ID.nl logo
Klachten over je elektrische fiets: wat kun je doen?
© Reshift Digital
Mobiliteit

Klachten over je elektrische fiets: wat kun je doen?

Een e-bike is een betrouwbaar vervoersmiddel waar niet zo snel iets aan mankeert. Toch kan het altijd gebeuren dat de accu stukgaat of dat je elektrische fiets een ander mankement vertoont. In dit artikel bespreken we welke problemen je eventueel zelf verhelpt en waarvoor je het beste professionele hulp van een fietsenmaker inschakelt. Verder kun je bij ingewikkeldere problemen een klacht melden bij de fabrikant of een consumenteninstantie. Leidt dat nog steeds niet tot een goede oplossing? Zoek het hogerop en schakel een klachtencommissie of rechtshulp in.

Dé Kieskeurig.nl E-bike Duurtest - 20 fietsmerken, 20 weken getest

Meer weten!

Verschillende soorten klachten over je elektrische fiets

Aan een e-bike kunnen best wat onderdelen defect raken. Veel elektrische-fiets-problemen hebben te maken met de geïntegreerde batterij. Wellicht raakt op een dag de accu van je elektrische fiets ineens leeg of valt de trapondersteuning plotseling weg. Verder gaat in sommige gevallen de oplader van je elektrische fiets kapot, waarbij je de adapter moet vervangen door een origineel exemplaar van de fietsfabrikant. Is de klacht ingewikkelder van aard, dan kun je het waarschijnlijk niet eigenhandig oplossen. Voordat je externe hulp inschakelt, is het wenselijk om het probleem eerst zo volledig mogelijk in kaart te brengen.

Veruit de meeste e-bikes hebben een display. Gunstig, want bij problemen verschijnen er hierop vaak foutmeldingen van storingen. Elektrische fietsen zijn namelijk slimme vervoersmiddelen die veelal zelfstandig een diagnose kunnen stellen. Is de motor van je elektrische fiets kapot of laadt de accu niet meer op, dan geeft de genoemde foutcode hiervan een bevestiging. Afhankelijk van de gebruikte e-bike zoek je in de handleiding gedetailleerde informatie van een foutcode op. De handleiding vermeldt bij de betreffende code bijvoorbeeld ‘de accu elektrische fiets laadt niet op’ of ‘de elektrische fiets ondersteuning valt weg’. Het voordeel van een foutcode met defectomschrijving is dat je de klacht heel gericht kunt aanpakken.

Een klacht over je elektrische fiets? Dit moet je eerst doen

Als we de reviews mogen geloven zijn e-bike ervaringen overwegend positief. Desondanks kan er altijd iets aan het apparaat mankeren. Een elektrische fiets heeft namelijk nogal wat techniek in huis. Belangrijk is om eerst een duidelijk beeld van de klacht te schetsen. Wellicht betreft het een storing of is de accu defect. Verschijnt er op het display een mysterieuze foutcode? Zoek even in de handleiding of op internet of je meer informatie over het probleem kunt vinden. Wie weet is het slechts een kleinigheidje dat je zelf kunt oplossen. Denk bijvoorbeeld aan een fiets accu resetten, het bevestigen van een spaakmagneet of het reinigen van verbindingspunten. Bij sommige storingen helpt het al om de elektrische fiets volledig uit te schakelen en vervolgens opnieuw op te starten.

Gaat het om een ingrijpender probleem, zoals een onjuist afgestelde sensor, defect van de motor of een vreemde softwarefout? Je kunt dan een klacht indienen. De dealer waar je de e-bike hebt gekocht, is altijd het eerste aanspreekpunt. Neem bij je bezoek zekerheidshalve het aankoopbewijs mee. Een gespecialiseerde fietsenmaker beschikt over de juiste kennis, kwalitatief gereedschap en de benodigde uitleesapparatuur. Hierdoor kan een capabele monteur veruit de meeste klachten oplossen. Voor geavanceerde reparaties overlegt de dealer zo nodig met de e-bikefabrikant.

In een enkel geval blijft het probleem zich voordoen en lukt het de fietsenmaker niet om de klacht te verhelpen. Vraag dan eerst advies aan de producent van de e-bike. Wie weet biedt de fabrikant een permanente oplossing. Het kan ook gebeuren dat je het met de dealer oneens bent over de in rekening gebrachte kosten of reparatieprocedure. Kom je er onderling niet uit? Neem in dat geval contact op met De Geschillencommissie. Zij bemiddelen tussen de klant en fietsdealer, waarbij laatstgenoemde het voorstel krijgt om de klacht binnen een redelijke reactietermijn alsnog op te lossen. Voorwaarde is wel dat de fietsenwinkel bij De Geschillencommissie is aangesloten. Dat is bij veruit de meeste verkoopadressen het geval.

Heb je een verzekering voor je elektrische fiets afgesloten? Afhankelijk van de dekking krijg je de reparatie- of schadekosten wellicht vergoed. Je klopt bijvoorbeeld bij de verzekeraar aan wanneer de e-bike buiten jouw schuld schade oploopt. Met een goede fietsverzekering ben je ook gedekt tegen kosten voor diefstal. Sommige verzekeringsmaatschappijen bieden daarnaast pechhulp aan. Bel naar de verzekeringsmaatschappij en de fiets wordt ter plekke gerepareerd. Is dat niet mogelijk, dan brengt de verzekeraar je e-bike naar een nabijgelegen fietsenmaker.

Garantie van je elektrische fiets

Neem voor aanschaf van een elektrische fiets altijd eerst grondig de garantievoorwaarden door. De voorwaarden verschillen namelijk nogal per merk. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, geldt er in Nederland geen wettelijk gestelde garantieperiode. Maar hoewel er dus geen wettelijke garantietermijn is, bepaalt de wet wél dat het product een redelijke periode vlekkeloos moet functioneren. De betere merken van e-bikes bieden uitgebreide fabrieksgarantie op het product. Als je een elektrische fiets koopt, krijg je er meestal een garantiebewijs met specifieke voorschriften bij.

Of je aanspraak op elektrische fiets garantie kunt maken, hangt grotendeels van het defect af. Op het stalen of aluminium frame geven sommige fabrikanten wel vijf of tien jaar garantie. Elektrische fiets-bezitters zijn zo langdurig gedekt tegen constructiefouten. Maar hoe zit het met onderdelen die gevoeliger zijn voor slijtage, zoals het batterijpakket en de motor? De garantie op de motor van je elektrische fiets en de garantie op de accu van een elektrische fiets bedragen bij de meeste merken twee jaar. Overigens kun je optioneel extra garantie bijkopen, zodat je bijvoorbeeld op de complete elektrische fiets 5 jaar garantie hebt. Lees bij een aanvullend garantiepakket nauwlettend de voorwaarden. Een accu die jaarlijks capaciteit verliest, valt bijvoorbeeld normaliter niet onder de dekking van extra garantie.

Buiten de gebruikelijke fabrieksgarantie kan een consument (tegen extra betaling) ook verkopersgarantie bij een fietsdealer afnemen. Na een klacht binnen de afgesproken garantietermijn lost de fietsenwinkel het probleem kosteloos op.

Belangrijk om te weten is dat schade door een verkeersongeval of valpartij geen onderdeel is van de garantie. E bike-eigenaren kunnen voor dekking van fietsschade een speciale e-bike verzekering afsluiten. Lees zorgvuldig de kleine lettertjes en ga de beoogde fietsverzekering vergelijken met andere aanbieders. Er zijn namelijk veel verschillen in dekking en prijs. Vaak kun je aanvullende accessoires meeverzekeren – denk aan een fietstas, mand en kinderzitje. Voor een zogeheten high speed e-bike met kenteken heb je overigens een specifieke speed pedelec verzekering met WA-dekking nodig. In de praktijk betreft dat meestal een bromfietsverzekering.

