ID.nl logo
Klachten over je elektrische fiets: wat kun je doen?
© Reshift Digital
Mobiliteit

Klachten over je elektrische fiets: wat kun je doen?

Een e-bike is een betrouwbaar vervoersmiddel waar niet zo snel iets aan mankeert. Toch kan het altijd gebeuren dat de accu stukgaat of dat je elektrische fiets een ander mankement vertoont. In dit artikel bespreken we welke problemen je eventueel zelf verhelpt en waarvoor je het beste professionele hulp van een fietsenmaker inschakelt. Verder kun je bij ingewikkeldere problemen een klacht melden bij de fabrikant of een consumenteninstantie. Leidt dat nog steeds niet tot een goede oplossing? Zoek het hogerop en schakel een klachtencommissie of rechtshulp in.

Dé Kieskeurig.nl E-bike Duurtest - 20 fietsmerken, 20 weken getest

Meer weten!

Verschillende soorten klachten over je elektrische fiets

Aan een e-bike kunnen best wat onderdelen defect raken. Veel elektrische-fiets-problemen hebben te maken met de geïntegreerde batterij. Wellicht raakt op een dag de accu van je elektrische fiets ineens leeg of valt de trapondersteuning plotseling weg. Verder gaat in sommige gevallen de oplader van je elektrische fiets kapot, waarbij je de adapter moet vervangen door een origineel exemplaar van de fietsfabrikant. Is de klacht ingewikkelder van aard, dan kun je het waarschijnlijk niet eigenhandig oplossen. Voordat je externe hulp inschakelt, is het wenselijk om het probleem eerst zo volledig mogelijk in kaart te brengen.

Veruit de meeste e-bikes hebben een display. Gunstig, want bij problemen verschijnen er hierop vaak foutmeldingen van storingen. Elektrische fietsen zijn namelijk slimme vervoersmiddelen die veelal zelfstandig een diagnose kunnen stellen. Is de motor van je elektrische fiets kapot of laadt de accu niet meer op, dan geeft de genoemde foutcode hiervan een bevestiging. Afhankelijk van de gebruikte e-bike zoek je in de handleiding gedetailleerde informatie van een foutcode op. De handleiding vermeldt bij de betreffende code bijvoorbeeld ‘de accu elektrische fiets laadt niet op’ of ‘de elektrische fiets ondersteuning valt weg’. Het voordeel van een foutcode met defectomschrijving is dat je de klacht heel gericht kunt aanpakken.

Een klacht over je elektrische fiets? Dit moet je eerst doen

Als we de reviews mogen geloven zijn e-bike ervaringen overwegend positief. Desondanks kan er altijd iets aan het apparaat mankeren. Een elektrische fiets heeft namelijk nogal wat techniek in huis. Belangrijk is om eerst een duidelijk beeld van de klacht te schetsen. Wellicht betreft het een storing of is de accu defect. Verschijnt er op het display een mysterieuze foutcode? Zoek even in de handleiding of op internet of je meer informatie over het probleem kunt vinden. Wie weet is het slechts een kleinigheidje dat je zelf kunt oplossen. Denk bijvoorbeeld aan een fiets accu resetten, het bevestigen van een spaakmagneet of het reinigen van verbindingspunten. Bij sommige storingen helpt het al om de elektrische fiets volledig uit te schakelen en vervolgens opnieuw op te starten.

Gaat het om een ingrijpender probleem, zoals een onjuist afgestelde sensor, defect van de motor of een vreemde softwarefout? Je kunt dan een klacht indienen. De dealer waar je de e-bike hebt gekocht, is altijd het eerste aanspreekpunt. Neem bij je bezoek zekerheidshalve het aankoopbewijs mee. Een gespecialiseerde fietsenmaker beschikt over de juiste kennis, kwalitatief gereedschap en de benodigde uitleesapparatuur. Hierdoor kan een capabele monteur veruit de meeste klachten oplossen. Voor geavanceerde reparaties overlegt de dealer zo nodig met de e-bikefabrikant.

In een enkel geval blijft het probleem zich voordoen en lukt het de fietsenmaker niet om de klacht te verhelpen. Vraag dan eerst advies aan de producent van de e-bike. Wie weet biedt de fabrikant een permanente oplossing. Het kan ook gebeuren dat je het met de dealer oneens bent over de in rekening gebrachte kosten of reparatieprocedure. Kom je er onderling niet uit? Neem in dat geval contact op met De Geschillencommissie. Zij bemiddelen tussen de klant en fietsdealer, waarbij laatstgenoemde het voorstel krijgt om de klacht binnen een redelijke reactietermijn alsnog op te lossen. Voorwaarde is wel dat de fietsenwinkel bij De Geschillencommissie is aangesloten. Dat is bij veruit de meeste verkoopadressen het geval.

