ID.nl logo
Dit moet je weten over banden voor elektrische auto’s
Mobiliteit

Dit moet je weten over banden voor elektrische auto’s

Steeds meer fabrikanten van autobanden ontwikkelen speciale banden voor elektrische auto’s. Doorgaans zijn deze banden duurder dan standaard autobanden in dezelfde maatvoering. Dus waarom zou je dergelijke EV-banden onder je elektrische auto moeten laten monteren?

In dit artikel vertellen we je alles over banden voor elektrische auto. We geven antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is het belang van een goede autoband?
  • Aan welke eisen moet een autoband voldoen?
  • Wat is het verschil tussen een normale autoband en een band voor een elektrische auto?
  • Wat zijn de voordelen van een speciale EV-band?
  • En wat zijn de nadelen van een band die is ontwikkeld voor elektrische auto’s?

Ook lezen: Private lease: deze 10 elektrische kilometervreters zijn het goedkoopst!

Wat is het belang van een goede autoband?

Als de garage belt om te vertellen dat de banden van je auto aan vervanging toe zijn, komt dat altijd op een ongelegen moment. In elk geval kun je voor het periodiek onderhoud rekenen op een veel hogere rekening dan begroot. Voor veel mensen is dat een reden om te kiezen voor een goedkope band. Maar is dat wel zo'n slimme keuze?

Laadpaal laten installeren?

Snel een offerte aanvragen doe je via onze zustersite Kieskeurig.nl!

Misschien laat jij je keuze afhangen van andere factoren en kies je het merk en type dat het best uit een onafhankelijke bandentest van bijvoorbeeld de ANWB, de Duitse ADAC of een gerenommeerd automagazine komt. Voor zo’n A-kwaliteit band betaal je in de regel wel een hogere prijs, maar als deze band veel grip in de bocht biedt, garant staat voor een korte remweg (je zou maar een noodstop moeten maken voor een kind dat plotseling oversteekt) en bij slecht weer probleemloos het regenwater op de weg afvoert, dan is zo’n band zijn meerprijs ten opzichte van de goedkopere en kwalitatief minder goede band beslist waard. Je wilt tenslotte de autoband die de beste veiligheid voor jouw gezin én andere verkeersdeelnemers waarborgt.

Aan welke eisen moet een autoband voldoen?

Een autoband is een product waaraan heel veel en heel hoge eisen worden gesteld. Veel van deze eisen zijn in conflict met elkaar. Voor een goede grip wil je liefst een band met een zachte rubbersamenstelling en een zo groot mogelijk contactvlak op het wegdek. Kijk maar eens naar de banden waar Max Verstappen zijn snelste ronden op rijdt. Maar zo’n band is binnen de kortste keren versleten en weet zich geen enkele raad met nat asfalt. Voor je dagelijkse auto is zo'n band dus totaal onbruikbaar.

Je wilt een band met een lange levensduur, die een goede grip biedt en een goede waterafvoer heeft, maar een soepele rubbersamenstelling in combinatie met een ‘open’ bandenprofiel – de groeven in het loopvlak – levert ook meer afrolgeluid op. En ook dat heb je liever niet…

Sinds de uitvinding van de luchtband door John Boyd Dunlop in 1887 is men altijd blijven zoeken naar verbeteringen en aanpassingen, zodat een nieuwe autoband nóg betere prestaties levert dan diens voorganger. De perfecte band bestaat daarom nog steeds niet. Dat komt ook doordat de ontwikkelingen in de auto-industrie nooit stilstaan. Met de opkomst van de elektrische auto komen bandenfabrikanten opnieuw voor een heel nieuwe behoefte uit de industrie en vervangingsmarkt te staan.

©AUDI AG

Wat is het verschil tussen een normale autoband en een band voor een elektrische auto?

