ID.nl logo
Review Renault Scenic e-Tech Electric - De gezinsauto van de toekomst?
Mobiliteit

Review Renault Scenic e-Tech Electric - De gezinsauto van de toekomst?

De langverwachte terugkeer van de Renault Scenic is eindelijk daar, maar dit keer volledig elektrisch aangedreven. De Scenic e-Tech Electric combineert ruimte en praktisch gemak met een indrukwekkende actieradius van maximaal 625 km. Met zijn aantrekkelijke design, geavanceerde technologie en uitstekende rijprestaties lijkt deze elektrische gezinsauto de toekomst te vertegenwoordigen. Benieuwd of de Scenic e-Tech Electric daadwerkelijk de gezinsauto van morgen is? Lees dan snel verder!

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dertig jaar geleden presenteerde Renault de gezinsauto van morgen. Op basis van de Mégane creëerde het merk de ‘Safety Concept Embodied in a New Innovative Car’, oftewel Scenic. Een auto die het praktische van een MPV combineerde met de veiligheid en dynamiek van een hatchback. De Scenic werd een hit, en de jaren daarna volgden vier bijzonder succesvolle generaties, tot Renault er in 2022 mee stopte.

Krap twee jaar later is-ie echter terug en nu als volledig elektrische Renault Scenic e-Tech Electric. Is dit wederom de gezinsauto van morgen? Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed ermee en vertelt er jullie in dit artikel alles over. 

Mais oui: 625 kilometer range 

De nieuwe Scenic e-Tech Electric is een concurrent voor de Tesla Model Y, de Volkswagen iD.4 en de nieuwe Peugeot e3008. Op één aspect hebben de Fransen al een streepje voor, want onlangs wisten ze al de prestigieuze Auto van het Jaar-award in de wacht te slepen. Een prijs die garant staat voor een lekkere boost aan aandacht. Een ander keihard wapenfeit is het aanbod. Zo is deze auto direct leverbaar met twee accupakketten, waarvan de grootste goed is voor een range van maar liefst 625 kilometer. 

Als we naar het design van de 4,49 meter lange, 1,86 meter brede en 1,57 meter hoge Scenic kijken, zien we vooral een knappe auto. Dat is mede te danken aan de gebalanceerde proporties in combinatie met het stoere karakter van een SUV. Zo zien we dat de forse wielbasis van 2,79 meter het directe gevolg is van het naar buiten plaatsen van de wielen. De overhang voor en achter is op een paar millimeter na gelijk.

Standaard wordt de Scenic geleverd op 19-inch lichtmetalen wielen, maar vanaf de Esprit Alpine krijg je ze zelfs een maatje groter. Dakrails, aerodynamische handvatten en ledverlichting rondom behoren eveneens tot de standaarduitrusting. 

Très chique! 

Bij het instappen ervaar ik een comfortabele entree en ook de zit achter het stuur is helemaal in orde. Ik neem plaats op fijne stoelen en geniet van een uitstekende verstelbaarheid en ondersteuning. Het interieur is volledig opgebouwd uit diervriendelijke materialen, en daarvoor in de plaats zien we fraaie stoffen en plantaardige materialen. Gerecyclede materialen bovendien, en dat geeft een extra duurzaam karakter.

In de Esprit Alpine is het bovenste gedeelte van het dashboard bekleed met plantaardig leder en afgewerkt met contrasterende blauwe stiksels. In de Iconic-trim zien we daarentegen goudkleurige details! Trės chique! 

EV-routeplanning 

Waar je niet omheen kunt, is het L-vormige cluster. Een 12,3-inch digitaal instrumentarium en een 9 inch – verticaal geplaatst – infotainmentsysteem. Vanaf de Techno-uitvoering zien we echter een extra 12-inch scherm dat draait op Renaults Open-R Link en Android Automotive-software.

In navolging van de Megane e-Tech Electric beschikt dus óók de Scenic over EV-routeplanning, inclusief batterijvoorverwarming in aanloop naar een snellaadsessie.  Spotify, Waze – het is allemaal mogelijk! Ook het gebruik van Apple Carplay en Android Auto is met of zonder draad mogelijk. 

Solarbay-panoramadak 

De Scenic is gebouwd op een écht EV-platform, en dat betekent een vlakke vloer. Een prima basis voor een enorm opbergvak in het midden van de auto, bijvoorbeeld. Sterker nog, in het interieur hebben we bijna 40 liter aan bakjes en vakjes! Je telefoon kun je draadloos opladen en anders via een van de twee usb-c-aansluitingen voorin.

