ID.nl logo
Subsidie, motorrijtuigenbelasting en bijtelling elektrische auto: zo zit het
© vegefox.com
Mobiliteit

Subsidie, motorrijtuigenbelasting en bijtelling elektrische auto: zo zit het

Elektrisch rijden kent (nog) allerlei financiële voordelen, maar daar gaat ook veel in veranderen. Hoe zit het met subsidies, bijtelling en motorrijtuigenbelasting (mrb), en wat zijn de plannen voor de toekomst?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Elektrische auto's zijn in aanschaf nog altijd redelijk prijzig, maar de prijsverschillen tussen nieuwe en tweedehands EV's en brandstofauto's wordt kleiner en kleiner. Stroom is daarnaast een stuk goedkoper dan benzine, waardoor elektrisch rijden best voordelig kan zijn. Maar hoe zit het met de andere fiscale stimulansen, zoals subsidies, bijtelling en mrb? En wat gaat er in de toekomst veranderen? We geven een overzicht.

Lees ook: Checklist tweedehands elektrische auto – zo voorkom je een miskoop!

Subsidie op elektrische auto

Wie een nieuwe of gebruikte elektrische auto koopt, kan een subsidie aanvragen. Het gaat hierbij om de SEPP: de Subsidieregeling Elektrische Personenauto Particulieren. Voor nieuwe elektrische auto's bedraagt het bedrag in 2024 2950 euro; voor gebruikte auto's kun je 2000 euro terugkrijgen op je aankoopbedrag.

Goed om te weten is dat die subsidie ook geldt als je de auto niet aanschaft, maar least. In dat geval krijg je een maandelijkse korting op het leasebedrag, waardoor je gedurende je leaseperiode ook een bedrag van 2950 of 2000 euro bespaart.

Er zit wel een aantal voorwaarden aan de subsidieregeling. Zo moet de auto die je koopt 100 procent elektrisch zijn, een (originele en theoretische) actieradius van minstens 120 kilometer hebben en een (oorspronkelijke) nieuwprijs van minimaal 12.000 en maximaal 45.000 euro.

De auto moet daarnaast minimaal drie jaar op naam van de subsidie-aanvrager staan. Ook moet er een schriftelijke koopovereenkomst van de aankoop bestaan. Je kunt bovendien maar één keer deze subsidie aanvragen.

Zoals het er nu naar uitziet, verdwijnt de subsidieregeling vanaf 2025. Dat maakt dit jaar het laatste jaar om van de SEPP gebruik te maken. Wil je weten hoeveel geld er nog in de subsidiepot zit, kijk dan op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Ben je dit jaar nog op zoek naar een gebruikte EV? Helaas: die subsidiepot is voor 2024 al helemaal vergeven.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Bijtelling

Ga je een auto zakelijk rijden en deze ook privé gebruiken, dan betaal je bijtelling. Dat is altijd een percentage van de nieuwwaarde van de auto die je gaat rijden. Over dat percentage betaal je inkomstenbelasting.

Het normale bijtellingspercentage bedraagt in Nederland 22 procent. Maar om elektrisch rijden te stimuleren, hanteert de overheid al jaren een lager percentage voor EV's. Ga je in 2024 een elektrische auto leasen, dan bedraagt het bijtellingspercentage 16 procent. Let wel: dat geldt tot het eerste deel van de cataloguswaarde van 30.000 euro. Lease je een auto die een hogere waarde heeft, dan betaal je over elke euro bóven die 30.000 euro het reguliere tarief van 22 procent. Dat noemen we ook wel de 'bijtellingscap'. De overheid doet dit om het gebruik van goedkopere, lichtere en schonere auto's te stimuleren.

In voorgaande jaren lag het bijtellingspercentage flink lager dan nu, ook voor elektrische auto's. Ga je geen gloednieuwe elektrische auto zakelijk rijden, maar eentje die al vóór 2023 is toegelaten op de weg? Dan kan het zijn dat je een lager bijtellingspercentage gaat betalen. Meer informatie lees je op de website van de Belastingdienst.

