ID.nl logo
Tien tips voor het kopen van de beste fietsnavigatie
Mobiliteit

Tien tips voor het kopen van de beste fietsnavigatie

Stap je in het voorjaar vaak op de elektrische fiets en rijd je graag nieuwe routes? Met fietsnavigatie voorkom je dat je onnodig extra kilometers over lelijke (hoofd)wegen maakt. Je kunt bijvoorbeeld een weerbestendige smartphonehouder op het stuur monteren of een fietscomputer met route-instructies aanschaffen. Wie weet heeft jouw boordcomputer al fietsnavigatie in huis. We zetten in deze checklist alle voors en tegens op een rij.

Tip 01: Boordcomputer

Tegenwoordig bevat zo’n beetje iedere recente e-bike een uitgebreide boordcomputer, maar helaas is er bij de meeste modellen geen navigatiefunctie ingebakken. Bosch is een bekende fabrikant van onderdelen voor elektrische fietsen en ontwikkelt twee typen e-bikedisplays waarmee je ook kunt navigeren. Wellicht kun je jouw huidige e-bike met een nieuwe boordcomputer upgraden. Zo koppel je de Bosch Nyon- en Kiox-fietscomputers via bluetooth aan een smartphone en kun je vervolgens routegegevens uitwisselen. Bepaal vooraf welke route(s) je wilt fietsen en kopieer de trajectgegevens naar de boordcomputer. Voer vervolgens op het aanraakscherm de gewenste eindbestemming in en start de fietstocht. Via pieptonen waarschuwt de Bosch Nyon je voor komende afslagen.

Een geïntegreerde navigatiefunctie heeft als voordeel dat je geen smartphone of losse fietscomputer op het stuur hoeft te monteren. Wel zo overzichtelijk, want je doet voor alle fietsfuncties een beroep op slechts één apparaat. Daarnaast zijn de navigatiefunctie en Bosch-fietsmotor goed op elkaar afgestemd. Zo laat de Bosch Nyon op een kaartje zien hoe ver je met de huidige ondersteuningsstand kunt komen. Hierbij houdt de boordcomputer rekening met de geografische eigenschappen van de route. Om te voorkomen dat de accu onderweg leeg raakt, adviseert de Bosch Nyon zo nodig een andere ondersteuningsstand.

Watch on YouTube

Tip 02: Smartphonehouder

De kans is dus groot dat de boordcomputer van jouw e-bike geen geïntegreerde navigatie bevat. Gebruik je een e-bike van bijvoorbeeld Shimano of Bafang, dan is er ook geen upgrade mogelijk. Dan kun je door je smartphone aan het stuur vast te maken tegen geringe kosten alsnog over fietspaden navigeren. Op internet stuit je algauw op allerlei smartphonehouders voor fietsen. De prijzen voor universele smartphonehouders liggen ergens tussen de tien en vijftig euro. Controleer vooraf of jouw mobiele toestel in het opgegeven diameterbereik van de beoogde fietshouder valt. Voor populaire smartphones zijn er ook op maat gemaakte fietshouders verkrijgbaar, zoals iPhones en Samsung Galaxy-toestellen. In dat geval past het mobiele apparaat naadloos in de houder.

Er is een aantal aspecten waarop je kunt letten. Bepaal eerst waar je de fietshouder wilt bevestigen. De meeste houders monteer je via een riempje, tiewraps of klittenband op het stuur, maar er bestaan ook modellen die je boven op de stuurpen kwijt kunt. Het scherm zit dan exact in het midden. Deins je niet terug voor een fietstocht in de regen? Neem dan een waterdicht exemplaar. Om lichtweerspiegelingen tegen te gaan, bestaan er ook fietshouders met een zonnekap.

©PXimport

Tip 03: Houder met accu

Een nadeel van fietsnavigatie via een smartphone is dat de accu in rap tempo leeg raakt. Logisch, want het scherm staat continu aan en er zijn meestal draadloze verbindingen actief. Voor korte ritjes is dat niet zo’n probleem, maar bij urenlange tochten is de beperkte accuduur van een smartphone een heikel punt. Heb je een e-bike met een usb-poort, dan kun de smartphone-accu onderweg bijladen. Uiteraard gaat dat dan wel weer ten koste van de accucapaciteit van de elektrische fiets. Het Bafang-display van nieuwe Amslod-fietsen bevat bijvoorbeeld een usb-aansluiting.

