ID.nl logo
Review MINI Countryman SE ALL4: voelt aan als een mini-BMW
Mobiliteit

Review MINI Countryman SE ALL4: voelt aan als een mini-BMW

Het is een van de succesvolste overnames in de autogeschiedenis: BMW kocht eind jaren negentig het sympathieke MINI. De Duitsers maakten er een succes van door het compacte formaat te behouden en nieuwe segmenten te verkennen. Sinds 2010 kennen we de MINI Countryman, een 'mini-SUV' en volwaardige gezinsauto. Veertien jaar later hebben we nu een nieuw hoofdstuk: de volledig elektrische MINI Countryman SE All4. Tijd voor een rij-impressie!

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Met de nieuwe MINI Countryman zet het merk een serieuze stap. Niet alleen qua techniek, maar ook zeker met het design – van zowel de buitenkant als het interieur. Zo groeide de Countryman flink en werd hij bijna 15 centimeter langer, 2 centimeter breder en maar liefst 6 centimeter hoger dan zijn voorganger. Ook de wielbasis nam met 2 centimeter toe, en dat belooft natuurlijk veel goeds voor de ruimte aan boord. Ondanks deze groei oogt hij vertrouwd: het is nog steeds die extra stoere MINI die net even iets hoger op zijn wielen staat en mede dankzij de dakrails klaar lijkt te zijn voor elk avontuur.  

Rijk uitgerust – met bijpassend prijskaartje

De nieuwe Countryman oogt aan de andere kant tegelijkertijd wellicht ook iets zakelijker. Het wat speelse karakter wordt iets minder benadrukt, al zien we nog steeds fraaie vlagpatroon-details in de achterlichten en diverse two-tone kleurstellingen voor bijvoorbeeld het dak en de buitenspiegels. De testauto was behoorlijk rijk uitgerust en onder andere voorzien van de nodige John Cooper Works-details, een 'Nanuq White'-jasje met zwarte sportstrepen op de motorkap, 20-inch lichtmetalen wielen en innovatieve led-matrixkoplampen. De totaalprijs? Een forse 66.639 euro. 

John Cooper Works? John Cooper Works, vaak afgekort als JCW, is een speciale tak binnen MINI die zich richt op het maken van extra sportieve auto's. Ze nemen normale MINI-modellen en voeren daar allerlei aanpassingen op uit om ze sneller en sportiever te maken. Dit doen ze bijvoorbeeld door sterkere motoren in te bouwen, het onderstel aan te passen voor betere wegligging, en de remmen te verbeteren. Ook geven ze deze auto's een sportievere uitstraling met unieke styling-elementen. De naam komt van John Cooper, een belangrijke figuur in de geschiedenis van MINI, die de originele Mini hielp ontwikkelen tot een succesvol raceauto.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

(Geen) stoffig dashboard

De 20-inch lichtmetalen wielen verraden meteen dat we met een serieuze auto te maken hebben. Dit wordt bevestigd zodra we een van de solide aanvoelende portieren via een BMW-handgreep openen. Binnen nemen we comfortabel plaats in een van de meest origineel vormgegeven interieurs van vandaag. Het dashboard van de nieuwe Countryman is grotendeels afgewerkt met textiel. Gecombineerd met indirecte verlichting en fraaie metalen details bij de ventilatieroosters zorgt dit voor een zeer hoogwaardig geheel. Ook de handgrepen zijn van metaal gemaakt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Innovatief infotainmentsysteem met verbeterpunten

Het meest opvallende is het gloednieuwe MINI-infotainmentsysteem, dat bestaat uit een rond scherm met een doorsnee van 24 centimeter. Een echte eyecatcher waarmee het merk ingaat tegen de trend van vierkante schermen. De graphics zijn fraai en dankzij de gebruikte oledtechniek is het contrast zeer chique. De software kan echter nog wat aandacht gebruiken; de interface is niet erg snel en het systeem heeft even tijd nodig om op te starten nadat je de auto hebt ingeschakeld. Via het systeem kun je de hele auto, het gedrag van de verlichting en alles wat met opladen heeft naar eigen wens configureren. Daarnaast is het systeem (uiteraard) ook uitgerust met EV-routeplanning en draadloos Apple CarPlay en Android Auto.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Niet de ruimste (vooral niet op de achterbank)

