ID.nl logo
Fietsroutes plannen met de Fietsersbond-app
© Reshift Digital
Mobiliteit

Fietsroutes plannen met de Fietsersbond-app

Met zijn gevarieerde landschappen, leuke stadjes en dorpjes en zijn gezellige horeca is Nederland misschien wel het droomland van de fietser. Met de gratis fietsrouteplanner fiets je binnenkort over de mooiste routes.

Wat gaan we doen? In dit artikel leggen we uit hoe je een fietsroute maakt aan de hand van de site en app van de Fietsersbond. We leggen het volgende uit:

Als er één gevoel is dat fietsers met elkaar delen, dan is dat het gevoel van vrijheid. Vrijheid om te gaan wanneer jij wilt, de route te fietsen die jij wilt, er een blokje bij aan te fietsen wanneer jij dat wilt, en ook te stoppen wanneer jij dat wilt. Op de fiets verdwijnen de beslommeringen van alledag al snel naar de achtergrond. Geen wonder dat er in ons vlakke landje met zijn uitgebreide netwerk van goed onderhouden wegen en fietspaden, heel veel wordt gefietst.

 En zelfs als je elke dag van je huis naar het werk en terug fietst, dan kun je al snel uit vele routes kiezen. De ene langer maar door de natuur, de andere korter en ideaal voor een regenachtige dag. Zoek je eens een andere route of wil je gewoon erop uit, dan is een goede routeplanner onmisbaar. Er zijn er vele maar er is er maar één die echt alles weet wat voor fietsers belangrijk is, en dat is de fietsrouteplanner van de Fietsersbond. En het mooie, hij kost helemaal niets.

De routeplanner van de Fietsersbond is er als website en als app voor iOS en Android.

Voor en door fietsers

De Fietsrouteplanner van de Fietsersbond is beschikbaar online als website en ook als app voor de smartphone. Of je dus liefst vooraf thuis een route bedenkt of pas onderweg, het kan allemaal. En daarbij beschikt deze Fietsrouteplanner over meer en meer gedetailleerde kennis van Nederland en de vele fietspaden dan alle andere routeplanners. Bovendien wordt al die voor het bepalen van een route belangrijke informatie, elke dag gecontroleerd en geüpdatet door een groot aantal vrijwilligers. Als het gaat om de laatste veranderingen in een route, een tijdelijke omlegging of diepe kuilen na een natte periode, dan is deze routeplanner als eerste en als beste geïnformeerd.

Site én apps

De fietsrouteplanner is er als online website en als app voor Android en Apple. De verschillen zijn klein maar niet onbelangrijk. De online versie biedt eigenlijk alle functies voor het maken van een route, niet anders dan de apps. Wel is het met de webversie gemakkelijker een route te exporteren en dan bijvoorbeeld weer in een fietscomputer te laden voor navigatie onderweg. Met de app-versies is dit niet mogelijk maar daarvoor biedt zowel de versie voor Apple als voor Android, zelf navigatie. Beschik je over de mogelijkheid de smartphone op het stuur van de fiets te plaatsen, dan kun je dus onderweg de aanwijzingen van de routeplanner-app gebruiken.

Een ander klein verschil is dat de webversie vaak net even meer en eerder beschikt over een nieuwe functie of een nieuw profiel. Voor een nieuwe mogelijkheid ook in de apps zit, duurt altijd even. Omdat het inmiddels vooral over minder belangrijke extra’s gaat, zijn zowel site als apps meer dan prima om te gebruiken.

Drie keer de app-versie van de routeplanner van de Fietsersbond.

Van A naar B

 Om een route te maken ga je naar de online versie van de Fietsrouteplanner of neem je de app. De app heeft als voordeel dat deze precies weet waar je bent, de webversie weet dat niet. Daar moet je dus eerst het vertrekadres opgeven. Dit kan met de plaatsnaam, straat en huisnummer maar ook met postcode of gewoon grofmaziger, alleen de plaatsnaam. Vul je daarna nog de eindbestemming in (“Naar”) en de app weet genoeg om een route te berekenen. Online zet je de routeplanner aan het werk via Plan route. Bij de webversie is er overigens ook de mogelijkheid de vertreklocatie automatisch te laten invullen, maar of dit werkt hangt af van vele factoren. Met een laptop of tablet gaat het doorgaans prima, met een desktop-pc veelal niet omdat deze niet over locatiegegevens beschikt.

