ID.nl logo
Klachten over je elektrische fiets: wat kun je doen?
© CIDimport
Mobiliteit

Klachten over je elektrische fiets: wat kun je doen?

Een e-bike is een betrouwbaar vervoersmiddel waar niet zo snel iets aan mankeert. Toch kan het altijd gebeuren dat de accu stukgaat of dat je elektrische fiets een ander mankement vertoont. In dit artikel bespreken we welke problemen je eventueel zelf verhelpt en waarvoor je het beste professionele hulp van een fietsenmaker inschakelt. Verder kun je bij ingewikkeldere problemen een klacht melden bij de fabrikant of een consumenteninstantie. Leidt dat nog steeds niet tot een goede oplossing? Zoek het hogerop en schakel een klachtencommissie of rechtshulp in.

Dé Kieskeurig.nl E-bike Duurtest - 20 fietsmerken, 20 weken getest

Meer weten!

Verschillende soorten klachten over je elektrische fiets


Aan een e-bike kunnen best wat onderdelen defect raken. Veel elektrische-fiets-problemen hebben te maken met de geïntegreerde batterij. Wellicht raakt op een dag de accu van je elektrische fiets ineens leeg of valt de trapondersteuning plotseling weg. Verder gaat in sommige gevallen de oplader van je elektrische fiets kapot, waarbij je de adapter moet vervangen door een origineel exemplaar van de fietsfabrikant. Is de klacht ingewikkelder van aard, dan kun je het waarschijnlijk niet eigenhandig oplossen. Voordat je externe hulp inschakelt, is het wenselijk om het probleem eerst zo volledig mogelijk in kaart te brengen.

Veruit de meeste e-bikes hebben een display. Gunstig, want bij problemen verschijnen er hierop vaak foutmeldingen van storingen. Elektrische fietsen zijn namelijk slimme vervoersmiddelen die veelal zelfstandig een diagnose kunnen stellen. Is de motor van je elektrische fiets kapot of laadt de accu niet meer op, dan geeft de genoemde foutcode hiervan een bevestiging. Afhankelijk van de gebruikte e-bike zoek je in de handleiding gedetailleerde informatie van een foutcode op. De handleiding vermeldt bij de betreffende code bijvoorbeeld ‘de accu elektrische fiets laadt niet op’ of ‘de elektrische fiets ondersteuning valt weg’. Het voordeel van een foutcode met defectomschrijving is dat je de klacht heel gericht kunt aanpakken.

Een klacht over je elektrische fiets? Dit moet je eerst doen

Als we de reviews mogen geloven zijn e-bike ervaringen overwegend positief. Desondanks kan er altijd iets aan het apparaat mankeren. Een elektrische fiets heeft namelijk nogal wat techniek in huis. Belangrijk is om eerst een duidelijk beeld van de klacht te schetsen. Wellicht betreft het een storing of is de accu defect. Verschijnt er op het display een mysterieuze foutcode? Zoek even in de handleiding of op internet of je meer informatie over het probleem kunt vinden. Wie weet is het slechts een kleinigheidje dat je zelf kunt oplossen. Denk bijvoorbeeld aan een fiets accu resetten, het bevestigen van een spaakmagneet of het reinigen van verbindingspunten. Bij sommige storingen helpt het al om de elektrische fiets volledig uit te schakelen en vervolgens opnieuw op te starten.

Gaat het om een ingrijpender probleem, zoals een onjuist afgestelde sensor, defect van de motor of een vreemde softwarefout? Je kunt dan een klacht indienen. De dealer waar je de e-bike hebt gekocht, is altijd het eerste aanspreekpunt. Neem bij je bezoek zekerheidshalve het aankoopbewijs mee. Een gespecialiseerde fietsenmaker beschikt over de juiste kennis, kwalitatief gereedschap en de benodigde uitleesapparatuur. Hierdoor kan een capabele monteur veruit de meeste klachten oplossen. Voor geavanceerde reparaties overlegt de dealer zo nodig met de e-bikefabrikant.

