ID.nl logo
Tien tips voor het kopen van de beste fietsnavigatie
© Reshift Digital
Mobiliteit

Tien tips voor het kopen van de beste fietsnavigatie

Stap je in het voorjaar vaak op de elektrische fiets en rijd je graag nieuwe routes? Met fietsnavigatie voorkom je dat je onnodig extra kilometers over lelijke (hoofd)wegen maakt. Je kunt bijvoorbeeld een weerbestendige smartphonehouder op het stuur monteren of een fietscomputer met route-instructies aanschaffen. Wie weet heeft jouw boordcomputer al fietsnavigatie in huis. We zetten in deze checklist alle voors en tegens op een rij.

Tip 01: Boordcomputer

Tegenwoordig bevat zo’n beetje iedere recente e-bike een uitgebreide boordcomputer, maar helaas is er bij de meeste modellen geen navigatiefunctie ingebakken. Bosch is een bekende fabrikant van onderdelen voor elektrische fietsen en ontwikkelt twee typen e-bikedisplays waarmee je ook kunt navigeren. Wellicht kun je jouw huidige e-bike met een nieuwe boordcomputer upgraden. Zo koppel je de Bosch Nyon- en Kiox-fietscomputers via bluetooth aan een smartphone en kun je vervolgens routegegevens uitwisselen. Bepaal vooraf welke route(s) je wilt fietsen en kopieer de trajectgegevens naar de boordcomputer. Voer vervolgens op het aanraakscherm de gewenste eindbestemming in en start de fietstocht. Via pieptonen waarschuwt de Bosch Nyon je voor komende afslagen.

Een geïntegreerde navigatiefunctie heeft als voordeel dat je geen smartphone of losse fietscomputer op het stuur hoeft te monteren. Wel zo overzichtelijk, want je doet voor alle fietsfuncties een beroep op slechts één apparaat. Daarnaast zijn de navigatiefunctie en Bosch-fietsmotor goed op elkaar afgestemd. Zo laat de Bosch Nyon op een kaartje zien hoe ver je met de huidige ondersteuningsstand kunt komen. Hierbij houdt de boordcomputer rekening met de geografische eigenschappen van de route. Om te voorkomen dat de accu onderweg leeg raakt, adviseert de Bosch Nyon zo nodig een andere ondersteuningsstand.

Watch on YouTube

Tip 02: Smartphonehouder

De kans is dus groot dat de boordcomputer van jouw e-bike geen geïntegreerde navigatie bevat. Gebruik je een e-bike van bijvoorbeeld Shimano of Bafang, dan is er ook geen upgrade mogelijk. Dan kun je door je smartphone aan het stuur vast te maken tegen geringe kosten alsnog over fietspaden navigeren. Op internet stuit je algauw op allerlei smartphonehouders voor fietsen. De prijzen voor universele smartphonehouders liggen ergens tussen de tien en vijftig euro. Controleer vooraf of jouw mobiele toestel in het opgegeven diameterbereik van de beoogde fietshouder valt. Voor populaire smartphones zijn er ook op maat gemaakte fietshouders verkrijgbaar, zoals iPhones en Samsung Galaxy-toestellen. In dat geval past het mobiele apparaat naadloos in de houder.

Er is een aantal aspecten waarop je kunt letten. Bepaal eerst waar je de fietshouder wilt bevestigen. De meeste houders monteer je via een riempje, tiewraps of klittenband op het stuur, maar er bestaan ook modellen die je boven op de stuurpen kwijt kunt. Het scherm zit dan exact in het midden. Deins je niet terug voor een fietstocht in de regen? Neem dan een waterdicht exemplaar. Om lichtweerspiegelingen tegen te gaan, bestaan er ook fietshouders met een zonnekap.

©PXimport

Tip 03: Houder met accu

Een nadeel van fietsnavigatie via een smartphone is dat de accu in rap tempo leeg raakt. Logisch, want het scherm staat continu aan en er zijn meestal draadloze verbindingen actief. Voor korte ritjes is dat niet zo’n probleem, maar bij urenlange tochten is de beperkte accuduur van een smartphone een heikel punt. Heb je een e-bike met een usb-poort, dan kun de smartphone-accu onderweg bijladen. Uiteraard gaat dat dan wel weer ten koste van de accucapaciteit van de elektrische fiets. Het Bafang-display van nieuwe Amslod-fietsen bevat bijvoorbeeld een usb-aansluiting.

