ID.nl logo
Dit moet je weten over banden voor elektrische auto’s
Mobiliteit

Dit moet je weten over banden voor elektrische auto’s

Steeds meer fabrikanten van autobanden ontwikkelen speciale banden voor elektrische auto’s. Doorgaans zijn deze banden duurder dan standaard autobanden in dezelfde maatvoering. Dus waarom zou je dergelijke EV-banden onder je elektrische auto moeten laten monteren?

In dit artikel vertellen we je alles over banden voor elektrische auto. We geven antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is het belang van een goede autoband?
  • Aan welke eisen moet een autoband voldoen?
  • Wat is het verschil tussen een normale autoband en een band voor een elektrische auto?
  • Wat zijn de voordelen van een speciale EV-band?
  • En wat zijn de nadelen van een band die is ontwikkeld voor elektrische auto’s?

Ook lezen: Private lease: deze 10 elektrische kilometervreters zijn het goedkoopst!

Wat is het belang van een goede autoband?

Als de garage belt om te vertellen dat de banden van je auto aan vervanging toe zijn, komt dat altijd op een ongelegen moment. In elk geval kun je voor het periodiek onderhoud rekenen op een veel hogere rekening dan begroot. Voor veel mensen is dat een reden om te kiezen voor een goedkope band. Maar is dat wel zo'n slimme keuze?

Laadpaal laten installeren?

Snel een offerte aanvragen doe je via onze zustersite Kieskeurig.nl!

Misschien laat jij je keuze afhangen van andere factoren en kies je het merk en type dat het best uit een onafhankelijke bandentest van bijvoorbeeld de ANWB, de Duitse ADAC of een gerenommeerd automagazine komt. Voor zo’n A-kwaliteit band betaal je in de regel wel een hogere prijs, maar als deze band veel grip in de bocht biedt, garant staat voor een korte remweg (je zou maar een noodstop moeten maken voor een kind dat plotseling oversteekt) en bij slecht weer probleemloos het regenwater op de weg afvoert, dan is zo’n band zijn meerprijs ten opzichte van de goedkopere en kwalitatief minder goede band beslist waard. Je wilt tenslotte de autoband die de beste veiligheid voor jouw gezin én andere verkeersdeelnemers waarborgt.

Aan welke eisen moet een autoband voldoen?

Een autoband is een product waaraan heel veel en heel hoge eisen worden gesteld. Veel van deze eisen zijn in conflict met elkaar. Voor een goede grip wil je liefst een band met een zachte rubbersamenstelling en een zo groot mogelijk contactvlak op het wegdek. Kijk maar eens naar de banden waar Max Verstappen zijn snelste ronden op rijdt. Maar zo’n band is binnen de kortste keren versleten en weet zich geen enkele raad met nat asfalt. Voor je dagelijkse auto is zo'n band dus totaal onbruikbaar.

Je wilt een band met een lange levensduur, die een goede grip biedt en een goede waterafvoer heeft, maar een soepele rubbersamenstelling in combinatie met een ‘open’ bandenprofiel – de groeven in het loopvlak – levert ook meer afrolgeluid op. En ook dat heb je liever niet…

Sinds de uitvinding van de luchtband door John Boyd Dunlop in 1887 is men altijd blijven zoeken naar verbeteringen en aanpassingen, zodat een nieuwe autoband nóg betere prestaties levert dan diens voorganger. De perfecte band bestaat daarom nog steeds niet. Dat komt ook doordat de ontwikkelingen in de auto-industrie nooit stilstaan. Met de opkomst van de elektrische auto komen bandenfabrikanten opnieuw voor een heel nieuwe behoefte uit de industrie en vervangingsmarkt te staan.

Wat is het verschil tussen een normale autoband en een band voor een elektrische auto?

