ID.nl logo
Dit moet je weten over banden voor elektrische auto’s
Mobiliteit

Dit moet je weten over banden voor elektrische auto’s

Steeds meer fabrikanten van autobanden ontwikkelen speciale banden voor elektrische auto’s. Doorgaans zijn deze banden duurder dan standaard autobanden in dezelfde maatvoering. Dus waarom zou je dergelijke EV-banden onder je elektrische auto moeten laten monteren?

In dit artikel vertellen we je alles over banden voor elektrische auto. We geven antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is het belang van een goede autoband?
  • Aan welke eisen moet een autoband voldoen?
  • Wat is het verschil tussen een normale autoband en een band voor een elektrische auto?
  • Wat zijn de voordelen van een speciale EV-band?
  • En wat zijn de nadelen van een band die is ontwikkeld voor elektrische auto’s?

Ook lezen: Private lease: deze 10 elektrische kilometervreters zijn het goedkoopst!

Wat is het belang van een goede autoband?

Als de garage belt om te vertellen dat de banden van je auto aan vervanging toe zijn, komt dat altijd op een ongelegen moment. In elk geval kun je voor het periodiek onderhoud rekenen op een veel hogere rekening dan begroot. Voor veel mensen is dat een reden om te kiezen voor een goedkope band. Maar is dat wel zo'n slimme keuze?

Laadpaal laten installeren?

Snel een offerte aanvragen doe je via onze zustersite Kieskeurig.nl!

Misschien laat jij je keuze afhangen van andere factoren en kies je het merk en type dat het best uit een onafhankelijke bandentest van bijvoorbeeld de ANWB, de Duitse ADAC of een gerenommeerd automagazine komt. Voor zo’n A-kwaliteit band betaal je in de regel wel een hogere prijs, maar als deze band veel grip in de bocht biedt, garant staat voor een korte remweg (je zou maar een noodstop moeten maken voor een kind dat plotseling oversteekt) en bij slecht weer probleemloos het regenwater op de weg afvoert, dan is zo’n band zijn meerprijs ten opzichte van de goedkopere en kwalitatief minder goede band beslist waard. Je wilt tenslotte de autoband die de beste veiligheid voor jouw gezin én andere verkeersdeelnemers waarborgt.

Aan welke eisen moet een autoband voldoen?

Een autoband is een product waaraan heel veel en heel hoge eisen worden gesteld. Veel van deze eisen zijn in conflict met elkaar. Voor een goede grip wil je liefst een band met een zachte rubbersamenstelling en een zo groot mogelijk contactvlak op het wegdek. Kijk maar eens naar de banden waar Max Verstappen zijn snelste ronden op rijdt. Maar zo’n band is binnen de kortste keren versleten en weet zich geen enkele raad met nat asfalt. Voor je dagelijkse auto is zo'n band dus totaal onbruikbaar.

Je wilt een band met een lange levensduur, die een goede grip biedt en een goede waterafvoer heeft, maar een soepele rubbersamenstelling in combinatie met een ‘open’ bandenprofiel – de groeven in het loopvlak – levert ook meer afrolgeluid op. En ook dat heb je liever niet…

Sinds de uitvinding van de luchtband door John Boyd Dunlop in 1887 is men altijd blijven zoeken naar verbeteringen en aanpassingen, zodat een nieuwe autoband nóg betere prestaties levert dan diens voorganger. De perfecte band bestaat daarom nog steeds niet. Dat komt ook doordat de ontwikkelingen in de auto-industrie nooit stilstaan. Met de opkomst van de elektrische auto komen bandenfabrikanten opnieuw voor een heel nieuwe behoefte uit de industrie en vervangingsmarkt te staan.

Wat is het verschil tussen een normale autoband en een band voor een elektrische auto?

Steeds meer bandenmerken introduceren banden die speciaal zijn ontwikkeld voor elektrische auto’s. Onder een EV worden nóg hogere eisen gesteld aan het gripniveau. In de meeste gevallen brengt een elektromotor veel meer vermogen op de wielen over dan een motor op benzine of diesel. Door de grote accu die in de auto is geïntegreerd, zijn EV’s daarnaast een stuk zwaarder dan de modellen met een verbrandingsmotor. En dat gewicht moet niet alleen in beweging worden gebracht, maar ook veilig de bocht om en weer tot stilstand worden gebracht. Allemaal eisen die door de bandenfabrikanten worden meegenomen wanneer zij een speciale band voor elektrische auto's ontwikkelen.

Om een voorbeeld te geven: de Opel Corsa is er zowel met een benzinemotor als met elektrische aandrijving. Voor de Corsa met benzinemotor geeft Opel een gewicht op van een kleine 1.100 kilo, de versie met elektrische aandrijving weegt echter al ruim 1.500 kilo. Een gewichtsverschil van zo'n 36,5 procent. Zouden beide modellen op precies dezelfde banden staan, dan slijten deze onder de elektrische Corsa-e veel sneller. Om precies te zijn: 36,5 procent sneller!

©Hankook

Wat zijn de voordelen van een speciale EV-band?

Een band die speciaal is ontwikkeld voor een elektrische auto heeft een groot draagvermogen, doordat de constructie van de band – het karkas – extra is versterkt. De band is dus berekend op het hogere gewicht van de auto als gevolg van het accupakket. Je zou misschien zeggen: leg dan de banden voor een bedrijfswagen onder je elektrische auto. Maar daarmee zouden andere eisen weer teniet worden gedaan, die voor een elektrische personenauto erg belangrijk zijn. Bijvoorbeeld: de tractie van de aangedreven wielen als het volle elektrische vermogen erop losgelaten wordt. Of de geluidsproductie; doordat motorgeluiden ontbreken in een elektrische auto, zou het afrolgeluid van een band extra goed hoorbaar zijn. Een ‘stille’ band is daarom extra belangrijk.

Doordat een EV-autoband minder snel slijt, zorgt deze ook voor minder verontreiniging. Gedurende de levensduur van de band slijten immers enkele millimeters rubber van het loopvlak. Elke auto laat bij elke rit een dun laagje rubber op het wegdek achter. Het rubber hecht zich aan het asfalt, maar bij een regenbui spoelen alle stoffen die in de rubbersamenstelling zijn verwerkt in de wegberm en komen ze in het grondwater terecht. Bandenfabrikanten worden door de wetgeving echter gedwongen om steeds meer gerecyclede en recyclebare materialen in hun autobanden toe te passen. Overigens is dat niet uitsluitend het geval bij speciale EV-banden.

En wat zijn de nadelen van een band die is ontwikkeld voor elektrische auto’s?

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan de EV-band. Op dit moment is zo'n speciale autoband duurder in aanschaf dan een normale autoband met dezelfde afmetingen en specificaties. Om een voorbeeld te geven: op een vergelijkingswebsite voor autobanden wordt voor de Michelin Pilot Sport EV in de maat 235/55 R19 een prijs tussen de 270 en 280 euro vermeld. Een standaard Michelin Pilot Sport 4 met soortgelijke specificaties heeft een verkoopprijs die algauw 50 euro per band lager ligt. Bij de ontwikkeling van deze band werd echter niet gekeken naar een lage rolweerstand voor een zo efficiënt mogelijk energieverbruik of een extreem lage geluidsproductie…

Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? 
Check hier het aanbod bij Coolblue!

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem
© Rens Blom
Gezond leven

Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem

De Motorola Moto Watch Fit is een fitnesstracker met een groot scherm, waarop je naast de tijd ook je sportieve activiteiten en smartphonemeldingen kunt volgen. Motorola zegt dat je de wearable slechts eens in de twee weken hoeft op te laden. En hij kost maar 80 euro! In deze review lees je onze ervaringen met deze gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op door zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

Plus- en minpunten
  • Erg betaalbaar
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Werkt naar behoren ...
  • ... de hartslagmeter uitgezonderd
  • Werkt niet met een iPhone
  • Qua functies en software wat beperkt