Als alternatief zijn er smartphonehouders met een geïntegreerde powerbank verkrijgbaar. Bovendien bestaan er ook handige fietshouders die je met een eigen powerbank kunt uitrusten. Sluit het mobiele toestel via een usb-kabel op de externe batterij aan en gebruik voortaan een navigatie-app voor lange fietstochten. Sommige smartphonehouders met geïntegreerde powerbank ondersteunen zelfs draadloos opladen via de Qi-standaard. Controleer vooraf de capaciteit van de powerbank. Hoe hoger de mAh-waarde, hoe meer elektrische lading de externe batterij kan vasthouden.

©PXimport

Sommige smartphonehouders met een geïntegreerde powerbank ondersteunen draadloos opladen

-

Navigatie-apps

Sinds 1 juli 2019 mag je niet meer bellen en appen op de fiets. Wel zo veilig, maar gelukkig mag je de smartphone nog wel voor navigatiedoeleinden gebruiken. Een voorwaarde is dat je de e-bike voorziet van een geschikte smartphonehouder. Het gebruik van fietsroutes in Google Maps ligt natuurlijk voor de hand, maar er bestaan ook specifieke apps waarmee je mooie routes kunt uitstippelen. Probeer de toepassingen Route.nl, Fietsknoop, Bikemap, Naviki en/of Fietsnetwerk maar eens uit. De genoemde navigatiehulpjes werken op toestellen met iOS en Android. De basisversie van fietsnavigatie-apps is veelal gratis, terwijl je voor extra functies soms een bescheiden bedrag moet betalen. Afhankelijk van de gekozen app ontvang je dan bijvoorbeeld gesproken route-instructies en blijven de advertenties weg.

Tip 04: Fietsnavigatiesysteem

Vind je het gebruik van een smartphone op een e-bike maar niets? Misschien is een gespecialiseerd fietsnavigatietoestel dan iets voor jou. Aan de hand van een gps-chip berekent zo’n apparaatje voortdurend je actuele positie en wijst het je vervolgens de juiste weg. Eigenlijk werkt het min of meer hetzelfde als autonavigatie, met het verschil dat het aanwezige kaartmateriaal fietspaden bevat. Een aantal merken is gespecialiseerd in de ontwikkeling van gebruiksvriendelijke navigatiesystemen voor fietsers, zoals Garmin, Mio en Wahoo. Naast een navigatiefunctie hebben deze producten ook allerlei extra’s in huis. Logischerwijs zijn er dan ook de nodige verschillen in prijs en functionaliteit. In de komende tips gaan we dieper op de aandachtspunten voor fietsnavigatietoestellen in.

©PXimport

Tip 05: Scherm

De ene fietsnavigatie is de andere niet. Zo bestaan er kleine fietscomputers van merken als Sigma en Bryton met een gps-chip die louter kompasnavigatie ondersteunen. Hierbij geeft een minuscuul pijltje de richting van de eindbestemming aan. Daar heb je in de praktijk niet zo veel aan. Verwarrend is dat veel webwinkels dergelijke fietscomputers in de categorie fietsnavigatie plaatsen. Voor gedetailleerde route-instructies heb je altijd een systeem met een ruim scherm nodig. Ga uit van een schermformaat van minimaal 1,8 inch tot een maximum van 4 inch. Voor aanraakbediening en het volgen van routes is dat een mooi formaat. Groter is niet handig, want dan belemmert het navigatiesysteem je fietscomfort.

Fietsnavigatiesystemen van gerenommeerde merken als Garmin en Mio beschikken doorgaans over een antireflecterende coating. Vooral op zonnige dagen heb je daardoor minder last van lichtweerkaatsingen. Verder is het fijn wanneer het scherm een hoge helderheid ondersteunt, zodat de route-instructies ook bij daglicht duidelijk zichtbaar zijn. Wens je een goede fietsnavigatie tegen lage kosten? Overweeg dan een apparaat met een zwart-witscherm. Het ziet er misschien wat minder flitsend uit, maar hiermee volg je net zo gemakkelijk de mooiste routes.

