ID.nl logo
Klachten over je elektrische fiets: wat kun je doen?
© Reshift Digital
Mobiliteit

Klachten over je elektrische fiets: wat kun je doen?

Een e-bike is een betrouwbaar vervoersmiddel waar niet zo snel iets aan mankeert. Toch kan het altijd gebeuren dat de accu stukgaat of dat je elektrische fiets een ander mankement vertoont. In dit artikel bespreken we welke problemen je eventueel zelf verhelpt en waarvoor je het beste professionele hulp van een fietsenmaker inschakelt. Verder kun je bij ingewikkeldere problemen een klacht melden bij de fabrikant of een consumenteninstantie. Leidt dat nog steeds niet tot een goede oplossing? Zoek het hogerop en schakel een klachtencommissie of rechtshulp in.

Dé Kieskeurig.nl E-bike Duurtest - 20 fietsmerken, 20 weken getest

Meer weten!

Verschillende soorten klachten over je elektrische fiets

Aan een e-bike kunnen best wat onderdelen defect raken. Veel elektrische-fiets-problemen hebben te maken met de geïntegreerde batterij. Wellicht raakt op een dag de accu van je elektrische fiets ineens leeg of valt de trapondersteuning plotseling weg. Verder gaat in sommige gevallen de oplader van je elektrische fiets kapot, waarbij je de adapter moet vervangen door een origineel exemplaar van de fietsfabrikant. Is de klacht ingewikkelder van aard, dan kun je het waarschijnlijk niet eigenhandig oplossen. Voordat je externe hulp inschakelt, is het wenselijk om het probleem eerst zo volledig mogelijk in kaart te brengen.

Veruit de meeste e-bikes hebben een display. Gunstig, want bij problemen verschijnen er hierop vaak foutmeldingen van storingen. Elektrische fietsen zijn namelijk slimme vervoersmiddelen die veelal zelfstandig een diagnose kunnen stellen. Is de motor van je elektrische fiets kapot of laadt de accu niet meer op, dan geeft de genoemde foutcode hiervan een bevestiging. Afhankelijk van de gebruikte e-bike zoek je in de handleiding gedetailleerde informatie van een foutcode op. De handleiding vermeldt bij de betreffende code bijvoorbeeld ‘de accu elektrische fiets laadt niet op’ of ‘de elektrische fiets ondersteuning valt weg’. Het voordeel van een foutcode met defectomschrijving is dat je de klacht heel gericht kunt aanpakken.

Een klacht over je elektrische fiets? Dit moet je eerst doen

Als we de reviews mogen geloven zijn e-bike ervaringen overwegend positief. Desondanks kan er altijd iets aan het apparaat mankeren. Een elektrische fiets heeft namelijk nogal wat techniek in huis. Belangrijk is om eerst een duidelijk beeld van de klacht te schetsen. Wellicht betreft het een storing of is de accu defect. Verschijnt er op het display een mysterieuze foutcode? Zoek even in de handleiding of op internet of je meer informatie over het probleem kunt vinden. Wie weet is het slechts een kleinigheidje dat je zelf kunt oplossen. Denk bijvoorbeeld aan een fiets accu resetten, het bevestigen van een spaakmagneet of het reinigen van verbindingspunten. Bij sommige storingen helpt het al om de elektrische fiets volledig uit te schakelen en vervolgens opnieuw op te starten.

Gaat het om een ingrijpender probleem, zoals een onjuist afgestelde sensor, defect van de motor of een vreemde softwarefout? Je kunt dan een klacht indienen. De dealer waar je de e-bike hebt gekocht, is altijd het eerste aanspreekpunt. Neem bij je bezoek zekerheidshalve het aankoopbewijs mee. Een gespecialiseerde fietsenmaker beschikt over de juiste kennis, kwalitatief gereedschap en de benodigde uitleesapparatuur. Hierdoor kan een capabele monteur veruit de meeste klachten oplossen. Voor geavanceerde reparaties overlegt de dealer zo nodig met de e-bikefabrikant.

