ID.nl logo
Review MINI Countryman SE ALL4: voelt aan als een mini-BMW
Mobiliteit

Review MINI Countryman SE ALL4: voelt aan als een mini-BMW

Het is een van de succesvolste overnames in de autogeschiedenis: BMW kocht eind jaren negentig het sympathieke MINI. De Duitsers maakten er een succes van door het compacte formaat te behouden en nieuwe segmenten te verkennen. Sinds 2010 kennen we de MINI Countryman, een 'mini-SUV' en volwaardige gezinsauto. Veertien jaar later hebben we nu een nieuw hoofdstuk: de volledig elektrische MINI Countryman SE All4. Tijd voor een rij-impressie!

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Met de nieuwe MINI Countryman zet het merk een serieuze stap. Niet alleen qua techniek, maar ook zeker met het design – van zowel de buitenkant als het interieur. Zo groeide de Countryman flink en werd hij bijna 15 centimeter langer, 2 centimeter breder en maar liefst 6 centimeter hoger dan zijn voorganger. Ook de wielbasis nam met 2 centimeter toe, en dat belooft natuurlijk veel goeds voor de ruimte aan boord. Ondanks deze groei oogt hij vertrouwd: het is nog steeds die extra stoere MINI die net even iets hoger op zijn wielen staat en mede dankzij de dakrails klaar lijkt te zijn voor elk avontuur.  

Rijk uitgerust – met bijpassend prijskaartje

De nieuwe Countryman oogt aan de andere kant tegelijkertijd wellicht ook iets zakelijker. Het wat speelse karakter wordt iets minder benadrukt, al zien we nog steeds fraaie vlagpatroon-details in de achterlichten en diverse two-tone kleurstellingen voor bijvoorbeeld het dak en de buitenspiegels. De testauto was behoorlijk rijk uitgerust en onder andere voorzien van de nodige John Cooper Works-details, een 'Nanuq White'-jasje met zwarte sportstrepen op de motorkap, 20-inch lichtmetalen wielen en innovatieve led-matrixkoplampen. De totaalprijs? Een forse 66.639 euro. 

John Cooper Works? John Cooper Works, vaak afgekort als JCW, is een speciale tak binnen MINI die zich richt op het maken van extra sportieve auto's. Ze nemen normale MINI-modellen en voeren daar allerlei aanpassingen op uit om ze sneller en sportiever te maken. Dit doen ze bijvoorbeeld door sterkere motoren in te bouwen, het onderstel aan te passen voor betere wegligging, en de remmen te verbeteren. Ook geven ze deze auto's een sportievere uitstraling met unieke styling-elementen. De naam komt van John Cooper, een belangrijke figuur in de geschiedenis van MINI, die de originele Mini hielp ontwikkelen tot een succesvol raceauto.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

(Geen) stoffig dashboard

De 20-inch lichtmetalen wielen verraden meteen dat we met een serieuze auto te maken hebben. Dit wordt bevestigd zodra we een van de solide aanvoelende portieren via een BMW-handgreep openen. Binnen nemen we comfortabel plaats in een van de meest origineel vormgegeven interieurs van vandaag. Het dashboard van de nieuwe Countryman is grotendeels afgewerkt met textiel. Gecombineerd met indirecte verlichting en fraaie metalen details bij de ventilatieroosters zorgt dit voor een zeer hoogwaardig geheel. Ook de handgrepen zijn van metaal gemaakt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Innovatief infotainmentsysteem met verbeterpunten

Het meest opvallende is het gloednieuwe MINI-infotainmentsysteem, dat bestaat uit een rond scherm met een doorsnee van 24 centimeter. Een echte eyecatcher waarmee het merk ingaat tegen de trend van vierkante schermen. De graphics zijn fraai en dankzij de gebruikte oledtechniek is het contrast zeer chique. De software kan echter nog wat aandacht gebruiken; de interface is niet erg snel en het systeem heeft even tijd nodig om op te starten nadat je de auto hebt ingeschakeld. Via het systeem kun je de hele auto, het gedrag van de verlichting en alles wat met opladen heeft naar eigen wens configureren. Daarnaast is het systeem (uiteraard) ook uitgerust met EV-routeplanning en draadloos Apple CarPlay en Android Auto.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Niet de ruimste (vooral niet op de achterbank)

