ID.nl logo
Review Renault Scenic e-Tech Electric - De gezinsauto van de toekomst?
Mobiliteit

Review Renault Scenic e-Tech Electric - De gezinsauto van de toekomst?

De langverwachte terugkeer van de Renault Scenic is eindelijk daar, maar dit keer volledig elektrisch aangedreven. De Scenic e-Tech Electric combineert ruimte en praktisch gemak met een indrukwekkende actieradius van maximaal 625 km. Met zijn aantrekkelijke design, geavanceerde technologie en uitstekende rijprestaties lijkt deze elektrische gezinsauto de toekomst te vertegenwoordigen. Benieuwd of de Scenic e-Tech Electric daadwerkelijk de gezinsauto van morgen is? Lees dan snel verder!

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dertig jaar geleden presenteerde Renault de gezinsauto van morgen. Op basis van de Mégane creëerde het merk de ‘Safety Concept Embodied in a New Innovative Car’, oftewel Scenic. Een auto die het praktische van een MPV combineerde met de veiligheid en dynamiek van een hatchback. De Scenic werd een hit, en de jaren daarna volgden vier bijzonder succesvolle generaties, tot Renault er in 2022 mee stopte.

Krap twee jaar later is-ie echter terug en nu als volledig elektrische Renault Scenic e-Tech Electric. Is dit wederom de gezinsauto van morgen? Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed ermee en vertelt er jullie in dit artikel alles over. 

Mais oui: 625 kilometer range 

De nieuwe Scenic e-Tech Electric is een concurrent voor de Tesla Model Y, de Volkswagen iD.4 en de nieuwe Peugeot e3008. Op één aspect hebben de Fransen al een streepje voor, want onlangs wisten ze al de prestigieuze Auto van het Jaar-award in de wacht te slepen. Een prijs die garant staat voor een lekkere boost aan aandacht. Een ander keihard wapenfeit is het aanbod. Zo is deze auto direct leverbaar met twee accupakketten, waarvan de grootste goed is voor een range van maar liefst 625 kilometer. 

Als we naar het design van de 4,49 meter lange, 1,86 meter brede en 1,57 meter hoge Scenic kijken, zien we vooral een knappe auto. Dat is mede te danken aan de gebalanceerde proporties in combinatie met het stoere karakter van een SUV. Zo zien we dat de forse wielbasis van 2,79 meter het directe gevolg is van het naar buiten plaatsen van de wielen. De overhang voor en achter is op een paar millimeter na gelijk.

Standaard wordt de Scenic geleverd op 19-inch lichtmetalen wielen, maar vanaf de Esprit Alpine krijg je ze zelfs een maatje groter. Dakrails, aerodynamische handvatten en ledverlichting rondom behoren eveneens tot de standaarduitrusting. 

Très chique! 

Bij het instappen ervaar ik een comfortabele entree en ook de zit achter het stuur is helemaal in orde. Ik neem plaats op fijne stoelen en geniet van een uitstekende verstelbaarheid en ondersteuning. Het interieur is volledig opgebouwd uit diervriendelijke materialen, en daarvoor in de plaats zien we fraaie stoffen en plantaardige materialen. Gerecyclede materialen bovendien, en dat geeft een extra duurzaam karakter.

In de Esprit Alpine is het bovenste gedeelte van het dashboard bekleed met plantaardig leder en afgewerkt met contrasterende blauwe stiksels. In de Iconic-trim zien we daarentegen goudkleurige details! Trės chique!

EV-routeplanning 

Waar je niet omheen kunt, is het L-vormige cluster. Een 12,3-inch digitaal instrumentarium en een 9 inch – verticaal geplaatst – infotainmentsysteem. Vanaf de Techno-uitvoering zien we echter een extra 12-inch scherm dat draait op Renaults Open-R Link en Android Automotive-software.

In navolging van de Megane e-Tech Electric beschikt dus óók de Scenic over EV-routeplanning, inclusief batterijvoorverwarming in aanloop naar een snellaadsessie.  Spotify, Waze – het is allemaal mogelijk! Ook het gebruik van Apple Carplay en Android Auto is met of zonder draad mogelijk. 