De bijtelling voor elektrische auto's gaat de komende jaren stijgen. Volgend jaar betalen zakelijke EV-rijders 17 procent bijtelling tot de bijtellingscap van 30.000 euro. Vanaf 2026 betalen EV-rijders evenveel als gebruikers van een brandstofauto: 22 procent. Tegelijkertijd heeft het huidige kabinet wél aangegeven dat elektrisch rijden op een bepaalde manier gestimuleerd wordt, ook na 2026. Wat de exacte plannen zijn, is echter nog niet duidelijk.

💡 Let op: de bijtelling staat altijd vijf jaar vast ná de eerste toelating van de auto. Lease je dus in 2024 een nieuwe zakelijke elektrische auto, dan geniet je nog tot 2029 van de verlaagde bijtelling.

Motorrijtuigenbelasting

Bovenstaand geldt allemaal voor zakelijke elektrische rijders, maar wat als je een particuliere rijder bent? Naast de aanschafsubsidie geniet je als particuliere EV-rijder ook van een verlaagde motorrijtuigenbelasting. In 2024 geldt zelf een volledige vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting voor het geval je een elektrische auto rijdt.

Dat gaat vanaf 2025 echter veranderen. Vanaf dat moment betaal je als elektrische rijder een kwarttarief van de mrb. Het gaat dan om een korting op de tarieven in de reguliere benzinetabel van de mrb. In die tabel wordt onderscheid gemaakt op basis van het gewicht van een auto. Hoe zwaarder je auto is, hoe meer belasting je betaalt.

Dat is voor elektrische auto's redelijk problematisch, omdat ze door de toevoeging van een batterij een stuk zwaarder zijn dan brandstofauto's. Vandaar dat de overheid de komende jaren een korting op de mrb voor EV's toepast. Vanaf volgend jaar bedraagt die korting dus 75 procent, tussen 2026 en 2028 krijgen EV-rijders 40 procent korting op de mrb. In 2029 en 2030 neemt die korting af tot respectievelijk 35 en 30 procent.

Na 2030 betalen particuliere EV-rijders de volle mep aan wegenbelasting. Hoe dat er precies uit gaat zien, is echter nog maar de vraag. Er wordt in Den Haag momenteel veel over het onderwerp gesproken en de angst is dat de flinke verhoging van mrb-kosten de transitie naar elektrisch rijden vertraagt.

Zelf ervaren wat elektrisch rijden is? Ga Sturen bij je buren! De VER biedt de mogelijkheid om samen met een VER-lid een proefrit in zijn/haar elektrische auto te maken. Kijk op deze pagina om met een elektrische rijder bij jou in de buurt in contact te komen. De VER-leden delen graag hun eigen ervaringen met elektrisch rijden en alles wat daarbij komt kijken.


▼ Volgende artikel
Waar moet je op letten bij het kiezen van een inbouwvriezer?
© MG | ID.nl
Huis

Waar moet je op letten bij het kiezen van een inbouwvriezer?

Wanneer je kiest voor een inbouwvriezer werk je deze natuurlijk het liefst netjes weg achter een mooie keukendeur. Je vindt ze in hoogtes van 72 tot 178 cm, maar ook als onderbouw diepvrieskast die onder je aanrechtblad passen. Waar moet je allemaal nog meer op letten bij een inbouwvriezer voordat je deze aanschaft?

Een inbouwvriezer biedt als voornaamste voordeel dat de kast mooi is weggewerkt in je keuken. Juist daarom is het belangrijk om vooraf goed op een aantal zaken te letten als je zo’n vriezer wilt kopen.

Formaten

Inbouwvriezers zijn te koop in een aantal vaste maten. Die maten zijn gestandaardiseerd, zodat het eenvoudig is om de juiste inbouwvriezer bij de juiste inbouwkast te kopen en andersom. De ruimte in een inbouwkeuken waar de inbouwvriezer komt, is ietsje groter dan de inbouwvriezer zelf. Logisch, omdat zo'n inbouwvriezer wel makkelijk geplaatst moet kunnen worden, maar er ook weer eenvoudig uit moet kunnen in geval van reparatie of vervanging.

