ID.nl logo
Slim laden: voordelig en duurzaam je elektrische auto opladen
© Adobe Stock
Mobiliteit

Slim laden: voordelig en duurzaam je elektrische auto opladen

Nooit meer hoeven nadenken over wanneer je je elektrische auto oplaadt? Dat kan met slim laden. Via een app stel je vaste laadsessies in en de laadpaal regelt de rest. Zo bespaar je een hoop geld, draag je bij aan een groenere planeet én sta je nooit met een lege accu.

Partnerbijdrage - In samenwerking met Coolblue Energie.

Zet je na een werkdag de auto aan een standaard laadpaal, dan gaat die paal direct hard aan het werk om het voertuig van stroom te voorzien. Je betaalt dan misschien veel geld voor een volle accu. Een slimme laadpaal doet dat anders. Die gaat pas aan de bak als jij daar toestemming voor geeft, bijvoorbeeld in de goedkope nachtelijke uurtjes. Door het laden na thuiskomst een paar uur uit te stellen, betaal je dankzij die intelligente laadpaal dus minder elektriciteitskosten.

En dat is nog niet alles. Een slimme laadpaal houdt namelijk ook rekening met factoren als belasting van het energienetwerk, aanbod van groene stroom en je eigen elektriciteitsverbruik thuis. Wanneer het voor jou gunstig is, past hij zijn vermogen hierop aan. Met zonnepanelen wordt slim laden nóg interessanter. Wekken jouw zonnepanelen veel energie op, dan zorgt de laadpaal ervoor dat een deel van die groene stroom in jouw auto terechtkomt. Bovendien wordt het in de toekomst via bidirectioneel laden zelfs mogelijk om die stroom weer in huis te gebruiken.

©Coolblue Energie

Vier vormen van slim laden

‘Slim laden’ is een verzamelterm die verschillende manieren van het intelligent opladen van een elektrische auto omvat, zoals dynamic load balancing, bidirectioneel laden en het opladen bij een lage stroomprijs en een onbalans in het energienetwerk.

Opladen bij een lage stroomprijs 

Het opladen van je auto kost veel energie. Zo staat één keer de auto opladen gelijk aan het draaien van maar liefst 260 wasjes. Dat voel je dus in je portemonnee. Door slim te laden, kun je tientallen tot honderden euro’s per jaar besparen. Je laadt je elektrische auto bijvoorbeeld ’s nachts op, wanneer de energietarieven laag zijn. Ook overdag liggen de stroomprijzen vaak een stuk lager. Laad je je auto één à twee dagen in de week overdag op, dan bespaar je volgens Coolblue Energie zo’n 260 euro per jaar. Elke dag slim laden kan zelfs oplopen tot 360 euro besparing. 

Opladen bij een onbalans in het energienetwerk

Steeds meer mensen rijden elektrisch. Dat is met het oog op klimaatverandering natuurlijk een positieve ontwikkeling, maar kan ook zorgen voor een overbelast energienetwerk. Tenzij de meeste bezitters van elektrische auto’s overgaan op slim laden. Als er weinig stroom beschikbaar is, wordt het laden van je auto automatisch onderbroken of neemt het vermogen van de laadpaal tijdelijk af. Is er juist een teveel aan stroom, bijvoorbeeld als het hard waait, dan gaat het laden extra snel. Daar hoef je zelf niks voor te doen.  

Dynamic load balancing

Als na het avondeten de warmtepomp, vaatwasser en televisie aanstaan én de elektrische auto wordt opgeladen, wil je natuurlijk niet dat de stoppen bij wijze van spreken doorslaan. Met dynamic load balancingwordt het stroomverbruik in huis gemonitord, zodat het vermogen van jouw laadpaal kan terugschakelen wanneer dat nodig is. Niet elke slimme laadpaal beschikt over dynamic load balancing, maar deze functie kun je vaak wel later nog installeren.

Bidirectioneel laden

Binnenkort is het mogelijk om je elektrische auto als stroombron in huis te gebruiken, bijvoorbeeld voor je inductiekookplaat of vaatwasser. Dat heet bidirectioneel laden, ofwel V2X (Vehicle To Everything). Bij bidirectioneel laden gaat stroom twee kanten op: van het stroomnetwerk naar de auto en van de auto terug naar het stroomnetwerk in huis. Laad je je auto in de daluren op, dan profiteer je in de piekuren dus van voordelige energie in en rondom het huis. Zo wordt wasjes draaien bijna leuk!

©Coolblue Energie

Hoe werkt slim laden?