Geef een begin- en eindpunt en de routeplanner berekent een echte fietsroute.

 Een tussenstop toevoegen

Wil je niet alleen van beginpunt naar eindbestemming fietsen maar ook nog onderweg een of twee plaatsen aandoen, dan kan dat. Online kun je via Meer optiesVoeg extra punten toe een of meer extra plaatsen aan de route toevoegen. Via Sorteer via punten kun je ook nog de volgorde bepalen waarin de route deze plekken moet aandoen. Sorteren doe je door de plekken in de lijst met de muis te verslepen. In de app is het veld om tussenstops toe te voegen altijd aanwezig. Ook hier kun je de volgorde van de tussenstations aanpassen door met de vinger op de drie horizontale streepjes achter elke tussenstop te drukken en even vast te houden, en dan omhoog of omlaag te slepen.

Zowel in de app als op de site kun je tussenstops toevoegen en de volgorde daarvan nog aanpassen.

Minder verkeer en andere wensen

Zowel in de app als online is het mogelijk de route automatisch aan te passen aan eigen voorkeuren en wensen. Via de Meer optie kun je voorkeuren aangeven zoals het vermijden van doorsteekjes (een gang of pad dat de route verkort maar minder geschikt is om te fietsen of minder (sociaal) veilig) en onverharde wegen, maar ook veerponten en wegen die niet altijd toegankelijk zijn.

Behalve voorkeuren kun je ook de hele route laten kiezen op basis van een routetype. Standaard staat de routeplanner op ‘Makkelijk doorfietsen’ wat betekent dat een fietsroute wordt gekozen die zoveel mogelijk over fietspaden gaat langs bekende wegen en verkeerslichten vermijd. Maar je kunt ook routes kiezen specifiek voor de racefiets (een recreatieve router maar met een goed wegdek, bij voorkeur asfalt en zo min mogelijk onverhard) of juist Autoluw (vrijliggende fietspaden langs rustige wegen en weinig verkeerslichten en kruisingen). Het zijn maar enkele voorbeelden, het zijn er veel meer.

Ben je een racefietser of fiets je liever autoluw of door de natuur, de routeplanner van de Fietsersbond past de route er op aan.

Zowel in de app als op de site kun je het type nog aanpassen nadat je een route hebt laten bereken. In de app kan dit door boven de kaart een van de opties te kiezen (met de vinger scroll je links en rechts door de typen) en online kan het door in de linkerkantlijn nog het Routetype aan te passen. Je kunt eindeloos tussen routetypes switchen en zo makkelijk de betekenis voor de fietsroute zien, die is meteen zichtbaar in de gegevens zoals lengte, duur en natuurlijk de route op de kaart.

Watch on YouTube

Wil je meer video's zien?

Abonneer je op het YouTube-kanaal van ID.nl

Gewoon een rondje

Behalve de route van A naar B kan de fietsrouteplanner ook gewoon leuke routes geven om te fietsen, van huis naar huis of camping naar camping. Het is de planner om het even. In de app kies Rondje op de site klik je op Fietsrondje. Je hoeft dan alleen nog locatie op te geven vanaf waar je wilt fietsen en waar je dus ook wilt eindigen, en het aantal kilometers. Optioneel voeg je nog een of meer tussenstops toe, de route wordt meteen berekend. En opnieuw kun je ook hierbij gebruik maken van alle type routes.

Gewoon zin om te fietsen, laat de routeplanner een mooie route voor je uitzetten (Links de site, rechts de app).