Contact opnemen met fietsenwinkel of fabrikant

Iedere fabrikant biedt standaard fabrieksgarantie op de e-bike. Wanneer je garantie wilt claimen, is het bij de meeste merken een vereiste dat je de eerste eigenaar van de fiets bent. Bij het gros van de fietsmerken is fabrieksgarantie namelijk niet overdraagbaar. Voor de daadwerkelijke garantieafhandeling ga je naar de fietsenwinkel waar je de tweewieler hebt gekocht. Houd er rekening mee dat een fabrikant tijdens de garantieafwikkeling weliswaar defecte onderdelen vergoedt, maar mogelijk wel arbeidsloon in rekening brengt. Dat staat vermeld in de garantievoorwaarden.

Bestaat er twijfel of een defect onder de wettelijke fabrieksgarantie valt? De dealer stuurt kapotte onderdelen mogelijk ter beoordeling naar de fabrikant. Wat is fabrieksgarantie eigenlijk precies? Het antwoord op deze vraag laat zich soms lastig definiëren. Zo geven fabrikanten geen garantie op schade die onder normale slijtage valt. Denk bijvoorbeeld aan een mindere werking van de ketting, kabels en remblokjes. Ook wanneer je zelf graag aan de e-bike sleutelt, vervalt wellicht het recht op garantie. Wat wel en niet onder de garantieplicht van de fabrikant valt, is soms een grijs gebied. Probeer daarom altijd in goed overleg tot een oplossing te komen. Lukt dat niet? Gelukkig ben je als consument goed beschermd. Hier gaan we in de volgende paragraaf dieper op in.

Je rechten als consument

Je rechten als consument zijn behoorlijk uitgebreid. Zo beschik je over duidelijke consumentenrechten bij aankoop, maar ook daarna garandeert het Europees consumentenrecht dat je nog lang van een e-bike kunt genieten. Koop je de elektrische fiets online, dan heb je wettelijk veertien dagen bedenktijd. Binnen deze periode mag je het product zonder opgave van redenen retour sturen, waarna je het aankoopbedrag van de verkoper weer terug krijgt.

Als de e-bike binnen een redelijke wettelijke garantietermijn kapotgaat, heb je als consument recht op reparatie, een nieuw product of teruggave van het aankoopbedrag. Als onderdeel van de wettelijke garantie heb je het recht op deugdelijk product. Bij een e-bike van een gerenommeerd fietsenmerk mag je bijvoorbeeld verwachten dat de tweewieler ook na de eerste gebruikersjaren nog een tijdje meegaat. Wanneer je door nalatigheid van de fabrikant een ondeugdelijk product hebt gekocht, kun je alsnog reparatie of vervanging claimen.

Heb je een klacht? Probeer eerst in een persoonlijk gesprek met de verkoper tot overeenstemming te komen. Kom je er met de fietsendealer niet uit en heb je ook al contact met de producent opgenomen? Met een aangetekende brief ingebrekestelling geef je de verkopende partij een laatste kans om het euvel te verhelpen. Op verschillende websites vind je een voorbeeldbrief ingebrekestelling of een klachtenbrief-voorbeeld. Wanneer een gepaste reactie uitblijft, kun je in het uiterste geval een procedure bij De Geschillencommissie of kantonrechter starten.

Bij deze instanties kun je terecht

Advies of hulp nodig? Je kunt bij nogal wat instanties terecht voor consumentenrecht-advies of om je consumentenrecht te halen. Voor informatie over reparaties, verzekeringen en garantieclaims doe je bijvoorbeeld een beroep op de websites van de Fietsersbond en Consumentenbond. E bikes-verkopers dienen zich te houden aan de Wet Handhaving consumentenbescherming. Hierin zijn de exacte regels voor verkopers vastgelegd. Denk bijvoorbeeld aan de richtlijnen rondom consumentenrecht garantie.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet toe of bedrijven de overheidsregels correct naleven. Voldoet een consumentenkoop in jouw ogen niet aan het ACM consumentenrecht? Je wint dan het beste advies in bij ACM ConsuWijzer. Deze onafhankelijke toezichthouder beantwoordt vragen over je rechten als consument. Verder bevat de website allerlei voorbeeldbrieven en lees je hoe je zonder tussenkomst van een rechter je gelijk kunt halen, bijvoorbeeld door naar De Geschillencommissie te stappen. Mocht het nodig zijn, dan geeft ConsuWijzer ook voorlichting over hoe je rechtshulp inschakelt. Je kunt met je probleem bijvoorbeeld terecht bij het Juridische Loket of je rechtsbijstandverzekeraar. Bedenk wel dat een gang naar de kantonrechter mogelijk geld kost.

De E-bike Winkelzoeker

Bekijk met behulp van de E-bike Winkelzoeker waar de gewenste e-bike nog op voorraad is en boek direct een proefrit bij jou in de buurt. Zo vis je niet achter het net en wacht je wellicht niet zo lang op je nieuwe elektrische fiets. Kieskeurig.nl toont namelijk de actuele voorraad bij deelnemende fietswinkels door het hele land. Vergelijk en bekijk jouw e-bike in stroomversnelling met behulp van de Winkelzoeker!

©PXimport

▼ Volgende artikel
Review TP-Link Tapo C545D – Vaste en beweegbare camera ineen
© Maikel Dijkhuizen
Zekerheid & gemak

Review TP-Link Tapo C545D – Vaste en beweegbare camera ineen

Veel beweegbare bewakingscamera's hebben een slimme volgfunctie. Handig, maar helaas verliezen ze hierbij wel het totaalbeeld uit het oog. TP-Link pakt dat anders aan met een dual-lensmodel: een pan- en tilt-camera met daarboven een vaste groothoeklens. Beide kijken tegelijk mee. De schappelijke adviesprijs van nog geen honderd euro maakt dit buitenmodel extra interessant.

Fantastisch
Conclusie

De TP-Link Tapo C545D is een betaalbare beveiligingscamera die op eigen houtje objecten volgt én tegelijkertijd een totaalbeeld van de omgeving vastlegt. Dankzij deze dual lens-techniek registreert dit apparaat dus alle gebeurtenissen in het beoogde gebied. Daarmee is dit product een betaalbare oplossing voor wie een tuin of kamer grondig wil bewaken.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar
  • Eenvoudige montage
  • Twee lenzen voorkomen dode hoeken
  • Ruim gezichtsveld van 165 graden (groothoekcamera)
  • Draai- en kantelfunctie
  • Wifi en ethernet
  • IP66-gecertificeerd
  • Veel opslagopties
  • Doeltreffende automatische volgfunctie
  • Meldingen van personen, huisdieren en voertuigen
  • Goede beeldkwaliteit
  • Nachtzicht in kleur
  • Kwetsbare behuizing
  • Engelstalige montagehandleiding
  • Vrij korte voedingskabel
  • Sirene klinkt zacht

Deze pan- en tilt-camera heeft een IP66-gecertificeerde behuizing van kunststof. Je kunt hem dus zowel binnen als buiten ophangen. Kies wel een veilige plek buiten het bereik van spelende kinderen: de Tapo C545D heeft namelijk een relatief kwetsbare behuizing met diverse roterende onderdelen.

©Maikel Dijkhuizen

De inhoud van de productdoos.

Beveiligingscamera ophangen

In de productdoos zit een Engelstalige handleiding met montage-instructies. Je kunt de bewakingscamera op drie manieren ophangen, namelijk aan de muur, dakrand (plafond) of paal. Gebruik het bijgesloten voorbeeldvel om geschikte gaten voor de montagebeugel te boren. Zodra dit onderdeel op de juiste plek hangt, klik je de camera hierop vast. Dat werkt via een soepel schuifmechanisme. Voor aansluiting van de netwerk- en voedingskabel levert TP-Link waterdichte afdichtingsringen mee. Op die manier komt er geen vocht bij de connectors. Zorg trouwens wel voor een nabijgelegen stopcontact, want de stroomkabel van drie meter is niet al te lang. Verder hoef je de ethernetaansluiting niet per se te gebruiken, want deze camera ondersteunt ook wifi.