Voor slim laden is zowel een slimme laadpaal als een speciale app nodig. In zo’n app stel je de vaste dagen en tijdstippen in waarop je elektrische auto wordt opgeladen. Hiervoor is het belangrijk om te weten op welke momenten van de dag je het minst en juist het meest betaalt voor energie. Zodra je je auto op de slimme laadpaal aansluit, begint het voertuig vanzelf te laden volgens het schema. Een kind kan de was doen.

Met de slimme laadpalen van Coolblue Energie is het in de toekomst ook mogelijk om de laadmomenten aan je dynamische uurprijzen te koppelen. De auto begint dan vanzelf met laden wanneer de tarieven laag zijn.

Waar moet je op letten bij het kopen van een laadpaal?

Een (slimme) laadpaal koop je niet zomaar even. Zo heb je de keuze uit laadpalen met een vaste kabel of socket, moet je rekening houden met het vermogen van de laadpaal en kun je kiezen tussen wel of geen load balancing. Daarnaast wil het oog natuurlijk ook wat.

Weet je niet hoe je je zoektocht naar een laadpaal moet beginnen? Op de website van Coolblue Energie vind je verschillende adviesartikelen waarmee je de beste laadpaal voor jouw situatie kiest.

▼ Volgende artikel
Kiezen voor de verkiezingen: AI laat zien wat kandidaten echt hebben gedaan
© ID.nl
Huis

Kiezen voor de verkiezingen: AI laat zien wat kandidaten echt hebben gedaan

De verkiezingen lijken nog ver weg, maar voor je het weet is het 29 oktober. Om te bepalen welke partij het best bij je past, bestaan er al jaren hulpmiddelen als StemWijzer en Kieskompas. Bij de juiste partij uitkomen is misschien niet zo lastig, maar: op welke persoon ga je stemmen? Een nieuwe AI-tool helpt je daarbij door het werk van Kamerleden zelf naast elkaar te zetten.

🤖 ➕ 👨‍💼👩‍💼🟰 ✏️

In dit artikel lees je wat je met BeleidsRadarGPT kunt doen om je te helpen bij het vinden van de volksvertegenwoordiger die het meest aansluit op jouw eigen ideeën en wensen.

BeleidsRadar bundelt meer dan een miljoen parlementaire documenten in één omgeving. Denk aan Kamervragen, moties, stemmingen en debatbijdragen. Je kunt daar op twee manieren mee aan de slag: via gestructureerde overzichten per thema, zoals klimaat, zorg of onderwijs, of via een open gesprek met de assistent waarin je je vraag gewoon in het Nederlands stelt. Bij elk antwoord krijg je verwijzingen naar de brondocumenten, zodat je kunt doorklikken en zelf controleren.

De tool richt zich primair op zittende Kamerleden, omdat daarover de meeste concrete parlementaire data beschikbaar is. Voor nieuwe kandidaten zoekt de AI-assistent in andere bronnen, zoals gemeenteraden, Provinciale Staten of verkiezingsprogramma's.

Zo werkt het in de praktijk

Je start op https://beleidsradar.nl/kamerleden. Kies een thema of een Kamerlid, of stel een vraag in natuurlijke taal. Vraag je bijvoorbeeld: "Welke Kamerleden zijn voor verhoging of koppeling van de pensioenleeftijd aan de levensverwachting?", dan vat de assistent samen welke partijen en Kamerleden zich daar in het verleden voor uitspraken, met links naar wetsvoorstellen, moties en stemmingen. Het gaat dus om wat er daadwerkelijk is ingediend of gesteund, niet om losse uitspraken in de media.

Wil je juist inzoomen op een persoon, dan zie je per Kamerlid waar hij of zij veel aan werkt en hoe er in de afgelopen periode is gestemd. Dat geeft snel gevoel bij iemands dossierkennis en prioriteiten.

Geen kant-en-klaar stemadvies

Verwacht geen pasklare steminstructie als "Ben je voor een lagere pensioenleeftijd, kies dan kandidaat X". De assistent helpt je vooral om relevante stukken te vinden en verbanden te zien. Bij heel specifieke vragen kan het systeem soms nog geen direct antwoord geven. Op een vraag als "Wie stemde vóór de motie van Soepboer en Grinwis over subsidies voor verduurzaming van veerdiensten?" kwam er geen kant-en-klaar overzicht. Je kunt dan wel meteen doorklikken naar de motie zelf, waarna je de stemming handmatig kunt nalopen. Zie de dienst dus als hulpmiddel om je te verdiepen, niet als adviesmachine die vertelt waar je op moet stemmen.

Voor wie is deze tool interessant?