Steeds meer bandenmerken introduceren banden die speciaal zijn ontwikkeld voor elektrische auto’s. Onder een EV worden nóg hogere eisen gesteld aan het gripniveau. In de meeste gevallen brengt een elektromotor veel meer vermogen op de wielen over dan een motor op benzine of diesel. Door de grote accu die in de auto is geïntegreerd, zijn EV’s daarnaast een stuk zwaarder dan de modellen met een verbrandingsmotor. En dat gewicht moet niet alleen in beweging worden gebracht, maar ook veilig de bocht om en weer tot stilstand worden gebracht. Allemaal eisen die door de bandenfabrikanten worden meegenomen wanneer zij een speciale band voor elektrische auto's ontwikkelen.

Om een voorbeeld te geven: de Opel Corsa is er zowel met een benzinemotor als met elektrische aandrijving. Voor de Corsa met benzinemotor geeft Opel een gewicht op van een kleine 1.100 kilo, de versie met elektrische aandrijving weegt echter al ruim 1.500 kilo. Een gewichtsverschil van zo'n 36,5 procent. Zouden beide modellen op precies dezelfde banden staan, dan slijten deze onder de elektrische Corsa-e veel sneller. Om precies te zijn: 36,5 procent sneller!

©Hankook

Wat zijn de voordelen van een speciale EV-band?

Een band die speciaal is ontwikkeld voor een elektrische auto heeft een groot draagvermogen, doordat de constructie van de band – het karkas – extra is versterkt. De band is dus berekend op het hogere gewicht van de auto als gevolg van het accupakket. Je zou misschien zeggen: leg dan de banden voor een bedrijfswagen onder je elektrische auto. Maar daarmee zouden andere eisen weer teniet worden gedaan, die voor een elektrische personenauto erg belangrijk zijn. Bijvoorbeeld: de tractie van de aangedreven wielen als het volle elektrische vermogen erop losgelaten wordt. Of de geluidsproductie; doordat motorgeluiden ontbreken in een elektrische auto, zou het afrolgeluid van een band extra goed hoorbaar zijn. Een ‘stille’ band is daarom extra belangrijk.

Doordat een EV-autoband minder snel slijt, zorgt deze ook voor minder verontreiniging. Gedurende de levensduur van de band slijten immers enkele millimeters rubber van het loopvlak. Elke auto laat bij elke rit een dun laagje rubber op het wegdek achter. Het rubber hecht zich aan het asfalt, maar bij een regenbui spoelen alle stoffen die in de rubbersamenstelling zijn verwerkt in de wegberm en komen ze in het grondwater terecht. Bandenfabrikanten worden door de wetgeving echter gedwongen om steeds meer gerecyclede en recyclebare materialen in hun autobanden toe te passen. Overigens is dat niet uitsluitend het geval bij speciale EV-banden.

En wat zijn de nadelen van een band die is ontwikkeld voor elektrische auto’s?

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan de EV-band. Op dit moment is zo'n speciale autoband duurder in aanschaf dan een normale autoband met dezelfde afmetingen en specificaties. Om een voorbeeld te geven: op een vergelijkingswebsite voor autobanden wordt voor de Michelin Pilot Sport EV in de maat 235/55 R19 een prijs tussen de 270 en 280 euro vermeld. Een standaard Michelin Pilot Sport 4 met soortgelijke specificaties heeft een verkoopprijs die algauw 50 euro per band lager ligt. Bij de ontwikkeling van deze band werd echter niet gekeken naar een lage rolweerstand voor een zo efficiënt mogelijk energieverbruik of een extreem lage geluidsproductie…

Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? 
Check hier het aanbod bij Coolblue!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 randloze smartphones voor minder dan 350 euro
© Paulus N. Rusyanto
Huis

Waar voor je geld: 5 randloze smartphones voor minder dan 350 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Een smartphone met een dunne schermrand was jaren geleden nogal prijzig, tegenwoordig vind je ze voor een schappelijke prijs. Wij hebben vijf randloze telefoons voor minder dan 350 euro voor je weten te vinden.

