ID.nl logo
Huis

Zo haal je het meeste uit Mail voor iOS

Nee, je hoeft geen genoegen te nemen met platte tekst wanneer je Mail-berichten aanmaakt op je iOS-apparaat. Ook hoef je je Gmail-berichten niet te archiveren als je ze liever weg wilt gooien.

Bovendien kun je een groter deel van je berichten te zien krijgen in de inbox weergave van Mail. Je kunt meteen naar je concepten gaan, geadresseerden beheren met het topje van je vinger en speciale waarschuwingen krijgen wanneer je baas je bijvoorbeeld een uiterst belangrijke e-mail stuurt. Lees ook: Snel naar jezelf mailen met Mail to Self voor iOS.

Lees verder voor acht iOS Mail-functies die je misschien nog niet kent.

Vet, cursief of onderstreept typen

Als je in je berichten graag cursief gebruikt of bepaalde woorden graag wilt onderstrepen, dan heb je geluk.

Het blijkt dat er een manier is om woorden in vet, cursief of onderstreept te typen in je Mail-berichten, maar het is niet meteen duidelijk hoe dit moet.

©PXimport

Het blijkt dat er een manier is om woorden in vet, cursief of onderstreept te typen in je Mail-berichten, maar het is niet meteen duidelijk hoe dit moet.

Selecteer gewoon de tekst die je wilt opmaken (houd het ingedrukt totdat er een zwarte pop-up-luchtbel verschijnt, druk op Select en houd de kleine blauwe handgrepen ingedrukt terwijl je ze versleept), druk op het pijltje helemaal aan de rechterkant van de luchtbel voor meer opties en druk op de knop BIU. Kies vervolgens een optie - Bold, Italics of Underline, en de wijziging zal op het lettertype van de geselecteerde tekst worden toegepast.

De "Archive"-knop in "Trash" veranderen

Als je de Mail-app van je iPhone of iPad gebruikt om berichten via je Gmail-account te versturen, heb je waarschijnlijk gemerkt dat er geen Trash-optie is wanneer je in je inbox berichten naar rechts veegt; in plaats daarvan staat er een blauwe Archive-knop.

Dat is het standaard gedrag wanneer je met Gmail-accounts te maken hebt in de iOS Mail-app, maar geen zorgen. Er is nog altijd een manier om vanaf je iPhone Gmail-berichten naar de prullenbak te vegen.

©PXimport

Gooi je je Gmail-berichten liever weg dan dat je ze archiveert? Daar is een instelling voor.

Druk op Settings > Mail, Contacts, Calendars en druk op de naam van je Gmail-account. Druk op Account en vervolgens op Advanced. Zie je de header Move discarded messages into staan? Zet de instelling op Deleted Mailbox in plaats van Archive Mailbox.

Ga nu terug naar je Gmail-inbox in Mail en veeg een bericht naar rechts; je krijgt dan een rode Trash-knop te zien in plaats van de Archive-knop.

Adressen tussen velden verslepen

Je bent op een e-mail aan het reageren en merkt ineens dat een aantal geadresseerden in het cc-veld eigenlijk in het bcc-veld hadden moeten staan. Je zou natuurlijk hun e-mailadressen uit het cc-veld kunnen verwijderen en opnieuw in het bcc- veld intypen, maar dat is vervelend. Gelukkig is er een eenvoudigere manier.

©PXimport

Je hoeft adressen niet opnieuw in the typen als je een geadresseerde van het to-veld naar cc-wilt verplaatsen. Je kunt gewoon slepen.

De truc: houd een adres ingedrukt en sleep het gewoon naar het to-, cc- of bcc-veld.

Bonustip: Nu je toch bezig bent, kun je snel het e-mailaccount van waaruit je het bericht verstuurt veranderen (ervan uitgaande dat je meerdere e-mailaccounts op je iPhone of iPad gebruikt). Druk op het From-veld en kies een nieuw account uit de lijst.

De lengte van je voorbeelden veranderen

Standaard krijg je slechts een paar regels van de tekst van elk bericht in je Mail-inbox te zien. Als je dat wilt kun je meer laten weergeven - of minder, natuurlijk.

©PXimport

Je kunt meer of minder van je berichten laten weergeven in de iOS Mail-inbox.

Druk op Settings > Mail, Contacts, Calendars en druk op Preview (onder de Mail-header). Kies vervolgens een optie - minimaal nul en maximaal vijf regels laten weergeven.

De berichten in je inbox uit threads halen

Het sorteren van je e-mailberichten op thread is handig om je inbox op te schonen en de conversatiestroom goed te laten verlopen. Maar deze weergave kan er ook voor zorgen dat je een belangrijk bericht kwijtraakt omdat je door alle bomen het bos niet meer ziet.

©PXimport

Je hoeft alleen maar een knop om te zetten om ervoor te zorgen dat de iOS Mail-app de berichten in je inbox niet meer als threads weergeeft.

Als je je binnenkomende Mail-berichten liever in één lange, eenvoudig door te nemen lijst wilt zien is het een goed idee om deze instelling te gebruiken.

Druk op Settings > Mail, Contacts, Calendars en scrol naar de Mail-header. Zet de schakelaar naast Organize by Thread om.

Je Mail-berichten dicteren

Als je achter het stuur zit of om een andere reden je handen niet kunt gebruiken, kun je nog altijd Mail berichten opstellen en verzenden vanaf je iPhone of iPad. Hoe? Vraag het gewoon aan Siri.

Houd de thuisknop ingedrukt om Siri te starten (als je een headset gebruikt moet je de middelste knop op de in-line afstandsbediening ingedrukt houden) en zeg zoiets als "Compose an e-mail to Michael Scott" (of alleen "to my boss" als je Siri je relatie met je contacten hebt laten leren.

©PXimport

Als je het netjes vraagt zal Siri een e-mailbericht voor je opstellen en versturen.

Siri zal je door het proces van het opstellen van een Mailbericht heenleiden, van het verifiëren van het correcte e-mailadres (als er meerdere adressen op de contactkaart van een contactpersoon staan) tot het aanmaken van een onderwerp en het dicteren van het bericht zelf.

Als het bericht eenmaal klaar is, kan Siri het zelf versturen zodra je daar toestemming voor gegeven hebt.

Meteen naar je concepten gaan

Als je ooit een onafgemaakt e-mailbericht als concept hebt opgeslagen in de iOS Mail-app, weet je hoe lastig het is om het weer terug te vinden. Je moet het universele All Inboxes-scherm verlaten, een account selecteren en op de Drafts-map drukken - en als je het verkeerde account gekozen hebt, moet je weer helemaal teruggaan en het opnieuw proberen.

©PXimport

Er is een eenvoudigere manier om je Mail-concepten terug te vinden dan in de Drafts-mappen van je verschillende accounts rond te neuzen.

In plaats van in al je e-mailaccounts rond te neuzen kun je dit proberen: houd de Compose-knop ingedrukt (het vierkant met het potloodje onderaan in de hoek van het scherm). Er verschijnt dan een lijst met alle concepten in al je Mail-accounts.

Een notificatie krijgen wanneer een VIP je een bericht stuurt

Je zult nooit meer een e-mail van een goede vriend, dierbare of baas over het hoofd zien nadat je ze een VIP-status gegeven hebt.

Lees ook: Handleiding: Hou Mail overzichtelijk met 'gewone' en slimme postbussen.

Als een contactpersoon die in iOS als VIP is aangemerkt je een e-mailbericht stuurt, kun je een aangepaste notificatie krijgen - je kunt uit allerlei opties kiezen, zoals bijvoorbeeld een speciale ringtone of een waarschuwing op je scherm die je handmatig moet weghalen.

©PXimport

Als iemand in iOS als VIP gemarkeerd is kun je een aangepaste notificatie krijgen zodra hij of zij je een e-mailbericht stuurt.

Open de Mail-app, ga naar het Mailboxes-scherm en druk op het i-knopje naast VIP. Druk vervolgens op Add VIP om belangrijke contactpersonen aan de lijst toe te voegen.

Als je klaar bent moet je op VIP Alerts drukken om een aangepaste notificatie aan te maken; zo kun je een waarschuwing op het vergrendelscherm van je iPhone of iPad laten verschijnen terwijl e-mail-notificaties voor andere mensen alleen verschijnen wanneer je je apparaat ontgrendelt.

Bonustip: Je kunt ook aangepaste waarschuwingen instellen wanneer iemand op een belangrijke e-mailthread reageert. Swipe het bericht naar rechts, druk op More en druk vervolgens op Notify Me. Je kunt ook op het belletje drukken naast het onderwerp van een bericht waarop je reageert.

▼ Volgende artikel
Stofzuiger met of zonder zak: welke moet je hebben?
© ER | ID.nl
Huis

Stofzuiger met of zonder zak: welke moet je hebben?

Een stofzuiger kopen klinkt simpel, maar wie zich een beetje verdiept in het aanbod, ontdekt al snel dat er nogal wat te kiezen valt. Eén van de eerste vragen die je tegenkomt: neem je er een mét zak of ga je voor een zakloos model? Beide opties hebben hun plus- en minpunten. We leggen het je allemaal uit, zodat jij weet wat het beste bij je past.