Bij een inbouwvriezer kun je kiezen uit de volgende hoogtes: 72, 88, 102, 122, 140, 178 en 180 cm. De breedte van inbouwvriezers ligt doorgaans tussen de 54 en 56 cm, het is dus belangrijk dat de breedte van de nis hierop is afgestemd. De diepte van een inbouwvriezer kan ook iets variëren, maar 54,5 cm is doorgaans de gemiddelde diepte. Je kunt ook kiezen voor een ondervriezer; een losse kleinere kast van zo'n 80 cm hoog die past onder het aanrechtblad.

Bij de aanschaf van een inbouwvriezer of elke inbouwapparatuur vind je altijd de informatie over de grootte van de nis. De nis is de plek in de inbouwkeuken waarin de inbouwapparatuur wordt geplaatst. Deze informatie is dus erg belangrijk bij het kiezen voor de juiste inbouwvriezer en de gewenste keuken.

©MG | ID.nl

Scharnier- en deursystemen

Bij de aanschaf van een inbouwvriezer houd je rekening met het soort scharniersysteem dat je wil gebruiken. Er zijn twee soorten deursystemen: deur-op-deurscharnieren en sleepdeursystemen. Bij een deur-op-deursysteem wordt de deur van de keuken direct op de deur van de vriezer geplaatst en is er geen speling tussen beide deuren.

Bij een sleepsysteem wordt de vriezerdeur met een glijd- of sleepsysteem bevestigd aan de keukendeur. Hierdoor schuift de deur van de keuken over de koelkastdeur. De deuren bewegen dan afzonderlijk van elkaar. Zo'n systeem komt het vaakst voor en is ook het eenvoudigst te installeren.

Watch on YouTube

Bij een deur-op-deursysteem wordt het paneel van de keukendeur direct op de deur van de vriezer gemonteerd. Het keukenpaneel draait dus op hetzelfde moment als de vriezerdeur. Voor een deur-op-deursysteem heeft de vriezer andere scharnieren die het gewicht van zowel de deur van de vriezer als het keukenpaneel moeten kunnen dragen. Bij een inbouwvriezer die geschikt is voor een deur-op-deursysteem, wordt het buitenste gedeelte van de vriezerdeur los geleverd.

Ventilatie

Een vriezer produceert aan de achterzijde warmte. Deze warmte moet goed kunnen worden afgevoerd en dat kan alleen als de nis waar de inbouwvriezer in wordt geplaatst, voldoende ruimte aan de achterkant heeft. De achterkant van de nis houd je vanzelfsprekend open en moet aan de achterkant tussen de muur en de vriezer minstens 10 centimeter vrijgehouden worden. Bij sommige inbouwvriezers krijg je aparte spacers mee die je op de achterkant van de vriezer kunt monteren om de juiste afstand te behouden, zodat je de vriezer ook niet te ver richting muur kunt plaatsen.

©MG | ID.nl

Geluidsdemping

Het geluid van een inbouwvriezer kan soms als storend worden ervaren. Dit geluid bestaat doorgaans uit twee componenten: luchtgeluid, zoals het brommen van de compressor, en contactgeluid, veroorzaakt door trillingen die via het meubel kunnen worden doorgegeven. Zowel vrijstaande- als inbouwmodellen kunnen hier last van hebben, maar met wat aanpassingen kun je het geluid reduceren. Zorg voor voldoende ventilatieruimte rondom de vriezer. Ga je gebruik maken van geluidsabsorberende materialen , houd er dan rekening mee dat deze warmte vasthouden.

Om luchtgeluid te dempen, kan aan de achterkant en eventueel zijkanten van de nis of de muur geluidsabsorberend materiaal worden bevestigd. Dit materiaal vangt het geluid van de compressor op en voorkomt dat het zich verder door de ruimte verspreidt. Er zijn hier verschillende soorten platen en strips voor verkrijgbaar.