Heb je een verzekering voor je elektrische fiets afgesloten? Afhankelijk van de dekking krijg je de reparatie- of schadekosten wellicht vergoed. Je klopt bijvoorbeeld bij de verzekeraar aan wanneer de e-bike buiten jouw schuld schade oploopt. Met een goede fietsverzekering ben je ook gedekt tegen kosten voor diefstal. Sommige verzekeringsmaatschappijen bieden daarnaast pechhulp aan. Bel naar de verzekeringsmaatschappij en de fiets wordt ter plekke gerepareerd. Is dat niet mogelijk, dan brengt de verzekeraar je e-bike naar een nabijgelegen fietsenmaker.

Garantie van je elektrische fiets

Neem voor aanschaf van een elektrische fiets altijd eerst grondig de garantievoorwaarden door. De voorwaarden verschillen namelijk nogal per merk. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, geldt er in Nederland geen wettelijk gestelde garantieperiode. Maar hoewel er dus geen wettelijke garantietermijn is, bepaalt de wet wél dat het product een redelijke periode vlekkeloos moet functioneren. De betere merken van e-bikes bieden uitgebreide fabrieksgarantie op het product. Als je een elektrische fiets koopt, krijg je er meestal een garantiebewijs met specifieke voorschriften bij.

Of je aanspraak op elektrische fiets garantie kunt maken, hangt grotendeels van het defect af. Op het stalen of aluminium frame geven sommige fabrikanten wel vijf of tien jaar garantie. Elektrische fiets-bezitters zijn zo langdurig gedekt tegen constructiefouten. Maar hoe zit het met onderdelen die gevoeliger zijn voor slijtage, zoals het batterijpakket en de motor? De garantie op de motor van je elektrische fiets en de garantie op de accu van een elektrische fiets bedragen bij de meeste merken twee jaar. Overigens kun je optioneel extra garantie bijkopen, zodat je bijvoorbeeld op de complete elektrische fiets 5 jaar garantie hebt. Lees bij een aanvullend garantiepakket nauwlettend de voorwaarden. Een accu die jaarlijks capaciteit verliest, valt bijvoorbeeld normaliter niet onder de dekking van extra garantie.

Buiten de gebruikelijke fabrieksgarantie kan een consument (tegen extra betaling) ook verkopersgarantie bij een fietsdealer afnemen. Na een klacht binnen de afgesproken garantietermijn lost de fietsenwinkel het probleem kosteloos op.

Belangrijk om te weten is dat schade door een verkeersongeval of valpartij geen onderdeel is van de garantie. E bike-eigenaren kunnen voor dekking van fietsschade een speciale e-bike verzekering afsluiten. Lees zorgvuldig de kleine lettertjes en ga de beoogde fietsverzekering vergelijken met andere aanbieders. Er zijn namelijk veel verschillen in dekking en prijs. Vaak kun je aanvullende accessoires meeverzekeren – denk aan een fietstas, mand en kinderzitje. Voor een zogeheten high speed e-bike met kenteken heb je overigens een specifieke speed pedelec verzekering met WA-dekking nodig. In de praktijk betreft dat meestal een bromfietsverzekering.

Contact opnemen met fietsenwinkel of fabrikant

Iedere fabrikant biedt standaard fabrieksgarantie op de e-bike. Wanneer je garantie wilt claimen, is het bij de meeste merken een vereiste dat je de eerste eigenaar van de fiets bent. Bij het gros van de fietsmerken is fabrieksgarantie namelijk niet overdraagbaar. Voor de daadwerkelijke garantieafhandeling ga je naar de fietsenwinkel waar je de tweewieler hebt gekocht. Houd er rekening mee dat een fabrikant tijdens de garantieafwikkeling weliswaar defecte onderdelen vergoedt, maar mogelijk wel arbeidsloon in rekening brengt. Dat staat vermeld in de garantievoorwaarden.