In een enkel geval blijft het probleem zich voordoen en lukt het de fietsenmaker niet om de klacht te verhelpen. Vraag dan eerst advies aan de producent van de e-bike. Wie weet biedt de fabrikant een permanente oplossing. Het kan ook gebeuren dat je het met de dealer oneens bent over de in rekening gebrachte kosten of reparatieprocedure. Kom je er onderling niet uit? Neem in dat geval contact op met De Geschillencommissie. Zij bemiddelen tussen de klant en fietsdealer, waarbij laatstgenoemde het voorstel krijgt om de klacht binnen een redelijke reactietermijn alsnog op te lossen. Voorwaarde is wel dat de fietsenwinkel bij De Geschillencommissie is aangesloten. Dat is bij veruit de meeste verkoopadressen het geval.

Heb je een verzekering voor je elektrische fiets afgesloten? Afhankelijk van de dekking krijg je de reparatie- of schadekosten wellicht vergoed. Je klopt bijvoorbeeld bij de verzekeraar aan wanneer de e-bike buiten jouw schuld schade oploopt. Met een goede fietsverzekering ben je ook gedekt tegen kosten voor diefstal. Sommige verzekeringsmaatschappijen bieden daarnaast pechhulp aan. Bel naar de verzekeringsmaatschappij en de fiets wordt ter plekke gerepareerd. Is dat niet mogelijk, dan brengt de verzekeraar je e-bike naar een nabijgelegen fietsenmaker.

Garantie van je elektrische fiets

Neem voor aanschaf van een elektrische fiets altijd eerst grondig de garantievoorwaarden door. De voorwaarden verschillen namelijk nogal per merk. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, geldt er in Nederland geen wettelijk gestelde garantieperiode. Maar hoewel er dus geen wettelijke garantietermijn is, bepaalt de wet wél dat het product een redelijke periode vlekkeloos moet functioneren. De betere merken van e-bikes bieden uitgebreide fabrieksgarantie op het product. Als je een elektrische fiets koopt, krijg je er meestal een garantiebewijs met specifieke voorschriften bij.

Of je aanspraak op elektrische fiets garantie kunt maken, hangt grotendeels van het defect af. Op het stalen of aluminium frame geven sommige fabrikanten wel vijf of tien jaar garantie. Elektrische fiets-bezitters zijn zo langdurig gedekt tegen constructiefouten. Maar hoe zit het met onderdelen die gevoeliger zijn voor slijtage, zoals het batterijpakket en de motor? De garantie op de motor van je elektrische fiets en de garantie op de accu van een elektrische fiets bedragen bij de meeste merken twee jaar. Overigens kun je optioneel extra garantie bijkopen, zodat je bijvoorbeeld op de complete elektrische fiets 5 jaar garantie hebt. Lees bij een aanvullend garantiepakket nauwlettend de voorwaarden. Een accu die jaarlijks capaciteit verliest, valt bijvoorbeeld normaliter niet onder de dekking van extra garantie.

Buiten de gebruikelijke fabrieksgarantie kan een consument (tegen extra betaling) ook verkopersgarantie bij een fietsdealer afnemen. Na een klacht binnen de afgesproken garantietermijn lost de fietsenwinkel het probleem kosteloos op.

Belangrijk om te weten is dat schade door een verkeersongeval of valpartij geen onderdeel is van de garantie. E bike-eigenaren kunnen voor dekking van fietsschade een speciale e-bike verzekering afsluiten. Lees zorgvuldig de kleine lettertjes en ga de beoogde fietsverzekering vergelijken met andere aanbieders. Er zijn namelijk veel verschillen in dekking en prijs. Vaak kun je aanvullende accessoires meeverzekeren – denk aan een fietstas, mand en kinderzitje. Voor een zogeheten high speed e-bike met kenteken heb je overigens een specifieke speed pedelec verzekering met WA-dekking nodig. In de praktijk betreft dat meestal een bromfietsverzekering.