Als alternatief zijn er smartphonehouders met een geïntegreerde powerbank verkrijgbaar. Bovendien bestaan er ook handige fietshouders die je met een eigen powerbank kunt uitrusten. Sluit het mobiele toestel via een usb-kabel op de externe batterij aan en gebruik voortaan een navigatie-app voor lange fietstochten. Sommige smartphonehouders met geïntegreerde powerbank ondersteunen zelfs draadloos opladen via de Qi-standaard. Controleer vooraf de capaciteit van de powerbank. Hoe hoger de mAh-waarde, hoe meer elektrische lading de externe batterij kan vasthouden.

©PXimport

Sommige smartphonehouders met een geïntegreerde powerbank ondersteunen draadloos opladen

-

Navigatie-apps

Sinds 1 juli 2019 mag je niet meer bellen en appen op de fiets. Wel zo veilig, maar gelukkig mag je de smartphone nog wel voor navigatiedoeleinden gebruiken. Een voorwaarde is dat je de e-bike voorziet van een geschikte smartphonehouder. Het gebruik van fietsroutes in Google Maps ligt natuurlijk voor de hand, maar er bestaan ook specifieke apps waarmee je mooie routes kunt uitstippelen. Probeer de toepassingen Route.nl, Fietsknoop, Bikemap, Naviki en/of Fietsnetwerk maar eens uit. De genoemde navigatiehulpjes werken op toestellen met iOS en Android. De basisversie van fietsnavigatie-apps is veelal gratis, terwijl je voor extra functies soms een bescheiden bedrag moet betalen. Afhankelijk van de gekozen app ontvang je dan bijvoorbeeld gesproken route-instructies en blijven de advertenties weg.

Tip 04: Fietsnavigatiesysteem

Vind je het gebruik van een smartphone op een e-bike maar niets? Misschien is een gespecialiseerd fietsnavigatietoestel dan iets voor jou. Aan de hand van een gps-chip berekent zo’n apparaatje voortdurend je actuele positie en wijst het je vervolgens de juiste weg. Eigenlijk werkt het min of meer hetzelfde als autonavigatie, met het verschil dat het aanwezige kaartmateriaal fietspaden bevat. Een aantal merken is gespecialiseerd in de ontwikkeling van gebruiksvriendelijke navigatiesystemen voor fietsers, zoals Garmin, Mio en Wahoo. Naast een navigatiefunctie hebben deze producten ook allerlei extra’s in huis. Logischerwijs zijn er dan ook de nodige verschillen in prijs en functionaliteit. In de komende tips gaan we dieper op de aandachtspunten voor fietsnavigatietoestellen in.

©PXimport

Tip 05: Scherm

De ene fietsnavigatie is de andere niet. Zo bestaan er kleine fietscomputers van merken als Sigma en Bryton met een gps-chip die louter kompasnavigatie ondersteunen. Hierbij geeft een minuscuul pijltje de richting van de eindbestemming aan. Daar heb je in de praktijk niet zo veel aan. Verwarrend is dat veel webwinkels dergelijke fietscomputers in de categorie fietsnavigatie plaatsen. Voor gedetailleerde route-instructies heb je altijd een systeem met een ruim scherm nodig. Ga uit van een schermformaat van minimaal 1,8 inch tot een maximum van 4 inch. Voor aanraakbediening en het volgen van routes is dat een mooi formaat. Groter is niet handig, want dan belemmert het navigatiesysteem je fietscomfort.

Fietsnavigatiesystemen van gerenommeerde merken als Garmin en Mio beschikken doorgaans over een antireflecterende coating. Vooral op zonnige dagen heb je daardoor minder last van lichtweerkaatsingen. Verder is het fijn wanneer het scherm een hoge helderheid ondersteunt, zodat de route-instructies ook bij daglicht duidelijk zichtbaar zijn. Wens je een goede fietsnavigatie tegen lage kosten? Overweeg dan een apparaat met een zwart-witscherm. Het ziet er misschien wat minder flitsend uit, maar hiermee volg je net zo gemakkelijk de mooiste routes.

