ID.nl logo
Fietsroutes plannen met de Fietsersbond-app
© Reshift Digital
Mobiliteit

Fietsroutes plannen met de Fietsersbond-app

Met zijn gevarieerde landschappen, leuke stadjes en dorpjes en zijn gezellige horeca is Nederland misschien wel het droomland van de fietser. Met de gratis fietsrouteplanner fiets je binnenkort over de mooiste routes.

Wat gaan we doen? In dit artikel leggen we uit hoe je een fietsroute maakt aan de hand van de site en app van de Fietsersbond. We leggen het volgende uit:

Als er één gevoel is dat fietsers met elkaar delen, dan is dat het gevoel van vrijheid. Vrijheid om te gaan wanneer jij wilt, de route te fietsen die jij wilt, er een blokje bij aan te fietsen wanneer jij dat wilt, en ook te stoppen wanneer jij dat wilt. Op de fiets verdwijnen de beslommeringen van alledag al snel naar de achtergrond. Geen wonder dat er in ons vlakke landje met zijn uitgebreide netwerk van goed onderhouden wegen en fietspaden, heel veel wordt gefietst.

 En zelfs als je elke dag van je huis naar het werk en terug fietst, dan kun je al snel uit vele routes kiezen. De ene langer maar door de natuur, de andere korter en ideaal voor een regenachtige dag. Zoek je eens een andere route of wil je gewoon erop uit, dan is een goede routeplanner onmisbaar. Er zijn er vele maar er is er maar één die echt alles weet wat voor fietsers belangrijk is, en dat is de fietsrouteplanner van de Fietsersbond. En het mooie, hij kost helemaal niets.

De routeplanner van de Fietsersbond is er als website en als app voor iOS en Android.

Voor en door fietsers

De Fietsrouteplanner van de Fietsersbond is beschikbaar online als website en ook als app voor de smartphone. Of je dus liefst vooraf thuis een route bedenkt of pas onderweg, het kan allemaal. En daarbij beschikt deze Fietsrouteplanner over meer en meer gedetailleerde kennis van Nederland en de vele fietspaden dan alle andere routeplanners. Bovendien wordt al die voor het bepalen van een route belangrijke informatie, elke dag gecontroleerd en geüpdatet door een groot aantal vrijwilligers. Als het gaat om de laatste veranderingen in een route, een tijdelijke omlegging of diepe kuilen na een natte periode, dan is deze routeplanner als eerste en als beste geïnformeerd.

Site én apps

De fietsrouteplanner is er als online website en als app voor Android en Apple. De verschillen zijn klein maar niet onbelangrijk. De online versie biedt eigenlijk alle functies voor het maken van een route, niet anders dan de apps. Wel is het met de webversie gemakkelijker een route te exporteren en dan bijvoorbeeld weer in een fietscomputer te laden voor navigatie onderweg. Met de app-versies is dit niet mogelijk maar daarvoor biedt zowel de versie voor Apple als voor Android, zelf navigatie. Beschik je over de mogelijkheid de smartphone op het stuur van de fiets te plaatsen, dan kun je dus onderweg de aanwijzingen van de routeplanner-app gebruiken.

Een ander klein verschil is dat de webversie vaak net even meer en eerder beschikt over een nieuwe functie of een nieuw profiel. Voor een nieuwe mogelijkheid ook in de apps zit, duurt altijd even. Omdat het inmiddels vooral over minder belangrijke extra’s gaat, zijn zowel site als apps meer dan prima om te gebruiken.

Drie keer de app-versie van de routeplanner van de Fietsersbond.

Van A naar B

 Om een route te maken ga je naar de online versie van de Fietsrouteplanner of neem je de app. De app heeft als voordeel dat deze precies weet waar je bent, de webversie weet dat niet. Daar moet je dus eerst het vertrekadres opgeven. Dit kan met de plaatsnaam, straat en huisnummer maar ook met postcode of gewoon grofmaziger, alleen de plaatsnaam. Vul je daarna nog de eindbestemming in (“Naar”) en de app weet genoeg om een route te berekenen. Online zet je de routeplanner aan het werk via Plan route. Bij de webversie is er overigens ook de mogelijkheid de vertreklocatie automatisch te laten invullen, maar of dit werkt hangt af van vele factoren. Met een laptop of tablet gaat het doorgaans prima, met een desktop-pc veelal niet omdat deze niet over locatiegegevens beschikt.