Contact opnemen met fietsenwinkel of fabrikant

Iedere fabrikant biedt standaard fabrieksgarantie op de e-bike. Wanneer je garantie wilt claimen, is het bij de meeste merken een vereiste dat je de eerste eigenaar van de fiets bent. Bij het gros van de fietsmerken is fabrieksgarantie namelijk niet overdraagbaar. Voor de daadwerkelijke garantieafhandeling ga je naar de fietsenwinkel waar je de tweewieler hebt gekocht. Houd er rekening mee dat een fabrikant tijdens de garantieafwikkeling weliswaar defecte onderdelen vergoedt, maar mogelijk wel arbeidsloon in rekening brengt. Dat staat vermeld in de garantievoorwaarden.

Bestaat er twijfel of een defect onder de wettelijke fabrieksgarantie valt? De dealer stuurt kapotte onderdelen mogelijk ter beoordeling naar de fabrikant. Wat is fabrieksgarantie eigenlijk precies? Het antwoord op deze vraag laat zich soms lastig definiëren. Zo geven fabrikanten geen garantie op schade die onder normale slijtage valt. Denk bijvoorbeeld aan een mindere werking van de ketting, kabels en remblokjes. Ook wanneer je zelf graag aan de e-bike sleutelt, vervalt wellicht het recht op garantie. Wat wel en niet onder de garantieplicht van de fabrikant valt, is soms een grijs gebied. Probeer daarom altijd in goed overleg tot een oplossing te komen. Lukt dat niet? Gelukkig ben je als consument goed beschermd. Hier gaan we in de volgende paragraaf dieper op in.

Je rechten als consument

Je rechten als consument zijn behoorlijk uitgebreid. Zo beschik je over duidelijke consumentenrechten bij aankoop, maar ook daarna garandeert het Europees consumentenrecht dat je nog lang van een e-bike kunt genieten. Koop je de elektrische fiets online, dan heb je wettelijk veertien dagen bedenktijd. Binnen deze periode mag je het product zonder opgave van redenen retour sturen, waarna je het aankoopbedrag van de verkoper weer terug krijgt.

Als de e-bike binnen een redelijke wettelijke garantietermijn kapotgaat, heb je als consument recht op reparatie, een nieuw product of teruggave van het aankoopbedrag. Als onderdeel van de wettelijke garantie heb je het recht op deugdelijk product. Bij een e-bike van een gerenommeerd fietsenmerk mag je bijvoorbeeld verwachten dat de tweewieler ook na de eerste gebruikersjaren nog een tijdje meegaat. Wanneer je door nalatigheid van de fabrikant een ondeugdelijk product hebt gekocht, kun je alsnog reparatie of vervanging claimen.

Heb je een klacht? Probeer eerst in een persoonlijk gesprek met de verkoper tot overeenstemming te komen. Kom je er met de fietsendealer niet uit en heb je ook al contact met de producent opgenomen? Met een aangetekende brief ingebrekestelling geef je de verkopende partij een laatste kans om het euvel te verhelpen. Op verschillende websites vind je een voorbeeldbrief ingebrekestelling of een klachtenbrief-voorbeeld. Wanneer een gepaste reactie uitblijft, kun je in het uiterste geval een procedure bij De Geschillencommissie of kantonrechter starten.

Bij deze instanties kun je terecht

Advies of hulp nodig? Je kunt bij nogal wat instanties terecht voor consumentenrecht-advies of om je consumentenrecht te halen. Voor informatie over reparaties, verzekeringen en garantieclaims doe je bijvoorbeeld een beroep op de websites van de Fietsersbond en Consumentenbond. E bikes-verkopers dienen zich te houden aan de Wet Handhaving consumentenbescherming. Hierin zijn de exacte regels voor verkopers vastgelegd. Denk bijvoorbeeld aan de richtlijnen rondom consumentenrecht garantie.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet toe of bedrijven de overheidsregels correct naleven. Voldoet een consumentenkoop in jouw ogen niet aan het ACM consumentenrecht? Je wint dan het beste advies in bij ACM ConsuWijzer. Deze onafhankelijke toezichthouder beantwoordt vragen over je rechten als consument. Verder bevat de website allerlei voorbeeldbrieven en lees je hoe je zonder tussenkomst van een rechter je gelijk kunt halen, bijvoorbeeld door naar De Geschillencommissie te stappen. Mocht het nodig zijn, dan geeft ConsuWijzer ook voorlichting over hoe je rechtshulp inschakelt. Je kunt met je probleem bijvoorbeeld terecht bij het Juridische Loket of je rechtsbijstandverzekeraar. Bedenk wel dat een gang naar de kantonrechter mogelijk geld kost.

