ID.nl logo
70.000 treinreizigers checkten bij NS in met bankpasje
© Leonid Andronov - stock.adobe.com
Mobiliteit

70.000 treinreizigers checkten bij NS in met bankpasje

Vanaf dinsdag 31 januari is het mogelijk om bij de Nederlandse Spoorwegen in te checken met een bankpasje of telefoon voorzien van een digitale portemonnee. In de eerste zevendaagse periode hebben, aldus de NS, al zo'n 70.000 mensen van deze mogelijkheid gebruikgemaakt.

Per dag hebben gemiddeld 10.000 reizigers ingecheckt met bankpas of smartphone, waarbij de Nederlandse Spoorwegen vooral een piek zagen in het weekend. Volgens de NS hebben veel reizigers die normaal gesproeken de trein niet zo gauw zouden pakken van deze nieuwe incheckmogelijkheid gebruik gemaakt.

Achteraf betalen

Reizigers die hebben ingecheckt met hun bankpas zien pas de volgende dag wat de reis heeft gekost, omdat het bedrag pas die dag van de bankrekening wordt afgeschreven. Vóór de reis wordt bij het inchecken alleen gecontroleerd of je geld op je rekening hebt staan, maar wordt er niet gekeken naar het beschikbare saldo op de rekening. Zo kan het dus voorkomen dat wanneer Translink - het bedrijf achter OVPay - het bedrag afschrijft, je rood komt te staan omdat je saldo niet toereikend was voor de treinreis die je gemaakt hebt.

Reisoverzicht

Reizigers met reguliere ov-chipkaarten kennen al de mogelijkheid om via het account van de vervoerder een overzicht van de gemaakte reizen op te vragen. Die mogelijkheid is er ook voor reizigers die met een bankpasje reizen. Via de app (Android en iOS) of de website van OVPay kunnen reizigers een account aanmaken en dit koppelen aan de rekening van het bankpasje. In de toekomst wordt het ook mogelijk om meerdere bankkaarten en ov-chipkaarten onder een enkel account samen te voegen, wat bijvoorbeeld handig kan zijn voor gezinnen.

Landelijk gebruiken

Op dit moment kun je al bij de meeste vervoerders in Nederland met een bankpasje reizen, maar er zijn nog wat gaten. Vooral bij regionale buslijnen kun je nog niet overal op deze manier inchecken. Bij de meeste stadsbusdiensten kun je al wel gebruikmaken van OVPay. Volgens Translink is het eind 2024 mogelijk om in heel Nederland op deze manier te reizen met het openbaar vervoer. Voor nu kun je opzoeken waar je al wel met je bankpasje kunt inchecken.

Ook dit artikel leest als een trein: Kaartjes en routeplannen: 5 handige apps voor het openbaar vervoer

▼ Volgende artikel
Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer
© Marc Venema
Huis

Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer

Reizigers die de oversteek maken op de Noordzee naar Groot Brittannië of Noorwegen kennen het probleem: je moet je roaming uitzetten omdat je anders onbedeoeld verbinding maakt met een dure maritieme provider. Dat is binnenkort verleden tijd, want door een samenwerking met Tampnet betaal je - net als in Nederland - gewoon de normale kosten voor het gebruik van je mobiele data en gesprekken.

Mobiele provider KPN heeft aangeven dat klanten vanaf 1 november 2025 geen extra roamingkosten meer betalen als ze gebruik maken van mobiel internet en telefonie tijdens bijvoorbeeld een overtocht met een ferry naar Groot Brittannië. Door een samenwerking met maritiem provider Tempnet worden er geen exorbitante prijzen meer gerekend als je met je smartphone op internet surft. Ook klanten van Youfone en Simyo vallen onder deze nieuwe regeling.

Odido volgt in januari

Ook Odido heeft eerder al bekend gemaakt dat de roamingkosten voor klanten van deze provider, waar ook klanten van Ben en Simpel onder vallen, verdwijnen en ook deze klanten dus niet meer betalen dan in Nederland. Bij Odido verdwijnen de roamingkosten per 1 januari 2026.

Het is nog niet bekend wanneer andere provider zoals Vodafone roamingkosten zullen aanschaffen voor reizigers op de Noordzee, maar de verwachting is dat ook dit rond de jaarwisseling zal worden doorgevoerd.