©PXimport

Veel kleine fietscomputers met een gps-chip ondersteunen uitsluitend kompasnavigatie

-

Tip 06: Audio

Met een e-bike fiets je op een relatief laag tempo waardoor je tijd genoeg hebt om aan de hand van het scherm de juiste route te volgen. Ben je snel afgeleid of kijk je liever naar je omgeving, dan zijn gesproken afslagaanwijzingen geen overbodige luxe. Zoek dan een bijpassend navigatieapparaat, want lang niet ieder product ondersteunt audio. De meeste fietsnavigatiesystemen van Mio laten in plaats van gesproken instructies bij elke afslag een pieptoon horen. Dat kan ook, want hierdoor kijk je als fietser automatisch naar het scherm.

©PXimport

Tip 07: Accucapaciteit

Een van de belangrijkste eigenschappen van een fietscomputer is de accucapaciteit. Met name bij lange toertochten is het belangrijk dat het navigatiehulpje het de hele weg volhoudt. Ieder nieuw navigatietoestel van Garmin of Mio bevat een efficiënte lithium-ion-accu. Afhankelijk van het gekozen model gaat die op een enkele batterijlading tussen de 10 en 24 uur mee. Houd er rekening mee dat een lithium-ion-accu onderhevig is aan slijtage, waardoor de capaciteit na een aantal jaar afneemt. Om die reden is de aanschaf van een tweedehands navigatieapparaat niet zo interessant.

De fabrikant levert een usb-kabel mee voor het opladen van de accu. De betere toestellen van Garmin bevatten een energiebesparende modus, waardoor de fietsnavigatie onderweg langer meegaat. Denk je extra accucapaciteit nodig te hebben, bijvoorbeeld omdat je op fietsvakantie gaat? De meeste Garmin-navigatieapparaten kun je koppelen aan een zogeheten Garmin Charge Power Pack. Hiermee voeg je tot wel 24 uur extra batterijcapaciteit toe. Houd wel rekening met een stevige adviesprijs van 129,99 euro.

©PXimport

Tip 08: Route instellen

Kijk vooraf goed naar de kaartdekking van het beoogde navigatietoestel. Overigens is dat meestal niet zo’n probleem, want de fietsnavigatiesystemen hebben doorgaans routekaarten van heel Europa aan boord. Controleer eventueel nog wel of je later extra kaartmateriaal aan het systeem kunt toevoegen voor het geval je eens buiten Europa op vakantie gaat. Overigens bestaan er ook fietsnavigatiesystemen met werelddekking.

Navigatiesystemen accepteren verschillende methoden voor het instellen van de route. Kies om die reden een navigatieapparaat met een invoermethode die bij je past. De meest doeltreffende optie is om rechtstreeks op het navigatietoestel een eindbestemming in te voeren. Vervolgens komt het systeem met enkele routesuggesties, waarna je het gewenste traject aantikt. Niet ieder product biedt deze mogelijkheid. Op websites en forums voor fietsliefhebbers wisselen leden onderling gpx-bestanden van mooie routes uit. Die kun je downloaden en vervolgens naar je navigatietoestel kopiëren. Dat gaat meestal via een usb-kabel of wifi. Vaak is het ook mogelijk om aan de hand van een mobiele app of browser eigenhandig een mooie route uit te stippelen, waarbij je deze data vervolgens overhevelt naar het navigatietoestel. Tot slot bestaan er systemen waarop je kunt aangeven via welke knooppunten je wilt fietsen. Kortom, mogelijkheden te over!

©PXimport

Navigatiesystemen accepteren verschillende methoden voor het instellen van de route

-

Kaartupdates

Alle fietsnavigatiesystemen van Garmin en Mio leveren gratis kaartupdates voor de levensduur van het apparaat. Die kun je met specifieke software downloaden en naar het navigatiesysteem kopiëren. Houd wel rekening met de maximale opslagcapaciteit van het apparaat. Wie weet past namelijk niet al het gewenste kaartmateriaal op het opslaggeheugen.

