ID.nl logo
Elektrische mountainbike onderhouden: zo doe je dat!
© MD | ID.nl
Mobiliteit

Elektrische mountainbike onderhouden: zo doe je dat!

Elektrische mountainbikes (e-mtb's) komen steeds meer in zwang omdat ze een nieuwe manier van mountainbiken betekenen die door steeds meer rijders wordt gesmaakt. De toevoeging van flink wat technologie in de vorm van een hulpmotor en een accu zorgt echter ook voor onderhoudsbehoeften die anders zijn dan die van traditionele mountainbikes. Wij leggen uit waar je op moet letten om je kostbare e-mtb zo lang mogelijk in topconditie te houden.

In dit artikel lees je hoe je effectief je e-mtb kunt onderhouden. Uitgangspunt zijn de aandachtspunten bij algemeen fietsonderhoud, want die zijn voor elke fiets hetzelfde. Uiteraard komen daarna de zaken aan bod die specifiek zijn voor een e-mtb, zoals het zorgdragen voor de accu en voor de hulpmotor.

Lees ook: Een e-mtb kopen: waar moet je op letten?

Aandacht hebben voor je fiets betekent meer rijplezier dankzij goed werkende techniek en voorkoming van mogelijke problemen omdat je die tijdens het schoonmaken al tegenkomt. Denk aan een losgedraaide spaaknippel of aan speling op het achterwiel. 

Voordat de specifieke onderhoudsbehoeften van een e-mtb aan bod komen, sommen we eerst het gebruikelijke fietsonderhouds-ABC op, want daar begint goed onderhoud natuurlijk mee.

Algemeen fietsonderhoud

1) Maak je fiets regelmatig schoon

Een open deur van jewelste, maar wel een die je maar beter zonder morren binnen wandelt. Kom je net terug van een bemodderd parcours, dan is het zaak om rap alle zand en vuil af te spoelen. Gebruik bij voorkeur een zachte borstel, milde zeep en water om het frame, de wielen en de aandrijflijn te reinigen. Doe je dit meteen na de rit, dan komt het vuil goed los met behulp van de vriendelijke waterstraal van een tuinslang. Laat je de modder opdrogen en aankoeken dan ben je bijna genoodzaakt om de harde aanpak van een hogedrukspuit te hanteren, en dat wil je de lagers, draaipunten en elektrische contactpunten op je fiets eigenlijk besparen. Een hoge waterdruk verdrijft namelijk smeermiddel en doet zand en vuil binnendringen op plekken waar dat niet gewenst is.

©Roel van Schalen

Laat modder en vuil niet opdrogen na de rit!

2) Onderhoud je ketting

Opnieuw een open deur, maar stap je deze binnen, dan bespaar je veel geld. Kettingen en tandwielen kosten tegenwoordig immers heel wat duiten. Een goed gesmeerde ketting verlengt niet alleen de levensduur van je aandrijflijn, hij zorgt ook voor een beter schakelgedrag en dus voor meer rijplezier. Reinig de ketting met in de handel verkrijgbare fietskettingreiniger (fietsenmakerstip: of gebruik diesel, die reinigt en smeert tegelijkertijd!) en breng vervolgens een kwalitatieve fietskettingolie aan. Voor e-mtb's, waar vaak hogere krachten op de slijtagegevoelige delen in het spel zijn, is regelmatige smering cruciaal. Vergeet ook niet om geregeld alle tandwielen te ontdoen van opgehoopt vuil, takjes en oude kettingsmeer.

3) Breng je banden op spanning

Controleer regelmatig de bandenspanning, aangezien die veel invloed heeft op het rijcomfort en de prestaties van de fiets. Merk op dat banden die stilstaan altijd druk verliezen. Heb je de fiets enkele weken niet gebruikt, duw dan met je duimen de banden in en leer aanvoelen of de druk nog voldoende is. Welke bandendruk je prettig vindt, is gedeeltelijk een kwestie van persoonlijke smaak. Een lage druk mag dan wel comfortabeler aanvoelen en meer tractie en grip opleveren, een té lage druk verhoogt de kans op lekrijden en de kans dat de band in bochten ‘over de velg rolt’, wat juist een verlies van grip betekent. Een hoge druk rijdt efficiënt en stuurt direct, een té hoge druk is niet comfortabel en zorgt in bepaalde situaties ook voor minder grip.

