Consumenten testen: de Trek Allant+ 6
De Trek Allant+ 6 is een e-bike die met moeite zijn sportiviteit kan verhullen. Voor wie de elektrische fiets graag pakt voor uitdagend ritje, zal een hoop plezier aan deze Trek-fiets beleven. Je leest er meer over in deze review!
In samenwerking met Trek.
Als onderdeel van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest is deze Trek Allant+ uitgebreid getest door drie verschillende testrijders, die de fiets allemaal een paar weken in gebruik hebben gehad. Wil je meer weten over de testprocedure en hoe de testers met de e-bikes zijn gematcht? Of wil je weten welke elektrische fietsen uiteindelijk met een predicaat uit de procedure zijn gekomen? Klik dan op onderstaande knop.
De Kieskeurig.nl E-bike Duurtest
Meer dan 40 elektrische fietsen getest!
Krachtig en sportief
Wat krijg je als je een enorm krachtige Bosch Performance Line CX-middenmotor combineert met een licht frame? Juist: een e-bike die voor je gevoel krachtig genoeg is om een caravan achter te hangen. Combineer een goede reactiesnelheid met de krachtige ondersteuning en je zoeft bij het stoplicht zo weg om binnen een paar tellen de maximumsnelheid van 25 km/u te bereiken, waarna de ondersteuning staakt. De motor van 85 Nm heeft voelbaar en hoorbaar veel meer in zijn mars dan genoemde topsnelheid.
De sportieve ambities van de Trek-fiets zijn niet alleen duidelijk vanwege de krachtige en snelle trapondersteuning. De Allant+ 6 heeft ook andere sportieve fietseigenschappen. We noemden al het relatief lage gewicht (voor een elektrische fiets): slechts 23 kilo. Net als andere sportfietsen is er een ketting met derailleur aanwezig. De dikke banden met veel profiel bieden genoeg grip om veilig over wegen en paadjes te kunnen rijden. De drie testers zoefden zowel makkelijk bergop- als bergafwaarts, want naast de brede banden voor wegligging en trapkracht zijn ook de hydraulische schijfremmen in staat deze beestachtige fiets te beteugelen.
Toch zijn er ook eigenschappen die de fiets prima geschikt maken voor 'gewoon' gebruik. Zo is er een bagagedrager waaraan je makkelijk fietstassen bevestigt (MIK), er zitten spatborden op, er is een fietsbel en zit een standaard onder. De eerdergenoemde brede banden, die iets breder zijn dan een gravelbike, maar wel een gelijkwaardig profiel hebben, bieden grip en comfort op alle ondergronden. Alleen een slot ontbreekt, net als bij een racefiets.
Testervaringen
Gebruiker Richard Paardekam benadrukt dat de zithouding sportief en enigszins voorovergebogen is, wat zowel een voor- als een nadeel kan zijn, afhankelijk van persoonlijke voorkeur. De voorvorkvering is uitstekend, maar de afwezigheid van zadelpenvering kan tijdens langere ritten als oncomfortabel worden ervaren, ook omdat het om een hard en sportief zadel gaat. Dick Duinkerken vond de fiets daarom oncomfortabel tijdens lange ritten. Het viel de testers ook op dat het stuur niet verstelbaar is.
Tevens voegt Richard toe dat een open ketting en derailleur bij een sportieve fiets horen, maar wel gevoelig zijn voor opspattend water en vuil, en daarmee onderhoudsgevoelig zijn. Daan Meeuwis geeft aan dat zo’n kettingsysteem weleens voor vlekken op de broek kan zorgen en spreekt zijn voorkeur uit voor riemaandrijving. En hoewel dat niet alledaags is voor sportfietsen, is het luxe e-bikes niet vreemd. Het schakelsysteem werkte voor de testers in elk geval soepel, maar niet geheel geruisloos.
Accu op het frame
Twee van de drie testers bevelen de Trek Allant+ 6 aan, wat een prima score oplevert. Daan Meeuwis is ook onder de indruk van de fiets, maar de aanbeveling blijft uit. Daan had simpelweg meer luxe verwacht van het merk en deze prijsklasse. Niet alleen wat betreft de aandrijving, maar ook de accu. Deze accu zit los op het frame verwerkt, 'als een pukkel op het frame' vindt Daan. Een afwerking met een afneembare accu in het frame had ook hier de voorkeur genoten.
Praktisch is het wel: de accu is zo losgekoppeld om mee te nemen, en moeiteloos weer vast te koppelen. Opladen kan ook aan de fiets zelf: het oplaadpunt is makkelijk te gebruiken. Opladen gaat gelukkig relatief snel, wat ook wel prettig is. De geteste uitvoering had namelijk niet de grootste actieradius. Er is echter ook een uitvoering met een grotere capaciteit van 725 Wh, die uiteraard meer bereik biedt dan de 545Wh-accu van deze geteste uitvoering.
App en display
Het display en de Bosch Flow-app worden door gebruikers als een geweldige aanvulling op de fiets ervaren. Op het stuur zit een spatwaterdicht Bosch Kiox 300-display met een kleurenscherm. Links op het stuur vind je ook wat bedieningsknoppen voor de motor van de fiets, die handig met ledjes aangeeft hoeveel kracht de ondersteuning biedt.
Ook de bijbehorende app, waarmee zelfs navigatie op het fietsdisplay mogelijk is, is het benoemen waard. Bovendien krijg je na een rit ook allerlei statistieken en ritinformatie.
Conclusie: Trek Allant+ 6 kopen?
De Trek Allant+ 6 is een uitstekend compromis tussen een e-bike en een sportieve fiets. Daardoor kun je zowel door de stad of over zandpaadjes in de bossen scheuren. De waanzinnig krachtige motor met een snelle reactiesnelheid biedt echt die sportieve ervaring. Bij die race-ervaring horen ook de derailleurversnelling en uitstekende hydraulische schijfremmen. Het lage gewicht in combinatie met de brede banden zorgen voor wendbaarheid en een veilige wegligging.
Hoewel je voor een e-bike met avontuurlijk trekjes veel onderdelen hebt die op een echte racefiets ontbreken (zoals spatborden, fietsbel, standaard en bagagedrager), ontbreekt er wel luxe in de verwerking van de accu op het frame, het comfort door de sportieve zithouding met hard (ongeveerd) zadel en de onderhoudsgevoeligheid van de open en blote ketting met laaghangende derailleur.
Pluspunten
Beestachtig krachtig
Sportief ontwerp: licht en comfortabel
Display en app
Minpunten
Accuplaatsing en bereik
Onderhoudsgevoelige ketting
Meer informatie over deze e-bike?
Bekijk de Trek Allant+ 6 op Kieskeurig.nl