ID.nl logo
Consumenten testen: de Trek Allant+ 6
Mobiliteit

Consumenten testen: de Trek Allant+ 6

De Trek Allant+ 6 is een e-bike die met moeite zijn sportiviteit kan verhullen. Voor wie de elektrische fiets graag pakt voor uitdagend ritje, zal een hoop plezier aan deze Trek-fiets beleven. Je leest er meer over in deze review!

In samenwerking met Trek.

Als onderdeel van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest is deze Trek Allant+ uitgebreid getest door drie verschillende testrijders, die de fiets allemaal een paar weken in gebruik hebben gehad. Wil je meer weten over de testprocedure en hoe de testers met de e-bikes zijn gematcht? Of wil je weten welke elektrische fietsen uiteindelijk met een predicaat uit de procedure zijn gekomen? Klik dan op onderstaande knop.

De Kieskeurig.nl E-bike Duurtest

Meer dan 40 elektrische fietsen getest!

Krachtig en sportief

Wat krijg je als je een enorm krachtige Bosch Performance Line CX-middenmotor combineert met een licht frame? Juist: een e-bike die voor je gevoel krachtig genoeg is om een caravan achter te hangen. Combineer een goede reactiesnelheid met de krachtige ondersteuning en je zoeft bij het stoplicht zo weg om binnen een paar tellen de maximumsnelheid van 25 km/u te bereiken, waarna de ondersteuning staakt. De motor van 85 Nm heeft voelbaar en hoorbaar veel meer in zijn mars dan genoemde topsnelheid.

De sportieve ambities van de Trek-fiets zijn niet alleen duidelijk vanwege de krachtige en snelle trapondersteuning. De Allant+ 6 heeft ook andere sportieve fietseigenschappen. We noemden al het relatief lage gewicht (voor een elektrische fiets): slechts 23 kilo. Net als andere sportfietsen is er een ketting met derailleur aanwezig. De dikke banden met veel profiel bieden genoeg grip om veilig over wegen en paadjes te kunnen rijden. De drie testers zoefden zowel makkelijk bergop- als bergafwaarts, want naast de brede banden voor wegligging en trapkracht zijn ook de hydraulische schijfremmen in staat deze beestachtige fiets te beteugelen. 

Toch zijn er ook eigenschappen die de fiets prima geschikt maken voor 'gewoon' gebruik. Zo is er een bagagedrager waaraan je makkelijk fietstassen bevestigt (MIK), er zitten spatborden op, er is een fietsbel en zit een standaard onder. De eerdergenoemde brede banden, die iets breder zijn dan een gravelbike, maar wel een gelijkwaardig profiel hebben, bieden grip en comfort op alle ondergronden. Alleen een slot ontbreekt, net als bij een racefiets. 

Testervaringen

Gebruiker Richard Paardekam benadrukt dat de zithouding sportief en enigszins voorovergebogen is, wat zowel een voor- als een nadeel kan zijn, afhankelijk van persoonlijke voorkeur. De voorvorkvering is uitstekend, maar de afwezigheid van zadelpenvering kan tijdens langere ritten als oncomfortabel worden ervaren, ook omdat het om een hard en sportief zadel gaat. Dick Duinkerken vond de fiets daarom oncomfortabel tijdens lange ritten. Het viel de testers ook op dat het stuur niet verstelbaar is.

Tevens voegt Richard toe dat een open ketting en derailleur bij een sportieve fiets horen, maar wel gevoelig zijn voor opspattend water en vuil, en daarmee onderhoudsgevoelig zijn. Daan Meeuwis geeft aan dat zo’n kettingsysteem weleens voor vlekken op de broek kan zorgen en spreekt zijn voorkeur uit voor riemaandrijving. En hoewel dat niet alledaags is voor sportfietsen, is het luxe e-bikes niet vreemd. Het schakelsysteem werkte voor de testers in elk geval soepel, maar niet geheel geruisloos.