Bestaat er twijfel of een defect onder de wettelijke fabrieksgarantie valt? De dealer stuurt kapotte onderdelen mogelijk ter beoordeling naar de fabrikant. Wat is fabrieksgarantie eigenlijk precies? Het antwoord op deze vraag laat zich soms lastig definiëren. Zo geven fabrikanten geen garantie op schade die onder normale slijtage valt. Denk bijvoorbeeld aan een mindere werking van de ketting, kabels en remblokjes. Ook wanneer je zelf graag aan de e-bike sleutelt, vervalt wellicht het recht op garantie. Wat wel en niet onder de garantieplicht van de fabrikant valt, is soms een grijs gebied. Probeer daarom altijd in goed overleg tot een oplossing te komen. Lukt dat niet? Gelukkig ben je als consument goed beschermd. Hier gaan we in de volgende paragraaf dieper op in.

Je rechten als consument

Je rechten als consument zijn behoorlijk uitgebreid. Zo beschik je over duidelijke consumentenrechten bij aankoop, maar ook daarna garandeert het Europees consumentenrecht dat je nog lang van een e-bike kunt genieten. Koop je de elektrische fiets online, dan heb je wettelijk veertien dagen bedenktijd. Binnen deze periode mag je het product zonder opgave van redenen retour sturen, waarna je het aankoopbedrag van de verkoper weer terug krijgt.

Als de e-bike binnen een redelijke wettelijke garantietermijn kapotgaat, heb je als consument recht op reparatie, een nieuw product of teruggave van het aankoopbedrag. Als onderdeel van de wettelijke garantie heb je het recht op deugdelijk product. Bij een e-bike van een gerenommeerd fietsenmerk mag je bijvoorbeeld verwachten dat de tweewieler ook na de eerste gebruikersjaren nog een tijdje meegaat. Wanneer je door nalatigheid van de fabrikant een ondeugdelijk product hebt gekocht, kun je alsnog reparatie of vervanging claimen.

Heb je een klacht? Probeer eerst in een persoonlijk gesprek met de verkoper tot overeenstemming te komen. Kom je er met de fietsendealer niet uit en heb je ook al contact met de producent opgenomen? Met een aangetekende brief ingebrekestelling geef je de verkopende partij een laatste kans om het euvel te verhelpen. Op verschillende websites vind je een voorbeeldbrief ingebrekestelling of een klachtenbrief-voorbeeld. Wanneer een gepaste reactie uitblijft, kun je in het uiterste geval een procedure bij De Geschillencommissie of kantonrechter starten.

Bij deze instanties kun je terecht

Advies of hulp nodig? Je kunt bij nogal wat instanties terecht voor consumentenrecht-advies of om je consumentenrecht te halen. Voor informatie over reparaties, verzekeringen en garantieclaims doe je bijvoorbeeld een beroep op de websites van de Fietsersbond en Consumentenbond. E bikes-verkopers dienen zich te houden aan de Wet Handhaving consumentenbescherming. Hierin zijn de exacte regels voor verkopers vastgelegd. Denk bijvoorbeeld aan de richtlijnen rondom consumentenrecht garantie.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet toe of bedrijven de overheidsregels correct naleven. Voldoet een consumentenkoop in jouw ogen niet aan het ACM consumentenrecht? Je wint dan het beste advies in bij ACM ConsuWijzer. Deze onafhankelijke toezichthouder beantwoordt vragen over je rechten als consument. Verder bevat de website allerlei voorbeeldbrieven en lees je hoe je zonder tussenkomst van een rechter je gelijk kunt halen, bijvoorbeeld door naar De Geschillencommissie te stappen. Mocht het nodig zijn, dan geeft ConsuWijzer ook voorlichting over hoe je rechtshulp inschakelt. Je kunt met je probleem bijvoorbeeld terecht bij het Juridische Loket of je rechtsbijstandverzekeraar. Bedenk wel dat een gang naar de kantonrechter mogelijk geld kost.

De E-bike Winkelzoeker

Bekijk met behulp van de E-bike Winkelzoeker waar de gewenste e-bike nog op voorraad is en boek direct een proefrit bij jou in de buurt. Zo vis je niet achter het net en wacht je wellicht niet zo lang op je nieuwe elektrische fiets. Kieskeurig.nl toont namelijk de actuele voorraad bij deelnemende fietswinkels door het hele land. Vergelijk en bekijk jouw e-bike in stroomversnelling met behulp van de Winkelzoeker!

