Een tweedehands e-bike kopen? Hier moet je op letten

Een tweedehands e-bike kopen? Hier moet je op letten

Geplaatst: 25 oktober 2022 - 12:04

Aangepast: 28 november 2022 - 12:47

Redactie ID.nl

Een elektrische fiets is niet goedkoop. Door geen nieuwe te kopen, maar een tweedehands, bespaar je al snel vele honderden euro's. ID.nl helpt je en laat je zien waar je op moet letten bij de aanschaf van een goede tweedehands e-bike - zodat je geen kat in de zak koopt.

Eerste indruk: hoe ziet de tweedehands e-bike eruit?

Eigenlijk kun je in één oogopslag al zien hoe er met een e-bike is omgesprongen: zit de fiets vol krassen en zijn er forse lakbeschadigingen zichtbaar, dan is het onverstandig om zo’n e-bike aan te schaffen. Ziet de e-bike er op het eerste gezicht goed uit, dan kan het interessant zijn om hem aan te schaffen.

Voordat je dat doet, moet je hem wel goed inspecteren en een proefrit maken. Loop eerst nauwkeurig het frame na; een breuk of scheur in het frame is snel ontdekt. Als de e-bike veel kilometers heeft gemaakt, zullen tandwielen en ketting hoogstwaarschijnlijk aan vervanging toe zijn. Vervanging van deze onderdelen betekent direct een flinke kostenpost. Controleer tijdens de proefrit hoe de remmen werken en hoe het schakelproces tussen de diverse versnellingen verloopt. Let ook op de kwaliteit van de banden en kijk of de velgen mooi rond lopen. Een slag in het wiel is een slecht teken.

Op elektronisch gebied kun je zelf helaas niet alles nalopen. Wat je wel kunt doen, is de werking van het display controleren en goed kijken of er condensvorming is. De meeste bekabeling kun je helaas niet checken, aangezien die weggewerkt is in het frame. Vraag aan de verkopende partij waar de e-bike in onderhoud is geweest en of er rekeningen voorhanden zijn. Als de e-bike regelmatig in onderhoud is geweest bij een fietsenmaker zal het met de algehele conditie van de e-bike wel goed zitten.

Elektrische fiets in achtertuin

© OceanProd - stock.adobe.com

Wat is je eerste indruk van de tweedehands e-bike? | Foto: OceanProd - stock.adobe.com

BEKIJK EN VERGELIJK ALLE E-BIKES OP KIESKEURIG.NL EN CHECK METEEN DE WINKELVOORRAAD!

Hoe zit het met de accu van een tweedehands elektrische fiets?

Bij de aanschaf van een tweedehands e-bike draait het vooral om de staat en conditie van de accu. Check eerst zelf de behuizing van de accu. Een scheur in of beschadiging aan de behuizing kan duiden op een val. Zo’n accu kun je direct afschrijven.

Daarnaast is het belangrijk om te weten hoeveel restcapaciteit de accu nog heeft ten opzichte van de oorspronkelijke inhoud. Op de display is dit niet waarneembaar en zelf kun je dit alleen maar testen door een volle accu helemaal leeg te rijden. Vervolgens vergelijk je het aantal gereden kilometers met de inhoud die op de accu staat. Een goede graadmeter is 10 kilometer per 100 Wh. Geeft de accu een opgave van 400 Wh, dan is er op z’n minst 40 kilometer mee te fietsen. Afhankelijk van het terrein, eigen gewicht en weersomstandigheden kan dit veel gunstiger uitvallen tot wel 60 of meer kilometers.

Zoek je een oplader voor je accu? Bekijk het aanbod op Bol.com

Stuur van een elektrische fiets

© KARL-HENDRIK TITTEL

Maak als het even kan een proefrit en controleer onderdelen als het display.

Maar wanneer je een tweedehands e-bike koopt, krijg je dikwijls niet de mogelijkheid om de accu uit te proberen. Om toch een goed beeld te krijgen van de toestand van de accu rest er eigenlijk maar één optie: testen met een accutester.

Probeer dus met de verkopende partij een afspraak te maken over het testen van de accu. Veel fietsenmakers hebben een Batterytester staan. Deze accutester is van een Nederlands bedrijf en test de accu op twee cruciale onderdelen, te weten restcapaciteit en de interne weerstand (hoe veilig is de accu). Voor de test moet de accu volledig opgeladen zijn. De tester trekt vervolgens de accu leeg en print een testrapport uit. Hierop valt exact af te lezen hoeveel restcapaciteit de accu nog heeft. Aan jou als koper is het dan om te bepalen wat je acceptabel vindt. Over het algemeen wordt een verlies in capaciteit van 10 tot 15 % na drie jaar als acceptabel beschouwd.

Wat kost een tweedehands e-bike?

De prijs van een tweedehands e-bike is sterk afhankelijk van de oorspronkelijke nieuwprijs van de fiets. Na drie jaar zal de e-bike ongeveer de helft van de nieuwwaarde kwijt zijn, bij de grote A-merken zal deze prijsdaling iets minder zijn. Is de e-bike ouder dan drie jaar, dan zal veel afhangen van de staat van de e-bike en hoeveel kilometers er op de teller staan. En zoals eerder aangegeven is de prijsbepaling ook afhankelijk van de staat van de accu.

Tip: wanneer je een tweedehands e-bike hebt gevonden, zul je uiteindelijk een bod moeten uitbrengen. Heb je geen mogelijkheid om de accu te testen, houd er dan rekening mee dat de restcapaciteit van de accu erg kan tegenvallen. Probeer in zo’n geval drie- tot vierhonderd euro lager te bieden dan de vraagprijs. Dan creëer je financiële ruimte om de accu te laten reviseren of een refurbished danwel nieuwe accu te kopen.

Watch on YouTube

Een tweedehands e-bike kopen: waar kun je terecht?

Ga je op zoek naar een goede tweedehands e-bike, dan is het logisch om eerst naar de plaatselijke fietsenmaker(s) te gaan. Hier polshoogte nemen geeft al snel een beeld welke merken en uitvoeringen er beschikbaar zijn. Vaak zul je de fietsenmaker al kennen, waardoor de aankoop vertrouwd zal aanvoelen. Bovendien geeft een fietsenmaker bij aankoop van een tweedehands e-bike dikwijls 6 maanden garantie. Informeer echter wel of genoemde garantie ook van toepassing is op de accu.

De grootste collectie tweedehands e-bikes vind je online op Marktplaats. Veel zekerheden die bij de fietsenmaker vanzelfsprekend zijn, gelden hier niet. Het is dan helemáál belangrijk om niet over één nacht ijs te gaan. Doorloop met de verkopende partij de algehele staat van de e-bike en bepaal een strategie rondom de accu zoals hier boven aangegeven. Wie de procedures nauwkeurig toepast, zal minder snel een kat in de zak kopen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten