Een (elektrische) fiets met een gewone ketting óf riem, wat is beter?
Duurdere e-bikes, hippe mountainbikes en sommige stadsfietsen hebben tegenwoordig vaak riemaandrijving. De verschillen ten opzichte van een doodnormale ketting zijn interessant. Wat zijn de voor- en nadelen van zo’n riem en is het de meerprijs waard?
Dit artikel behandelt de volgende onderwerpen:
- Wat riemaandrijving precies is.
- Wat de voornaamste verschillen tussen een ketting en riem zijn.
- Wat de voor- en nadelen van riemaandrijving zijn.
- Of je riemaandrijving later aan een e-bike of fiets kunt toevoegen.
- Misschien is het artikel Onderhoud elektrische fiets: alles wat je moet weten ook interessant voor jou.
Hoewel riemaandrijving voor (elektrische) fietsen al behoorlijk lang bestaat, is deze aandrijfmethode pas de laatste jaren sterk in opmars. Een belangrijke reden hiervoor is dat de riem en benodigde tandwielen steeds betaalbaarder zijn geworden. Desondanks is deze techniek nog altijd duurder dan het gebruik van een traditionele ketting. Ga je binnenkort een nieuwe e-bike, mountainbike of stadsfiets kopen? Verdiep je dan eerst in de verschillen tussen beide aandrijfmethoden.
Wat is riemaandrijving?
De naam riemaandrijving zegt het eigenlijk al. Bij deze techniek drijft een riem de tandwielen aan. Hierdoor beweegt het achterwiel. Een riem geldt hierbij als alternatief voor de traditionele ketting. De e-bike of fiets dient geschikt te zijn voor riemaandrijving. Zo zijn er een speciaal tandwiel en kettingblad nodig. Bovendien vereist het gebruik van deze aandrijfmethode een geschikte versnellingsnaaf en capabel frame (daarover later meer). Overigens gebruiken veel fietsmerken voor riemaandrijving de Engelse benaming belt drive.
Het Amerikaanse merk Gates is op het gebied van riemaandrijving wereldwijd marktleider. De kans is groot dat je riemaandrijving van deze fabrikant op jouw nieuwe e-bike of fiets aantreft. Een riem van Gates bestaat grotendeels uit koolstofvezel. Dit materiaal weegt weinig en rekt niet uit. Kortom, ideale eigenschappen voor gebruik op een fiets.
De ene riem is de andere niet. Gates heeft verschillende riemseries in zijn gamma. Een korte opsomming met de belangrijkste verschillen:
- Gates CDX: Voor krachtige tweewielers, zoals mountainbikes, bakfietsen, speed pedelecs en e-bikes met een hoge trekkracht (koppel). De aanwezige centretrack ‘duwt’ op eigen houtje vuil uit de riem. De buitenzijde bestaat uit stevig polyurethaan.
- Gates CDN: Voor e-bikes met een naafmotor en recreatieve fietsers. Deze riem is goedkoper, lichter en minder sterk dan een product uit de CDX-serie. Bevat een centretrack.
- Gates CDC: Voor stadsfietsen en e-bikes met een middenmotor van maximaal 50 Nm. De betere modellen hebben ook een centretrack.
- Gates ST: Instapserie voor fietsen met maximaal drie versnellingen.
Voor- en nadelen riemaandrijving
Eigenlijk kent riemaandrijving slechts één groot nadeel, namelijk de relatief hoge prijs. Met name e-bikes en stadsfietsen uit het hogere segment ondersteunen om die reden deze aandrijftechniek. Onder meer populaire merken als Gazelle, Koga, Batavus, Sparta, Pegasus, Cube en Trek hebben geschikte modellen in hun assortiment.
De voordelen van een getande riem zijn legio. In de eerste plaats is het materiaal sterker dan een ketting. Een ketting rekt op den duur uit, waardoor de bestuurder bijvoorbeeld niet meer vloeiend kan schakelen. Volgens Gates gaan hun producten tot viermaal langer mee ten opzichte van een regulier aandrijfsysteem. Gaat de riem onverhoopt tóch stuk? Vervangen is dan onvermijdelijk, want in tegenstelling tot een ketting kun je dit onderdeel niet repareren. Een nieuw exemplaar kost grofweg tussen de vijftig en honderd euro.
Een ander voordeel is dat je een riem niet hoeft te smeren. Spuit dit onderdeel na een fietstocht met een tuinslang schoon en zet de tweewieler vervolgens in de schuur of garage. Vanwege de open kast is regelmatig afspuiten noodzakelijk. Valt het opgehoopte vuil mee, dan is afnemen met een doek ook mogelijk. Een kleine moeite, want dit kost heel wat minder tijd dan het onderhouden van een kwetsbare ketting. Een schone riem loopt altijd soepel en er is geen sprake van roestvorming. Bovendien maakt riemaandrijving onderweg amper geluid. Geniet hierdoor optimaal van prachtige ritten door de stille natuur en trap hierbij lekker soepel.
Is goedkoop duurkoop? Riemaandrijving lijkt in eerste duurder dan een aandrijfsysteem met een gewone ketting. Toch ben je onderaan de streep mogelijk goedkoper uit. Je hoeft tenslotte geen ontvetter en smeermiddel te kopen, want een riem is nagenoeg onderhoudsvrij. Verder gaat een riem in de regel langer mee, terwijl je een klassieke ketting eerder dient te vervangen. Dat scheelt wellicht een vroegtijdig bezoekje aan de fietsenmaker.
Riemaandrijving later toevoegen?
Lijkt riemaandrijving je wel wat en wil je deze aandrijftechniek naderhand inbouwen? Jammer genoeg is dat normaal gesproken niet mogelijk. Het aanbrengen van een riem vereist een speciaal frame met een opening, meestal in de achtervork. De reden hiervoor is dat je een riem niet kunt onderbreken. Bij een ketting lukt dat wel, waardoor praktisch ieder frame geschikt is. Verder stelt Gates op het gebied van stijfheid specifieke eisen aan het frame. Wil je veilig fietsen met riemaandrijving, dan heb je dus vrijwel altijd een nieuwe tweewieler nodig.
Juiste riemspanning met app Wie de riem van een (elektrische) fiets vervangt, moet dit onderdeel op de juiste spanning brengen. Gebruik hiervoor de zogenoemde Bicycle Belt Tension Meter-app op een iPhone of Android-toestel. Het werkt eenvoudig. Laat de riem trillen als een gitaarsnaar en houd vervolgens de microfoon van de smartphone in de buurt. Bepaal aan de hand van de gemeten trillingsfrequentie en de waarden in de tabel de correcte spanning. Deze gratis app is Engelstalig.
Meer video's van ID.nl zien? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal!