ID.nl logo
Elektrische mountainbike onderhouden: zo doe je dat!
Mobiliteit

Elektrische mountainbike onderhouden: zo doe je dat!

Elektrische mountainbikes (e-mtb's) komen steeds meer in zwang omdat ze een nieuwe manier van mountainbiken betekenen die door steeds meer rijders wordt gesmaakt. De toevoeging van flink wat technologie in de vorm van een hulpmotor en een accu zorgt echter ook voor onderhoudsbehoeften die anders zijn dan die van traditionele mountainbikes. Wij leggen uit waar je op moet letten om je kostbare e-mtb zo lang mogelijk in topconditie te houden.

In dit artikel lees je hoe je effectief je e-mtb kunt onderhouden. Uitgangspunt zijn de aandachtspunten bij algemeen fietsonderhoud, want die zijn voor elke fiets hetzelfde. Uiteraard komen daarna de zaken aan bod die specifiek zijn voor een e-mtb, zoals het zorgdragen voor de accu en voor de hulpmotor.

Lees ook: Een e-mtb kopen: waar moet je op letten?

Aandacht hebben voor je fiets betekent meer rijplezier dankzij goed werkende techniek en voorkoming van mogelijke problemen omdat je die tijdens het schoonmaken al tegenkomt. Denk aan een losgedraaide spaaknippel of aan speling op het achterwiel. 

Voordat de specifieke onderhoudsbehoeften van een e-mtb aan bod komen, sommen we eerst het gebruikelijke fietsonderhouds-ABC op, want daar begint goed onderhoud natuurlijk mee.

Algemeen fietsonderhoud

1) Maak je fiets regelmatig schoon

Een open deur van jewelste, maar wel een die je maar beter zonder morren binnen wandelt. Kom je net terug van een bemodderd parcours, dan is het zaak om rap alle zand en vuil af te spoelen. Gebruik bij voorkeur een zachte borstel, milde zeep en water om het frame, de wielen en de aandrijflijn te reinigen. Doe je dit meteen na de rit, dan komt het vuil goed los met behulp van de vriendelijke waterstraal van een tuinslang. Laat je de modder opdrogen en aankoeken dan ben je bijna genoodzaakt om de harde aanpak van een hogedrukspuit te hanteren, en dat wil je de lagers, draaipunten en elektrische contactpunten op je fiets eigenlijk besparen. Een hoge waterdruk verdrijft namelijk smeermiddel en doet zand en vuil binnendringen op plekken waar dat niet gewenst is.

©Roel van Schalen

2) Onderhoud je ketting

Opnieuw een open deur, maar stap je deze binnen, dan bespaar je veel geld. Kettingen en tandwielen kosten tegenwoordig immers heel wat duiten. Een goed gesmeerde ketting verlengt niet alleen de levensduur van je aandrijflijn, hij zorgt ook voor een beter schakelgedrag en dus voor meer rijplezier. Reinig de ketting met in de handel verkrijgbare fietskettingreiniger (fietsenmakerstip: of gebruik diesel, die reinigt en smeert tegelijkertijd!) en breng vervolgens een kwalitatieve fietskettingolie aan. Voor e-mtb's, waar vaak hogere krachten op de slijtagegevoelige delen in het spel zijn, is regelmatige smering cruciaal. Vergeet ook niet om geregeld alle tandwielen te ontdoen van opgehoopt vuil, takjes en oude kettingsmeer.

3) Breng je banden op spanning

Controleer regelmatig de bandenspanning, aangezien die veel invloed heeft op het rijcomfort en de prestaties van de fiets. Merk op dat banden die stilstaan altijd druk verliezen. Heb je de fiets enkele weken niet gebruikt, duw dan met je duimen de banden in en leer aanvoelen of de druk nog voldoende is. Welke bandendruk je prettig vindt, is gedeeltelijk een kwestie van persoonlijke smaak. Een lage druk mag dan wel comfortabeler aanvoelen en meer tractie en grip opleveren, een té lage druk verhoogt de kans op lekrijden en de kans dat de band in bochten ‘over de velg rolt’, wat juist een verlies van grip betekent. Een hoge druk rijdt efficiënt en stuurt direct, een té hoge druk is niet comfortabel en zorgt in bepaalde situaties ook voor minder grip.

