ID.nl logo
Review Renault Scenic e-Tech Electric - De gezinsauto van de toekomst?
Mobiliteit

Review Renault Scenic e-Tech Electric - De gezinsauto van de toekomst?

De langverwachte terugkeer van de Renault Scenic is eindelijk daar, maar dit keer volledig elektrisch aangedreven. De Scenic e-Tech Electric combineert ruimte en praktisch gemak met een indrukwekkende actieradius van maximaal 625 km. Met zijn aantrekkelijke design, geavanceerde technologie en uitstekende rijprestaties lijkt deze elektrische gezinsauto de toekomst te vertegenwoordigen. Benieuwd of de Scenic e-Tech Electric daadwerkelijk de gezinsauto van morgen is? Lees dan snel verder!

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dertig jaar geleden presenteerde Renault de gezinsauto van morgen. Op basis van de Mégane creëerde het merk de ‘Safety Concept Embodied in a New Innovative Car’, oftewel Scenic. Een auto die het praktische van een MPV combineerde met de veiligheid en dynamiek van een hatchback. De Scenic werd een hit, en de jaren daarna volgden vier bijzonder succesvolle generaties, tot Renault er in 2022 mee stopte.

Krap twee jaar later is-ie echter terug en nu als volledig elektrische Renault Scenic e-Tech Electric. Is dit wederom de gezinsauto van morgen? Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed ermee en vertelt er jullie in dit artikel alles over. 

Mais oui: 625 kilometer range 

De nieuwe Scenic e-Tech Electric is een concurrent voor de Tesla Model Y, de Volkswagen iD.4 en de nieuwe Peugeot e3008. Op één aspect hebben de Fransen al een streepje voor, want onlangs wisten ze al de prestigieuze Auto van het Jaar-award in de wacht te slepen. Een prijs die garant staat voor een lekkere boost aan aandacht. Een ander keihard wapenfeit is het aanbod. Zo is deze auto direct leverbaar met twee accupakketten, waarvan de grootste goed is voor een range van maar liefst 625 kilometer. 

Als we naar het design van de 4,49 meter lange, 1,86 meter brede en 1,57 meter hoge Scenic kijken, zien we vooral een knappe auto. Dat is mede te danken aan de gebalanceerde proporties in combinatie met het stoere karakter van een SUV. Zo zien we dat de forse wielbasis van 2,79 meter het directe gevolg is van het naar buiten plaatsen van de wielen. De overhang voor en achter is op een paar millimeter na gelijk.

Standaard wordt de Scenic geleverd op 19-inch lichtmetalen wielen, maar vanaf de Esprit Alpine krijg je ze zelfs een maatje groter. Dakrails, aerodynamische handvatten en ledverlichting rondom behoren eveneens tot de standaarduitrusting. 

Très chique! 

Bij het instappen ervaar ik een comfortabele entree en ook de zit achter het stuur is helemaal in orde. Ik neem plaats op fijne stoelen en geniet van een uitstekende verstelbaarheid en ondersteuning. Het interieur is volledig opgebouwd uit diervriendelijke materialen, en daarvoor in de plaats zien we fraaie stoffen en plantaardige materialen. Gerecyclede materialen bovendien, en dat geeft een extra duurzaam karakter.

In de Esprit Alpine is het bovenste gedeelte van het dashboard bekleed met plantaardig leder en afgewerkt met contrasterende blauwe stiksels. In de Iconic-trim zien we daarentegen goudkleurige details! Trės chique! 

EV-routeplanning 

Waar je niet omheen kunt, is het L-vormige cluster. Een 12,3-inch digitaal instrumentarium en een 9 inch – verticaal geplaatst – infotainmentsysteem. Vanaf de Techno-uitvoering zien we echter een extra 12-inch scherm dat draait op Renaults Open-R Link en Android Automotive-software.

In navolging van de Megane e-Tech Electric beschikt dus óók de Scenic over EV-routeplanning, inclusief batterijvoorverwarming in aanloop naar een snellaadsessie.  Spotify, Waze – het is allemaal mogelijk! Ook het gebruik van Apple Carplay en Android Auto is met of zonder draad mogelijk. 

Solarbay-panoramadak 

De Scenic is gebouwd op een écht EV-platform, en dat betekent een vlakke vloer. Een prima basis voor een enorm opbergvak in het midden van de auto, bijvoorbeeld. Sterker nog, in het interieur hebben we bijna 40 liter aan bakjes en vakjes! Je telefoon kun je draadloos opladen en anders via een van de twee usb-c-aansluitingen voorin.

Achter in de Scenic gaat het er ook riant aan toe, al zullen oud Scenic-rijders wellicht even slikken als ze een achterbank in plaats van drie stoelen aantreffen. Niettemin is de nieuwe Scenic riant, zeker als je 'm vergelijkt met de Megane. De vlakke vloer helpt daarbij, evenals de ruimte onder de voorstoelen. Ook de hoofdruimte, zelfs met het magnifieke Solarbay panoramische glazen dak, is dik op orde.

