Waterstof, de brandstof voor de fiets van de toekomst?

© AddMeshCube

Waterstof, de brandstof voor de fiets van de toekomst?

Geplaatst: 12 september 2023 - 08:02

Redactie ID.nl

Met de opkomst van elektrisch vervoer als auto's en bussen op waterstof, rijst de vraag of ook de fiets kan profiteren van deze technologie. De e-bike is enorm populair, maar heeft als nadeel dat de accu moet worden opgeladen. Kan waterstof hier een oplossing bieden?

De afgelopen jaren zijn de eerste waterstof fietsen op de markt verschenen. Fabrikanten als het Franse Pragma Industries en het Chinese YouOn werken aan de ontwikkeling van deze op waterstof aangedreven tweewielers. Modellen zoals de Alpha Neo van Pragma maken gebruik van een brandstofcel op waterstof, in plaats van een accu.

Brandstofcel in plaats van een accu

Waterstof fietsen hebben geen accu, maar een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. De waterstof wordt onder hoge druk opgeslagen in een tank van enkele liters. Dit biedt twee belangrijke voordelen ten opzichte van een gewone e-bike-accu. Ten eerste is de actieradius veel groter. Waar een e-bike accu gemiddeld 50 tot 100 kilometer meegaat, halen waterstofmodellen moeiteloos 150 tot 300 kilometer op één volle tank. Bovendien gaat tanken een stuk sneller: de watertank vullen duurt slechts enkele minuten, terwijl het opladen van een accu vaak 2 tot 4 uur duurt. Ook qua levensduur is de brandstofcel superieur. Deze gaat gemiddeld 10 jaar of langer mee, terwijl een e-bike-accu na 3 tot 5 jaar aan vervanging toe is.

Elektrische fiets e-bike

© Freepik

Vooralsnog een stuk duurder dan e-bikes

Een nadeel van waterstof fietsen is op dit moment nog de aanzienlijk hogere prijs. Waar een e-bike al verkrijgbaar is vanaf 1000 euro, lopen de kosten voor een waterstofmodel al snel op tot 5000 euro of meer. De brandstofcel en watertanks maken het een complex en daardoor kostbaar systeem.

Naarmate de technologie zich verder ontwikkelt en op grotere schaal geproduceerd kan worden, zullen de prijzen naar verwachting wel dalen. Zo kost de op waterstof aangedreven speedpedelec Alpha van Pragma industries momenteel 7000 euro. In de toekomst wil het bedrijf de kosten van de fiets terugbrengen naar 5000 euro om te concurreren met high-end e-fietsen.

0

Powered by

logo

Grote uitdagingen

Een ander groot nadeel van waterstof fietsen is op dit moment het vrijwel ontbreken van openbare tankstations. De tankinfrastructuur moet nog vanaf nul worden opgebouwd. Voor particulieren is dit een drempel, voor bedrijven met een eigen waterstoftank wel interessant. Ook de productie van waterstof staat nog in de kinderschoenen. Driekwart van alle waterstof wordt nu nog uit aardgas gewonnen. Groene waterstofproductie met behulp van duurzame energie moet de standaard worden. Verder vergt waterstof extra aandacht op het gebied van veiligheid, vanwege het risico op ontbranding.

Waterstof tankstation

© Stock57

Een groene oplossing?

De productie van waterstof moet nog een stuk duurzamer worden om de klimaatvoordelen te kunnen garanderen. Op dit moment wordt het leeuwendeel van de waterstof nog steeds vervuild geproduceerd uit aardgas. Deze 'grijze' waterstofproductie gaat gepaard met de uitstoot van het broeikasgas CO2, op de lange termijn geen duurzaam alternatief dus. Ook 'blauwe' waterstof, waarbij CO2 afkomstig van aardgas wordt opgeslagen, is niet vrij van kritiek. De opslag van CO2 is namelijk minder effectief dan vaak beweerd wordt. Bovendien komen er nog methaanemissies bij vrij die het klimaat ook schaden.

Hoe je ook fietst: draag altijd een helm!

Fietshelmen in alle kleuren en maten vind je op Amazon

De toekomst is 'groene' waterstof, geproduceerd door elektrolyse van water met behulp van stroom uit zon en wind. Dit is een 100 procent schone productiemethode zonder uitstoot van broeikasgassen. Om deze 'groene' waterstof op grote schaal beschikbaar en betaalbaar te maken is wel nog een behoorlijke uitdaging.

Waterstof H2

Tot slot

De waterstof fiets heeft dus zeker potentie, vooral vanwege de veel grotere actieradius. Maar er zijn nog wel wat uitdagingen te overwinnen. Naarmate de tankinfrastructuur zich uitbreidt en groene waterstofproductie opschaling krijgt, kunnen deze door waterstof aangedreven tweewielers een serieus alternatief worden voor gewone e-bikes. Met name voor lange afstanden lijken waterstof fietsen veelbelovend. De tijd zal leren of dit de fiets van de toekomst wordt.

💡 Wil jij jouw huis verduurzamen?

Vraag een offerte aan voor zonneboilers:

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten

ID.nl - onderdeel van Reshift Digital B.V. © 2024 | Nijverheidsweg 18, 2031CP, Haarlem