ID.nl logo
Een (elektrische) fiets met een gewone ketting óf riem, wat is beter?
Mobiliteit

Een (elektrische) fiets met een gewone ketting óf riem, wat is beter?

Duurdere e-bikes, hippe mountainbikes en sommige stadsfietsen hebben tegenwoordig vaak riemaandrijving. De verschillen ten opzichte van een doodnormale ketting zijn interessant. Wat zijn de voor- en nadelen van zo’n riem en is het de meerprijs waard?

Dit artikel behandelt de volgende onderwerpen:

  • Wat riemaandrijving precies is.
  • Wat de voornaamste verschillen tussen een ketting en riem zijn.
  • Wat de voor- en nadelen van riemaandrijving zijn.
  • Of je riemaandrijving later aan een e-bike of fiets kunt toevoegen.
  • Misschien is het artikel Onderhoud elektrische fiets: alles wat je moet weten ook interessant voor jou.

Hoewel riemaandrijving voor (elektrische) fietsen al behoorlijk lang bestaat, is deze aandrijfmethode pas de laatste jaren sterk in opmars. Een belangrijke reden hiervoor is dat de riem en benodigde tandwielen steeds betaalbaarder zijn geworden. Desondanks is deze techniek nog altijd duurder dan het gebruik van een traditionele ketting. Ga je binnenkort een nieuwe e-bike, mountainbike of stadsfiets kopen? Verdiep je dan eerst in de verschillen tussen beide aandrijfmethoden.

De riem en speciale tandwielen zien er vergeleken met een reguliere ketting anders uit.

Wat is riemaandrijving?

De naam riemaandrijving zegt het eigenlijk al. Bij deze techniek drijft een riem de tandwielen aan. Hierdoor beweegt het achterwiel. Een riem geldt hierbij als alternatief voor de traditionele ketting. De e-bike of fiets dient geschikt te zijn voor riemaandrijving. Zo zijn er een speciaal tandwiel en kettingblad nodig. Bovendien vereist het gebruik van deze aandrijfmethode een geschikte versnellingsnaaf en capabel frame (daarover later meer). Overigens gebruiken veel fietsmerken voor riemaandrijving de Engelse benaming belt drive.

Het Amerikaanse merk Gates is op het gebied van riemaandrijving wereldwijd marktleider. De kans is groot dat je riemaandrijving van deze fabrikant op jouw nieuwe e-bike of fiets aantreft. Een riem van Gates bestaat grotendeels uit koolstofvezel. Dit materiaal weegt weinig en rekt niet uit. Kortom, ideale eigenschappen voor gebruik op een fiets.

De ene riem is de andere niet. Gates heeft verschillende riemseries in zijn gamma. Een korte opsomming met de belangrijkste verschillen:

  • Gates CDX: Voor krachtige tweewielers, zoals mountainbikes, bakfietsen, speed pedelecs en e-bikes met een hoge trekkracht (koppel). De aanwezige centretrack ‘duwt’ op eigen houtje vuil uit de riem. De buitenzijde bestaat uit stevig polyurethaan.
  • Gates CDN: Voor e-bikes met een naafmotor en recreatieve fietsers. Deze riem is goedkoper, lichter en minder sterk dan een product uit de CDX-serie. Bevat een centretrack.
  • Gates CDC: Voor stadsfietsen en e-bikes met een middenmotor van maximaal 50 Nm. De betere modellen hebben ook een centretrack.
  • Gates ST: Instapserie voor fietsen met maximaal drie versnellingen.

Op sportieve tweewielers vind je vaak riemaandrijving van Gates uit de Carbon Drive CDX-serie.

Voor- en nadelen riemaandrijving

Eigenlijk kent riemaandrijving slechts één groot nadeel, namelijk de relatief hoge prijs. Met name e-bikes en stadsfietsen uit het hogere segment ondersteunen om die reden deze aandrijftechniek. Onder meer populaire merken als Gazelle, Koga, Batavus, Sparta, Pegasus, Cube en Trek hebben geschikte modellen in hun assortiment.

De voordelen van een getande riem zijn legio. In de eerste plaats is het materiaal sterker dan een ketting. Een ketting rekt op den duur uit, waardoor de bestuurder bijvoorbeeld niet meer vloeiend kan schakelen. Volgens Gates gaan hun producten tot viermaal langer mee ten opzichte van een regulier aandrijfsysteem. Gaat de riem onverhoopt tóch stuk? Vervangen is dan onvermijdelijk, want in tegenstelling tot een ketting kun je dit onderdeel niet repareren. Een nieuw exemplaar kost grofweg tussen de vijftig en honderd euro.

Een ander voordeel is dat je een riem niet hoeft te smeren. Spuit dit onderdeel na een fietstocht met een tuinslang schoon en zet de tweewieler vervolgens in de schuur of garage. Vanwege de open kast is regelmatig afspuiten noodzakelijk. Valt het opgehoopte vuil mee, dan is afnemen met een doek ook mogelijk. Een kleine moeite, want dit kost heel wat minder tijd dan het onderhouden van een kwetsbare ketting. Een schone riem loopt altijd soepel en er is geen sprake van roestvorming. Bovendien maakt riemaandrijving onderweg amper geluid. Geniet hierdoor optimaal van prachtige ritten door de stille natuur en trap hierbij lekker soepel.