In een enkel geval blijft het probleem zich voordoen en lukt het de fietsenmaker niet om de klacht te verhelpen. Vraag dan eerst advies aan de producent van de e-bike. Wie weet biedt de fabrikant een permanente oplossing. Het kan ook gebeuren dat je het met de dealer oneens bent over de in rekening gebrachte kosten of reparatieprocedure. Kom je er onderling niet uit? Neem in dat geval contact op met De Geschillencommissie. Zij bemiddelen tussen de klant en fietsdealer, waarbij laatstgenoemde het voorstel krijgt om de klacht binnen een redelijke reactietermijn alsnog op te lossen. Voorwaarde is wel dat de fietsenwinkel bij De Geschillencommissie is aangesloten. Dat is bij veruit de meeste verkoopadressen het geval.

Heb je een verzekering voor je elektrische fiets afgesloten? Afhankelijk van de dekking krijg je de reparatie- of schadekosten wellicht vergoed. Je klopt bijvoorbeeld bij de verzekeraar aan wanneer de e-bike buiten jouw schuld schade oploopt. Met een goede fietsverzekering ben je ook gedekt tegen kosten voor diefstal. Sommige verzekeringsmaatschappijen bieden daarnaast pechhulp aan. Bel naar de verzekeringsmaatschappij en de fiets wordt ter plekke gerepareerd. Is dat niet mogelijk, dan brengt de verzekeraar je e-bike naar een nabijgelegen fietsenmaker.

Garantie van je elektrische fiets

Neem voor aanschaf van een elektrische fiets altijd eerst grondig de garantievoorwaarden door. De voorwaarden verschillen namelijk nogal per merk. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, geldt er in Nederland geen wettelijk gestelde garantieperiode. Maar hoewel er dus geen wettelijke garantietermijn is, bepaalt de wet wél dat het product een redelijke periode vlekkeloos moet functioneren. De betere merken van e-bikes bieden uitgebreide fabrieksgarantie op het product. Als je een elektrische fiets koopt, krijg je er meestal een garantiebewijs met specifieke voorschriften bij.

Of je aanspraak op elektrische fiets garantie kunt maken, hangt grotendeels van het defect af. Op het stalen of aluminium frame geven sommige fabrikanten wel vijf of tien jaar garantie. Elektrische fiets-bezitters zijn zo langdurig gedekt tegen constructiefouten. Maar hoe zit het met onderdelen die gevoeliger zijn voor slijtage, zoals het batterijpakket en de motor? De garantie op de motor van je elektrische fiets en de garantie op de accu van een elektrische fiets bedragen bij de meeste merken twee jaar. Overigens kun je optioneel extra garantie bijkopen, zodat je bijvoorbeeld op de complete elektrische fiets 5 jaar garantie hebt. Lees bij een aanvullend garantiepakket nauwlettend de voorwaarden. Een accu die jaarlijks capaciteit verliest, valt bijvoorbeeld normaliter niet onder de dekking van extra garantie.

Buiten de gebruikelijke fabrieksgarantie kan een consument (tegen extra betaling) ook verkopersgarantie bij een fietsdealer afnemen. Na een klacht binnen de afgesproken garantietermijn lost de fietsenwinkel het probleem kosteloos op.

Belangrijk om te weten is dat schade door een verkeersongeval of valpartij geen onderdeel is van de garantie. E bike-eigenaren kunnen voor dekking van fietsschade een speciale e-bike verzekering afsluiten. Lees zorgvuldig de kleine lettertjes en ga de beoogde fietsverzekering vergelijken met andere aanbieders. Er zijn namelijk veel verschillen in dekking en prijs. Vaak kun je aanvullende accessoires meeverzekeren – denk aan een fietstas, mand en kinderzitje. Voor een zogeheten high speed e-bike met kenteken heb je overigens een specifieke speed pedelec verzekering met WA-dekking nodig. In de praktijk betreft dat meestal een bromfietsverzekering.

Contact opnemen met fietsenwinkel of fabrikant

Iedere fabrikant biedt standaard fabrieksgarantie op de e-bike. Wanneer je garantie wilt claimen, is het bij de meeste merken een vereiste dat je de eerste eigenaar van de fiets bent. Bij het gros van de fietsmerken is fabrieksgarantie namelijk niet overdraagbaar. Voor de daadwerkelijke garantieafhandeling ga je naar de fietsenwinkel waar je de tweewieler hebt gekocht. Houd er rekening mee dat een fabrikant tijdens de garantieafwikkeling weliswaar defecte onderdelen vergoedt, maar mogelijk wel arbeidsloon in rekening brengt. Dat staat vermeld in de garantievoorwaarden.

Bestaat er twijfel of een defect onder de wettelijke fabrieksgarantie valt? De dealer stuurt kapotte onderdelen mogelijk ter beoordeling naar de fabrikant. Wat is fabrieksgarantie eigenlijk precies? Het antwoord op deze vraag laat zich soms lastig definiëren. Zo geven fabrikanten geen garantie op schade die onder normale slijtage valt. Denk bijvoorbeeld aan een mindere werking van de ketting, kabels en remblokjes. Ook wanneer je zelf graag aan de e-bike sleutelt, vervalt wellicht het recht op garantie. Wat wel en niet onder de garantieplicht van de fabrikant valt, is soms een grijs gebied. Probeer daarom altijd in goed overleg tot een oplossing te komen. Lukt dat niet? Gelukkig ben je als consument goed beschermd. Hier gaan we in de volgende paragraaf dieper op in.

Je rechten als consument

Je rechten als consument zijn behoorlijk uitgebreid. Zo beschik je over duidelijke consumentenrechten bij aankoop, maar ook daarna garandeert het Europees consumentenrecht dat je nog lang van een e-bike kunt genieten. Koop je de elektrische fiets online, dan heb je wettelijk veertien dagen bedenktijd. Binnen deze periode mag je het product zonder opgave van redenen retour sturen, waarna je het aankoopbedrag van de verkoper weer terug krijgt.

Als de e-bike binnen een redelijke wettelijke garantietermijn kapotgaat, heb je als consument recht op reparatie, een nieuw product of teruggave van het aankoopbedrag. Als onderdeel van de wettelijke garantie heb je het recht op deugdelijk product. Bij een e-bike van een gerenommeerd fietsenmerk mag je bijvoorbeeld verwachten dat de tweewieler ook na de eerste gebruikersjaren nog een tijdje meegaat. Wanneer je door nalatigheid van de fabrikant een ondeugdelijk product hebt gekocht, kun je alsnog reparatie of vervanging claimen.

Heb je een klacht? Probeer eerst in een persoonlijk gesprek met de verkoper tot overeenstemming te komen. Kom je er met de fietsendealer niet uit en heb je ook al contact met de producent opgenomen? Met een aangetekende brief ingebrekestelling geef je de verkopende partij een laatste kans om het euvel te verhelpen. Op verschillende websites vind je een voorbeeldbrief ingebrekestelling of een klachtenbrief-voorbeeld. Wanneer een gepaste reactie uitblijft, kun je in het uiterste geval een procedure bij De Geschillencommissie of kantonrechter starten.