©Maikel Dijkhuizen

De stroom- en ethernetaansluiting zijn in de bekabeling verwerkt.

Beelden opslaan

Uiteraard wil je bewakingsbeelden opslaan. De gemakkelijkste methode is om de video's lokaal te bewaren. Prik hiervoor een eigen microSD-kaart van maximaal 512 GB in de behuizing. Je kunt optioneel ook beeldmateriaal in de cloud opslaan, maar dat vereist een betaald Tapo Care-abonnement. In de toekomst voegt de fabrikant via een softwareupdate ook nog ondersteuning voor zijn Tapo H500 Smart HomeBase toe. Op dit los verkrijgbare basisstation kunnen gebruikers opnames van maximaal zestien beveiligingscamera's opslaan. Ten slotte bewaar je de video's net zo makkelijk op een geschikte NAS. Kortom, opslagmogelijkheden genoeg!

Lees hier onze Tapo Smart HomeBase H500 review

©Maikel Dijkhuizen

Achter het rubberen klepje vind je een microSD-kaartslot en resetknop.

Dubbele opnames

De configuratie in de TP-Link Tapo-app verloopt vlot. Maak eerst een account aan en schakel hierbij vrijblijvend tweestapsverificatie in. Je koppelt de camera daarna zo nodig aan jouw wifi-netwerk en geeft het apparaat een naam. Vervolgens beland je al gauw in het hoofdvenster met alle beschikbare opties. Beide lenzen ondersteunen een respectabele resolutie van 2304 × 1296 pixels. Dat is voor bewakingsdoeleinden prima. De beelden hebben heldere realistische kleuren. Mooi meegenomen is dat deze bewakingscamera ook in het donker opnames in kleur maakt. Aan weerszijden van beide lenzen zitten namelijk twee felle ledlampen.

De dual lens-optie is een groot pluspunt. Het beweegbare hoofd met de pan- en tilt-camera volgt automatisch objecten totdat de bewuste persoon of het huisdier buiten zicht is. Dat werkt in de praktijk erg goed! Tegelijkertijd zorgt de vaste groothoekcamera met een ruim diagonaal gezichtsveld van 165 graden voor het complete plaatje. In feite maakt de Tapo C545D dus steeds dubbele opnames. Om die reden toont de TP-Link Tapo-app twee liveweergaven onder elkaar. Wil je op een ander object focussen? Tik dan enige tijd om dit doel te volgen. Bij detectie van personen, huisdieren en voertuigen ontvang je desgewenst een pushbericht.

©Maikel Dijkhuizen

Zie in de TP-Link Tapo-app precies wat er in jouw omgeving gebeurt.

Veel functies

De app bevat nog veel meer nuttige functies. Zo kun je met behulp van de pijltjestoetsen de pan- en tilt-camera handmatig draaien en kantelen. Daarnaast activeer je eventueel een alarm. Hierbij gaan de lampen na bewegingsdetectie snel knipperen. Bovendien speelt de Tapo C545D ook een sirene af, al is die niet zo luid. Tot slot communiceer je eenvoudig met iemand op afstand. Zodra je in de microfoon van de smartphone praat, laat de geïntegreerde speaker op de camera jouw stem horen.

TP-Link Tapo C545D kopen?

De TP-Link Tapo C545D is een betaalbare beveiligingscamera die op eigen houtje objecten volgt én tegelijkertijd een totaalbeeld van de omgeving vastlegt. Dankzij deze dual lens-techniek registreert dit apparaat dus alle gebeurtenissen in het beoogde gebied. Daarmee is dit product een betaalbare oplossing voor wie een tuin of kamer grondig wil bewaken.

Op zoek naar een goedkopere beveiligingscamera van TP-Link? Lees hier onze TP-Link Tapo C425 review

▼ Volgende artikel
Krokant van buiten, mals van binnen: zó doe je dat in de airfryer
© africaimages.com (Olga Yastremska, Africa Images)
Huis

Krokant van buiten, mals van binnen: zó doe je dat in de airfryer

Je hebt een airfryer gekocht om met minder vet te koken, maar dat betekent niet dat je hoeft in te leveren op smaak of knapperigheid. Integendeel: met het juiste gebruik tover je er de krokantste gerechten mee op tafel, zonder dat ze in olie zwemmen. Het draait allemaal om de juiste aanpak.

In dit artikel lees je:

🥨Hoe een airfryer precies werkt
🍟Hoe je ervoor zorgt dat snacks en groenten worden
🍗Welke handige trucs je kunt gebruiken voor het beste bakresultaat
🥓Hoe je het maximale uit je airfryer haalt

Lees ook: Airfryer met één of twee lades? Zo kies je slim

Hoe werkt een airfryer eigenlijk? Nou, zo!

Een airfryer werkt eigenlijk als een kleine heteluchtoven waarin hete lucht continu circuleert. Je eten gaat in een mandje of op een rekje, waar het rondom wordt verhit. Door het krachtige verwarmingselement bereikt de airfryer snel de juiste temperatuur. De compacte binnenruimte houdt de warmte vast, waardoor alles sneller gaart dan in een gewone oven. Dat scheelt energie én levert in korte tijd een mooi krokant resultaat op.

©africaimages.com (Olga Yastremska, Africa Images)

Krokant resultaat met snacks en friet uit de airfryer

Friet en snacks horen natuurlijk bij de airfryer. Er zijn genoeg diepvriesvarianten die speciaal voor dit type bereiding zijn gemaakt. Houd voor het beste resultaat de aanwijzingen op de verpakking aan, maar verwarm je airfryer altijd eerst even voor. Ook als de handleiding zegt dat het niet hoeft. Vier minuten op de gewenste temperatuur is meestal genoeg.

Leg kroketten of andere snacks nooit in een koude airfryer – dat is te vergelijken met ze in koude olie dompelen. Kijk aan het einde van de bereiding of ze mooi goudbruin zijn. Elke airfryer heeft zijn eigen karakter, dus soms helpt een minuutje extra voor die perfecte krokante korst.

Groenten met een knapperig laagje uit de airfryer

Zin in groenten met een stevige bite? Paneren is de sleutel. Geen dik beslag, maar een eenvoudige laag van ei en paneermeel of panko. Snijd bijvoorbeeld bloemkool in kleine roosjes, meng bloem met kruiden naar smaak en klop een eitje los. Haal de roosjes eerst door de bloem, dan door het ei en druk ze daarna goed in de panko. Na twintig minuten op 190 graden komen ze krokant en goudbruin uit je airfryer.

Hetzelfde trucje werkt prima met groenten als courgette, aubergine (in repen) of wortel. Wie liever geen ei gebruikt, kan een dun papje maken van bloem, water en kruiden om de paneerlaag te laten hechten.

©Francisco Zeledon

🎯 Populairste merken airfryer in NL

Philips | Ninja | Tefal | Inventum | Princess

Deze merken komen al langere tijd goed uit de bus in verschillende vergelijkingen. In tests van de Consumentenbond en andere onafhankelijke platforms worden ze vaak genoemd omdat ze simpelweg doen wat je ervan verwacht: ze warmen snel op, bakken gelijkmatig en zijn prettig in gebruik. Bovendien is de verhouding tussen de prijs en wat je voor je geld krijgt goed.

Aanraders per merk

Ninja Airfryer XXL Max Pro
Ruime airfryer voor grotere porties. De 6,2-liter mand is geschikt voor 3-4 personen en levert gelijkmatige resultaten bij friet, groenten en vlees. Dankzij de hogere stand wordt alles extra knapperig. Reviewscore op Kieskeurig: 9,6.