BeleidsRadar is vooral iets voor kiezers die verder willen kijken dan partijprogramma's of campagnebeloftes. Wil je weten wat een Kamerlid in de afgelopen periode concreet heeft gedaan, dan helpt dit systeem om feiten boven tafel te krijgen. Zo kun je je beter oriënteren op de persoon achter de partij.

Transparantie en controle

Kunstmatige intelligentie maakt fouten en is nooit volledig neutraal. Daarom toont BeleidsRadar bij elke reactie de gebruikte bronnen. Dat helpt bij controle en maakt duidelijk waar conclusies vandaan komen. Blijf zelf scherp: vergelijk meerdere documenten, kijk naar de context van een stemverklaring en weeg recente ontwikkelingen mee.

Toegang en periode

De dienst is gratis te gebruiken tot en met 29 oktober. Je kunt dagelijks vijf gesprekken voeren met de assistent en daarnaast door de thematische overzichten bladeren. Beginpunt: https://beleidsradar.nl/kamerleden.

Korte samenvatting

BeleidsRadarGPT is een nieuw, gratis hulpmiddel voor kiezers die zich willen verdiepen in kandidaten. Het platform doorzoekt parlementaire stukken en toont per Kamerlid wat er is ingediend, gezegd en gestemd. Je werkt thematisch of stelt je vraag in gewone taal, met altijd doorklikbare bronnen. Zie het als een onderzoeksbasis om je eigen stemkeuze bewuster te maken.

Rood, maar ook groen, geel, blauw en paars

Kleurpotloden!
▼ Volgende artikel
Review Google Pixel 10 Pro – Prijzig, maar een uitstekende allrounder
© Wesley Akkerman
Huis

Review Google Pixel 10 Pro – Prijzig, maar een uitstekende allrounder

Met de nieuwe Tensor G5-chip voor slimmere AI-functies, een helderder scherm en Pixelsnap voor magnetische accessoires probeert Google je te overtuigen een Pixel 10 Pro aan te schaffen. Maar met een adviesprijs van minimaal 1099 euro kan dat nog lastig worden.

Uitstekend
Conclusie

Ondanks de hoge prijs en mindere specificaties op papier is de Pixel 10 Pro een overtuigend toestel. Het scherm, de camera’s en de degelijke accuduur zijn sterke punten, terwijl de soepele software de ervaring compleet maakt. Minpunten zijn de trage laadsnelheid en het ontbreken van AI-functies in Nederland. Grootste struikelblok blijft de prijs van 1099 euro.

Plus- en minpunten
  • Fijne, compacte smartphone
  • Capabele processor voor dagelijks gebruik
  • Fantastisch camerasysteem
  • Lange softwareondersteuning
  • Kleine aanpassingen aan Android
  • Mooi, levendig scherm
  • Accuduur kan beter
  • Opladen duurt wat lang
  • Ontbrekende AI-functies
  • Processor toch wat achterhaald

De Google Pixel 10 Pro behoudt het herkenbare ontwerp van zijn voorgangers, met de horizontale camerabalk en platte zijkanten. De constructie bestaat uit een aluminium frame en een beschermlaag van Gorilla Glass Victus 2 aan de voor- en achterzijde. Het toestel beschikt daarnaast over een IP68-certificering voor stof- en waterbestendigheid. Naast de nieuwe kleuren Jade (lichtgroen) en Porselein (roomwit) heeft de 10 Pro een functionele toevoeging: Pixelsnap. Dit is een magnetisch systeem voor draadloze Qi2-opladers (vergelijkbaar met MagSafe op iPhone).

Het toestel is uitgerust met een Super Actua oleddisplay van 6,3 inch. Het scherm heeft een variabele verversingssnelheid die kan oplopen tot 120 Hz. Dat resulteert in een vloeiende weergave van bewegende beelden. Google heeft de maximale piekhelderheid verhoogd naar 3300 nits. Daardoor kun je in vrijwel elke omgeving goed zien wat er op het scherm gebeurt, zelfs wanneer het buiten erg zonnig is. De resolutie en overige basisspecificaties van het scherm zijn verder gelijk gebleven ten opzichte van de Pixel 9 Pro van een jaar eerder.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Nieuwe Tensor-processor

De nieuwste Pixel wordt aangedreven door de Tensor G5-processor, die (uiteraard) geoptimaliseerd is voor AI-taken en soepele prestaties levert bij dagelijks gebruik. Hoewel de chip een duidelijke verbetering is ten opzichte van zijn voorganger, loopt-ie toch achter op wat de concurrentie te bieden heeft, zoals Samsung en Apple. Dat is in de praktijk gelukkig zelden merkbaar, behalve bij zeer zware games. Standaard is het toestel uitgerust met een ruime 16 GB aan werkgeheugen, waardoor multitasking geen enkel probleem vormt voor de Pixel 10 Pro.