Wat minder goed in de smaak is gevallen, zijn de sportstoelen van de John Cooper Works-uitvoering. Ze bieden prima zijdelingse steun, maar vooral het zitvlak en de schouderondersteuning vallen tegen. Dit was gedurende de hele testperiode een probleem, en zelfs de weinig bijzondere massagefunctie bood geen soelaas. Op de tweede zitrij zou je van extra been- en voetenruimte moeten profiteren, maar de praktijk leert dat ook deze Countryman hier niet in uitblinkt. Alleen de hoofdruimte is riant, zelfs met een panoramadak, maar de achterbank staat te laag ten opzichte van de vloer. De knieruimte is net voldoende, en vooral het gebrek aan ruimte voor de voeten is ondermaats.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Maar: wél weer veel laadruimte

Een volwaardige gezinsauto is het dus niet, al kun je met kleine kinderen en kinderstoeltjes nog prima uit de voeten. Zeker ook omdat de laadruimte wél dik in orde is! Sterker nog: hier zijn de extra centimeters duidelijk zichtbaar. Zo herbergt de Countryman minimaal 460 liter bagage en kun je er na het (in een verhouding van 40-20-40) neerklappen van de achterbankleuning maximaal 1530 liter in kwijt. Fijn is dat er onder de bagageruimtevloer ruimte is overgebleven voor het opbergen van de laadkabel. Wil je een aanhanger, vouwwagen of niet al te grote caravan erachter hangen? Het maximale trekgewicht is 1200 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

204 pk, 454 km bereik en optionele 22 kW boordlader

De nieuwe MINI Countryman is volledig elektrisch leverbaar in twee verschillende smaken: de E en de SE All4. De instapper beschikt over een 204 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Deze haalt zijn energie uit een netto 64,6 kWh groot, gekoeld én verwarmd accupakket. Volgens de WLTP-testmethode haal je met deze combinatie maximaal 454 km en dit moet dankzij een warmtepomp ook gedurende kouder weer haalbaar zijn. Het opladen gaat standaard met een 11kW-driefaseboordlader en met maximaal 130 kW aan een snellader. Optioneel is een 22kW-boordlader beschikbaar, maar dan zul je tijdens het bestellen wel minimaal het 7900 euro kostende L-pakket moeten aanvinken.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Boost-modus voor een piek van 313 pk

Voor de test reden we met de SE All4. Deze heeft dezelfde basisspecificaties, maar beschikt ook over een elektromotor op de achteras. Dit zorgt voor een gecombineerd vermogen van 306 pk en 494 Nm. Met een boost-modus kun je dit vermogen maximaal 10 seconden lang verhogen naar een piek van 313 pk. Hierdoor accelereert hij in slechts 5,6 seconden naar 100 km/u. Niet gek en bovendien een leuke sensatie. En dan hebben we het niet alleen over de grip en snelheid, maar zeker ook over het geluid dat de Countryman via de speakers laat horen. Door de koppeling met de MINI Experience Modes voelt het, vooral bij gebruik van de boost-functie, welhaast als een spannende attractie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Typische MINI-rijervaring met extra gewicht en stabiliteit

Of deze auto MINI-waardig rijdt? Laten we beginnen met de basis, want dit is verreweg de zwaarste MINI ooit, met een gewicht van 1975 kg. Desondanks zorgt de batterij in de bodem, die ongeveer 400 kg weegt, voor een laag zwaartepunt. Samen met de onafhankelijke wielophanging rondom garandeert dit de typische MINI-rijervaring. De directe en felle besturing doet de rest, evenals het soms wat stugge karakter. Maar dat is typisch MINI en dus hier ook op zijn plek. Ook fijn: de rechtuit stabiliteit is dik in orde! Zoek je echter wat meer rijcomfort en wat rust in het onderstel binnen de bebouwde kom, dan is de keuze voor een BMW iX1 wellicht beter.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prima range, maar geen koploper

Hoe ver je ermee komt? Gedurende de 1400 km die we met de auto hebben gereden nam de Countryman SE All4 genoegen met een gemiddeld energieverbruik van 17,5 kWh/100 km. Dat resulteert in een range van in de praktijk circa 370 km. Prima, maar eerlijk is eerlijk: concurrerende modellen als bijvoorbeeld een Tesla Model Y of er een Hyundai IONIQ 5 komen verder en zijn ook nog eens sneller bij te laden. 

