ID.nl logo
Autoverzekeringen duurder: wat hebben elektrische auto's daarmee te maken?
© frimufilms - stock.adobe.com
Mobiliteit

Autoverzekeringen duurder: wat hebben elektrische auto's daarmee te maken?

Autoverzekeringen zijn het eerste kwartaal van 2024 duurder geworden en naar verwachting blijven de premies stijgen. Vreemd genoeg daalt het aantal schades, maar tegelijkertijd nemen de kosten voor schadeherstel toe. Volgens de schadebranche en verzekeraars is de boosdoener vooral de elektrische auto. Hoe zit dat?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De kosten van autoschadeherstel stijgen en daardoor stijgen de premies voor autoverzekeringen ook. Volgens de schadebranche en verzekeraars is vooral de elektrische auto daar debet aan. Waarom is dat?

Volgens een onderzoek dat Autoverzekering.nl in mei publiceerde zijn de premies voor autoverzekeringen in het eerste kwartaal van 2024 gemiddeld met 65 euro gestegen ten opzichte van vorig jaar. Volgens de onderzoekers is die stijging vooral te wijten aan aanhoudende inflatie en hoge reparatiekosten. Aansluitend op dat laatste toont een recent marktonderzoek van adviesbureau KPMG, in opdracht van Bovag Schadeherstelbedrijven, aan dat de autoschadeherstelmarkt naar verwachting tot 2030 zal groeien door een stijging van het gemiddelde schadebedrag per schade – hoewel de schadefrequentie, ofwel het aantal schades, zal dalen. Dit betekent dat elke afzonderlijke schade duurder wordt om te repareren. Het zijn vooral EV's die daar debet aan zijn. En dan niet alleen vanwege de simpele natuurkundige wet dat een elektrische auto gewoonlijk veel zwaarder is dan een benzine- of dieselauto, waardoor de impact van een aanrijding al gauw groter is.

Ruitherstel

Feit is dat de schadekosten al langere tijd aan het stijgen zijn, en niet louter door EV's. Neem bijvoorbeeld het feit dat álle moderne auto's rijhulpsystemen aan boord hebben, waarbij een deel van de sensoren en camera's die daarvoor nodig zijn in of achter de voorruit zitten. Daardoor is het bij het vervangen van een voorruit niet meer voldoende om de ruit er simpelweg netjes in te hangen. Er is ook een complete kalibratie van alle betrokken rijhulpsystemen nodig; die systemen gebruiken immers camera's en sensoren die met elkaar in verbinding staan (ook wel 'sensor fusion' genoemd) en het is natuurlijk zaak dat al die systemen feilloos samenwerken. De kosten van ruitvervanging zijn hierdoor de afgelopen jaren stevig omhooggegaan.

©Daisy Daisy

Specialistisch herstel

Punt is dat elektrische auto's nog veel meer geavanceerde technologieën aan boord hebben, zoals hoogspanningsbatterijen en complexe elektronische besturingssystemen, die gespecialiseerde kennis en vaardigheden vereisen voor reparaties. Schadeherstellers moeten daar hun werkplaatsen aan aanpassen, specialistisch gereedschap in huis hebben en de medewerkers moeten de juiste kennis hebben, voor elk merk. Want elk automerk stelt zijn eigen eisen bij schadeherstel, wat bijvoorbeeld relevant is voor de garantievoorwaarden. Schadeherstelbedrijven moeten daardoor voor elk merk een specifieke merkerkenning zien te krijgen. En dat alles leidt weer tot hogere arbeidskosten. Temeer omdat ook de schadeherstelbranche te maken heeft met grote personeelstekorten, waarbij juist gekwalificeerd en op EV's getraind personeel moeilijk te vinden is. 

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Dure onderdelen

Een ander voorbeeld van verhoogde kosten heeft te maken met de grote, uit één stuk vervaardigde carrosseriedelen, zoals bijvoorbeeld Tesla, Ford, Volvo en Hyundai gebruiken. Bij de Tesla Model Y bestaat bijvoorbeeld de hele achterkant van de auto uit één gegoten deel. Raakt dat beschadigd, dan kan het repareren of vervangen ervan behoorlijk kostbaar zijn. 