Geef een begin- en eindpunt en de routeplanner berekent een echte fietsroute.

 Een tussenstop toevoegen

Wil je niet alleen van beginpunt naar eindbestemming fietsen maar ook nog onderweg een of twee plaatsen aandoen, dan kan dat. Online kun je via Meer optiesVoeg extra punten toe een of meer extra plaatsen aan de route toevoegen. Via Sorteer via punten kun je ook nog de volgorde bepalen waarin de route deze plekken moet aandoen. Sorteren doe je door de plekken in de lijst met de muis te verslepen. In de app is het veld om tussenstops toe te voegen altijd aanwezig. Ook hier kun je de volgorde van de tussenstations aanpassen door met de vinger op de drie horizontale streepjes achter elke tussenstop te drukken en even vast te houden, en dan omhoog of omlaag te slepen.

Zowel in de app als op de site kun je tussenstops toevoegen en de volgorde daarvan nog aanpassen.

Minder verkeer en andere wensen

Zowel in de app als online is het mogelijk de route automatisch aan te passen aan eigen voorkeuren en wensen. Via de Meer optie kun je voorkeuren aangeven zoals het vermijden van doorsteekjes (een gang of pad dat de route verkort maar minder geschikt is om te fietsen of minder (sociaal) veilig) en onverharde wegen, maar ook veerponten en wegen die niet altijd toegankelijk zijn.

Behalve voorkeuren kun je ook de hele route laten kiezen op basis van een routetype. Standaard staat de routeplanner op ‘Makkelijk doorfietsen’ wat betekent dat een fietsroute wordt gekozen die zoveel mogelijk over fietspaden gaat langs bekende wegen en verkeerslichten vermijd. Maar je kunt ook routes kiezen specifiek voor de racefiets (een recreatieve router maar met een goed wegdek, bij voorkeur asfalt en zo min mogelijk onverhard) of juist Autoluw (vrijliggende fietspaden langs rustige wegen en weinig verkeerslichten en kruisingen). Het zijn maar enkele voorbeelden, het zijn er veel meer.

Ben je een racefietser of fiets je liever autoluw of door de natuur, de routeplanner van de Fietsersbond past de route er op aan.

Zowel in de app als op de site kun je het type nog aanpassen nadat je een route hebt laten bereken. In de app kan dit door boven de kaart een van de opties te kiezen (met de vinger scroll je links en rechts door de typen) en online kan het door in de linkerkantlijn nog het Routetype aan te passen. Je kunt eindeloos tussen routetypes switchen en zo makkelijk de betekenis voor de fietsroute zien, die is meteen zichtbaar in de gegevens zoals lengte, duur en natuurlijk de route op de kaart.

Watch on YouTube

Wil je meer video's zien?

Abonneer je op het YouTube-kanaal van ID.nl

Gewoon een rondje

Behalve de route van A naar B kan de fietsrouteplanner ook gewoon leuke routes geven om te fietsen, van huis naar huis of camping naar camping. Het is de planner om het even. In de app kies Rondje op de site klik je op Fietsrondje. Je hoeft dan alleen nog locatie op te geven vanaf waar je wilt fietsen en waar je dus ook wilt eindigen, en het aantal kilometers. Optioneel voeg je nog een of meer tussenstops toe, de route wordt meteen berekend. En opnieuw kun je ook hierbij gebruik maken van alle type routes.

Gewoon zin om te fietsen, laat de routeplanner een mooie route voor je uitzetten (Links de site, rechts de app).

LF en knooppunten

Twee opties die vooral bij recreatieve fietsers populair zijn maar wel iets later toegevoegd zowel aan de webversie als de app, zijn het fietsen via knooppunten en LF-routes. LF-routes zijn ‘Langeafstand Fietsroutes’, een bijna 4000 km lang netwerk van bewegwijzerde fietspaden en goede fietswegen . Vaak hebben ze een thema en zijn ideaal om in één of enkele dage fietsend af te leggen. Bekende routes zijn de 610 km lange LF Kustroute en het 440 km lange ‘rondje IJsselmeer’. Deze routes zijn duidelijk met groene bordjes en een nummer gemarkeerd en er zijn ook duidelijke routekaarten van te koop online of in de fietswinkel of boekhandel.