Echt MINI, maar met de technologie en noviteiten van BMW

Maar goed, dat zijn geen MINI's, en dat kan voor jou de doorslaggevende factor zijn. Vanuit die optiek koop of lease je dan ook een échte MINI – die tegelijkertijd écht BMW is. Waar de voordeligere BMW's zoals de 1- en 2-serie nog niet zo lang geleden aanvoelden als BMW's met 'voordeligere' MINI-technologie, is dat nu omgedraaid. De MINI Countryman SE ALL4 voelt als een BMW, vooral qua technologie en innovaties. Denk aan de uitmuntende werking van de adaptieve cruise control en Driving Assistant, maar ook de accu- en motortechnologie. Er lijkt nu nergens op te zijn bespaard. Dat klopt ook, want met een prijs van ruim 65.000 euro was de testauto allerminst een koopje.

▼ Volgende artikel
Nieuwe Miele koel- en vrieskasten zijn energiezuinig en ergonomisch
Huis

Nieuwe Miele koel- en vrieskasten zijn energiezuinig en ergonomisch

Miele heeft een nieuwe generatie koel- en vrieskasten geïntroduceerd die speciaal zijn ontworpen voor inbouw onder het werkblad. Deze zijn ideaal voor kleine huishoudens en komen met verbeterde energiezuinigheid, meer gebruiksgemak en ergonomische details. Klanten kunnen kiezen uit vier koelkasten en twee vrieskasten.

Bij deze onderbouwapparaten is bukken onvermijdelijk, maar slimme oplossingen maken het gebruik aangenamer. De lades in alle apparaten zijn gemakkelijk uitneembaar, waardoor ze rechtopstaand gevuld, gesorteerd of schoongemaakt kunnen worden. De deurvakken van de koelkasten zijn in hoogte verstelbaar voor meer flexibiliteit.

Het deelbare 'FlexiBoard' glazen plateau biedt variabiliteit, waardoor hoge containers of verpakkingen rechtop en binnen handbereik kunnen worden geplaatst.Bijzonder praktisch in een relatief kleine koelkast is het dynamische koelsysteem 'DynaCool'. Dit zorgt voor een constante temperatuur in het hele interieur, zodat het niet nodig is om de inhoud na het boodschappen doen te herschikken.

De nieuwe generatie wordt compleet gemaakt door uitgebreide, vaatwasserbestendige accessoires, zachte deursluiting dankzij 'SoftClose', de handige 'NoFrost'-functie voor vriezers (geen handmatig ontdooien meer) en netwerkfunctionaliteit.Om een consistent keukenontwerp te garanderen, biedt Miele apparaten met de standaard nishoogte van 82 centimeter, evenals één model per categorie voor de nieuwe comforthoogte van 86 tot 92 centimeter. Dit betekent dat een extra paneel in deze nissen niet langer nodig is. Er is ook een model met uittrekbare trolleys beschikbaar. Hier vervangen uittrekbare elementen de gebruikelijke lades en worden ze direct van bovenaf bediend.

Energiezuiniger

Alle apparaten van de nieuwe generatie zijn aanzienlijk energiezuiniger. De modellen vallen in energieklasse C of D, waardoor ze één klasse zuiniger zijn dan hun voorgangers."We hebben bij de ontwikkeling van deze nieuwe generatie koelkasten bijzondere aandacht besteed aan de combinatie van ergonomie en duurzaamheid," zegt Ursula Wilms van Miele.

Beschikbaarheid en prijzen

Alle modellen uit de nieuwe generatie Miele koel- en vrieskasten zijn per direct verkrijgbaar in de winkels. Exacte adviesprijzen zijn niet bekend gemaakt.

Bekijk hier andere Miele-koelkasten op Kieskeurig.nl:

▼ Volgende artikel
Je tuin zomerklaar maken? Mei is hét moment!
© Olga Gorevan
Huis

Je tuin zomerklaar maken? Mei is hét moment!

Zodra de zon zich vaker laat zien, is het heerlijk om buiten te zijn. Mei is dan ook hét moment om je tuin zomerklaar te maken. Door nu de handen uit de mouwen te steken, zorg je dat alles er straks fris en verzorgd bij staat. Nieuwe planten, gesnoeide hagen, een opgeruimde border – dit is de maand om je tuin die welverdiende opfrisbeurt te geven.

