ID.nl logo
Dit is de SU7, de eerste auto van de Chinese telefoonbouwer Xiaomi
Mobiliteit

Dit is de SU7, de eerste auto van de Chinese telefoonbouwer Xiaomi

Xiaomi, het Chinese technologieconcern dat vooral bekend is vanwege zijn smartphones, heeft zijn eerste elektrische auto getoond: de SU7. De sportieve sedan beschikt over talloze geavanceerde functies en een verwachte actieradius van 800 km. Daarmee begeeft de auto zich meteen in de hogere regionen als het puur aankomt op range.

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

3 weken grondig getest

Uitgebreide meningen

Gratis te downloaden

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De koets van de SU7 oogt aalglad en herbergt aan de voorzijde een stel forse lichtunits voor een krachtige en sportieve uitstraling. In het interieur is gekozen voor een minimalistisch design met gebruik van duurzame materialen, zoals kurkleren bekleding. De topversie (de SU7 Max) heeft een panoramisch glazen dak dat elektrisch kan worden getint. De auto is verkrijgbaar in zes kleuren, waaronder de opvallende groen-blauwe kleur op de foto's.

De SU7 komt in twee uitvoeringen: de reguliere SU7 en de SU7 Max. De reguliere versie is een achterwielaangedreven EV met een 73,6kWh-accu, goed voor een actieradius van 668 km volgens de Chinese CLTC-norm (die over het algemeen iets minder streng lijkt dan 'onze' WLTP-norm). De Max-uitvoering heeft vierwielaandrijving en een grotere 101kWh-accu met 800V-architectuur, wat een indrukwekkende actieradius van 800 km mogelijk maakt. De SU7 Max kan bovendien in slechts 5 minuten opladen voor 220 km extra range, of 510 km na 15 minuten snelladen.

Overdaad aan technologie aan boord

Zoals je van een bedrijf als Xiaomi mag verwachten, is het ook binnen in de auto tech wat de klok slaat. Het besturingssysteem HyperOS draait op een Qualcomm Snapdragon 8295-processor en stuurt het centrale 16,1-inch 3K-infotainmentscherm aan. Android Auto en Apple CarPlay worden daarbij ondersteund. Voor de autonome rijfuncties heeft Xiaomi Nvidia Drive Orin-processors toegepast, waarbij de Max-versie twee van deze chips heeft.

De Xiaomi SU7 wordt vanaf 28 maart in China geleverd. Pre-orders zijn al geopend bij 59 showrooms in 29 Chinese steden. De precieze verkoopprijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar schattingen liggen tussen de 200.000 en 370.000 yuan (27.000 - 50.000 euro). Wanneer en of de SU7 überhaupt ook naar andere landen komt, is nog even de vraag.

'Kijk mam, zonder handen'

Het Xiaomi Pilot Assisted Driving-systeem stelt de SU7 in staat om gedeeltelijk autonoom te rijden. Met maar liefst 38 sensoren, zoals camera's, radars en ultrasoonsensoren, kan de auto zelfstandig aan de slag op snelwegen, kan hij files omzeilen en zelfstandig van rijstrook wisselen. Deze verzameling aan technologie zou van de SU7 een van de meest capabele zelfrijdende auto's op de markt moeten maken, aldus Xiaomi zelf.

Wereldwijde ambities

Xiaomi heeft de ambitie om de SU7 wereldwijd te gaan verkopen, maar voorlopig ligt de focus op de Chinese markt. Er zijn nog geen concrete aankondigingen over een Europese of Nederlandse introductie. Veel zal afhangen van het succes in China, waarbij de relatief hoge prijzen een obstakel kunnen vormen voor een snelle wereldwijde uitrol.