Accu op het frame

Twee van de drie testers bevelen de Trek Allant+ 6 aan, wat een prima score oplevert. Daan Meeuwis is ook onder de indruk van de fiets, maar de aanbeveling blijft uit. Daan had simpelweg meer luxe verwacht van het merk en deze prijsklasse. Niet alleen wat betreft de aandrijving, maar ook de accu. Deze accu zit los op het frame verwerkt, 'als een pukkel op het frame' vindt Daan. Een afwerking met een afneembare accu in het frame had ook hier de voorkeur genoten.

Praktisch is het wel: de accu is zo losgekoppeld om mee te nemen, en moeiteloos weer vast te koppelen. Opladen kan ook aan de fiets zelf: het oplaadpunt is makkelijk te gebruiken. Opladen gaat gelukkig relatief snel, wat ook wel prettig is. De geteste uitvoering had namelijk niet de grootste actieradius. Er is echter ook een uitvoering met een grotere capaciteit van 725 Wh, die uiteraard meer bereik biedt dan de 545Wh-accu van deze geteste uitvoering.

App en display

Het display en de Bosch Flow-app worden door gebruikers als een geweldige aanvulling op de fiets ervaren. Op het stuur zit een spatwaterdicht Bosch Kiox 300-display met een kleurenscherm. Links op het stuur vind je ook wat bedieningsknoppen voor de motor van de fiets, die handig met ledjes aangeeft hoeveel kracht de ondersteuning biedt.

Ook de bijbehorende app, waarmee zelfs navigatie op het fietsdisplay mogelijk is, is het benoemen waard. Bovendien krijg je na een rit ook allerlei statistieken en ritinformatie.

Conclusie: Trek Allant+ 6 kopen?

De Trek Allant+ 6 is een uitstekend compromis tussen een e-bike en een sportieve fiets. Daardoor kun je zowel door de stad of over zandpaadjes in de bossen scheuren. De waanzinnig krachtige motor met een snelle reactiesnelheid biedt echt die sportieve ervaring. Bij die race-ervaring horen ook de derailleurversnelling en uitstekende hydraulische schijfremmen. Het lage gewicht in combinatie met de brede banden zorgen voor wendbaarheid en een veilige wegligging.

Hoewel je voor een e-bike met avontuurlijk trekjes veel onderdelen hebt die op een echte racefiets ontbreken (zoals spatborden, fietsbel, standaard en bagagedrager), ontbreekt er wel luxe in de verwerking van de accu op het frame, het comfort door de sportieve zithouding met hard (ongeveerd) zadel en de onderhoudsgevoeligheid van de open en blote ketting met laaghangende derailleur.

Pluspunten

  • Beestachtig krachtig

  • Sportief ontwerp: licht en comfortabel

  • Display en app

Minpunten

  • Accuplaatsing en bereik

  • Onderhoudsgevoelige ketting

Meer informatie over deze e-bike?

Bekijk de Trek Allant+ 6 op Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Video | Audi Q6 e-tron: innovatief, maar met kinderziektes
© Audi
Mobiliteit

Video | Audi Q6 e-tron: innovatief, maar met kinderziektes

Is de nieuwste elektrische SUV van Audi echt de premium ervaring waar we op hopen, of laat hij steken vallen? De Q6 e-tron is gebouwd op het gloednieuwe PPE-platform, dat Audi samen met Porsche ontwikkelde, en belooft premium prestaties. Maar zoals bij elke innovatie zijn er ook kinderziektes. Irwin van InstaAutoVlog voelde de dikke Duitser aan de tand.

Watch on YouTube

Qua afmetingen is de Q6 e-tron een flinke jongen: hij is groter dan de Q4, maar compacter dan de Q7. Het uiterlijk is typisch Audi, met een stijlvol en elegant design dat opvalt door de brede chique lijnen. De testauto, in Daytona-grijs, was uitgerust met 20-inch lichtmetalen wielen en diverse optionele pakketten, waaronder matrix-ledkoplampen en oled-achterlichten.

