met een uniek en relatief gemakkelijk te achterhalen adres, maar vanaf dat moment werden de beelden onversleuteld naar de computer gestreamd. Amerikaanse media deden navraag bij Eufy, waarna vertegenwoordigers claimden dat de berichtgeving niet klopte en er niets aan de hand was.

Om toegang te krijgen tot de onversleutelde beelden, heb je het wachtwoord van het account nodig dat aan de camera gekoppeld is. Ook moet je beschikken over het unieke adres. Bovendien werkte dit alleen met camera’s die actief waren; inactieve camera’s waren niet beschikbaar.

Hoe groot het probleem was, is niet helemaal duidelijk. Het unieke adres bevat cijfers van het serienummer van de camera, die willekeurig worden aangemaakt. Je kunt – in theorie – nummers raden, maar dat zouden dan pure toevalstreffers zijn. Het is echter wel een probleem als je een camera doneert, verkoopt of weggeeft. Als verkoper of donor kun je dat nummer namelijk hebben genoteerd en kun je zodoende nietsvermoedende slachtoffers continu in de gaten houden.

©PXimport

De reactie van Anker Eufy

Hoe reageerde Anker daar op? In plaats van normaal op vragen vanuit de media te reageren of fouten toe te geven, besloot het bedrijf stilletjes allerlei privacybeloftes van de website te verwijderen (voor en na). Bovendien werd de klantenservice klaargestoomd om klanten van standaardreacties te voorzien. Die statements besloegen een hoop woorden, maar nergens gaf Eufy echt toe fout te zijn geweest. Terwijl dat toch echt slimmer was geweest.

Als bedrijf kun je fouten maken. En het is heel vervelend dat je daar publiekelijk op gewezen wordt, maar het is tegelijkertijd een mooie kans om te laten zien uit welk hout je gesneden bent. Pak de verantwoordelijkheid, ga op de blaren zitten en beloof beterschap. En laat daarna ook zien wat je er aan doet door volledige transparantie te geven. Dat is de weg naar herstel. En die weg is heel belangrijk in tijden van het internet, zeker als je mensen online veiligheid verkoopt met je producten.

©PXimport

Eufy geeft eindelijk toe

Inmiddels heeft Eufy via techwebsite The Verge toegegeven dat het heeft geblunderd. Alles wat we hier eerder hebben benoemd, klopte ook daadwerkelijk. Er waren probleem met het webportaal, met de streams én met de beveiliging. En dat is een bittere pil. Niet alleen voor het bedrijf, maar ook voor de gebruikers. Want hoelang speelt dit al? Zou er iemand hebben meegekeken? Geen fijne vraag, zeker niet als het gaat om producten die je aanschaft in het kader van veiligheid en beveiliging.

Anker belooft in elk geval beterschap. Veel problemen zijn inmiddels verleden tijd, meldt het bedrijf. Videostreams via het webportaal zijn nu standaard voorzien van encryptie (net als in de app) en alle Eufy-camera’s krijgen ondersteuning voor WebRTC (een communicatiestandaard die alles versleutelt). Ook biedt Eufy zijn excuses aan voor de situatie en het gebrek aan fatsoenlijke communicatie. In de toekomst wil Anker alles beter aanpakken, waardoor de veiligheid beter kan worden gegarandeerd.

Dat gebeurt onder meer door de beveiliging op de proef te laten stellen door externe gespecialiseerde bedrijven en te leren van de resultaten. Ook moet een onafhankelijk expert verslag uitbrengen over de huidige staat van de beveiliging en komt er een zogenaamd 'bounty program' aan. Dat is een programma waarin hackers en beveiligers bewust inbreken om fouten en dergelijke op te sporen. Tot slot moet een website meer tekst en uitleg gaan geven over de online beveiliging.

Met deze stappen hoopt Anker (Eufy) het vertrouwen van de consument terug te winnen. Op de website van The Verge kun je een compleet statement lezen van het bedrijf.

Toch liever professionele beveiliging?

Vraag een offerte aan voor inbraakbeveiliging:

▼ Volgende artikel
Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer
© Marc Venema
Huis

Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer

Reizigers die de oversteek maken op de Noordzee naar Groot Brittannië of Noorwegen kennen het probleem: je moet je roaming uitzetten omdat je anders onbedeoeld verbinding maakt met een dure maritieme provider. Dat is binnenkort verleden tijd, want door een samenwerking met Tampnet betaal je - net als in Nederland - gewoon de normale kosten voor het gebruik van je mobiele data en gesprekken.

Mobiele provider KPN heeft aangeven dat klanten vanaf 1 november 2025 geen extra roamingkosten meer betalen als ze gebruik maken van mobiel internet en telefonie tijdens bijvoorbeeld een overtocht met een ferry naar Groot Brittannië. Door een samenwerking met maritiem provider Tempnet worden er geen exorbitante prijzen meer gerekend als je met je smartphone op internet surft. Ook klanten van Youfone en Simyo vallen onder deze nieuwe regeling.

Odido volgt in januari

Ook Odido heeft eerder al bekend gemaakt dat de roamingkosten voor klanten van deze provider, waar ook klanten van Ben en Simpel onder vallen, verdwijnen en ook deze klanten dus niet meer betalen dan in Nederland. Bij Odido verdwijnen de roamingkosten per 1 januari 2026.

Het is nog niet bekend wanneer andere provider zoals Vodafone roamingkosten zullen aanschaffen voor reizigers op de Noordzee, maar de verwachting is dat ook dit rond de jaarwisseling zal worden doorgevoerd.

Voorheen hoge kosten
Wanneer reizigers op het oude maritieme netwerk verbinding maakten met internet, konden de kosten extreem hoog oplopen. Bij Odido kon je bijvoorbeeld bundels afkopen voor 3 euro voor 25MB of of 25 euro voor 500MB, bedragen waar je dus behoorlijk diep in de buidel voor moet tasten. Had je geen bundel en maakte je per ongeluk verbinding, dan liepen de kosten nog verder op.

▼ Volgende artikel
Nieuw van OPPO: Find X9 en X9 Pro met Hasselblad-telelens en accu van ruim 7000 mAh
© OPPO
Huis

Nieuw van OPPO: Find X9 en X9 Pro met Hasselblad-telelens en accu van ruim 7000 mAh

OPPO brengt zijn nieuwste vlaggenschepen, de Find X9 en Find X9 Pro, wereldwijd op de markt. De nieuwe toestellen combineren krachtige camera's, hoge accucapaciteit en de nieuwste versie van OPPO's besturingssysteem ColorOS.

De Find X9-serie richt zich vooral op fotografie, met camera's die in samenwerking met Hasselblad zijn ontwikkeld. De Find X9 beschikt over drie 50MP-camera's: een hoofdcamera met een Sony LYT808-sensor, een ultragroothoek met autofocus en een periscoop-telelens. De Find X9 Pro gaat een stap verder met een aangepaste Sony LYT828-hoofdsensor en een 200MP-telelens met 3x optische zoom. Deze laatste kan dankzij de hoge resolutie digitaal inzoomen tot ruim 13x zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.

Beide toestellen maken gebruik van OPPO's nieuwe LUMO Image Engine, die foto's sneller en energiezuiniger verwerkt. De camera kiest automatisch de juiste resolutie (50, 25 of 12 megapixel) afhankelijk van de lichtomstandigheden. Ook nieuw zijn 4K Motion Photos, waarbij korte videofragmenten met hoge resolutie kunnen worden vastgelegd en elk frame als losse foto kan worden opgeslagen.

©OPPO

Wat is de LUMO Image Engine?

De LUMO Image Engine is OPPO's nieuwe systeem voor beeldverwerking. Het combineert rekenkracht en kunstmatige intelligentie om foto's sneller te verwerken en natuurlijker te laten ogen. De engine past onder meer de belichting en kleurweergave aan en vermindert ruis in situaties met weinig licht, terwijl het stroomverbruik van de chip wordt verlaagd.

Grote accu's

De Find X9-serie valt ook op door zijn grote batterijcapaciteit. De Find X9 heeft een 7025mAh-accu, de Pro-versie zelfs 7500mAh – groter dan in eerdere OPPO-flagships. Beide modellen ondersteunen 80W snelladen via de kabel, 50W draadloos laden en 10W omgekeerd opladen, waarmee je andere apparaten – zoals oordopjes of een smartwatch – draadloos kunt bijladen. De toestellen zijn voorzien van OPPO's derde generatie silicium-koolstofbatterij, die volgens de fabrikant na vijf jaar nog 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit behoudt.

Prestaties en koeling

Binnenin draait de Find X9-serie op de MediaTek Dimensity 9500-chip, gebouwd op een 3nm-proces. De nieuwe chipset belooft betere prestaties en een lager energieverbruik. OPPO's eigen Trinity Engine moet zorgen voor stabiele prestaties, ook bij langdurig gamen of zware taken.

Scherm en ontwerp

Het ontwerp is grotendeels vlak, met smalle randen van 1,15 millimeter en een helder 120Hz-scherm dat tot 3600 nits piekhelderheid haalt. Beide toestellen hebben een IP69-classificatie, wat bescherming biedt tegen stof, water en hoge temperaturen. De Find X9 verschijnt in Titanium Grey en Space Black, terwijl de Pro-uitvoering verkrijgbaar is in Silk White en Titanium Charcoal.

De toestellen draaien op ColorOS 16, dat onder meer verbeterde animaties, slimme AI-functies en uitgebreidere koppeling met Windows- en Mac-computers biedt.

©OPPO

Beschikbaarheid en prijs

De adviesprijs van de OPPO Find X9 (12GB/512GB) is 999 euro, die van de Find X9 Pro (16GB/512GB) is 1.299 euro. Beide modellen zijn per direct verkrijgbaar.