ID.nl logo
Review Renault Scenic e-Tech Electric - De gezinsauto van de toekomst?
Mobiliteit

Review Renault Scenic e-Tech Electric - De gezinsauto van de toekomst?

De langverwachte terugkeer van de Renault Scenic is eindelijk daar, maar dit keer volledig elektrisch aangedreven. De Scenic e-Tech Electric combineert ruimte en praktisch gemak met een indrukwekkende actieradius van maximaal 625 km. Met zijn aantrekkelijke design, geavanceerde technologie en uitstekende rijprestaties lijkt deze elektrische gezinsauto de toekomst te vertegenwoordigen. Benieuwd of de Scenic e-Tech Electric daadwerkelijk de gezinsauto van morgen is? Lees dan snel verder!

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dertig jaar geleden presenteerde Renault de gezinsauto van morgen. Op basis van de Mégane creëerde het merk de ‘Safety Concept Embodied in a New Innovative Car’, oftewel Scenic. Een auto die het praktische van een MPV combineerde met de veiligheid en dynamiek van een hatchback. De Scenic werd een hit, en de jaren daarna volgden vier bijzonder succesvolle generaties, tot Renault er in 2022 mee stopte.

Krap twee jaar later is-ie echter terug en nu als volledig elektrische Renault Scenic e-Tech Electric. Is dit wederom de gezinsauto van morgen? Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed ermee en vertelt er jullie in dit artikel alles over. 

Mais oui: 625 kilometer range 

De nieuwe Scenic e-Tech Electric is een concurrent voor de Tesla Model Y, de Volkswagen iD.4 en de nieuwe Peugeot e3008. Op één aspect hebben de Fransen al een streepje voor, want onlangs wisten ze al de prestigieuze Auto van het Jaar-award in de wacht te slepen. Een prijs die garant staat voor een lekkere boost aan aandacht. Een ander keihard wapenfeit is het aanbod. Zo is deze auto direct leverbaar met twee accupakketten, waarvan de grootste goed is voor een range van maar liefst 625 kilometer. 

Als we naar het design van de 4,49 meter lange, 1,86 meter brede en 1,57 meter hoge Scenic kijken, zien we vooral een knappe auto. Dat is mede te danken aan de gebalanceerde proporties in combinatie met het stoere karakter van een SUV. Zo zien we dat de forse wielbasis van 2,79 meter het directe gevolg is van het naar buiten plaatsen van de wielen. De overhang voor en achter is op een paar millimeter na gelijk.

Standaard wordt de Scenic geleverd op 19-inch lichtmetalen wielen, maar vanaf de Esprit Alpine krijg je ze zelfs een maatje groter. Dakrails, aerodynamische handvatten en ledverlichting rondom behoren eveneens tot de standaarduitrusting. 

Très chique! 

Bij het instappen ervaar ik een comfortabele entree en ook de zit achter het stuur is helemaal in orde. Ik neem plaats op fijne stoelen en geniet van een uitstekende verstelbaarheid en ondersteuning. Het interieur is volledig opgebouwd uit diervriendelijke materialen, en daarvoor in de plaats zien we fraaie stoffen en plantaardige materialen. Gerecyclede materialen bovendien, en dat geeft een extra duurzaam karakter.

In de Esprit Alpine is het bovenste gedeelte van het dashboard bekleed met plantaardig leder en afgewerkt met contrasterende blauwe stiksels. In de Iconic-trim zien we daarentegen goudkleurige details! Trės chique!

EV-routeplanning 

Waar je niet omheen kunt, is het L-vormige cluster. Een 12,3-inch digitaal instrumentarium en een 9 inch – verticaal geplaatst – infotainmentsysteem. Vanaf de Techno-uitvoering zien we echter een extra 12-inch scherm dat draait op Renaults Open-R Link en Android Automotive-software.

In navolging van de Megane e-Tech Electric beschikt dus óók de Scenic over EV-routeplanning, inclusief batterijvoorverwarming in aanloop naar een snellaadsessie.  Spotify, Waze – het is allemaal mogelijk! Ook het gebruik van Apple Carplay en Android Auto is met of zonder draad mogelijk. 

