ID.nl logo
Rijke Apple-historie straks in Nederlands Apple Museum
© PXimport
Huis

Rijke Apple-historie straks in Nederlands Apple Museum

Het design en het gebruiksgemak van Apple-producten drukken al decennialang een stempel op de computerindustrie. Het nieuwe Nederlandse Apple Museum, dat vanaf 2022 open zal zijn voor publiek, belicht die rijke historie. We spreken erover met initiatiefnemer Ed Bindels.

Langs de A2 bij Leidsche Rijn staat een knalrood langgerekt winkelcentrum, dat ook dient als geluidswal. Het heet The Wall en ging in 2009 open. Aan één van de twee uiteinden, in een ruime winkel met een hoge glazen pui, kun je sinds 2019 Apple-producten kopen bij een Premium Reseller die Amac heet. Het is de 47ste vestiging in een keten, waarvan eigenaar Ed Bindels in 2005 het eerste filiaal oprichtte. In The Wall vestigde hij ook zijn hoofdkantoor en in 2020 het restaurant Liemès. 

Een verdieping lager wacht een lege ruimte van 1600 vierkante meter op inrichting. Vanaf 2022 komt daar het nieuwe Nederlandse Apple Museum. De definitieve naam is overigens nog niet bekend op het moment van schrijven.

De collectie van het museum omvat nu al zo’n 5000 Apple-objecten. Daarbij gaat het niet alleen om Apple-apparatuur, maar ook om handleidingen, posters en software. Een groot deel van de collectie komt uit het voormalige Apple Museum in Westerbork. Dat werd tot nu toe door zo’n drie- tot vijfduizend mensen per jaar bezocht, maar moest tijdens de coronacrisis noodgedwongen zijn deuren sluiten.

Opknappen

De machines uit Westerbork verkeren in goede staat, maar dat geldt niet voor alle items binnen de Utrechtse collectie. Sommige items kreeg Bindels cadeau van bevriende Apple-liefhebbers, andere kocht hij aan op online marktplaatsen “Een deel van de items restaureren we alleen aan de buitenkant. We gaan de vergeling tegen. Dat gebeurt, net als bij de kapper, met waterstofperoxide.” 

Andere machines krijgen ook aan de binnenkant een opknapbeurt. Dat is geen overbodige luxe: “Eind 2020 hadden we een Apple IIe kunnen aankopen. Hij stond in het kantoor en een medewerker heeft hem toen aangezet. Dat ging even goed, maar toen klonk er een harde plof en kwam er rook uit de machine. Die computer is veertig jaar oud. Die moet je eerst van binnen schoonmaken, zodat al het stof eruit is en de condensators vervangen, voordat je hem aanzet.”

Voor Bindels persoonlijk hebben de Apple-producten uit de jaren zeventig en tachtig de grootste emotionele waarde. 

©PXimport

“Ik werkte toen bij Rotor in Den Dolder, een elektronica- en computerwinkel. In die tijd was er nog geen verschil tussen elektronica en computers. De meeste computers moest je nog helemaal zelf bouwen op basis van elektronicacomponenten. Het bijzondere aan de Apple I was dat je alleen nog maar de behuizing hoefde toe te voegen. Andere computers bestonden vooral uit een berg chips en weerstanden.” 

Dat gold bijvoorbeeld voor de Altair 8800, die in 1975 desondanks een enorme sensatie was. Deze ‘personal computer kit’ werd uitgebreid bewonderd tijdens de eerste bijeenkomst van de Homebrew Computer Club, in maart 1975, in een garage in het Californische Menlo Park. Onder de aanwezigen bevonden zich twee Steves, die samen een paar maanden later samen een bedrijf zouden oprichten: Apple Computers.

©PXimport

Garageperiode

Steve Wozniak werkte naast zijn baan bij HP in de avonduren aan zijn eigen terminal. Daarmee kon hij vanaf een toetsenbord en een scherm inbellen bij een minicomputer. Tijdens de bijeenkomst van de computerclub kreeg hij een inzicht: als hij in zijn eigen terminal ook een microprocessor zou inbouwen, werd het een standalone computer. Maar dan eentje met een toetsenbord en een tv-scherm, in plaats van schakelaars en ledjes. 

“Het hele idee voor een personal computer verscheen in een keer in mijn hoofd”, vertelt hij in het boek ‘Steve Jobs: The Exclusive Biography’ van Walter Isaacson. Diezelfde nacht schetste Wozniak het eerste ontwerp van wat later de Apple I zou worden. Wozniak had op dat moment totaal niet de intentie een computerbedrijf te beginnen. Als een kind van de jaren zestig en sterk beïnvloed door de hackerscultuur, vond hij dat alle informatie gratis toegankelijk moet zijn voor iedereen. Hij wilde het ontwerp van zijn microcomputer dan ook graag delen. 

Zijn vriend Steve Jobs had een ander voorstel: hij kende wel iemand bij zijn werkgever Atari die printplaten zou kunnen tekenen en produceren. Zoiets hadden ze al eerder gedaan, toen Wozniak een digitale versie van een ‘Blue Box’ bouwde: een hackersapparaat dat beltonen exact kon repliceren, waardoor je er wereldwijd gratis mee kon bellen.

Tot grote vreugde, maar ook lichte verbazing van de beide Steves, wilde computerwinkel-uitbater Paul Terrell, die een jaar daarvoor de eerste Byte Shop had geopend, maar liefst 500 dollar per stuk voor de Apple I betalen. Hij had wel een voorwaarde: de computer moest volledig geassembleerd zijn. Hij vertikte het om klanten alleen een bouwpakket te verkopen, waarvoor ze zelf dan ook nog de chips moesten inkopen. 

Jobs transformeerde de garage en delen van het huis van zijn ouders tot werkplaats en kon al snel een paar exemplaren aan Terrell leveren. Die was wat teleurgesteld bij de aanblik van de stapel moederborden. Hij had eigenlijk gehoopt op een iets afgemaakter product, inclusief bekasting, stroomaansluiting, scherm en toetsenbord.

©PXimport

Aanraakexemplaar

De gebrekkige looks van de Apple I werden door de Apple II ruimschoots goedgemaakt. Hoe belangrijk afwerking is, drong voor het eerst goed tot Jobs door tijdens het Personal Computer Festival in Atlantic City in 1976. Hoewel de Apple I en het prototype van de Apple II qua functionaliteit met gemak de concurrentie op de beurs versloegen, ging de aandacht van het publiek toch naar een computer in een strakke metalen behuizing, voorzien van toetsenbord en stroomaansluiting: de SOL-20. 

De Apple IIe zou daarom een kant-en-klare, geïntegreerde machine worden, zo besloot Jobs. Ook kreeg de computer een bijzondere en laagdrempelige behuizing van plastic. De keuze voor dat materiaal werd geïnspireerd door een foodprocessor van het merk Cuisinart, waarvan Jobs het ontwerp bewonderde.

Een Apple IIe zal ook deel uitmaken van de tentoonstelling in het Apple Museum. Die zal ‘museaal en strak’ georganiseerd zijn. Behalve Apple-producten gaat het museum ook een bibliotheek herbergen met handleidingen en software. Bindels: “Dus als je thuis een systeem hebt staan uit 1984, dan kun je bij ons software komen kopiëren op een floppy.” 

Ook zullen bezoekers sommige systemen mogen aanraken. “Dat is natuurlijk fantastisch, zeker voor jongeren. We moeten nog bepalen welke dat zullen zijn. Natuurlijk niet de kwetsbaarste. Ik kan me voorstellen dat we van de Macintosh-reeks bijvoorbeeld de meest recente neerzetten als aanraakexemplaar.”

De Macintosh-reeks is, net als overigens de LISA, bijzonder, omdat dit de eerste personal computer was met een grafische user interface en een muis. Dat idee is zoals bekend niet afkomstig van Apple, maar van de onderzoekers van het Xerox Corporation Palo Alto Research Center (Xerox PARC). 

Tot ontzetting van deze onderzoekers moesten ze van hun directie een bezoek toestaan van een Apple-delegatie. De investeringstak van Xerox wilde namelijk dolgraag investeren in Apple, dat in die periode hoge ogen gooide met de Apple II. Jobs had daarmee ingestemd, onder de voorwaarde dat hij toegang kreeg tot het Xerox PARC-lab.