LF en knooppunten

Twee opties die vooral bij recreatieve fietsers populair zijn maar wel iets later toegevoegd zowel aan de webversie als de app, zijn het fietsen via knooppunten en LF-routes. LF-routes zijn ‘Langeafstand Fietsroutes’, een bijna 4000 km lang netwerk van bewegwijzerde fietspaden en goede fietswegen . Vaak hebben ze een thema en zijn ideaal om in één of enkele dage fietsend af te leggen. Bekende routes zijn de 610 km lange LF Kustroute en het 440 km lange ‘rondje IJsselmeer’. Deze routes zijn duidelijk met groene bordjes en een nummer gemarkeerd en er zijn ook duidelijke routekaarten van te koop online of in de fietswinkel of boekhandel.

Iets dichter bij huis blijven de knooppuntenroutes. Anders dan met een LF-route waarbij je een vaste route fietst, bepaal je bij een knooppuntenroute zelf de route en fietst die  van knooppunt naar knooppunt. De knooppunten koppelen voornamelijk de mooiere en iets meer autoluwe routes aan elkaar. Om een knooppuntenroute te maken kies je bij het routetype Via knooppunten. In de app volgt de navigatie direct de knooppunten. Gebruik je de site dan is het handig de knooppunten uit te printen. Kies Print met als extra optie Knooppuntnummers in de tekst  of alleen knooppuntnummers, tenzij niet aanwezig

Ook een knooppuntenroute laat zich met de routeplanner eenvoudig uitzetten en eventueel printen.

Koffie met appeltaart

Geen fietstocht zonder koffie (thee mag ook) met appeltaart. Ook hierin voorziet de routeplanner van de Fietsersbond. Via de optie Locaties / POIs kun je in de webversie al direct allerhande nuttige ‘points of interest’ laten aangeven die op of nabij de route liggen. Een belangrijke categorie bij de POI’s betreft natuurlijk de Overnachting-horeca waaronder die van de café en eetgelegenheden. In de app schakel je deze in via het hamburgermenu rechtsboven (de drie horizontale streepjes) en dan Instellingen / Nuttige plaatsen. Door op een POI of locatie te klikken krijg je nuttige informatie zoals adres, telefoonnummer maar ook openingstijden, de website en nog veel meer. Geen fietstocht hoeft zo nog zonder appeltaart of goede kaasplank te blijven!

De optionele POI’s informeren je over nuttige plekken ook om te overnachten of voor een welverdiende koffie met appeltaart.

Oplaadpunten voor e-bikes

Behalve jezelf opladen met koffie en appeltaart heeft de routeplanner ook de mogelijkheid oplaadpunten voor e-bikes te tonen. Ook als ze niet direct op de route liggen, heel ver weg zijn ze nooit. Klik op een oplaadpunt voor aanvullende informatie zoals het exacte adres en eventuele aanvullende informatie. Zo kun je altijd verder, ook met een weer volgeladen e-bike.

Accu van de e-bike leeg? De routeplanner toont alle beschikbare oplaadpunten.

Fietsen maar!

Heb je een (gratis) account bij de Fietsersbond voor gebruik van de Routeplanner, dan kun je elke route die je maakt als Favoriet opslaan door op Bewaar te klikken of het symbool van het hartje aan te klikken in de app. Een functie die nog ontbreekt maar al wel is aangekondigd, is het synchroniseren van een favoriete route tussen site en smartphone. Toch is het prima mogelijk een route tussen verschillende apparaten te synchroniseren. Hiervoor exporteer je deze via de knop GPS als GPX of KLM-bestand.

Een GPX-bestand laat zich eenvoudig importeren in het online platform van Garmin, Polar, Komoot of een andere aanbieder van navigatiediensten, smartwatches of fietscomputers. Gebruik je de app dan is dit niet nodig, de app biedt zelf turn-by-turn navigatie compleet met gesproken aanwijzingen onderweg. Raak je van de route of is een deel onderweg plots toch geblokkeerd, dan berekent de app een alternatief en brengt je zo weer terug op het juiste pad. Laat nu de zomer maar komen!

Gebruik je de smartphone liever niet voor de fietsnavigatie, exporteer de route dan als GPX-bestand en importeer deze in een fietscomputer.