En dan zijn er nog de in de wagenbodem geplaatste accupakketten, het duurste onderdeel van elke elektrische auto. Die zijn bijzonder kwetsbaar. Schade aan de batterij kan extreem kostbaar zijn om te repareren of te vervangen, zelfs bij relatief kleine schades. Veel autofabrikanten schrijven immers voor dat het hele accupakket moet worden vervangen bij schade, wat de kosten aanzienlijk verhoogt. Sterker nog: soms leidt schade aan een batterijpakket tot de vervanging van de hele auto. 

Denk verder aan de complexe technologieën zoals camera's, sensoren en andere meetinstrumenten in deuren, kofferbakken en ramen, die ervoor zorgen dat alle rijhulpsystemen goed en veilig werken. Elk onderdeel heeft een prijskaartje; terwijl bij traditionele auto's de onderdelen ongeveer een kwart van de kosten uitmaken, bedraagt dit voor EV's volgens de vakmedia circa 50 procent. De onderdelen voor EV's zijn duurder doordat uit concurrentieoverwegingen auto's vaak scherp geprijsd in de markt worden gezet, terwijl de fabrikant een deel van zijn geld wil terugverdienen door duurdere onderdelen aan te bieden. 

Nieuwkomers

Bovendien zijn zulke onderdelen voor EV's vaak moeilijker verkrijgbaar dan die van conventionele auto's. Dat heeft er ook mee te maken dat er zelden originele fabrieksonderdelen beschikbaar zijn; bij veel nieuwe Chinese merken zijn bijvoorbeeld onderdelen niet altijd of moeizaam voorradig omdat ze nog geen uitgebreid distributienetwerk in Nederland hebben. Daarnaast ontbreekt het bij die nieuwkomers vaak nog aan duidelijke herstelvoorschriften van fabrikanten aan de schadeherstellers. Ook aftermarket-onderdelen zijn vaak matig beschikbaar, zeggen de schadeherstellers. 

Positief puntje

Schadeherstel wordt dus duurder, onderdelen en gespecialiseerd personeel kosten meer geld en dus stijgt het gemiddelde schadebedrag per schade. Logisch dat verzekeraars deze toegenomen schadekosten doorberekenen in hun premies en dat de autobezitter dat voelt in zijn portemonnee. Enige positief puntje dat Autoverzekering.nl in zijn onderzoek kon aantekenen is dat er in 2023 minder personenauto's werden gestolen: 5.844 stuks, 11 procent minder dan in 2022. Dat kan volgens de auteurs mogelijk 'voor een stabilisatie of zelfs een daling in de verzekeringspremies zorgen'. Maar reken er nog maar niet op

Bronnen: Automotive-online, Fleet&Mobility, KNAC, Autoverzekering.nl

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: vijf tablets met 11-inch scherm of groter
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: vijf tablets met 11-inch scherm of groter

Bij ID.nl zijn we gek op producten met een mooie prijs of die iets bijzonders te bieden hebben. Daarom gaan we een paar keer per week op zoek naar zulke deals. Een tablet is ideaal om op de bank of in bed een film of serie te kijken, juist vanwege het goede scherm en de lange accuduur. Wij vonden vijf grote tablets voor je met een 11-inch scherm en groter.

Met een tablet kun je tegenwoordig eigenlijk net zoveel doen als op een laptop, behalve dan misschien veel en snel typen, alhoewel je daar ook wel losse toetsenbordjes voor hebt. Maar voor het kijken van films of series is zo'n tablet ook uitstekend te gebruiken. Wij vonden vijf grote modellen voor je met minstens een 11-inch scherm en 256GB opslag, die in veel gevallen ook nog eens is uit te breiden met een extra opslagkaartje.

Honor Pad X9

Bij de Honor Pad X9 is de aandrijving in handen van een Qualcomm Snapdragon 6 Gen 1 chipset. Deze processor zorgt er in combinatie met 8 GB aan werkgeheugen voor dat je soepel kunt werken en van entertainment kunt genieten. Het scherm is 12,1 inch groot, geschikt voor allerlei taken dus. De resolutie van het display is 2000 bij 1200 pixels. Een uniek kenmerk van deze tablet is het audiosysteem met maar liefst zes luidsprekers, wat een ruimtelijk geluid kan produceren. De interne opslagruimte is 128 GB, wat je niet verder kunt uitbreiden. De batterij heeft een capaciteit van 7250 mAh.