Achter in de Scenic gaat het er ook riant aan toe, al zullen oud Scenic-rijders wellicht even slikken als ze een achterbank in plaats van drie stoelen aantreffen. Niettemin is de nieuwe Scenic riant, zeker als je 'm vergelijkt met de Megane. De vlakke vloer helpt daarbij, evenals de ruimte onder de voorstoelen. Ook de hoofdruimte, zelfs met het magnifieke Solarbay panoramische glazen dak, is dik op orde.

Het zitcomfort achterin is ook uitstekend, al is het maar vanwege een stukje Renault-inventiviteit: de Ingenius-middenarmsteun. Als je deze neerklapt, ontstaat er een multifunctionele unit met twee bekerhouders, maar ook ruimte voor twee smartphones én een tablethouder. Twee usb-c-aansluitingen ín de armsteun zorgen voor stroom. Superhandig en zeker voor kinderen een absolute attractie. Voor extra comfort zien we ventilatieroosters, en ook de ruime portiervakken – die net als voorin netjes zijn bekleed met vilt – zijn prettig. 

1100 kg trekgewicht 

De kofferruimte? Die is compacter dan die van zijn voorganger. Sterker nog, oud-Scenic-rijders zullen wederom even slikken. Zo biedt-ie weliswaar 540 of maximaal 1640 liter inhoud, maar de tildrempel is fors en er ontstaat na het neerklappen van de achterbankleuning géén vlakke laadvloer. Wel is het handig dat je de laadkabel onder de vloer kunt opbergen. Dan maar een bagagewagentje of aanhanger? De Scenic e-Tech Electric mag immers maximaal 1100 kg trekken en de kogeldruk bedraagt 75 kg. Dat is genoeg voor twee e-bikes! 

De Scenic wordt geleverd met twee verschillende accupakketten: een 60- of een 87kWh-batterij. Die zijn respectievelijk goed voor 420 en maximaal 625 km range. Het opladen gaat vrij uniek met een 22kW-boordlader of met respectievelijk 130 of 150 kW vermogen. Een 10-80%-lading is daarmee in een goed halfuur voltooid.

De instapaccu stuurt zijn energie naar een 170 pk en 280 Nm sterke elektromotor. Die combinatie is goed voor een 0-100-sprint in 8,6 seconden en een rijbewijsvriendelijke top van 150 km/u. De grotere accu doet dat met een 220 pk en 300 Nm sterke unit en daarmee is deze Scenic iets vlotter: de 0-100-sprint raffelt hij af in 7,8 seconden en de top bedraagt nu 170 km/u.

Wendbaarheid troef 

De Scenic is standaard voorwielaangedreven, maar omdat het koppel enigszins beperkt is, merk je daar vrij weinig van. Sterker nog, de Scenic rijdt zeer prettig. Je kunt goed merken dat de engineers een mooie balans tussen rijdynamiek en comfort hebben gevonden. Er hangt een aangename rust in het onderstel, zelfs met de 20-inch wielen.

Dankzij de prettig directe stuurinstallatie is de toch vrij forse auto makkelijk te manoeuvreren (de draaicirkel bedraagt een keurige 10,9 meter), maar ook wendbaar in de bebouwde kom. Een korte rit over de snelweg leert bovendien dat de geluidsisolatie dik op orde is, evenals de rechtuitstabiliteit. Ten opzichte van de Peugeot e-3008 merk ik vooral op dat de Scenic wendbaarder aanvoelt, maar vooral lichter. En dat klopt ook! Want de Scenic is verreweg een van de lichtste auto’s in zijn segment. De 60kWh-variant weegt zo'n 1720 kg en de 87kWh-versie is 100 kg zwaarder. 

Brandweeraansluiting 

Qua veiligheidssystemen is het opvallend dat Renault veel in de passieve veiligheid heeft geïnvesteerd. Zo is het accupakket intern te blussen met een speciale opening voor de brandweer en is er ook een noodschakelaar die de stroomtoevoer naar de auto onderbreekt.

