ID.nl logo
Zijn fatbikes legaal? Alles over wet- en regelgeving rondom fatbikes
© Олег Арюткин - stock.adobe.com
Mobiliteit

Zijn fatbikes legaal? Alles over wet- en regelgeving rondom fatbikes

Fatbikes zie je steeds vaker in het straatbeeld: hippe stadsfietsen met dikke banden en een stoer uiterlijk. Maar met hun opvallende bromfiets-look zijn niet onomstreden. Zijn deze elektrische 'trapbrommers' eigenlijk wel legaal om mee te rijden? In dit artikel bekijken we de regelgeving rondom fatbikes in Nederland.

Zijn e-fatbikes eigenlijk wel legaal om te gebruiken op de openbare weg? En welke regels gelden er precies? In dit artikel beantwoordt ID.nl de volgende vragen:

  • Zijn fatbikes legaal om mee te rijden?
  • Wanneer wordt een fatbike gezien als bromfiets?
  • Mag ik mijn fatbike opvoeren voor meer snelheid?
  • Moet ik een helm dragen op een fatbike?

Lees ook: Elektrische fatbikes, welke zijn legaal en welke niet?

Zijn fatbikes legaal in Nederland?

Dit is een veelgestelde vraag, want door het stoere en brommerachtige uiterlijk lijken fatbikes soms meer op een snorfiets dan een elektrische fiets. Gelukkig zijn fatbikes in de meeste gevallen gewoon legaal om te gebruiken op de Nederlandse openbare weg. De regelgeving rondom elektrische fietsen is in Nederland namelijk vrij ruim. Zolang een e-bike maar voldoet aan een paar belangrijke eisen, wordt deze wettelijk gezien als fiets en niet als bromfiets. Deze eisen zijn:

  • De trapondersteuning is beperkt tot maximaal 25 km/uur

  • Er zit geen gashendel op de fiets om zonder trappen te rijden

  • De motor heeft een maximaal vermogen van 250 Watt

Fatbikes met specificaties die hierbinnen vallen, zijn dus gewoon toegestaan op de openbare weg als elektrische fiets. Je hebt geen helm, rijbewijs of speciale verzekering nodig. Handig, want dat scheelt een hoop gedoe en kosten.


Gaan de fietsen harder dan 25 kilometer per uur, zit er een gashendel op en is het vermogen te hoog, dan vallen ze wettelijk gezien in de categorie snorfietsen of brommers. Je bent dan verplicht om een rijbewijs te hebben, de fatbike te verzekeren, een geel kenteken aan te vragen en een goedgekeurde helm te dragen. De fatbike moet in dit geval ook voldoen aan allerlei technische eisen en een officiële typegoedkeuring hebben. Heeft je fatbike dit niet, dan mag je er niet mee de weg op. Controleer dus goed van tevoren of je aan alle regels voldoet, om maar geen risico te lopen met illegaal gebruik en mogelijke boetes.

©Peter Maszlen

Mag ik mijn fatbike opvoeren?

Het kriebelt misschien om de snelheid van je fatbike op te voeren voor wat extra power. Dit mag echter absoluut niet. Ook chiptuning om de snelheidsbegrenzing te omzeilen, raden wij niet aan. Dit maakt de fiets namelijk per direct illegaal voor gebruik op de openbare weg. Bij controle riskeer je een fikse boete en mogelijk wordt de opgevoerde fatbike in beslag genomen.

©Glaserfotografie.de

Moet ik een helm dragen op de fatbike?

Zoals eerder genoemd, hoeft dat niet. Toch raden we sterk aan om ook op een elektrische fatbike vrijwillig een helm te dragen. Een valpartij is zo gebeurd en een helm kan ernstig hoofdletsel helpen voorkomen. Zeker voor onervaren bestuurders is een helm verstandig. Sommige georganiseerde fatbiketochten schrijven een helm overigens wél voor, dus check van tevoren de voorwaarden.

©Estudio Eleva tu punto de vista

Heb ik een verzekering nodig voor mijn fatbike?