Solarbay-panoramadak 

De Scenic is gebouwd op een écht EV-platform, en dat betekent een vlakke vloer. Een prima basis voor een enorm opbergvak in het midden van de auto, bijvoorbeeld. Sterker nog, in het interieur hebben we bijna 40 liter aan bakjes en vakjes! Je telefoon kun je draadloos opladen en anders via een van de twee usb-c-aansluitingen voorin.

Achter in de Scenic gaat het er ook riant aan toe, al zullen oud Scenic-rijders wellicht even slikken als ze een achterbank in plaats van drie stoelen aantreffen. Niettemin is de nieuwe Scenic riant, zeker als je 'm vergelijkt met de Megane. De vlakke vloer helpt daarbij, evenals de ruimte onder de voorstoelen. Ook de hoofdruimte, zelfs met het magnifieke Solarbay panoramische glazen dak, is dik op orde.

Het zitcomfort achterin is ook uitstekend, al is het maar vanwege een stukje Renault-inventiviteit: de Ingenius-middenarmsteun. Als je deze neerklapt, ontstaat er een multifunctionele unit met twee bekerhouders, maar ook ruimte voor twee smartphones én een tablethouder. Twee usb-c-aansluitingen ín de armsteun zorgen voor stroom. Superhandig en zeker voor kinderen een absolute attractie. Voor extra comfort zien we ventilatieroosters, en ook de ruime portiervakken – die net als voorin netjes zijn bekleed met vilt – zijn prettig. 

1100 kg trekgewicht 

De kofferruimte? Die is compacter dan die van zijn voorganger. Sterker nog, oud-Scenic-rijders zullen wederom even slikken. Zo biedt-ie weliswaar 540 of maximaal 1640 liter inhoud, maar de tildrempel is fors en er ontstaat na het neerklappen van de achterbankleuning géén vlakke laadvloer. Wel is het handig dat je de laadkabel onder de vloer kunt opbergen. Dan maar een bagagewagentje of aanhanger? De Scenic e-Tech Electric mag immers maximaal 1100 kg trekken en de kogeldruk bedraagt 75 kg. Dat is genoeg voor twee e-bikes! 

De Scenic wordt geleverd met twee verschillende accupakketten: een 60- of een 87kWh-batterij. Die zijn respectievelijk goed voor 420 en maximaal 625 km range. Het opladen gaat vrij uniek met een 22kW-boordlader of met respectievelijk 130 of 150 kW vermogen. Een 10-80%-lading is daarmee in een goed halfuur voltooid.

De instapaccu stuurt zijn energie naar een 170 pk en 280 Nm sterke elektromotor. Die combinatie is goed voor een 0-100-sprint in 8,6 seconden en een rijbewijsvriendelijke top van 150 km/u. De grotere accu doet dat met een 220 pk en 300 Nm sterke unit en daarmee is deze Scenic iets vlotter: de 0-100-sprint raffelt hij af in 7,8 seconden en de top bedraagt nu 170 km/u.

Wendbaarheid troef 

De Scenic is standaard voorwielaangedreven, maar omdat het koppel enigszins beperkt is, merk je daar vrij weinig van. Sterker nog, de Scenic rijdt zeer prettig. Je kunt goed merken dat de engineers een mooie balans tussen rijdynamiek en comfort hebben gevonden. Er hangt een aangename rust in het onderstel, zelfs met de 20-inch wielen.

Dankzij de prettig directe stuurinstallatie is de toch vrij forse auto makkelijk te manoeuvreren (de draaicirkel bedraagt een keurige 10,9 meter), maar ook wendbaar in de bebouwde kom. Een korte rit over de snelweg leert bovendien dat de geluidsisolatie dik op orde is, evenals de rechtuitstabiliteit. Ten opzichte van de Peugeot e-3008 merk ik vooral op dat de Scenic wendbaarder aanvoelt, maar vooral lichter. En dat klopt ook! Want de Scenic is verreweg een van de lichtste auto’s in zijn segment. De 60kWh-variant weegt zo'n 1720 kg en de 87kWh-versie is 100 kg zwaarder. 