Tefal Dual Easy Fry & Grill EY905D 8.3L XXL Airfryer

Ruim model met twee lades, geschikt voor grotere porties of volledige maaltijden tegelijk. Reviewscore op Kieskeurig: 8,8.

Inventum GF500HLD Airfryer
Betaalbare instap-airfryer; handig voor kleinere huishoudens of basisgebruik. Reviewscore op Kieskeurig: 9,2.

Princess Double Basket Airfryer - 8L - 2400W
dubbele airfryer met twee manden van 4 liter. Geschikt om twee gerechten tegelijk te bereiden, met genoeg capaciteit voor een gezin. Reviewscore op Kieskeurig: 8,5.

Philips 3000 Series NA352/00 Airfryer 9 L Dual Basket
Populair model van Philips met dubbele mand en ruime inhoud, geschikt voor gezinnen of grotere porties. Reviewscore op Kieskeurig: 8,2.

🔟 Over de reviewscores op Kieskeurig.nl
Op Kieskeurig.nl schrijven consumenten reviews over producten. Elke review moet voldoen aan kwaliteitscriteria: de reviewer moet aangeven of het product gekocht, gekregen of getest is, er mag geen misleidende taal in staan en de inhoud moet betrouwbaar zijn. Zo worden nep- of spamreacties tegengegaan. Bij de beoordeling zie je niet alleen het gemiddelde cijfer, maar ook hoeveel reviews er zijn. Zo krijg je meteen een indruk of de score op basis van één enkele review is of op basis van veel gebruikerservaringen.

De maizenatruc voor goudbruine, knapperige aardappels

Verse aardappels uit de airfryer zijn heerlijk, maar echt krokant worden ze niet altijd vanzelf. Dat komt door het zetmeel, dat per aardappelras en zelfs per seizoen verschilt. Sommige aardappels bevatten meer suikers en kleuren daardoor snel bruin, terwijl de binnenkant nog niet gaar is.

De oplossing is eenvoudig: laat de aardappelpartjes of -schijfjes minimaal een half uur in koud water staan om het overtollige zetmeel weg te spoelen. Dep ze daarna goed droog. Meng per halve kilo aardappel een eetlepel maizena of aardappelzetmeel erdoor. Besprenkel ze licht met olie, bijvoorbeeld met een sprayspuit uit de supermarkt, en bak ze 25 tot 30 minuten op 180 graden in een voorverwarmde airfryer. Controleer of ze gaar zijn en serveer ze direct, want na afkoeling verliezen ze hun knapperigheid.

Spray je voedsel in met olie voor het beste bakresultaat

Met een speciale verstuiver krijg je een mooi, dun laagje

Zo bak je alles perfect in je airfryer

Veel mensen gebruiken bakpapier of een bakvorm om hun airfryer schoon te houden. Dat kan, zolang de hete lucht maar goed kan blijven circuleren. Wordt de luchtstroom geblokkeerd, dan gaart je eten ongelijkmatig en blijft het minder krokant.

Een beetje olie doet wonderen. Je hebt er niet veel van nodig, maar zonder olie blijven gerechten vaak bleek of droog. Voorgepaneerde snacks, zoals een schnitzel uit de supermarkt, krijgen pas een mooi bruin korstje als je ze licht insprayt met olie. Invetten met een kwastje kan ook, al verdeelt een spray de olie meestal gelijkmatiger.

Blijft het resultaat tegenvallen? Controleer dan of je airfryer de juiste temperatuur haalt. Dat kan met een oventhermometer: verwarm de airfryer vijf minuten voor, zet de thermometer erin en laat hem nog vijf minuten draaien op de ingestelde stand. Zo weet je meteen of de temperatuur klopt.

Lees ook: Airfryers met slimme schoonmaak- en opbergfuncties

Weten welke airfryers nu extra voordelig zijn?

Je heckt het op de prijsdalerspagina van Kieskeurig.nl

View post on TikTok