5 vragen over fietsendragers voor e-bikes
Heb je een e-bike en wil je er met de auto op uit? Dan heb je een fietsendrager nodig. Maar waar moet je op letten? En wat als je een elektrische auto hebt die geen aanhangwagengewicht mag trekken, wat dan? ID.nl helpt je op weg.
Wat voor fietsendrager heb ik nodig als ik een e-bike heb?
Om e-bikes op een fietsendrager te vervoeren, kun je het beste een speciale e-bikefietsendrager aanschaffen. Die is zwaarder en robuuster uitgevoerd dan een drager voor normale fietsen en kan tegen een stootje. Bovendien is er tussen de fietsen onderling ook vaak meer ruimte gecreëerd. De kans op beschadigingen is daardoor een stuk kleiner.
Wil je een e-bikefietsendrager? De keus is tegenwoordig enorm, niet alleen in uitvoering, maar ook in prijs. Goedkoop hoeft zeker geen duurkoop te zijn; wel is het doorgaans zo dat de kwaliteit en het gebruiksgemak bij de duurdere fietsendragers hoger ligt.
Moet ik rekening houden met de kogeldruk van mijn auto?
Het totaalgewicht van twee e-bikes en een fietsdrager komt al snel boven de 65 kilogram uit. Het is daarom zeer verstandig om rekening te houden met de maximale kogeldruk van de auto. Het totaalgewicht van de fietsen plus drager mag de toegestane kogeldruk niet overschrijden. Deze kogeldruk staat meestal vermeld in het instructieboekje van de auto. Staat het er niet in? Dan kan je autodealer daar uitsluitsel over geven.
Een te hoge kogeldruk door overgewicht zorgt voor afwijkende rijeigenschappen van de auto en een andere werking van de stuurbekrachtiging. Dit kan tot onveilige verkeersituaties leiden. Bij een ongeval zou een verzekeringsmaatschappij hier een punt van kunnen maken.
Meteen vergelijken op Kieskeurig.nl:
FIetsendragers die geschikt zijn voor elektrische fietsen
©Potashev Alex
Ik mag geen trekhaak op mijn auto monteren, wat nu?
Veel compacte, hybride en/of elektrische auto’s mogen geen last trekken. Je kunt er dus geen gewone trekhaak op zetten. Er is wel een oplossing voor: de RMC-trekhaak. Dit is een trekhaak met een gemodificeerde kogel, ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Brink. Zo kun je op een elektrische auto dus ook veilig een fietsendrager monteren. Brink zelf spreekt trouwens van een RMC fietsendragerhaak, omdat je met dit systeem alleen mag dragen (en niet trekken).
Kan ik iedere fietsendrager monteren op mijn RMC-trekhaak?
Zorg dat je altijd van tevoren bij de leverancier informeert of de fietsendrager die je op het oog hebt inderdaad op een RMC fietsendragerhaak gemonteerd kan worden. Niet alle dragers zijn hiervoor geschikt. Op de site van Brink staat onder veelgestelde vragen een lijst met fietsendragers die geschikt zijn voor een RMC fietsendragerhaak.
Moet ik de accu van de e-bike verwijderen bij vervoer op een fietsendrager?
Wanneer je elektrische fiets op de drager staat, kun je de accu er inderdaad beter uit halen en vervoeren in de kofferbak. Vuil, vocht en schokken hebben namelijk een nadelige invloed op de conditie van de accu. De accu meenemen in de auto is dus echt aan te raden. Bovendien scheelt het bij twee e-bikes zo maar zes kilo extra gewicht op de kogel. Dit kan net de kritische waarde van de kogeldruk opheffen. Wel is het verstandig om de contactpolen van de accuaansluiting af te dekken en te beschermen tegen vocht en vuil. Bij e-bikes met een intube-accu zijn er vaak losse afdekplaten verkrijgbaar. Zo bescherm je de vitale aansluitingen van de accu en voorkom je storingen.
Bestaan er alleen maar zware fietsendragers voor e-bikes?
Er is een enorme keus aan fietsendragers voor e-bikes. Vrijwel allemaal hebben ze één groot nadeel: ze zijn nogal zwaar. Fietsendragers met een gewicht van 17 kilogram of meer zijn geen uitzondering. Om het gebruiksgemak te vergroten, is een aantal fabrikanten overgegaan tot het produceren van compacte, opvouwbare fietsendragers. Ondanks het hoge eigen gewicht zijn deze fietsendragers in de praktijk wel goed te hanteren. Bovendien kun je zo’n compacte drager thuis ook makkelijker opbergen in schuur of garage. Ook het dragen verloopt soepeler en verkleint de kans op rugklachten.
Daarnaast zijn er gelukkig ook lichtere fietsendragers voor e-bikes op de markt. Deze dragers wegen 12 tot 13 kilogram, dus dit scheelt zomaar 5 kilogram met de meest gangbare fietsendragers. Dat lichtere fietsendragers in de premiumcategorie vallen, lijdt geen twijfel. Consequentie: je zult wel diep in de buidel moeten tasten voor zo’n lichtgewicht.
Bekijk hier het aanbod fietsendragers op Bol.com
Ons zusje Review.nl heeft eerder de BOSAL COMFORT PRO III getest. De 5 testers beoordelen deze fietsendrager gemiddeld met een 8,4! Benieuwd naar hun reviews? Lees ze hier.
Wil jij één van deze geteste fietsendragers tegen gereduceerd bedrag overnemen? Klik dan hier.