▼ Volgende artikel
Review Dyson V8 Cyclone – Betrouwbaar basismodel doet wat-ie moet doen
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dyson V8 Cyclone – Betrouwbaar basismodel doet wat-ie moet doen

Met een prijskaartje van 399 euro is de Dyson V8 Cyclone een van de meest betaalbare draadloze steelstofzuigers van het Britse merk. Je haalt hiervoor een redelijk compacte maar krachtige huishoudhulp in huis, die een aantal duidelijke kanttekeningen heeft.

Goed
Conclusie

De Dyson V8 Cyclone is een geslaagde steelstofzuiger voor wie krachtige prestaties zoekt zonder overbodige luxe. Vooral op tapijt en bekleding komt hij sterk naar voren, en ook het verwijderen van haren gaat hem goed af. Het harde, smalle handvat en de wat stugge vloermond voelen niet altijd even prettig aan, maar dat past deels bij de prijsklasse. Jammer is ook het ontbreken van een lcd-display met handige informatie, al is dat net als het gebrek aan een automatische zuigstand goed te overzien. Alles bij elkaar is dit een betrouwbaar basismodel dat doet wat hij moet doen.

Plus- en minpunten
  • Krachtig zuigsysteem
  • Lekker wendbaar
  • Prima batterijduur
  • Handig opvang- en leegsysteem
  • Twee knoppen voor de bediening
  • Verrassend compleet
  • Voelt soms wat basaal
  • Handvat is niet comfortabel
  • Nieuwe vloermond tikt hard op de grond
  • Geen lcd-display
  • Zelf van zuigstand wisselen

De Dyson V8 heeft een nieuw ontwerp gekregen. Weg is de trekker die je constant moet indrukken om het apparaat te laten zuigen. In plaats daarvan beschikt hij voortaan over een handige aan-uitknop. Daarnaast zit een moduswisselaar, die met verschillende kleuren aangeeft welke zuigstand je gebruikt. Opvallend is ook dat Dyson voor de V8 Cyclone geen spannende kleuren voor de plastic onderdelen gebruikt. In plaats daarvan zien we een combinatie van kaki, rood, grijs en zwart; het geheel valt daardoor minder op.

©Wesley Akkerman

De nieuwe Dyson V8 Cyclone

De nieuwe V8 levert 30 procent meer zuigkracht en een 50 procent langere accuduur. In de laagste zuigstand houdt hij het tot 60 minuten vol. Helaas ontbreekt een handig lcd-scherm (dat wel op duurdere modellen zit) voor de resterende accutijd; ook hier moet je het doen met iets te simpele led-indicators. Onderop zit een nieuwe vloerzuigmond, die Dyson de 'Motorbar' noemt. Die moet dankzij het gebruik van speciale kammetjes effectief zijn tegen vastzittende haren, maar de stofzuiger moet het verder ook zonder moderne functies doen zoals lasers of stofsensoren.

Met slechts 2,7 kilogram is de Dyson V8 Cyclone lekker licht en wendbaar, waardoor je moeiteloos vloeren en zelfs hoekjes op het plafond schoonhoudt. Het stofreservoir (540 milliliter) heeft een handig uitwerpsysteem waarbij je het vuil niet hoeft aan te raken. Toch zijn we niet helemaal tevreden over alle eigenschappen van de zuigmodule. Het handvat is namelijk smal en klein, waardoor je grip bij langer gebruik oncomfortabel is. Ook kan het bij je duim gaan schuren. Dit is waarschijnlijk de minst ergonomische Dyson die we op de redactie hebben getest.

©Wesley Akkerman

Dyson V8 Cyclone in de praktijk

Gelukkig biedt de Dyson V8 Cyclone met 297 air-watts in de Boost-stand een flinke verbetering in zuigkracht (ten opzichte van zijn voorganger). De standaardmodus levert 79 aW en dat is voor ons ruim voldoende voor dagelijkse taken. Vooral het vloerkleed moet eraan geloven: haren, kruimels en ander vuil worden daar moeiteloos uit gezogen. Op hardere vloeren stelt de Cyclone eveneens niet teleur, al valt er wel één ding op. Wanneer je de stofzuiger oppakt nadat je bijvoorbeeld wat kruimels of korrels opzuigt, kan het zijn dat er een paar uit de mond vallen.

Daarnaast missen we een zachte(re) borstel op de Dyson V8 Cyclone. De huidige zuigmond ratelt namelijk hard over de vloer, wat niet zo prettig is voor (onder)buren in een flat- of appartementsgebouw of slapende kinderen. En dat terwijl de motor zelf stiller is dan verwacht. Gelukkig neemt de zuigmond moeiteloos allerlei soorten haren op en raken die niet in de borstel verstrengeld. Ook goed om te weten: de Cyclone past zijn zuigkracht niet automatisch aan, zoals duurdere modellen dat wel doen, waardoor je dat dus zelf in de gaten moet houden. Geen groot probleem, maar toch.

©Wesley Akkerman

Batterij en accessoires

Zoals gezegd gaat de batterij maximaal een uurtje mee wanneer je de zuinigste modus inschakelt. Anders moet je rekening houden met ongeveer een halfuur in de normale stand. Zet je de Boost-modus aan en laat je die aanstaan, dan is het binnen tien minuten wel gedaan. Geen vreemde scores als je kijkt naar het formaat en de behoorlijk indrukwekkende zuigkracht. Een groot pluspunt is daarnaast dat je de accu kunt verwisselen. Daardoor kun je de levensduur aanzienlijk verlengen door mettertijd een nieuwe batterij aan te schaffen.

Je krijgt trouwens twee accessoires bij aanschaf van de Dyson de V8 Cyclone: een kierenzuiger en een gemotoriseerde miniborstel. Hoewel dat misschien wat karig lijkt vergeleken met eerdere modellen, zijn oude V8-hulpstukken compatibel (mocht je die nog hebben). In de praktijk blijkt de basisset echter compleet genoeg. De kierenzuiger werkt goed voor meubels en lastige hoeken, terwijl de miniborstel onmisbaar is voor trappen, matrassen en bekleding. Ondanks het beperkte pakket biedt de stofzuiger dus voldoende opties voor de meeste huishoudens.

©Wesley Akkerman

Dyson V8 Cyclone kopen?

De Dyson V8 Cyclone is een geslaagde steelstofzuiger voor wie krachtige prestaties zoekt zonder overbodige luxe. Vooral op tapijt en bekleding komt hij sterk naar voren, en ook het verwijderen van haren gaat hem goed af. Het harde, smalle handvat en de wat stugge vloermond voelen niet altijd even prettig aan, maar dat past deels bij de prijsklasse. Jammer is ook het ontbreken van een lcd-display met handige informatie, al is dat net als het gebrek aan een automatische zuigstand goed te overzien. Alles bij elkaar is dit een betrouwbaar basismodel dat doet wat hij moet doen.

▼ Volgende artikel
Last van hoge energiekosten in de winter? Zo laat je je was en vaat zuiniger draaien
© ID.nl
Huis

Last van hoge energiekosten in de winter? Zo laat je je was en vaat zuiniger draaien

In de winter loopt de energierekening al snel op. De droger gaat vaker aan omdat de was buiten niet droogt, en omdat we vaker thuis koken en eten gaat ook de vaatwasser vaker aan. Ook de wasmachine draait op volle toeren, want nat weer en dikke kleding leveren extra was op. Hét moment dus om even stil te staan bij het energieverbruik van deze drie apparaten. Met wat kleine aanpassingen zorg je voor een zichtbaar (gunstig!) verschil op je stroomrekening.

In het kort

In dit artikel lees je hoe je met eenvoudige ingrepen energie bespaart bij het wassen, drogen en afwassen. We kijken naar slimme instellingen, zuinige programma's en klein onderhoud waarmee je het energieverbruik omlaag brengt.

Lees ook: 5 stille wasmachines met zuinig label

Slim plannen loont

Wie een slimme meter of dynamisch energietarief heeft, kan precies zien wanneer stroom het goedkoopst is. Door het programma van je wasmachine, droger of vaatwasser daarop af te stemmen, draai je letterlijk op de voordeligste momenten. Veel moderne apparaten hebben een startuitstelknop, waarmee je eenvoudig plant dat een was 's nachts of vroeg in de ochtend klaar is.