De adviesprijs is een groot pluspunt van de Moto Watch Fit. Bij een bekende webwinkel kun je de fitnesstracker op moment van schrijven zelfs voor minder dan 60 euro oppikken. Voor zo'n prijs is het de vraag wat je wel en niet kunt verwachten. Nou, in elk geval een prima ontwerp. De Moto Watch Fit weegt slechts 25 gram, is waterdicht en kan ook tegen stof. Het meegeleverde stoffen groene bandje voelt wat eenvoudig aan, maar werkt naar behoren en irriteert niet. Fijn is dat Motorola adapters meelevert, zodat je een ander (eigen) bandje aan de fitnesstracker kunt bevestigen.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het scherm van de wearable heeft een diagonaal van 1,9 inch (4,8 cm). Dat is vrij fors. De Moto Watch Fit kan daarom wat lomp ogen om een smallere pols en staat beter om een wat bredere pols. Op het grote scherm zie je de tijd, meldingen en andere informatie wel lekker duidelijk. Het scherm kan fel genoeg, oogt scherp en toont dankzij het oleddisplay mooie kleuren. We kunnen zeggen dat we positief verrast zijn door de schermkwaliteit.

©Rens Blom

App en metingen

Houd er rekening mee dat de Moto Watch Fit alleen werkt met een Android-smartphone (dat hoeft geen model van Motorola te zijn). Als je een Apple iPhone gebruikt, kun je niets met de Moto Watch Fit. Na het installeren van de Moto Watch-smartphoneapp en het verplicht aanmaken van een Motorola-account, koppel je de fitnesstracker aan je smartphone. Je kiest een wijzerplaat, stelt in welke app-meldingen wel en niet op je horlogescherm mogen verschijnen en kunt andere zaken aanpassen. De app werkt prima en geeft ook duidelijk inzicht in gezondheidsstatistieken die door het horloge verzameld zijn.

©Rens Blom

De Moto Watch Fit kan aardig wat zaken meten. Van je stappen en je slaap tot sportieve sessies, je hartslag en hoeveel calorieën je verbrandt. Veel metingen vinden we – afgezet tegen nauwkeurig bewezen wearables – goed genoeg, maar de hartslagmeter van de Watch Fit zit vaak te hoog. Gelet op het prijspunt zijn we tevreden over hoe de fitnesstracker onze gezondheid in kaart brengt, maar zoals Motorola zelf ook aangeeft: staar je er niet blind op en gebruik de wearable niet voor medische doeleinden.

©Rens Blom

Niet bellen

Dat we met een spotgoedkope gadget te maken hebben, merken we ook aan het ontbreken van sommige technische functies. Een microfoon en luidspreker ontbreken bijvoorbeeld. Je kunt dus niet bellen met de Moto Watch Fit. De wearable kan überhaupt geen geluid opnemen en ook geen geluid maken. Lekker rustig, kun je ook denken. Meldingen van bijvoorbeeld WhatsApp, je e-mail-app en andere apps kun je bekijken op het horlogescherm, maar niet beantwoorden.

©Rens Blom

Op het horloge vind je wel basale doch nuttige apps als een timer, stopwatch, ademhalingsoefeningen en wekker. Ook kun je je telefoon laten rinkelen, als je die kwijt bent. Die laatste functie werkt alleen als de telefoon en smartwatch via bluetooth met elkaar verbonden zijn.

Geweldige accuduur

De beperkte slimheid van de Moto Watch Fit in combinatie met energiezuinige onderdelen leiden tot een geweldige accuduur. Motorola schermt met een gebruikstijd tot zestien dagen en daar kunnen wij ons in vinden. Na zeven dagen gebruik is de batterij bijna 50 procent teruggelopen. Opladen doet het horloge snel via een meegeleverd kabeltje.

Motorola Moto Watch Fit kopen?