Voor elektrische fatbikes geldt net als voor gewone (elektrische) fietsen dat je niet verplicht bent om een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) af te sluiten. Deze verzekering dekt schade die je met je fatbike veroorzaakt aan anderen of andermans eigendommen, bijvoorbeeld bij een aanrijding. Zonder WA-verzekering ben je dus niet gedekt voor de kosten bij schade of letsel dat je per ongeluk veroorzaakt aan voetgangers of andere verkeersdeelnemers. Een allrisk fietsverzekering is ook geen verplichting, maar kan wel handig zijn voor diefstaldekking en schade aan je eigen fatbike.

©Eshma


Fatbikes zijn geliefd bij dieven

Zet je fiets dus goed op slot!
▼ Volgende artikel
Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie
© Svetlana Rey - stock.adobe.com
Huis

Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

 

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

De UEFA-competities vallen deels onder de evenementenlijst, wat betekent dat deze wedstrijden voor minimaal 75% van de Nederlandse huishoudens gratis en zonder drempels toegankelijk moeten zijn. Het Commissariaat voor de Media beschouwt verplichte registratie, waarbij persoonsgegevens als naam, e-mailadres postcode, huisnummer en mobiele telefoonnummer gedeeld moeten worden, als een te hoge drempel. Hierover ontving het meldingen van kijkers die het aanmaken van een account als een obstakel ervaarden. Ook belangenorganisaties spraken hun zorgen uit, met name over de toegankelijkheid voor digitaal minder vaardige mensen, zoals ouderen. Na onderzoek heeft het Commissariaat laten weten dat de verplichte registratie niet voldeed aan de regels uit de Mediawet.

Dat betekent dus dat je vanaf 21 januari, wanneer het UEFA-voetbalseizoen wordt hervat, wedstrijden van Nederlandse clubs kunt streamen via Ziggo Go zonder eerst een account aan te maken. De wedstrijden zijn nu direct toegankelijk via de app op je smart-tv, laptop, tablet en smartphone. Registreren blijft wel mogelijk voor wie wedstrijden buiten Nederland wil streamen.

Voetbalfans die via Ziggo Sport Free de wedstrijden van Nederlandse clubs streamen, kunnen nu ook genieten van meer voetbalcontent. Het populaire Ziggo Sport Highlights-programma, waarin alle wedstrijden van een avond worden samengevat, is voortaan ook via streaming beschikbaar.

Het UEFA-voetbalseizoen gaat op 21 januari verder met onder andere de Champions League-wedstrijd Rode Ster Belgrado-PSV (21.00 uur). Op 22 januari speelt Feyenoord thuis tegenBayern München (21.00 uur). Beide wedstrijden zijn live te zien via Ziggo Sport Free, Ziggo Sport (kanaal 14) en Ziggo Sport Totaal.

Lees ook: Je Android-tablet of smartphone koppelen aan je tv

▼ Volgende artikel
Efficiënter klussen met een compressor
Huis

Efficiënter klussen met een compressor

Lang werden compressors vooral gebruikt in garages, de industrie en de bouw. Moderne compressors zijn echter zo compact en goedkoop geworden, waardoor ze prima inzetbaar zijn voor doe-het-zelvers en hobbyisten. Ben je een volbloed klusser, dan kom je al snel op een punt dat je tijdens het werk echt geniet van een compressor.

Een compressor is het pièce de résistance voor de klusser. Hierdoor beschik je over kracht om ontzettend lichte gereedschappen te gebruiken.

Ook interessant om te lezen: Keuzehulp: zo vind je jouw ideale powerstation

Perslucht

Een compressor is een apparaat dat perslucht produceert. Met die lucht onder druk kun je verschillende werkzaamheden uitvoeren, zoals banden oppompen, oppervlakken en objecten schoonblazen, voorwerpen zandstralen, verf spuiten, en spijkers en brads schieten. Brads zijn ultrafijne spijkertjes – een soort naaldspijkers – die je onder druk in het hout schiet en die je nauwelijks ziet zitten.

