ID.nl logo
Review Renault Scenic e-Tech Electric - De gezinsauto van de toekomst?
Mobiliteit

Review Renault Scenic e-Tech Electric - De gezinsauto van de toekomst?

De langverwachte terugkeer van de Renault Scenic is eindelijk daar, maar dit keer volledig elektrisch aangedreven. De Scenic e-Tech Electric combineert ruimte en praktisch gemak met een indrukwekkende actieradius van maximaal 625 km. Met zijn aantrekkelijke design, geavanceerde technologie en uitstekende rijprestaties lijkt deze elektrische gezinsauto de toekomst te vertegenwoordigen. Benieuwd of de Scenic e-Tech Electric daadwerkelijk de gezinsauto van morgen is? Lees dan snel verder!

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dertig jaar geleden presenteerde Renault de gezinsauto van morgen. Op basis van de Mégane creëerde het merk de ‘Safety Concept Embodied in a New Innovative Car’, oftewel Scenic. Een auto die het praktische van een MPV combineerde met de veiligheid en dynamiek van een hatchback. De Scenic werd een hit, en de jaren daarna volgden vier bijzonder succesvolle generaties, tot Renault er in 2022 mee stopte.

Krap twee jaar later is-ie echter terug en nu als volledig elektrische Renault Scenic e-Tech Electric. Is dit wederom de gezinsauto van morgen? Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed ermee en vertelt er jullie in dit artikel alles over. 

Mais oui: 625 kilometer range 

De nieuwe Scenic e-Tech Electric is een concurrent voor de Tesla Model Y, de Volkswagen iD.4 en de nieuwe Peugeot e3008. Op één aspect hebben de Fransen al een streepje voor, want onlangs wisten ze al de prestigieuze Auto van het Jaar-award in de wacht te slepen. Een prijs die garant staat voor een lekkere boost aan aandacht. Een ander keihard wapenfeit is het aanbod. Zo is deze auto direct leverbaar met twee accupakketten, waarvan de grootste goed is voor een range van maar liefst 625 kilometer. 

Als we naar het design van de 4,49 meter lange, 1,86 meter brede en 1,57 meter hoge Scenic kijken, zien we vooral een knappe auto. Dat is mede te danken aan de gebalanceerde proporties in combinatie met het stoere karakter van een SUV. Zo zien we dat de forse wielbasis van 2,79 meter het directe gevolg is van het naar buiten plaatsen van de wielen. De overhang voor en achter is op een paar millimeter na gelijk.

Standaard wordt de Scenic geleverd op 19-inch lichtmetalen wielen, maar vanaf de Esprit Alpine krijg je ze zelfs een maatje groter. Dakrails, aerodynamische handvatten en ledverlichting rondom behoren eveneens tot de standaarduitrusting. 

Très chique! 

Bij het instappen ervaar ik een comfortabele entree en ook de zit achter het stuur is helemaal in orde. Ik neem plaats op fijne stoelen en geniet van een uitstekende verstelbaarheid en ondersteuning. Het interieur is volledig opgebouwd uit diervriendelijke materialen, en daarvoor in de plaats zien we fraaie stoffen en plantaardige materialen. Gerecyclede materialen bovendien, en dat geeft een extra duurzaam karakter.

In de Esprit Alpine is het bovenste gedeelte van het dashboard bekleed met plantaardig leder en afgewerkt met contrasterende blauwe stiksels. In de Iconic-trim zien we daarentegen goudkleurige details! Trės chique!

EV-routeplanning 

Waar je niet omheen kunt, is het L-vormige cluster. Een 12,3-inch digitaal instrumentarium en een 9 inch – verticaal geplaatst – infotainmentsysteem. Vanaf de Techno-uitvoering zien we echter een extra 12-inch scherm dat draait op Renaults Open-R Link en Android Automotive-software.

In navolging van de Megane e-Tech Electric beschikt dus óók de Scenic over EV-routeplanning, inclusief batterijvoorverwarming in aanloop naar een snellaadsessie.  Spotify, Waze – het is allemaal mogelijk! Ook het gebruik van Apple Carplay en Android Auto is met of zonder draad mogelijk. 