Wat minder goed in de smaak is gevallen, zijn de sportstoelen van de John Cooper Works-uitvoering. Ze bieden prima zijdelingse steun, maar vooral het zitvlak en de schouderondersteuning vallen tegen. Dit was gedurende de hele testperiode een probleem, en zelfs de weinig bijzondere massagefunctie bood geen soelaas. Op de tweede zitrij zou je van extra been- en voetenruimte moeten profiteren, maar de praktijk leert dat ook deze Countryman hier niet in uitblinkt. Alleen de hoofdruimte is riant, zelfs met een panoramadak, maar de achterbank staat te laag ten opzichte van de vloer. De knieruimte is net voldoende, en vooral het gebrek aan ruimte voor de voeten is ondermaats.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Maar: wél weer veel laadruimte

Een volwaardige gezinsauto is het dus niet, al kun je met kleine kinderen en kinderstoeltjes nog prima uit de voeten. Zeker ook omdat de laadruimte wél dik in orde is! Sterker nog: hier zijn de extra centimeters duidelijk zichtbaar. Zo herbergt de Countryman minimaal 460 liter bagage en kun je er na het (in een verhouding van 40-20-40) neerklappen van de achterbankleuning maximaal 1530 liter in kwijt. Fijn is dat er onder de bagageruimtevloer ruimte is overgebleven voor het opbergen van de laadkabel. Wil je een aanhanger, vouwwagen of niet al te grote caravan erachter hangen? Het maximale trekgewicht is 1200 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

204 pk, 454 km bereik en optionele 22 kW boordlader

De nieuwe MINI Countryman is volledig elektrisch leverbaar in twee verschillende smaken: de E en de SE All4. De instapper beschikt over een 204 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Deze haalt zijn energie uit een netto 64,6 kWh groot, gekoeld én verwarmd accupakket. Volgens de WLTP-testmethode haal je met deze combinatie maximaal 454 km en dit moet dankzij een warmtepomp ook gedurende kouder weer haalbaar zijn. Het opladen gaat standaard met een 11kW-driefaseboordlader en met maximaal 130 kW aan een snellader. Optioneel is een 22kW-boordlader beschikbaar, maar dan zul je tijdens het bestellen wel minimaal het 7900 euro kostende L-pakket moeten aanvinken.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Boost-modus voor een piek van 313 pk

Voor de test reden we met de SE All4. Deze heeft dezelfde basisspecificaties, maar beschikt ook over een elektromotor op de achteras. Dit zorgt voor een gecombineerd vermogen van 306 pk en 494 Nm. Met een boost-modus kun je dit vermogen maximaal 10 seconden lang verhogen naar een piek van 313 pk. Hierdoor accelereert hij in slechts 5,6 seconden naar 100 km/u. Niet gek en bovendien een leuke sensatie. En dan hebben we het niet alleen over de grip en snelheid, maar zeker ook over het geluid dat de Countryman via de speakers laat horen. Door de koppeling met de MINI Experience Modes voelt het, vooral bij gebruik van de boost-functie, welhaast als een spannende attractie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Typische MINI-rijervaring met extra gewicht en stabiliteit

Of deze auto MINI-waardig rijdt? Laten we beginnen met de basis, want dit is verreweg de zwaarste MINI ooit, met een gewicht van 1975 kg. Desondanks zorgt de batterij in de bodem, die ongeveer 400 kg weegt, voor een laag zwaartepunt. Samen met de onafhankelijke wielophanging rondom garandeert dit de typische MINI-rijervaring. De directe en felle besturing doet de rest, evenals het soms wat stugge karakter. Maar dat is typisch MINI en dus hier ook op zijn plek. Ook fijn: de rechtuit stabiliteit is dik in orde! Zoek je echter wat meer rijcomfort en wat rust in het onderstel binnen de bebouwde kom, dan is de keuze voor een BMW iX1 wellicht beter.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prima range, maar geen koploper

Hoe ver je ermee komt? Gedurende de 1400 km die we met de auto hebben gereden nam de Countryman SE All4 genoegen met een gemiddeld energieverbruik van 17,5 kWh/100 km. Dat resulteert in een range van in de praktijk circa 370 km. Prima, maar eerlijk is eerlijk: concurrerende modellen als bijvoorbeeld een Tesla Model Y of er een Hyundai IONIQ 5 komen verder en zijn ook nog eens sneller bij te laden. 

Echt MINI, maar met de technologie en noviteiten van BMW

Maar goed, dat zijn geen MINI's, en dat kan voor jou de doorslaggevende factor zijn. Vanuit die optiek koop of lease je dan ook een échte MINI – die tegelijkertijd écht BMW is. Waar de voordeligere BMW's zoals de 1- en 2-serie nog niet zo lang geleden aanvoelden als BMW's met 'voordeligere' MINI-technologie, is dat nu omgedraaid. De MINI Countryman SE ALL4 voelt als een BMW, vooral qua technologie en innovaties. Denk aan de uitmuntende werking van de adaptieve cruise control en Driving Assistant, maar ook de accu- en motortechnologie. Er lijkt nu nergens op te zijn bespaard. Dat klopt ook, want met een prijs van ruim 65.000 euro was de testauto allerminst een koopje.

▼ Volgende artikel
❄️ Plaknacht op komst? Zo houd je het hoofd (en de slaapkamer) koel
© ID.nl
Gezond leven

❄️ Plaknacht op komst? Zo houd je het hoofd (en de slaapkamer) koel

Overdag is de warme nog wel uit te houden – lekker in de schaduw met een koel drankje of een ijsje. Maar hitte die 's nachts blijft hangen, da's een ander verhaal. Daardoor verandert je slaapkamer al snel in een broeikas. Heb je geen airco in huis maar wil je niet de hele nacht woelen, zweten en wakker liggen? Met deze slimme tips overleef je zelfs de ergste plaknacht!

Zo overleef je een plaknacht: ☀️ Wat je overdag alvast kunt doen: Houd zon en hitte buiten Kies licht en ademend beddengoed Niet binnen koken 🌘 Wat je 's nachts kunt doen: Laat het goed doorwaaien Drink voldoende en neem een lauwe douche Koelen zonder ventilator Koelen mét ventilator Hang een nat laken op

Lees ook, voor de volgende plaknachten: Houd je huis koel: de voor- en nadelen van airco in huis

☀️ Wat je overdag alvast kunt doen:

1: Houd zon en hitte buiten

Doe overdag de gordijnen dicht, zeker in kamers waar de zon vol op staat. Ook zonwering helpt om de warmte te weren. Geen dikke gordijnen of screens? Dan kan warmtewerende raamfolie een uitkomst zijn. Dat kaatst het zonlicht terug en voorkomt dat je slaapkamer verandert in een oven.

2: Kies licht en ademend beddengoed

Donkere stoffen houden warmte vast, lichte kleuren weerkaatsen juist. Kies daarom voor lichtgekleurde lakens van katoen of linnen. Die stoffen ademen beter en voelen minder klam aan als het warm is.

3: Kook niet binnen

Koken met oven of fornuis maakt het in huis alleen maar warmer. Eet dus licht en koud: een salade, wat fruit of brood met iets fris. Moet het warm zijn? Gebruik een airfryer of grillplaat buiten op het balkon of in de tuin. Of gooi gewoon de barbecue aan!

Lees ook: Dit zijn dé BBQ-trends voor 2025

🌘 Wat je 's nachts kunt doen

4: Laat het goed doorwaaien

Zodra het buiten afkoelt, zet je ramen en deuren tegen elkaar open. Zo ontstaat er luchtcirculatie en komt er koelere buitenlucht binnen. Sluit alles weer zodra het buiten warmer wordt of de zon opkomt. Zo blijft de koelere lucht langer hangen.

5: Drinken en douchen

Drink voldoende water, ook vlak voor het slapengaan. Dat helpt je lichaam afkoelen van binnenuit. Een lauwe douche doet ook wonderen. Te koud douchen werkt juist averechts: je lichaam gaat dan extra warmte produceren om te compenseren.

6: Koelen zonder ventilator

Geen ventilator in huis? Zet een paar kommen met ijskoud water in je slaapkamer. Dat helpt de luchtvochtigheid én de temperatuur te verlagen. Let wel op: niet naast je bed of bij stopcontacten. Een omgestoten bak water is geen pretje om 3 uur 's nachts.

7: Koelen mét ventilator

Heb je wel een ventilator? Zet er dan een schaal met ijswater of ijsblokjes voor. Zo blaast hij niet alleen warme lucht in het rond, maar verspreidt hij echte koelte. Zorg ook hier voor een veilige opstelling – water en elektriciteit blijven een slechte combinatie. Wat ook werkt, is een aantal (plastic) flessen voor 80 procent vullen met water en in de vriezer leggen. Haal deze edruit en zet ze voor je gaat slapen voor de draaiende ventilator.

©yulia_seraya

8: Hang een nat laken op

Hang een vochtig laken voor een open raam. De lucht die binnenkomt wordt daardoor vanzelf wat koeler. Zeker bij droge, hete lucht uit het zuiden kan dat net het verschil maken tussen woelen en slapen.

Waarom deze tips echt werken Al deze tips maken slim gebruik van basisprincipes uit de natuurkunde: warme lucht stijgt op, lichte kleuren weerkaatsen warmte in plaats van het te absorberen en ventilatie versnelt verdamping van zweet – het natuurlijke koelsysteem van je lichaam. Door 's avonds alles af te sluiten en pas weer te openen als het buiten afkoelt, houd je de warmte buiten en de rust binnen.


▼ Volgende artikel
Van muis tot monitor: zo koppel je bluetooth-apparaten aan je pc
© Marut - stock.adobe.com
Huis

Van muis tot monitor: zo koppel je bluetooth-apparaten aan je pc

De meeste apparaten die je aansluit op je computer, kun je koppelen via bluetooth. Daarvoor moet deze technologie wel ingebouwd zijn in de pc, of je moet gebruikmaken van een usb-bluetooth-adapter. Op twee manieren kun je de pc koppelen met bluetooth-apparaten.

In dit artikel laten we zien op welke wijzen je bluetooth-apparaten aan je pc kunt koppelen:

  • Via Windows Instellingen
  • Via de taakbalk
  • Via een snelkoppeling naar het Instellingen-venster

Lees ook: 2,4 GHz vs. bluetooth: welke beter is voor accessoires

Muis, toetsenbord, speakers, headset, ...

Er zijn talloze accessoires om aan je pc te koppelen

Stap 1: Via Instellingen

Eerst moet je het externe apparaat instellen, waardoor het zichtbaar wordt als het binnen bereik komt van de pc. Typ in het Windows-zoekveld het woord bluetooth, zodat je Bluetooth- en andere apparaatinstellingen kunt openen. Verifieer boven in dit scherm dat bluetooth aanstaat.

Klik nu op de knop Apparaat toevoegen. In het volgende venster selecteer je Bluetooth. Hierdoor zou in het volgende venster ieder apparaat moeten verschijnen waarvan bluetooth is ingeschakeld. Als het hier niet te zien is, moet je de handleiding van het apparaat controleren of de website van de fabrikant.

Selecteer het apparaat dat je wilt koppelen en volg alle instructies. Wanneer het proces voltooid is, klik je op Gereed. Als het goed is, wordt dit apparaat nu weergegeven als Gekoppeld. Om niet iedere keer naar het venster Instellingen te hoeven gaan, bestaan er enkele shortcuts.

In de bluetooth-instellingen zie je welke apparaten al gekoppeld zijn.

Stap 2: Via de taakbalk

Je kunt ook gebruikmaken van de taakbalk. Aan de rechterkant van de taakbalk vind je het bluetooth-pictogram. Mogelijk zit het onder de verborgen pictogrammen. Door op het pijltje te klikken, vouw je het menu open. Als je op dit pictogram klikt, zie je ook de verbonden apparaten. En via de knop Meer instellingen kom je bij de lijst van alle apparaten die je kunt verbinden.

In Windows 11 zijn deze instellingen samengevoegd in de Snelle instellingen, rechts van de taakbalk.

Stap 3: Snelkoppeling

Je kunt ook een eigen snelkoppeling maken om snel naar het Windows Instellingen-venster met de bluetooth-instellingen te gaan. Klik met rechts op het bureaublad en selecteer in het contextmenu de opdracht Nieuw / Snelkoppeling. Hierdoor opent een pop-up Snelkoppeling maken.

Op de plaats waar je de locatie van het item moet opgeven, typ of plak je %windir%\explorer.exe ms-settings:bluetooth. Klik op Volgende om de snelkoppeling een naam te geven, bijvoorbeeld Bluetooth. Bevestig met een klik op Voltooien. Hierdoor staat de snelkoppeling op het bureaublad. Om die koppeling snel beschikbaar te maken, kun je nog met rechts op deze snelkoppeling klikken en dan Aan start vastmaken kiezen.

Je kunt een snelkoppeling maken om snel naar de bluetooth-instellingen te schakelen.

Watch on YouTube