Is goedkoop duurkoop? Riemaandrijving lijkt in eerste duurder dan een aandrijfsysteem met een gewone ketting. Toch ben je onderaan de streep mogelijk goedkoper uit. Je hoeft tenslotte geen ontvetter en smeermiddel te kopen, want een riem is nagenoeg onderhoudsvrij. Verder gaat een riem in de regel langer mee, terwijl je een klassieke ketting eerder dient te vervangen. Dat scheelt wellicht een vroegtijdig bezoekje aan de fietsenmaker.

Je hoeft een vuile riem alleen maar met een tuinslang of doekje schoon te maken.

Riemaandrijving later toevoegen?

Lijkt riemaandrijving je wel wat en wil je deze aandrijftechniek naderhand inbouwen? Jammer genoeg is dat normaal gesproken niet mogelijk. Het aanbrengen van een riem vereist een speciaal frame met een opening, meestal in de achtervork. De reden hiervoor is dat je een riem niet kunt onderbreken. Bij een ketting lukt dat wel, waardoor praktisch ieder frame geschikt is. Verder stelt Gates op het gebied van stijfheid specifieke eisen aan het frame. Wil je veilig fietsen met riemaandrijving, dan heb je dus vrijwel altijd een nieuwe tweewieler nodig.

Juiste riemspanning met app Wie de riem van een (elektrische) fiets vervangt, moet dit onderdeel op de juiste spanning brengen. Gebruik hiervoor de zogenoemde Bicycle Belt Tension Meter-app op een iPhone of Android-toestel. Het werkt eenvoudig. Laat de riem trillen als een gitaarsnaar en houd vervolgens de microfoon van de smartphone in de buurt. Bepaal aan de hand van de gemeten trillingsfrequentie en de waarden in de tabel de correcte spanning. Deze gratis app is Engelstalig.

Watch on YouTube

Meer video's van ID.nl zien? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal!

▼ Volgende artikel
Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit
Huis

Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit

Samsung Electronics heeft de wereldwijde uitrol van de Bespoke AI Jet Ultra aangekondigd. Deze snoerloze steelstofzuiger wordt omschreven als een zeer krachtig model, en werd eerder onthuld tijdens het Welcome to Bespoke AI-evenement.

Het apparaat beschikt over een verbeterde AI Cleaning Mode 2.0 en een geavanceerd HEPA-filtratiesysteem. De Bespoke AI Jet Ultra heeft volgens tests een zuigkracht tot 400 W. De HexaJet-motor speelt hierbij een belangrijke rol: de zeshoekige statorstructuur met een tweefasige diffuser en dunnere waaier verbeteren de luchtstroom en verhogen de efficiëntie. In de minimale vermogensstand kan de stofzuiger tot ongeveer 100 minuten werken op één accu. 

"Dit nieuwe model bouwt voort op het eerdere succes van de Bespoke AI Jet," aldus Jeong Seung Moon, EVP en hoofd van het R&D-team voor Digital Appliances Business bij Samsung Electronics.

Intelligente schoonmaakondersteuning

Het toestel is uitgerust met de verbeterde AI Cleaning Mode 2.0. In deze modus worden de druk op de borstel en de luchtdruk tijdens het stofzuigen gedetecteerd, waarna zes verschillende schoonmaakomgevingen kunnen worden herkend. De schoonmaakprestaties worden vervolgens automatisch aangepast. De Active Dual Brush kan onderscheid maken tussen normale en hoogpolige tapijten, terwijl de Slim LED Brush+ hoeken kan detecteren. 

Door het vermogen en de borstelsnelheid aan verschillende schoonmaakomgevingen aan te passen, verbruikt de batterij volgens Samsung tot 21 procent minder energie en neemt de wendbaarheid tot 8 procent toe met prestaties die vergelijkbaar zijn met de middelste vermogensstand. 

Verbeterd filtratiesysteem

Samsung heeft het filtratiesysteem verbeterd om stofdeeltjes op te vangen wanneer de lucht uit de stofzuiger wordt geblazen. De Bespoke AI Jet Ultra beschikt over een meerlaags filtersysteem dat fijnstof effectief opvangt. Binnenkomende lucht passeert interne compartimenten zoals de cycloon en een filter van metaalgaas die achtereenvolgens stofdeeltjes opvangen, wat volgens het bedrijf resulteert in een filtratie-efficiëntie van 99,999 procent. 

Het HEPA-filtersysteem vangt stofdeeltjes op tot 0,3 µm, waardoor er minder stof in de lucht terechtkomt. 

Prijzen en beschikbaarheid

De Bespoke AI Jet Ultra is verkrijgbaar in twee kleuren: Satin Black en Satin Mint. De adviesprijs voor beide modellen is 1349 euro. De stofzuiger zal vanaf eind april te koop zijn in de Benelux.