Ramdloze smartphones, ook wel toestellen met een zogeheten full-screen- of edge-to-edge- display genoemd, winnen de laatste jaren steeds meer aan populariteit – en dat is niet zonder reden. Door het minimaliseren van de schermranden hebben deze telefoons een strak en modern design, waarbij het scherm nagenoeg de volledige voorkant van het toestel beslaat. Dit zorgt voor een luxe uitstraling. Bovendien maken fabrikanten optimaal gebruik van de beschikbare ruimte, waardoor zelfs compacte toestellen een groter schermoppervlak kunnen bieden. Voor gebruikers betekent dit een betere balans tussen draagbaarheid en functionaliteit. Daarnaast zijn veel randloze smartphones uitgerust met moderne technologieën zoals in-display vingerafdrukscanners en geavanceerde gezichtsscanners.

Samsung Galaxy A35 5G

De Galaxy A35 5G is een middenklasse smartphone met een helder 6,6-inch Super AMOLED-scherm, een 50 MP hoofdcamera en een krachtige Exynos 1380-processor. Het toestel biedt 5G-connectiviteit en een batterijduur die gemakkelijk een dag meegaat. Met Samsung's One UI 6.1 en een strakke ontwerp is dit een uitstekende keuze voor gebruikers die op zoek zijn naar een betrouwbare en stijlvolle smartphone.

Motorola Edge 40

De Motorola Edge 40 beschikt over een 6,55-inch pOLED-scherm met een verversingssnelheid van 144 Hz, wat zorgt voor vloeiende beelden. Het toestel is uitgerust met een MediaTek Dimensity 8020-processor en een 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie. Dankzij de 68W TurboPower-snellader is de 4400 mAh-batterij snel opgeladen. Het slanke, randloze ontwerp met afgeronde hoeken maakt dit een toestel met een premium uiterlijk.

Nothing Phone (2a)

De Nothing Phone (2a) valt op door zijn unieke, transparante ontwerp en LED-notificatieverlichting en de mogelijkheid om afzonderlijke onderdelen makkelijk te vervangen. Het toestel heeft een 6,7-inch AMOLED-scherm, een MediaTek Dimensity 7200 Pro-processor en een dubbele 50 MP camera-opstelling. Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en ondersteuning voor 45W snelladen biedt deze smartphone goede preraties.

Xiaomi Redmi Note 13 Pro+ 5G

De Redmi Note 13 Pro+ 5G van Xiaomi is uitgerust met een 6,67-inch AMOLED-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz en een resolutie van 1,5K. Het toestel beschikt over een 200 MP hoofdcamera, een MediaTek Dimensity 7200-Ultra-processor en een 5000 mAh-batterij die 120W snelladen ondersteunt. Door het randloze ontwerp en de krachtige specificaties is deze telefoon een uitstekende keuze voor fotografie-enthousiastelingen.

Google Pixel 7a

De Google Pixel 7a biedt een prettige Android-ervaring met regelmatige updates en een uitstekende camera. Het toestel heeft een 6,1-inch OLED-scherm, een Google Tensor G2-processor en een 64 MP hoofdcamera. Met functies zoals Real Tone en Night Sight levert de Pixel 7a indrukwekkende foto's, zelfs bij weinig licht. De telefoon heeft vooral aan de bovenzijde een smalle rand en de cameralens zit daarbij mooi in het display verwerkt. De compacte vormfactor maakt dit toestel ideaal voor gebruikers die een handzame smartphone zoeken.

▼ Volgende artikel
Nooit meer te veel wasmiddel: zo werkt automatisch doseren in je wasmachine
© AK | ID.nl
Huis

Nooit meer te veel wasmiddel: zo werkt automatisch doseren in je wasmachine

Automatisch wasmiddel doseren is een functie die steeds vaker voorkomt op moderne wasmachines. Handig, want je hoeft niet meer zelf af te meten hoeveel wasmiddel je nodig hebt. Maar hoe werkt het precies, wat zijn de voordelen en waar moet je op letten?