Het zitcomfort achterin is ook uitstekend, al is het maar vanwege een stukje Renault-inventiviteit: de Ingenius-middenarmsteun. Als je deze neerklapt, ontstaat er een multifunctionele unit met twee bekerhouders, maar ook ruimte voor twee smartphones én een tablethouder. Twee usb-c-aansluitingen ín de armsteun zorgen voor stroom. Superhandig en zeker voor kinderen een absolute attractie. Voor extra comfort zien we ventilatieroosters, en ook de ruime portiervakken – die net als voorin netjes zijn bekleed met vilt – zijn prettig. 

1100 kg trekgewicht 

De kofferruimte? Die is compacter dan die van zijn voorganger. Sterker nog, oud-Scenic-rijders zullen wederom even slikken. Zo biedt-ie weliswaar 540 of maximaal 1640 liter inhoud, maar de tildrempel is fors en er ontstaat na het neerklappen van de achterbankleuning géén vlakke laadvloer. Wel is het handig dat je de laadkabel onder de vloer kunt opbergen. Dan maar een bagagewagentje of aanhanger? De Scenic e-Tech Electric mag immers maximaal 1100 kg trekken en de kogeldruk bedraagt 75 kg. Dat is genoeg voor twee e-bikes! 

De Scenic wordt geleverd met twee verschillende accupakketten: een 60- of een 87kWh-batterij. Die zijn respectievelijk goed voor 420 en maximaal 625 km range. Het opladen gaat vrij uniek met een 22kW-boordlader of met respectievelijk 130 of 150 kW vermogen. Een 10-80%-lading is daarmee in een goed halfuur voltooid.

De instapaccu stuurt zijn energie naar een 170 pk en 280 Nm sterke elektromotor. Die combinatie is goed voor een 0-100-sprint in 8,6 seconden en een rijbewijsvriendelijke top van 150 km/u. De grotere accu doet dat met een 220 pk en 300 Nm sterke unit en daarmee is deze Scenic iets vlotter: de 0-100-sprint raffelt hij af in 7,8 seconden en de top bedraagt nu 170 km/u.

Wendbaarheid troef 

De Scenic is standaard voorwielaangedreven, maar omdat het koppel enigszins beperkt is, merk je daar vrij weinig van. Sterker nog, de Scenic rijdt zeer prettig. Je kunt goed merken dat de engineers een mooie balans tussen rijdynamiek en comfort hebben gevonden. Er hangt een aangename rust in het onderstel, zelfs met de 20-inch wielen.

Dankzij de prettig directe stuurinstallatie is de toch vrij forse auto makkelijk te manoeuvreren (de draaicirkel bedraagt een keurige 10,9 meter), maar ook wendbaar in de bebouwde kom. Een korte rit over de snelweg leert bovendien dat de geluidsisolatie dik op orde is, evenals de rechtuitstabiliteit. Ten opzichte van de Peugeot e-3008 merk ik vooral op dat de Scenic wendbaarder aanvoelt, maar vooral lichter. En dat klopt ook! Want de Scenic is verreweg een van de lichtste auto’s in zijn segment. De 60kWh-variant weegt zo'n 1720 kg en de 87kWh-versie is 100 kg zwaarder. 

Brandweeraansluiting 

Qua veiligheidssystemen is het opvallend dat Renault veel in de passieve veiligheid heeft geïnvesteerd. Zo is het accupakket intern te blussen met een speciale opening voor de brandweer en is er ook een noodschakelaar die de stroomtoevoer naar de auto onderbreekt.

Uiteraard zien we ook actieve systemen, zoals een autonoom noodremsysteem, snelheidswaarschuwing en rijstrookdetectie, maar zaken als adaptieve cruisecontrol zijn pas standaard vanaf de duurste Iconic-uitvoering, evenals dode/blindehoekdetectie en rear cross traffic alert. Dat zijn toch systemen die bij vele concurrenten wel standaard zijn.

Gelukkig zijn veel van deze systemen verpakt in het Pack Advanced Driving Assist à 800 euro, dat tijdelijk zelfs nog iets goedkoper is, waardoor een Techno-uitvoering voorzien van dit pakket nog steeds in aanmerking komt voor SEPP-subsidie. 

Twee uitvoeringen geschikt voor SEPP-subsidie 

Het rijden blijkt dan ook een zeer aangename verrassing. Het mag dan de gezinsversie van de Megane e-Tech Electric zijn, zo rijdt-ie absoluut niet. Je levert niets in op het vlak van rijcomfort of dynamiek, en dat is een sterke eigenschap. Ten opzichte van de concurrentie? Verfijnder dan de Tesla Model Y en Volkswagen iD.4 en lichtvoetiger en wendbaarder dan de nieuwe Peugeot e3008.

En dat voor een prijs die start bij een vlijmscherpe 42.480 euro voor de Evolution! De Techno is 2.500 euro duurder, maar komt evengoed nog in aanmerking voor SEPP-subsidie. Let wel: alleen in combinatie met de 60kWh-batterij. De sportieve Esprit Alpine en chique Iconic zijn standaard gekoppeld aan de 87kWh-batterij en kosten respectievelijk 49.770 of 51.670 euro. 

Alle uitvoeringen en aandrijflijnen zijn meteen leverbaar en de eerste auto’s worden medio mei bij de dealer verwacht.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!