Solarbay-panoramadak 

De Scenic is gebouwd op een écht EV-platform, en dat betekent een vlakke vloer. Een prima basis voor een enorm opbergvak in het midden van de auto, bijvoorbeeld. Sterker nog, in het interieur hebben we bijna 40 liter aan bakjes en vakjes! Je telefoon kun je draadloos opladen en anders via een van de twee usb-c-aansluitingen voorin.

Achter in de Scenic gaat het er ook riant aan toe, al zullen oud Scenic-rijders wellicht even slikken als ze een achterbank in plaats van drie stoelen aantreffen. Niettemin is de nieuwe Scenic riant, zeker als je 'm vergelijkt met de Megane. De vlakke vloer helpt daarbij, evenals de ruimte onder de voorstoelen. Ook de hoofdruimte, zelfs met het magnifieke Solarbay panoramische glazen dak, is dik op orde.

Het zitcomfort achterin is ook uitstekend, al is het maar vanwege een stukje Renault-inventiviteit: de Ingenius-middenarmsteun. Als je deze neerklapt, ontstaat er een multifunctionele unit met twee bekerhouders, maar ook ruimte voor twee smartphones én een tablethouder. Twee usb-c-aansluitingen ín de armsteun zorgen voor stroom. Superhandig en zeker voor kinderen een absolute attractie. Voor extra comfort zien we ventilatieroosters, en ook de ruime portiervakken – die net als voorin netjes zijn bekleed met vilt – zijn prettig. 

1100 kg trekgewicht 

De kofferruimte? Die is compacter dan die van zijn voorganger. Sterker nog, oud-Scenic-rijders zullen wederom even slikken. Zo biedt-ie weliswaar 540 of maximaal 1640 liter inhoud, maar de tildrempel is fors en er ontstaat na het neerklappen van de achterbankleuning géén vlakke laadvloer. Wel is het handig dat je de laadkabel onder de vloer kunt opbergen. Dan maar een bagagewagentje of aanhanger? De Scenic e-Tech Electric mag immers maximaal 1100 kg trekken en de kogeldruk bedraagt 75 kg. Dat is genoeg voor twee e-bikes! 

De Scenic wordt geleverd met twee verschillende accupakketten: een 60- of een 87kWh-batterij. Die zijn respectievelijk goed voor 420 en maximaal 625 km range. Het opladen gaat vrij uniek met een 22kW-boordlader of met respectievelijk 130 of 150 kW vermogen. Een 10-80%-lading is daarmee in een goed halfuur voltooid.

De instapaccu stuurt zijn energie naar een 170 pk en 280 Nm sterke elektromotor. Die combinatie is goed voor een 0-100-sprint in 8,6 seconden en een rijbewijsvriendelijke top van 150 km/u. De grotere accu doet dat met een 220 pk en 300 Nm sterke unit en daarmee is deze Scenic iets vlotter: de 0-100-sprint raffelt hij af in 7,8 seconden en de top bedraagt nu 170 km/u.

Wendbaarheid troef 

De Scenic is standaard voorwielaangedreven, maar omdat het koppel enigszins beperkt is, merk je daar vrij weinig van. Sterker nog, de Scenic rijdt zeer prettig. Je kunt goed merken dat de engineers een mooie balans tussen rijdynamiek en comfort hebben gevonden. Er hangt een aangename rust in het onderstel, zelfs met de 20-inch wielen.

Dankzij de prettig directe stuurinstallatie is de toch vrij forse auto makkelijk te manoeuvreren (de draaicirkel bedraagt een keurige 10,9 meter), maar ook wendbaar in de bebouwde kom. Een korte rit over de snelweg leert bovendien dat de geluidsisolatie dik op orde is, evenals de rechtuitstabiliteit. Ten opzichte van de Peugeot e-3008 merk ik vooral op dat de Scenic wendbaarder aanvoelt, maar vooral lichter. En dat klopt ook! Want de Scenic is verreweg een van de lichtste auto’s in zijn segment. De 60kWh-variant weegt zo'n 1720 kg en de 87kWh-versie is 100 kg zwaarder. 

Brandweeraansluiting 

Qua veiligheidssystemen is het opvallend dat Renault veel in de passieve veiligheid heeft geïnvesteerd. Zo is het accupakket intern te blussen met een speciale opening voor de brandweer en is er ook een noodschakelaar die de stroomtoevoer naar de auto onderbreekt.

Uiteraard zien we ook actieve systemen, zoals een autonoom noodremsysteem, snelheidswaarschuwing en rijstrookdetectie, maar zaken als adaptieve cruisecontrol zijn pas standaard vanaf de duurste Iconic-uitvoering, evenals dode/blindehoekdetectie en rear cross traffic alert. Dat zijn toch systemen die bij vele concurrenten wel standaard zijn.

Gelukkig zijn veel van deze systemen verpakt in het Pack Advanced Driving Assist à 800 euro, dat tijdelijk zelfs nog iets goedkoper is, waardoor een Techno-uitvoering voorzien van dit pakket nog steeds in aanmerking komt voor SEPP-subsidie. 

Twee uitvoeringen geschikt voor SEPP-subsidie 

Het rijden blijkt dan ook een zeer aangename verrassing. Het mag dan de gezinsversie van de Megane e-Tech Electric zijn, zo rijdt-ie absoluut niet. Je levert niets in op het vlak van rijcomfort of dynamiek, en dat is een sterke eigenschap. Ten opzichte van de concurrentie? Verfijnder dan de Tesla Model Y en Volkswagen iD.4 en lichtvoetiger en wendbaarder dan de nieuwe Peugeot e3008.

En dat voor een prijs die start bij een vlijmscherpe 42.480 euro voor de Evolution! De Techno is 2.500 euro duurder, maar komt evengoed nog in aanmerking voor SEPP-subsidie. Let wel: alleen in combinatie met de 60kWh-batterij. De sportieve Esprit Alpine en chique Iconic zijn standaard gekoppeld aan de 87kWh-batterij en kosten respectievelijk 49.770 of 51.670 euro. 

Alle uitvoeringen en aandrijflijnen zijn meteen leverbaar en de eerste auto’s worden medio mei bij de dealer verwacht.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Opruimen en schoonmaken: zo is je huis écht klaar voor de feestdagen
© Ljupco Smokovski | www.ljsphotographyonline.com
Huis

Opruimen en schoonmaken: zo is je huis écht klaar voor de feestdagen

Het is bijna zover. De feestdagen staan voor de deur. Je kijkt er waarschijnlijk al naar uit: lekker eten, vrienden over de vloer, lekker op de bank een kerstklassieker kijken. Juist nu is het een goed moment om je huis weer even aan te pakken. Met een simpele planning en een paar gerichte schoonmaakklussen maak je je huis in één ochtend klaar voor kerst!

Je hal: opgeruimd = een warm welkom

De hal is de eerste plek die je gasten zien, maar in deze tijd van het jaar is het vaak een verzamelplaats van modderige schoenen, natte jassen en rondslingerende sjaals. Kijk eens kritisch naar je kapstok: hangen daar nog zomerjassen die naar zolder kunnen? Maak ruimte. Zo kunnen je gasten straks hun jas makkelijk kwijt.

Loop meteen even de rest van de hal na: laat alleen de schoenen staan die je dagelijks gebruikt en zet de rest in een kast of opbergbox. Verzamel losse sjaals, mutsen en handschoenen in een mand bij de deur. Even de vloer stofzuigen en dweilen en de spiegel en voordeur afnemen met een vochtige doek en je bent klaar. Een goede droogloopmat is in dit seizoen trouwens geen overbodige luxe; het vangt het meeste vuil op voordat het je woonkamer kan bereiken. Dit klusje kost je hooguit een kwartiertje, maar maakt écht verschil voor de sfeer in huis.