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op met zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

▼ Volgende artikel
Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders
© Krakenimages.com - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders

Vakantievoorpret is heerlijk, maar inpakken is vaak een ander verhaal. Te veel, te weinig, iets vergeten of juist drie keer hetzelfde mee: het overkomt iedereen weleens. Een goede voorbereiding scheelt stress én overgewicht op het vliegveld. In dit artikel lees je welke fouten veel mensen maken bij het inpakken van hun vakantiekoffer – fouten die jij nu natuurlijk nooit meer maakt!

De 8 meest gemaakte inpakfouten

❌ 1: Geen checklist gebruiken ❌ 2: Te veel meenemen ‘voor de zekerheid’ ❌ 3: Vloeistoffen niet apart verpakken ❌ 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen ❌ 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen ❌ 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen ❌ 7: Geen rekening houden met handbagageregels ❌ 8: Zware spullen bovenop leggen

Lees ook: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Of je nu met het vliegtuig of met de auto op vakantie gaat: hoe beter je koffer is ingedeeld, hoe makkelijker je alles terugvindt. Je kleding blijft netter, je hoeft minder te graaien én je houdt ruimte over voor souvenirs en andere aankopen die je mee terug naar huis wilt nemen.

Fout 1: Geen checklist gebruiken

Zonder checklist ga je af op je geheugen, en dat blijkt zelden waterdicht. In de haast of vermoeidheid vergeet je al snel iets essentieels: je oplader, een zonnebril, medicijnen of ondergoed. Een lijst geeft overzicht en rust. Je kunt er al een week van tevoren aan beginnen, zodat je tijd hebt om nog iets te kopen of te wassen. Denk in categorieën: kleding, toiletspullen, apparatuur, documenten. Ook handig: check op de dag van vertrek de lijst nog eens terwijl je je tas dichtdoet. Gebruik papier of een checklist-app, zolang je maar iets hebt om letterlijk af te vinken. Het kost je 10 minuten, maar voorkomt veel ergernis op reis.

Tip: op internet kun je op allerlei plekken inpak-checklists downloaden, bijvoorbeeld vanaf de site van de ANWB. Je geeft aan op wat voor soort vakantie je gaat (bijvoorbeeld autovakantie, vliegvakantie of kamperen) en krijgt dan een bijpassende checklist die je kunt downloaden als PDF. Je kunt die lijsten ook prima gebruiken als inspiratiebron, want ze zijn erg uitgebreid (zie Fout 2). Waarschijnlijk heb je een aantal dingen die erop staan niet echt nodig!

Fout 2: Te veel meenemen 'voor de zekerheid'

Iedereen kent het: je stopt nog snel extra kleding of schoenen in je koffer, voor het geval dat. Maar in de praktijk draag je vaak de helft niet. Die dikke trui (voor als het 's avonds afkoelt … spoiler alert: het koelt meestal minder af dan je dacht), dat derde jurkje voor 'misschien een chic diner'… het komt de hele vakantie je koffer niet uit. Kies liever voor kleding die je kunt combineren: een broek die bij meerdere tops past, een jurk die zowel overdag als 's avonds kan. Houd rekening met het klimaat, je geplande activiteiten en wasmogelijkheden op locatie. Als je toch iets mist, kun je het vaak ook ter plekke kopen.

©Mike Watson Images Limited

Fout 3: Vloeistoffen niet apart verpakken

Shampooflesjes, zonnebrand of vloeibare make-up die los tussen je spullen zitten, vormen een risico. Door drukverschillen tijdens de vlucht of simpelweg een loszittend dopje, kan de inhoud gaan lekken. Resultaat: vlekken in je kleding, beschadigde souvenirs of andere schade. Stop vloeistoffen daarom altijd in een aparte toilettas of een afsluitbaar plastic zakje. Reisflesjes met kliksluiting zijn compacter en beter af te sluiten. Zet doppen stevig vast en gebruik een extra stukje plakband als je twijfelt of ze echt goed dicht zitten.