Bij deze instanties kun je terecht

Advies of hulp nodig? Je kunt bij nogal wat instanties terecht voor consumentenrecht-advies of om je consumentenrecht te halen. Voor informatie over reparaties, verzekeringen en garantieclaims doe je bijvoorbeeld een beroep op de websites van de Fietsersbond en Consumentenbond. E bikes-verkopers dienen zich te houden aan de Wet Handhaving consumentenbescherming. Hierin zijn de exacte regels voor verkopers vastgelegd. Denk bijvoorbeeld aan de richtlijnen rondom consumentenrecht garantie.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet toe of bedrijven de overheidsregels correct naleven. Voldoet een consumentenkoop in jouw ogen niet aan het ACM consumentenrecht? Je wint dan het beste advies in bij ACM ConsuWijzer. Deze onafhankelijke toezichthouder beantwoordt vragen over je rechten als consument. Verder bevat de website allerlei voorbeeldbrieven en lees je hoe je zonder tussenkomst van een rechter je gelijk kunt halen, bijvoorbeeld door naar De Geschillencommissie te stappen. Mocht het nodig zijn, dan geeft ConsuWijzer ook voorlichting over hoe je rechtshulp inschakelt. Je kunt met je probleem bijvoorbeeld terecht bij het Juridische Loket of je rechtsbijstandverzekeraar. Bedenk wel dat een gang naar de kantonrechter mogelijk geld kost.

De E-bike Winkelzoeker

Bekijk met behulp van de E-bike Winkelzoeker waar de gewenste e-bike nog op voorraad is en boek direct een proefrit bij jou in de buurt. Zo vis je niet achter het net en wacht je wellicht niet zo lang op je nieuwe elektrische fiets. Kieskeurig.nl toont namelijk de actuele voorraad bij deelnemende fietswinkels door het hele land. Vergelijk en bekijk jouw e-bike in stroomversnelling met behulp van de Winkelzoeker!

©PXimport

▼ Volgende artikel
Oliebollen in de airfryer: ja of nee?
© AK | ID.nl
Huis

Oliebollen in de airfryer: ja of nee?

Zeg oudejaarsavond en je zegt oliebollen. Heerlijk, met een knapperig korstje, lekker zacht van binnen en een laagje poedersuiker. Kun je oliebollen bakken in je airfryer? En wat is de beste manier om je airfryer te gebruiken voor een lekkere warme oliebol? Je leest het in dit artikel.

Met je airfryer kun je veel meer dan alleen maar patat bakken (maar dat weet je allang natuurlijk). Ook met oud en nieuw komt hij van pas. Hier lees je meer over:

  • Of je oliebollen kunt bakken in de airfryer
  • Welke rozijnensnack je er prima mee bakt
  • Hoe je oliebollen oppiept in je airfryer

Lees ook: Dit zijn de 8 meest gemaakte airfryer-fouten (en zo vermijd je ze)

Oliebollen bakken in de airfryer

Om maar meteen met het slechte nieuws in huis te vallen: je kunt geen oliebollen bakken in je airfryer. Zoals je weet, gebruik je in de airfryer een bakmandje waarin je gerechten grilt of bakt. Oliebollen maak je met een lopend beslag dat je in hete olie frituurt. Door de hete olie stolt de buitenkant en krijg je van die lekkere crispy uitsteeksels aan je huisgemaakte oliebol. In een airfryer zou je beslag alle kanten op lopen en eindig je met een vormloos, ongaar baksel. Niet proberen dus!

Airbollen dan maar?

Op internet circuleren er recepten voor een soort alternatieve oliebol uit de airfryer: de airbol. Dat klinkt veelbelovend, als een soort luchtige oliebol met veel minder vet dan de traditionele bol. In de praktijk pakt dat wat anders uit: als je het recept volgt, bak je een soort massieve rozijnenbroodjes. Best lekker, maar niet als vervanger voor oliebollen.

©Sara Winter

Meld je aan en ontvang het Airfryerwijzer Eindrapport 2024

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl Airfryerwijzer-resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

Oliebollen opwarmen in je airfryer

Oliebollen die je zelf hebt gebakken of gehaald in de super of bij de kraam zijn warm natuurlijk het lekkerst. Warmde je ze tot nu toe altijd op in de magnetron? Niet doen! Om je oliebol weer warm en krokant te krijgen, komt je airfryer dan wél weer goed van pas. Verwarm je airfryer voor op 160 graden. Zit er op jouw airfryer geen opwarmprogramma, stel hem dan in op 4 minuten op 160 graden. Daarna doe je de bollen erin en warm je ze in 3 tot 4 minuten op. Test het even goed uit met de eerste oliebol – als je ze te kort opwarmt, blijft de binnenkant koud.