Je woonkamer: stof is echt niet feestelijk

In de woonkamer staat waarschijnlijk de verwarming lekker aan. De warme lucht zorgt voor luchtstroming, waardoor stof eerder gaat zweven en je het sneller overal terugziet. Voor je het weet ligt er een grijzig laagje op je plinten en vensterbanken. Niet zo feestelijk. Pak de stofzuiger en gebruik een klein opzetstuk, zoals de kierenzuigmond of meubelborstel. Daarmee kom je eindelijk goed tussen de lamellen van de radiator of achter die ene kast.

Heb je een robotstofzuiger? Laat die dan dagelijks zijn rondje rijden terwijl jij iets anders doet. Vergeet niet om af en toe de filters van je apparaten te controleren. Een vies filter blaast die muffe lucht namelijk net zo hard weer terug. Spoel ze uit en laat ze minstens 24 uur drogen. Een vochtig filter kan de motor beschadigen en dat wil je niet.

Lees ook: Van parketborstel tot turbobrush: zo gebruik je de zuigmonden van je stofzuiger

Vergeet je afstandsbediening niet!

De afstandsbediening is misschien wel het vieste voorwerp in huis. Maak hem schoon met een beetje alcohol of een desinfecterend doekje (ook tussen de knopjes!). Dan kun je weer heerlijk zappen en kerstklassiekers kijken deze dagen! 👇

Watch on YouTube

De keuken: korte metten met vet

In de keuken wordt de komende dagen waarschijnlijk flink gekookt. Vet en kookdampen slaan helaas overal neer. Kijk maar eens kritisch naar je afzuigkap; die vangt de meeste viezigheid op. Haal de roosters los en zet ze in een warm sopje met een flinke scheut ontvetter. Laat ze rustig een half uurtje weken. Heb je een recirculatiekap, vervang dan nu het koolstoffilter zodat geurtjes echt weg blijven.

Terwijl de roosters weken, heb je mooi tijd om de kastjes aan te pakken. Warm water en een beetje afwasmiddel werken vaak het best. Wees voorzichtig met een middel als baking soda. Dat kan krassen veroorzaken, met name op keukens met een hoogglans of juist heel matte, krasgevoelige afwerking. Het is daarom altijd slim om zo'n schoonmaakmiddel eerst te testen op een onopvallend plekje (bijvoorbeeld aan de binnenkant van een deurtje) voordat je het op het zichtbare deel gebruikt.

©ID.nl

Ho ho ho: denk ook aan je toilet!

Vergeet het kleinste kamertje niet! Juist als er gasten komen, wil je dat het toilet fris is. Een snelle poetsbeurt met chloor is vaak niet genoeg om hardnekkige kalkaanslag onder de rand of in de pot weg te krijgen. Gebruik hiervoor een krachtige ontkalker of schoonmaakazijn en laat dit gerust een nachtje intrekken voor het beste resultaat. Denk ook om de deurklink en het lichtknopje; die worden vaker aangeraakt dan je denkt. Door het toilet nu grondig schoon te maken, hoef je vlak voor het kerstdiner alleen nog maar even snel een doekje over de bril te halen.

Wil je dat het toilet niet alleen schoon is, maar ook naar kerst ruikt? Zet dan een klein vaasje neer met een paar verse dennentakjes en een takje hulst met rode bessen. Dit ziet er direct feestelijk uit en verspreidt een subtiele bosgeur. Of prik kruidnagels in een sinaasappel en hang die op. Ruikt niet alleen heel kerstig, maar neutraliseert ook nog eens ongewenste geurtjes.

Bankhoezen en gordijnen: vergeten geurvangers

Soms heb je alles gepoetst en geboend, maar ruikt het huis nog steeds niet helemaal fris. Daar is een simpele verklaring voor. Juist in het najaar houden we ramen vaker dicht, waardoor geurtjes in je gordijnen, plaids en kussenhoezen trekken. Alles wat in de wasmachine mag, draai je daarom het beste even op een kort programma. Wat niet of moeilijk in de machine kan (zoals gordijnen of de vaste bekleding van je bank) kun je een handstomer gebruiken. De hete stoom doodt bacteriën en verwijdert geurtjes.

©ID.nl

Schone lucht in huis

Je huis is pas echt schoon wanneer ook de lucht schoon is.  In het najaar is het binnen vaak vochtiger, omdat we de ramen vaker dicht laten maar wel net zo vaak douchen, wassen en koken. Zet daarom elke dag de ramen tien minuten tegen elkaar open. Die stroom frisse buitenlucht doet wonderen. Merk je dat het vochtig of muf blijft? Dan kan een luchtontvochtiger of luchtreiniger uitkomst bieden. Voor hardnekkige kookluchtjes kies je het beste een reiniger met een actief koolstoffilter. Zo voorkom je beslagen ramen en blijft het binnenklimaat gezond, ook als straks de hele familie over de vloer komt.

Lees ook: Waarom je luchtreiniger in de herfst meer doet dan je denkt

▼ Volgende artikel
Review OnePlus Watch Lite - Betaalbare smartwatch gaat lang mee
© Rens Blom
Gezond leven

Review OnePlus Watch Lite - Betaalbare smartwatch gaat lang mee

De OnePlus Watch Lite is een goedkopere smartwatch die tot tien dagen mee zou gaan op een accubeurt. Dat klinkt natuurlijk goed. Het horloge werkt bovendien met een Android-smartphone én met een Apple iPhone. Ook dat kunnen lang niet alle smartwatches zeggen. In deze OnePlus Watch Lite-review nemen we het slimme klokje onder de loep.

Uitstekend
Conclusie

De OnePlus Watch Lite is een betaalbare smartwatch die op contactloos pinnen na eigenlijk alles kan wat je wilt. Twee belangrijke plussen zijn de accuduur van ruim een week en het feit dat het horloge werkt met zowel een Android-smartphone als iPhone. Wij zijn enthousiast!

Plus- en minpunten
  • Werkt met Android en iPhone
  • Lange accuduur
  • Gebruiksgemak en veel functies
  • Kan niet contactloos pinnen
  • Speciale oplader
CategorieSpecificatie
Display1,46 inch amoled, 464 x 464 pixels (317 PPI), 2.5D gebogen glas
Helderheid600 nits (standaard), 1500 nits (hoge helderheidsmodus), 3000 nits (piek)
Chip en opslagBES2800BP MCU, 4 GB EMMC opslag
Batterij339 mAh, tot 10 dagen (max) / 4 dagen (AOD), volledig opgeladen in 90 minuten
BouwKast van roestvrij staal, plastic onderzijde, 5ATM + IP68
Afmetingen44,98 x 44,98 x 8,9 mm, gewicht ca. 59 gram inclusief bandje
SoftwareOxygenOS Watch 7.1, ondersteunt Android 9.0 en iOS 14.0 of hoger
ConnectiviteitBluetooth 5.2, dual-band GPS (l1+l5), NFC voor toegangskaarten
SensorenOptische hartslag- en zuurstofsensor, temperatuur, barometer, gyroscoop
Sport en gezondheidRuim 100 sportmodi, slaaptracking, valdetectie en cyclus-tracker
Extra'sBluetooth-bellen, cross-OS dual-pairing en ruim 350 wijzerplaten

Voor OnePlus is de Watch Lite een wat vreemde eend in de bijt. Het merk verkoopt al langer smartwatches, maar die draaien op Google's Wear OS en werken daarom niet met een iPhone. De OnePlus Watch Lite gebruikt een ander besturingssysteem en is daarom te gebruiken met elke moderne smartphone. Sterker nog: je kunt twee telefoons tegelijk aan het klokje koppelen. Handig voor wie een privé- en werksmartphone bij zich draagt, stelt OnePlus. De adviesprijs van het horloge is 179 euro. Gelet op de prijshistorie van andere OnePlus-wearables is de kans aannemelijk dat de Watch Lite snel wat in prijs zal dalen.