Solarbay-panoramadak 

De Scenic is gebouwd op een écht EV-platform, en dat betekent een vlakke vloer. Een prima basis voor een enorm opbergvak in het midden van de auto, bijvoorbeeld. Sterker nog, in het interieur hebben we bijna 40 liter aan bakjes en vakjes! Je telefoon kun je draadloos opladen en anders via een van de twee usb-c-aansluitingen voorin.

Achter in de Scenic gaat het er ook riant aan toe, al zullen oud Scenic-rijders wellicht even slikken als ze een achterbank in plaats van drie stoelen aantreffen. Niettemin is de nieuwe Scenic riant, zeker als je 'm vergelijkt met de Megane. De vlakke vloer helpt daarbij, evenals de ruimte onder de voorstoelen. Ook de hoofdruimte, zelfs met het magnifieke Solarbay panoramische glazen dak, is dik op orde.

Het zitcomfort achterin is ook uitstekend, al is het maar vanwege een stukje Renault-inventiviteit: de Ingenius-middenarmsteun. Als je deze neerklapt, ontstaat er een multifunctionele unit met twee bekerhouders, maar ook ruimte voor twee smartphones én een tablethouder. Twee usb-c-aansluitingen ín de armsteun zorgen voor stroom. Superhandig en zeker voor kinderen een absolute attractie. Voor extra comfort zien we ventilatieroosters, en ook de ruime portiervakken – die net als voorin netjes zijn bekleed met vilt – zijn prettig. 

1100 kg trekgewicht 

De kofferruimte? Die is compacter dan die van zijn voorganger. Sterker nog, oud-Scenic-rijders zullen wederom even slikken. Zo biedt-ie weliswaar 540 of maximaal 1640 liter inhoud, maar de tildrempel is fors en er ontstaat na het neerklappen van de achterbankleuning géén vlakke laadvloer. Wel is het handig dat je de laadkabel onder de vloer kunt opbergen. Dan maar een bagagewagentje of aanhanger? De Scenic e-Tech Electric mag immers maximaal 1100 kg trekken en de kogeldruk bedraagt 75 kg. Dat is genoeg voor twee e-bikes! 

De Scenic wordt geleverd met twee verschillende accupakketten: een 60- of een 87kWh-batterij. Die zijn respectievelijk goed voor 420 en maximaal 625 km range. Het opladen gaat vrij uniek met een 22kW-boordlader of met respectievelijk 130 of 150 kW vermogen. Een 10-80%-lading is daarmee in een goed halfuur voltooid.

De instapaccu stuurt zijn energie naar een 170 pk en 280 Nm sterke elektromotor. Die combinatie is goed voor een 0-100-sprint in 8,6 seconden en een rijbewijsvriendelijke top van 150 km/u. De grotere accu doet dat met een 220 pk en 300 Nm sterke unit en daarmee is deze Scenic iets vlotter: de 0-100-sprint raffelt hij af in 7,8 seconden en de top bedraagt nu 170 km/u.

Wendbaarheid troef 

De Scenic is standaard voorwielaangedreven, maar omdat het koppel enigszins beperkt is, merk je daar vrij weinig van. Sterker nog, de Scenic rijdt zeer prettig. Je kunt goed merken dat de engineers een mooie balans tussen rijdynamiek en comfort hebben gevonden. Er hangt een aangename rust in het onderstel, zelfs met de 20-inch wielen.

Dankzij de prettig directe stuurinstallatie is de toch vrij forse auto makkelijk te manoeuvreren (de draaicirkel bedraagt een keurige 10,9 meter), maar ook wendbaar in de bebouwde kom. Een korte rit over de snelweg leert bovendien dat de geluidsisolatie dik op orde is, evenals de rechtuitstabiliteit. Ten opzichte van de Peugeot e-3008 merk ik vooral op dat de Scenic wendbaarder aanvoelt, maar vooral lichter. En dat klopt ook! Want de Scenic is verreweg een van de lichtste auto’s in zijn segment. De 60kWh-variant weegt zo'n 1720 kg en de 87kWh-versie is 100 kg zwaarder. 

Brandweeraansluiting 

Qua veiligheidssystemen is het opvallend dat Renault veel in de passieve veiligheid heeft geïnvesteerd. Zo is het accupakket intern te blussen met een speciale opening voor de brandweer en is er ook een noodschakelaar die de stroomtoevoer naar de auto onderbreekt.