Steeds meer bandenmerken introduceren banden die speciaal zijn ontwikkeld voor elektrische auto’s. Onder een EV worden nóg hogere eisen gesteld aan het gripniveau. In de meeste gevallen brengt een elektromotor veel meer vermogen op de wielen over dan een motor op benzine of diesel. Door de grote accu die in de auto is geïntegreerd, zijn EV’s daarnaast een stuk zwaarder dan de modellen met een verbrandingsmotor. En dat gewicht moet niet alleen in beweging worden gebracht, maar ook veilig de bocht om en weer tot stilstand worden gebracht. Allemaal eisen die door de bandenfabrikanten worden meegenomen wanneer zij een speciale band voor elektrische auto's ontwikkelen.

Om een voorbeeld te geven: de Opel Corsa is er zowel met een benzinemotor als met elektrische aandrijving. Voor de Corsa met benzinemotor geeft Opel een gewicht op van een kleine 1.100 kilo, de versie met elektrische aandrijving weegt echter al ruim 1.500 kilo. Een gewichtsverschil van zo'n 36,5 procent. Zouden beide modellen op precies dezelfde banden staan, dan slijten deze onder de elektrische Corsa-e veel sneller. Om precies te zijn: 36,5 procent sneller!

©Hankook

Wat zijn de voordelen van een speciale EV-band?

Een band die speciaal is ontwikkeld voor een elektrische auto heeft een groot draagvermogen, doordat de constructie van de band – het karkas – extra is versterkt. De band is dus berekend op het hogere gewicht van de auto als gevolg van het accupakket. Je zou misschien zeggen: leg dan de banden voor een bedrijfswagen onder je elektrische auto. Maar daarmee zouden andere eisen weer teniet worden gedaan, die voor een elektrische personenauto erg belangrijk zijn. Bijvoorbeeld: de tractie van de aangedreven wielen als het volle elektrische vermogen erop losgelaten wordt. Of de geluidsproductie; doordat motorgeluiden ontbreken in een elektrische auto, zou het afrolgeluid van een band extra goed hoorbaar zijn. Een ‘stille’ band is daarom extra belangrijk.

Doordat een EV-autoband minder snel slijt, zorgt deze ook voor minder verontreiniging. Gedurende de levensduur van de band slijten immers enkele millimeters rubber van het loopvlak. Elke auto laat bij elke rit een dun laagje rubber op het wegdek achter. Het rubber hecht zich aan het asfalt, maar bij een regenbui spoelen alle stoffen die in de rubbersamenstelling zijn verwerkt in de wegberm en komen ze in het grondwater terecht. Bandenfabrikanten worden door de wetgeving echter gedwongen om steeds meer gerecyclede en recyclebare materialen in hun autobanden toe te passen. Overigens is dat niet uitsluitend het geval bij speciale EV-banden.

En wat zijn de nadelen van een band die is ontwikkeld voor elektrische auto’s?

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan de EV-band. Op dit moment is zo'n speciale autoband duurder in aanschaf dan een normale autoband met dezelfde afmetingen en specificaties. Om een voorbeeld te geven: op een vergelijkingswebsite voor autobanden wordt voor de Michelin Pilot Sport EV in de maat 235/55 R19 een prijs tussen de 270 en 280 euro vermeld. Een standaard Michelin Pilot Sport 4 met soortgelijke specificaties heeft een verkoopprijs die algauw 50 euro per band lager ligt. Bij de ontwikkeling van deze band werd echter niet gekeken naar een lage rolweerstand voor een zo efficiënt mogelijk energieverbruik of een extreem lage geluidsproductie…

Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? 
Check hier het aanbod bij Coolblue!

▼ Volgende artikel
Stappenplan: je wasmachine verhuizen
© Olga Yastremska, New Africa, Africa Studio
Huis

Stappenplan: je wasmachine verhuizen

Een wasmachine verhuizen doe je niet zomaar. Het apparaat is zwaar en kwetsbaar, en bij verkeerd transport kan er snel iets stukgaan. Met een goede voorbereiding en door het volgen van de juiste stappen voorkom je problemen en staat je wasmachine straks veilig in het nieuwe huis. Een kind kan de ...uhm was doen!