Specificaties

Schermgrootte: 11,5 inch
Werkgeheugen: 4 GB
Opslaggeheugen: 128 GB (niet uitbreidbaar)
Gewicht: 495 gram

Xiaomi Pad 6

Als een iets compacter scherm geen bezwaar is, kun je de Xiaomi Pad 6 overwegen. Deze tablet heeft een 11-inch display, maar onderscheidt zich met een krachtige Qualcomm Snapdragon 870-processor. Deze chipset was oorspronkelijk bedoeld voor duurdere apparaten en biedt daardoor veel rekenkracht voor zwaardere taken en games. Een ander sterk punt van het scherm is de zeer hoge verversingssnelheid van 144 Hz, wat zorgt voor uitzonderlijk vloeiende animaties. De resolutie is 2880 bij 1800 pixels. Je krijgt de beschikking over 256 GB opslag en 8 GB aan werkgeheugen. De stroom wordt geleverd door een 8840 mAh accu. Verder beschikt de tablet over vier luidsprekers met Dolby Atmos-ondersteuning en draait het op MIUI 14, een software-omgeving die is gebouwd op Android 13.

Specificaties

Schermgrootte: 11 inch
Werkgeheugen: 8 GB
Opslaggeheugen: 256 GB (niet uitbreidbaar)
Gewicht: 490 gram

TCL NXTPAPER 11

TCL is bij de meesten vooral bekend vanwege hun televisies, maar ze maken ook al enige tijd tablets. Deze tablet heeft het speciale NXTPAPER 2.0-scherm. Dit 11,0-inch IPS-display met een 2000 x 1200 resolutie is ontworpen om licht te verspreiden en reflecties tegen te gaan, waardoor het meer op papier lijkt en rustiger is voor de ogen, vooral bij langdurig lezen. Binnenin wordt de tablet aangestuurd door een 8-core MediaTek-processor, gecombineerd met 4 GB aan werkgeheugen. Dit zorgt voor voldoende snelheid voor alledaagse taken en multitasking. Je hebt 128 GB aan opslagruimte tot je beschikking, die je verder kunt uitbreiden met een microSD-kaartje tot 1 TB. De tablet is uitgerust met vier luidsprekers voor een stereo geluidsbeeld en de accu heeft een capaciteit van 8000 mAh.

Specificaties

Schermgrootte: 11 inch
Werkgeheugen: 4 GB
Opslaggeheugen: 128 GB (uitbreidbaar tot 1 TB)
Gewicht: 462 gram

ssss

Samsung Galaxy Tab A9+

Wanneer je kijkt naar een alternatief dat zich meer richt op een combinatie van software-ervaring en betrouwbare hardware, is de Samsung Galaxy Tab A9+ een interessante kandidaat. Deze tablet beschikt over een 11-inch TFT LCD-scherm met een resolutie van 1920 bij 1200 pixels. De verversingssnelheid van 90 Hz zorgt voor een vloeiende weergave van bewegende beelden. Onder de motorkap zit de Qualcomm Snapdragon 695-processor, die wordt bijgestaan door 8 GB aan werkgeheugen. De interne opslagcapaciteit van 128 GB is, net als bij de andere modellen, uitbreidbaar met een microSD-kaart tot maximaal 1 TB. Voor de audio heeft Samsung de tablet voorzien van vier luidsprekers en ondersteuning voor Dolby Atmos. De stroomvoorziening wordt verzorgd door een 7.040 mAh accu. De tablet draait op Android 13 met Samsung's eigen One UI-interface, die bekend staat om zijn extra functies zoals DeX, waarmee je een desktop-achtige omgeving op je tablet kunt gebruiken.