©PXimport

Veel kleine fietscomputers met een gps-chip ondersteunen uitsluitend kompasnavigatie

-

Tip 06: Audio

Met een e-bike fiets je op een relatief laag tempo waardoor je tijd genoeg hebt om aan de hand van het scherm de juiste route te volgen. Ben je snel afgeleid of kijk je liever naar je omgeving, dan zijn gesproken afslagaanwijzingen geen overbodige luxe. Zoek dan een bijpassend navigatieapparaat, want lang niet ieder product ondersteunt audio. De meeste fietsnavigatiesystemen van Mio laten in plaats van gesproken instructies bij elke afslag een pieptoon horen. Dat kan ook, want hierdoor kijk je als fietser automatisch naar het scherm.

©PXimport

Tip 07: Accucapaciteit

Een van de belangrijkste eigenschappen van een fietscomputer is de accucapaciteit. Met name bij lange toertochten is het belangrijk dat het navigatiehulpje het de hele weg volhoudt. Ieder nieuw navigatietoestel van Garmin of Mio bevat een efficiënte lithium-ion-accu. Afhankelijk van het gekozen model gaat die op een enkele batterijlading tussen de 10 en 24 uur mee. Houd er rekening mee dat een lithium-ion-accu onderhevig is aan slijtage, waardoor de capaciteit na een aantal jaar afneemt. Om die reden is de aanschaf van een tweedehands navigatieapparaat niet zo interessant.

De fabrikant levert een usb-kabel mee voor het opladen van de accu. De betere toestellen van Garmin bevatten een energiebesparende modus, waardoor de fietsnavigatie onderweg langer meegaat. Denk je extra accucapaciteit nodig te hebben, bijvoorbeeld omdat je op fietsvakantie gaat? De meeste Garmin-navigatieapparaten kun je koppelen aan een zogeheten Garmin Charge Power Pack. Hiermee voeg je tot wel 24 uur extra batterijcapaciteit toe. Houd wel rekening met een stevige adviesprijs van 129,99 euro.

©PXimport

Tip 08: Route instellen

Kijk vooraf goed naar de kaartdekking van het beoogde navigatietoestel. Overigens is dat meestal niet zo’n probleem, want de fietsnavigatiesystemen hebben doorgaans routekaarten van heel Europa aan boord. Controleer eventueel nog wel of je later extra kaartmateriaal aan het systeem kunt toevoegen voor het geval je eens buiten Europa op vakantie gaat. Overigens bestaan er ook fietsnavigatiesystemen met werelddekking.

Navigatiesystemen accepteren verschillende methoden voor het instellen van de route. Kies om die reden een navigatieapparaat met een invoermethode die bij je past. De meest doeltreffende optie is om rechtstreeks op het navigatietoestel een eindbestemming in te voeren. Vervolgens komt het systeem met enkele routesuggesties, waarna je het gewenste traject aantikt. Niet ieder product biedt deze mogelijkheid. Op websites en forums voor fietsliefhebbers wisselen leden onderling gpx-bestanden van mooie routes uit. Die kun je downloaden en vervolgens naar je navigatietoestel kopiëren. Dat gaat meestal via een usb-kabel of wifi. Vaak is het ook mogelijk om aan de hand van een mobiele app of browser eigenhandig een mooie route uit te stippelen, waarbij je deze data vervolgens overhevelt naar het navigatietoestel. Tot slot bestaan er systemen waarop je kunt aangeven via welke knooppunten je wilt fietsen. Kortom, mogelijkheden te over!

©PXimport

Navigatiesystemen accepteren verschillende methoden voor het instellen van de route

-

Kaartupdates

Alle fietsnavigatiesystemen van Garmin en Mio leveren gratis kaartupdates voor de levensduur van het apparaat. Die kun je met specifieke software downloaden en naar het navigatiesysteem kopiëren. Houd wel rekening met de maximale opslagcapaciteit van het apparaat. Wie weet past namelijk niet al het gewenste kaartmateriaal op het opslaggeheugen.