In dit artikel kijken we naar de verschillen tussen de zakstofzuigers en de zakloze stofzuigers. Van beide uitvoeringen vertellen we je wat de voordelen zijn, maar ook wat de nadelen zijn.

Lees ook: Je stofzuiger onderhouden: dit moet je weten

Stofzuigers met zak: klassiek en krachtig

Stofzuigers met zak zijn de klassieke modellen die we al decennialang kennen. Al het opgezogen vuil en stof wordt hierin opgevangen in een vervangbare stofzak. Zodra de zak vol is, haal je hem eruit en vervang je hem eenvoudig door een nieuwe. Het systeem is bewezen effectief, en veel huishoudens zweren er nog steeds bij – niet voor niets zijn er talloze varianten van op de markt.

Een belangrijk pluspunt van stofzuigers met zak is dat ze vaak net wat krachtiger zijn dan zakloze modellen. De directe luchtstroom tussen de zuigmond en de zak zorgt voor een efficiënte werking en sterke zuigkracht, zeker zolang de zak niet té vol is. Daarnaast is dit type stofzuiger doorgaans hygiënischer. Het stof en vuil blijft netjes opgesloten in de zak, die je in zijn geheel kunt weggooien zonder dat je zelf in contact komt met de inhoud – handig voor mensen met allergieën. Ook maken stofzuigers met zak over het algemeen minder geluid, wat prettig is als je gevoelig bent voor lawaai of bijvoorbeeld graag stofzuigt terwijl er iemand thuiswerkt of slaapt.

©Georgy Dzyura

Lees ook: Waarom een ouderwetse sledestofzuiger nog best handig kan zijn

Toch zitten er ook nadelen aan dit type. Het vervangen van de zakken brengt extra kosten met zich mee, en je moet er maar net aan denken om een voorraadje in huis te hebben. Niets is zo frustrerend als een volle stofzak ontdekken net wanneer je wilt stofzuigen. Bovendien neemt de zuigkracht vaak iets af naarmate de zak voller raakt – iets om rekening mee te houden als je veel of grof vuil opzuigt.

Zakloze stofzuigers: modern en milieuvriendelijk

Zakloze stofzuigers werken anders: in plaats van een stofzak hebben ze een opvangbak of reservoir waarin al het vuil terechtkomt. Vaak zijn dit zogenaamde cyclonische stofzuigers, die gebruikmaken van een ronddraaiende luchtstroom om stofdeeltjes van de lucht te scheiden. Het vuil blijft achter in de bak, de lucht stroomt er gefilterd weer uit.

©Axel Bueckert

Een groot voordeel is dat je nooit meer stofzakken hoeft te kopen. Dat is niet alleen fijn voor je portemonnee, maar ook voor het milieu: minder afval en minder verpakkingsmateriaal. Bovendien zijn de meeste zakloze modellen voorzien van een doorzichtige opvangbak, waardoor je precies kunt zien wanneer het tijd is om deze te legen. En anders dan bij stofzakken, blijft de zuigkracht meestal consistent – ook als het reservoir aardig vol zit.

Toch is het niet alleen maar rozengeur. Het legen van het reservoir kan een stoffige bedoening zijn, zeker als je dat boven de vuilnisbak doet. Voor mensen met allergieën of een stofgevoelige neus is dat geen pretje. Daarnaast vragen zakloze modellen doorgaans wat meer onderhoud: de filters moeten regelmatig worden schoongemaakt of vervangen om te voorkomen dat de zuigkracht afneemt of de motor overbelast raakt. Ook zijn sommige zakloze stofzuigers een stuk luider – niet allemaal, maar het loont zeker om het geluidsniveau (in decibel) van een model even te checken. Alles onder de 60 decibel wordt als stil beschouwd.

Lees ook: Stofzuiger zonder stofzak schoonmaken: zo doe je dat!

©dusanpetkovic1

Wat is uiteindelijk de beste keuze?

De keuze tussen een stofzuiger met zak en een zakloos model hangt vooral af van je persoonlijke voorkeur en levensstijl. Zoek je een stille, krachtige en hygiënische oplossing zonder al te veel gedoe? Dan is een stofzuiger met zak waarschijnlijk de beste optie. Vind je duurzaamheid en gebruiksgemak belangrijker, en heb je geen bezwaar tegen wat extra onderhoud? Dan past een zakloze stofzuiger misschien beter bij je. En anders kun je je nog altijd laten adviseren.