©PXimport

Tip 09: Extra accessoires

Met name voor navigatiesystemen van Garmin zijn er allerlei nuttige extra’s verkrijgbaar. Zo kwam in tip 7 al de externe accu ter sprake, maar het Amerikaanse merk heeft nog veel meer aanvullende fietsgadgets te bieden. Zo zijn veel navigatiesystemen compatibel met de Varia-productlijn. Voeg bijvoorbeeld een radarachterlicht toe en ontvang een waarschuwing zodra voertuigen je van achteren naderen. Deze waarschuwing ontvang je in de vorm van een geluidssignaal en een melding op het scherm. Verder produceert Garmin een slimme koplamp die je vanaf een Edge-navigatiesysteem bedient. Hierbij past de verlichting zich automatisch aan op het omgevingslicht én de snelheid van je e-bike. Er zijn daarnaast afstandsbedieningen verkrijgbaar, zodat je je handen niet meer van het stuur hoeft te halen voor de bediening van het navigatiesysteem. Je gebruikt dan je duim bij het handvat. En om je navigatiesysteem tegen onder meer weersinvloeden beschermen, zijn er voor de meeste systemen siliconen beschermhoezen verkrijgbaar.

Voor bezitters van een e-bike zijn de sportieve accessoires wellicht minder interessant, maar voor de volledigheid vermelden we ze evengoed. Je kunt namelijk aan geschikte navigatiesystemen allerlei sensoren koppelen, zodat je de sportieve prestaties tot in detail kunt monitoren. Denk onder meer aan hartslagmeters, snelheids- en cadanssensoren.

©PXimport

Kooptips

Ben je op zoek naar een geschikte fietsnavigatie voor jouw e-bike? Goed nieuws, want het aanbod aan gespecialiseerde fietsnavigatiesystemen is behoorlijk groot. We geven je drie interessante koopsuggesties.

Garmin Edge 130

Prijs: € 129,99

Met de Garmin Edge 130 monteer je een betaalbaar navigatieapparaat op je stuur zonder dat je hiervoor de hoofdprijs betaalt. Vergeleken met duurdere versies doe je wel een aantal concessies. Zo is het schermformaat van 1,8 inch relatief bescheiden. Verder betreft het een zwart-witscherm en bevatten de routekaarten weinig details. Voor het afleggen van de gewenste route voldoet deze fietsnavigatie prima. Verder monitor je onder meer de afgelegde afstand, snelheid en tijdsduur. Een leuk extraatje is dat je in een grafiek de gereden hoogteverschillen van de route kunt bekijken. Geef via de functie Live Track veiligheidshalve je geografische locatie door aan zelfbepaalde contactpersonen. Voor extra functionaliteit kun je je smartphone aan de Edge 130 koppelen. Dan verschijnen er op het scherm binnenkomende meldingen en weersinformatie. Garmin claimt een batterijduur van maximaal vijftien uur.

©PXimport

Mio Cyclo 210

Prijs: € 159,99

Mio ontwikkelt al jarenlang betaalbare systemen voor fietsnavigatie en deze Cyclo 210 is daarvan een goed voorbeeld. Het kleurendisplay van 3,5 inch springt direct in het oog, zodat je in combinatie met geluidssignalen voortaan geen afslag meer mist. Er is kaartmateriaal van Europa voorgeïnstalleerd, dus je kunt er ook over de grens mee uit de voeten. Gebruik eventueel de Suprise Me-functie en leer nieuwe routes in de omgeving kennen. Het navigatietoestel geeft onderweg aan welke relevante locaties je passeert, zoals toiletten en eetgelegenheden. Volgens de fabrikant gaat de accu ongeveer tien uur mee. De meegeleverde montageset bestaat uit een bevestigingsmodule en twee tiewraps, waardoor je na pakweg tien minuten knutselen al op pad kunt.

©PXimport

Garmin Edge Explore

Prijs : € 199,-

Leg je jaarlijks duizenden kilometers af en zoek je een uitgebreide fietscomputer met navigatiefunctie? De Garmin Edge Explore voldoet aan alle eisen. Het aanraakscherm van 3 inch is ruim, zodat je gemakkelijk het gewenste traject kunt instellen. Volgens de fabrikant houdt de accu het ongeveer twaalf uur vol, zodat dit navigatiehulpmiddel zich ook leent voor de langere toertochten. Voor extra functionaliteit kunnen fietsers hun smartphone aan de Edge Explore koppelen. Zo zie je smartphonemeldingen op het kleurendisplay voorbijkomen en kun je het navigatiesysteem zelfs aan fiets-apps koppelen. Ook aan de veiligheid is gedacht. Als je onverhoopt bij een valpartij bent betrokken, stuurt het navigatiesysteem jouw locatie naar vooraf ingestelde contactpersonen.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!
© AK | ID.nl
Huis

Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!