Iets dichter bij huis blijven de knooppuntenroutes. Anders dan met een LF-route waarbij je een vaste route fietst, bepaal je bij een knooppuntenroute zelf de route en fietst die  van knooppunt naar knooppunt. De knooppunten koppelen voornamelijk de mooiere en iets meer autoluwe routes aan elkaar. Om een knooppuntenroute te maken kies je bij het routetype Via knooppunten. In de app volgt de navigatie direct de knooppunten. Gebruik je de site dan is het handig de knooppunten uit te printen. Kies Print met als extra optie Knooppuntnummers in de tekst  of alleen knooppuntnummers, tenzij niet aanwezig

Ook een knooppuntenroute laat zich met de routeplanner eenvoudig uitzetten en eventueel printen.

Koffie met appeltaart

Geen fietstocht zonder koffie (thee mag ook) met appeltaart. Ook hierin voorziet de routeplanner van de Fietsersbond. Via de optie Locaties / POIs kun je in de webversie al direct allerhande nuttige ‘points of interest’ laten aangeven die op of nabij de route liggen. Een belangrijke categorie bij de POI’s betreft natuurlijk de Overnachting-horeca waaronder die van de café en eetgelegenheden. In de app schakel je deze in via het hamburgermenu rechtsboven (de drie horizontale streepjes) en dan Instellingen / Nuttige plaatsen. Door op een POI of locatie te klikken krijg je nuttige informatie zoals adres, telefoonnummer maar ook openingstijden, de website en nog veel meer. Geen fietstocht hoeft zo nog zonder appeltaart of goede kaasplank te blijven!

De optionele POI’s informeren je over nuttige plekken ook om te overnachten of voor een welverdiende koffie met appeltaart.

Oplaadpunten voor e-bikes

Behalve jezelf opladen met koffie en appeltaart heeft de routeplanner ook de mogelijkheid oplaadpunten voor e-bikes te tonen. Ook als ze niet direct op de route liggen, heel ver weg zijn ze nooit. Klik op een oplaadpunt voor aanvullende informatie zoals het exacte adres en eventuele aanvullende informatie. Zo kun je altijd verder, ook met een weer volgeladen e-bike.

Accu van de e-bike leeg? De routeplanner toont alle beschikbare oplaadpunten.

Fietsen maar!

Heb je een (gratis) account bij de Fietsersbond voor gebruik van de Routeplanner, dan kun je elke route die je maakt als Favoriet opslaan door op Bewaar te klikken of het symbool van het hartje aan te klikken in de app. Een functie die nog ontbreekt maar al wel is aangekondigd, is het synchroniseren van een favoriete route tussen site en smartphone. Toch is het prima mogelijk een route tussen verschillende apparaten te synchroniseren. Hiervoor exporteer je deze via de knop GPS als GPX of KLM-bestand.

Een GPX-bestand laat zich eenvoudig importeren in het online platform van Garmin, Polar, Komoot of een andere aanbieder van navigatiediensten, smartwatches of fietscomputers. Gebruik je de app dan is dit niet nodig, de app biedt zelf turn-by-turn navigatie compleet met gesproken aanwijzingen onderweg. Raak je van de route of is een deel onderweg plots toch geblokkeerd, dan berekent de app een alternatief en brengt je zo weer terug op het juiste pad. Laat nu de zomer maar komen!

Gebruik je de smartphone liever niet voor de fietsnavigatie, exporteer de route dan als GPX-bestand en importeer deze in een fietscomputer.

▼ Volgende artikel
Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!
© AK | ID.nl
Huis

Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!

Nog niet zo heel lang geleden was een elektrische deken vooral iets voor omaatjes. Maar sinds de gasprijzen eind 2021 enorm opliepen, hebben we allemaal de warmtekussen en -dekens omarmd. Welk deel van je lichaam je ook wilt verwarmen: het aanbod is enorm. Tijd voor een uitgebreide test dus. Zaten we er warmpjes bij?