Specificaties

Schermgrootte: 11 inch
Werkgeheugen: 8 GB
Opslaggeheugen: 128 GB (uitbreidbaar tot 1 TB)
Gewicht: 480 gram

Lenovo Tab P12

De Lenovo Tab P12 valt direct op door zijn forse beeldscherm van 12,7 inch. Dit scherm heeft een LTPS-techniek en een 3K-resolutie van 2944 bij 1840 pixels, wat zorgt voor een gedetailleerde weergave. Binnenin de tablet vind je de MediaTek Dimensity 7050, een processor met acht kernen die wordt ondersteund door 8 GB aan werkgeheugen. De opslagcapaciteit bedraagt 256 GB, ruim voldoende voor een grote verzameling apps en media, en mocht je toch meer nodig hebben, dan kun je een microSD-kaartje toevoegen. Voor de geluidsweergave zijn er vier speakers van JBL aanwezig, die overweg kunnen met Dolby Atmos. De energie wordt geleverd door een accu met een capaciteit van 10.200 mAh. Een handige extra is de meegeleverde Lenovo Tab Pen Plus, waarmee je direct op het scherm kunt schrijven of tekenen. De tablet draait op het Android 13 besturingssysteem.

Specifcaties

Schermgrootte: 12,7 inch
Werkgeheugen: 8 GB
Opslaggeheugen: 256 GB (uitbreidbaar tot 1 TB)
Gewicht: 615 gram

▼ Volgende artikel
TP-Link demonstreert eerste werkende wifi 8-verbinding
© Vladimir - stock.adobe.com
Huis

TP-Link demonstreert eerste werkende wifi 8-verbinding

TP-Link heeft met succes de eerste wifi 8-verbinding tot stand gebracht. Tijdens een test met een prototype-apparaat wist het bedrijf stabiele gegevensoverdracht te realiseren volgens de nieuwe 802.11bn-standaard. Daarmee is de haalbaarheid van wifi 8 officieel aangetoond, een belangrijke stap richting de volgende generatie draadloze netwerken.

Wifi 8, ook bekend als IEEE 802.11bn, richt zich niet op hogere pieksnelheden maar op betrouwbaarheid en stabiliteit. De nieuwe standaard is ontworpen om meer apparaten tegelijk te ondersteunen zonder dat de verbinding hapert, ook als je verder van de router zit of door het huis beweegt. Dat maakt de technologie interessant voor drukke huishoudens met veel slimme apparaten of voor toepassingen zoals videogesprekken, gaming en 8K-streaming.

Een van de belangrijkste verbeteringen is de manier waarop wifi 8 met signaalsterkte en kanaalgebruik omgaat. Met functies als Distributed Resource Units (DRU) en Enhanced Long Range (ELR) blijft de verbinding stabiel, zelfs aan de grenzen van het bereik. Unequal Modulation (UEQM) zorgt dat elk apparaat op zijn optimale snelheid werkt, waardoor één zwakke verbinding de rest niet meer vertraagt. Ook Dynamic Sub-band Operation (DSO) en Non-Primary Channel Access (NPCA) helpen drukte op het netwerk te voorkomen door kanalen slimmer te verdelen.

Hoewel wifi 8 de maximale snelheid van wifi 7 niet verder verhoogt – beide halen theoretisch tot 23 Gbit/s – ligt de nadruk nu op constante prestaties en lage vertraging (latentie). Dat moet merkbaar zijn bij taken die gevoelig zijn voor onderbrekingen, zoals videobellen of online gamen.

TP-Link zegt samen met partners te werken aan verdere ontwikkeling van wifi 8 en verwacht dat de eerste compatibele producten verschijnen zodra de standaard officieel wordt goedgekeurd. Een exacte releasedatum is nog niet bekend; dat hangt af van certificering en regionale regelgeving. Tot die tijd blijven wifi 7-routers de snelste optie voor consumenten.

©TP-Link

Wat is wifi 8 (802.11bn)?

Wifi 8 is de opvolger van wifi 7 en de eerste standaard die zich richt op Ultra High Reliability. In plaats van vooral hogere snelheden te leveren, belooft de technologie stabielere verbindingen, lagere latentie en soepel roamen tussen access points. Wifi 8 gebruikt de bestaande frequentiebanden van 2,4, 5 en 6 GHz en werkt samen met oudere apparaten, al profiteren nieuwe wifi 8-clients het meest van de verbeteringen.