Zoek een stil exemplaar

Omdat het lastig is om een inbouwapparaat van tevoren te testen op geluidsproductie, kun je natuurlijk in ieder geval alvast kijken naar de specificaties van een inbouwvriezer. Bij doorgaans alle online winkels vind je de relevante informatie over geluidsproductie bij de specificaties. Het maximaal hoorbare geluid wordt weergegeven in Decibel, afgekort als dB. Gemiddeld produceren inbouwvriezers een geluid van rond de 35 en 40 dB, maar dit zijn natuurlijk alleen piekmomenten, bijvoorbeeld als de compressor aanslaat. De informatie over de geluidsproductie vind je overigens ook op het energielabel, zie hieronder.

Zuinigheid

Tot slot moeten we het energieverbruik natuurlijk niet vergeten. Hoe zuiniger een inbouwvriezer is, hoe meer geld je op het gebruik ervan bespaart. Dankzij de specificaties en het welbekende energielabel koop je eenvoudig een energiezuinig model. Je ziet dan bij de specificaties ook wat een inbouwvriezer op jaarbasis aan energie verbruikt.

©EPREL

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 krachtige hogedrukreinigers voor minder dan 275 euro
© MG | ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 krachtige hogedrukreinigers voor minder dan 275 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een hogedrukreiniger maak je je oprit, terras en tuinbestrating grondig schoon. Wij vonden vijf krachtige modellen voor je.

Een hogedrukreiniger is ideaal voor het schoonmaken van terrassen, opritten, tuinmeubels, auto’s en schuttingen. Je hebt minder schoonmaakmiddelen nodig en bespaart tijd en moeite. Dankzij verstelbare spuitkoppen pas je de waterstraal aan per klus. Zo maak je efficiënt en veilig schoon, zelfs op lastig bereikbare plekken. Met behulp van handige accessoires zoals een autowasborstel kun je een hogedrukreiniger ook gebruiken voor auto's, aanhangers, caravans en campers. Wij hebben een vijftal betaalbare hogedrukreinigers voor je gevonden.

DISCLAIMER

De genoemde maximum prijs van 275 euro was correct tijdens het schrijven van dit artikel. De prijzen van producten op Kieskeurig.nl kunnen echter varieren, en kunnen inmiddels dus hoger of lager zijn.

Bosch UniversalAquatak 135

Deze compacte machine van Bosch zet moeiteloos 410 l/uur water af dankzij zijn krachtige 1900 W motor. De slang van 7 meter geeft je een groot bereik. Met een werkdruk tot 135 bar verwijdert hij eenvoudig hardnekkig vuil van fiets, oprit of terras. De geïntegreerde slanghaspel en opbergruimte voor accessoires maken hem erg gebruiksvriendelijk. Ondanks zijn lichte gewicht (7,9 kg), staat de Aquatak 135 stevig dankzij wielen en een telescopisch handvat. Hij is geschikt tot een watertemperatuur van 40 °C en geleverd inclusief nozzle‑set. Zijn compacte profiel en degelijke prestaties maken ‘m ideaal voor dagelijks gebruik in en om het huis.

Maximale druk: 135bar
Vermogen: 1900 Watt
Slanglengte: 7m
Opslagtank: 0,45 liter
Meegeleverde accessoires: lans, vuilfrees

Wat is een vuilfrees?

Een vuilfrees is een speciaal opzetstuk voor een hogedrukreiniger dat wordt gebruikt om hardnekkig vuil effectief te verwijderen. De vuilfrees bestaat uit een roterende waterstraal met hoge druk, waardoor het reinigingsvermogen aanzienlijk wordt verhoogd. Dit maakt het heel geschikt voor het schoonmaken van sterk vervuilde oppervlakken zoals bestrating, terrastegels en andere harde buitenoppervlakken. Een vuilvrees is echter niet geschikt voor auto's, campers of caravans. Het kan namelijk de lak of deur- en raamrubbers beschadigen.