Brandweeraansluiting 

Qua veiligheidssystemen is het opvallend dat Renault veel in de passieve veiligheid heeft geïnvesteerd. Zo is het accupakket intern te blussen met een speciale opening voor de brandweer en is er ook een noodschakelaar die de stroomtoevoer naar de auto onderbreekt.

Uiteraard zien we ook actieve systemen, zoals een autonoom noodremsysteem, snelheidswaarschuwing en rijstrookdetectie, maar zaken als adaptieve cruisecontrol zijn pas standaard vanaf de duurste Iconic-uitvoering, evenals dode/blindehoekdetectie en rear cross traffic alert. Dat zijn toch systemen die bij vele concurrenten wel standaard zijn.

Gelukkig zijn veel van deze systemen verpakt in het Pack Advanced Driving Assist à 800 euro, dat tijdelijk zelfs nog iets goedkoper is, waardoor een Techno-uitvoering voorzien van dit pakket nog steeds in aanmerking komt voor SEPP-subsidie. 

Twee uitvoeringen geschikt voor SEPP-subsidie 

Het rijden blijkt dan ook een zeer aangename verrassing. Het mag dan de gezinsversie van de Megane e-Tech Electric zijn, zo rijdt-ie absoluut niet. Je levert niets in op het vlak van rijcomfort of dynamiek, en dat is een sterke eigenschap. Ten opzichte van de concurrentie? Verfijnder dan de Tesla Model Y en Volkswagen iD.4 en lichtvoetiger en wendbaarder dan de nieuwe Peugeot e3008.

En dat voor een prijs die start bij een vlijmscherpe 42.480 euro voor de Evolution! De Techno is 2.500 euro duurder, maar komt evengoed nog in aanmerking voor SEPP-subsidie. Let wel: alleen in combinatie met de 60kWh-batterij. De sportieve Esprit Alpine en chique Iconic zijn standaard gekoppeld aan de 87kWh-batterij en kosten respectievelijk 49.770 of 51.670 euro. 

Alle uitvoeringen en aandrijflijnen zijn meteen leverbaar en de eerste auto’s worden medio mei bij de dealer verwacht.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Mega-aanbieding: flinke korting én cashback op producten van Eufy
© eufy
Huis

Mega-aanbieding: flinke korting én cashback op producten van Eufy

Wie op zoek is naar een beveiligingscamera, robotstofzuiger of robotgrasmaaier komt al snel bij Eufy uit. En dat is niet zo vreemd: dit merk staat bekend om zijn gebruiksvriendelijke en slimme spullen voor in en om het huis. Juist nu is hét moment om toe te slaan: je krijgt niet alleen een forse korting, maar via CashbackXL krijg je ook nog een deel van je aankoopbedrag teruggestort op je rekening!

Een veilig huis, minder tijd kwijt aan het huishouden: dat willen we allemaal wel. Dan ben je bij Eufy aan het goede adres: het merk biedt een breed assortiment aan slimme oplossingen voor in en om het huis. Eufy heeft beveiligingscamera's en videodeurbellen in verschillende uitvoeringen, van compacte binnencamera's tot draadloze modellen voor buiten met zonnepaneel of 4G-verbinding. Daarnaast vind je er robotstofzuigers en robotgrasmaaiers die automatisch werken en zichzelf kunnen legen of opladen, maar ook slimme verlichting en babyfoons. Alles voor een slim en veilig huis dus! Iets voor jou? Dan is dit hét moment. Want met de Eufy-actie op CashbackXL krijg je niet alleen 22% korting, maar ook nog eens tot 7% cashback. Minder betalen én geld terug krijgen: slimmer wordt het niet!

©eufy

De sterke punten van Eufy

Eufy onderscheidt zich van andere merken door slimme functies te combineren met gebruiksgemak, privacy en een scherp prijsniveau. Veel camera's slaan beelden lokaal op, zodat je geen verplicht cloudabonnement nodig hebt en meer controle houdt over je gegevens. Waar andere merken vaak extra kosten rekenen voor functies als persoonsdetectie of nachtzicht, zijn die bij Eufy standaard inbegrepen.