Stappenplan wasmachine verhuizen

Stap 1: Stroom eraf, water laten weglopen Stap 2: Transportbouten terugplaatsen Stap 3: Wasmachine goed verpakken Stap 4: Wasmachine veilig tillen en verplaatsen Stap 5: Wasmachine stabiel vervoeren Stap 6: Wasmachine aansluiten op het nieuwe adres

Ook interessant: 5 tips voor het inrichten van de ideale wasruimte

Stap 1: Stroom eraf, water laten weglopen

Open deur, maar: begin met het uitschakelen van de wasmachine. Trek de stekker uit het stopcontact en draai de kraan dicht. Wacht daarna even zodat de druk in de slang afneemt. Koppel de toevoerslang los en vang eventueel lekwater op in een emmer of teiltje. Haal ook de afvoerslang uit de afvoer en laat het restwater eruit lopen. In sommige machines blijft er nog water achter in de pomp of het filter. Open daarom het klepje aan de voorkant en draai het filter los. Laat het water rustig weglopen in een teiltje. Zorg dat je een dweil bij de hand houdt.

Stap 2: Transportbouten terugplaatsen

Bij de levering van een nieuwe wasmachine worden de transportbouten vaak meegeleverd, bijvoorbeeld in een apart zakje of bevestigd aan de achterkant. Zoek ze op voordat je gaat verhuizen. Deze bouten zorgen ervoor dat de trommel tijdens het vervoer niet kan bewegen. Door ze terug te plaatsen voorkom je schade aan de lagers en vering. Steek de bouten in de aangegeven openingen aan de achterkant en draai ze stevig vast.

©Kabardins photo - stock.adobe.com

Wat als je geen transportbouten meer hebt?

De transportbouten zijn speciaal ontworpen om de trommel stevig op zijn plek te houden. Zonder deze bouten loop je meer risico dat er iets kapot gaat aan het binnenwerk, zeker als de machine schuin komt te staan of hard wordt neergezet. Heb je ze niet meer? Dan kun je de trommel van binnenuit blokkeren met opgerolde handdoeken of een zachte deken. Zo voorkom je dat hij te veel beweegt tijdens transport. Wat je ook kunt doen is tijdig bij de winkel of fabrikant navragen of er ook losse transportbouten te koop zijn.

Stap 3: Wasmachine goed verpakken

Wikkel de wasmachine in dekens of bubbeltjesplastic. Daarmee voorkom je krassen op de behuizing en schade aan muren of deuropeningen tijdens het tillen. Plak snoeren en slangen vast met tape of bind ze op een andere manier aan de achterkant vast, zodat ze niet gaan bungelen of ergens achter blijven haken. Het deurtje hoeft niet op slot, maar zorg dat het niet opengaat tijdens het tillen of rijden. Afplakken met een stukje ducttape is vaak al genoeg.

Stap 4: Wasmachine veilig tillen en verplaatsen

Een wasmachine kan makkelijk 60 tot 80 kilo wegen. Ga je 'm tillen, doe dat dan met z'n tweeën. Gebruik bij voorkeur een steekwagen of meubelroller. Zorg dat je je rug recht houdt, til vanuit je benen en stem goed af met degene die meehelpt. Zet de machine niet scheef op een trap of helling, want dan kan de trommel alsnog verschuiven. Lukt tillen met twee personen niet, dan kun je vaak een steekwagen of transportkar huren bij een bouwmarkt of verhuurbedrijf.

Van boven naar beneden zonder lift

Staat je wasmachine op zolder of woon je in een appartementencomplex zonder lift? Dan is het handig om vooraf wat extra hulpmiddelen te regelen. Een stevige steekwagen met brede wielen helpt al veel. Er bestaan ook elektrische trappenkarren waarmee je de wasmachine makkelijk naar beneden kunt rijden — handig, maar die huur je meestal alleen via een professioneel verhuisbedrijf. Kun je de wasmachine niet via het trappenhuis vervoeren, dan is een verhuislift vanaf het balkon soms een oplossing. Die kun je huren via een bedrijf dat gespecialiseerd is in verhuisliften. Informeer daar tijdig, want soms heb je een vergunning nodig als de lift op de stoep komt te staan.