Het van oorsprong Duitse bedrijf Beurer richt zich vooral op producten die te maken hebben met beauty, medical en wellbeing. Dat loopt van haardrogers tot weegschalen en bloeddrukmeters. Maar van oorsprong – en we hebben het dan over 1919(!) – hield Beurer zich bezig met de productie van warmtekussens. Het is dan ook niet vreemd dat het bedrijf een aanzienlijk aantal warmteproducten in het assortiment heeft. Voor deze test probeerden we vier producten uit: een verzwaarde warmtemat (HK 145), een oplaadbaar warmtekussen (Heaty HK 77), een voetenwarmer met massagefunctie (FWM 45) en tot slot een elektrische bovendeken (HD 82 Stockholm). 

Voor gerichte warmte: HK 145 Cosy Weight Green Planet

We beginnen met de HK 145. Hoewel de HK 145 Cosy Weight door Beurer zelf als verwarmingskussen wordt aangeduid, zouden wij het toch eerder een warmtemat noemen. Dat komt door de langwerpige vorm (60x30 centimeter) en de geringe dikte (iets minder dan 9 centimeter). Heel geschikt dus om op specifieke delen van je lichaam te leggen – denk aan een stijve schouder of pijnlijke knieën. Ook als je bijvoorbeeld menstruatiekrampen hebt, kan de HK 145 helpen.

Bij het uit de doos halen viel meteen het gewicht van de mat op: ongeveer anderhalve kilo. Door de vulling van glaskralen is hij een stuk zwaarder dan traditionele warmtekussens. Wie wel eens onder een verzwaringsdeken heeft geslapen, weet hoe rustgevend dat werkt. Bovendien zorgen de kralen ervoor dat de warmte langer wordt afgegeven. Fijn is dat de mat gemaakt is van superzachte materiaal (100% gerecycled – de HK 145 maakt deel uit van de duurzame Green Planet-lijn).

©AK | ID.nl

De werking is heel simpel: stekker in het stopcontact en de gewenste stand kiezen. In totaal zijn er zes warmtestanden. Omdat wij enorme koukleumen zijn, vonden we de hoogste stand het lekkerst, maar dat is een persoonlijk iets. We hebben het kussen eerst uitgeprobeerd op onze de buik. Dat voelde door het verzwarende effect vooral heel ontspannend. Daarna was onze schouder aan de beurt (de combinatie een zekere leeftijd + 40 uur per week achter de laptop zitten is daar niet al te best voor). De warmte werkte snel en gericht: na een minuut of vijftien voelde de schouder duidelijk soepeler. Langer doorgaan was minder prettig, vooral door het gewicht en de harde rand van de mat, die in onze nek begon te drukken.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

Dat de HK 145 warmtemat niet in elke stand even comfortabel blijft aanvoelen, is eigenlijk het enige wat we aan te merken hebben. Ben je op zoek naar warmte voor heel je lichaam, dan is deze warmtemat niet het juiste product voor je. Heb je met enige regelmaat echt gerichte warmte nodig, dan is dit een aanrader.

Om mee te knuffelen: HK 77 Heaty warmtekussen

Zeg je cosy warmte, dan zeg je al snel: warmtekussen. Maar dan wel eentje die in je interieur past. Dat hebben ze bij Beurer goed begrepen: het HK 77 Heaty kussen is verkrijgbaar met een corduroy hoes (in crème, oudroze, blauwgroen) of een velvet hoes (in taupe, roze. blauw). De hoes is wasbaar.

Net als bij de andere producten in deze test wordt ook de Heaty (wij probeerden de velvetblauwe versie) geleverd met een handleiding met een duidelijke schematische tekening waarop alle onderdelen en functies staan uitgelegd. Het enige wat we in de handleiding niet helemaal duidelijk vonden, was of je de accu kunt opladen terwijl hij nog in het zakje van het binnenkussen zat, of dat je hem eerst moet verwijderen. Voor de veiligheid hebben wij hem eruit gehaald. Het opladen zelf wijst zich vanzelf. Drie witte ledjes op het bedieningspaneel (het bruine label aan de buitenzijde) geven de voortgang van het opladen aan. Is de accu helemaal opgeladen, dan regel je via de drukknop op het paneel de hoogte van de warmte. Als het kussen aan staat, zie je zowel de ingestelde temperatuur-indicator als de ledjes van het batterijniveau.