Ook interessant: 10 mooie plekken om te e-mountainbiken in Nederland

4) Controleer je remmen

Zorg ervoor dat de remmen goed werken en dat de remblokken in goede staat zijn. Bij e-mtb's zijn vaak hogere snelheden van toepassing, wat krachtiger remmen vereist, wat dan weer snellere slijtage tot gevolg heeft. Zeker in natte omstandigheden worden remblokjes zwaar op de proef gesteld, dus houd in de gaten of ze nog voldoende ‘vlees op de botten’ hebben en vervang ze tijdig indien nodig. 

5) Controleer bouten en schroeven

Een mountainbike heeft talloze schroeven en bouten aan boord. Ga regelmatig alle bouten en schroeven na om er zeker van te zijn dat ze goed vastzitten. Trillingen tijdens het rijden kunnen ervoor zorgen dat ze loskomen, denk bijvoorbeeld aan bidonhouderboutjes, de zadelklembouten of de balhoofdbout. Vaak staat op de bouten aangegeven met welk aanhaalmoment ze moeten worden vastgezet. Draai ze daarom vast met een momentsleutel. Zeker bij onderdelen van carbon is dat verstandig.

E-mtb-specifiek onderhoud 

Naast dit algemene onderhoud zijn er bij een elektrische mountainbike nog enkele specifieke aandachtspunten met betrekking tot de elektronica en de motortechniek die erin verwerkt zijn. Waar moet je op letten?

6) Let op met elektronica + water

Water en elektronica zijn elkaars grootste vrienden niet: wees voorzichtig bij het schoonmaken van je e-mtb om te voorkomen dat er water in de elektronische componenten komt. Gebruik een vochtige doek en vermijd directe waterstralen. Controleer regelmatig de aansluitingen tussen de accu en de motor op vuil of corrosie. Reinig ze indien nodig zodat de elektrische contacten goede verbinding kunnen maken. Laat de aansluitpunten altijd goed opdrogen voordat je weer met de e-bike op pad gaat. 

©Roel van Schalen

Hogedrukspuit + draaiende delen = niet doen!

7) Zorg goed voor de accu

Een belangrijke raad om langdurig van je e-mtb te kunnen genieten is: gebruik je e-mtb regelmatig, zelfs als is het maar voor korte ritten. Veelvuldig gebruik helpt de accu gezond te houden omdat hij dan regelmatig ontladen en geladen wordt. Gebruik je de fiets langere tijd niet, bijvoorbeeld tijdens de koude wintermaanden, berg de accu dan op een koele en droge plaats (ergens binnenshuis) op bij kamertemperatuur en met een oplaadniveau van 50 procent (of raadpleeg de gebruiksaanwijzing van de fabrikant van het e-bikesysteem voor adviezen over accu-opslag). 

Bescherm niet alleen je fiets, maar ook je hoofd

Een helm hoort er echt bij als je op je MTB stapt

8) Inspecteer de motor

Ofschoon je elke e-bikemotor als een soort van ‘black box’ kunt beschouwen waar invloeden van buitenaf betrekkelijk weinig invloed op hebben, is het toch verstandig om de motor en de aandrijflijn regelmatig te controleren op vuil en slijtage. Smeer de bewegende delen volgens de aanbevelingen van de fabrikant. Voor de ketting geldt zoals eerder in dit artikel al aangehaald dat e-mtb's hogere koppelwaarden kunnen genereren, wat de ketting en tandwielen meer belast. Extra aandacht is dus nodig!

9) Update de software

Bij een niet-elektrische fiets heb je alleen de software tussen je oren die je up-to-date moet houden (Zijn er nog nieuwe verkeersregels?). Bij een e-mtb kan het zijn dat het systeem af en toe bijgewerkt moet worden omdat er prestatieverbeteringen en bugfixes zijn ontwikkeld. Controleer daarom af en toe op de website van de fabrikant of dit het geval is, of informeer hieromtrent bij je fietsendealer.

Conclusie

Het onderhouden van een elektrische mountainbike vereist zowel kennis van algemeen fietsonderhoud als aandacht voor de specifieke behoeften van e-mtb's. Door regelmatig schoon te maken, de accu goed te beheren en de motor en aandrijflijn in optimale staat te houden, kun je de levensduur en prestaties van je e-mtb maximaliseren. Ga te werk volgens de aanbevelingen van de fabrikant of van je fietsenmaker zodat je zo lang mogelijk kunt genieten van een e-mtb die je zorgeloze ritten serveert!


▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!