Uiteraard zien we ook actieve systemen, zoals een autonoom noodremsysteem, snelheidswaarschuwing en rijstrookdetectie, maar zaken als adaptieve cruisecontrol zijn pas standaard vanaf de duurste Iconic-uitvoering, evenals dode/blindehoekdetectie en rear cross traffic alert. Dat zijn toch systemen die bij vele concurrenten wel standaard zijn.

Gelukkig zijn veel van deze systemen verpakt in het Pack Advanced Driving Assist à 800 euro, dat tijdelijk zelfs nog iets goedkoper is, waardoor een Techno-uitvoering voorzien van dit pakket nog steeds in aanmerking komt voor SEPP-subsidie. 

Twee uitvoeringen geschikt voor SEPP-subsidie 

Het rijden blijkt dan ook een zeer aangename verrassing. Het mag dan de gezinsversie van de Megane e-Tech Electric zijn, zo rijdt-ie absoluut niet. Je levert niets in op het vlak van rijcomfort of dynamiek, en dat is een sterke eigenschap. Ten opzichte van de concurrentie? Verfijnder dan de Tesla Model Y en Volkswagen iD.4 en lichtvoetiger en wendbaarder dan de nieuwe Peugeot e3008.

En dat voor een prijs die start bij een vlijmscherpe 42.480 euro voor de Evolution! De Techno is 2.500 euro duurder, maar komt evengoed nog in aanmerking voor SEPP-subsidie. Let wel: alleen in combinatie met de 60kWh-batterij. De sportieve Esprit Alpine en chique Iconic zijn standaard gekoppeld aan de 87kWh-batterij en kosten respectievelijk 49.770 of 51.670 euro. 

Alle uitvoeringen en aandrijflijnen zijn meteen leverbaar en de eerste auto’s worden medio mei bij de dealer verwacht.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waarom je vaatwasser zout en glansspoelmiddel nodig heeft (zelfs als je all-in-one tabletten gebruikt)
© Davizro Photography
Huis

Waarom je vaatwasser zout en glansspoelmiddel nodig heeft (zelfs als je all-in-one tabletten gebruikt)

Gebruik je een vaatwasser, dan heb je vast wel eens het lampje voor zout of glansspoelmiddel zien oplichten. Maar wat doen die toevoegingen eigenlijk precies? En zijn ze nog nodig als je all-in-one tabletten gebruikt? We vertellen je alles wat je weten moet over dit doeltreffende duo.

Zout en glansspoelmiddel in de vaatwasser: zo zit het

In dit artikel lees je:

  • Waarom vaatwaszout nodig is
  • Wat de rol van glansspoelmiddel is
  • Wanneer je moet bijvullen
  • Hoe het zit het met all-in-one tabletten
  • Hoe je de juiste dosering instelt

Lees ook: Een vaatwasser die de vaat droogt: hoe doet-ie dat eigenlijk?

Waarom vaatwaszout nodig is

In Nederland bevat kraanwater bijna overal calcium en magnesium: mineralen die zorgen voor hard water. Hoe harder het water, hoe meer kans op kalkaanslag. Vaatwaszout helpt dit te voorkomen. Het zout doe je in een reservoir in de vaatwasser dat verbonden is met een zogenaamde ionenwisselaar. Die haalt calcium en magnesium uit het water voordat het je vaat bereikt. Het resultaat: geen witte aanslag op glazen, en een langere levensduur van je vaatwasser.

Zonder zout werkt het onthardingssysteem op den duur niet meer goed, en zal je vaatwasser slechter gaan presteren. Het verwarmingselement kan verkalken en glazen kunnen dof uit de machine komen. Ook filters, sproeiarmen en leidingen kunnen verstopt raken door kalkresten.

©Nadezhda

De rol van glansspoelmiddel

Glansspoelmiddel komt pas op het einde van het programma in actie. Het verlaagt de oppervlaktespanning van water, waardoor druppels sneller van je vaat aflopen. Dat voorkomt opgedroogde druppels en doffe plekken. Vooral bij glazen is het effect goed zichtbaar: ze drogen mooier op en blijven helder.