Uiteraard zien we ook actieve systemen, zoals een autonoom noodremsysteem, snelheidswaarschuwing en rijstrookdetectie, maar zaken als adaptieve cruisecontrol zijn pas standaard vanaf de duurste Iconic-uitvoering, evenals dode/blindehoekdetectie en rear cross traffic alert. Dat zijn toch systemen die bij vele concurrenten wel standaard zijn.

Gelukkig zijn veel van deze systemen verpakt in het Pack Advanced Driving Assist à 800 euro, dat tijdelijk zelfs nog iets goedkoper is, waardoor een Techno-uitvoering voorzien van dit pakket nog steeds in aanmerking komt voor SEPP-subsidie. 

Twee uitvoeringen geschikt voor SEPP-subsidie 

Het rijden blijkt dan ook een zeer aangename verrassing. Het mag dan de gezinsversie van de Megane e-Tech Electric zijn, zo rijdt-ie absoluut niet. Je levert niets in op het vlak van rijcomfort of dynamiek, en dat is een sterke eigenschap. Ten opzichte van de concurrentie? Verfijnder dan de Tesla Model Y en Volkswagen iD.4 en lichtvoetiger en wendbaarder dan de nieuwe Peugeot e3008.

En dat voor een prijs die start bij een vlijmscherpe 42.480 euro voor de Evolution! De Techno is 2.500 euro duurder, maar komt evengoed nog in aanmerking voor SEPP-subsidie. Let wel: alleen in combinatie met de 60kWh-batterij. De sportieve Esprit Alpine en chique Iconic zijn standaard gekoppeld aan de 87kWh-batterij en kosten respectievelijk 49.770 of 51.670 euro. 

Alle uitvoeringen en aandrijflijnen zijn meteen leverbaar en de eerste auto’s worden medio mei bij de dealer verwacht.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Luxaflex vies? Zo krijg je ze moeiteloos schoon
© eliosdnepr
Huis

Luxaflex vies? Zo krijg je ze moeiteloos schoon

Als er één plek in huis is waar stof zich graag verzamelt, dan is het wel op de luxaflex. En hangen ze in de keuken, dan worden ze niet alleen stoffig, maar ook nog eens vettig. Gelukkig hoef je niet uren te schrobben om ze weer schoon te krijgen: met de tips uit dit artikel zijn ze zo weer blinkend schoon.

Dit artikel in het kort: • Regelmatig doen: even afstoffen • Grondig schoonmaken: aluminium en kunststof • Grondig schoonmaken: houten luxaflex • Bedieningskoorden schoonmaken • Nicotine-aanslag verwijderen • Luxaflex langer mooi houden

Luxaflex schoon? Lees dan: De 5 beste tips om snel en simpel je ramen te lappen

Regelmatig doen: even afstoffen

Regelmatig afstoffen voorkomt dat vuil zich ophoopt. Een plumeau of microvezeldoek werkt prima. Draai de lamellen open zodat je overal bij kunt en werk van boven naar beneden. Een oude sok over je hand schuiven is een handige manier om elke lamel afzonderlijk schoon te vegen.

Wil je tijd besparen?* Gebruik dan een speciale lamellenborstel. Hiermee kun je in één beweging meerdere lamellen tegelijk afnemen. Druk niet te hard, om beschadigingen te voorkomen. Stofzuigen kan ook, maar gebruik dan een meubelmondstuk op de laagste stand en ondersteun de luxaflex met je andere hand.

* Wie niet eigenlijk...?

©africaimages.com (Olga Yastremsk

Als stoffen alleen niet meer genoeg is, moet je een stapje verder gaan. Hoe je dat doet, hangt af van het materiaal waarvan de luxaflex gemaakt zijn.

Grondig schoonmaken: aluminium en kunststof

Gebruik het bad…

Haal de luxaflex voorzichtig uit het kozijn en leg in een bad met lauwwarm water en een scheutje allesreiniger. Laat kort weken en veeg de lamellen schoon met een zachte spons. Spoel goed af en laat de luxaflex hangend drogen. Zorg ervoor dat metalen onderdelen niet te lang nat blijven om roestvorming te voorkomen en droog aluminium luxaflex direct af om oxidatie te vermijden.

…of de douche

Als de luxaflex te groot is voor een bad, kan afspoelen in de douche een alternatief zijn. Gebruik een plantenspuit met een sopje voor hardnekkige vlekken en spoel daarna grondig af. Let op dat kunststof koorden niet te nat worden (want dan kunnen ze hun stevigheid verliezen of verkleuren). Laat goed drogen en ventileer de ruimte goed om schimmelvorming te voorkomen.