Als je dus een fietsband wilt opblazen en daarna de bekleding van een stoel wilt vastnieten, dan verwissel je gewoon het pneumatische gereedschap dat aangesloten is op dezelfde compressor. Dat verwisselen gaat trouwens ontzettend snel dankzij een speciale snelkoppeling. Een belangrijk voordeel van het werken met perslucht is dat al die gereedschappen licht van gewicht zijn terwijl ze toch een enorme kracht hebben.

©Adisorn

Drukvat

Een compressor zuigt lucht aan uit de omgeving, perst die samen en stuwt de samengeperste lucht via een luchtslang naar het aangesloten luchtgereedschap. De ketel of het drukvat van een compressor doet dienst als opslagplaats van lucht die zo goed als mogelijk op een constante druk wordt gehouden. Wanneer de druk door het gebruik daalt, zal de compressor aanslaan en nieuwe lucht aanzuigen en samenpersen. Hoe meer lucht er beschikbaar is, hoe langer het gereedschap kan worden gebruikt, maar ook hoe meer ruimte er nodig is om de lucht op te slaan. Een nadeel van een groot drukvat is dat het langer duurt voordat de luchtdruk opnieuw op bedrijfsniveau is. 

Oliegesmeerd of olievrij

Er zijn verschillende soorten compressors. Er zijn lichte draagbare en minicompressors, maar als doe-het-zelver koop je beter een stevig model dat voldoende druk kan produceren. Op die manier kom je later niet tot de vaststelling dat het toestel niet krachtig genoeg is voor het gereedschap dat je op het oog hebt.

Ruwweg verdeelt men compressors in oliegesmeerde en olievrije typen. Een oliegesmeerde uitvoering is over het algemeen stiller, maar vergt wel iets meer onderhoud. De oliegesmeerde compressor is goedkoper dan zijn olievrije tegenhanger, maar je moet er wel op letten dat je regelmatig het oliepeil checkt en de olie ververst. Een nadeel is dat je oliegesmeerde toestellen beter niet kunt inzetten als het kouder is dan 5°C. De olie kan door de kou verdikken, en dat is kwalijk voor een goede werking van het apparaat. 

©Natallia

Waar op letten?

Je hoeft niet per se naar een speciaalzaak te stappen om een compressor aan te schaffen. In elke doe-het-zelfzaak zie je verschillende modellen. Toch zijn er een paar zaken waar je op moet letten. Allereerst is er het aanzuigvermogen, dat aangeeft hoe snel het drukvat zich vult en hoe vlug de benodigde luchtdruk op peil is.

Heel belangrijk is het aantal bar. Dat is de kracht waarmee de lucht naar buiten wordt geblazen. Bij al het luchtgereedschap dat in de schappen ligt, lees je hoeveel bar het nodig heeft. Als je een spijkerpistool koopt dat 8 bar nodig heeft, moet de compressor deze druk dus wel kunnen produceren. De grootte van de tank bepaalt hoelang je de beschikking hebt over een constante druk. Hoe groter de tank, hoe langer je van dezelfde druk kunt genieten. Dat is vooral belangrijk voor wie verf gelijkmatig wil spuiten.

©navintar

Prijzen

Als je een compressor aanschaft, zitten daar meestal een paar tools bij waarmee je typische basisklussen met perslucht kunt uitvoeren. Anders moet je die hulpmiddelen afzonderlijk kopen. Een compressor voor de doe-het-zelver kost om en nabij de 150 euro. Een bandenpomp met spanningsmeter heb je voor 23 euro, een brad-tacker kost 90 euro, een blaaspistool 9 euro en een zandstraalpistool 35 euro.

Onderhoud

Zo'n compressor heeft nauwelijks onderhoud nodig. Het belangrijkste aandachtspunt is dat je het restvocht dat zich in de buffertank ophoopt af en toe laat weglopen via een aftapkraantje. Dat vocht komt vrij doordat de warme lucht in het apparaat afkoelt en er dus condens ontstaat. Door de hogere druk zal de temperatuur in de tank immers toenemen. Controleer zoals eerder gezegd ook het oliepeil bij oliegesmeerde uitvoeringen.