Daarnaast helpt glansspoelmiddel om de droogtijd te verkorten. Omdat het water sneller verdampt, is je vaat aan het einde van het programma meestal al zo droog dat het meteen de kast in kan.

Wanneer moet je bijvullen?

De meeste moderne vaatwassers hebben een waarschuwingslampje voor zowel zout als glansspoelmiddel. Gaat dat branden, dan is het tijd om bij te vullen. Je kunt ook zelf af en toe het reservoir controleren.

Het zoutreservoir zit meestal onderin, naast het filter. Schroef de dop los en vul het bij met speciaal vaatwaszout tot het waterpeil zichtbaar stijgt. Let op dat je er geen afwasmiddel of keukenzout in gooit: dat verstoort het systeem.

Het glansspoelmiddel vul je via een klepje in de deur, vlak naast het vakje voor het vaatwasmiddel. Gebruik een trechtertje om knoeien te voorkomen.

©Davizro Photography

Hoe zit het met all-in-one tabletten?

Veel vaatwastabletten bevatten tegenwoordig zout, glansspoelmiddel en reiniger in één. Handig, maar dat betekent niet dat je altijd zonder extra zout of glansspoelmiddel kunt.

Heb je zacht water (onder de 8 °dH), dan is de hoeveelheid in zo'n tablet meestal voldoende. Maar bij gemiddeld of hard water (vanaf 8 dH en hoger) kan het toch slim zijn om extra zout toe te voegen. Je vaatwasser kan dat vaak zelf meten en bijsturen.

Hetzelfde geldt voor glansspoelmiddel. Komt je vaat nog nat of dof uit de machine? Dan is bijvullen alsnog nodig, zelfs als je een alles-in-één tablet gebruikt.

Zo stel je de juiste dosering in

In het menu van je vaatwasser kun je meestal de hardheid van het water instellen. De machine bepaalt dan automatisch hoeveel zout nodig is. Om dit goed in te stellen, moet je weten hoe hard het water in jouw regio is. Je vindt deze informatie via de website van je waterleverancier. Bijvoorbeeld:

Waternet

Vitens

Zodra je de waarde weet, kun je in de handleiding van je vaatwasser terugvinden hoe je de instellingen aanpast. Bij sommige modellen stel je dit met druktoetsen in, bij andere via het display. Koop je je vaatwasser bij een witgoedspecialist? Vraag dan of zij kunnen demonstreren hoe je dit precies doet.

Voor glansspoelmiddel kun je de dosering meestal ook handmatig instellen. Laat je glazen nog strepen zien, of zitten er vlekken op je bestek? Dan staat de dosering misschien te laag. Zie je een blauwe waas of regenboogachtige strepen? Dan gebruik je waarschijnlijk te veel.

Tot slot

Zout en glansspoelmiddel lijken misschien niet direct essentieel, maar ze zijn belangrijk voor het goed functioneren van je vaatwasser. Zeker in gebieden met harder water zijn ze onmisbaar om kalkaanslag te voorkomen en om je vaat glanzend en droog te krijgen. All-in-one tabletten zorgen al voor een deel van de dosering, maar dat betekent niet dat je nooit meer zout of glansspoelmiddel hoeft toe te voegen. Controleer dus regelmatig de niveaus, pas de instellingen aan op het water in jouw regio, en houd je vaatwasser in topconditie.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 compacte vaatwassers voor de kleinere keuken
© Galina - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 compacte vaatwassers voor de kleinere keuken

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speurt de redactie een aantal keer per week naar zulke deals. Heb je een niet al te grote keuken of is je budget niet heel hoog, maar ben je op zoek naar een vaatwasser? Kijk dan eens naar een kleiner model: perfect voor kleine gezinnen en betaalbaar. Wij vonden vijf compacte modellen voor je.

Een vaatwasser is handig als je niet van afwassen houdt en graag een opgeruimde keuken hebt. Een kleiner model kun je veel makkelijker plaatsen en wegwerken. Wij vonden vijf compacte modellen die geschikt zijn voor zo'n 6 tot 10 couverts.

Wat is een couvert?

Een couvert is een term die wordt gebruikt om aan te geven wat één persoon nodig heeft voor een maaltijd. Doorgaans is dat een mes en vork, een lepel, een bord en een glas. Een vaatwasser tot 10 couverts kan dus al het eetgerei voor 10 man herbergen, maar zaken als potten en pannen zijn hierbij dan niet inbegrepen.