Met stoom

Soms is weken in bad of afspoelen in de douche geen optie. Een stoomreiniger kan dan uitkomst bieden, vooral bij aluminium en kunststof luxaflex. Gebruik de stoom op lage stand en houd voldoende afstand om schade te voorkomen. Een andere methode is een sopje met een plantenspuit op de luxaflex vernevelen en daarna droogwrijven met een microvezeldoek.

Grondig schoonmaken: houten luxaflex

Hout is gevoelig voor vocht, dus in bad leggen of onder de douche afspoelen is geen goed idee. Gebruik een licht vochtige doek met een mild schoonmaakmiddel en test nieuwe middelen altijd eerst op een onopvallende plek. Je kunt ook speciale houtzeep gebruiken. Doe dat wel met mate en kies bij voorkeur een variant die geen vettig laagje achterlaat, omdat sommige houtzepen een dun laagje vormen dat stof kan aantrekken.

Je kunt ook een doek met een klein beetje afwasmiddel gebruiken, maar zorg dat deze nauwelijks vochtig is. Droog de lamellen direct na met een schone doek om watervlekken te voorkomen. Behandel ze eventueel met een verzorgende houtolie of was, maar alleen als het materiaal daar geschikt voor is. Laat ze na behandeling open drogen en voorkom direct zonlicht om kromtrekken en verkleuring te vermijden.

Nicotine-aanslag verwijderen In ruimtes waar wordt gerookt, kan een gelige laag op de luxaflex ontstaan. Dit is lastig te verwijderen met alleen water en zeep. Meng gelijke delen water en azijn en gebruik een zachte doek om de lamellen af te nemen. Spoel daarna na met een schone, licht vochtige doek en droog direct af.

©Rafael Ben-Ari

Bedieningskoorden schoonmaken

De koorden van luxaflex worden vaak vergeten bij het schoonmaken, maar kunnen door stof en vet behoorlijk groezelig worden. Wikkel een vochtige doek met mild schoonmaakmiddel om het koord en trek het koord er voorzichtig doorheen. Herhaal indien nodig en laat goed drogen.

Luxaflex langer mooi houden

Regelmatig afstoffen voorkomt dat vuil zich ophoopt. Maak ze in keukens vaker schoon. Vermijd overmatig watergebruik, vooral bij houten luxaflex. Laat ze open drogen na een schoonmaakbeurt en houd ze, als je ze niet gebruikt, opgetrokken om stofophoping te verminderen. Zo blijven je luxaflex langer mooi en schoon.

🪶 Op zoek naar een plumeau?

(ook handig voor spinrag in hoekjes en aan het plafond)

▼ Volgende artikel
Vermijd pottenkijkers: zo beveilig je je camera of deurbel optimaal
Huis

Vermijd pottenkijkers: zo beveilig je je camera of deurbel optimaal

Misschien heb je er wel een: een beveiligingscamera of videodeurbel waarmee je je woning via een online-verbinding in de gaten kunt houden. Dat kan handig zijn, maar er zijn ook privacyrisico's. Als je niet voorzichtig bent, kunnen onbevoegden namelijk toegang krijgen tot jouw camerabeelden. In dit artikel geven we wat tips om dat te voorkomen.

In dit artikel bespreken we manieren waarop je kunt voorkomen dat mensen je zomaar in je tuin of huiskamer kunnen begluren via je videodeurbel of IP-camera. We gaan daarbij in op de volgende aspecten:

  • De keuze van de camera 
  • Het instellen van een (uniek) wachtwoord
  • Het (zo veel mogelijk) voorkomen van hacks

Ook lezen: 5 fouten met je beveiligingscamera die je hierna nooit meer maakt

Kies een betrouwbaar merk

Er zijn natuurlijk heel veel soorten beveiligingscamera's voor consumenten, maar de privacyrisico's die wij bespreken spelen zich vooral af bij videodeurbellen en zogenoemde IP-camera's. Deze hebben als overeenkomst dat ze de opgenomen beelden online opslaan, zodat je via een website of app altijd toegang hebt tot de camerafeeds.