Features of gimmicks?

Het interieur is, zoals we van Audi gewend zijn, verfijnd en voorzien van hoogwaardige materialen. De sportstoelen bieden uitstekend comfort en de rijpositie is goed instelbaar, met veel ruimte rondom de bestuurder. Bijzonder zijn het extra scherm voor de bijrijder en het multifunctionele paneeltje in het deurpaneel. Toch voelen niet alle keuzes even doordacht aan; sommige aanraakgevoelige schakelaars zijn onhandig geplaatst en voegen weinig toe aan de rijervaring.

Kinderziektes in de software

Helaas blijken de kinderziektes van de software het grootste minpunt van de Q6 e-tron. Tijdens de testperiode traden meerdere foutmeldingen op, variërend van problemen met de verkeersbordherkenning tot storingen in de veiligheidssystemen. Deze instabiliteit doet afbreuk aan de premium ervaring die je van een merk als Audi mag verwachten, vooral gezien de forse prijs van de auto. De gebruikersinterface is mooi vormgegeven, maar blijkt in de praktijk te vaak onbetrouwbaar.

Wisselend comfort

Rijtechnisch biedt de Q6 e-tron veel comfort, mede dankzij de adaptieve luchtvering. Toch is het rijgedrag niet altijd perfect: de auto is minder stabiel bij hogere snelheden dan je zou willen en reageert soms te gevoelig op stuurbewegingen, wat voor de passagiers oncomfortabel kan zijn. De 800-volt architectuur van het platform zorgt voor snel laden en een relatief efficiënt energieverbruik, met een gemiddelde van 19 kWh per 100 km. Dat is een positief punt in een verder wisselende rijervaring.

Werk aan de winkel

Hoewel de Audi Q6 e-tron absoluut indruk maakt met zijn vernieuwende technologie en comfort, wordt de totaalervaring toch overschaduwd door de softwareproblemen en een paar onhandige ontwerpkeuzes. Audi heeft hier een elektrische SUV neergezet die in potentie veel biedt, maar die duidelijk nog niet helemaal af is.

🚗 Over de auteur: Dit artikel is geschreven door Irwin Versteegh - Duijnstee, onze vaste partner voor alles over (elektrische) auto's. Irwin is journalist voor het YouTube-kanaal InstaAutoVlog, waar hij zijn expertise en passie voor auto's met het publiek deelt.

▼ Volgende artikel
Help! Mijn Chromebook gaat niet aan! Dit kun je doen
© Google
Huis

Help! Mijn Chromebook gaat niet aan! Dit kun je doen

Weet je eigenlijk wel wat je moet doen wanneer je Chromebook niet meer aangaat? Er zijn verschillende manieren om hem weer aan de praat te krijgen. Dit is hoe je dat mogelijk toch weer lukt.

Als je Chromebook opeens niet meer aangaat, valt dit te proberen:

  • Verwijder eventuele accessoires en dongels
  • Maak de oplaadpoort schoon
  • Staat het scherm wel aan?
  • Probeer een andere kabel
  • Controleer de batterij
  • Maak gebruik van de Powerwash

Ook interessant: Chromebook en Chromebook Plus: dit zijn de verschillen

Een Chromebook is relatief betaalbaar, maar kan toch enorm veel bieden. Voorheen moest hij altijd met het internet verbonden zijn, maar tegenwoordig zijn er veel offline-functies beschikbaar. Maar dan moet hij wel opstarten. Als de Chromebook niet direct reageert, is er nog geen man overboord. Hieronder verschillende manieren om de laptop toch aan de praat te krijgen.

Verwijder eventuele accessoires en dongels

Eén van de eerste dingen om te proberen, is eventuele accessoires en dongels verwijderen uit de poorten. Het zou namelijk kunnen zijn dat zo'n randapparaat stroom vreet. Maar het kan ook zijn dat er ergens toch een fout optreedt. Zodra je alles losgekoppeld hebt en de Chromebook weer aangaat, sluit dan alle accessoires één voor één aan om te kijken of er verdere problemen opduiken. Zodoende kun je wellicht achterhalen wat precies de boosdoener is.