©PXimport

▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer
▼ Volgende artikel
Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving
© JBL
Huis

Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving

Traditionele oordopjes sluiten luisteraars af van hun omgeving, maar JBL gooit het met zijn nieuwe Sense Pro over een andere boeg. Het minispeakertje van dit zogenoemde open ear-model bevindt zich namelijk pal voor jouw gehoorgang. Met name in het verkeer is dat wel zo veilig, want tijdens het luisteren hoor je óók omgevingsgeluid. We nemen de proef op de som.

Uitstekend
Conclusie

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.

Plus- en minpunten
  • Zachte flexibele oorhaken
  • Zit comfortabel
  • Lange accuduur
  • Snel opladen in draadloze oplaadcase
  • Gebruiksvriendelijke bediening
  • Spatwaterbestendige behuizing
  • Hoge geluidskwaliteit
  • Equalizerinstellingen aanpassen in app
  • Ruimtelijk geluid via Spatial Sound
  • Duur
  • In-ears kunnen wiebelen
  • Personen in omgeving kunnen meeluisteren
  • Geen oplaadkabel meegeleverd

De JBL Sense Pro is een interessant product voor mensen die reguliere oordopjes niet zo prettig vinden zitten. Je hoeft deze apparaatjes namelijk niet in je oor te proppen. Met behulp van flexibele siliconen oorhaken blijven ze goed op hun plek zitten. Dankzij het zachte materiaal ervaar je tijdens lange luistersessies niet zo gauw irritaties. De Sense Pro zit erg comfortabel in de ronding van je oor. Bedenk wel dat je deze in-ears bij bepaalde activiteiten enigszins voelt wiebelen, bijvoorbeeld wanneer je wild met je hoofd draait of tijdens het sporten. Logisch, want de behuizing zit tenslotte niet klem in jouw gehoorgang. Het is een kwestie van wennen.

©Maikel Dijkhuizen

Je bergt de oordopjes op in dit bijgesloten draadloze oplaaddoosje.

Accu en bediening

Zodra deze bluetooth-oordopjes na enige oefening eenmaal goed op hun plek zitten, kan het luisteren beginnen. Met een luistertijd van ongeveer acht uur op een enkele batterijlading houdt de Sense Pro het lang vol. De inbegrepen oplaadcase bevat een accu met een capaciteit van nog eens dertig uur. Na slechts tien minuten opladen kunnen de oortjes er weer vier uur tegenaan. Kortom, je hebt onderweg of op afgelegen plekken niet zo snel te maken met lege accu's.

De IP54-gecertificeerde behuizing is spatwaterdicht. Laat ze in de regen dus lekker zitten. Het linker- en rechteroordopje bevatten een klein aanraakpaneeltje. Tik eenmaal aan de linkerkant om het volume harder te zetten en tik tweemaal voor een zachter geluid. Je raakt het rechteroordopje aan om muziek te pauzeren en liedjes te skippen. Via het bedieningspaneel beantwoord je ook nog inkomende oproepen. Voor handsfree gesprekken zijn er maar liefst vier microfoons ingebouwd. Al met al werkt de bediening prima, zodat je jouw smartphone in je zak of tas kunt laten zitten.

©Maikel Dijkhuizen

Het langwerpige bedieningspaneel valt aan de buitenzijde nauwelijks op.

Gedetailleerd geluid

Op audiovlak heeft JBL zijn zaakjes goed voor elkaar. De Sense Pro levert een kraakhelder geluid met een hoge detaillering. Zelfs bij het luisteren van bombastische muziekstukken zijn alle instrumenten duidelijk te horen. Met de standaard geluidsinstellingen blijft het basniveau voor muziekgenres als hiphop en dance wel iets achter. Geen probleem, want in de JBL Headphones-app pas je het geluid naar eigen smaak aan. Activeer bijvoorbeeld de equalizerinstelling 'Bass' of zelfs 'Extreme Bass'.

Als je graag naar films en series kijkt, komt de ondersteuning voor ruimtelijk geluid goed van pas. Zet in dat geval de optie 'Spatial Sound' aan en ervaar meer audio-effecten. Een nadeel is dat personen in jouw omgeving het geluid afkomstig van de Sense Pro wellicht kunnen horen. Dat komt door de open constructie van de oordopjes. Overigens geldt dit met name wanneer je het volume hoog hebt staan.

©Maikel Dijkhuizen

Kies in de JBL Headphones-app de gewenste audio-instellingen en bekijk de resterende accucapaciteit.

JBL Sense Pro kopen?

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.