©eufy

Zo werkt de Eufy-cashback

Ga op CashbackXL naar de Eufy-actie en klik linksboven op Shop & ontvang cashback. Voeg pas daarna de producten die je wilt aanschaffen toe aan de winkelwagen; dat is enorm belangrijk voor de tracking. Controleer dat alle cookies zijn toegestaan (ook bij de webshop waar je winkelt) en dat je geen ad-blocker gebruikt. Voer daarna je betaling uit. De cashback wordt binnen enkele uren bevestigd en staat na ongeveer twee maanden klaar voor uitbetaling. Houd er rekening mee dat het dus eventjes duurt voordat je het geld terugkrijgt. Belangrijk om te weten: je ontvangt cashback over de orderwaarde excl. btw, verzendkosten en eventuele toeslagen.

Waarom je CashbackXL kunt vertrouwen

CashbackXL is de grootste cashback-site van Nederland en heeft al bijna 15.000 euro aan Eufy-cashback uitgekeerd. De site registreert 97 procent van alle aankopen succesvol en scoort op Kiyoh een klantwaardering van een 9,0. Je ontvangt je uitbetaling maandelijks, krijgt de hoogste cashback-percentages en kunt terecht bij een toegankelijke klantenservice. Ze geven zelfs hun missie prijs: jou zoveel mogelijk geld teruggeven.


Korting én geld terug bij Eufy?

Het kan met deze actie van CashbackXL!
▼ Volgende artikel
AGON by AOC brengt QD-OLED naar het middensegment met nieuwe 240Hz- en 360Hz-monitoren
© AGON by AOC | Gorodenkoff | Shutterstock
Huis

AGON by AOC brengt QD-OLED naar het middensegment met nieuwe 240Hz- en 360Hz-monitoren

AGON by AOC introduceert twee nieuwe 27inch gamingmonitoren met QD-OLED-technologie. De AGON by AOC GAMING Q27G4ZDR en Q27G4SDR bieden respectievelijk verversingssnelheden van 240 Hz en 360 Hz, en maken zo OLED-kwaliteit beschikbaar voor een bredere groep gamers.

De QD-OLED-panelen leveren een hoge contrastverhouding, diepe zwartwaarden en een breed kleurbereik dat 99 procent van de DCI-P3-kleurstandaard dekt. Beide modellen hebben een QHD-resolutie van 2560 × 1440 pixels en een reactietijd van slechts 0,03 milliseconde, waardoor snelle actiescènes zonder vervaging worden weergegeven.

De Q27G4ZDR ondersteunt HDR10, terwijl de Q27G4SDR is gecertificeerd voor VESA DisplayHDR True Black 400. Daarmee bieden ze verbeterde helderheid en detailweergave in zowel lichte als donkere scènes. Adaptive-Sync en NVIDIA G-SYNC Compatible zorgen voor vloeiende beelden zonder tearing.

Qua aansluitingen beschikken beide monitoren over twee HDMI 2.1-poorten, DisplayPort 1.4 en een USB 3.2-hub met snellaadfunctie. Ook zijn ze geschikt voor consoles: QHD-gaming tot 120 Hz wordt ondersteund op PlayStation 5 en Xbox Series X|S. De monitoren bieden verder diverse gamingfuncties, zoals Shadow Control, Game Color en een Low Input Lag-modus.

Het nieuwe G4-ontwerp combineert smalle randen met een matte afwerking en volledig verstelbare standaard. De hoogte, draai- en kantelhoek zijn aan te passen, en via de VESA-montage is een multi-monitoropstelling mogelijk. De meegeleverde G-Menu-software biedt toegang tot instellingen en profielbeheer.

De AGON by AOC GAMING Q27G4ZDR (240 Hz) en Q27G4SDR (360 Hz) zijn vanaf medio november 2025 verkrijgbaar voor adviesprijzen van 399 euro en 549 euro. Beide modellen worden geleverd met HDMI- en DisplayPort-kabels en vallen onder een driejarige garantie die ook inbranden dekt.

©AGON by AOC