Maak van je Chromebook een alleskunner met een handige dongel.

Breid eenvoudig je aansluitmogelijkheden uit!

Maak de oplaadpoort schoon

Een andere, simpele oplossing is de usb-poort schoonmaken. Het kan gebeuren dat er stof of vettigheid in ophoopt, waardoor een gekoppelde kabel zijn werk niet kan doen. Zo'n opening schoonmaken is zo gepiept: het enige dat je daarvoor nodig hebt, is een spuitbus met perslucht. Daarnaast kan het helpen een plastic tandenstoker of een wattenstaafje met isopropylalcohol te gebruiken. Gebruik geen houten stoker: die kunnen splinters achterlaten in de poort.

Staat het scherm wel aan?

Voordat we de iets technischere opties bekijken, eerst nog de volgende tip: staat het scherm wel aan of is het scherm misschien stuk? Het kan ook zijn dat iemand de helderheid op de laagste stand gezet heeft, als grapje, omdat het dan lijkt alsof het scherm uitstaat. Druk een paar keer op de toets voor de helderheid om te kijken of je dan beeld krijgt. Sluit de Chromebook aan op een extern scherm om te controleren of het apparaat überhaupt een teken van leven geeft.

©Google

Probeer een andere kabel

Als je de bovenstaande opties allemaal geprobeerd hebt, zonder succes, dan is het tijd om dingen uit te sluiten. Gebruik eens een andere usb-c-kabel voor je Chromebook, om te kijken of het apparaat dan wel aanspringt. Zo achterhaal je of het product wel oplaadt; je krijgt meteen bevestiging in de vorm van een ledlampje dat moet oplichten. Probeer ook eventueel een ander stopcontact uit, al zal dit doorgaans niet het probleem zijn.

Controleer de batterij

De volgende stap is de accu controleren. Als het ledlampje brandt ten teken dat de kabel in orde is, maar de Chromebook niet start dan is de accu mogelijk stuk. Een accu vervangen is soms zelf thuis te doen, maar de garantie vervalt dan wel. Neem daarom contact op met de verkoper of fabrikant, en als die niet helpen kun je een professional inschakelen.

©Tada Images - stock.adobe.com

Maak gebruik van de Powerwash

Het kan tot slot helpen om een Powerwash uit te voeren. Dit kan alleen wanneer de Chromebook nog wel aangaat, maar geen systeem laadt. Een Powerwash is een harde reset, waarmee je teruggaat naar de fabrieksinstellingen. Alle gegevens worden dan gewist, dus sla die bij voorkeur in de cloud op. Dan nog is dit het proberen waard, omdat je derhalve hopelijk geen nieuwe Chromebook hoeft te kopen. Zo voer je een Powerwash uit:

  • Druk op de powerknop en wacht totdat de Chromebook het opstartproces start.

  • Houd de toetsen Ctrl+Alt+Shift+R tegelijk ingedrukt.

  • Klik op Opnieuw opstarten.

  • In het venster dat verschijnt, selecteer je Powerwash en klik je op Doorgaan.

  • Volg de stappen op het scherm en bevestig dat je de Chromebook wilt resetten.

  • Na de Powerwash start je Chromebook opnieuw op. Je moet dan weer inloggen met je Google-account.

Alles geprobeerd?

Hopelijk helpt dit en kun je na het uitvoeren van één van deze stappen weer gebruikmaken van je Chromebook. Zo niet en ben je van plan een nieuwe Chromebook te kopen, dan is het handig om te weten wat bijvoorbeeld de verschillen zijn tussen een normale en Plus-variant. Daarnaast gaven we eerder al wat tips over het kopen van zo'n laptopvervanger en kun je hier lezen wat vijf goede opties voor een redelijk betaalbare prijs zijn.