ID.nl logo
Review MINI Countryman SE ALL4: voelt aan als een mini-BMW
Mobiliteit

Review MINI Countryman SE ALL4: voelt aan als een mini-BMW

Het is een van de succesvolste overnames in de autogeschiedenis: BMW kocht eind jaren negentig het sympathieke MINI. De Duitsers maakten er een succes van door het compacte formaat te behouden en nieuwe segmenten te verkennen. Sinds 2010 kennen we de MINI Countryman, een 'mini-SUV' en volwaardige gezinsauto. Veertien jaar later hebben we nu een nieuw hoofdstuk: de volledig elektrische MINI Countryman SE All4. Tijd voor een rij-impressie!

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Met de nieuwe MINI Countryman zet het merk een serieuze stap. Niet alleen qua techniek, maar ook zeker met het design – van zowel de buitenkant als het interieur. Zo groeide de Countryman flink en werd hij bijna 15 centimeter langer, 2 centimeter breder en maar liefst 6 centimeter hoger dan zijn voorganger. Ook de wielbasis nam met 2 centimeter toe, en dat belooft natuurlijk veel goeds voor de ruimte aan boord. Ondanks deze groei oogt hij vertrouwd: het is nog steeds die extra stoere MINI die net even iets hoger op zijn wielen staat en mede dankzij de dakrails klaar lijkt te zijn voor elk avontuur.  

Rijk uitgerust – met bijpassend prijskaartje

De nieuwe Countryman oogt aan de andere kant tegelijkertijd wellicht ook iets zakelijker. Het wat speelse karakter wordt iets minder benadrukt, al zien we nog steeds fraaie vlagpatroon-details in de achterlichten en diverse two-tone kleurstellingen voor bijvoorbeeld het dak en de buitenspiegels. De testauto was behoorlijk rijk uitgerust en onder andere voorzien van de nodige John Cooper Works-details, een 'Nanuq White'-jasje met zwarte sportstrepen op de motorkap, 20-inch lichtmetalen wielen en innovatieve led-matrixkoplampen. De totaalprijs? Een forse 66.639 euro. 

John Cooper Works? John Cooper Works, vaak afgekort als JCW, is een speciale tak binnen MINI die zich richt op het maken van extra sportieve auto's. Ze nemen normale MINI-modellen en voeren daar allerlei aanpassingen op uit om ze sneller en sportiever te maken. Dit doen ze bijvoorbeeld door sterkere motoren in te bouwen, het onderstel aan te passen voor betere wegligging, en de remmen te verbeteren. Ook geven ze deze auto's een sportievere uitstraling met unieke styling-elementen. De naam komt van John Cooper, een belangrijke figuur in de geschiedenis van MINI, die de originele Mini hielp ontwikkelen tot een succesvol raceauto.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

(Geen) stoffig dashboard

De 20-inch lichtmetalen wielen verraden meteen dat we met een serieuze auto te maken hebben. Dit wordt bevestigd zodra we een van de solide aanvoelende portieren via een BMW-handgreep openen. Binnen nemen we comfortabel plaats in een van de meest origineel vormgegeven interieurs van vandaag. Het dashboard van de nieuwe Countryman is grotendeels afgewerkt met textiel. Gecombineerd met indirecte verlichting en fraaie metalen details bij de ventilatieroosters zorgt dit voor een zeer hoogwaardig geheel. Ook de handgrepen zijn van metaal gemaakt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Innovatief infotainmentsysteem met verbeterpunten

Het meest opvallende is het gloednieuwe MINI-infotainmentsysteem, dat bestaat uit een rond scherm met een doorsnee van 24 centimeter. Een echte eyecatcher waarmee het merk ingaat tegen de trend van vierkante schermen. De graphics zijn fraai en dankzij de gebruikte oledtechniek is het contrast zeer chique. De software kan echter nog wat aandacht gebruiken; de interface is niet erg snel en het systeem heeft even tijd nodig om op te starten nadat je de auto hebt ingeschakeld. Via het systeem kun je de hele auto, het gedrag van de verlichting en alles wat met opladen heeft naar eigen wens configureren. Daarnaast is het systeem (uiteraard) ook uitgerust met EV-routeplanning en draadloos Apple CarPlay en Android Auto.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Niet de ruimste (vooral niet op de achterbank)