Voorheen hoge kosten
Wanneer reizigers op het oude maritieme netwerk verbinding maakten met internet, konden de kosten extreem hoog oplopen. Bij Odido kon je bijvoorbeeld bundels afkopen voor 3 euro voor 25MB of of 25 euro voor 500MB, bedragen waar je dus behoorlijk diep in de buidel voor moet tasten. Had je geen bundel en maakte je per ongeluk verbinding, dan liepen de kosten nog verder op.

▼ Volgende artikel
Nieuw van OPPO: Find X9 en X9 Pro met Hasselblad-telelens en accu van ruim 7000 mAh
© OPPO
Huis

Nieuw van OPPO: Find X9 en X9 Pro met Hasselblad-telelens en accu van ruim 7000 mAh

OPPO brengt zijn nieuwste vlaggenschepen, de Find X9 en Find X9 Pro, wereldwijd op de markt. De nieuwe toestellen combineren krachtige camera's, hoge accucapaciteit en de nieuwste versie van OPPO's besturingssysteem ColorOS.

De Find X9-serie richt zich vooral op fotografie, met camera's die in samenwerking met Hasselblad zijn ontwikkeld. De Find X9 beschikt over drie 50MP-camera's: een hoofdcamera met een Sony LYT808-sensor, een ultragroothoek met autofocus en een periscoop-telelens. De Find X9 Pro gaat een stap verder met een aangepaste Sony LYT828-hoofdsensor en een 200MP-telelens met 3x optische zoom. Deze laatste kan dankzij de hoge resolutie digitaal inzoomen tot ruim 13x zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.

Beide toestellen maken gebruik van OPPO's nieuwe LUMO Image Engine, die foto's sneller en energiezuiniger verwerkt. De camera kiest automatisch de juiste resolutie (50, 25 of 12 megapixel) afhankelijk van de lichtomstandigheden. Ook nieuw zijn 4K Motion Photos, waarbij korte videofragmenten met hoge resolutie kunnen worden vastgelegd en elk frame als losse foto kan worden opgeslagen.

©OPPO

Wat is de LUMO Image Engine?

De LUMO Image Engine is OPPO's nieuwe systeem voor beeldverwerking. Het combineert rekenkracht en kunstmatige intelligentie om foto's sneller te verwerken en natuurlijker te laten ogen. De engine past onder meer de belichting en kleurweergave aan en vermindert ruis in situaties met weinig licht, terwijl het stroomverbruik van de chip wordt verlaagd.

Grote accu's

De Find X9-serie valt ook op door zijn grote batterijcapaciteit. De Find X9 heeft een 7025mAh-accu, de Pro-versie zelfs 7500mAh – groter dan in eerdere OPPO-flagships. Beide modellen ondersteunen 80W snelladen via de kabel, 50W draadloos laden en 10W omgekeerd opladen, waarmee je andere apparaten – zoals oordopjes of een smartwatch – draadloos kunt bijladen. De toestellen zijn voorzien van OPPO's derde generatie silicium-koolstofbatterij, die volgens de fabrikant na vijf jaar nog 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit behoudt.

Prestaties en koeling

Binnenin draait de Find X9-serie op de MediaTek Dimensity 9500-chip, gebouwd op een 3nm-proces. De nieuwe chipset belooft betere prestaties en een lager energieverbruik. OPPO's eigen Trinity Engine moet zorgen voor stabiele prestaties, ook bij langdurig gamen of zware taken.

Scherm en ontwerp

Het ontwerp is grotendeels vlak, met smalle randen van 1,15 millimeter en een helder 120Hz-scherm dat tot 3600 nits piekhelderheid haalt. Beide toestellen hebben een IP69-classificatie, wat bescherming biedt tegen stof, water en hoge temperaturen. De Find X9 verschijnt in Titanium Grey en Space Black, terwijl de Pro-uitvoering verkrijgbaar is in Silk White en Titanium Charcoal.

De toestellen draaien op ColorOS 16, dat onder meer verbeterde animaties, slimme AI-functies en uitgebreidere koppeling met Windows- en Mac-computers biedt.

©OPPO

Beschikbaarheid en prijs

De adviesprijs van de OPPO Find X9 (12GB/512GB) is 999 euro, die van de Find X9 Pro (16GB/512GB) is 1.299 euro. Beide modellen zijn per direct verkrijgbaar.