In dit artikel lees je:

  • Wat automatisch wasmiddel doseren is
  • Hoe goed automatisch doseren werkt
  • Wat de voordelen van automatisch doseren zijn
  • Wat de nadelen van automatisch doseren zijn
  • Hoe vaak je de reservoirs moet bijvullen
  • Welk wasmiddel je het best kunt gebruiken
  • Hoe je het doseersysteem schoon en fris houdt
  • Hoe deze functie bij verschillende merken heet

Lees ook: Dit wil je weten over de wasprogramma's van je wasmachine

Wat is automatisch wasmiddel doseren?

Automatisch doseren betekent dat de wasmachine zelf bepaalt hoeveel wasmiddel en wasverzachter nodig is voor elke wasbeurt. Dit gebeurt met behulp van sensoren die onder meer kijken naar het gewicht van de was, de textielsoort en soms ook hoe vuil het wasgoed is. Je vult de reservoirs één keer met vloeibaar wasmiddel en eventueel wasverzachter. De machine gebruikt bij elke wasbeurt precies de hoeveelheid die nodig is. Je hoeft dus niet meer voor elke wasbeurt te meten of te gokken of met wasmiddel te knoeien.

Hoe goed werkt automatisch doseren?

In de praktijk werkt automatische dosering over het algemeen goed. Vooral bij normaal bevuilde was levert het een schone was op zonder overdosering. De sensoren stemmen de hoeveelheid nauwkeurig af op de lading. Wel zijn er verschillen tussen systemen. Bij sommige merken kun je bijvoorbeeld zelf de dosering nog bijstellen als je merkt dat de was niet fris genoeg wordt of dat er juist zeepresten achterblijven. Bij sterk bevuilde was of speciale stoffen (zoals sportkleding of babykleding) kan het zijn dat je alsnog handmatig wilt doseren of een ander type wasmiddel nodig hebt.

©AEG

AutoDose van AEG.

Voordelen van automatische dosering

Het grootste voordeel is gemak: je vult één keer het reservoir en daarna hoef je er wekenlang niet naar om te kijken. Daarnaast helpt automatische dosering bij het besparen van wasmiddel. Veel mensen gebruiken onbewust te veel, wat niet alleen slecht is voor het milieu, maar ook zorgt voor zeepresten in kleding en de machine. Verder voorkom je slijtage aan je kleding. Te veel wasmiddel kan stoffen aantasten en zorgt ervoor dat kleding minder lang mooi blijft.

Nadelen van automatische dosering

Niet alles is positief. Automatisch doseren werkt alleen met vloeibaar wasmiddel. Waspoeder of capsules kun je niet gebruiken. Daarnaast moet je erop letten dat je de juiste soort wasmiddel kiest. Sommige systemen werken niet goed met dikkere of schuimende middelen.

Een ander aandachtspunt is geur: omdat je het reservoir lang gebruikt, kan dat na verloop van tijd een muffe geur afgeven. Regelmatig schoonmaken en niet te lang wachten met bijvullen helpt dat voorkomen.

Bij sommige systemen kun je niet zelf bepalen welk vak je voor welk type wasmiddel gebruikt, of kun je geen speciaal wasmiddel apart instellen (bijvoorbeeld voor witte was of wol). Dat maakt je wat beperkter in je mogelijkheden.

©AEG

Hoe vaak moet je bijvullen?

Dat hangt af van de capaciteit van het reservoir en hoe vaak je wast. Gemiddeld gaat een volle tank tussen de 20 en 40 wasbeurten mee. Sommige machines geven een seintje als het wasmiddel bijna op is, bij andere moet je het zelf in de gaten houden.

Welk wasmiddel werkt het best?