Xerox en Macintosh

De grafische user interface die de onderzoekers van Xerox PARC hadden bedacht, was mogelijk geworden dankzij bitmapping: daarbij bestond het scherm uit puntjes, in plaats van karakters. Daardoor kon je op het scherm opeens grafische objecten tonen, die je bovendien met de muis kon manipuleren.

Jobs was euforisch over wat hij in het lab te zien kreeg. “Jullie zitten op een goudmijn”, schreeuwde hij volgens ooggetuigen, zo staat in het boek van Isaacson. “Ik kan niet geloven dat Xerox hier geen profijt van heeft.” Uiteindelijk zou Xerox een zwakke poging daartoe doen. Ook al was de printerfabrikant daarmee veel eerder dan Apple – zowel de LISA als de eerste Macintosh liep ernstige vertraging op – toch maakte de Xerox Star weinig kans. De machine was traag – het duurde minuten om een bestand op te slaan. En dan werd het apparaat ook nog eens verkocht voor het astronomische bedrag van 16.595 dollar. 

Toen Jobs dan ook met zijn team een Xerox-dealer bezocht om de Star te bekijken, overviel hem een enorm gevoel van opluchting. “We wisten dat ze het niet goed hadden gedaan. En dat wij dat wel konden, voor een fractie van de prijs.”

©PXimport

Apple verfijnde de Xerox-concepten op allerlei fronten. Zo kon je op een Macintosh bestanden niet alleen verslepen, maar ze ook in mappen laten vallen. Daarnaast bedacht Apple de dubbelklik om bestanden en mappen te openen. Ook de muis werd geperfectioneerd. De Xerox Star-muis kostte 300 dollar, had drie knoppen en bewoog stroef. De Macintosh-muis had maar één knop, kostte 15 dollar en rolde een stuk beter. Job had dan ook van het ontwerpbureau geëist dat hij de muis niet alleen op een tafel van formica zou kunnen gebruiken, maar ook op zijn eigen spijkerbroek.

Daarnaast werden de esthetische eigenschappen van de Macintosh-GUI door Jobs op bijna maniakale wijze geperfectioneerd. Aan de kalligrafielessen die hij als student had gevolgd, had hij een enorme voorliefde voor grafische vormgeving overgehouden. De Macintosh kreeg daarom een reeks zorgvuldig ontworpen lettertypes, met namen als Chicago, New York, Geneva, London, San Francisco, Toronto en Venice. Ook liet hij ontwerpster Susan Kare iconen ontwerpen, waaronder de beroemde prullenbak.

1984 en de donkere periode erna

Ondanks alle tijd en aandacht die in het ontwerpproces waren gaan zitten, kon de Macintosh – die in 1984 op de markt kwam – het succes van de Apple II niet evenaren. Dat kwam vooral door de prijs. De eerste Mac had een computer voor de massa moeten worden, met een prijs van 1000 dollar. Het langdurige ontwerpproces van vijf jaar maakte het noodzakelijk dat bedrag te verdubbelen. En toen besloot Apple-topman Sculley – met wie Jobs een steeds stekeliger relatie begon te ontwikkelen – vlak voor de lancering ook nog eens dat de marketing- en promotiekosten in de prijs moesten worden verdisconteerd. 

De uiteindelijke prijs van 2495 dollar voelde voor Jobs als een grote fout. “Het is de belangrijkste reden dat de verkoop van de Macintosh vertraagde en Microsoft de kans kreeg de markt te gaan domineren”, vertelde hij later aan zijn biograaf Isaacson.

In mei 1985 werd Steve Jobs door CEO Sculley, met steun van de Raad van Bestuur, ontslagen. Hij werd verantwoordelijk geacht voor de vele vertragingen die waren ontstaan tijdens de ontwikkeling van de Macintosh, en die deels te wijten waren aan zijn perfectionistische instelling. Een veel belangrijker aanleiding was dat veel mensen inmiddels genoeg hadden van zijn tirannieke en gevoelloze gedrag. Jobs wisselde manische buien af met woedeaanvallen. Hij maakte er een gewoonte van om collega’s verbaal volledig met de grond gelijk te maken.

Toch ging Apple na het vertrek van Jobs een donkere periode in. Het bedrijf raakte steeds verder uit koers. Pas toen Jobs vanaf 1997 weer terugkeerde op het nest – na zowel NeXT als Pixar groot te hebben gemaakt – ontstond er weer lijn in het productaanbod, waarin door Jobs enorm gesnoeid werd.

Het betekende ook het begin van zijn intensieve samenwerking met ontwerper Jonathan Ive. Die bedacht onder meer de toegankelijke look and feel van de eerste iMacs. Die hadden een handgreep aan de bovenzijde – net zoals de Macintosh dat overigens had gehad. Dat was niet uit praktische overwegingen, maar om mensen het gevoel te geven dat zij controle hadden over de machine. Ook kwam met de iMac G3 letterlijk de kleur terug binnen Apple.

Gezocht: Apple I en LISA I

In de jaren na Jobs terugkeer volgden grote successen, onder meer met de introductie van de iPod, de iPhone en de iPad. Stuk voor stuk zetten deze innovatieve producten een nieuwe standaard, zowel qua functionaliteit als gebruiksgemak. Ook opende Apple vanaf 2001 Apple Stores op toplocaties over de hele wereld. 

Het bedrijf kreeg zo niet alleen meer controle over de distributie van producten, maar kon bovendien de winkelervaring van klanten exact bepalen. Door de stijlvolle inrichting en vernieuwende inrichting van de winkels, inclusief een Genius Bar voor technische ondersteuning, zette Jobs bovendien een nieuwe standaard op het gebied van retail.

Ondanks de vele vernieuwingen die Apple de afgelopen decennia heeft gebracht, werden nieuwe producten regelmatig behoorlijk sceptisch ontvangen. Amac-directeur Ed Bindels: “Dat geldt bijvoorbeeld voor de eerste iMac. Mensen vonden het ongehoord: een computer zonder floppy drive.”

Ook de eerste iPhone werd in eerste instantie lauw ontvangen. “Microsoft-topman Steve Ballmer voorspelde schaterlachend dat niemand ‘de duurste telefoon ter wereld’ zou kopen. En een deel van de journalisten was uiterst kritisch. Die kritische quotes wil ik graag tentoonstellen.”

Aan de collectie ontbreken nog een Apple I en een LISA I. “Als mensen die dit lezen er één hebben, dan kom ik graag met ze in contact.” Daarnaast zoekt Bindels nog een Pearcom, een (illegale) kloon van de Apple II. 

“Die ken ik zelf nog van vroeger. En het mooie is dat die van Nederlands fabricaat is. Dat is ook voor mij echt jeugdsentiment. Ik sprak laatst met de zoon van de toenmalige fabrikant. Hij heeft nog een brief liggen van Steve Jobs, waarin Jobs op hoge toon eist dat ze stoppen met de productie van die machines. Die brief hoop ik ook nog aan de collectie toe te kunnen voegen.”

Tekst: Jolein de Rooij

▼ Volgende artikel
Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis
© Rens Blom
Huis

Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis

Odido schudt de markt van vast internet voor thuis op met Klik&Klaar, een dienst van 25 euro per maand die 5G-signaal omzet naar wifi voor al je apparaten. Klik&Klaar is zo een alternatief voor internet via de kabel of glasvezel, en waarschijnlijk ook goedkoper dan wat je nu betaalt voor bekabeld internet. Wij hebben Klik&Klaar een maand getest in een appartement en delen de plus- en minpunten van de dienst met je.

Goed
Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar internet thuis
  • Maakt beloofde snelheid ruimschoots waar
  • Gebruiksvriendelijke installatie
  • Instabiel internet bij slecht weer
  • Problemen met wifirepeaters

De eerste plus is de prijs. Met 25 euro per maand is Klik&Klaar lekker betaalbaar. Heb je al een geselecteerd mobiel abonnement van Odido, dan betaal je slechts 20 euro per maand voor Klik&Klaar. De dienst is maandelijks opzegbaar, waardoor je lekker flexibel bent.

Het bestellen via de Odido-website is eenvoudig en we ontvingen het pakket na twee werkdagen thuis, in ons appartement in Castricum. In de doos vind je een Zyxel 5G-modem en een 5G-simkaart, die je in de router stopt om internet te ontvangen. Het blijft fascinerend hoe je al je apparaten van wifi kunt voorzien dankzij een simkaartje ter grootte van je nagel.

©Rens Blom

Het simkaartje dat je bij de router krijgt.

Installatie

Om Klik&Klaar te installeren, download je de gratis Klik&Klaar-app op je iPhone of Android-smartphone. Die loodst je binnen het beloofde kwartiertje door de installatie heen. De app laat duidelijk zien waar je de router het beste kunt neerzetten. Neem die instructies serieus, want weggestopt in een hoek ontvangt de router geen goed internetsignaal en heb je dus ook weinig aan de dienst. Na de eenvoudige installatie geef je je wifinetwerk een naam en verbind je je apparaten. Vervolgens zijn je smartphone, computer, tablet, smart-tv en andere gadgets online. Je hebt onbeperkt internet op de hoogst mogelijke snelheid, zoals je gewend bent van internet voor thuis.

©Rens Blom

De installatie van Klik&Klaar is eenvoudig.

Ervaringen

Na ruim een maand gebruik zijn we over het algemeen erg tevreden over Odido Klik&Klaar, maar sturen we de router toch terug. Dat ligt niet aan de internetsnelheden. Odido belooft via deze dekkingskaart dat de router op ons adres een snelheid van 300 Mbit/s of meer biedt en dat klopt. In de woonkamer – waar de router voor het raam staat – halen we tussen de 300 en 600 Mbps download en 70 tot 200 Mbps upload. Dat zijn uitstekende snelheden. In andere kamers, verder weg van de router, halen we nog steeds meer dan 100/50 Mbps. Netjes.

Ons probleem met Odido Klik&Klaar is de betrouwbaarheid. Niet alleen viel de router in een maand twee keer uit (om na een herstart weer te functioneren), tijdens flinke regenbuien en een najaarsstorm had de router grote moeite om een stabiel thuisnetwerk te bieden. Dipjes in het wifisignaal verstoorden onze videobelvergaderingen, onderbraken de muziek uit de Sonos-speakers en lieten onze telefoons af en toe automatisch overschakelen naar het mobiele netwerk. Ongemakken die we tijdens slecht weer niet ervaren via een vaste internetverbinding, en ongemakken waar we niet op zitten te wachten in het gure Nederland.

©Rens Blom

De Klik&Klaar-router uit de doos.

Goed om te weten: de router heeft twee 2,5Gbit/s-ethernetpoorten om apparaten bekabeld aan te sluiten. Wij hebben de smart-tv rechtstreeks aangesloten en de andere poort verbonden met een switch. De smart-tv heeft tijdens het kijken van Videoland, YouTube en NPO Plus nooit problemen met zijn internetverbinding gehad, ook niet tijdens slecht weer.  

Wifirepeaters

Voor een volledige test hebben we ook twee wifirepeaters van Odido Klik&Klaar besteld. Die heten Wifipunten, zijn optioneel en kosten 2,50 euro per stuk per maand. Je huurt ze en moet ze als ze niet bevallen of bij het stoppen van Klik&Klaar dus terugsturen.

©Rens Blom

©Rens Blom

De installatie van de Wifipunten.

Onze ervaringen met de kleine repeaters, die je neerzet in de vensterbank of op je bureau, zijn gemengd. Enerzijds verbeteren ze het wifisignaal in ons appartement duidelijk. Op onze werkplek, een vide boven de keuken/woonkamer en net buiten de directe zichtlijn van de router in de woonkamer, haalden we via router een downloadsnelheid van 270 Mbps en een uploadsnelheid van 120 Mbps. Na het installeren van een wifirepeater op de wifi, met bijna een zichtlijn op de router, schoot de downloadsnelheid omhoog naar 425 tot 616 Mbps – op basis van vier tests verspreid over een uur. De uploadsnelheid bedroeg bij deze tests 107 tot 110 Mbps en verbeterde dus niet ten opzichte van de oude situatie.

©Rens Blom

Een snelheidstest na het koppelen van een wifirepeater.

Een Wifipunt-wifirepeater heeft twee 2,5Gbit/s-lanpoorten om apparatuur bekabeld aan te sluiten. Onze computer op de werkplek tikte bekabeld op de repeater vrijwel dezelfde snelheden aan als via de wifi.

©Rens Blom

De wifirepeater is handzaam en daarom op veel plekken neer te zetten.

Opmerkelijk is dat heel wat van onze apparaten in de war raakten van de Wifipunten. Smartphones, laptops en tablets leken soms niet meer te weten met welk wifipunt (router, wifipunt één of wifipunt twee) ze het beste konden verbinden, wat leidde tot verbindingsproblemen. Dat terwijl we de repeaters geïnstalleerd hebben volgens de instructies van deKlik&Klaar-app, die in de weken erna steevast aangaf dat ons wifinetwerk er keurig uitzag. Na het verwijderen van de Wifipunten waren de verbindingsproblemen ook opgelost.

©Rens Blom

Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

▼ Volgende artikel
Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18
Huis

Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18

Met iOS 18 krijg je toegang tot functies die eerder niet mogelijk waren, waardoor je je smartphone nog persoonlijker kunt maken. Ook de Notities-app heeft een update gekregen, zodat je teksten nu veel makkelijker kunt organiseren.

Wanneer je iOS 18 downloadt op je iPhone, dan krijg je ook meteen toegang tot de nieuwe Notities-app. Hiermee heb je nog meer mogelijkheden om je teksten overzichtelijk te organiseren en beheren.

Lees ook: Personaliseer je iPhone: zo pas je in iOS 18 het beginscherm aan

De Notities-app van iOS 18 is onder handen genomen. Daardoor moet het ook gemakkelijker worden om bepaalde informatie terug te vinden. Als je een lange tekst in de app hebt geschreven, dan kan het lastig zijn om een specifieke passage op te zoeken, zelfs wanneer je al koppen en tussenkopjes hebt gebruikt om je tekst te structureren. Maar met iOS 18 is dat makkelijker geworden. Je kunt nu namelijk de kopjes – en daarmee de tekst die daarbij hoort – inklappen en uitvouwen wanneer je wilt.

Zodoende moet je veel sneller door je eigen werk heen kunnen. Wanneer je zo'n kop inklapt, verdwijnt de alinea die daarmee geassocieerd wordt. In beeld verschijnt dan een kleine pijl naast de betreffende kop. Als je daar op tikt, dan komt de alinea tevoorschijn. In dit artikel leggen we uit hoe je de koppen inklapbaar maakt en hoe je ze daarna ook weer kunt uitklappen. Heel moeilijk is het niet, maar je moet wel even weten waar het staat.

Inklapbare koppen voor Notities

Open de Notities-app op je iPhone, zodra je die hebt geüpdatet naar iOS 18. Je kunt nu een notitie selecteren en openen (eventueel vanuit een map), of een nieuwe aanmaken. Dat laatste doe je door rechts onderin op het knopje te drukken dat lijkt op een potlood in een vierkant. Maak de tekst op zoals je dat altijd zou doen en voeg de koppen toe die je wilt gebruiken. Koppen maak je aan door een regel te selecteren en onderin, op de balk met opties, op Aa te klikken. Zie je deze balk niet? Klik dan op het plusicoon.

Aa is de opmaakknop. Daarmee bepaal je wat voor type tekst het is: een titel, koptekst, subkop of hoofdtekst. Selecteer nu Koptekst of Subkop. Links van de (sub)kop zie je nu een pijltje staan, dat naar beneden gericht is. Dat betekent dat deze sectie uitgeklapt is. Als je op het pijltje tikt, kun je de alinea inklappen, zodat deze uit beeld verdwijnt. Klik je er nogmaals op, dan komt de alinea weer tevoorschijn.

Tot slot is het mogelijk de tekst, in welke opmaakvorm dan ook, van kleurtjes te voorzien. Selecteer dan wederom een regel of alinea, tik als dat nodig is op plus, dan op Aa en tik rechts op de kleurknop (bij ons staat die standaard op paars).