Wat minder goed in de smaak is gevallen, zijn de sportstoelen van de John Cooper Works-uitvoering. Ze bieden prima zijdelingse steun, maar vooral het zitvlak en de schouderondersteuning vallen tegen. Dit was gedurende de hele testperiode een probleem, en zelfs de weinig bijzondere massagefunctie bood geen soelaas. Op de tweede zitrij zou je van extra been- en voetenruimte moeten profiteren, maar de praktijk leert dat ook deze Countryman hier niet in uitblinkt. Alleen de hoofdruimte is riant, zelfs met een panoramadak, maar de achterbank staat te laag ten opzichte van de vloer. De knieruimte is net voldoende, en vooral het gebrek aan ruimte voor de voeten is ondermaats.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Maar: wél weer veel laadruimte

Een volwaardige gezinsauto is het dus niet, al kun je met kleine kinderen en kinderstoeltjes nog prima uit de voeten. Zeker ook omdat de laadruimte wél dik in orde is! Sterker nog: hier zijn de extra centimeters duidelijk zichtbaar. Zo herbergt de Countryman minimaal 460 liter bagage en kun je er na het (in een verhouding van 40-20-40) neerklappen van de achterbankleuning maximaal 1530 liter in kwijt. Fijn is dat er onder de bagageruimtevloer ruimte is overgebleven voor het opbergen van de laadkabel. Wil je een aanhanger, vouwwagen of niet al te grote caravan erachter hangen? Het maximale trekgewicht is 1200 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

204 pk, 454 km bereik en optionele 22 kW boordlader

De nieuwe MINI Countryman is volledig elektrisch leverbaar in twee verschillende smaken: de E en de SE All4. De instapper beschikt over een 204 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Deze haalt zijn energie uit een netto 64,6 kWh groot, gekoeld én verwarmd accupakket. Volgens de WLTP-testmethode haal je met deze combinatie maximaal 454 km en dit moet dankzij een warmtepomp ook gedurende kouder weer haalbaar zijn. Het opladen gaat standaard met een 11kW-driefaseboordlader en met maximaal 130 kW aan een snellader. Optioneel is een 22kW-boordlader beschikbaar, maar dan zul je tijdens het bestellen wel minimaal het 7900 euro kostende L-pakket moeten aanvinken.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Boost-modus voor een piek van 313 pk

Voor de test reden we met de SE All4. Deze heeft dezelfde basisspecificaties, maar beschikt ook over een elektromotor op de achteras. Dit zorgt voor een gecombineerd vermogen van 306 pk en 494 Nm. Met een boost-modus kun je dit vermogen maximaal 10 seconden lang verhogen naar een piek van 313 pk. Hierdoor accelereert hij in slechts 5,6 seconden naar 100 km/u. Niet gek en bovendien een leuke sensatie. En dan hebben we het niet alleen over de grip en snelheid, maar zeker ook over het geluid dat de Countryman via de speakers laat horen. Door de koppeling met de MINI Experience Modes voelt het, vooral bij gebruik van de boost-functie, welhaast als een spannende attractie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Typische MINI-rijervaring met extra gewicht en stabiliteit

Of deze auto MINI-waardig rijdt? Laten we beginnen met de basis, want dit is verreweg de zwaarste MINI ooit, met een gewicht van 1975 kg. Desondanks zorgt de batterij in de bodem, die ongeveer 400 kg weegt, voor een laag zwaartepunt. Samen met de onafhankelijke wielophanging rondom garandeert dit de typische MINI-rijervaring. De directe en felle besturing doet de rest, evenals het soms wat stugge karakter. Maar dat is typisch MINI en dus hier ook op zijn plek. Ook fijn: de rechtuit stabiliteit is dik in orde! Zoek je echter wat meer rijcomfort en wat rust in het onderstel binnen de bebouwde kom, dan is de keuze voor een BMW iX1 wellicht beter.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prima range, maar geen koploper

Hoe ver je ermee komt? Gedurende de 1400 km die we met de auto hebben gereden nam de Countryman SE All4 genoegen met een gemiddeld energieverbruik van 17,5 kWh/100 km. Dat resulteert in een range van in de praktijk circa 370 km. Prima, maar eerlijk is eerlijk: concurrerende modellen als bijvoorbeeld een Tesla Model Y of er een Hyundai IONIQ 5 komen verder en zijn ook nog eens sneller bij te laden. 

Echt MINI, maar met de technologie en noviteiten van BMW

Maar goed, dat zijn geen MINI's, en dat kan voor jou de doorslaggevende factor zijn. Vanuit die optiek koop of lease je dan ook een échte MINI – die tegelijkertijd écht BMW is. Waar de voordeligere BMW's zoals de 1- en 2-serie nog niet zo lang geleden aanvoelden als BMW's met 'voordeligere' MINI-technologie, is dat nu omgedraaid. De MINI Countryman SE ALL4 voelt als een BMW, vooral qua technologie en innovaties. Denk aan de uitmuntende werking van de adaptieve cruise control en Driving Assistant, maar ook de accu- en motortechnologie. Er lijkt nu nergens op te zijn bespaard. Dat klopt ook, want met een prijs van ruim 65.000 euro was de testauto allerminst een koopje.

▼ Volgende artikel
Review OnePlus 13R – Gemengde gevoelens
© Rens Blom
Huis

Review OnePlus 13R – Gemengde gevoelens

De OnePlus 13R is een goedkopere en minder complete smartphone dan topmodel OnePlus 13. Is deze telefoon met een adviesprijs van 749 euro een slimme keuze of ben je beter af met een ander toestel? Je leest het in deze review van de OnePlus 13R.

Goed
Conclusie

De OnePlus 13R is een smartphone die over het algemeen goed bevalt, dankzij een mooi scherm en krachtige hardware en software waar je jaren mee vooruit kunt. Toch kunnen wij deze 749 euro kostende telefoon lastig aanraden. Concurrerende toestellen bieden meer functies én krijgen langer software-updates. De OnePlus 13R lijkt ons daarom een interessante koop als hij in prijs gaat zakken. Voor nu zijn de Google Pixel 9, Motorola Edge 50 Neo en Samsung Galaxy S24 boeiender alternatieven.

Plus- en minpunten
  • Scherm
  • Krachtige hardware
  • Goede primaire camera
  • Houdt niet zo prettig vast
  • Niet waterdicht, geen draadloos opladen
  • Matige groothoekcamera
  • Updatebeleid had beter gekund

Je koopt de OnePlus 13R voor een adviesprijs van 750 euro, waarmee hij 250 euro goedkoper is dan de OnePlus 13. Verwar het toestel overigens niet met de OnePlus 12 en 12R, die in 2024 zijn uitgebracht.

Grote smartphone mist functies

De OnePlus 13R is te koop in het zwart en in het wit, en ziet er modern en premium uit. Dat is het uiterlijk, want over de ergonomie zijn we minder enthousiast. De smartphone heeft een groot 6,78inch-scherm en gebruikt een erg rechthoekig ontwerp, zonder afgeronde schermranden en zonder afgeronde achterkant. In de praktijk vinden wij het toestel daarom niet heel prettig vasthouden. Zeker met één hand is het onmogelijk om het bovenste deel van het scherm te bedienen.

©Rens Blom

Het is ook jammer dat de OnePlus 13R qua ontwerp minder compleet is dan de 13 én veel vergelijkbaar geprijsde smartphones. Zo kan het toestel niet draadloos opladen en is de behuizing alleen stof- en waterbestendig – niet waterdicht.

Het grote oledscherm laat een goede indruk achter: lekker scherp dankzij de resolutie van 2780 x 1264 pixels, fel genoeg om altijd prima afleesbaar te zijn en het weet mooie kleuren weer te geven. Handig is dat het scherm je vingers nauwkeurig blijft registreren tijdens een regenbui. Dat kunnen maar weinig andere telefoons. Die raken namelijk in de war en registreren ook regendruppels als aanrakingen. Daar heeft de OnePlus 13R geen last van.

©Rens Blom

Krachtige specificaties

Over de specificaties van de OnePlus 13R zijn we enthousiast. Het toestel is voorzien van veel werkgeheugen (12 GB) en opslagcapaciteit (256 GB), inmiddels een gangbare combinatie in dit prijssegment. De gebruikte Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3-processor is van vorig jaar en zat toen in de duurste smartphones, waaronder de OnePlus 12. Tegenwoordig is deze betrouwbare en hartstikke snelle processor goedkoper in te kopen, dus zijn we blij met deze logische keuze van OnePlus.

©Rens Blom

Van de accuduur hadden we stiekem meer gehoopt. Begrijp ons niet verkeerd: je kunt de OnePlus 13R zonder problemen een lange dag gebruiken zonder je zorgen te hoeven maken over de batterij. Maar daar houdt het op, lezen we ook in andere reviews terug. Dat is best gek, want ten opzichte van andere smartphones heeft de 13R een grotere accucapaciteit (totaal 6000 mAh). En de Snapdragon 8 Gen 3-processor is energiezuinig, weten we van smartphones van vorig jaar. Waar het dan 'misgaat', weten we niet, maar de enorme accu vertaalt zich dus niet in een enorme accuduur.

Opladen doet de OnePlus 13R alleen via usb-c. Dat kan met maximaal 80 watt als je een OnePlus-snellaadadapter hebt of koopt voor 50 euro. Die adapter is niet bij de smartphone inbegrepen. Met een andere adapter laadt de 13R veel langzamer op. Jammer, maar geen probleem als je het toestel 's nachts oplaadt.

Camera's

De smartphone is voorzien van een prima selfiecamera en drie camera's op de achterkant. Dat zijn een 50megapixel-hoofdcamera, een 8megapixel-groothoekcamera en een 50megapixel-telelens voor een paar keer zoom. Na een week met de OnePlus 13R zijn we niet bijster enthousiast over de camera's. De hoofdcamera scoort een ruime voldoende, ook in het donker. De groothoekcamera daarentegen presteert ondergemiddeld in dit prijssegment en de zoomcamera biedt slechts 2x zoom. Sommige vergelijkbare telefoons komen tot 5x zoom.

©Rens Blom

Updatebeleid had beter gekund

Op de OnePlus 13R is Android 15 geïnstalleerd, waar OnePlus zijn OxygenOS-schil overheen legt. Die schil lijkt sprekend op ColorOS van Oppo, wat verklaarbaar is omdat het zusterbedrijven zijn. ColorOS werkt prima, maar is wel erg druk. Niet alle functies lijken ons even nodig en andere functies lijken wel erg veel op die van Apples iOS. OnePlus mag bovendien best stoppen met games en apps aanraden. Die weten we heus wel zelf te vinden.

©Rens Blom

We zien liever dat het merk focust op een beter updatebeleid. De OnePlus 13R krijgt namelijk vier Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates. Dat is korter dan concurrerende smartphones van Motorola (zes jaar complete updates), Google, Samsung en Apple (allemaal zeven jaar). En best gek: de OnePlus 13R krijgt even lang updates als de OnePlus Nord 4, die honderden euro's minder kost.

Conclusie: OnePlus 13R kopen?

De OnePlus 13R is een smartphone die over het algemeen goed bevalt: hij heeft een mooi scherm, krachtige hardware en software waar je jaren mee vooruit kunt. Toch kunnen we deze 749 euro kostende telefoon lastig aanraden. Concurrerende toestellen bieden meer functies én krijgen langer software-updates. De OnePlus 13R lijkt ons daarom een interessante koop als hij in prijs gaat zakken. Voor nu zijn de Google Pixel 9, Motorola Edge 50 Neo en Samsung Galaxy S24 boeiender alternatieven.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 populaire koelkasten met een hoge reviewscore
© Odua Images
Huis

Waar voor je geld: 5 populaire koelkasten met een hoge reviewscore

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een koelkast die hoge ogen gooit bij andere gebruikers? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Hisense RB329N4AWE

De Hisense RB329N4AWE is een goede betaalbare koelkast. Ruim twintig reviewers komen tot een gemiddelde score van een 8,7. Naast de lage prijs waarderen diverse consumenten onder meer de stille werking (38 decibel) en ruime inhoud. Daarnaast valt de no frost-functie in de smaak, want hierdoor is er in het vriesgedeelte nooit sprake van ijsvorming. Dat scheelt weer ontdooien. Is de draairichting ongunstig? Geen probleem, want je kunt de deur omkeren. De bediening is eenvoudig, want bovenaan het koelvak bevinden diverse knopjes. Daarmee selecteer je onder meer de gewenste temperatuur.

Deze koelkast bevat meerdere ventilators die de koude lucht gelijkmatig verdelen. Dat komt de houdbaarheid van de producten ten goede. Voor het snel invriezen van voedsel activeer je desgewenst de Fast Freeze-optie. Zo bewaar je beter de smaak van producten. Het koelgedeelte heeft een inhoud van 188 liter, terwijl het vriesvak goed is voor 67 liter. Deze vrijstaande koelkast is 180 centimeter hoog. Tot slot is de diepte van 56 centimeter een pluspunt. Hierdoor plaats je de RB329N4AWE netjes in een standaard keuken.

Samsung RS65DG5403S9EF

Met een totale inhoud van 635 liter is de Samsung RS65DG5403S9EF een perfecte koelkast voor gezinnen. Het betreft een Amerikaans model met twee deuren. Achter de linkerdeur bevindt zich een vrieskast van 218 liter. Met vier legplanken en twee transparante lades kun je heel wat etenswaren invriezen. Er is in de deur ook nog een ijsblokjesmaker verwerkt. Het koelgedeelte heeft dezelfde indeling als het vriesvak, maar is een stuk breder. Daardoor bedraagt de inhoud van dit compartiment maar liefst 417 liter.

Zoals je van een moderne koelkast in deze prijsklasse mag verwachten, ondersteunt de RS65DG5403S9EF diverse nuttige functies. Verbind het apparaat bijvoorbeeld met wifi en houd in een app op je smartphone het actuele stroomverbruik in de gaten. Verder ondersteunt dit model no frost, zodat je de vrieskast niet hoeft te ontdooien. Een ander pluspunt is het lage geluidsniveau van slechts 37 decibel. Vijf Kieskeurig.nl-testers voelden deze Amerikaanse koelkast al eens aan de tand. Zij deelden alleen maar achten en negens uit. Lees hier hun testverslagen. Het product is in een zilverkleurige en zwarte uitvoering te koop.

Liebherr CNC 5703 Pure

Het Duitse merk Liebherr staat bekend om zijn kwalitatieve witgoedproducten. De CNC 5703 Pure is daarvan een goed voorbeeld. Niet voor niets beoordelen een kleine twintig Kieskeurig.nl-bezoekers het product met een gemiddeld cijfer van een 9. Je hoeft deze koelkast niet ergens in de bijkeuken of schuur neer te zetten, want het apparaat maakt nauwelijks geluid. Het opgegeven volumeniveau bedraagt slechts 35 decibel. Zet hem dus gerust naast een bank of keukentafel. Dankzij de geïntegreerde deurgrepen is de buitenzijde helemaal vlak. Handig voor het afnemen van vuil en stof!

De koelkast is ruim twee meter hoog. Dit resulteert in flink wat ruimte. Het koelvak heeft dan ook een riante inhoud van 268 liter. Met 103 liter is het vriesgedeelte eveneens erg ruim. Van ijsvorming is geen sprake, want de CNC 5703 Pure ondersteunt no frost. Voor het bewaren van groente en fruit komt de zogenoemde EasyFresh-lade goed van pas. Dankzij een hoge luchtvochtigheid blijven de producten hierin langer goed. Wie dit product binnen een half jaar kosteloos registreert, ontvangt acht jaar garantie op alle onderdelen en het arbeidsloon. Naast de hier besproken witte uitvoering is deze koelkast ook in een RVS-variant verkrijgbaar.

Lees ook: 🧊 Houd je eten langer vers: zo deel je je koelkast optimaal in

Inventum KV550B

Zoek je een tafelmodel met een goede reputatie? Kijk dan eens naar de Inventum KV550B. Op Kieskeurig.nl heeft deze compacte koelkast een gemiddelde score van een 9,1. De reviewers prijzen onder andere de stille werking (39 decibel), geïntegreerde verlichting en ruime groentelade. Verder heeft de koelkast ook nog twee legplanken en drie deurvakken. Dankzij de superkoelen-functie breng je vers bewaarde etenswaren snel op temperatuur.

De afmetingen zijn 85 × 55 × 58 centimeter, waardoor je deze koelkast makkelijk in een hoekje van een garage, schuur, tuinhuis of (bij)keuken kwijt kunt. Ondanks het compacte formaat heeft de koelkast een inhoud van 113 liter. Daarnaast is er ook nog een apart vriesvak van 16 liter. Plaats hierin bijvoorbeeld ijsjes of een heel brood. Nuttig om te weten is dat je de draairichting van de deur zo nodig kunt omkeren. Deze koelkast is in een zwarte en witte behuizing te koop.

ETNA AKV678RVS

Met een prijskaartje van minder dan duizend euro is deze Amerikaanse koelkast van ETNA momenteel goedkoper dan ooit. Bovendien heeft de AKV678RVS ook nog eens een hoge gemiddelde beoordeling van een 8,6. Buiten deze zilverkleurige uitvoering kun je als alternatief de zwarte versie overwegen. Achter de linkerdeur heb je toegang tot een vrieskast van 185 liter. De twee beschikbare lades vriezen wegens no frost-ondersteuning niet aan. Verder heeft de vriezer vijf legplanken en vier deurvakken.

Aan de rechterkant bevindt zich het koelgedeelte met een inhoud van 334 liter. Dankzij vijf draagplateaus, twee lades en drie deurvakken kun je een heleboel producten koel bewaren. Houd vanwege de hoge capaciteit wel rekening met een behoorlijke omvang van 178,6 × 91 × 64,3 centimeter. Een voordeel is het fluisterstille geluidsniveau van 35 decibel. Hierdoor ervaar je tijdens het televisiekijken en muziek luisteren geen hinder. Je stelt via het bedieningspaneel aan de buitenzijde de gewenste temperatuur in.