Stap 5: Wasmachine stabiel vervoeren

Zet de wasmachine rechtop in de bus of aanhanger, bij voorkeur tegen een wand. Leg er geen zware dozen of meubels bovenop. Zet de machine goed vast met spanbanden, zodat hij onderweg niet gaat schuiven of kantelen. Rijd rustig over drempels, neem bochten niet te scherp en rem niet te abrupt.

Stap 6: Wasmachine aansluiten op het nieuwe adres

Op de nieuwe plek pak je de wasmachine voorzichtig uit. Laat de machine een paar uur tot een dag rusten voordat je hem aansluit, vooral als hij gekanteld heeft gelegen. Haal de transportbouten eruit en bewaar ze voor een volgende keer. Sluit de watertoevoer en -afvoer weer aan, controleer op lekkage en steek de stekker in het stopcontact. Start eventueel eerst een spoelprogramma zonder was om te controleren of alles naar behoren werkt.

©Leonid Iastremskyi

▼ Volgende artikel
Review Dreame L40 Ultra AE – Bijna net zo compleet als zijn duurdere broer
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dreame L40 Ultra AE – Bijna net zo compleet als zijn duurdere broer

De L40 Ultra AE richt zich op gebruikers die goede prestaties willen, zonder overbodige extra's. Voor een adviesprijs van 699 euro haal je een model met krachtige zuigkracht en slimme dweiltechniek in huis. Niet alles zit erin wat de 'duurdere broer' wel biedt, vooral qua zijborstel en bereik, maar in veel praktijksituaties is dat geen dealbreaker.

Uitstekend
Conclusie

De Dreame L40 Ultra AE is een slimme keuze, vooral voor huishoudens waar de vloer vol staat met meubels. Het grootste verschil met zijn duurdere broer is het ontbreken van de uitschuifbare zijborstel, waardoor hij minder goed in open hoeken en strak langs plinten schoonmaakt. Staan er op die plekken bij jou vooral meubels, dan merk je daar in de praktijk nauwelijks iets van. Je bespaart zo 200 tot 400 euro op een functie die je in jouw situatie toch nauwelijks zou gebruiken.

Plus- en minpunten
  • Meegeleverde borstel voor haren snijden
  • Weinig onderhoud
  • Goede navigatie
  • Uitschuifbare dweilpad
  • 200 tot 400 euro goedkoper dan L40 Ultra
  • Scherp geprijsd
  • Geen extra dweilpads
  • Kan strepen achterlaten
  • Basis vergt toch nog wat onderhoud
  • Stembediening niet in het Nederlands

In vergelijking met de voorganger, de Dreame L40 Ultra, kost de Dreame L40 Ultra AE 400 euro minder bij de introductie. Dat betekent niet dat er heel veel dingen op achteruit gegaan zijn. Sterker nog: sommige aspecten zijn juist verbeterd. Zo is de zuigkracht – wat ons betreft de belangrijkste eigenschap – sterk verbeterd. Daar waar de L40 Ultra 11.000 PA heeft, beschikt de AE-variant over 19.000 PA.  Bovendien wordt ook dit nieuwe model weer geleverd met twee borstels: de optilbare rubberen varianten en de zogenaamde TriCut Brush 3.0. Ook zit er wederom een borsteltje bij waarmee je snel haren verwijdert uit de robot.

Wanneer je de specificaties van beide modellen naast elkaar legt, is het goed kijken om de verschillen te zien. We noteren een iets grotere stofbak bij de AE (395 vs. 300 ml), maar het belangrijkste verschil zit hem echter de zijborstel. De L40 Ultra heeft een variant die naar buiten kan bewegen en daardoor veel beter hoeken en plinten meeneemt. De L40 Ultra AE moet het doen met een normale zijborstel, zonder uitschuifbare arm. Mogelijk missen er daardoor ook nog wat sensoren die hoeken 'zien'. Dit zou het prijsverschil tussen beide modellen kunnen verklaren.

©Wesley Akkerman

Een groot gemis?