Ook interessant: 10 mooie plekken om te e-mountainbiken in Nederland

4) Controleer je remmen

Zorg ervoor dat de remmen goed werken en dat de remblokken in goede staat zijn. Bij e-mtb's zijn vaak hogere snelheden van toepassing, wat krachtiger remmen vereist, wat dan weer snellere slijtage tot gevolg heeft. Zeker in natte omstandigheden worden remblokjes zwaar op de proef gesteld, dus houd in de gaten of ze nog voldoende ‘vlees op de botten’ hebben en vervang ze tijdig indien nodig. 

5) Controleer bouten en schroeven

Een mountainbike heeft talloze schroeven en bouten aan boord. Ga regelmatig alle bouten en schroeven na om er zeker van te zijn dat ze goed vastzitten. Trillingen tijdens het rijden kunnen ervoor zorgen dat ze loskomen, denk bijvoorbeeld aan bidonhouderboutjes, de zadelklembouten of de balhoofdbout. Vaak staat op de bouten aangegeven met welk aanhaalmoment ze moeten worden vastgezet. Draai ze daarom vast met een momentsleutel. Zeker bij onderdelen van carbon is dat verstandig.

E-mtb-specifiek onderhoud 

Naast dit algemene onderhoud zijn er bij een elektrische mountainbike nog enkele specifieke aandachtspunten met betrekking tot de elektronica en de motortechniek die erin verwerkt zijn. Waar moet je op letten?

6) Let op met elektronica + water

Water en elektronica zijn elkaars grootste vrienden niet: wees voorzichtig bij het schoonmaken van je e-mtb om te voorkomen dat er water in de elektronische componenten komt. Gebruik een vochtige doek en vermijd directe waterstralen. Controleer regelmatig de aansluitingen tussen de accu en de motor op vuil of corrosie. Reinig ze indien nodig zodat de elektrische contacten goede verbinding kunnen maken. Laat de aansluitpunten altijd goed opdrogen voordat je weer met de e-bike op pad gaat. 

©Roel van Schalen

7) Zorg goed voor de accu

Een belangrijke raad om langdurig van je e-mtb te kunnen genieten is: gebruik je e-mtb regelmatig, zelfs als is het maar voor korte ritten. Veelvuldig gebruik helpt de accu gezond te houden omdat hij dan regelmatig ontladen en geladen wordt. Gebruik je de fiets langere tijd niet, bijvoorbeeld tijdens de koude wintermaanden, berg de accu dan op een koele en droge plaats (ergens binnenshuis) op bij kamertemperatuur en met een oplaadniveau van 50 procent (of raadpleeg de gebruiksaanwijzing van de fabrikant van het e-bikesysteem voor adviezen over accu-opslag). 

Bescherm niet alleen je fiets, maar ook je hoofd

Een helm hoort er echt bij als je op je MTB stapt

8) Inspecteer de motor

Ofschoon je elke e-bikemotor als een soort van ‘black box’ kunt beschouwen waar invloeden van buitenaf betrekkelijk weinig invloed op hebben, is het toch verstandig om de motor en de aandrijflijn regelmatig te controleren op vuil en slijtage. Smeer de bewegende delen volgens de aanbevelingen van de fabrikant. Voor de ketting geldt zoals eerder in dit artikel al aangehaald dat e-mtb's hogere koppelwaarden kunnen genereren, wat de ketting en tandwielen meer belast. Extra aandacht is dus nodig!

9) Update de software

Bij een niet-elektrische fiets heb je alleen de software tussen je oren die je up-to-date moet houden (Zijn er nog nieuwe verkeersregels?). Bij een e-mtb kan het zijn dat het systeem af en toe bijgewerkt moet worden omdat er prestatieverbeteringen en bugfixes zijn ontwikkeld. Controleer daarom af en toe op de website van de fabrikant of dit het geval is, of informeer hieromtrent bij je fietsendealer.

Conclusie

Het onderhouden van een elektrische mountainbike vereist zowel kennis van algemeen fietsonderhoud als aandacht voor de specifieke behoeften van e-mtb's. Door regelmatig schoon te maken, de accu goed te beheren en de motor en aandrijflijn in optimale staat te houden, kun je de levensduur en prestaties van je e-mtb maximaliseren. Ga te werk volgens de aanbevelingen van de fabrikant of van je fietsenmaker zodat je zo lang mogelijk kunt genieten van een e-mtb die je zorgeloze ritten serveert!


▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.