De E-bike Winkelzoeker

Bekijk met behulp van de E-bike Winkelzoeker waar de gewenste e-bike nog op voorraad is en boek direct een proefrit bij jou in de buurt. Zo vis je niet achter het net en wacht je wellicht niet zo lang op je nieuwe elektrische fiets. Kieskeurig.nl toont namelijk de actuele voorraad bij deelnemende fietswinkels door het hele land. Vergelijk en bekijk jouw e-bike in stroomversnelling met behulp van de Winkelzoeker!

©PXimport

▼ Volgende artikel
Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L
© Philips
Huis

Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L

Philips lanceert de Evnia 27M2N6501L, een 27-inch QD-OLED-monitor die hoogwaardige beeldkwaliteit combineert met een relatief scherpe prijs. Het model richt zich vooral op gamers en gebruikers die veel waarde hechten aan contrast, vloeiende actie en brede inzetbaarheid.

De monitor maakt gebruik van QD-OLED-technologie, die bekendstaat om diepe zwarttinten en hoge kleurprecisie. De QHD-resolutie levert een scherp beeld, terwijl HDR-ondersteuning en 10-bit kleurdiepte het scherm geschikt maken voor films, games en grafische software. Opvallend is dat Philips deze eigenschappen aanbiedt in een prijsklasse waar QD-OLED tot nu toe nauwelijks te vinden was.

Voor gamers biedt de 27M2N6501L een verversingssnelheid van 240 Hz, wat zorgt voor vloeiende animaties en minder haperingen bij snelle actie. De monitor is G-Sync compatible en heeft extra hulpmiddelen zoals Crosshair- en Sniper-functies en ShadowBoost, die details in donkere scènes beter zichtbaar maken. Ambiglow krijgt een AI-upgrade en past de lichtgloed achter het scherm automatisch aan op de content.

©PHILIPS | Copyright (c) 2021 Stock Unit/Shutterstock.

HDMI 2.1 maakt het mogelijk om consoles en pc's direct op maximale resolutie en snelheid te gebruiken. MultiView toont twee apparaten tegelijk, nuttig voor wie wil multitasken. Verder zijn er opties zoals LowBlue Mode en Flicker-Free, die vriendelijker zijn voor je ogen. Ook heeft deze monitor een volledig verstelbare standaard.

De Philips Evnia 27M2N6501L is direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 419 euro. Philips geeft drie jaar garantie op zijn OLED- en QD-OLED-schermen, inclusief burn-in-dekking.

©Philips

▼ Volgende artikel
Black Friday bij Keukenloods: kortingen op topkeuze inbouwapparatuur
Huis

Black Friday bij Keukenloods: kortingen op topkeuze inbouwapparatuur

Tijdens Black Friday pakt Keukenloods uit met hoge kortingen op populaire inbouwapparatuur van merken als Siemens en Bosch. Wij lichten hier vijf modellen uit die nu extra interessant zijn: stuk voor stuk slimme keuzes voor wie zijn keuken wil vernieuwen of uitbreiden.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Keukenloods

Siemens ED851BS16E – kookplaat met geïntegreerde afzuiging

De Siemens ED851BS16E combineert koken en afzuigen in één strak oppervlak. De vier inductiezones zijn flexibel inzetbaar dankzij de combiZone, waarmee je twee zones kunt samenvoegen tot één groter kookvlak. Met de powerBoost-functie breng je water extra snel aan de kook, en de quickStart- en reStart-functies zorgen dat de kookplaat direct reageert of je instellingen behoudt als je hem kort uitzet. De ingebouwde afzuiging verwijdert kookdampen direct bij de bron: je hebt dus geen aparte afzuigkap meer nodig.