©AK | ID.nl

Om met die warmte te beginnen: we kunnen niet anders concluderen dan dat het ultiem comfort is, snuggelen met een warm kussen. Wij als koukleumen opteerden natuurlijk voor de hoogste stand, maar ook na terugschakelen naar een lagere stand gaf het kussen nog steeds behaaglijke warmte af.

Wel vonden we dat de accu redelijk snel leegliep.Na ongeveer een uur op de hoogste warmtestand waren al twee van de drie witte ledlampjes uit. Volgens Beurer heeft de accu een maximale gebruiksduur van vier uur, maar dat geldt alleen voor de laagste stand. Op de hoogste stand haal je dus waarschijnlijk nét het einde van een romantische kerstfilm niet.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

De accuduur is eigenlijk het enige minpunt dat we aan het HK 77 Heaty warmtekussen hebben kunnen ontdekken. En minpunt is misschien te sterk. Minderpunt is een betere benaming. Het is en blijft namelijk een heerlijk knuffelkussen!

Warmte en ontspanning voor je voeten: FWM 45 voetenwarmer

Wie vaak koude voeten heeft, heeft niets aan een warmtekussen. Speciaal voor die mensen is er de FWM 45: een voetenwarmer met een teddyvoering, die twee verschillende warmtestanden heeft én twee verschillende massagestanden. Je kunt zowel de warmte als de massage afzonderlijk of tegelijkertijd gebruiken. Variatie genoeg dus.

Op een thuiswerkdag waarop het buiten behoorlijk koud was hebben wij de voetenzak onder het bureau gezet. Stekker in het stopcontact, even laten opwarmen en voeten erin. Aanvankelijk hielden we daarbij onze sokken aan. Dat voelde oké, maar echt warm: nee. Met blote voeten ging dat wat beter, hoewel het van ons nog wel wat warmer had gemogen. Jammer is dat de warmte alleen van een verwarmingselement aan de onderkant komt en dat de bovenkant niet elastisch sluit, waardoor er een opening blijft waardoor koude lucht naar binnen glipt. Kleine tip: vouw de teddyvoering uit in plaats van die over de zak te laten hangen, zodat je onderbenen beter bedekt zijn. Doen, wat ons betreft.

©AK | ID.nl

Bijzonder aan deze voetenwarmer (geschikt voor voeten tot en met maat 47) is dat er een massagefunctie op zit. Je kunt daarbij kiezen uit twee standen: rustgevend en verkwikkend. De rustgevende modus (stand 1) doet precies wat hij belooft. Je voelt de trilling in je voeten en kuiten. Het is niet hinderlijk en vooral ontspannend. We kunnen ons voorstellen dat dit een prettige stand is bij het tv-kijken na een dag hard werken. Tv-kijken terwijl de verkwikkende modus (stand 2) aan staat, zouden we zelf niet zo snel doen. Het masseren gaat in deze stand namelijk een stuk harder (en maakt ook wat meer geluid). Voelt het vervelend? Nee, dat niet. Maar het voelt ook niet heel lekker – je bent je vooral heel de tijd bewust van het getril onder je voeten. Wij vonden het lastig om ons tijdens deze stand te focussen op ons werk.

Eindoordeel:🔥🔥🔥

Wat ons betreft had de FWM 45 voetenwarmer meer warmte mogen afgeven, en dan het liefst ook vanaf de bovenkant. Massagestand 1 (rustgevend) is een fijne bonus, maar stand 2 vonden we minder plezierig.

Om nooit meer onderuit te kruipen: HD 82 Stockholm warmtedeken

Reviewen is soms hard werken, maar soms is het een feestje. Het uitproberen van de HD 82 warmtedeken was zo'n feestje. Dankzij zijn afmetingen (130x180 centimeter) kun je er helemaal in wegkruipen. Op de handig verlichte bedieningseenheid kun je kiezen uit zes warmtestanden, waarbij koukleumen zoals wij ook bij een lagere stand dan de hoogste nog heerlijk warm blijven.

