ID.nl logo
Zo vind je de beste trekhaak voor jouw auto
© gabort - stock.adobe.com
Mobiliteit

Zo vind je de beste trekhaak voor jouw auto

Er bestaan verschillende soorten trekhaken. Afhankelijk van wat je wilt vervoeren kun je kiezen voor bijvoorbeeld een vaste of afneembare trekhaak. Hoe bepaal je welk model voor jou het best is? We zetten voordelen en nadelen op een rijtje.

Na het lezen van dit artikel weet je: • welke soorten trekhaken je kunt kopen; • wat hiervan de voor- en nadelen zijn; • hoeveel elk type trekhaak ongeveer kost.

Misschien is het artikel De beste fietsendragers voor je e-bike ook interessant voor jou!

Wie af en toe eens een fietsendrager, bagagebox of aanhangwagen meeneemt, kan een afneembaar of wegdraaiend exemplaar overwegen. Voorkom zo dat je tijdens het inladen van de kofferbak per ongeluk tegen dit onderdeel stoot. Ga je geregeld met een caravan of vouwwagen op pad, dan is een vaste kogel een logische keuze.

Nu het kampeer- en vakantieseizoen in volle gang is, trekken veel mensen er met de auto op uit. Een robuuste trekhaak komt hierbij goed van pas. Neem hiermee een kampeermiddel, extra bagage of fietsen mee. Heeft jouw auto nog geen trekhaak? Check dan eerst of montage van dit hulpstuk wel mogelijk is. Kijk hiervoor in de handleiding van de auto. Je kunt ook even een kentekencheck doen op de website van de RDW. Controleer hier het maximale laadvermogen van een geremde en ongeremde aanhangwagen.

Vaste trekhaak

Nog altijd kiezen de meeste automobilisten voor een vaste trekhaak. Begrijpelijk, want de aanschaf van deze kogel is in de regel het goedkoopst. Verder kun je dit onderdeel niet vergeten, zodat je op elk moment een aanhangwagen of fietsendrager kunt koppelen. Een vaste kogel heeft nog een belangrijk voordeel. Hij beschermt namelijk de achterbumper van de auto.

Voorzie een vaste trekhaak altijd van een bijpassend dopje. Voorkom zo dat er vet op kleding komt wanneer iemand ertegenaan stoot, bijvoorbeeld tijdens het inladen van de kofferbak. Bovendien beschermt het de kogel tegen roest en vuil. De meeste vaste trekhaken kosten grofweg tussen de 120 en 220 euro, al zijn er ook duurdere modellen verkrijgbaar.

Trekhaak met flenskogel Voor professioneel gebruik komt een vaste trekhaak met flenskogel veel voor. Dit type kan namelijk aanhangers met een draaggewicht van meer dan drie ton trekken. Om die reden hebben bepaalde bedrijfs- en pick-upwagens een flenskogel. Deze trekhaak is meestal op meerdere punten aan het trekhaakframe bevestigd.

Afneembare trekhaak

Vind je zo’n permanente kogel achter de auto maar niets, dan kun je ook voor een afneembare trekhaak kiezen. Die ‘klik’ je als het ware in een houder. Vaak staat met een groene of rode markering aangegeven in hoeverre de trekhaak correct is gemonteerd. Ter voorkoming van diefstal is er soms een slot geïntegreerd. Een afneembaar exemplaar is bijvoorbeeld nuttig voor het geval een vaste kogel de parkeersensoren of het nummerbord in de weg zit.

Er zijn drie mogelijkheden. Kies tussen een horizontaal, diagonaal óf verticaal verwijderbare kogel. Bij een verticaal afneembare trekhaak is de huls onder de bumper verborgen. Het oorspronkelijke design van de auto blijft zo intact. Dit onderdeel kost doorgaans tussen de 310 en 380 euro. Houd er wel rekening mee dat dit type niet onder elke auto past.

Een horizontaal of diagonaal afneembare trekhaak is een goed alternatief voor wie een verticaal exemplaar te duur vindt. Je bent hiervoor ongeveer tussen de 190 en 280 euro kwijt. Een nadeel hiervan is dat er na ontkoppeling van een trekhaak de huls (gedeeltelijk) zichtbaar is. Overigens is dat ook weer een voordeel, want het maakt het losmaken of vergrendelen van de trekhaak makkelijker. Je hoeft tenslotte minder ver te bukken.

De betere afneembare trekhaken hebben aan de zijkant een geïntegreerd slot.

Wegdraaiende trekhaak

Tot slot kun je ook een wegdraaiende of wegklapbare trekhaak kopen. Reken hierbij wel op een stevig prijskaartje van ergens tussen de 450 en 600 euro. Dit type is vergeleken met andere soorten trekhaken in de minderheid. Het grootste voordeel is dat dit hulpstuk het design van de auto niet aantast. Als je de kogel niet gebruikt, verberg je hem met een draai- of klapbeweging onder de bumper van de auto. Deze trekhaak is altijd direct beschikbaar, terwijl het onderdeel bij het in- of uitladen van de achterbak niet in de weg zit.

Welke trekhaak en kabelset kopen?

Naast de genoemde voor- en nadelen van verschillende trekhaken spelen nog meer zaken een belangrijke rol. Heb je een specifiek product op het oog? Let dan goed op de eigenschappen. Zo controleer je de maximale kogeldruk en het aanhanggewicht. Sommige producten zijn bijvoorbeeld alleen geschikt om een fietsenrek te dragen. Je kunt hiermee dus niets trekken.

Verdiep je verder in het aansluiten van de bedrading en stekkerdoos. Een caravan, aanhangwagen of fietsendrager heeft tenslotte verlichting. Denk onder meer aan knipper-, achter- en remlicht. Je kunt hiervoor een 7- of 13-polige kabelset monteren. Deze kabelset is doorgaans niet bij de aanschaf van een trekhaak inbegrepen. Een 13-polige aansluiting kan continu stroom leveren. Dat is handig voor het geval je een koelkast of accu van een caravan onderweg wilt voeden. Heb je nog een oude aanhanger of fietsendrager met een 7-polige stekker? Je kunt evengoed een 13-polige kabelset onder de auto monteren, want er bestaan hiervoor speciale verloopstekkers.

Montage trekhaak Het is wettelijk toegestaan om een trekhaak zelf te monteren. De fabrikant levert hiervoor altijd een handleiding mee. De montage is wel een behoorlijk karwei. Bovendien heb je redelijk wat gereedschap nodig, zoals een krik met assteunen. Je dient de achterbumper tijdelijk te demonteren. Verder vereist het benodigde elektrawerk specialistische kennis. Veel mensen besteden de montage van een trekhaak logischerwijs uit aan een garagebedrijf. Houd vanwege arbeidskosten dan wel rekening met een meerprijs. Dat kost al gauw een paar honderd euro extra.

©Aleksandr Kondratov - stock.adobe.com

Vind je het lastig om voor jouw auto een geschikte trekhaak en bijbehorende kabelset te kiezen? Begrijpelijk, want het vergt behoorlijk wat uitzoekerij. Specialistische webshops en websites van fabrikanten helpen je daarom een handje. Zodra je het automerk, de modelnaam en het bouwjaar selecteert, verschijnen er bruikbare producten in beeld. Daarnaast kun je ook vaak het kenteken invoeren, waarna geschikte trekhaken tevoorschijn komen. Onder andere Autohak, Brink, Oris (voorheen Bosal), GDW, Westfalia en Steinhof zijn bekende fabrikanten.

Fiets achterop!

Met een stevige trekhaak neem je gemakkelijk je (elektrische) fietsen mee👇🏻


🚘Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Vraag de vrijblijvende offerte aan!

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 70 – Licht toptoestel leg gewicht in de schaal
© Wesley Akkerman
Huis

Review Motorola Edge 70 – Licht toptoestel leg gewicht in de schaal

De Motorola Edge 70 volgt de recente trend van dunne, lichte smartphones, maar dan met een zachter prijskaartje van net geen 800 euro. Hoewel het geen directe concurrent is van vlaggenschepen als de S25 Edge, bewijst de Edge 70 dat een uniek premium ontwerp niet de hoofdprijs hoeft te kosten.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 70 is een slimme aankoop als je een slank en licht toestel zoekt voor minder dan 1000 euro. De bouwkwaliteit, het scherm, de lange batterijduur en de robuustheid maken dit een fijne smartphone voor dagelijks gebruik. Ondanks de bloatware en de onvolwassen Moto AI bewijst dit toestel dat je geen duur vlaggenschip nodig hebt voor een vooruitstrevend ontwerp en vlotte prestaties.