Opwarmen van bijvoorbeeld appelflappen en berlinerbollen gaat natuurlijk ook prima in de airfryer. Het belangrijkst is om je machine niet te heet in te stellen (om uitdrogen te voorkomen) en om de snacks niet te kort te laten bakken.

Lees ook: Van frituren tot grillen en bakken: zo veelzijdig is de airfryer

Oliebollen over?

Op 1 januari kun je misschien geen oliebol meer zien, maar als je er toch nog een paar overhebt is het zonde ze weg te gooien. Maak er eens wentelteefjes van voor bij de brunch (of tegen de kater):

Klop 2 eieren los met 250 ml melk en strooi er naar smaak wat kaneel en/of suiker over. Snijd je oliebollen in plakken van een centimeter dik. Haal ze door het ei-mengsel en bak de plakjes met een klontje boter in de koekenpan goudbruin.


 

▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de Philips PureProtect Pro slimme luchtreiniger
© Philips
Energie

Consumenten testen: de Philips PureProtect Pro slimme luchtreiniger

De Philips PureProtect Pro slimme luchtreiniger biedt een effectieve manier om de luchtkwaliteit binnenshuis te verbeteren, ondersteund door slimme technologie en een strak ontwerp. Het Review.nl Testpanel boog zich voor de gelegenheid over het apparaat. Hieronder lees je een uitgebreid relaas over de ervaringen van onze testers.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

Een van de meest geprezen eigenschappen van de Philips PureProtect Pro 4200-series (AC4220/12), zoals dit apparaat voluit heet, is het design. De testers zijn enthousiast over het moderne en strakke uiterlijk van het apparaat, dat niet alleen functioneel is, maar ook als decoratief element in huis kan dienen. Soni07, die het apparaat een 9 gaf, vat het mooi samen: "Het slanke ontwerp met de lichtring is supermodern en past geweldig goed in mijn woonkamer zonder eruit te zien als een typisch apparaat.

Het formaat van de luchtreiniger roept echter gemengde reacties op. Hoewel de meeste testers het ontwerp waarderen, zoals Abel K., die het apparaat 'stijlvol en passend in vrijwel ieder interieur' noemt, zijn er ook opmerkingen dat het apparaat groot is en daardoor wat lastig te plaatsen. Varius040 wijst daarnaast op een klein nadeel in het ontwerp: "De luchtsensor zit aan de achterkant, waardoor het apparaat niet goed in een hoek of dicht bij een muur kan worden geplaatst."

De lichtring, die de luchtkwaliteit aangeeft door van kleur te veranderen, wordt als zeer nuttig ervaren. Varius040 en meerdere andere testers vinden dit een handige visuele functie: "De kleurverandering die de luchtkwaliteit aangeeft, is echt een fijne functie."

©Philips

Gebruiksgemak staat centraal

Het gebruiksgemak van deze Philips-luchtreiniger wordt in vrijwel alle reviews benadrukt. De installatie verloopt soepel, met behulp van duidelijke instructies en een handige QR-code in de doos. Nienke22 geeft aan: "Zonder instructie had ik niet geweten waar te beginnen, maar dankzij de QR-code was het koppelen aan de app een fluitje van een cent.

Een andere tester complimenteert de combinatie van eenvoudige bediening op het apparaat zelf en de uitgebreide mogelijkheden via de Air+-app. Met deze app kunnen gebruikers de luchtkwaliteit in realtime monitoren en instellingen aanpassen. Dat maakt de luchtreiniger geschikt voor zowel technologische beginners als ervaren gebruikers. Zoals Rob85 opmerkt: "De slimme functies van het apparaat komen volledig tot hun recht via de Philips Air+-app."

Wel wordt er af en toe een verbeterpunt genoemd. Zo merkt een tester op dat 'de ledlampjes in de nachtmodus best fel zijn', wat vooral in donkere slaapkamers een storend effect kan hebben.