Of zo'n uitschuifbare zijborstel echt een groot gemis is, hangt af van je situatie. Heb je veel hoeken in huis, wil je dat de plinten altijd schoon zijn of staat er weinig langs de muren? Dan kunnen we het ons voorstellen dat je het liefst voor de L40 Ultra of zelfs de X50 Ultra gaat (die nog een tweede zijborstel heeft). Maar als je huis vol staat met meubels en de robot toch al niet echt bij de muren of hoeken kan komen, dan zit daar geen meerwaarde in. In dat geval kun je dus gemakkelijk honderden euro's besparen.

In ons huis verschilt het: op sommige plekken staan wat meer meubels, maar op andere plekken rijdt de Dreame L40 Ultra AE soepel langs de muren, hoeken en plinten. Langs de muren gaat het allemaal prima; na het stofzuigen komen we geen viezigheid meer tegen. In de hoeken is dat nu een ander verhaal, omdat de robot gewoonweg die reikwijdte niet heeft. Dat is jammer, maar niet onoverkomelijk. Gezien de prijs en de overige functionaliteit tillen we hier minder zwaar aan. Want de rest gaat gewoon heel goed.

Capabele robotstofzuiger

Dat kan haast ook niet anders, omdat je in de basis nog steeds een zeer goed presterende robotstofzuiger in huis haalt. Als het op dweilen aankomt, regelt de Dreame L40 Ultra AE eigenlijk alles zelf. Het basisstation is voorzien van aparte tanks voor schoon en vuil water en een reservoir voor zeep. De robot bepaalt zelf de ideale mix van water en schoonmaakmiddel en navigeert dankzij de LiDAR-camera feilloos door de kamer. Het systeem houdt rekening met tapijt door de twee roterende dweilpads tijdig op te tillen. Stel je in de app in dat hij tegelijk moet stofzuigen en dweilen, dan tilt hij de pads onderweg op. Kies je ervoor dat hij eerst stofzuigt en daarna dweilt, dan laat hij de pads op de basis staan en blijft je vloerkleed gegarandeerd droog. Verder kun je ook niet-dweilen-zones aanmaken, waardoor de dweilpads dus nooit in aanraking hoeven te komen met het kleed. De L40 Ultra AE heeft gelukkig tapijtdetectie, waardoor je niet hoeft te gissen waar het kleed zich bevindt op de digitale kaart.

De kracht van de dweilprestaties zit hem in de details. Zo kan één van de twee roterende dweilpads naar buiten bewegen en strak langs plinten poetsen. Ondanks deze slimme functies is het resultaat niet altijd vlekkeloos. Een bekend nadeel zijn de dweilstrepen die soms zichtbaar blijven op de vloer. Ook vraagt het geautomatiseerde basisstation om regelmatig onderhoud om fris te blijven en moet je er rekening mee houden dat er geen reserveset dweilpads in de doos zit. Dit zijn kritiekpunten waar de voorgangers van dit model ook 'last' van hebben.

©Wesley Akkerman

Dreame L40 Ultra AE kopen?

De Dreame L40 Ultra AE is een slimme keuze, vooral voor huishoudens waar de vloer vol staat met meubels. Het grootste verschil met zijn duurdere broer is het ontbreken van de uitschuifbare zijborstel, waardoor hij minder goed in open hoeken en strak langs plinten schoonmaakt. Staan er op die plekken bij jou vooral meubels, dan merk je daar in de praktijk nauwelijks iets van. Je bespaart zo 200 tot 400 euro op een functie die je in jouw situatie toch nauwelijks zou gebruiken.

Voor de adviesprijs van 699 euro haal je nog steeds een zeer krachtige hulp in huis. De zuigkracht is namelijk verhoogd naar 19.000 PA en samen met de TriCut-borstel zorgt dat ervoor dat er bijna geen stof en haren meer op de grond liggen. Gecombineerd met de nog steeds uitstekende en zelfstandige dweilfunctie, levert de L40 AE derhalve betrouwbare prestaties af. Met dit product brengt Dreame een behoorlijk scherp geprijsde en capabele robotstofzuiger op de markt die waarschijnlijk zal aansluiten bij de behoeften van een grote doelgroep.