Hoe dan ook: het is slim om gebruikerservaringen te lezen van de modellen die je overweegt. Die geven vaak een eerlijk beeld van de prestaties, het gebruiksgemak én de dingen die je uit de folder niet direct haalt. Zo weet je zeker dat je kiest voor een stofzuiger waar je echt tevreden over gaat zijn – of je nu team zak of team zakloos bent.

▼ Volgende artikel
Ondanks privacy-zorgen: WhatsApp blijft groeien in Nederland
© Ascannio - stock.adobe.com
Huis

Ondanks privacy-zorgen: WhatsApp blijft groeien in Nederland

WhatsApp blijft met ruime voorsprong het populairste socialmediaplatform van Nederland. Zelfs na vijftien jaar social media verandert daar weinig aan. Nieuwe alternatieven zoals Signal winnen wel aan gebruikers, maar spelen nog geen grote rol in het dagelijks leven, blijkt uit een nieuw onderzoek.

Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek – Tussentijdse rapportage juli 2025, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy. Hiervoor werden 1.536 Nederlanders van 15 jaar en ouder ondervraagd over hun social media-gebruik.

WhatsApp blijft de standaard

Met 13,7 miljoen gebruikers in juli 2025 blijft WhatsApp met afstand het populairste platform. Slechts 2% van de Nederlanders heeft de app van hun telefoon gehaald, en nog geen 1% heeft daadwerkelijk hun account opgeheven. Daarmee is WhatsApp niet alleen alomtegenwoordig, maar ook opmerkelijk stabiel. Sterker nog: in de eerste helft van 2025 kwamen er zelfs nog 200.000 gebruikers bij.

Lees ook: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Waarom er zorgen zijn om WhatsApp

De datadeling met moederbedrijf Meta, de beperkte transparantie over wat er precies met persoonlijke gegevens gebeurt en de groeiende commerciële inzet van het platform: allemaal zorgen die draaien om privacy. Voor veel gebruikers wringt het dat WhatsApp wel berichten versleutelt, maar tegelijk metadata verzamelt en deelt. Ook de afhankelijkheid van WhatsApp – van schoolgroepen tot werkchats – wordt soms als benauwend ervaren. En terwijl chats zelf goed beveiligd zijn, blijven back-ups en gekoppelde apparaten zoals WhatsApp Web kwetsbare punten.

Signal groeit, maar heeft last van verloop

Signal noteert bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder, en komt nu uit op 1,8 miljoen gebruikers. Op papier een forse groei, maar het platform heeft zichtbaar moeite om gebruikers vast te houden. Van de Nederlanders zegt 5% dat ze Signal ooit geprobeerd hebben, maar er alweer mee gestopt zijn. Ruim 40% van deze afhakers zegt bovendien hun account direct te hebben opgezegd. Signal scoort vooral onder hoger opgeleiden en mensen van middelbare leeftijd (Generatie X).

Lees ook: WhatsApp of Signal: kies je voor meer functies of voor meer privacy?

Nieuwe platforms blijven klein

De veelbesproken nieuwkomers BlueSky en Truth Social maken nog weinig indruk in Nederland. BlueSky telt zo'n 350.000 gebruikers, Truth Social blijft steken rond de 190.000. Beide platforms hebben bovendien net zo veel ex-gebruikers als actieve gebruikers. Ook hier geldt: wie stopt, wist meestal direct het account. De platforms zijn wel bekend, maar weten gebruikers moeilijk aan zich te binden.

©Koshiro - stock.adobe.com

X (voorheen Twitter) verliest verder terrein

X raakt in hoog tempo gebruikers kwijt. In de eerste helft van 2025 haakten opnieuw 430.000 Nederlanders af. Daarmee is het aantal actieve gebruikers gedaald tot 2,3 miljoen. Opvallend is dat de redenen voor vertrek vooral inhoudelijk zijn. Gebruikers zeggen dat ze het platform niet meer vertrouwen, zich er niet meer thuis voelen of het simpelweg niet leuk meer vinden. Nepnieuws, oplichters en negatieve media-aandacht worden veel genoemd, net als de invloed van Elon Musk.

Voorzichtige conclusies

Het beeld dat uit het onderzoek naar voren komt, is dat er wel iets verandert, maar dat grote verschuivingen uitblijven. WhatsApp blijft veruit het sterkst aanwezig in het dagelijks leven van Nederlanders. Signal groeit, maar weet de loyaliteit nog niet te winnen. Nieuwe initiatieven vinden lastig hun plek. Grote verliezer is X, dat structureel terrein verliest.