ETNA VWV147SWIT

Energielabel: E
Aantal couverts: 9

De ETNA VWV147SWIT is een compacte vaatwasser met een smal ontwerp, speciaal voor keukens met beperkte ruimte. Deze vrijstaande vaatwasser is geschikt voor negen couverts, en dat is prima voor de meeste huishoudens. De indeling is zeer flexibel dankzij de in hoogte verstelbare bovenkorf, waardoor je makkelijk ruimte creëert voor pannen en grote schalen. De vaatwasser heeft vijf verschillende programma’s, waaronder een speciale halve beladingsfunctie die water en energie bespaart wanneer de machine niet volledig gevuld is. De bediening aan de buitenzijde is overzichtelijk en het apparaat geeft met indicatoren aan wanneer het zout of glansmiddel moet worden bijgevuld.

Tomado TDW5501B minivaatwasser

Energielabel: D
Aantal couverts: 6

Deze mini-vaatwasser is een ideale oplossing voor kleinere huishoudens of keukens met beperkte ruimte. Ondanks zijn compacte formaat van 44 cm hoog, biedt de Tomado TDW5501B genoeg ruimte voor zes couverts. Dat maakt hem perfect voor eenpersoonshuishoudens of studentenkamers. Met de keuze uit vijf verschillende programma's, inclusief een eco-stand, kun je de vaatwasser aanpassen aan de vervuiling van je vaat. De bediening is eenvoudig en de uitgestelde startfunctie biedt de flexibiliteit om de vaatwascyclus te laten draaien op een tijdstip dat jou het beste uit. Het geluidsniveau van 49 dB is niet storend is in een kleine ruimte of open keuken.

Inventum VVW4530AW

Energielabel: E
Aantal couverts: 10

De Inventum VVW4530AW is een smalle, vrijstaande vaatwasser met een breedte van 45 cm. Deze vaatwasser kan tot tien couverts tegelijkertijd reinigen en is daardoor een uitstekende keuze voor kleine gezinnen of koppels. Een van de opvallende kenmerken is de in hoogte verstelbare bovenkorf, die het gemakkelijk maakt om ook grotere pannen of schalen te plaatsen. De vaatwasser beschikt over zes programma's, waaronder een hygiëneprogramma voor extra vuile vaat en een halve belading optie om water en energie te besparen wanneer de machine niet helemaal vol is. Daarnaast zorgt het AquaStop-systeem voor extra zekerheid tegen lekkages en waterschade.

Beko BDFS26046XQ

Energielabel: C
Aantal couverts: 10

Met een capaciteit voor tien couverts en zes verschillende programma's, waaronder een zuinig Eco-programma en een Quick & Shine-optie, is deze BDFS26046XQ erg veelzijdig. Prettig is ook het lage geluidsniveau van slechts 44 dB, waardoor je nauwelijks merkt dat de machine aanstaat. Dit is met name prettig voor open keukens of voor gebruik 's nachts. De vaatwasser heeft een besteklade in plaats van een mand, waardoor er meer ruimte is in de onderste korf en zorgt voor een efficiëntere reiniging van het gehele bestek. De in hoogte verstelbare bovenkorf biedt extra flexibiliteit bij het inruimen van grote items.

BOSCH SKS6ITB00E Serie 6

Energielabel: E
Aantal couverts: 6

Bosch SKS6ITB00E De Bosch SKS6ITB00E is een compacte, vrijstaande vaatwasser die zich richt op kleine keukens en huishoudens. Met een capaciteit voor zes couverts is dit model perfect voor een- of tweepersoonshuishoudens. Een belangrijke kenmerk is de ActiveWater-technologie, die zorgt voor een efficiënt gebruik van water en energie zonder in te leveren op de wasresultaten. Daarnaast is er het speciale Glas 40°C-programma, dat delicate glazen voorzichtig reinigt en beschermt. Het AquaStop-systeem biedt bescherming tegen waterschade, wat een geruststellende gedachte is. Met de Extra Droog-functie is zelfs de lastig te drogen vaat, zoals plastic bakjes, na afloop van de cyclus droog.