Nog niet zo heel lang geleden was een elektrische deken vooral iets voor omaatjes. Maar sinds de gasprijzen eind 2021 enorm opliepen, hebben we allemaal de warmtekussen en -dekens omarmd. Welk deel van je lichaam je ook wilt verwarmen: het aanbod is enorm. Tijd voor een uitgebreide test dus. Zaten we er warmpjes bij?

Het van oorsprong Duitse bedrijf Beurer richt zich vooral op producten die te maken hebben met beauty, medical en wellbeing. Dat loopt van haardrogers tot weegschalen en bloeddrukmeters. Maar van oorsprong – en we hebben het dan over 1919(!) – hield Beurer zich bezig met de productie van warmtekussens. Het is dan ook niet vreemd dat het bedrijf een aanzienlijk aantal warmteproducten in het assortiment heeft. Voor deze test probeerden we vier producten uit: een verzwaarde warmtemat (HK 145), een oplaadbaar warmtekussen (Heaty HK 77), een voetenwarmer met massagefunctie (FWM 45) en tot slot een elektrische bovendeken (HD 82 Stockholm). 

Voor gerichte warmte: HK 145 Cosy Weight Green Planet

We beginnen met de HK 145. Hoewel de HK 145 Cosy Weight door Beurer zelf als verwarmingskussen wordt aangeduid, zouden wij het toch eerder een warmtemat noemen. Dat komt door de langwerpige vorm (60x30 centimeter) en de geringe dikte (iets minder dan 9 centimeter). Heel geschikt dus om op specifieke delen van je lichaam te leggen – denk aan een stijve schouder of pijnlijke knieën. Ook als je bijvoorbeeld menstruatiekrampen hebt, kan de HK 145 helpen.

Bij het uit de doos halen viel meteen het gewicht van de mat op: ongeveer anderhalve kilo. Door de vulling van glaskralen is hij een stuk zwaarder dan traditionele warmtekussens. Wie wel eens onder een verzwaringsdeken heeft geslapen, weet hoe rustgevend dat werkt. Bovendien zorgen de kralen ervoor dat de warmte langer wordt afgegeven. Fijn is dat de mat gemaakt is van superzachte materiaal (100% gerecycled – de HK 145 maakt deel uit van de duurzame Green Planet-lijn).

©AK | ID.nl

De werking is heel simpel: stekker in het stopcontact en de gewenste stand kiezen. In totaal zijn er zes warmtestanden. Omdat wij enorme koukleumen zijn, vonden we de hoogste stand het lekkerst, maar dat is een persoonlijk iets. We hebben het kussen eerst uitgeprobeerd op onze de buik. Dat voelde door het verzwarende effect vooral heel ontspannend. Daarna was onze schouder aan de beurt (de combinatie een zekere leeftijd + 40 uur per week achter de laptop zitten is daar niet al te best voor). De warmte werkte snel en gericht: na een minuut of vijftien voelde de schouder duidelijk soepeler. Langer doorgaan was minder prettig, vooral door het gewicht en de harde rand van de mat, die in onze nek begon te drukken.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

Dat de HK 145 warmtemat niet in elke stand even comfortabel blijft aanvoelen, is eigenlijk het enige wat we aan te merken hebben. Ben je op zoek naar warmte voor heel je lichaam, dan is deze warmtemat niet het juiste product voor je. Heb je met enige regelmaat echt gerichte warmte nodig, dan is dit een aanrader.

Om mee te knuffelen: HK 77 Heaty warmtekussen

Zeg je cosy warmte, dan zeg je al snel: warmtekussen. Maar dan wel eentje die in je interieur past. Dat hebben ze bij Beurer goed begrepen: het HK 77 Heaty kussen is verkrijgbaar met een corduroy hoes (in crème, oudroze, blauwgroen) of een velvet hoes (in taupe, roze. blauw). De hoes is wasbaar.