Nilfisk Excellent 170

De Nilfisk Excellent 170 is een stevige krachtpatser met een inductiemotor en metalen pomp, ontworpen voor intensief gebruik. Hij levert maar liefst 170 bar en rond de 498 l/uur aan waterflow en dat is ideaal voor grote oppervlakken zoals terrassen of gevels . De SteelFlex-slang van 10 meter in combinatie met de interne haspel zorgt voor moeiteloze bereikbaarheid en opberging. Uniek is de Power Foam Blaster (700 ml) die zorgt voor rijke schuimlaag voor grondige reiniging, bijvoorbeeld van auto’s of tuinmeubilair. De machine schakelt bij spuitstop automatisch uit, en gaat weer aan bij gebruik, waarmee je dus energie kunt besparen. Met een gewicht van zo'n 21,5 kg is hij wat zwaarder dan gemiddeld, maar staat stevig op wielen en een telescoopgreep voor verplaatsing.

Maximale druk: 170 bar
Vermogen: 2100 Watt
Slanglengte: 10m
Opslagtank: 0,7 liter (voor foam)
Meegeleverde accessoires: Vuilfrees, oppervlakreiniger

Kärcher K 2 Basic

De K 2 Basic van Kärcher is een degelijk instapmodel voor eenvoudigere reiningsklusjes, zoals voor fietsen, tuinmeubels of lichte vervuiling. Deze machine levert tot 110 bar werkdruk en 360 l/uur waterflow vanuit een 1400 W motor. Hij is compact, weegt slechts 4 kg (zonder accessoires) en voorzien van twee wieltjes voor eenvoudige verplaatsing. De slang is 3 m lang, wat minder bereik biedt, maar praktisch is voor het dichtbij reinigen. Inclusief waterfilter en Quick Connect-systeem, plus diverse spuitstukken zoals een lans en vuilfrees. Dit toestel is ideaal voor gebruikers die een effectief, budgetvriendelijk toestel zoeken voor eenvoudig onderhoud rondom huis.

Maximale druk: 110 bar
Vermogen: 1400 Watt
Slanglengte: 3m
Opslagtank: geen
Meegeleverde accessoires: lans, vuilfrees

Powerplus POWXG90410

De Powerplus POWXG90410 combineert kracht en flexibiliteit in één: zijn 1800 W motor levert tot 140 bar en 420 l/uur waterflow, perfect voor het grondig reinigen van oprit, tuin of voertuigen. De slang van 8 m en een soepel oprolmechanisme maken werken zonder gedoe makkelijk. De tank van 0,75 liter voor reinigingsmiddel is ideaal voor gecombineerde schoonmaakbeurten. Hij beschikt over turbospuit, patio-cleaner en verstelbare lans en is uitgerust met wieltjes en auto start/stop voor bedieningsgemak en veiligheid. Weegt ongeveer 7,7 kg — handzaam en goed te manoeuvreren.

Maximale druk: 140 bar
Vermogen: 1800 Watt
Slanglengte: 8m
Opslagtank: 0,75 liter
Meegeleverde accessoires: lans, vuilfrees

EZIclean Hydroforce 165

Deze Eziclean Hydroforce 165 is uitgerust met een krachtige 2200 W motor waarmee hij tot 165 bar haalt — ideaal voor intensieve klussen zoals terras en auto’s schoonmaken . De slang van 5 meter biedt voldoende reikwijdte dichtbij de kraan. Inclusief 0,75 l reinigingstank en een ruime selectie aan spuitmonden, waaronder een turbomondstuk met 180° draaibare straal en 360°-draaifunctie – handig voor diverse oppervlakken. Het lage gewicht van zo'n 9,2 kg en wieltjes plus haspel maken het verplaatsen eenvoudig. Robuust, veelzijdig en ideaal voor huishoudelijk en zwaar buitengebruik.

Maximale druk: 165 bar
Vermogen: 2200 Watt
Slanglengte: 5m
Opslagtank: 0,75 liter
Meegeleverde accessoires: autowasborstel, lans, oppervlakreiniger