Fout 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen

Schoenen zijn stug, onhandig van vorm en vaak ook vies. Als je ze los tussen je kleding stopt, kunnen ze vlekken veroorzaken of je nette kleding kreuken. Beter: stop ze in een plastic zak of speciale schoenenzak en plaats ze onderin je koffer, bij de wieltjes. Zo vormen ze een stabiele basis en blijven andere spullen beschermd. Vul de schoenen met sokken, ondergoed of kleine accessoires: dat bespaart ruimte en houdt de schoenen in vorm. Neem maximaal twee paar mee (naast het paar dat je aan hebt): één comfortabel en één geschikt voor het weer of een nette gelegenheid.

Fout 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen

Op vakantie koop je vaak meer dan je van plan was: kleding, lekkernijen, lokale producten of cadeautjes. Als je je koffer op de heenweg al helemaal volstouwt, past dat er niet meer bij. Gevolg: stress bij het inpakken en overbagage (ja, dat is een woord). Vooral als je gaat vliegen moet je flink bijbetalen voor elke extra kilo gewicht die niet binnen de normaal geboekte ruimbagage valt. Laat daarom bewust ruimte over in je koffer. Je hebt speciale kofferorganizers, packing cubes genoemd. Dat zijn rechthoekige zakjes van stof met ritsen die je in je koffer gebruikt om verschillende soorten kleding gescheiden en compact op te bergen - bijvoorbeeld één cube voor ondergoed, één voor shirts en één voor broeken. Zorg er op de heenweg voor dat je er eentje leeg laat, voor de terugreis. En: moet echt álles mee terug naar huis? Een fles shampoo waar nog maar een bodempje in zit, die teenslippers die na al dat flaneren echt helemaal versleten zijn: sommige dingen kun je eigenlijk het beste weggooien op je vakantieadres.

Reis je met de auto? Zorg dan dat je een of twee stevige extra tassen bij je hebt. Je hoeft dan niet je koffer propvol te doen, maar kunt toch alles wat je wilt mee terug naar huis nemen. Ook handig, vooral als je etenswaren meeneemt: een elektrische koelbox die op de sigarettenaansteker kan.

©nito

Fout 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen

Veel mensen vouwen hun kleding zoals thuis in de kast: netjes opgestapeld. Maar in een koffer werkt dat onhandig. Vouwen leidt sneller tot kreukels, en opgestapelde kleding maakt het zoeken lastig. Door kleding op te rollen blijft het gladder én neemt het minder ruimte in. Je ziet bovendien in één oogopslag wat je bij je hebt. Wil je het nog georganiseerder aanpakken? Gebruik packing cubes of ziplockzakken om kleding per soort, dag of activiteit in te delen. Zo pak je snel uit en houd je je koffer overzichtelijk.

Fout 7: Geen rekening houden met handbagageregels

Reis je alleen met handbagage, dan gelden er strikte regels. Niet alleen qua afmetingen en gewicht, maar ook voor wat je wel of niet mag meenemen. Zo mogen vloeistoffen alleen in verpakkingen van maximaal 100 ml, en moeten ze samen in één hersluitbaar doorzichtig zakje van maximaal 1 liter passen. Elektronica moet apart getoond worden bij de beveiliging. Controleer daarom vóór vertrek de regels van je luchtvaartmaatschappij, want die verschillen per maatschappij. Een klein verschil in formaat of gewicht kan er al voor zorgen dat je moet bijbetalen of dat je toch op ruimbagage aangewezen bent.

Fout 8: Zware spullen bovenop leggen

Zware items horen onderin je koffer, bij de wielen. Als je ze bovenop legt – denk aan boeken, toilettassen of elektronische apparaten – ligt het gewicht op je kleding. Dat veroorzaakt vouwen en kreukels, en maakt je koffer ook instabiel tijdens het rollen. Leg zwaardere spullen dus eerst in de koffer, plat en dicht bij de wieltjes. Daarbovenop leg je de lichtere kleding. Zo blijft je bagage beter in balans en komt alles netter aan. Reis je met handbagage? Dan geldt dit nog meer, omdat je tas vaak rechtop in het bagagevak staat.


📸 Handzame camera's voor je vakantiefoto's