Dit doe je deze maand in de tuin:

  • Zaaien en hagen planten
  • Extra aandacht geven aan nieuwe planten
  • Snoeien
  • Je gazon maaien en bemesten

Het jaar rond lekker bezig zijn in de tuin? Kijk dan op onze tuinkalender.

Zaaien en hagen planten

Hoewel de lente volop bezig is, is het slim om het vliesdoek nog even paraat te houden. Vooral in de eerste helft van mei kan het 's nachts nog flink afkoelen. Na IJsheiligen, op 14 mei, kunnen de kuipplanten en eenjarigen definitief naar buiten. Dan is de kans op nachtvorst vrijwel voorbij. Ook met zaaien kun je nu los. Klaprozen, leeuwenbekjes, korenbloemen, zonnebloemen, madeliefjes of duizendschoon – die mogen allemaal direct de volle grond in. Zomerbollen kun je alvast in potten zetten, dan zijn ze straks makkelijk over te planten naar de border. Heb je plannen voor een nieuwe haag? Wacht daar niet te lang mee. Tot half mei kun je nog heesters en coniferen planten.

Extra aandacht geven aan nieuwe planten

Nieuwe planten hebben in deze periode extra water nodig. Gebruik bij voorkeur water uit de regenton – dat is al op temperatuur en beter voor de wortels. Sproei je met leidingwater? Laat het dan als een fijne nevel op de planten vallen, in plaats van er met harde stralen op te richten. Zo voorkom je schade aan jonge scheuten. Een laag mulch helpt de bodem vochtig te houden en voorkomt dat de aarde uitdroogt. Slakken op pad? Strooi wat zaagsel of fijngemalen eierschalen rond de jonge planten, dat houdt ze op afstand. En vergeet de klimplanten niet: die groeien nu razendsnel en kun je het best op tijd aanbinden.

Lees ook: Slakken in de tuin? 8 tips om ervan af te komen

©Zoiakostina | Zoja

Snoeien

Na IJsheiligen kun je de buxus snoeien. Kies bij voorkeur een bewolkte dag, zodat de jonge snoeipunten niet verbranden in de zon. Ook de liguster, laurier, hulst en haagbeuk kun je nu bijwerken. Controleer wel even of er geen vogelnestje in de haag zit voor je aan de slag gaat. Rozen op stam en perkrozen mag je nu drie tot vijf ogen terugsnoeien. Bij vroegbloeiende struiken zoals ranonkelstruik en spirea knip je de uitgebloeide bloemen weg. Zo steekt de plant zijn energie in nieuwe bloemknoppen. Ook voorjaarsbloeiers zoals tulpen, narcissen, hyacinten, rododendrons en de kerstroos kun je nu ontdoen van oude bloemen. En de fuchsia? Die top je juist, zodat hij mooi vertakt.

Lees ook: Welke snoeischaar voor welke snoeiklus?

©SKT Studio - stock.adobe.com

Je gazon maaien en bemesten

Het is al volop lente, maar een flinke regenbui kan nog steeds voor wateroverlast zorgen. Blijft het water op plekken in de tuin staan of voelt de grond te nat aan? Prik dan met een mestvork in de bodem en beweeg deze voorzichtig heen en weer. Zo kan het regenwater beter wegzakken. En als er toch regen wordt voorspeld: dat is hét moment om je gazon te bemesten. Herhaal dit na een maand om het gras sterk en gezond te houden.

In mei maakt het gras een groeispurt. Je kunt het gazon dan één tot twee keer per week maaien – of je doet mee aan Maai Mei Niet. Door een maand niet te maaien, geef je bijen, vlinders en andere insecten meer bloeiende planten om van te leven. Vind je een hoog grasveld geen gezicht? Maai dan alleen een deel en laat de rest staan.

Niet alleen het gras groeit hard, ook het onkruid laat zich volop zien. Trek het eruit op droge dagen, dan komt het niet makkelijk terug. Schoffelen kan ook, maar wees voorzichtig: de wortels van andere planten kunnen daarbij beschadigd raken. Door bodembedekkers te planten maak je het onkruid bovendien lastiger om terrein te winnen.

Lees ook: Grasmaaien: fluitje van een cent met deze tips