Net als bij de andere producten in deze test wordt ook de Heaty (wij probeerden de velvetblauwe versie) geleverd met een handleiding met een duidelijke schematische tekening waarop alle onderdelen en functies staan uitgelegd. Het enige wat we in de handleiding niet helemaal duidelijk vonden, was of je de accu kunt opladen terwijl hij nog in het zakje van het binnenkussen zat, of dat je hem eerst moet verwijderen. Voor de veiligheid hebben wij hem eruit gehaald. Het opladen zelf wijst zich vanzelf. Drie witte ledjes op het bedieningspaneel (het bruine label aan de buitenzijde) geven de voortgang van het opladen aan. Is de accu helemaal opgeladen, dan regel je via de drukknop op het paneel de hoogte van de warmte. Als het kussen aan staat, zie je zowel de ingestelde temperatuur-indicator als de ledjes van het batterijniveau.

©AK | ID.nl

Om met die warmte te beginnen: we kunnen niet anders concluderen dan dat het ultiem comfort is, snuggelen met een warm kussen. Wij als koukleumen opteerden natuurlijk voor de hoogste stand, maar ook na terugschakelen naar een lagere stand gaf het kussen nog steeds behaaglijke warmte af.

Wel vonden we dat de accu redelijk snel leegliep.Na ongeveer een uur op de hoogste warmtestand waren al twee van de drie witte ledlampjes uit. Volgens Beurer heeft de accu een maximale gebruiksduur van vier uur, maar dat geldt alleen voor de laagste stand. Op de hoogste stand haal je dus waarschijnlijk nét het einde van een romantische kerstfilm niet.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

De accuduur is eigenlijk het enige minpunt dat we aan het HK 77 Heaty warmtekussen hebben kunnen ontdekken. En minpunt is misschien te sterk. Minderpunt is een betere benaming. Het is en blijft namelijk een heerlijk knuffelkussen!

Warmte en ontspanning voor je voeten: FWM 45 voetenwarmer

Wie vaak koude voeten heeft, heeft niets aan een warmtekussen. Speciaal voor die mensen is er de FWM 45: een voetenwarmer met een teddyvoering, die twee verschillende warmtestanden heeft én twee verschillende massagestanden. Je kunt zowel de warmte als de massage afzonderlijk of tegelijkertijd gebruiken. Variatie genoeg dus.

Op een thuiswerkdag waarop het buiten behoorlijk koud was hebben wij de voetenzak onder het bureau gezet. Stekker in het stopcontact, even laten opwarmen en voeten erin. Aanvankelijk hielden we daarbij onze sokken aan. Dat voelde oké, maar echt warm: nee. Met blote voeten ging dat wat beter, hoewel het van ons nog wel wat warmer had gemogen. Jammer is dat de warmte alleen van een verwarmingselement aan de onderkant komt en dat de bovenkant niet elastisch sluit, waardoor er een opening blijft waardoor koude lucht naar binnen glipt. Kleine tip: vouw de teddyvoering uit in plaats van die over de zak te laten hangen, zodat je onderbenen beter bedekt zijn. Doen, wat ons betreft.

©AK | ID.nl

Bijzonder aan deze voetenwarmer (geschikt voor voeten tot en met maat 47) is dat er een massagefunctie op zit. Je kunt daarbij kiezen uit twee standen: rustgevend en verkwikkend. De rustgevende modus (stand 1) doet precies wat hij belooft. Je voelt de trilling in je voeten en kuiten. Het is niet hinderlijk en vooral ontspannend. We kunnen ons voorstellen dat dit een prettige stand is bij het tv-kijken na een dag hard werken. Tv-kijken terwijl de verkwikkende modus (stand 2) aan staat, zouden we zelf niet zo snel doen. Het masseren gaat in deze stand namelijk een stuk harder (en maakt ook wat meer geluid). Voelt het vervelend? Nee, dat niet. Maar het voelt ook niet heel lekker – je bent je vooral heel de tijd bewust van het getril onder je voeten. Wij vonden het lastig om ons tijdens deze stand te focussen op ons werk.

Eindoordeel:🔥🔥🔥

Wat ons betreft had de FWM 45 voetenwarmer meer warmte mogen afgeven, en dan het liefst ook vanaf de bovenkant. Massagestand 1 (rustgevend) is een fijne bonus, maar stand 2 vonden we minder plezierig.

Om nooit meer onderuit te kruipen: HD 82 Stockholm warmtedeken

Reviewen is soms hard werken, maar soms is het een feestje. Het uitproberen van de HD 82 warmtedeken was zo'n feestje. Dankzij zijn afmetingen (130x180 centimeter) kun je er helemaal in wegkruipen. Op de handig verlichte bedieningseenheid kun je kiezen uit zes warmtestanden, waarbij koukleumen zoals wij ook bij een lagere stand dan de hoogste nog heerlijk warm blijven.

©AK | ID.nl

De deken is heel zacht (fleece) en ziet er luxueus uit. Geen deken die je na gebruik opbergt omdat hij lelijk staat in je interieur, maar echt een deken om standaard op de bank te hebben liggen. Een fijn idee daarbij is dat er een veiligheidssysteem is ingebouwd: bij een storing schakelt de deken automatisch uit. Ook wanneer hij drie uur heeft aangestaan, schakelt hij automatisch uit. Dat voorkomt dat je hem zelf vergeet uit te zetten. Scheelt weer op je energierekening! Niet veel, want een gemiddelde warmtedeken verbruikt ongeveer 100 watt per uur. Na drie uur is dat dus ongeveer 0,3 kWh. Bij een gemiddelde elektriciteitsprijs van 0,28 euro per kWh (niveau november 2025; bron: ANWB) kom je uit op net iets meer dan 9 cent. Dat is veel goedkoper dan drie uur de kachel aan… 

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥🔥

Wil je je gasrekening deze winter laag houden? Dan is de HD 82 Stockholm een must-have. We hebben aan deze warmtedeken geen enkel minpunt kunnen ontdekken. Heerlijk warm en supercomfortabel: het liefst zouden we er heel de winter onder willen bivakkeren.

ProductSoortAantal warmtestandenOplaadbaarAutomatische uitschakelingWasbaar
HK 145 Cosy Weight Green PlanetWarmtemat6NeeJa, na 90 minutenJa
HK 77 HeatyWarmtekussen3JaJa, na 90 minutenJa (kussenhoes)
FWM 45Voetenwarmer2 (+ 2 massagestanden)NeeNeeJa (teddy voetenzak)
Beurer HD 82 StockholmElektrische bovendeken6NeeJa, na 3 uurJa
▼ Volgende artikel
FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis
© FRITZ!
Huis

FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis

FRITZ! heeft de Mesh Set 1700 uitgebracht, een nieuwe wifi 7-oplossing die je gewoon in het stopcontact prikt. De compacte set bestaat uit kleine repeaters die samen één groot draadloos netwerk vormen, bedoeld om in elke hoek van het huis snel en stabiel internet te bieden.

De set draait om de vernieuwde FRITZ!Repeater 1200 AX, nu uitgerust met wifi 7 en goed voor snelheden tot 3.600 Mbit/s op de 2,4- en 5GHz-banden – een toename van ongeveer 600 Mbit/s ten opzichte van het vorige model. Dankzij multigigabit-wifi kunnen meer apparaten tegelijk verbonden zijn zonder dat de snelheid merkbaar daalt. De nieuwe wifi 7-functie Multi-Link Operation maakt het mogelijk om data gelijktijdig via beide frequentiebanden te versturen, wat de stabiliteit verder verbetert. Voor vaste apparaten is er bovendien een gigabitpoort aanwezig.

Omdat de repeaters direct in het stopcontact worden gestoken, nemen ze nauwelijks ruimte in en zijn ze eenvoudig te installeren. Gebruikers kunnen kiezen voor een set met twee of drie repeaters, afhankelijk van de grootte van de woning. De FRITZ!Mesh Set 1700 werkt het best samen met een FRITZ!Box, maar kan ook worden gekoppeld aan routers van andere merken. In dat geval fungeert de eerste repeater als centrale wifi-regelaar.

Goed om te weten: alle FRITZ!Box-routers en repeaters worden in Europa geproduceerd, krijgen vijf jaar garantie krijgen en ontvangen gratis beveiligings- en functie-updates.

Beschikbaarheid

De FRITZ!Mesh Set 1700 is per direct verkrijgbaar als set van twee of drie repeaters. De afzonderlijke repeater is ook los te koop onder de naam FRITZ!Repeater 1700.

Wat doet Multi-Link Operation?

Multi-Link Operation is een technologie specifiek binnen wifi 7 waarmee apparaten gelijktijdig gebruikmaken van meerdere frequentiebanden. Hierdoor kan data sneller en stabieler worden verzonden, vooral bij druk gebruik van het netwerk.