©PXimport

Tip 09: Extra accessoires

Met name voor navigatiesystemen van Garmin zijn er allerlei nuttige extra’s verkrijgbaar. Zo kwam in tip 7 al de externe accu ter sprake, maar het Amerikaanse merk heeft nog veel meer aanvullende fietsgadgets te bieden. Zo zijn veel navigatiesystemen compatibel met de Varia-productlijn. Voeg bijvoorbeeld een radarachterlicht toe en ontvang een waarschuwing zodra voertuigen je van achteren naderen. Deze waarschuwing ontvang je in de vorm van een geluidssignaal en een melding op het scherm. Verder produceert Garmin een slimme koplamp die je vanaf een Edge-navigatiesysteem bedient. Hierbij past de verlichting zich automatisch aan op het omgevingslicht én de snelheid van je e-bike. Er zijn daarnaast afstandsbedieningen verkrijgbaar, zodat je je handen niet meer van het stuur hoeft te halen voor de bediening van het navigatiesysteem. Je gebruikt dan je duim bij het handvat. En om je navigatiesysteem tegen onder meer weersinvloeden beschermen, zijn er voor de meeste systemen siliconen beschermhoezen verkrijgbaar.

Voor bezitters van een e-bike zijn de sportieve accessoires wellicht minder interessant, maar voor de volledigheid vermelden we ze evengoed. Je kunt namelijk aan geschikte navigatiesystemen allerlei sensoren koppelen, zodat je de sportieve prestaties tot in detail kunt monitoren. Denk onder meer aan hartslagmeters, snelheids- en cadanssensoren.

©PXimport

Kooptips

Ben je op zoek naar een geschikte fietsnavigatie voor jouw e-bike? Goed nieuws, want het aanbod aan gespecialiseerde fietsnavigatiesystemen is behoorlijk groot. We geven je drie interessante koopsuggesties.

Garmin Edge 130

Prijs: € 129,99

Met de Garmin Edge 130 monteer je een betaalbaar navigatieapparaat op je stuur zonder dat je hiervoor de hoofdprijs betaalt. Vergeleken met duurdere versies doe je wel een aantal concessies. Zo is het schermformaat van 1,8 inch relatief bescheiden. Verder betreft het een zwart-witscherm en bevatten de routekaarten weinig details. Voor het afleggen van de gewenste route voldoet deze fietsnavigatie prima. Verder monitor je onder meer de afgelegde afstand, snelheid en tijdsduur. Een leuk extraatje is dat je in een grafiek de gereden hoogteverschillen van de route kunt bekijken. Geef via de functie Live Track veiligheidshalve je geografische locatie door aan zelfbepaalde contactpersonen. Voor extra functionaliteit kun je je smartphone aan de Edge 130 koppelen. Dan verschijnen er op het scherm binnenkomende meldingen en weersinformatie. Garmin claimt een batterijduur van maximaal vijftien uur.

©PXimport

Mio Cyclo 210

Prijs: € 159,99

Mio ontwikkelt al jarenlang betaalbare systemen voor fietsnavigatie en deze Cyclo 210 is daarvan een goed voorbeeld. Het kleurendisplay van 3,5 inch springt direct in het oog, zodat je in combinatie met geluidssignalen voortaan geen afslag meer mist. Er is kaartmateriaal van Europa voorgeïnstalleerd, dus je kunt er ook over de grens mee uit de voeten. Gebruik eventueel de Suprise Me-functie en leer nieuwe routes in de omgeving kennen. Het navigatietoestel geeft onderweg aan welke relevante locaties je passeert, zoals toiletten en eetgelegenheden. Volgens de fabrikant gaat de accu ongeveer tien uur mee. De meegeleverde montageset bestaat uit een bevestigingsmodule en twee tiewraps, waardoor je na pakweg tien minuten knutselen al op pad kunt.

©PXimport

Garmin Edge Explore

Prijs : € 199,-

Leg je jaarlijks duizenden kilometers af en zoek je een uitgebreide fietscomputer met navigatiefunctie? De Garmin Edge Explore voldoet aan alle eisen. Het aanraakscherm van 3 inch is ruim, zodat je gemakkelijk het gewenste traject kunt instellen. Volgens de fabrikant houdt de accu het ongeveer twaalf uur vol, zodat dit navigatiehulpmiddel zich ook leent voor de langere toertochten. Voor extra functionaliteit kunnen fietsers hun smartphone aan de Edge Explore koppelen. Zo zie je smartphonemeldingen op het kleurendisplay voorbijkomen en kun je het navigatiesysteem zelfs aan fiets-apps koppelen. Ook aan de veiligheid is gedacht. Als je onverhoopt bij een valpartij bent betrokken, stuurt het navigatiesysteem jouw locatie naar vooraf ingestelde contactpersonen.

©PXimport

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.