Plus- en minpunten
  • Licht en slank ontwerp
  • Fijn en kleurrijk amoledscherm
  • Lange batterijduur
  • Robuust en duurzaam
  • Unieke kleurenopties
  • Geen telelens
  • Beperkte opties voor video-opnamen
  • Plaatsing vingerafdrukscanner
  • Onnatuurlijke foto's
  • Veel vooraf geïnstalleerde apps

Met een dikte van nét iets minder dan 6 millimeter en een gewicht van slechts 159 gram is de Edge 70 een van de lichtste en slankste telefoons op de markt. Desondanks voelt het toestel niet goedkoop aan, en dat is te danken aan een stevig aluminium chassis en een op nylon geïnspireerde bekleding. De Edge 70 biedt bovendien uitstekende duurzaamheid: hij heeft een MIL-STD-810H-certificering (MIL staat voor military grade), IP68- en IP69-ratings én is voorzien van Gorilla Glass 7i.

Het 6,7-inch amoledscherm heeft een resolutie van 2712 bij 1220 pixels en een adaptieve verversingssnelheid van 1 tot 120 Hz. Het vlakke oledpaneel biedt daarnaast een hoog contrast. Vooral de levendige, licht verzadigde kleuren, mogelijk gemaakt door de Pantone-nabewerking, vallen positief op. Het enige nadeel aan het display is de laag geplaatste vingerafdrukscanner; om die te gebruiken moet je je duim in een oncomfortabele positie buigen.

©Wesley Akkerman

Uitstekende middenklasser

De Edge 70 wordt aangedreven door de middenklasse Qualcomm Snapdragon 7 Gen 4-processor, bijgestaan door 12 GB werkgeheugen en 256 GB aan opslagruimte. Vooral de cpu is op papier minder krachtig dan die van de duurdere vlaggenschepen, maar in de praktijk maakt dat weinig uit. Apps worden snel geopend en multitasking gaat het apparaat goed af. Een groot voordeel is dat de processor niet erg heet wordt onder hoge druk en zijn werk dus zonder morren doet.

Een ander voordeel is dat de 4800mAh-batterij het opvallend lang volhoudt; zelfs bij matig tot zwaar gebruik is dat al snel een volledige dag. Daarmee overtreft hij de duurdere concurrentie van Samsung en Apple. Opladen gaat eveneens vlot, met 68 W bedraad, waardoor je binnen 50 minuten weer een volledig opgeladen batterij hebt. Ook op dit punt scoort Motorola flink wat punten.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Typisch Motorola

Traditioneel doet Motorola het goed op het gebied van software dankzij de bijna stock Android 16-ervaring. Helaas treffen we deze keer behoorlijk wat bloatware aan en zijn er advertenties zichtbaar in de weerapp; dubieus voor een toestel van 800 euro. Tijdens de installatie word je bovendien meermaals gevraagd om voorgestelde apps te installeren. En als je daar nee op zegt, kom je alsnog applicaties tegen waar je niet om vroeg, zoals TikTok en Perplexity AI.

Wat betreft ondersteuning kan de Motorola Edge 70 rekenen op vier Android-upgrades (tot Android 20) en vijf jaar aan beveiligingspatches. Hoewel dat voldoende is voor een middenklasser, blijft het wel iets achter bij de langere support die Samsung en Google bieden. Daarnaast voelt Moto AI nog aan als een achtergesteld project. De functies werken niet allemaal in het Nederlands, waardoor de AI-knop op het toestel eigenlijk nog maar weinig waarde heeft.

Groothoeklens

1x zoom

2x zoom

Foto's maken gaat prima

Het camerasysteem bestaat uit een 50MP-hoofdcamera met optische beeldstabilisatie, een 50MP-ultragroothoeklens en een 50MP-selfiecamera. Bij voldoende licht leveren deze camera's prettig ogende foto's met een ruim dynamisch bereik. Vooral in het donker verrast het toestel: dankzij de grote sensoren blijven beelden helder en gedetailleerd. Jammer is wel dat de software kleuren soms te nadrukkelijk verzadigt, waardoor foto's iets minder natuurlijk overkomen. Voor gebruik op sociale media zijn ze echter meer dan prima.

Toch kent het camerasysteem duidelijke beperkingen. Video's kunnen slechts in 4K met 30 fps worden opgenomen, terwijl beeldstabilisatie alleen werkt bij 1080p en 30 fps. Daarnaast kan de handmatige scherpstelling onverwacht invloed hebben op de helderheid. En doordat er geen telelens aanwezig is, ben je volledig aangewezen op digitale zoom. Begrijpelijk gezien de slanke behuizing van de Edge 70, maar alsnog een teleurstellend compromis.