Heb je geen dynamisch contract, dan is het slim om eerst te kijken of jouw leverancier een piek- en daltarief hanteert. Bij een dubbeltariefmeter geldt het lagere tarief meestal alleen tussen ongeveer 23.00 en 07.00 uur, niet standaard in het weekend. Even checken bij je energieleverancier voorkomt verrassingen.

Gebruik van nachtstroom

Heb je een dubbeltariefmeter, dan betaal je tijdens de daluren vaak minder. Handig om te weten, maar houd rekening met geluid als je apparaten laat draaien terwijl je slaapt. Sluit de deur van het washok of gebruik het stille programma als dat aanwezig is.

Wassen op lagere temperatuur

De grootste energiebesparing zit in de temperatuur van het waswater. Een was van 30 graden is meestal voldoende schoon, zeker met de huidige wasmiddelen die ook bij lage temperatuur goed werken. Alleen bij sterk vervuilde was of handdoeken kan een hogere stand nodig zijn. Een wasbeurt op 60 graden of af en toe een machinereiniger houdt de trommel fris en voorkomt vetluis - een kookwas op 90 graden is bij moderne machines niet meer nodig.

Een andere eenvoudige stap is de wasmachine pas te laten draaien als hij goed vol is. Een halve was verbruikt bijna evenveel energie als een volle: zonde. Ook de juiste dosering helpt: te veel wasmiddel kan op den duur zeepresten achterlaten, waardoor de machine harder moet werken.

Droger of droogrek?

De droger is een onmisbare hulp in de winter, maar verbruikt veel stroom. Centrifugeer je was daarom eerst op de hoogste stand, zodat er minder vocht overblijft. Hoe droger het de trommel ingaat, hoe korter het droogprogramma duurt. Warmtepompdrogers verbruiken het minst stroom, al bespaar je nog meer door de was af en toe op te hangen. In een goed geventileerde kamer, bijvoorbeeld bij de verwarming, droogt het prima zonder dat je ernaar hoeft om te kijken.

Zuiniger én veiliger

Reinig na elke droogbeurt het pluizenfilter en controleer het rooster aan de achterkant. Ophoping van stof belemmert de luchtstroom, waardoor het apparaat langer draait en warmer wordt. Dat verhoogt niet alleen het energieverbruik, maar ook het risico op oververhitting.

Liever niet de wasdroger gebruiken?

Ga voor een droogrek!

De vaatwasser slim inzetten

Een vaatwasser verbruikt vooral energie om water te verwarmen. Kies daarom het eco-programma: dat duurt wat langer, maar gebruikt minder stroom en water doordat het water op lagere temperatuur wordt verwarmd. Grote etensresten kun je beter even wegschrapen, maar spoel servies niet voor onder de kraan - dat is onnodig en verspilt warm water. Licht aangekoekte pannen en schalen vormen voor moderne vaatwassers echt geen probleem.

Wie zonnepanelen heeft, kan de vaatwasser het beste overdag laten draaien, zodat de stroom direct uit eigen opwekking komt. Ook hier geldt dat een startuitstelknop handig is: je plant eenvoudig in dat het programma start zodra de zon op het dak staat.

Onderhoud maakt echt verschil

Goed onderhoud klinkt saai, maar heeft een direct effect op het energieverbruik. Een verstopt filter, kalk in de sproeiarmen of pluis in de droger laten apparaten harder werken dan nodig. Zet ze af en toe op een onderhoudsprogramma of gebruik een speciale reiniger. Dat voorkomt niet alleen geurtjes, maar zorgt ook dat de machine weer zo goed (lees: zo zuinig) mogelijk zijn werk kan doen.

Kleine aanpassingen, harde euro's

Energie besparen is vooral een optelsom van gewoontes. Door slimmer te plannen, de juiste temperatuur te kiezen en je apparaten schoon te houden, daalt het verbruik ongemerkt. En misschien nog belangrijker: je verlengt de levensduur van apparaten die het dagelijks zwaar te verduren hebben. Daarmee bespaar je ook op de langere termijn.