Minimalistisch ontwerp

Dat je met een goedkopere smartwatch te maken hebt, merk je aan het ontwerp. De Watch Lite heeft een zeer minimalistische metalen behuizing met een kroonwieltje dat een goedkoop klik-geluid produceert. Het horlogebandje is ook eenvoudig, maar irriteert niet om de pols en is eventueel te vervangen door een ander standaardformaat bandje. De smartwatch voelt degelijk aan, is waterdicht en heeft een rond oledscherm van 1,46 inch. Het display oogt simpelweg goed en kan lekker fel, wat handig is op een zonnige dag.

©Rens Blom

©Rens Blom

Slimme functies

Bij het instellen van de OnePlus Watch Lite valt iets grappigs op. Je hebt er de oHealth-app op je telefoon voor nodig, die zowel door OnePlus als Oppo gebruikt wordt. Dat heeft een logica: OnePlus is een dochtermerk van Oppo. Om die reden zie je ook 'ColorOS' op het smartwatchscherm staan, de softwarenaam van Oppo. Het instellen van het klokje is eenvoudig. Na de configuratie kun je een favoriete wijzerplaat kiezen, bepalen van welke smartphone-apps je meldingen op het horloge wilt zien en wat je nog meer met het horloge wilt doen. Bellen bijvoorbeeld, of een slimme deur ontgrendelen. Ja, echt.

©Rens Blom

De Watch Lite heeft een ingebouwde NFC-chip, waar je je toegangspas van bijvoorbeeld kantoor aan kunt koppelen. Vervolgens slaat het horloge die informatie zelf op en kun je het horloge voortaan tegen het scanapparaat op je werk houden. Zo hoef je je pasje niet uit je portemonnee te pakken, is het idee. Een interessante gedachte, maar contactloos pinnen in winkels kan dan weer niet. Jammer, want die functie lijkt ons boeiender. Wij hebben overigens geen speciaal werkpasje en konden deze Watch Lite-functie dus niet testen.

©Rens Blom

Gezondheid bijhouden

Met de OnePlus Watch Lite kun je je fysieke gezondheid prima bijhouden. Het horloge heeft een hartslagmeter en allerlei andere sensoren en software die je stappen, bloedzuurstofgehalte in je bloed, sportactiviteiten en slaap monitoren. De verzamelde inzichten zijn accuraat genoeg, maar het spreekt voor zich dat dit horloge geen medisch apparaat is. OnePlus benadrukt zelf ook dat je er geen medische conclusies aan moet verbinden. Leuk is dat je de verzamelde gezondheidsstatistieken kunt synchroniseren met Google Fit, mocht je dit gezondheidsplatform gebruiken. In de smartphone-app zie je de gezondheidsinformatie uitgebreider dan op het horlogescherm, overigens.

©Rens Blom

Lange accuduur

Een speerpunt van de OnePlus Watch Lite is zijn accuduur. OnePlus belooft tot tien dagen gebruik voordat je de oplader moet pakken. Wij komen uit op zeven dagen. Stel je in dat het scherm altijd de tijd laat zien, dan is een accuduur van ongeveer vier dagen realistisch. Allebei erg nette scores, al houden smartwatches van Huawei het nog dagen langer vol. Ten opzichte van écht slimme smartwatches van Google, Samsung en Apple gaat de OnePlus Watch Lite wel dagen langer mee.

Opladen doet het OnePlus-klokje snel via de speciale magnetische oplader, die een usb-kabel met type a-aansluiting heeft. Raak deze oplader niet kwijt, want dan moet je echt een nieuwe regelen voordat je de Watch Lite weer kunt opladen.

©Rens Blom

Conclusie: OnePlus Watch Lite kopen?

De OnePlus Watch Lite is een betaalbare smartwatch die op contactloos pinnen na eigenlijk alles kan wat je wilt. Twee belangrijke plussen zijn de accuduur van ruim een week en het feit dat het horloge werkt met zowel een Android-smartphone als iPhone. Wij zijn enthousiast!