Het toestel beschikt bovendien over een 4870mAh-batterij die het gemakkelijk een dag volhoudt. Opladen kan met een vermogen van 30 watt, waarmee je de batterij in ongeveer anderhalf uur volledig oplaadt. Een belangrijke vernieuwing is, zoals gezegd, de ondersteuning voor de Qi2-standaard voor draadloos opladen. Dankzij het ingebouwde Pixelsnap-magneetsysteem kun je de telefoon eenvoudig uitlijnen met ondersteunde draadloze laders. Veel reeds beschikbare magnetische accessoires werken gewoon met de Pixel 10-lijn.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Veel ontbrekende functies

De Pixel 10 Pro draait op Android 16 en mag daarnaast rekenen op zeven jaar aan software- en beveiligingsupdates (net zoals de andere Pixels). Dat garandeert een lange levensduur met toegang tot toekomstige functies en de nieuwste beveiliging. De nieuwe Android-versie kenmerkt zich door veel kleine aanpassingen door te voeren. De verschillende iconen in de statusbalk ogen wat voller en speelser, terwijl de toevoeging van transparante elementen het systeem wat levendiger maakt. Het strakke en saaie karakter is daardoor verdwenen.

Verder valt vooral op dat de Pixel 10 Pro zijn potentie in Nederland niet waarmaakt. Jaarlijks presenteert Google een hoop AI-functies die de aanschaf voor een Pixel kunnen maken of breken, maar die zijn zelden beschikbaar in de Benelux. Opties die nu schitteren in afwezigheid zijn Magic Cue, Ask Photos en Live Call Translate. Hoewel, die laatstgenoemde functie wérkt technisch gezien wel in de Benelux, maar niet in de lokale talen. Die kun je dus alleen in het Engels gebruiken, wat de inzetbaarheid op dagelijks niveau drastisch vermindert.

10x zoom.

5x zoom.

2x zoom.

100x inzoomen of AI?

Verder is de Google Pixel 10 Pro uitgerust met een bekend en veelzijdig camerasysteem, bestaande uit een hoofdcamera van 50 megapixel en een ultragroothoeklens en telelens met 5x optische zoom (allebei 48 megapixel). Hoewel de hardware grotendeels ongewijzigd is ten opzichte van vorig jaar, is de fotokwaliteit nog altijd indrukwekkend. Dankzij Googles geavanceerde beeldverwerking levert het toestel onder de meeste lichtomstandigheden scherpe, consistente en gedetailleerde foto's met een uitstekend dynamisch bereik. Zo kennen we de Pixel.

Een nieuwe functie is de 100x Pro Res Zoom, die AI gebruikt om objecten op grote afstand dichterbij te halen. De resultaten hiervan zijn wisselend: de functie kan effectief zijn voor landschappen of architectuur, maar heeft de neiging om details zoals tekst onjuist te reconstrueren (eigenlijk zoals veel AI-diensten dat nu ook al doen). In situaties met weinig licht neemt de algehele prestatie van het camerasysteem af, met name bij de ultragroothoek- en telelens. Ook de videokwaliteit in het donker blijft een aandachtspunt voor het toestel.

1x zoom.

0,5x zoom.

100x (met AI).

Pixel 10 Pro kopen?

Hoewel Google best wat vraagt voor het toestel en de Pixel 10 Pro op behoorlijk wat punten achterloopt op de concurrentie, zijn we toch enthousiast over het apparaat. De 10 Pro is namelijk een capabele en compacte smartphone, die lekker in de hand ligt en perfect presteert voor alledaags taken. Zo eerlijk moeten we dan ook weer zijn. Het beeldscherm laat weinig te wensen over, de foto's komen over het algemeen goed uit de verf en de batterijduur is acceptabel. We laden onze smartphones meestal toch wel elke dag of anderhalve dag op.

Ja, de Pixel 10 Pro mist flink wat AI-functies in Nederland. Maar veel mensen verzetten zich nog altijd tegen dergelijke functionaliteit, waardoor ze die ook niet zullen missen. Dan ligt de focus op software (die veel speelser en duidelijker is) en algemene cameraprestaties, en op die vlakken scoort Google gewoon goed. Een ander nadeel is dan misschien nog de oplaadsnelheid, maar ook daar kun je prima omheen werken. Het allergrootste struikelblok is en blijft de prijs. Voor minimaal 1099 euro krijg je bij de concurrentie, technisch gezien, meer waar voor je geld.