Mocht je op zoek zijn naar zo'n apparaat, zorg er dan voor dat het merk betrouwbaar en privacyvriendelijk is. Zo adviseren experts om op te passen met Chinese merken als Dahua en Hikvision, en Chinese smarthomeplatformen als Tuya (waar onder meer de camera's van Action, Woox en Marmitex gebruik van maken). Hoewel het niet is bewezen, is het goed mogelijk dat de software een achterdeurtje bevat waardoor de fabrikant met de beelden kan meekijken. De lokale wetgeving dwingt fabrikanten namelijk om data te verzamelen en af te staan aan de overheid.

Ook andere bekende merken hebben in het verleden te maken gehad met beveiligingsproblemen. Zo belandden in 2019 duizenden inloggegevens van Ring-klanten op het darkweb en hadden Amazon-medewerkers jarenlang toegang tot de camerafeeds. Verder kwam Wyze vorig jaar in opspraak doordat sommige klanten ineens de camerabeelden van anderen in hun app te zien kregen.

De LSC Smart Connect-beveiligingscamera van de Action maakt gebruik van Chinese software.

Stel een eigen wachtwoord in

Het klinkt misschien als een open deur, maar het niet instellen van een eigen wachtwoord is de meest voorkomende oorzaak waardoor onbevoegden kunnen meekijken met camerabeelden. Veel fabrikanten leveren hun camera’s met een standaardgebruikersnaam en -wachtwoord, zoals 'admin' of '1234'. Er bestaan zelfs complete websites waarop lijsten circuleren met de standaardinloggegevens van tientallen cameramerken.

Hoewel het niet legaal is, kunnen pottenkijkers zo met wat trial-and-error relatief makkelijk toegang krijgen tot camerabeelden. Er zijn zelfs websites die deze onbeveiligde feeds verzamelen en openbaar op hun website plaatsen. Een bekend voorbeeld hiervan is Insecam, die hier in 2014 wereldwijd het nieuws mee haalde.

Na alle ophef heeft die website alle privacy-schendende streams van bijvoorbeeld deurbelcamera's of webcams in woningen verwijderd, maar er zijn nog andere plekken online waarop zulke beelden wél te zien zijn. Toegegeven, deze websites zijn niet makkelijk te vinden (het delen van deze beelden is immers illegaal), maar als je een beetje weet waar je moet zoeken, kom je ze zeker tegen.

Er zijn gelukkig steeds meer camerafabrikanten die klanten verplichten een uniek wachtwoord te gebruiken, waaronder Panasonic, maar als dat niet het geval is, is het dus ten zeerste aan te raden om meteen een nieuw wachtwoord te verzinnen en (mits die mogelijkheid er is) tweestapsverificatie te activeren.

Insecam stond tien jaar geleden vol met links naar onbeveiligde webcams.

Voorkom hacks

Hoewel het veel minder vaak voorkomt, is het mogelijk om beveiligingscamera's te 'hacken' en op die manier bij de beelden te komen. Voor sommige IP-camera's moet je namelijk bepaalde TCP-poorten op je router/modem openzetten, zoals 80 of 443, om van buitenaf met deze camera's te kunnen verbinden.

Als je dat handmatig (en zorgvuldig) doet, hoeft dat geen probleem te zijn. Het wordt pas echt gevaarlijk als je de camera deze poorten zelfstandig laat openzetten via uPnP (Universal Plug and Play). Deze functie vereist geen enkele vorm van authenticatie. Onbevoegden kunnen met malware daardoor eenvoudig allerlei poorten openen. Je kunt dus beter ver uit de buurt van uPNP blijven.

Zorg er tot slot ook voor dat je de firmware van de camera regelmatig bijwerkt, voor het geval er een kritieke kwetsbaarheid is gedicht. Malware als Mirai heeft in het verleden veel schade aangericht door kwetsbaarheden van slecht beveiligde camera's te misbruiken. Het is daarom ook een risico om je camera's en deurbellen met het internet te (laten) verbinden als de fabrikant geen updates meer uitbrengt.

Beelden lokaal opslaan

Als je het risico op pottenkijkers helemaal wilt voorkomen, kun je er in sommige gevallen (zoals bij de camera's van UniFi) ook voor kiezen om de camerabeelden uitsluitend lokaal op te slaan. In plaats van in de cloud, worden de beelden dan bijvoorbeeld op een SD-kaartje of basisstation opgeslagen. Dat gaat ten koste van het gemak, omdat je dan zelf ook niet meer eenvoudig op een website of app kunt inloggen om je beelden te bekijken, maar het is natuurlijk wel privacyvriendelijker.