Autoverzekeringen duurder: wat hebben elektrische auto's daarmee te maken?
Autoverzekeringen zijn het eerste kwartaal van 2024 duurder geworden en naar verwachting blijven de premies stijgen. Vreemd genoeg daalt het aantal schades, maar tegelijkertijd nemen de kosten voor schadeherstel toe. Volgens de schadebranche en verzekeraars is de boosdoener vooral de elektrische auto. Hoe zit dat?
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
De kosten van autoschadeherstel stijgen en daardoor stijgen de premies voor autoverzekeringen ook. Volgens de schadebranche en verzekeraars is vooral de elektrische auto daar debet aan. Waarom is dat?
Volgens een onderzoek dat Autoverzekering.nl in mei publiceerde zijn de premies voor autoverzekeringen in het eerste kwartaal van 2024 gemiddeld met 65 euro gestegen ten opzichte van vorig jaar. Volgens de onderzoekers is die stijging vooral te wijten aan aanhoudende inflatie en hoge reparatiekosten. Aansluitend op dat laatste toont een recent marktonderzoek van adviesbureau KPMG, in opdracht van Bovag Schadeherstelbedrijven, aan dat de autoschadeherstelmarkt naar verwachting tot 2030 zal groeien door een stijging van het gemiddelde schadebedrag per schade – hoewel de schadefrequentie, ofwel het aantal schades, zal dalen. Dit betekent dat elke afzonderlijke schade duurder wordt om te repareren. Het zijn vooral EV's die daar debet aan zijn. En dan niet alleen vanwege de simpele natuurkundige wet dat een elektrische auto gewoonlijk veel zwaarder is dan een benzine- of dieselauto, waardoor de impact van een aanrijding al gauw groter is.
Ruitherstel
Feit is dat de schadekosten al langere tijd aan het stijgen zijn, en niet louter door EV's. Neem bijvoorbeeld het feit dat álle moderne auto's rijhulpsystemen aan boord hebben, waarbij een deel van de sensoren en camera's die daarvoor nodig zijn in of achter de voorruit zitten. Daardoor is het bij het vervangen van een voorruit niet meer voldoende om de ruit er simpelweg netjes in te hangen. Er is ook een complete kalibratie van alle betrokken rijhulpsystemen nodig; die systemen gebruiken immers camera's en sensoren die met elkaar in verbinding staan (ook wel 'sensor fusion' genoemd) en het is natuurlijk zaak dat al die systemen feilloos samenwerken. De kosten van ruitvervanging zijn hierdoor de afgelopen jaren stevig omhooggegaan.
©Daisy Daisy
Specialistisch herstel
Punt is dat elektrische auto's nog veel meer geavanceerde technologieën aan boord hebben, zoals hoogspanningsbatterijen en complexe elektronische besturingssystemen, die gespecialiseerde kennis en vaardigheden vereisen voor reparaties. Schadeherstellers moeten daar hun werkplaatsen aan aanpassen, specialistisch gereedschap in huis hebben en de medewerkers moeten de juiste kennis hebben, voor elk merk. Want elk automerk stelt zijn eigen eisen bij schadeherstel, wat bijvoorbeeld relevant is voor de garantievoorwaarden. Schadeherstelbedrijven moeten daardoor voor elk merk een specifieke merkerkenning zien te krijgen. En dat alles leidt weer tot hogere arbeidskosten. Temeer omdat ook de schadeherstelbranche te maken heeft met grote personeelstekorten, waarbij juist gekwalificeerd en op EV's getraind personeel moeilijk te vinden is.
Ontdek jouw ideale elektrische auto
Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!
Dure onderdelen
Een ander voorbeeld van verhoogde kosten heeft te maken met de grote, uit één stuk vervaardigde carrosseriedelen, zoals bijvoorbeeld Tesla, Ford, Volvo en Hyundai gebruiken. Bij de Tesla Model Y bestaat bijvoorbeeld de hele achterkant van de auto uit één gegoten deel. Raakt dat beschadigd, dan kan het repareren of vervangen ervan behoorlijk kostbaar zijn.
En dan zijn er nog de in de wagenbodem geplaatste accupakketten, het duurste onderdeel van elke elektrische auto. Die zijn bijzonder kwetsbaar. Schade aan de batterij kan extreem kostbaar zijn om te repareren of te vervangen, zelfs bij relatief kleine schades. Veel autofabrikanten schrijven immers voor dat het hele accupakket moet worden vervangen bij schade, wat de kosten aanzienlijk verhoogt. Sterker nog: soms leidt schade aan een batterijpakket tot de vervanging van de hele auto.
Denk verder aan de complexe technologieën zoals camera's, sensoren en andere meetinstrumenten in deuren, kofferbakken en ramen, die ervoor zorgen dat alle rijhulpsystemen goed en veilig werken. Elk onderdeel heeft een prijskaartje; terwijl bij traditionele auto's de onderdelen ongeveer een kwart van de kosten uitmaken, bedraagt dit voor EV's volgens de vakmedia circa 50 procent. De onderdelen voor EV's zijn duurder doordat uit concurrentieoverwegingen auto's vaak scherp geprijsd in de markt worden gezet, terwijl de fabrikant een deel van zijn geld wil terugverdienen door duurdere onderdelen aan te bieden.
Nieuwkomers
Bovendien zijn zulke onderdelen voor EV's vaak moeilijker verkrijgbaar dan die van conventionele auto's. Dat heeft er ook mee te maken dat er zelden originele fabrieksonderdelen beschikbaar zijn; bij veel nieuwe Chinese merken zijn bijvoorbeeld onderdelen niet altijd of moeizaam voorradig omdat ze nog geen uitgebreid distributienetwerk in Nederland hebben. Daarnaast ontbreekt het bij die nieuwkomers vaak nog aan duidelijke herstelvoorschriften van fabrikanten aan de schadeherstellers. Ook aftermarket-onderdelen zijn vaak matig beschikbaar, zeggen de schadeherstellers.
Positief puntje
Schadeherstel wordt dus duurder, onderdelen en gespecialiseerd personeel kosten meer geld en dus stijgt het gemiddelde schadebedrag per schade. Logisch dat verzekeraars deze toegenomen schadekosten doorberekenen in hun premies en dat de autobezitter dat voelt in zijn portemonnee. Enige positief puntje dat Autoverzekering.nl in zijn onderzoek kon aantekenen is dat er in 2023 minder personenauto's werden gestolen: 5.844 stuks, 11 procent minder dan in 2022. Dat kan volgens de auteurs mogelijk 'voor een stabilisatie of zelfs een daling in de verzekeringspremies zorgen'. Maar reken er nog maar niet op.
Bronnen: Automotive-online, Fleet&Mobility, KNAC, Autoverzekering.nl