“De app is overzichtelijk en geeft me echt inzicht in de luchtkwaliteit.”

- Nienke22

Prestaties die de verwachtingen overtreffen

De PureProtect Pro presteert uitstekend als het gaat om luchtzuivering. Veel testers geven aan dat de luchtkwaliteit in huis merkbaar verbetert, wat resulteert in minder allergieklachten en een schonere omgeving. Rob85 merkt bijvoorbeeld: "Na een aantal dagen merkte ik direct het effect van de schone lucht op mijn droge ogen. Ook is er merkbaar minder stof in huis sinds de installatie."

De automatische modus wordt vaak als bijzonder handig ervaren, omdat het apparaat zelfstandig reageert op veranderingen in de luchtkwaliteit. Soni07 beschrijft: "Elke keer als ik kook of deodorant spuit, registreert het apparaat onmiddellijk de verandering en gaat hij aan de slag." Dit toont de gevoeligheid en efficiëntie van de ingebouwde sensoren.

Ook voor specifieke situaties, zoals het verminderen van geurtjes in huis, blijkt de luchtreiniger effectief. Abel K. vertelt: "Sinds we deze luchtreiniger hebben, merken we dat we minder last hebben van kattenbakgeurtjes." Voor mensen met allergieën is het apparaat een grote aanwinst, zoals blijkt uit de ervaring van Rork: "Ik merkte minder last van mijn allergie en daardoor sliep ik beter."

©Philips

Stille kracht in huis

Een belangrijke eigenschap van deze slimme luchtreiniger is het lage geluidsniveau, vooral in de nachtmodus. Dit maakt het apparaat ideaal voor gebruik in slaapkamers. Soni07 noemt het apparaat 'bijna geluidloos' en voegt eraan toe: "Ik laat hem de hele nacht aanstaan en je merkt niet dat hij aanstaat."

Op hogere standen kan het apparaat echter wat luidruchtiger worden, wat vooral wordt opgemerkt in situaties waarbij intensieve luchtzuivering nodig is, zoals tijdens het koken of bij slechte luchtkwaliteit. Toch ervaren de meeste testers het geluidsniveau als acceptabel en passend bij de krachtige prestaties.

Kritische punten: filters en prijs

Hoewel de Philips PureProtect Pro 4200-series over het algemeen zeer positief wordt beoordeeld, noemen de testers toch een paar aandachtspunten. Zo worden bijvoorbeeld de prijs van zowel het apparaat als de vervangingsfilters door meerdere testers genoemd. Nienke22 stelt: "Ik ben benieuwd hoelang het filter meegaat. De filters zijn namelijk redelijk prijzig."

Daarnaast wordt het formaat van het apparaat soms als een nadeel genoemd, vooral in kleinere ruimtes. Dat kan het moeilijk maken om een geschikte plaats in huis te vinden.

©Philips

✅ Pluspunten

  • Strak en modern ontwerp dat in elk interieur past.

  • Krachtige en snelle luchtzuivering, ideaal voor allergieën.

  • Gebruiksvriendelijke installatie en slimme app-functionaliteiten.

  • Stil genoeg voor gebruik in de slaapkamer.

❌ Minpunten

  • Relatief groot formaat dat niet overal makkelijk past.

  • Kosten van filters en apparaat aan de hogere kant.

  • Ledverlichting in nachtmodus kan als storend worden ervaren.

Conclusie: een slimme keuze voor gezondere lucht

Met een gemiddelde score van een 8,7 is de Philips PureProtect Pro 4200-series een indrukwekkend apparaat dat stijlvol design combineert met krachtige prestaties en geavanceerde technologie. De luchtreiniger scoort hoog op gebruiksgemak, efficiëntie en stil functioneren, waardoor het de ideale keuze is voor huishoudens die de luchtkwaliteit willen verbeteren.

Meer weten over deze luchtreiniger? Check Kieskeurig.nl!