▼ Volgende artikel
Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app
© Алексей Закиров - stock.adobe.com
Huis

Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app

Nu de parkeer-app EasyPark onder vuur ligt vanwege de fors hogere servicekosten die vanaf 1 mei 2025 in rekening worden gebracht, is het tijd om eens te kijken naar alternatieven. De app van Q-Park bijvoorbeeld: stukken goedkoper en ook nog eens makkelijk in gebruik.

Om te beginnen download je de Q-Park-app via Apple App Store of Google Play Store . Open na de installatie de app en druk op Inloggen wanneer je al een account hebt, of kies voor Account aanmaken om je registratie te voltooien. Je ontvangt ook nog een bevestigingscode per mail die je moet invullen tijdens de registratie. Een werkend e-mailadres is dus belangrijk.

Voer vervolgens je e-mailadres en wachtwoord in en tik op Bevestigen. Eenmaal ingelogd krijg je toegang tot het hoofdscherm, waar je beschikbare parkeergarages in jouw buurt vindt.

View post on TikTok

Dit scherm toont in real time hoeveel plaatsen er nog vrij zijn en wat de verwachte kosten zijn. Wil je direct instructies naar een locatie? Raak dan Navigeren aan en gebruik de ingebouwde routebeschrijving van je toestel. Houd er rekening mee dat je soms toestemming moet geven voor locatiediensten, wat je bij de eerste keer gebruik in de systeeminstellingen kunt regelen. Zo ben je binnen enkele minuten klaar om overal vlot te parkeren, zonder eindeloos rondjes te hoeven rijden in drukke stadscentra. 

Betalen en tariefoverzicht

Per parkeergarage of -terrein kun je direct zien hoeveel elektrische oplaadpunten er zijn. Als je echter benieuwd bent naar de parkeerkosten, dan wordt het je in de app niet heel gemakkelijk gemaakt. Die kosten zijn namelijk niet opgenomen in de app: je wordt doorverwezen naar de website van Q-Park, waar je vervolgens alsnog handmatig de parkeerlocatie moet invoeren. Niet heel gebruikersvriendelijk.

Parkeren op straat gaat gelukkig wel iets eenvoudiger: daar hoef je alleen de parkeersessie te starten. Als je creditcard of bankrekening is gekoppeld, hoef je vervolgens verder nergens meer naar om te kijken.

De app houdt de duur van je parkeeractie bij en rekent automatisch het juiste bedrag af. Zo voorkom je onnodige boetes. Zodra je terug bij je auto bent, beëindig je de sessie via Parkeersessie stoppen. Houd er rekening mee dat sommige locaties een maximaal dagtarief hanteren. Door dit vooraf te checken, kom je nooit voor verrassingen te staan. Ook prettig is dat je geen transactiekosten betaalt als je op straat parkeert, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij EasyPark.

Makkelijk garages inrijden

Een andere handige optie is de functie mobiel parkeren. Als je dit in de app instelt, kun je voortaan automatisch parkeergarages van Q-Park inrijden waar nummerbordherkenning is ingeschakeld. Welke dat zijn, zie je in de app. In de app geef je daartoe het nummerbord van je auto op, maak je een koppeling met iDeal of je creditcard en na het verifiëren van je rekeningnummer door middel van een machtiging van één cent wordt de betaling voortaan automatisch afgeschreven wanneer je de parkeergarage of het parkeerterrein afrijdt. Je betaalt in deze gevallen ook geen 40 cent transactiekosten. En: zowel bij het in- als uitrijden wordt de slagboom automatisch voor je geopend.

Handige tips

Het leuke aan de de Q-Park-app is dat deze meer biedt meer dan alleen het parkeren zelf. Zo kun je meldingen inschakelen door op Instellingen en vervolgens Pushmeldingen te tikken. Hierdoor ontvang je een notificatie wanneer je parkeersessie bijna afloopt of wanneer er een actietarief geldt.

Stel je voor dat je met vrienden dineert in een onbekende stad: de functie Vind mijn auto wijst je exact de weg terug naar je parkeerplek. Alles werkt intuïtief, omdat de app een overzichtelijke interface heeft en jou begeleidt bij elke stap. Mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je met Help direct contact opnemen met de supportafdeling. Let op dat je je gegevens up-to-date houdt, zodat je altijd toegang hebt tot de juiste betaalopties.

Meerdere auto's

Heb je meerdere auto's of wil je je account delen met anderen? Dat kan ook: in je profiel kun je namelijk meerdere nummerborden toevoegen. Logt iemand anders op een andere telefoon in met hetzelfde account, dan kan deze persoon de app dus ook gebruiken voor zijn of haar auto.

Tot slot

De Q-Park-app bespaart je kostbare tijd door parkeren makkelijk te maken en automatisch je betalingen te regelen. Dankzij de duidelijke interface en realtime informatie vind je moeiteloos beschikbare parkeerlocaties. Bovendien kun je snel je parkeeractie verlengen en betaalopties beheren, zodat je nooit meer onnodig betaalt. Prettig daarbij is dat je geen transactiekosten betaalt.