©AK | ID.nl

De deken is heel zacht (fleece) en ziet er luxueus uit. Geen deken die je na gebruik opbergt omdat hij lelijk staat in je interieur, maar echt een deken om standaard op de bank te hebben liggen. Een fijn idee daarbij is dat er een veiligheidssysteem is ingebouwd: bij een storing schakelt de deken automatisch uit. Ook wanneer hij drie uur heeft aangestaan, schakelt hij automatisch uit. Dat voorkomt dat je hem zelf vergeet uit te zetten. Scheelt weer op je energierekening! Niet veel, want een gemiddelde warmtedeken verbruikt ongeveer 100 watt per uur. Na drie uur is dat dus ongeveer 0,3 kWh. Bij een gemiddelde elektriciteitsprijs van 0,28 euro per kWh (niveau november 2025; bron: ANWB) kom je uit op net iets meer dan 9 cent. Dat is veel goedkoper dan drie uur de kachel aan… 

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥🔥

Wil je je gasrekening deze winter laag houden? Dan is de HD 82 Stockholm een must-have. We hebben aan deze warmtedeken geen enkel minpunt kunnen ontdekken. Heerlijk warm en supercomfortabel: het liefst zouden we er heel de winter onder willen bivakkeren.

ProductSoortAantal warmtestandenOplaadbaarAutomatische uitschakelingWasbaar
HK 145 Cosy Weight Green PlanetWarmtemat6NeeJa, na 90 minutenJa
HK 77 HeatyWarmtekussen3JaJa, na 90 minutenJa (kussenhoes)
FWM 45Voetenwarmer2 (+ 2 massagestanden)NeeNeeJa (teddy voetenzak)
Beurer HD 82 StockholmElektrische bovendeken6NeeJa, na 3 uurJa
▼ Volgende artikel
FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis
© FRITZ!
Huis

FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis

FRITZ! heeft de Mesh Set 1700 uitgebracht, een nieuwe wifi 7-oplossing die je gewoon in het stopcontact prikt. De compacte set bestaat uit kleine repeaters die samen één groot draadloos netwerk vormen, bedoeld om in elke hoek van het huis snel en stabiel internet te bieden.

De set draait om de vernieuwde FRITZ!Repeater 1200 AX, nu uitgerust met wifi 7 en goed voor snelheden tot 3.600 Mbit/s op de 2,4- en 5GHz-banden – een toename van ongeveer 600 Mbit/s ten opzichte van het vorige model. Dankzij multigigabit-wifi kunnen meer apparaten tegelijk verbonden zijn zonder dat de snelheid merkbaar daalt. De nieuwe wifi 7-functie Multi-Link Operation maakt het mogelijk om data gelijktijdig via beide frequentiebanden te versturen, wat de stabiliteit verder verbetert. Voor vaste apparaten is er bovendien een gigabitpoort aanwezig.

Omdat de repeaters direct in het stopcontact worden gestoken, nemen ze nauwelijks ruimte in en zijn ze eenvoudig te installeren. Gebruikers kunnen kiezen voor een set met twee of drie repeaters, afhankelijk van de grootte van de woning. De FRITZ!Mesh Set 1700 werkt het best samen met een FRITZ!Box, maar kan ook worden gekoppeld aan routers van andere merken. In dat geval fungeert de eerste repeater als centrale wifi-regelaar.

Goed om te weten: alle FRITZ!Box-routers en repeaters worden in Europa geproduceerd, krijgen vijf jaar garantie krijgen en ontvangen gratis beveiligings- en functie-updates.

Beschikbaarheid

De FRITZ!Mesh Set 1700 is per direct verkrijgbaar als set van twee of drie repeaters. De afzonderlijke repeater is ook los te koop onder de naam FRITZ!Repeater 1700.

Wat doet Multi-Link Operation?

Multi-Link Operation is een technologie specifiek binnen wifi 7 waarmee apparaten gelijktijdig gebruikmaken van meerdere frequentiebanden. Hierdoor kan data sneller en stabieler worden verzonden, vooral bij druk gebruik van het netwerk.