Siemens EX875LVB1E – inductiekookplaat met flexzones

De Siemens EX875LVB1E is een ruime inductiekookplaat met vijf kookzones die tegelijk gebruikt kunnen worden. De flexInductie-zone herkent automatisch het formaat van de pan en past het verwarmingsoppervlak daarop aan. Dankzij de dual lightSlider-bediening stel je elke zone met een vloeiende beweging nauwkeurig in, van sudderen tot aanbraden. De powerBoost-functie verhoogt het vermogen tot wel 50 procent, zodat je in korte tijd grote hoeveelheden water of gerechten kunt verhitten. De kookplaat beschikt over zeventien vermogensstanden, een warmhoudfunctie en een overkookbeveiliging, wat koken preciezer én veiliger maakt.

Siemens CM724G1B2 – combi-oven met magnetronfunctie

De Siemens CM724G1B2 is een compacte combi-oven met een inhoud van 45 liter en vijftien verwarmingssystemen, waaronder hetelucht, circulatiegrill en onder- en bovenwarmte. Dankzij de combinatie van oven- en magnetronfuncties bereid je gerechten in minder tijd, zonder dat ze hun structuur of smaak verliezen. Via HomeConnect bedien je hem op afstand, en met de oven-assistent gebruik je spraakcommando's om bijvoorbeeld de voorverwarming te starten. Het TFT-touchdisplay biedt een helder overzicht van programma's en temperaturen, terwijl de soft-close-deur en ledverlichting hem nóg gebruiksvriendelijker maken.

Siemens SN63HX36TN – volledig geïntegreerde vaatwasser

De Siemens SN63HX36TN is een volledig geïntegreerde vaatwasser met ruimte voor twaalf couverts en een geluidsniveau van slechts 46 dB. Het apparaat beschikt over zes programma's en vier speciale functies, waaronder VarioSpeed Plus om sneller te wassen en HomeConnect voor bediening via wifi. Dankzij de MachineCare-functie blijft de binnenruimte schoon en fris, en met de Infolight zie je via een lichtprojectie op de vloer of het programma nog loopt. Het verstelbare bovenrek en de flexibele indeling zorgen dat ook grote pannen of glazen eenvoudig passen.

Bosch SMH4ECX28E – stille inbouwvaatwasser

De Bosch SMH4ECX28E valt op door zijn stille werking (42 dB) en energieklasse A. De vaatwasser biedt ruimte voor veertien couverts en beschikt over zes programma's en vijf functies, waaronder Extra Droog en SpeedPerfect+. De VarioLade bovenin biedt extra plek voor bestek en klein servies, terwijl het RackMatic-systeem het bovenrek in hoogte verstelbaar maakt. Met HomeConnect bedien je de machine via de app, en de doseerassistent zorgt dat afwasmiddel gelijkmatig wordt verdeeld voor een optimaal resultaat. De roestvrijstalen kuip en de automatische deuropening na afloop van het programma dragen bij aan een grondig en efficiënt droogresultaat.

Of je nu kiest voor een kookplaat met geïntegreerde afzuiging, een smarte combi-oven of een fluisterstille vaatwasser: tijdens Black Friday is het bij Keukenloods hét moment om te investeren in een moderne keuken! Op de speciale Keukenloods Black Friday-pagina vind je alle aanbiedingen!

Over Keukenloods

In de 16 fysieke showrooms en via Keukenloods.nl – de grootste online winkel voor inbouwapparatuur in Nederland – helpt Keukenloods dagelijks klanten bij het samenstellen van hun ideale keuken. Dankzij deskundig advies in de winkels, een uitgebreid online aanbod, scherpe prijzen en betrouwbare levering  weet je zeker dat jouw nieuwe inbouwapparatuur perfect past bij je keuken én je wensen.