Macrostand

Motorola Edge 70 kopen?

De Motorola Edge 70 is een slimme aankoop als je een slank en licht toestel zoekt voor minder dan 1000 euro. De bouwkwaliteit, het scherm, de lange batterijduur en de robuustheid maken dit een fijne smartphone voor dagelijks gebruik. Ondanks de bloatware en de onvolwassen Moto AI bewijst dit toestel dat je geen duur vlaggenschip nodig hebt voor een vooruitstrevend ontwerp en vlotte prestaties.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro
© Farknot Architect - stock.adobe.
Huis

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Op zoek naar een betaalbare smartphone, maar dan wel eentje met een virtuele simkaart? De redactie van ID.nl is voor je op zoek gegaan naar smartphones met een prijskaartje van onder de 400 euro.

Met een eSim ben je niet meer afhankelijk van een fysiek simkaartje en heb je geen gepriegel meer met het plaatsen van je sim in de telefoon. Je kunt daardoor snel van provider wisselen zonder gedoe. Dit bespaart niet alleen tijd, maar ook ruimte in je apparaat. Perfect voor wie veel reist, omdat je eenvoudig internationale abonnementen kunt activeren. Daarnaast kun je op die manier ook gebruik maken van meerdere telefoonnummers op een enkel toestel, bijvoorbeeld eentje voor werk en prive.

Samsung Galaxy A26 5G

De Galaxy A26 5G combineert een slank ontwerp met krachtige prestaties. Het 6,7-inch FHD+ Super AMOLED-display biedt levendige kleuren en vloeiende beelden dankzij de 120 Hz verversingssnelheid. Onder de motorkap bevindt zich de Exynos 1380-chipset, ondersteund door 4 tot 8 GB RAM, wat zorgt voor soepele multitasking.

De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, zelfs bij weinig licht. Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en IP67-certificering is dit toestel zowel duurzaam als betrouwbaar. Bovendien belooft Samsung tot zes jaar beveiligingsupdates, wat de levensduur van het apparaat verlengt

Redmi Note 13 Pro

De Redmi Note 13 Pro 5G is een krachtpatser in het middensegment. Met een indrukwekkende 200 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie leg je elk detail vast. Het 6,67-inch AMOLED-display met een resolutie van 1220x2712 pixels en een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor een meeslepende kijkervaring.

Aangedreven door de Snapdragon 7s Gen 2-chipset en beschikbaar met tot 16 GB RAM, biedt dit toestel uitstekende prestaties. De 5100 mAh batterij ondersteunt 67W snelladen, waardoor je snel weer op pad kunt.​

Motorola Moto G35 5G

De Motorola Moto G35 5G biedt solide prestaties voor een betaalbare prijs. Het 6,72-inch LCD-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor vloeiende beelden. De 50 MP Quad Pixel-camera levert scherpe foto's, zelfs bij weinig licht.

Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en ondersteuning voor 5G-connectiviteit blijf je de hele dag verbonden. Hoewel de Unisoc T760-processor niet de snelste is, biedt het toestel voldoende kracht voor dagelijks gebruik

Sony Xperia 10 VI

De Sony Xperia 10 VI is een compacte smartphone met een focus op multimedia. Het 6,1-inch FHD+ OLED-scherm met een 21:9 beeldverhouding is ideaal voor het bekijken van films. Aangedreven door de Snapdragon 6 Gen 1-chipset en uitgerust met 8 GB RAM, biedt het toestel soepele prestaties.

De 48 MP hoofdcamera legt gedetailleerde foto's vast, terwijl de 5000 mAh batterij zorgt voor langdurig gebruik. Met IP68-certificering is het toestel bestand tegen water en stof

Samsung Galaxy A35 5G

De Galaxy A35 5G biedt premium functies in een betaalbaar jasje. Het 6,6-inch FHD+ Super AMOLED-display met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor heldere en vloeiende beelden. De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, terwijl de 13 MP selfiecamera zorgt voor duidelijke zelfportretten.

Aangedreven door de Exynos 1380-chipset en beschikbaar met tot 12 GB RAM, biedt het toestel krachtige prestaties. De 5000 mAh batterij ondersteunt 25W snelladen, en Samsung belooft tot vijf jaar beveiligingsupdates.