Gebruik altijd vloeibaar wasmiddel. Veel fabrikanten raden hun eigen merk aan (zoals bijvoorbeeld Miele UltraPhase). In de praktijk werken veel gangbare A-merken ook goed, zolang ze niet te dik of sterk schuimend zijn. Vermijd ecologische of geconcentreerde wasmiddelen die speciaal zijn ontwikkeld voor handmatige dosering, tenzij het systeem ze aankan. Bij sommige merken slimme wasmachines (zoals Bosch en Siemens) kun je met de app de barcode op je eigen wasmiddelen scannen. De app stuurt dan informatie over de concentratie van je wasmiddel en de waterhardheid automatisch door naar de wasmachine, zodat echt altijd de juiste dosering wordt gebruikt.

Test een wasmiddel een tijdje en kijk hoe de machine reageert: blijft er schuim achter, wordt de was goed schoon, ruikt het fris? Zo ontdek je wat het beste werkt voor jouw situatie.

©Miele

Miele UltraPhase-flacons.

Het automatische doseersysteem schoonmaken Vloeibaar wasmiddel en wasverzachter bevatten stoffen die na verloop van tijd een laagje kunnen achterlaten in het reservoir en de leidingen. Het is dus belangrijk om het automatische doseersysteem regelmatig schoon te maken. De meeste machines hebben reservoirs die je makkelijk kunt uitnemen. Spoel deze ongeveer eens per maand om met warm water. Gebruik eventueel een klein beetje schoonmaakazijn om opgehoopte zeepresten los te weken. Let erop dat je alles goed naspoelt en laat drogen voordat je de reservoirs terugplaatst. Heeft jouw machine vaste tanks die je niet kunt loshalen? Gebruik dan het schoonmaakprogramma (indien aanwezig) of spoel het systeem door; dit doe je door het reservoir te vullen met warm water zonder wasmiddel. Draai vervolgens een wasprogramma zonder was. Controleer ook regelmatig de dopjes, klepjes en slangetjes rondom het doseersysteem. Een tandenborstel kan helpen om lastige randjes schoon te maken.

Van i-DOS tot SmartDosing

In onderstaande tabel zie je wat de benaming voor het automatisch-doseersysteem is bij de grootste wasmachine-merken.

MerkBenamingUitleg
Boschi-DOS 1Twee reservoirs, een voor wasmiddel en een voor wasverzachter, instelbare dosering, houdt rekening met waterhardheid
Boschi-DOS 2Twee reservoirs, een voor wasmiddel en een voor wasverzachter of een ander soort wasmiddel, instelbare dosering, houdt rekening met waterhardheid
AEGAutoDoseVier reservoirs (automatisch en handmatig), appwaarschuwingen, flexibel
SiemensintelligentDosingVergelijkbaar met i-DOS, instelbaar via display/app, kalkherkenning
MieleTwinDosWerkt met UltraPhase-cartridges of hervulbare reservoirs, zeer precies
SamsungAutoDoseTwee reservoirs, instelbaar via display en app, werkt met veel merken
HisenseAutoDoseEenvoudig systeem met één reservoir, basisinstellingen
LGezDispenseTwee grote reservoirs, appkoppeling, slimme sensoren
BekoAutoDoseEenvoudig systeem, vaak één reservoir, geen appkoppeling
Whirlpool6th Sense AutoDoseTwee reservoirs, gekoppeld aan 6th Sense-sensoren, stabiele werking
HaierSmartDosingAutomatische aanpassing aan belading, vaak één groot reservoir, appinstellingen

Conclusie

Automatische dosering maakt wassen makkelijker en voorkomt verspilling van wasmiddel. Vooral bij regelmatig gebruik is het een handige functie die tijd bespaart en je kleding beschermt. De werking hangt af van het merk en type wasmiddel dat je gebruikt. Kies daarom een machine die bij jouw wasgedrag past (tip: bij (web)winkels die wasmachines verkopen kun je modellen makkelijk met elkaar vergelijken) en experimenteer met verschillende vloeibare wasmiddelen om de beste combinatie te vinden.